reklama

Cestou necestou kolem nekolem?

Předem bych chtěl konstatovat, že moje úvahy o cestováním nejsou a nemohou být nezávislé, chtěl bych spíše vyprovokovat zamyšlení nad tím zda je lepší cestovat po těch našich hezkých českých komunikacích na kole či raději autem.

Foto: NaKole.cz

Jako cyklista bych samozřejmě s chutí smazal všechny auta z povrchu světa, protože krom toho že páchnou a ucpávají silnice, způsobují i ošklivé úrazy sobě a všem ostatním účastníkům provozu s poněkud menší pohotovostní hmotností a „měkčí schránkou“ – což jsou zejména cyklisti. Vlastně bych měl rovnou říct, že jsem tento názor sdílel až do okamžiku, kdy jsem si začal víc všímat chování cyklistů samotných a snad ani ne vůči autům (laskavý řidič promine) ale spíše vzájemně vůči sobě. Chtěl bych proto nabídnout k posouzení kritické momenty, se kterými jsem se při cestách na kole setkal a se kterými se dříve či později setká každý cyklista (záleží čistě na době, jakou stráví v sedle).

Začnu tím jaké jsou možnosti cyklistů u nás dle mých zkušeností.

Cyklostezka je mýtus

Může na ni každý, tedy i děti, psi, bruslaři, chodci, běžci, maminky s kočárky, úchylové v dlouhých kabátech – upřímně nechápu proč se to jmenuje „cyklostezka“. Snad mi to jednou někdo vysvětlí. Viděl jsem i absurdně značené cyklostezky v malých obcích, které vedly po levé straně silnice asi v délce 20 metrů a sloužily v podstatě jako vycházkové korzo s lavičkami na odpočinutí. Pominu Vyhlášku která praví, že máte povinnost takovou stezku přednostně použít. Pominu i bezpečnost, kdy kvůli pár metrům musíte 2× křižovat silnici. Zřejmě někdy zvítězí dotace z rozpočtu nad zdravým rozumem.

Cyklostezka je riziko

Tak toto je moje zkušenost z cest, kdy první potíž vzniká s nerozlišením typu cyklostezky. Začnete na asfaltu a skončíte na polní cestě rozježděné od traktorů. Marně si lámete hlavu nad tím, jestli je to legrace nebo to opravdu někam povede. Naštěstí každá cyklostezka jednou dosáhne silnice a dá se pak pokračovat „lidštěji“. Snad jen na okraj pokud někdo z vás zkusil vyjet po Znojemské vinařské stezce, udělal si obrázek o jejím stavu. Úzká rozmlácená silnice, kde místy i náklaďák má problém projet a neurvat kolo. Život cyklisty je tvrdej.

Cyklostezka není bezpečná

Tak tohle odvážné tvrzení asi vyvolá trochu polemiku. Samozřejmě bezpečnost je relativní. Ale pokud budete slečna a pojedete za soumraku třeba po cyklostezce na Bystrc, která vede místy lesem, rozhodně si zopakujte základy sebeobrany a zkontrolujte nabití paralyzéru. Pokud Vás někdo přepadne s největší pravděpodobností se do rána pomoci nedočkáte – na silnici s provozem je přece jen šance, že někdo zastaví a pomůže větší.

Je vůbec cyklostezka potřeba?

Podle mě určitě je. Ale měla by být, stejně jako třeba poslední dobou tak diskutovaná dálnice D1, dimenzovaná na plánované „zatížení“ a mít např. vyhrazené pruhy pro pěší a pro kola. Obvykle budovaný laciný úzký chodníček sice vyhovuje normám ale způsobuje útoky psů, kteří se pochopitelně vyděsí, když těsně kolem nich projede kolo (a nejenom psi) a úrazy, pokud dojde ke srážce. Měla by vést plánovaně odněkud někam a bezpečně spojovat uzlové body. Snad si někdo z radních města uvědomí, že stejně jako poškozené auto na špatné vozovce, které může být důvodem k žalobě a vymáhání náhrady škody po Správě silnic, tak i zranění na cyklostezce vlivem jejích špatných bezpečnostních parametrů může vést v vymáhání náhrady škody či bolestného. Asi i toto je důvod, proč Brno buduje nové cyklostezky tak pomalu.

S melancholií a slzou v oku vzpomínám na svoji první návštěvu Vídně v roce 1989, kde na řadě míst vedl podél silnice speciální pruh pro kola. Tehdy jsem vůbec nechápal, proč tam ten pruh vlastně je, dokud na mě nezazvonilo první kolo. Vůbec nemluvím o Dánsku, které jsem navštívil dvakrát a které je v oblasti cestování na kole o několik generací dál. Pás pro kola je zde samozřejmostí i na nejfrekventova­nějších křižovatkách a jeho využití při cestě na kole do zaměstnání je nevídané.

Jaké je chování cyklistů vůči sobě?

Bohužel jsem se zklamal, věřil jsem, že jsou cyklisté „neposkvrnění“. To až do doby, kdy se kamarádku snažil srazit z kola jiný „cyklista“ prostě za to, že ho předjela (najezdí ročně přes 5000km a těžko se jí konkuruje). Zřejmě to měla být osobitá legrace. Dopadla dobře, náraz ustála a šok rozšlapala. Takže už nepodléhám omylu i mezi námi jsou špatní řidiči. Na druhou stranu mi několikrát nabídli cyklisté pomoc a já sám jsem tak několikrát učinil také (defekty apod.). Asi bych ještě neměl cyklistický národ zatracovat.

A co k motoristům?

Naše chování vůči motoristům komentovat nebudu. Já sám jsem zastáncem názoru, že platím daně (ostatně jako každý řidič) a mám proto právo užívat vozovku stejně jako motoristé. Takže pokud na mě někdo divoce troubí, protože zrovna objíždím výmol a nemůže mě předjet, pak má prostě smůlu. Pomalu proto začínám chápat cyklisty, kteří jezdí se sluchátky na uších. Pokud do nich narazí auto, stejně tomu nezabrání a aspoň se tak neleknou.

Jak se chovají motoristé k nám?

Neznám případ, kdy by cyklista zabil motoristu. Bohužel sám jsem byl svědkem toho, jak je to snadné naopak. Auto mělo pouze promáčklé přední sklo a rozbitý reflektor. Cyklista ležel pod plachtou. Mnohokrát jsem byl v situaci, kdy se mě někdo pokoušel srazit autem z kola, řidiči na mě úmyslně najížděli, sprostě mi nadávali, jeden se chtěl i prát. Přesto všechno miluji jízdu na kole a beru ji se vším co k ní patří. Tedy i s autobusy a kamióny, které vás v 90% případů přirazí v půlce předjíždění na obrubník či strčí do příkopy, protože „už jim tam něco jede“. Pomůže pořízení zbrojního pasu, kde následně může být střelba v takových situacích přiměřená obrana při ochraně života? Nebo lze raději doporučit pořízení diskmena s pořádným antišokem (speciálně na české silnice) a začít si to ježdění užívat „bez aut“.

Připadá Vám to poněkud ironické ? Snad ano. Jenže kdo by chtěl vyměnit kolo za motor?

Petr, klub Bicybo, www.bicybo.cz, 17.07.2005
Blogy

Z Linze do Budapešti přes Alpy

 ()
Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska, bylo potřeba se podívat po další výzvě. Koukám do mapy, vzpomínám, jaké že to mám cyklo sny, až mě z toho vytrhne Peťa s dotazem, jestli jsme vůbec byli v Budapešti s kolama?No vida, na kole…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

 ()
Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

 ()
Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po nezbytných vyšetřeních se ukázalo, že celý problém není tak závažný, jak se zdálo. Jen nám s Líbou pro zbytek roku musely na výlety stačit domácí lesy, luhy a háje. Ne, že by to vadilo???? Pro mě…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

 ()
Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v roce 2007 jsem si těsně před odjezdem zlomila žebra, když jsem přepadla přes řídítka. Tou ulicí, kde jsem tenkrát spadla, jsem už nikdy nejela. V Aši a v okolních lesích se nám s Lenkou moc…
HMS | 19.03.2024

Jižní hranice

 ()
„Tak jsem tady Panímámo, dřív to nešlo.“ Oblíbený citát můj a mého bratra, mně vytanul na mysli 8. září 2023, okolo desáté hodiny. Stál jsem před nádražím ve Znojmě a byl jsem spokojen. Pak jsem si zašel do stánku na kávu, přesně jako před dvěma měsíci, kdy jsem na tomhle nádraží spolu s manželkou…
Stanley58 | 02.01.2024

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina 43 před 14 minutami
Co pobavilo, potěšilo 192 před 19 minutami
Elektrokola E Fatbike, výdrž baterky dnes v 10:51
Cestování na kole Velikonoce za polárním kruhem 3/2024 včera v 21:12
NEcyklo Ukrajina 42 včera v 19:23
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

364 cyklistů (18 přihlášených)

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024