reklama

Västerås – město cyklistů

Švédské jezero Mälaren se rozkládá na západ od hlavního města Stockholmu a hluboce se zakusuje do švédské pevniny. Na jeho břehu leží legendární „město cyklistů“ – Västerås.

Sousoší cyklistů na hlavním náměstí Stora Torget
Sousoší cyklistů na hlavním náměstí Stora Torget
Foto: Václav Vrtal

Skandinávské země jsou obecně známé svým dobrým vztahem k cyklistům. Většina lidí tu používá kolo pro přepravu na krátké vzdálenosti, hlavně do práce a z práce.

Västerås však vyniká na první pohled. Město se 125 000 obyvateli je protkáno 340 km cyklostezek. To znamená, že podél téměř každé městské komunikace vede zvláštní asfaltový chodník určený pro cyklisty. Aby se jezdci na kolech nesetkali s motorovými vozidly, křížení stezek se silnicí je řešeno většinou mimoúrovňově. Ve Västerås je tak 220 tunelů a mostů určených pro cyklisty. Díky tomu se průjezd městem stává spíše radostí než cyklistovou noční můrou.

Jízda na kole tu jenom kvete. Podle městských statistik 35 % veškeré dopravy tvoří právě cyklisté. Aby doprava byla umožněna i v zimě, kdy jsou cesty obvykle pokryté sněhem a náledím, stará se městská správa i o údržbu cyklostezek. V centru města jsou chodníky zespodu vyhřívané sítí trubek, mimo centrum se o odklizení sněhu starají čisticí vozy. V létě se vytápění stezek opravuje, takže jsme měli šanci vidět je na vlastní oči.

Město dokonce cyklistům vztyčilo sochu na hlavním náměstí Stora Torget. Čím to, že kolo je tu respektovaným a oslavovaným dopravním prostředkem? Pro odpověď na tuto otázku musíme zabrousit hlouběji do historie města.

Västerås je velmi starým obchodním městem, které v roce 1990 oslavilo tisícileté jubileum. Jeho poloha na břehu jezera Mälaren z něj učinila významný přístav, a tedy obchodní a komunikační centrum. O další rozvoj města se v nedávné době zasloužil švédský průmyslový gigant ASEA (nyní ABB). Založením továren na okraji města se Västerås stal prosperujícím průmyslovým městem.

Většina zaměstnanců dojížděla do práce na kole. Provoz byl tak hustý, že v polovině 50. let začalo město s budováním sítě cyklostezek. Socha na náměstí se také jmenuje „ASEA-STRÖMMEN“ (tedy v překladu něco jako „proud do ASEA“).

V době dopravních špiček tady musí být opravdu rušno. Hlavní cyklistické tahy dokonce používají dopravního značení. Cyklistické jednosměrky, přikázaný směr jízdy nebo varovné značky jsou tu celkem běžné. Jako kuriozitu jsme viděli dokonce kruhový objezd pro cyklisty. Hustá síť cyklostezek ve Västerås tedy vznikla v návaznosti na stavbu průmyslových komplexů v okolí města.

Skandinávci jsou však také známí svým ochranitelským vztahem k přírodě. Dokud nám místní neřekli, že město je průmyslovým centrem, sami bychom to asi nepoznali. Žádné hlučné provozy, špinavé prostředí, rozsáhlé skládky. Naopak, celá lokalita má ambice přitáhnout co nejvíce turistů. Cyklistická historie a přítomnost města je jednou z místních zajímavostí, tak proč ji nevyužít? Cokoli, co Västerås odlišuje od ostatních švédských měst, se počítá. Turistické informační centrum nabízí mapu městských cyklostezek a různé cyklosuvenýry. Ani nepřekvapí, že sedačky v místnosti tu mají tvar cyklistických se­del.

Pokud chcete vidět, jak vypadá ráj kolařů, určitě se jeďte do Västerås podívat.

Fotogalerie

Sousoší cyklistů na hlavním náměstí Stora Torget Sousoší cyklistů na hlavním náměstí Stora Torget Sousoší cyklistů na hlavním náměstí Stora Torget Křížení cyklostezek se silnicemi je většinou mimoúrovňové a má vlastní dopravní značení Kruhový objezd pro cyklisty V zimním období jsou cyklostezky v centru města vyhřívané Sedačky ve tvaru cyklistických sedel v městském informačním centru
Redakce NaKole.cz, 01.10.2003
Do vaší knihovny
Blogy

7. část - Do Rumunska!

 ()
Zastavili jsme hned v další vesnici Zachari Stojanovo, že si tam dáme kafe. Stálo 0,4 leva, takže se cena pořád snižovala. Vypili jsme opět každý dvě. Ani jsme nic kupovat nepotřebovali, jídlo jsme měli, akorát jsme na sluníčko vyskládali usušit pasy a to, co zbylo z lékárničky. Začali jsme si…
Peggy | 01.12.2023

Premiéra na Bohemia Divide

 ()
Bohemia Divide je název jednoho z dnes už asi kultovních cyklistických ultra-závodů bez podpory. 750-800 km napříč Českem od jihu k severu po cestách i necestách, nonstop a bez podpory. Mezi vyznavači tohoto podivného odvětví cyklistiky má závod své věhlasné jméno, pro mě to je ale letos…
JohnyB | 28.10.2023

6. část - Bulharsko – k moři!

 ()
Naše děti už dávno vědí, že když k moři, tak si k němu musí dojet na kole. Těšily se, ale to horko tyhle poslední dny bylo opravdu těžko snesitelné. Dvacátý pátý den mě přestalo bavit i to ranní slunce, které jsem ještě jakžtakž tolerovala, protože osušilo noční rosu a tedy i stany. Na tu blankytně…
Peggy | 18.10.2023

Východní Balkán - 5. část - Bulharsko - průsmyky Staré Planiny

 ()
Stará Planina, skoro 600 km dlouhý horský hřeben začíná na severovýchodě Srbska a táhne se napříč celým Bulharskem. Starší název pohoří je Balkan a tak to byl on, kdo dal název celému poloostrovu. Slovo pochází z turečtiny a znamená hora. Po hřebeni vede nejstarší, nejdelší a asi i nejznámější…
Peggy | 08.10.2023

Východní Balkán - 4. část - Bulharsko - Rodopy

 ()
Na pěkné noclehy si člověk rychle zvykne. Prostě jsme ty krásné přístřešky začali brát jako standard, až jsem větou, že tady noclehy nemusíme hledat, že naopak ony si najdou nás, naše štěstí zakřikla. Dosud jsme ještě neměli krizovku a ta přišla právě ten večer, kdy jsme za městečkem Chadžidimovo…
Peggy | 22.09.2023

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina 35 dnes v 11:43
Cestování na kole Tak kam letos 2023? dnes v 07:29
NEcyklo Radování na sněhu 23 - 24 včera v 23:07
Ostatní – cyklo Jaké to bylo - 141 včera v 21:13
Technické rady Technické dotazy včera v 19:03
NEcyklo Co pobavilo, potěšilo 190. včera v 19:00
Nejlepší vtip 53 včera v 12:41
Covid 23 včera v 10:45
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

163 cyklistů (7 přihlášených)

7. část - Do Rumunska!

Zastavili jsme hned v další vesnici Zachari Stojanovo, že si tam dáme kafe. Stálo 0,4 leva, takže se cena…
Peggy | 01.12.2023

Premiéra na Bohemia Divide

Bohemia Divide je název jednoho z dnes už asi kultovních cyklistických ultra-závodů bez podpory. 750-800…
JohnyB | 28.10.2023

6. část - Bulharsko – k moři!

Naše děti už dávno vědí, že když k moři, tak si k němu musí dojet na kole. Těšily se, ale to horko tyhle…
Peggy | 18.10.2023