reklama
  • Re: Homebuilders lehokol 15

         

    Zatímco jedni nadávají, že doba je zlá, druzí vyhazují do kontejneru se šrotem CrMo trubky a třetí je zase z kontejneru somrují ven, aby je k něčemu užitečnému zase využili ...
    Apropó - jak se chystáte na sezónu vy? :)

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 16.02.2023
    Autor: Aviatik
    Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Homebuilders lehokol 15

           

      ¨První hrubý nástřel (aneb nenechávejte Oceláč Mk.2 a Reynolds T-Bone přes noc vedle sebe v kolárně)

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 16.02.2023
      Autor: Aviatik
      Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Homebuilders lehokol 15

             

        Chystám - vyměním v Rohlíkovi olej...

        Máš to pěkný, jen mi prozraď, jsi si opravdu tak jistej mírama, že nepočítáš se štelováním šlapáku ani sedačky?

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 16.02.2023
        Autor: Sodoma
        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Homebuilders lehokol 15

               

          Sedačka bude nastavitelná.

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 16.02.2023
          Autor: Aviatik
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Homebuilders lehokol 15

             

        Moc pěkné. Jenom mě tak napadá: není ta trubka s nápisem "Mongoose" zbytečná? Na přidržení horního konce zadní vidlice stačí samotná sedačka. Ale možná pro to nastavování plánuješ nějaký mechanismus s víc než jedním šroubem... nechám se překvapit a držím palce :-).

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 17.02.2023
        Autor: NightRider
        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Homebuilders lehokol 15

             

        Vypadá elegantně. Jak píše NightRider ještě hezčí by to bylo bez té jedné trubky, ale pak bys musel vymyslet, jak udělat sedačku nastavitelnou a zároveň nosnou jako součást rámu.
        Moje příprava na sezónu drhne, furt se ne a ne dostat k dokončování 3D modelu. Moje bude kříženec Oceláče Mk.3 z Azubem Six. Oceláče jsou zdá se vhodné plemeno ke křížení :-).

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 17.02.2023
        Autor: Jirka
        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Homebuilders lehokol 15

               

          No právě, vím, že na Oceláči Mk.3 je sedačka nosný prvek a na to si netroufám, ani mne nenapadá, jak by se dala taková nosná sedačka udělat stavitelná. Navíc na rozdíl od Oceláčů nebudu mít stavitelný šlapák.

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 17.02.2023
          Autor: Aviatik
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Homebuilders lehokol 15

                 

            Proto mají Mk.3 posuvné středové sožení, aby šlo sedačku namontovat do požadovaného sklonu a nechat tak. Vždycky je to kompromis, zjednodušíš jedno a zkomplikuješ druhé. Kterákoliv varianta se ti dělá lépe je správná.

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 20.02.2023
            Autor: Jirka
            Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Homebuilders lehokol 15

             

        Vypadá velice dobře a když ho děláš pro sebe, nepotřebuješ mít nijak zvlášť stavitelné věci. Uděláš to tak, jak to vyhovuje tobě.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 21.02.2023
        Autor: Holfi
        Hodnocení: +4 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Homebuilders lehokol 15

           

      já se neustále prokousávám stavbou svého streamlineru a ano, ty součásti, které jsem zatím vyrobil, vypadají tak jak mají.a ano při bližším zkoumání člověk sice odhalí nedostatky - většinou ale pouze kosmetického charakteru. Jako je to se vším, co vytvořím. Jsem schopný to všechno vymyslet, nakreslit i vytvořit model v životní velikosti. Když ale přijde na výrobu toho finálního dílu, vždycky pokazím nějakou úplně trapnou věc. Holt člověk očekává, že když se na ten den D připravuje tak dlouho, tak že to klapne na první pokus. Jako ono to klaplo ale za provedení bych si dal tak 3ku. Mám už tu vidlici s 132,5 rozchodem - jen musím ještě přidělat patky (na fotce jsou jen horkým lepidlem). Pak jsem slepil nosník řízení a šlapáku, provrtal do něj veškeré díry, čímž jsem si otevřel možnost nastínit si jak to asi bude vypadat ve skutečnosti.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 14.03.2023
      Autor: mléko
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Homebuilders lehokol 15

             

        Tu kladku nahoře jsi nějak sofistikovaně počítal, nebo jen empiricky odhadl?
        Nevím jak se plánuješ opírat do pedálů, ale síly v tom místě budou nemalý (nemám nejmenší zkušenost co vydrží takový domácí karbon, tak bych se trochu bál) tak abys jí nevylomil (předpokládám kovovou osu "zasochanou" do konstrukce)

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 14.03.2023
        Autor: Sodoma
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Homebuilders lehokol 15

               

          Čím větší změna směru řetězu, tím větší síla snažící se osu kladky vyvrátit. Navíc jsem u většiny FWD kol viděl na tomhle místě kladku o velkém průměru.

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 14.03.2023
          Autor: Aviatik
          Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Homebuilders lehokol 15

             

        Těžko takhle odhadovat, ale nehrozí, že při zařazeném největším pastorku bude o sebe chytat řetěz?

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 15.03.2023
        Autor: Papji
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Homebuilders lehokol 15

               

          šroub pro uchycení kladky půjde skrz nosník a na druhé straně bude přichycený matkou. k tommu umístění jsem došel empiricky, zkoušením, kdy jde řetěz co možná rovnoběžně s vidlicí a zároveň o sebe jednotilvé prameny nedrhnou. S tím drhnutím je to teda tak tak ale při napnutém řetězu by to mělo jít v pohodě.

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 15.03.2023
          Autor: mléko
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Homebuilders lehokol 15

                 

            V pohodě, když jsi to odzkoušel, tak to určitě vyjde. Napnutí a umístění řetězu je na fotce matoucí. Když jsem si uvědomil, kde se, při správné délce řetězu, bude nacházet ramínko přehazovačky, tak mi přišlo, že tam moc místa nebude, jestli vůbec nějaké.

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 15.03.2023
            Autor: Papji
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Homebuilders lehokol 15

             

        Estetika, (kvalita povrchu), nejezdí. Alespoň to nebude tolik provokovat "nenechavce".
        Ale mate mne ta fotka. Máš tam zařazeno "na španěla" velký převodník a zároveň největší pastorek. Dříve se to vůbec nejezdilo. Dnešní konstrukce řetězů takové křížení dovolí, ale pak by měla být přehazovačka "otevřená", aby se měla kam skládat a napínat řetěz při řazení do rychla.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 15.03.2023
        Autor: drak
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Homebuilders lehokol 15

               

          Draku, na fotce je vidět, že řetez ještě neni spojený, ale přesto palec nahoru za dobrou poznámku ... měj se

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 15.03.2023
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
        • Re: Homebuilders lehokol 15

               

          jo jo já jsem si řekl, že když to přejede hrbol a nezlomí se to, bude to úspěch :-D podobně, jak říká Standa, takovýhle převod je tam jen protože jsem slyšel, že když chce člověk změřit řetěz, má mít "zařazený" největší pastorek a největší převodník a dva články přidat. Je jasné, že v reálu tohle nikdy zařazené mít nebudu

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 15.03.2023
          Autor: mléko
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Homebuilders lehokol 15

                 

            A tak můžeš, ale poloha napínáku bude uplně jiná :-)

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 15.03.2023
            Autor: Sodoma
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Homebuilders lehokol 15

                 

            Ano, "zařazený" převod největší převodník vs. největší pastorek, ale bez přehazovačky

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 15.03.2023
            Autor: Aviatik
            Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Homebuilders lehokol 15

                   

              dík za upozornění. přitom je to v tom park tool videu jak pro blbý. už je to ale taky minimálně rok, co jsem to viděl a řetěz jsem zatím vždycky měnil jen starý za nový. Jen jednou jsem ho musel měřit ale to bylo pro nexus.
              ještě že máme ta fóra že, kde člověka vyvedou z omylu

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 15.03.2023
              Autor: mléko
              Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Homebuilders lehokol 15

             

        Pár postřehů pro FWD kutila:
        - Ten řetěz ti bude padat z obou kladek, i z talířů.
        - Doporučuji šroub hlavní kladky M10.
        - Velký talíř je sice originál, ale u 20" kola pro rychlosti nad 30km/h nebude stačit.
        - Geometrie řetězu je spíše pro efektivní pomalou jízdu na nejlehčí převod, do řízení ti půjdou kmity při velkých rychlostech.
        - Tahle kombinace velký talíř + velký pastorek, je běžná, ne-li zásadní u FWD.
        - Rám za hlavou bude mít tendenci se kroutit.
        - Nevím jestli vidím správně, ale zdá se že kliky máš originál 170mm, což je pro tvou výšku (jestli si dobře pamatuji) u FWD zbytečně moc, stačily by ti mezi 130 a 150 mm, a zmenšoval by se ti overlap.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 15.03.2023
        Autor: single
        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Homebuilders lehokol 15

               

          zkracování klik:
          https://www.bike-forum.cz/foto/detail/56309...
          resp bike forum uživatel "matbiker"
          https://www.bike-forum.cz/foto/detail/45513...

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 15.03.2023
          Autor: cibi
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Homebuilders lehokol 15

               

          M8 srob by mal na kladky stacit. Aspon mne stacil... a pouzil som na nu loziska z kolieskovych korcul(inline)

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 13.06.2023
          Autor: Pietko
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Homebuilders lehokol 15

                 

            Jak který, já jeden ohnul i na kladce kde řetěz zatáčel tak o 30°, na stejném místě pak nový pevnější šroub už vydržel. Na FWD kladku, kde se řetěz lomí i víc jak 90° bych váhal, jestli to nějaký M8 vydrží. Možná jo, podle toho, jak se to provede a kdo na tom bude jezdit. Ale každému to fungovat nebude. Takový zbytečně velcí a silní lidi jako tady single by to ohnuli určitě :-).

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 14.06.2023
            Autor: Jirka
            Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Homebuilders lehokol 15

                   

              aha, ok.
              Bolo by dobre otestovat.
              U mna na trojkolke mam uhol menej ako 30 stupnov vna kazdej kladke... takze preto nemam problem.

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 14.06.2023
              Autor: Pietko
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Homebuilders lehokol 15

             

        - malá kladka na netahové větvi se dává co nejblíž k té hlavní aby se co nejméně omezil rejd - ideálně se zavěšuje na lano někde poblíž, či z osy té hlavní, aby mohla reagovat na jednotlivé větve netahové řetězové linky, při rejdu.
        - 47mm přední pneu rejdové omezení jen umocňuje.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 15.03.2023
        Autor: single
        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Homebuilders lehokol 15

             

        Kladku na tahové straně řetězu bude nutné vyměnit za mnohem pevnější, tahle je dobrá leda na návratovou větev. Bude na ni působit zhruba dvojnásobek síly, jakou se opřeš do pedálů, takže to chce osu desítku jako na zadním kole a k tomu určitě valivá ložiska a z obou stran bočnice proti spadnutí řetězu.

        Jinak moc pěkné, držím palce.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 16.03.2023
        Autor: NightRider
        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Homebuilders lehokol 15

               

          jo díky, cením si rad.
          bylo mi hned jasné, že tahle kladka bude málo, ale neměl jsem ještě vymyšlenou tu robustnější. Mám už ale nějaké nápady, jak s ozubením
          z 22z převodníku, tak bez ozubení ze silonové či PE tyčoviny.
          S těmi kmity do řízení tedy myslíš, že by byl lepší takový ten "nepřímý" pohon, kdy kazeta není na kole ale na nosníku?
          Pak ještě ty kliky - o jejich zkrácení už přemýšlím dlouho. jediné, co mi v tom brání je, že nemám závitníky. Ale až se mi podaří najít nějaké za rozumnou cenu, tak do nich půjdu. Třeba na stránce kovys to jde nad 2000 - ty asi řežou samy nebo já nevím. Viděl jsem ale i lepší ceny na jiných stránkách. Kdybych ale chtěl dělat uhlíkové, tak mám staré kliky, ze kterých by šla uříznout ta část se závitem a zakomponovat ji dovnitř laminátu. každopádně forma na karoserii je přizpůsobená současné délce 172. vím ale, že kratší = lepší.

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 16.03.2023
          Autor: mléko
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Homebuilders lehokol 15

                 

            sorry za scuknutí reakcí na několik příspěvků v jednom, snad se v tom vyznáte.

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 16.03.2023
            Autor: mléko
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Homebuilders lehokol 15

                 

            Eva to měla vychytané již před mnoha léty.

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 17.03.2023
            Autor: Papji
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Homebuilders lehokol 15

                   

              Pro ty kdo neznají Natrix "squared":

              Eva si to téma dobrovolně zvolila, (pokud se pamatuju), jako diplomku na škole.
              Začala s konzultacemi u Ninka, který byl nakonec i přizván k její obhajobě.
              Doporučil a zprostředkoval Evě výrobu ocelové přední vidlice a snad i kladky u pana Bauera, a supermanová nastavitelná řídítka, plus dlouho spolu konzultovali vcelku extrémní geometrii dual 26" FWD pro malou postavu.

              Eva si pak doslova mákla při tvorbě rámu na positiv, s využitím pěnového jádra s balsovými inserty, a povrchem vycizelovaným do hladka.
              Rám byl adekvátně tuhý v krutu v přední části, a velmi komfortní uprostřed - vyladěný na její hmotnost.
              Eva tímto prokázala své laminační skills a schopnost dotahovat věci.

              Celá komise o tom neměla moc pojem, a vedoucí diplomky alias náš vedoucí atelieru se mne ptal jestli to není celé nějaký nesmysl - vysvětlil jsem mu že Eva na tom teď může závodit v NL - což se potom vyplnilo.

              Jemu třeba vadilo že zadní Alu koncovky nejsou integrovány tvarově do rámu a vyleštěné, nebo že přední vidlice je kus svařence apod., prostě unikal mu celek a snažil se chytnout detailu a na tom ji potopit.

              Vysvětlil jsem mu že to je naopak, že každá z těchto věcí je na jednu diplomku a uzavřel jsem to slovy že proti Evě jsme všichni břídilové, čehož jsem vzápětí litoval neboť jsem byl požádán abych se omluvil a prohlásil toto o sobě...
              :)
              Eva s Natrixem potom fungovala v NL a dokonce měla jednu krutou závodní crash, kdy na nepříliš vhodném okruhu spočívající v obousměrné jízdě na cyklostezce, ji tuším sfoukl poryv bočáku na protijedoucí velomobil Quest, přitom se ohla (!) přední vidlice ale uhlík vydržel.
              Mám to zprostředkovaně - ale myslím že jednoduše zbořila a přeletěla v 80km/h jeho haubnu.
              Eva a ten holanďan tak neplánovaně udělali crash test protijedoucích vozidel, kdy oba posloužili jako "dummies".
              Čelní srážka FWD highraceru s velomobilem - chápete!?

              Evi tímto tě zdravím do NL.
              ;)

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 19.03.2023
              Autor: single
              Hodnocení: +4 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Homebuilders lehokol 15

                     

                99,9% lidí : "Na velomobil holku nesbalíš."
                Allert a DF : "Mluvte za sebe."

                [ Reagovat ] [ Zpět ]
                Datum: 19.03.2023
                Autor: mléko
                Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Homebuilders lehokol 15

                       

                  Možná jen dokud nezjistí, co stojí quattrovelo :-)

                  [ Reagovat ] [ Zpět ]
                  Datum: 19.03.2023
                  Autor: Sodoma
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Homebuilders lehokol 15

                 

            Při zkracování klik doporučuju hodně pohlídat aby osa pedálu skončila rovnoběžná s osou klik. Má to tendenci uhnout i v rovně navrtané díře jak se závitník začne zakusovat napřed jen jedním břitem na jedné straně.
            Přeběžně mám myšlenku jak si vyrobit karbonové kliky na míru s duralovým insertem pro osu klik a pro závit pedálu. Protože mě nejvíc vyhovuje 160mm a za rozumnou cenu je nikdo nenabízí. Jen zatím absolutně není čas se tomu věnovat.

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 17.03.2023
            Autor: Jirka
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Homebuilders lehokol 15

                 

            To zkrácení - oslov lidi z bike fora. Závitníky jinak koupíš z číny, tuším nejlevnější byly kolem 500/pár.
            Mívají je v cyklo servisech ale je otázka zda jsou ochotni je půjčit a zda máš (přístup) k frézce. bez ní dost prekérka, i kdyžž prý to jde i ve velké stojanové vrtačce.

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 17.03.2023
            Autor: cibi
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Homebuilders lehokol 15

         

    Už 15 koukám...

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 15.03.2023
    Autor: single
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Homebuilders lehokol 15

         

    Pokus o motorizáciu s úspešným testom 10 + 28 km.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 26.03.2023
    Autor: palot
    Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Homebuilders lehokol 15

           

      A to kolo máš pořád jen sešroubované?

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 30.03.2023
      Autor: Arnošt905
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Homebuilders lehokol 15

             

        Áno. 10 mm skrutka, hrubé podložky zhora, zdola, na zelenom miesto osky zase 10 mm závitová tyč nad joklovinou a z oboch strán jokloviny matky s podložkami nech to nechodí do strán.
        V joklovine pod pôvodnými stredmi vybrúsený žliabok a pekne to drží.
        Teraz ak chcem, len vymením zadnú stavbu s motoro za červenú bez motora jednou skrutkou a ide sa.
        Tie BMX rámy sú sakra pevné-chcel so vyrovnať kus rúrky z iného zbytku rámu a ani ťuk.

        19.3. som absolvoval na ňom (bez motora) moju najdlhšiu jazdu 105 km. Ledva som sa doplazil domov. Trošku som to neodhadol, ale už je dobre.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 30.03.2023
        Autor: palot
        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Homebuilders lehokol 15

         

    Dnes jsem poprvé vytáhl nový stroj ze Skunk Works na sluníčko. Základní funkčnost ověřena, jede to, brzdí to, řadí to, součástky z toho za těch asi 20 minut ježdění neopadávaly, jenom na největších třech pastorcích hlučí pohon. Ergonomie celkem OK, jenom řidítka musela asi o 1,5cm nahoru. Málem jsem si ustlal, nějak ze svého současného kola nejsem zvyklý na to, že se mi pata může dostat do kontaktu s předním kolem, v ostrých zatáčkách se musí přemýšlet, jak natáhnout nohu na vnitřní straně.
    Takže ještě blatníky, nosič, držák na lahev, výhledově nová sedačka (tahle je použitelná, ale jinak docela zmrvená) ...

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 29.05.2023
    Autor: Aviatik
    Hodnocení: +5 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Homebuilders lehokol 15

           

      Krásné a ladné :-D

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 29.05.2023
      Autor: Arnošt905
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Homebuilders lehokol 15

           

      Moc pěkný. Ještě bych doplnil opěrku hlavy. Važ si svého krku.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 29.05.2023
      Autor: madmax
      Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Homebuilders lehokol 15

           

      Elegantní

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 30.05.2023
      Autor: Jirka
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Velomobil

         

    Brasko sa prekonava v priprave karoserie. Nastriekal to lakom s holografickymi vlockami... I ked je to zatial dost drsne(este nie je vrchny lak) myslim, ze by mi ani nevadilo keby to nebol uplne hladky povrch.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 13.06.2023
    Autor: Pietko
    Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Velomobil

           

      Nejsem si uplně jistý detaily, ale tuším aerodynamicky není hladký povrch úplně výhodný.
      Laminární proudění podél objektu má relativně dost tření, když to povrchem zlomíš na turbulentní, funguje to podobně jako když si na podlahu nasypeš kuličky, podél povrchu máš film co se "odvaluje" a po něm klouže ten zbytek.
      V praxi se s tím můžeš potkat třeba u golfových míčků - ty dolíky jsou tam právě proto, aby to v turbulentním obtékání lítalo dál.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 13.06.2023
      Autor: Sodoma
      Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Velomobil

             

        To je pravda...
        nie som si vsak isty, ako takato drsnost porovnatelna s priehlbinkami na golfovych loptickach co maju okolo 3-5mm.
        No vacsinou sa vsade snazia o uplne hladke povrchy.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 13.06.2023
        Autor: Pietko
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Velomobil

               

          Může být i tím, že se to snáz vyrábí a zisk by nestál za to sraní s ďolíkama.
          Jak říkám, nejsem si jistý detailama, ze školy už jsem nějakej pátek venku a od tý doby jsem to nepotřeboval, ber to jen jako námět k zamyšlení :-)

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 13.06.2023
          Autor: Sodoma
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Velomobil

                 

            ja som nad tym premyslal. Je to zatial len dve vrstvy laku s trblietkami... trochu pomarancovy povrch z ktoreho vytrca i par trblietok na dm2... tie posobia drsnym akoby smirglovym dojmom na dotyk. Prebrusi sa zlahka a prelakuje cistym lakom. Minimalne raz.

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 13.06.2023
            Autor: Pietko
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Velomobil

                 

            Na stroji firmy Aerovelo, se kterým drží rychlostní rekord lidskou silou poháněných vozidel (144,17 km/hod), není na prvních třech čtvrtinách povrchu nic. Ani nápisy, okno, prostě nepřerušená hladká plocha. Až ke konci je "spára", aby se dovnitř dostal řidič, a až za ní nějaké reklamní nápisy. Uvádějí součinitel odporu 0,07.

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 13.06.2023
            Autor: drak
            Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Velomobil

             

        Já to s laminárním prouděním znám takhle: pokud ho dokážeš mít, bude mít menší ztráty než turbulentní. Problém je, že na každém povrchu se to dřív nebo později začne trhat do turbulentního. A když nemáš pod kontrolou kdy a kde to bude, můžeš vyrobit turbulence na blbém místě a něco se ti pak chová hůř, než kdybys to uměle zturbuletnil už dřív. Na rychlostních HPV pro rekordy a závody se většinou konstruktéři snaží udržet to laminární na celém čumáku až někam k podběhům předních kol, na jednostopých strojích pro Battle Mountain klidně i většina stroje krom úplavu za otovry pro kola dole (a ty jsou do 1mm kolem gumy a i tak dělají 50% celého odporu).
        Na velomobil můžeš chtít svchválně turbulentní obtok v případě, že laminární by ti zhoršoval třeba stabilitu v poryvovém větru. Proto si někdo dává na Questy podél prostředku nahoře vystouplý proužek, aby tečení šikmo přes kapotu se trhlo tam místo přilnutí o kus dál a tím se omezí boční vztlak. Pak je to v poryvech řiditelnější. Není to rychlejší než by byla hladká kastle, v některých podmínkách to dokonce může být pomalejší, ale ta řiditelnost stojí za to.
        No a všechna debata o laminárním proudění pak letí z okna když se podíváš na to, v jakém vzduchu nad silnicí většinou jedeš. Aspoň trošku rozbitý je ještě než do něj dojedeš, stačí slabý vánek šikmo co na silnici nese vzduch turbuletní od vysoké trávy u silnice. Nebo v létě ohřev vzduchu od tmavého asfaltu. A najednou neudržíš laminární proudění dál než první kousek čumáku a i to jen nepravidelně. I tak dělat povrch schválně drsný ti na rychlosti nepřidá, ale díky tomuhle ani neubere.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 14.06.2023
        Autor: Jirka
        Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Velomobil

               

          Pravdu máš, já jsem nad tím pak ještě dodatečně dumal když jsem se vyspal a samozřejmě to není tak jednoduché ani s tím golfem. Míček je aerodynamicky naprd, takže to proudění cíleně rozbíjíš kvůli stabilitě a předvídatelnosti letu, aby se ti to samo různě nepřeklápělo mezi laminárním a turbulentním a nezatáčel tak za letu... Sorry za zmatení...

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 14.06.2023
          Autor: Sodoma
          Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Velomobil

                 

            Jenom jestli u těch míčků není původní účel povrchu trochu jinde a teorie o proudění se vymyslela až pak.
            Vem si minigolf - tam ty míčky vypadají stejně a o aerodynamice nemůže být řeč.
            Hladký míček by ale asi nechtěl čekat na místě, kde skončil, až ho znova postrčíme...
            (U skutečného golfu to nejspíš taky trochu přijde vhod.)

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 14.06.2023
            Autor: Radek
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Velomobil

                   

              Hele nevím, golf se snad hraje na trávníku a tam takový drobnosti asi roli hrát nebudou. Minigolf je derivát, co se snaží napodobit velkého bráchu, tak bych to úplně neuvažoval.
              Já si to už prd pamatuju, ale vyučující byl tehdy vášnivej golfista a mluvil o těch ďubkách v souvislosti s aerodynamikou a obtékáním. To mi utkvělo...

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 14.06.2023
              Autor: Sodoma
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Velomobil

               

          Kolem laminarniho proudění je to věda, zejména u větroňů, kde se pomocí turbulátorů dosahuje přechodu do turbulentního proudění na přesně definovaném místě (jinak vznikají jakési vracáky). Ale u velomobilu je to řekl bych taková duchařina. Jednak při těch rychlostech typicky kolem 40 km/h funguje ta aerodynamika trochu jinak, dvak na to, aby laminární profil fungoval, musí být jeho tvar dodržen velmi přesně, na to potřebujete opravdu přesnou negativní formu a tuhý povrch, aby se to nevlnilo.

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 14.06.2023
          Autor: Aviatik
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Velomobil

                 

            presna forma... mnooo dost presne to je spravene, ale profiil nie je kopiou laminarneho profilu, je to aproximacia. Ale pri malych rychlostiach to prudenie laminarne stale este moze byt. Myslim, ze nas to v tomto pripade nemusi trapit. Nejdem s tym na Battle Mountain :D

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 14.06.2023
            Autor: Pietko
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Velomobil

             

        Nedávno nějaká aerolinka zkušela lepit na dopravní letadlo nějakou "žraločí kůži", která (přesně definovaným způsobem) dělá nejspíš něco jako ten efekt kuliček, podrobnosti si nepamatuju, ale myslím, že tvrdili, že to sníží spotřebu paliva cca o 2 %. Ale jakýkoliv zdrsněný povrch takto asi fungovat nebude. Každopádně žraloci tento efekt používají (ve vodě), mají menší odpor než kdyby byli hladcí.

        O důlcích v golfových míčcích jsem slyšel to, že při odpalu dostává pomocí vhodně volené hole míček i rotaci, díky které má vztlak buď směrem nahoru (a doletí dál) nebo do strany (a letí za roh,třeba kolem stromu). Tento efekt se používá i při fotbale (je možno udělit míči faleš a on pak letí obloukem kolem obránců a končí v brance, přestože původně letěl jinam). Myslím, že i tenisti si míček při podání nadhazují do výšky, aby po odpálení raketou chytl faleš a letěl za sítí hned do země. Pokud máte doma nějaký větší lehký balón, doporučuju vyzkoušet (hodit míč s nějakou rotací), ten efekt je až překvapivě veliký. A ty důlky na golfovém míčku ten efekt prý zesilují.
        (OT: četl jsem někde zajímavé fyzikální pojednání o tom, proč curlingové kameny zatáčí, teoreticky by prý měly totiž zatáčet na druhou stranu a ten fyzik to nakonec uzavřel tím, že je tam víc faktorů, které to převáží, a že je to trochu záhada. Na druhou stranu, podobná studie o stabilitě jízdních kol došla k závěru, že je tam také víc faktorů, ale všechny se pozitivně sčítají:-) ).

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 15.06.2023
        Autor: PavelŠ
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Velomobil

               

          Ten žralok naznačuje, že by to pro velomobil mohlo být užitečné, kdyby někdo nalil potřebné miliony do vývoje toho povrchu. Reynoldsovo číslo velkých ryb (a paryb a delfína) pro jejich rychlosti ve vodě je údajně podobné HPVčku jedoucímu skrz vzduch vyšší desítky km/h. Jenže ten žralok má povrch hodně specificky tvarovaný (jde najít fascinující obrázky z mikroskopů, každá šupinka vypadá jak půlka špičky šípu nebo tak něco) a jednosměrný orientovaný ve směru proudění. Velomobil skrz vzduch jede věčně "smykem", protože nikdy nefouká rovně přesně zepředu, a úhel toho proudění se neustále mění. Takže "drsný" povrch co by mu fugnoval nemůže být tak úzce směrový jako kůže žraloka. A pak je tu ten už částečně turbulentní vzduch v přízemní vrstvě, skrz který to jede.
          O testu na velkém dopravním letadle jsem neslyšel, ale překvapuje mě tvrzení o 2% úspoře. To je velikost úspor paliva, kvůli které je aerolinka ochotná předčasně vyřadit z provozu starší stroj a koupit novější verzi s o 2% úspornějšími motory. Kolik by musel stát ten povrch, aby se nevyplatil, když se za určitých okolností vyplatí i koupit nové éro? A pak mě to překvapuje i kvůli tomu, že Reynoldsovo číslo pro dopravní letoun je úplně jince než jsou ty věci, u kterých příroda vyvinula spešl pvrch. Takže bych čekal, že Ctrl-C a Ctrl-V fungovat nebude, musí se vyvinout něco na míru. Možná právě to udělali, ale pokud jo, proč už to letadla nemají, jestli v tom jsou jednotky procent? Aspoň některá nově vyvíjená letadla bych čekal, že to budou mít.

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 15.06.2023
          Autor: Jirka
          Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Velomobil

                 

            je to toto: https://www.lufthansa-technik.com/en/aeroshark

            píšou, že teoreticky uspoří až 3 % paliva, v praxi naměřili 0,8% úsporu.
            Hmotnost 180 g/m2, tedy na nějaké rekordní hpv by to mohlo mít smysl, jinak je otázka, jestli by se to za to půlkilo navíc (a další komplikace s udržováním složitějšího povrchu) vyplatilo i na běžný velomobil pro normální ježdění.

            A ano, zatímco letadlo nejspíš většinou letí vzhledem ke vzduchu "rovně dopředu" (nejsem pilot, ale pokud vím, tak létání "bokem" se používá spíš ke zpomalení letu, kde efektivita aerodynamiky je spíš na škodu), tak pozemní vozidlo je vystaveno i bočnímu proudění a různým turbulencím, kde to bude mnohem složitější

            (tak mě napadá: velomobil s řiditelnými všemi koly, který by se naklápěl tak, aby byl i bočním větrem vždy dokonale obtékán (tedy jezdil by v bočním větru trochu bokem), na silnici asi trochu nepraktické, ale byla by to legrace, asi jako toto https://youtu.be/yGX0VDEi-Vg?t=228 ) :-D

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 16.06.2023
            Autor: PavelŠ
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Velomobil

                   

              Vypadá to zajímavě, v Evropě zdá se testuje Lufthansa a Swiss nějakou folii od BASF, v Japonsku JAL zkouší nátěr od O-Well na jednom letadle a laserování povrchu od Nikonu na jiném. Ten BASF je údajně už schválený minimálně pro Boeing 777-300ER pro provoz, ale zatím je dávají jen na nákladní letadla. Jestli je certifikace zatím omezená jen na nákladní jsem nenašel.
              Zajímavé je, že ve všech výše zmíněných případech to používají na břicho letadla a v některých článcích mluví o výhodách pro oblasti s kryty podvozků a podobně. Zní mě to jako že benefit je primárně pro "silně nafukované" povrchy, ty co jsou často na "návětrné" straně.
              Japonci testují primárně dlouhodobou odolnost (protože jestli se to zanese prachem a přestane fungovat, užitek je fuč) a taky mluví o 0,8% na spotřebě celého letadla.
              Nikde ani slovo o tom, jak došli k té "teoretické" úspoře 2% a podobným číslům. Bylo by to při aplikaci na celé letadlo? Taky ani slovo jak se to chová z hlediska namrzání a jaký de-icing systém pod tím může být, pokud nějaký. Možná to (zatím) nejde a proto ta aplikace na břicho, okolí vstupů motorů a náběžné hrany nejde použít. Možná to taky zatím smí jen na břicho kvůli tomu, že tam je nejmenší šance poškodit řídicí plochy, kdyby se to začlo nějak loupat nebo trhat.
              S přenositelností na velomobil bych váhal, je to úplně jinak velké vozidlo v úplně jiné rychlosti a citelně jiném vzduchu. Možná kdyby jednou něco takového někdo vymyslel pro auta, pak by ta věc šla zkopírovat na velomobil. Ale u aut se aerodynamika moc neřeší, potřeba nějak vypadat je furt silnější než potřeba na energetickou účinnost, takže tam se toho asi nedočkáme.

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 16.06.2023
              Autor: Jirka
              Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Velomobil

           

      po dalsom prelakovani...

      Inak zaujimava teplota na slnku. Vnutri maju steny 30 stupnov. Vonkajsi povrch ma 57!
      Sendvic izoluje pred teplom

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 14.06.2023
      Autor: Pietko
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Velomobil

             

        Ten předek je takovej tupej, mohl by být špičatější...
        Ale strašně se mi líbí ta větrací kapsa na boku :-)

        Teplotu bych řešil až za provozu, průvan okolo karoserie dost věcí změní, ale hlavně uvnitř se bude potit chlap a ven se bude dívat malým skleníkem - to věcma dost zamíchá.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 14.06.2023
        Autor: Sodoma
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Velomobil

           

      pohlad zvnutra...
      a drziak pre zrkadlo.
      3D tlac este potrebuje nejaku optimalizaciu

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 17.06.2023
      Autor: Pietko
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Velomobil

             

        Nebude to překážet?
        Já bych bez zrcátek asi umřel, ale tohle působí docela velký (celý to těleso) a dost ve výhledu. Podobná schovala pro průšvihy na křižovatce jako A sloupek u auta...

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 17.06.2023
        Autor: Sodoma
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Velomobil

               

          ani nie... v skutocnosti sa na to clovek pozera smerom hore.
          To zrkadlo este nie je napevno, je tam prilepene len paskou pre nazornu ukazku... aby clovek ziskal pocit z konfiguracie. Vrchna hrana zrkadla by mala byt na vrchnej hrane skla. Mozno sa to este posunie o nieco vyssie. Ale zavadzat vo vyhlade nezavadzia.

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 17.06.2023
          Autor: Pietko
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Velomobil

               

          kde by ste zrkadlo umiestnili vy?
          Nechceli sme aby vystupovalo... aby nebolo sirsie nez najsirsie miesto trupu. Strecha sa ukazala ako dobre miesto na jeho umiestnenie...

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 17.06.2023
          Autor: Pietko
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Velomobil

                 

            Aby si v zrkadle niečo videl, musí byť širšie ako najširšia časť vozidla. Aj na kamionoch, ktoré majú kamery namiesto zrkadiel presahujú, i keď nie o toľko ako klasika na ráme.

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 17.06.2023
            Autor: palot
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Velomobil

                   

              Iba ak su bocne steny kolme. V tomto pripade su daleko od kolmice.
              1. strecha je siroka menej nez 50cm v najsirsom mieste a okolo 40cm v najuzsom vzadu
              2. velomobil je 85cm v najsirsom mieste.

              Vsetko cez ne vidno velmi dobre. Je to vyskusane.

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 17.06.2023
              Autor: Pietko
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Velomobil

                     

                Možno panoramatické, no dosť skresľuje podľa vypuklosti.

                [ Reagovat ] [ Zpět ]
                Datum: 17.06.2023
                Autor: palot
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Velomobil

                       

                  Rychle si na míru zkreslení zvykneš ...

                  [ Reagovat ] [ Zpět ]
                  Datum: 18.06.2023
                  Autor: AV
                  Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Velomobil

                 

            To záleží na osobních preferencích, ale když k tomu přistoupím čistě technicky:
            Zrcátko musí být pevné, ve vibrujícím je prd vidět. Střecha se mi zdá v tomhle směru rizikovější, než tělo velomobilu.
            Ten "sosák" na kterém ho máš vyložené by v tomhle směru mohl být taky nepříjemným zdrojem potíží.
            Z fotky to vypadá, že ho máš ve výši očí, což je z mého pohledu krajně nevhodné, protože bude překážet při rozhlížení okolo - ideálně chceš, aby zrcátko tvůj rozhled rozšířilo, tzn aby za ním byl neužitečný prostor (třeba velomobil samotný) do kterého plocha zrcátka přinese zorné pole.

            Bez znalosti čehokoliv dalšího bych já zrcátko montoval spíš tak aby bylo pozorovatelné přes spodní okraj okna, co nejvíc přimknuté k tělu vela (samozřejmě s nutným kompromisem, neb jisté vyložení je nutné, aby v něm bylo něco vidět). Viděl jsem i varianty, kdy bylo zrcátko posunuté vpřed (asi na úroveň kolen) a tam drželo "ke kapotě". Samozřejmě čím je zrcátko blíž, tím víc v něm vidíš, vždy je to o kompromisech.
            Pokud je podmínkou, aby nepřesahovalo šířku bachratosti spodku, pak je samozřejmě střecha ideální (s nebezpečím popsaným výše), ale pak bych volil něco "robustnějšího", víc "přimknutého" k tvaru vela.
            Ber v potaz i to, že dříve či později chytneš nějakou díru nebo tak něco, tak aby se zrcátko v tom "sosáku" neulomilo vlastní vahou (dlouhý nosník ze zátěží na konci - setrvačné síly)

            Nechápej mě špatně, neříkám že tvoje řešení je nezbytně blbé, jen se mi zdá prostě "divné", vybočující ze standaradu, tak se ptám...

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 18.06.2023
            Autor: Sodoma
            Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Velomobil

                   

              Dakujem za tvoje myslienky
              Este nic nie je pevne dane, veci sa daju menit. Optimalizovat. Premyslime to este. Stopka sa da samozrejme skratit... a aj urobit objemnejsia bez narastu hmotnosti- 3D tlaceny objekt sa da urobit velmi lahky a zaroven pevny.

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 19.06.2023
              Autor: Pietko
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Velomobil

                 

            Ak by náhodou pomohlo a zaujímalo
            https://kingcycle.org/quattro/

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 06.08.2023
            Autor: palot
            Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Velomobil

                   

              neortodoxní, ale o to hezčí záď...

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 06.08.2023
              Autor: Sodoma
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Homebuilders lehokol 15

         

    Zdravím všechny, koho by zajímalo, jak mléko pokročil se svým speedbikem.
    Poslední dobou jsem se zabýval svým druhým opusem magnum, a to letadlem na lidskou sílu. Potřebuji na něj gondolu, ve které budu sedět. A shodou okolností se ukázalo, že mezi touto gondolou a Battle Mountain styl bicyklama není zas takový rozdíl. Zkusil jsem tedy, jestli dovnitř budou fitovat i ty 20´´ kola, který jsem pro svůj VM zamýšlel..no a nevím, budu muset provést důkladnější analýzu. Ale vypadá to, že to pude. Změn dojde i pohoná jednotka, která bude toho "nepřímého" typu, kdy přehazovačka je na nosníku místo na vidlici - to ještě nemám úplně vymyšlené. Gondola bude samozřejmě ještě vyžadovat spoustu práce, ale ten základní tvar tam podle mně je. Jen se na to naplácá fakt hodně tmelu a mohlo by z toho vzniknout dobré kopyto.
    Celé je to velmi malé - 160cm dlouhé, 45 široké a 70 v nejvyšším místě vysoké. Škoda, že mně nenapadlo dřív to takhle udělat.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 22.06.2023
    Autor: mléko
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Homebuilders lehokol 15

           

      s tím letadlem bych byl opatrný a držel se pevné země, teď vcelku solidně plní noviny jeden dobrodruh co si vzal do hlavy, že stavět ponorky je primitivní a na koleni to zvládne každej...

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 22.06.2023
      Autor: Sodoma
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Homebuilders lehokol 15

           

      hele, existuje/ existoval web ,kde maník si postavil HPV- stremliner. Dokázal s ním udělat světový rekord v hodinovce. Jmenovalo se to +- "adventureofgreg"
      Na formy používal vzláštní technologii... vytáhl si podtlakem z polyakrylatu bublinu (resp podélně půlbublinu) a vnitřek laminoval karbonem, doplňoval výstužné žebra. Mělo to krásně hladký povrch...

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 23.06.2023
      Autor: cibi
      Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Homebuilders lehokol 15

             

        doplňuji, toto:
        https://www.adventuresofgreg.com/HPVMain.html
        (omlouvám se, samotný tvar byl dělaný cnc, tu bublinu
        použil na překryt, zadní polovinu laminoval.)

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 23.06.2023
        Autor: cibi
        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Homebuilders lehokol 15

               

          jo, to už jsem viděl. jako vyfrézovat to by se mi líbilo, ale asi by to stálo dost peněz, takže jsem zůstal u kostry, potahu a následného tmelu a materiál mně zatím vyšel asi na 200,-. S tmelem to bude o něco víc ale pořád schůdné.

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 23.06.2023
          Autor: mléko
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Homebuilders lehokol 15

                 

            ještě jednou se omlouvám, pamatoval jsem si to celé (tj i boky) jako "bublinu"

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 23.06.2023
            Autor: cibi
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Homebuilders lehokol 15

           

      S letadlem je to složitější. Podle závěrečné práce studenta vysokého učení v Brně (věnoval se návrhu letounu poháněného lidskou silou), jsou náklady na letadlo schopné vzlétnout přes milion korun, a aby skutečně dobře létalo, tak desetinásobek. Proto byla jeho práce jen o návrhu a výpočtech. Také jsem měl chuť něco takového vytvořit, ale po (alespoń částečném proniknutí do problematiky) jsem to "odpískal". A to jsme si "mailovali" už před řádkou let, dnes už budou ceny vyšší. Na IHPVA je i "oddělení" AIR a tam se dá kouknout na vývoj létajících strojů. Tam zjistíš i nutné rozpětí, abys dosáhl dostatečně malé plošné zatížení, při dostupném výkonu pohonu. Pokud nevlastníš velkou stodolu, nemá cenu se do ničeho pouštět.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 23.06.2023
      Autor: drak
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Homebuilders lehokol 15

             

        Není mi jasné, co je to ta problematika. To je věda o problémech?

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 23.06.2023
        Autor: Pepíček
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
        • Re: Homebuilders lehokol 15

               

          To není věda, to jsou problémy, které tvůrce čekají. Většinu takových strojů staví nadšené týmy vysokých škol, podporované výrobci plastů apod. Někde to musíš vyrobit, pak skladovat, a až nastanou příhodné podmínky, (obávám se, že moc dní s vhodným počasím u nás nebude) tak dopravit na místo, kde se budeš moct bez ohrožení okolí pokusit o start. To vše ale jen v případě, že dosáhneš pro amatéra pravděpodobně nereálnou hmotnost, aby při výkonu pár set Wattů stroj vzlétl. Ale možná že jsem byl jen "předposraný".

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 23.06.2023
          Autor: drak
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Homebuilders lehokol 15

             

        tak on tam asi započítával i pronajímání různých výzkumných zařízení, protože upřímně max 30kg pěny, folie a nějakého kompozitu milion nestojí. já plánuju rozpětí 26m, možná půjdu i na 28 ještě úplně nevím. křídlo by bylo na několik dílů, které se do sebe budou zasunovat pomocí takových spojek v D-trubka styl náběžných hranách. pak další stěžejní věc je vrtule - ta moje bude XPS jádro a karbon jako potah, průměr bude mít něco málo přes dva metry. sorry, už to začíná zacházet dost do hloubky. ale musím říct, že je už jen málo věcí, které bych na tom letadle ještě neměl vymyšlené. jen to uvést do praxe.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 23.06.2023
        Autor: mléko
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Homebuilders lehokol 15

               

          Nezlob se, ale pokud nebudeš stavět to letadlo vysloveně "modelářsky" vč nejistoty vzniklé nedodržením geometrie křídla docela si naběhneš.

          konstruoval jsem přípravek pro stavbu křídla L410NG (mokré křídlo), délka přípravku 20m, stavba přípravku trvala 8 měsíců.

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 23.06.2023
          Autor: cibi
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Homebuilders lehokol 15

               

          Lidskou silou poháněné letadlo v domácích podmínkách? To je, řekl bych, hodně odvážné a obávám se, že to vyžaduje technologie daleko za tím, co je pro kutila dostupné.

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 23.06.2023
          Autor: Aviatik
          Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Homebuilders lehokol 15

                 

            samozřejmě, že to zjednodušuju. ale když se člověk podívá na ty různé icarusy, albatrosy a musculairy..takhle stroj nedosažitelné úrovně nevypadá. třeba B-2 to už je jako advanced ale šlapací letadlo je podle mně ten nejvíc entry level. Navíc dost bezpečný - nic nemůže začít hořet nebo vybouchnout ani tě nemůže polít nějaký sajrajt. nic se netočí vysokou rychlostí atd. A když se to zlomí v pár metrech nad zemí, tak než se dezintegrace draku stačí projevit, je člověk už na zemi.
            Jak jsou anekdoty typu Newton a jablko, Mendělejev a sen atd. Tak mně na myšlenku stavby vlastního letadla přivedl (kromě celoživotního stavění modelů) zážitek s nesením dveří ve větru. :-D byly to takové ty panelákové papírové. A už nebylo cesty zpět.

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 23.06.2023
            Autor: mléko
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Homebuilders lehokol 15

                   

              dělej jak myslíš, ale ten "entry level" se po světě vyskytuje jen VELMI ojediněle...

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 23.06.2023
              Autor: Sodoma
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Homebuilders lehokol 15

                   

              Máš už nějak definované, co bys potřeboval za úspěch?
              Občas někde narazím na videa z Japonska, kde v tom zdá se soutěží pravidelně nějaké univerzity. Neviděl jsem je dělat zatáčku, vždy rovně kousek nad ranvejí nebo nad vodou.
              Z toho co si pamatuju ze čtení knihy o šlapacích letadlech a začátcích letectví obecně jsem nabyl dojem, že dostat něco kousek nad zem a zpátky na zem je takový level 1, zatímco první koordinovaná zatáčka co neskončí pádem vnitřního křídla na zem je level 10 a účinnost tak vysoká (a hmotnost nízká), že to (velmi zdatnému) jezdci umožní let od někud někam level 100, jestli ne víc.
              Můj dojem je, že něco jak staví ti japonští studenti, co se udrží podvozkem dva metry nad zemí a za bezvětří to s trochou štěstí nevyletí bokem mimo ranvej než před koncem ranveje zase přistane, to by mohlo jít postavit v domácích podmínkách. Bude to chtít hodně experimentování jak to udělat dostatečně lehké (20 mikronů mylar potah a podobně), a pořád to bude od jezdce chtít vyšší stovky wattů pro start, ale mohlo by to jít. Ale umět s tím i zatáčet nebo něco podobného, to už bych byl skeptický.

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 26.06.2023
              Autor: Jirka
              Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Homebuilders lehokol 15

                     

                jako velký úspěch bych viděl dát to celé dohromady. Taky jsem viděl ty japonské pokusy (zvláštní-vždycky když jde o téměř nehmotné,křehké věci, dělají do toho japonci). Asi za tím bude ta zenová podstata těchto strojů. V jednom videu obletěl i asi 2km trojúhelník, a zatáčel zejména směrovkou, klopení tam nebylo v podstatě žádné. Bohužel nevím, jak se to video jmenovalo. jen nevím, kde to budu testovat - pro regulérní vzlet je totiž fakt zapotřebí asfaltová runway. kousek od baráku ale je pole, které by se taky celkem nabízelo. Je tam čerstvě posekaná tráva, ze které sice prostě nevzlétnu ale napadlo mně letadlo udělat malinko robustnější, do vzduchu se dostat na gumě a šlapáním se jenom pokusit udržet v letu.

                [ Reagovat ] [ Zpět ]
                Datum: 04.07.2023
                Autor: mléko
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Homebuilders lehokol 15

                       

                  Zůstal bych u produkce velomobilů či lehokol. Výzev dost, nebezpečí méně...

                  [ Reagovat ] [ Zpět ]
                  Datum: 04.07.2023
                  Autor: Sodoma
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Homebuilders lehokol 15

                       

                  Taky si nevybavuju žádný z těch strojů, co by měl křidélka nebo cokoliv podobného, všechny zatáčí naplocho jen směrovkou.

                  [ Reagovat ] [ Zpět ]
                  Datum: 10.07.2023
                  Autor: Jirka
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Homebuilders lehokol 15

                       

                  Křidélka se opravdu moc nepoužívala. Daidala kvůli tomu jednou rozbili při testovacím letu, začal se jim naklánět a nebylo čím to vyrovnat. Tak zvětšili vzepětí a už to bylo stabilní. Teoreticky by ale mohlo jít udělat naklánění ve wrightovském stylu, nepatrným kroucením celých křídel. Vlastně jenom modifikace uchycení výztužných lanek, minimum váhy navíc.

                  Čistě prakticky si ale myslím, že šlapací letadlo nikdy nebude smysluplně použitelné. Buď je to obrovská lehoučká křehká věc, kterou zmuchlá každý vánek, nebo to k udržení ve vzduchu potřebuje násobně víc výkonu, než je člověk schopný ušlapat (a pak je otázka, jestli se z hlediska váhy a aerodynamiky vůbec vyplatí přidávat k pomocnému motoru i šlapací pohon). Asi nejlepší kombinace létání a lidské síly, o kterých jsem slyšel, byly dvě:
                  1) Šlapací vzducholoď Zeppy. Létá krokem a proti větru nemá šanci, ale za bezvětří by se s ní dalo užít dost zábavy. A konstrukčně je mnohem jednodušší než letoun.
                  2) Lehokolo typu python, které zároveň funguje jako sedačka pro parakřídlo. Pilot na něm dojede na místo startu, sundá z nosiče padák, kola sbalí na záda a letí. Po přistání sbalí křídlo, rozloží kolo a odjede na něm domů.

                  [ Reagovat ] [ Zpět ]
                  Datum: 10.07.2023
                  Autor: NightRider
                  Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Homebuilders lehokol 15

                 

            prinajhorsom prida elektromotor... modelarsky s vykonom okolo 1Kw by stacil bohato. uz to sice nebude ludsky pohon, ale aspon nepride praca nazmar.

            https://www.youtube.com/watch?v=RzzmZN0x_vM tento chlapik siel priamo na elektrolet ale s vacsim rozpatim kridiel a vhodnym profilom be to mohlo ist i so slabsim motorom nez co mal on.

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 25.06.2023
            Autor: Pietko
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • citlivost řízení na trikovi

         

    Tak jsem se na trikovi oproti Tučňákově tříkolce setkal celkem s omezeným rejdem, a to dost výrazně. Na Mini přitom jde hodit táhlo do vzdálenější dírky od osy řízení a dojde tak k většímu převodu. Snad ten obrázek poůže pro pochopení. Ta trubka řízení na trikonovi má navařený trojúhelníček s dírkama pro táhla, kde není možná regulace této "pákové" vzdálenosti. Rotaci kol přitom nebrání nic, ale řídítka zaparkují o síc a kolo berete do teplých a otočíte teda celé kolo. Tak tu trubku řízení si nechávat na zakázku netuším vhodnost, bo kolo má nějakou geometrii a vlastnosti a odolnost proti zásahu kutila. Ale kdybych na tom trojúhelníku prostě přišrouboval "pásek" s dírkama pro větší rozteč té páky, kde bych už využil staré díry, tak se může "něco" více než pokazit? Tedy kromě nějaké materiálové náročnosti, bo ta trubka asi nebude hliník a pásek by musel být asi 3mm a více.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 28.06.2023
    Autor: Arnošt905
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: citlivost řízení na trikovi

           

      Geometrie táhel jak je od výrobce by měla garantovat správně velkou ackermanovu kompenzaci, čili vnitřní kolo zatáčí o větší úhel než vnější a je to o tolik, že osy všech třech kol se ti potkávají v jednom bodě - žádné nechce jet smykem ani při max rejdu.
      Když to natáhneš páskem jak jsi namaloval, trochu tuhle geometrii zmršíš. Netuším jak moc a jaké nechtěné efekty to přinese. Možná žádné, které by ti vadily, nevím.
      Co bys mohl zkusit by bylo nakreslit protažení ne takhle do stran, ale prodloužit vzdálenost té díry na táhlo od osy otáčení řídítek. Takže nové díry budou víc do strana a víc vzadu. Budou ležet na spojnici osy rotace řídítek v rámu a původní díry, jen budou od osy rotace dál. To by podle mě mělo co nejvíc zachovat původní geometrii a přitom ti dát větší přepákování co chceš.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 28.06.2023
      Autor: Jirka
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: citlivost řízení na trikovi

             

        Jako opsané kružnice s novým průsečíkem, přičemž ten poloměr vzdálenosti od trubky řízení by byl prostě "delší". Tak ono by se jednalo jen ten centimetr, bo více nedá otáčivost kol. Délka táhla by zůstala stejná. Úhely působení sil by se určitě někam posunuly, ale nečekám 10* apod., tak si naivně myslím něco o schůdnosti, ale nikdy jsem tady k tomu nic nečetl. Jakmile s tím hnu na tom troúhelníku, tak bude jiný úhel na tom úchytu řízeného kola. A jak píšeš, brát to jako vlastnost nebo se pokusit zemřít :-D
        V Azubu to nadhodím, jak tam pojedu na servis s trikonem. Zatím projevili zděšení...
        Rozhodně to budu rozkreslovat víc, jakmile se budu moct k tomu ohnout a pak vstát. Nafotím si to a rozměřím, toto mám jako nástřel. Teoreticky je kritičtější ten přenos na kole než u řídítek, jako spíš dozadu a zachovat úhel na kole, ale bez praxe s přežitím ve zdraví, to asi ani nenasimuluju.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 28.06.2023
        Autor: Arnošt905
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: citlivost řízení na trikovi

             

        S Ackermannovým pravidlem bych si až tak hlavu nelámal. Ono Formule 1 používá většinou dokonce opačné Ackermannovo pravidlo. Takže zda se ti protnou čáru před nebo za zadním kolem o 10-20cm, tak to nemáš šanci poznat. Spíš je třeba dávat pozor na maximální úhel otevření, aby nepřekročil 160, spíš 150st. Pokud to přeženeš, má rameno tendenci ke kroucení a to nechceme. Třeba na mém Azubu X taky více nezatočím, protože mně limituje sedačka. Řídítka narazí o sedačku. Musel bych je více vyhnout.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 06.07.2023
        Autor: Mrosconi
        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Občasné vyjížďky, Nymburk,Jicin,Semily.

Hledám: Občasné vyjížďky, Nymburk,Jicin,Semily.
21.09.2023
Ahoj.Hledam dívku,zenu na občasné cyklovýlety.

Hledám: Ahoj, někdo na kolo, brusle...cokoliv,

Hledám: Ahoj, někdo na kolo, brusle...cokoliv,
01.09.2023
Ahoj, někdo na nějaké to sportování, radost z pohybu je mým pohonem. Ale sám se vybičovat, to už není legrace. A…

Hledám: Chlap chlapa

29.08.2023
Je mi 48 a hledám mladšího chlapa na seznámení. Miluju kolo a výlety.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

129 cyklistů (0 přihlášených)

Východní Balkán - 4. část - Bulharsko - Rodopy

Na pěkné noclehy si člověk rychle zvykne. Prostě jsme ty krásné přístřešky začali brát jako standard, až jsem…
Peggy | 22.09.2023

Východní Balkán - 3. část - Rozžhavený nejjižnější bod

Na úvod jsem zapomněla na pár důležitých informací: - Dětem už je (rok 2021) 12 a 14 let (ano, nočník jsme už…
Peggy | 11.09.2023

Z Čech k moři – Alpe – Adria

PŘÍPRAVY KAM SE VYDAT? Nějaký čas ve mně zrála myšlenka nechat letos, až budou děti na táboře, doma obytňák…
PetrVobo | 11.07.2023