reklama

Västerås – město cyklistů

Švédské jezero Mälaren se rozkládá na západ od hlavního města Stockholmu a hluboce se zakusuje do švédské pevniny. Na jeho břehu leží legendární „město cyklistů“ – Västerås.

Sousoší cyklistů na hlavním náměstí Stora Torget
Sousoší cyklistů na hlavním náměstí Stora Torget
Foto: Václav Vrtal

Skandinávské země jsou obecně známé svým dobrým vztahem k cyklistům. Většina lidí tu používá kolo pro přepravu na krátké vzdálenosti, hlavně do práce a z práce.

Västerås však vyniká na první pohled. Město se 125 000 obyvateli je protkáno 340 km cyklostezek. To znamená, že podél téměř každé městské komunikace vede zvláštní asfaltový chodník určený pro cyklisty. Aby se jezdci na kolech nesetkali s motorovými vozidly, křížení stezek se silnicí je řešeno většinou mimoúrovňově. Ve Västerås je tak 220 tunelů a mostů určených pro cyklisty. Díky tomu se průjezd městem stává spíše radostí než cyklistovou noční můrou.

Jízda na kole tu jenom kvete. Podle městských statistik 35 % veškeré dopravy tvoří právě cyklisté. Aby doprava byla umožněna i v zimě, kdy jsou cesty obvykle pokryté sněhem a náledím, stará se městská správa i o údržbu cyklostezek. V centru města jsou chodníky zespodu vyhřívané sítí trubek, mimo centrum se o odklizení sněhu starají čisticí vozy. V létě se vytápění stezek opravuje, takže jsme měli šanci vidět je na vlastní oči.

Město dokonce cyklistům vztyčilo sochu na hlavním náměstí Stora Torget. Čím to, že kolo je tu respektovaným a oslavovaným dopravním prostředkem? Pro odpověď na tuto otázku musíme zabrousit hlouběji do historie města.

Västerås je velmi starým obchodním městem, které v roce 1990 oslavilo tisícileté jubileum. Jeho poloha na břehu jezera Mälaren z něj učinila významný přístav, a tedy obchodní a komunikační centrum. O další rozvoj města se v nedávné době zasloužil švédský průmyslový gigant ASEA (nyní ABB). Založením továren na okraji města se Västerås stal prosperujícím průmyslovým městem.

Většina zaměstnanců dojížděla do práce na kole. Provoz byl tak hustý, že v polovině 50. let začalo město s budováním sítě cyklostezek. Socha na náměstí se také jmenuje „ASEA-STRÖMMEN“ (tedy v překladu něco jako „proud do ASEA“).

V době dopravních špiček tady musí být opravdu rušno. Hlavní cyklistické tahy dokonce používají dopravního značení. Cyklistické jednosměrky, přikázaný směr jízdy nebo varovné značky jsou tu celkem běžné. Jako kuriozitu jsme viděli dokonce kruhový objezd pro cyklisty. Hustá síť cyklostezek ve Västerås tedy vznikla v návaznosti na stavbu průmyslových komplexů v okolí města.

Skandinávci jsou však také známí svým ochranitelským vztahem k přírodě. Dokud nám místní neřekli, že město je průmyslovým centrem, sami bychom to asi nepoznali. Žádné hlučné provozy, špinavé prostředí, rozsáhlé skládky. Naopak, celá lokalita má ambice přitáhnout co nejvíce turistů. Cyklistická historie a přítomnost města je jednou z místních zajímavostí, tak proč ji nevyužít? Cokoli, co Västerås odlišuje od ostatních švédských měst, se počítá. Turistické informační centrum nabízí mapu městských cyklostezek a různé cyklosuvenýry. Ani nepřekvapí, že sedačky v místnosti tu mají tvar cyklistických se­del.

Pokud chcete vidět, jak vypadá ráj kolařů, určitě se jeďte do Västerås podívat.

Fotogalerie

Sousoší cyklistů na hlavním náměstí Stora Torget Sousoší cyklistů na hlavním náměstí Stora Torget Sousoší cyklistů na hlavním náměstí Stora Torget Křížení cyklostezek se silnicemi je většinou mimoúrovňové a má vlastní dopravní značení Kruhový objezd pro cyklisty V zimním období jsou cyklostezky v centru města vyhřívané Sedačky ve tvaru cyklistických sedel v městském informačním centru
Redakce NaKole.cz, 01.10.2003
Vyzkoušejte
 (CK Bondo)

Velká skandinávská pouť na kole

Finsko, Norsko, Švédsko
31.07.2020 - 17 dní
cyklistický
Letecky
37 640 Kč
 (CK Nomád)

Jižní Švédsko a Öland na kole

Švédsko
31.07.2020 - 9 dní
cyklistický
Autobusem
12 990 Kč
Do vaší knihovny

Kolmo na Moskvu

Milan Martinec
a další cyklocesty po Evropě
Severní polární kruh, Balkán, Moskva, Cabo da Roca Zaslechnete občas dálek volání a máte chuť vyrazit na kole někam hodně daleko? Říkáte…
299 Kč

Ze života cyklotrempa

Jan Vlasák
Kniha, oceněná za originalitu v soutěži GO KAMERA
Tímto titulem završujeme souborné vydání všech povídání z cest Honzy Vlasáka. Tři cykloturistické a jedna horolezecká kniha dostaly…
299 Kč
Blogy

Gruzie s dětmi na kole - Jak jsme měli psa...

 ()
Asi před rokem, ani ne, jsme si začali pohrávat s myšlenkou, že s dětmi a koly vyrazíme do Gruzie, Arménie a Náhorního Karabachu. Po této oblasti jsme pokukovali dlouho. Nejprve se nám ale děti zdály moc malé, pak tam v pohraničí v roce 2016 vypukl krátký ale ozbrojený konflikt, v dalších letech…
Peggy | 24.04.2020

Západní Evropou s dětmi - část 6. - Provence

 ()
Naše děti už vědí, že když se chtějí vykoupat v moři, musí si k němu dojet na kole. Letos to měly obzvláště daleko. Z Hamburku se to sice podél Labe zdálo na pláž kousek, ale na koupání to tam nebylo. Tak jsme to museli vzít na jih, přes státy Beneluxu, městečkem Schengen do Francie, pak podél Rýnu…
Peggy | 10.03.2020

Západní Evropou s dětmi - část 5. - Route des Grandes Alpes

 ()
To se prostě ráno vzbudíte, po snídani sbalíte stany a vyjedete si nějaké dvoutisícové sedlo... :-) Jmenuje se to Route des Grandes Alpes, a jde o slavnou silnici vedoucí napříč francouzskými Alpami. Oficiálně začíná u Ženevského jezera, vine se skrz hory poblíž italské hranice, kde překonává šest…
Peggy | 26.02.2020

Dámská zdraví z PoSázaví aneb jaké jsou cesty podél Sázavy

 ()
Dámská 2019 se nesla pod heslem "Pramen zdraví z PoSázaví" a Posázaví jsme si užily opravdu dost. Jely jsme Sázavu od pramene k soutoku. HMS chtěla původně jet obráceně, ale akceptovala můj návrh, že je lepší vyjet z domova vlakem a po svých se pak vrátit, než někde poslední den stíhat vlak. A…
radka | 14.02.2020

Západní Evropou s dětmi - část 4. - Alpami pod Mont Blanc

 ()
Oberalppass (2046 m n. m.) tak tam končí naše cesta podél Rýna. Nebude to žádné dlouhé psaní, asi tak jako nám trval výjezd do sedla. Ráno jsme stáli on the road ještě dřív, než se objevili první motorkáři, a za dvě hodinky jsme byli nahoře. Překvapilo nás ta snadnost, taková rozehřívačka po ránu,…
Peggy | 14.02.2020

O čem se mluví:

Vyjížďky, srazy, akce Letní slunovrat 2020 před 4 minutami
NEcyklo Co vás zaujalo 224. dnes v 20:24
Francouzský tisk 6 dnes v 20:13
Elektrokola Stavba akumulátoru dnes v 20:12
NEcyklo Pobavilo, potěšilo 159 dnes v 19:48
Elektrokola Racceway E-Babeta dnes v 19:09
Nabíječka 14s dnes v 18:56
Lehokola Tak jsem viděl lehokolo VII. dnes v 15:15
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

339 cyklistů (19 přihlášených)

Gruzie s dětmi na kole - Jak jsme měli psa...

Asi před rokem, ani ne, jsme si začali pohrávat s myšlenkou, že s dětmi a koly vyrazíme do Gruzie, Arménie a…
Peggy | 24.04.2020

Západní Evropou s dětmi - část 6. - Provence

Naše děti už vědí, že když se chtějí vykoupat v moři, musí si k němu dojet na kole. Letos to měly obzvláště…
Peggy | 10.03.2020

Západní Evropou s dětmi - část 5. - Route des Grandes Alpes

To se prostě ráno vzbudíte, po snídani sbalíte stany a vyjedete si nějaké dvoutisícové sedlo... :-) Jmenuje…
Peggy | 26.02.2020