Předchozí díly:
1. https://www.nakole.cz/diskuse/10730...
2. http://www.nakole.cz/diskuse/12467-homebuilders...
3. http://www.nakole.cz/diskuse/13366-homebuilders...
4. http://www.nakole.cz/diskuse/13976-homebuilders...
5. http://www.nakole.cz/diskuse/14972-homebuilders...
6. http://www.nakole.cz/diskuse/15532-homebuilders...
7 http://www.nakole.cz/diskuse/16275-homebuilders...
8. http://www.nakole.cz/diskuse/17433-homebuilders...
9. http://www.nakole.cz/diskuse/19245-homebuilders...
10. http://www.nakole.cz/diskuse/20409-homebuilders...
11. http://www.nakole.cz/diskuse/21445-homebuilders...
12. https://www.nakole.cz/diskuse/21984...
13. https://www.nakole.cz/diskuse/29015...
14. https://www.nakole.cz/diskuse/29706...
Zatímco jedni nadávají, že doba je zlá, druzí vyhazují do kontejneru se šrotem CrMo trubky a třetí je zase z kontejneru somrují ven, aby je k něčemu užitečnému zase využili ...
Apropó - jak se chystáte na sezónu vy? :)
¨První hrubý nástřel (aneb nenechávejte Oceláč Mk.2 a Reynolds T-Bone přes noc vedle sebe v kolárně)
Chystám - vyměním v Rohlíkovi olej...
Máš to pěkný, jen mi prozraď, jsi si opravdu tak jistej mírama, že nepočítáš se štelováním šlapáku ani sedačky?
Moc pěkné. Jenom mě tak napadá: není ta trubka s nápisem "Mongoose" zbytečná? Na přidržení horního konce zadní vidlice stačí samotná sedačka. Ale možná pro to nastavování plánuješ nějaký mechanismus s víc než jedním šroubem... nechám se překvapit a držím palce :-).
Vypadá elegantně. Jak píše NightRider ještě hezčí by to bylo bez té jedné trubky, ale pak bys musel vymyslet, jak udělat sedačku nastavitelnou a zároveň nosnou jako součást rámu.
Moje příprava na sezónu drhne, furt se ne a ne dostat k dokončování 3D modelu. Moje bude kříženec Oceláče Mk.3 z Azubem Six. Oceláče jsou zdá se vhodné plemeno ke křížení :-).
No právě, vím, že na Oceláči Mk.3 je sedačka nosný prvek a na to si netroufám, ani mne nenapadá, jak by se dala taková nosná sedačka udělat stavitelná. Navíc na rozdíl od Oceláčů nebudu mít stavitelný šlapák.
Proto mají Mk.3 posuvné středové sožení, aby šlo sedačku namontovat do požadovaného sklonu a nechat tak. Vždycky je to kompromis, zjednodušíš jedno a zkomplikuješ druhé. Kterákoliv varianta se ti dělá lépe je správná.
já se neustále prokousávám stavbou svého streamlineru a ano, ty součásti, které jsem zatím vyrobil, vypadají tak jak mají.a ano při bližším zkoumání člověk sice odhalí nedostatky - většinou ale pouze kosmetického charakteru. Jako je to se vším, co vytvořím. Jsem schopný to všechno vymyslet, nakreslit i vytvořit model v životní velikosti. Když ale přijde na výrobu toho finálního dílu, vždycky pokazím nějakou úplně trapnou věc. Holt člověk očekává, že když se na ten den D připravuje tak dlouho, tak že to klapne na první pokus. Jako ono to klaplo ale za provedení bych si dal tak 3ku. Mám už tu vidlici s 132,5 rozchodem - jen musím ještě přidělat patky (na fotce jsou jen horkým lepidlem). Pak jsem slepil nosník řízení a šlapáku, provrtal do něj veškeré díry, čímž jsem si otevřel možnost nastínit si jak to asi bude vypadat ve skutečnosti.
Tu kladku nahoře jsi nějak sofistikovaně počítal, nebo jen empiricky odhadl?
Nevím jak se plánuješ opírat do pedálů, ale síly v tom místě budou nemalý (nemám nejmenší zkušenost co vydrží takový domácí karbon, tak bych se trochu bál) tak abys jí nevylomil (předpokládám kovovou osu "zasochanou" do konstrukce)
Těžko takhle odhadovat, ale nehrozí, že při zařazeném největším pastorku bude o sebe chytat řetěz?
šroub pro uchycení kladky půjde skrz nosník a na druhé straně bude přichycený matkou. k tommu umístění jsem došel empiricky, zkoušením, kdy jde řetěz co možná rovnoběžně s vidlicí a zároveň o sebe jednotilvé prameny nedrhnou. S tím drhnutím je to teda tak tak ale při napnutém řetězu by to mělo jít v pohodě.
V pohodě, když jsi to odzkoušel, tak to určitě vyjde. Napnutí a umístění řetězu je na fotce matoucí. Když jsem si uvědomil, kde se, při správné délce řetězu, bude nacházet ramínko přehazovačky, tak mi přišlo, že tam moc místa nebude, jestli vůbec nějaké.
Estetika, (kvalita povrchu), nejezdí. Alespoň to nebude tolik provokovat "nenechavce".
Ale mate mne ta fotka. Máš tam zařazeno "na španěla" velký převodník a zároveň největší pastorek. Dříve se to vůbec nejezdilo. Dnešní konstrukce řetězů takové křížení dovolí, ale pak by měla být přehazovačka "otevřená", aby se měla kam skládat a napínat řetěz při řazení do rychla.
Draku, na fotce je vidět, že řetez ještě neni spojený, ale přesto palec nahoru za dobrou poznámku ... měj se
jo jo já jsem si řekl, že když to přejede hrbol a nezlomí se to, bude to úspěch :-D podobně, jak říká Standa, takovýhle převod je tam jen protože jsem slyšel, že když chce člověk změřit řetěz, má mít "zařazený" největší pastorek a největší převodník a dva články přidat. Je jasné, že v reálu tohle nikdy zařazené mít nebudu
Ano, "zařazený" převod největší převodník vs. největší pastorek, ale bez přehazovačky
dík za upozornění. přitom je to v tom park tool videu jak pro blbý. už je to ale taky minimálně rok, co jsem to viděl a řetěz jsem zatím vždycky měnil jen starý za nový. Jen jednou jsem ho musel měřit ale to bylo pro nexus.
ještě že máme ta fóra že, kde člověka vyvedou z omylu
Pár postřehů pro FWD kutila:
- Ten řetěz ti bude padat z obou kladek, i z talířů.
- Doporučuji šroub hlavní kladky M10.
- Velký talíř je sice originál, ale u 20" kola pro rychlosti nad 30km/h nebude stačit.
- Geometrie řetězu je spíše pro efektivní pomalou jízdu na nejlehčí převod, do řízení ti půjdou kmity při velkých rychlostech.
- Tahle kombinace velký talíř + velký pastorek, je běžná, ne-li zásadní u FWD.
- Rám za hlavou bude mít tendenci se kroutit.
- Nevím jestli vidím správně, ale zdá se že kliky máš originál 170mm, což je pro tvou výšku (jestli si dobře pamatuji) u FWD zbytečně moc, stačily by ti mezi 130 a 150 mm, a zmenšoval by se ti overlap.
zkracování klik:
https://www.bike-forum.cz/foto/detail/56309...
resp bike forum uživatel "matbiker"
https://www.bike-forum.cz/foto/detail/45513...
- malá kladka na netahové větvi se dává co nejblíž k té hlavní aby se co nejméně omezil rejd - ideálně se zavěšuje na lano někde poblíž, či z osy té hlavní, aby mohla reagovat na jednotlivé větve netahové řetězové linky, při rejdu.
- 47mm přední pneu rejdové omezení jen umocňuje.
Kladku na tahové straně řetězu bude nutné vyměnit za mnohem pevnější, tahle je dobrá leda na návratovou větev. Bude na ni působit zhruba dvojnásobek síly, jakou se opřeš do pedálů, takže to chce osu desítku jako na zadním kole a k tomu určitě valivá ložiska a z obou stran bočnice proti spadnutí řetězu.
Jinak moc pěkné, držím palce.
jo díky, cením si rad.
bylo mi hned jasné, že tahle kladka bude málo, ale neměl jsem ještě vymyšlenou tu robustnější. Mám už ale nějaké nápady, jak s ozubením
z 22z převodníku, tak bez ozubení ze silonové či PE tyčoviny.
S těmi kmity do řízení tedy myslíš, že by byl lepší takový ten "nepřímý" pohon, kdy kazeta není na kole ale na nosníku?
Pak ještě ty kliky - o jejich zkrácení už přemýšlím dlouho. jediné, co mi v tom brání je, že nemám závitníky. Ale až se mi podaří najít nějaké za rozumnou cenu, tak do nich půjdu. Třeba na stránce kovys to jde nad 2000 - ty asi řežou samy nebo já nevím. Viděl jsem ale i lepší ceny na jiných stránkách. Kdybych ale chtěl dělat uhlíkové, tak mám staré kliky, ze kterých by šla uříznout ta část se závitem a zakomponovat ji dovnitř laminátu. každopádně forma na karoserii je přizpůsobená současné délce 172. vím ale, že kratší = lepší.
Eva to měla vychytané již před mnoha léty.
Pro ty kdo neznají Natrix "squared":
Eva si to téma dobrovolně zvolila, (pokud se pamatuju), jako diplomku na škole.
Začala s konzultacemi u Ninka, který byl nakonec i přizván k její obhajobě.
Doporučil a zprostředkoval Evě výrobu ocelové přední vidlice a snad i kladky u pana Bauera, a supermanová nastavitelná řídítka, plus dlouho spolu konzultovali vcelku extrémní geometrii dual 26" FWD pro malou postavu.
Eva si pak doslova mákla při tvorbě rámu na positiv, s využitím pěnového jádra s balsovými inserty, a povrchem vycizelovaným do hladka.
Rám byl adekvátně tuhý v krutu v přední části, a velmi komfortní uprostřed - vyladěný na její hmotnost.
Eva tímto prokázala své laminační skills a schopnost dotahovat věci.
Celá komise o tom neměla moc pojem, a vedoucí diplomky alias náš vedoucí atelieru se mne ptal jestli to není celé nějaký nesmysl - vysvětlil jsem mu že Eva na tom teď může závodit v NL - což se potom vyplnilo.
Jemu třeba vadilo že zadní Alu koncovky nejsou integrovány tvarově do rámu a vyleštěné, nebo že přední vidlice je kus svařence apod., prostě unikal mu celek a snažil se chytnout detailu a na tom ji potopit.
Vysvětlil jsem mu že to je naopak, že každá z těchto věcí je na jednu diplomku a uzavřel jsem to slovy že proti Evě jsme všichni břídilové, čehož jsem vzápětí litoval neboť jsem byl požádán abych se omluvil a prohlásil toto o sobě...
:)
Eva s Natrixem potom fungovala v NL a dokonce měla jednu krutou závodní crash, kdy na nepříliš vhodném okruhu spočívající v obousměrné jízdě na cyklostezce, ji tuším sfoukl poryv bočáku na protijedoucí velomobil Quest, přitom se ohla (!) přední vidlice ale uhlík vydržel.
Mám to zprostředkovaně - ale myslím že jednoduše zbořila a přeletěla v 80km/h jeho haubnu.
Eva a ten holanďan tak neplánovaně udělali crash test protijedoucích vozidel, kdy oba posloužili jako "dummies".
Čelní srážka FWD highraceru s velomobilem - chápete!?
Evi tímto tě zdravím do NL.
;)
99,9% lidí : "Na velomobil holku nesbalíš."
Allert a DF : "Mluvte za sebe."
Při zkracování klik doporučuju hodně pohlídat aby osa pedálu skončila rovnoběžná s osou klik. Má to tendenci uhnout i v rovně navrtané díře jak se závitník začne zakusovat napřed jen jedním břitem na jedné straně.
Přeběžně mám myšlenku jak si vyrobit karbonové kliky na míru s duralovým insertem pro osu klik a pro závit pedálu. Protože mě nejvíc vyhovuje 160mm a za rozumnou cenu je nikdo nenabízí. Jen zatím absolutně není čas se tomu věnovat.
To zkrácení - oslov lidi z bike fora. Závitníky jinak koupíš z číny, tuším nejlevnější byly kolem 500/pár.
Mívají je v cyklo servisech ale je otázka zda jsou ochotni je půjčit a zda máš (přístup) k frézce. bez ní dost prekérka, i kdyžž prý to jde i ve velké stojanové vrtačce.