reklama

Vleže dokopce

O kousek vedle padl dotaz nováčka jak se na tom jezdí do kopce. Moc mu to zatím prý nejde. Asi jsme se nad tím už zamýšleli všichni, tak prosím nějaký myšlenkový výstup:-).

[ Zpět ]
Datum: 25.10.2004
Autor: Neregistrovaný uživatel (Jirka (hebi))
  • Re: Vleže dokopce

         

    Jako základ mě přišlo nutné vytrénovat "ležaté skupiny" svalů, tedy těch 300km základní adaptace na lehokolo. I potom to ale do kopců bylo nějaké líné, asi jako bych je dřív jezdil v sedle na lehký převod. Vyšší rychlost stála strašné úsilí. Poslední dobou mi připadá, že do kopců jsem malinko zrychlil, zvlášť když jsem přestal jezdit pořád na jih od Brna do těch rovin. Cesta do školy je od letoška nejen delší o 1,5 km, ale navíc končí výjezdem od stadionu na Srbské kolem Tech. muzea na Kolejní. Kolo jsem navíc zatížil sklolaminátovým tailboxem, jehož aerodynamická výhoda mizí v nižších rychlostech. Přesto si nemyslím, že bych v současnosti jezdil do kopce pomaleji než před přesednutím na lehociped. Jestli jezdím do kopce pomaleji než bych jezdil při současné fyzičce na klasice, to neposoudím a nemám v úmyslu to zkoušet. Takový test by stejně byl zatížen systematickou chybou měření (vliv přizpůsobení se jednomu typu kola).

    [ Zpět ]
    Datum: 25.10.2004
    Autor: Neregistrovaný uživatel (Jirka (hebi))
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Vleže dokopce

         

    Když jsem měl lehokolo tejden, tak jsem se na tom kvrdlal stejně tak, jak píše Kouba. Mám rovněž horní řízení. Hlavní je nedržet se řidítek křečovitě a na auta moc nemyslet, protože to je nervový. Nejhorší je, když jede pomalu těsně za tebou. Zvykal jsem si tak, že jsem si několikrát projel cestu s přiměřeným stoupáním v délce asi 2km, bez automobilového provozu (polní jézedácká asfaltka), a jel jsem pohodovku, místy co nejpomaleji (4,5 - 5km/h).
    Taky jsem namontoval na řidítka dvě motocyklová zpětná zrcátka, takže o každém autě za sebou vím ještě dříve, než mi zahouká za zadkem.
    Po třech měsících (1300km) mi to kvrdlá už jenom občas (když je pořádnej prďák).

    [ Zpět ]
    Datum: 25.10.2004
    Autor: Neregistrovaný uživatel (HonzaK)
    Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Vleže dokopce

         

    Pri konstrukci lezateho tandemu to byla nase nejvetsi obava, zvlaste kdyz jsme mysleli na zatizeni behem dalkove expedice. Obavy byly vice mene liche. Vyjeli jsme neskutecne strky, i kdyz to bylo horsi a namahavejsi nez na normalnim tandemu. Je treba ale rici, ze jsme pri startu expedice zdaleka nemeli najeto tech zajizdecich 300 km na lezatem kole vubec. Podle meho nazoru se to casem vytribi a pak uz to jezdi stejne.

    [ Zpět ]
    Datum: 25.10.2004
    Autor: Neregistrovaný uživatel (honza galla)
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Vleže dokopce

         

    Tak vám všem moc děkuji za věcné příspěvky, hlavně Jirkovi, který to tu vymoderoval. Musim mu ještě jednou poděkovat za to, že mi poradil při výběru typu AZUBa (menší přední kolo a horní řízení). Je to přece jenom pro začátečníka vhodnější kombinace. Zatím na tom mám asi 130km a budu vás postupně informovat o progresu. Pro vaši informaci, jezdím do práce už 12 let stále stejnou trasu. Je to 15km, poměrně kopcovitý terén a jezdil jsem to převážně na silničce. Časem jsem se vypracoval a začal jezdit amatérské závody, kde jsem vynikal především v časovkách až se mi nakonec podařilo vyhrát mistrovství republiky mezi amatéry. Takže tolik o mých schopnostech a teď už vám asi bude docházet, proč mi vadí ta pomalost ve stoupáních :-) Věřím ale vašim zkušenostem a tak si myslím, že i když jsem do tý práce jezdíval ten nejprudší kopec svižně okolo 20km/h, tak ho příští rok stejně rychlě hodlám vyjíždět i na lehokole. Popravdě jsem ho zatím jel jen v pátek a dnes a po návratu z práce jsem byl totálně hotov, akorát tak na postel. (Myslim tim spát.) Průměry jsem jezdíval tak 26-30km/h, na lehu jezdim zatim tak 21-23, ale celkem mě pak bolí hlava jak jsem sťatej.
    Ještě jeden zážitek na závěr. V pátek, když jsem chtěl absolvovat svou první cestu do práce, tak jsem počkal až se rozední. Pro jistotu. Ale stejně se mě nevšiml jeden doleva odbočující magor v autě a já ve sjezdu svýho AZUBa položil těsně před nim :-( Ale obešlo se to bez kontaktu lehokola s autem i mých paží s jeho tlamou.
    Takže tolik mé první zkušenosti z fáze č.2 - mírné zklamání (viz www.lehokolo.cz od Václava Poselta).

    [ Zpět ]
    Datum: 25.10.2004
    Autor: Neregistrovaný uživatel (kouba ([email protected]))
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Vleže dokopce

           

      To přejde, škoda jen, že už je podzim. (Teď zrovna sedím ve spoustě teplého oblečení s dvoulitrovou termoskou čaje s medem u ruky:-)). Já se před rokem dostal z 2. fáze dost rychle (pokud vůbec byla), poněvadž jsem jezdil na brigádu 4 týdny v tahu 11km jedna cesta po rovině. Nohy bolely pořád stejně, ale průměrná rychlost pomaličku dorostl a nakonec překročila tu starou vzpřímenou. Pak jsem dál nezrychloval, ale nohy bolely pořád míň. Ježdění jenom po rovině mě přestalo bavit a já zkusil jak to jede v kopcích a ejhle, šlo to. Ideální to nebylo, ale ty rychlost z kopce vždycky stála za námahu.

      [ Zpět ]
      Datum: 25.10.2004
      Autor: Neregistrovaný uživatel (Jirka (hebi))
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Vleže dokopce

         

    Co se tyka linejsi jizdy do kopce ma urcite nejaky vliv i odpruzena zadni vidlice - nikdo neslape tak aby vyvijel na klikach konstantni kroutici moment a kdyz clovek slapne,zadni vidlice trochu propruzi a pohlti cast energie.Neodpruzene kolo je na hladkem povrchu vzdycky rychlejsi - i kdyz se konstrukter snazi udelat zadni vidlici treba jako paralelogram aby se pri slapani nepohupovala tak diky vulim v cepech je vidlice min tuha nez pevna.

    [ Zpět ]
    Datum: 26.10.2004
    Autor: Neregistrovaný uživatel (lada)
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Vleže dokopce

           

      Tak teď jsi na to kápl. Taky se mi to tak jeví. Člověk si myslí, že ted se do toho opře a pojede a ono se to pod ním zhoupne ani o tom neví. Už si myslim, že jsem na tom jistější a tak odpřístě nandám SPD-čka a tam je to už trochu o šlapání dokulata a nohy jdou proti sobě, takže tlak na sedlo není tak velký. Uvidim a dám vědět :-)

      [ Zpět ]
      Datum: 26.10.2004
      Autor: Neregistrovaný uživatel (kouba ([email protected]))
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Vleže dokopce

         

    Já jsem si zakoupil Azub Max jako terénní kolo a taky podle toho na něm jezdím, jedna z prvních věcí co jsem zkoušel bylo do jak prudkého kopce se dá jet. Prudkost kopce, do kterého se vyjede, je limitována mj. tím, že v hodně prudkých kopcích se kolo začne převracet dozadu, zvláště při plném naložení nosiče (stalo se mi jednou na cyklostezce podél Dunaje). Aby se kolo do kopce moc nehoupalo a nepřevracelo lze dosáhnout technikou šlapání: co nejrovnoměrnější záběr (samozřejmě s nášlapnými pedály). V této souvislosti je třeba zmínit též geniální výmysl kol AZUB (a samozřejmě i jiných) - možnost posunout těžiště dopředu vysunutím šlapátek. Stačilo vysunout o cca 4-5 cm a kopce, kde jsem měl předtím problémy, vyjedu bez zaváhání. V současné době vyjedu bez nosiče prakticky všechny kopce, které jsem dříve vyjel na horském kole. Problém je akorát s udržením rovnováhy na sypkém povrchu. Také není možno přenášet váhu a odlehčovat jednotlivá kola při přejíždění extrémních nerovností.

    A teď k rychlosti: Nedávno jsem po několika měsících sedl na své horské kolo, které jsem již málem chtěl prodat. Neprodám ho. Obratnost v terénu, svižnost a možnost přeskakování překážek, těchto výhod ležaté kolo nikdy nedosáhne. Na dlouhý výlet i mimo cesty bych si vzal lehociped, ale pro "vyblbnutí se", pro jízdu sportovním stylem nebo pro případné výlety v horách si horské kolo ponechám. Do kopců v terénu je bez nákladu rozhodně rychlejší.
    A teď srovnání se silničním kolem: Moje silniční kolo udržuji jen v nejnutnějším provozuschopném stavu, ale co můžu soudit dle ostatních silničářů co potkávám: Z kopce nikdo rychleji nejezdí, zde se uplatní aerodynamická výhoda a větší stabilita lehocipedu. Po rovině jsou síly vyrovnány. No a do kopce má neodpružené silniční kolo značnou výhodu v tuhosti a také je o pár kilo lehčí. U lehocipedu se asi neztrácí odpružením tolik energie, jako u horských kol, u kterých se šlape přímo do pružin, kdežto u lehokola v podstatě kolmo. Ale i tak je i při co nejrovnoměrnějším záběru zřetelně vidět pohupování přední vidlice. Myslím, že kdo chce jezdit efektivně rychle do kopce po silnici, musí zavrhnout odpružení (já osobně ale dávám přednost pohodlí a možnosti jet libovolnou rychlostí po libovolné cestě).

    [ Zpět ]
    Datum: 26.10.2004
    Autor: Neregistrovaný uživatel (McTorpedo)
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Vleže dokopce

           

      Tak se musím pochlubit, že po namontování SPD pedálů a po najetí od zakoupení ležáku (před 3 týdny) mám celkem asi 270km a moje cesta do práce již není tak namahavá, do strmého kopce to jede místo původních 8km/k nějakých 13km/h (bez veké námahy) a hlavně původní AVS mi vzrostla z 21 na 26km/h na 15km trati. Holt když je tělo zvyklý celých 37 let života šlapat pod sebe a najednou se má šlapat před sebou, tak to samozřejmě chce nějaký ten čas. Vaš teorie jsou na mě moc učené a buďto jim částečně nerozumin nebo s nima nesouhlasim, ale nechci se přít. Pro mě je důležitá praxe a ta mě nyní začíná přesvědčovat o tom, že slova o tom, že na lehokolo je třeba si nějakou dobu zvykat, není reklamní trik. Tak ahoj a lehokolu zdar!

      [ Zpět ]
      Datum: 04.11.2004
      Autor: Neregistrovaný uživatel (kouba ([email protected]))
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Vleže dokopce

             

        270 za 3 týdny? To jezdíš nějak málo, ne?:-)))))) To jsem měl najeto za 3 dny...ale pravda, prvních asi 130 km byla cesta z UB do Brna, během které jsem měl dvě celkem těžký krize se zcela zakřečovanýma nohama neschopnýma jakýhokoliv pohybu ani nasednutí na kolo z kopce. Zajímavý je, že posledních 50 km jsem ujel už úplně v pohodě....
        Ale to bylo v létě, za poslední 3 týdny jsem rozhodně 270km neujel:-) (ale tachometr mi už několik měsíců nefunguje).. A navíc tam mám spdčka už úplně od začátku, což je taky dost rozdíl..

        [ Zpět ]
        Datum: 04.11.2004
        Autor: Neregistrovaný uživatel (McTorpedo)
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Vliv odpružení

         

    Hlavně o tom psali lada a McTorpedo. Trochu jsem nad tím přemýšlel a taky sledoval svoje i jiná lehokopa při jízdě do kopce. Došel jsem ke dvěma závěrům:
    1. Pohlcování energie tlumiči je menší problém než u klasických odpružených kol. Řetěz má tahovou stranu těsně u čepu vidlice, takže moment síly snažící se stlačit zadní tlumič je mnohonásobně menší než s klasickým kolem. Ujeté designy s pěti pákovými převody na stošetapadesáti čepech nejsou třeba. Dobře to řeší třeba HPVelotechnik s kladkou na řetěz vedle čepu vidlice, i když to záleží na osobních prefernecích, protože i nejlepší kladka s velkým průměrem a ložisky bude mít nějaký odpor. Větší potíže dělá přední odpružení, když je, poněvadž v místě přední vidlice kmitají těžiště nohou nahoru a dolů, takže vidlice se pak má snahu hýbat v rytmu šlapání. Tohle lze zlikvidovat snad jedině zamykatelnou vidlicí (pro ty co nevědí kam s penězi).
    2. Míra těchto ztrát značně dramaticky závisí na několika parametrech:
    kvalita a nastavení tlumičů, čili tvrdší pružiny a větší tlumení snižují ztráty.
    hmotnost jezdce a nákladu vzhledem ke kolu a nastavení tlumičů: Já vážím 62kg, moje kolo 20, tailbox s třemi litry pití v camelu a s nářadím atd. má cca 7kg. Zadní tlumič nastavený natvrdo se mi nepodařilo rozhoupat skoro nikdy, jedině s velikým nákladem do opradu prudkého kopce, když jsem se snažil zjistit, jestli ho rozhoupu. Přední tlumiče jsou dávno po smrti - pružiny vymlácené a tlumení není. Ty rozhýbat dokážu, ale opět se musím snažit. Viděl jsem 80kg borca na 4ce, co byl bajker zatíženej na DH a ten si stěžoval, že se mu předek houpe i do mírného kopce a opravdu se houpal. Ptal se, jaktože mě se nehoupe, tak jsme jeli delší dobu vedle sebe. Zjistili jsme, že kromě tvrdšího nastavené a lehčího jezdce nás nenapadá nic, co by mohlo způsobovat, že za stejných vnějších podmínek se moje vidlice ani nehnou a jeho se houpou. Otcovo kolo se naproti tomu houpe skoro do každého kopce, i když není nastaveno na měkčí než moje a on nejezdí tak razantně. Má ale přes 90kg.
    Summary: pro sportovnější jízdu doporučuju takovou tvrdost tlumičů vzhledem ke hmotnosti, která způsobí necitlivost k malým nerovnostem (kamínek, větvička). Pak se to nebude houpat do kopce skoro vůbec, nevýhodou zůstane jen meší tuhost rámu. Kdo chce jezdit pohodlněji, musí oželet kousek výkonu.

    [ Zpět ]
    Datum: 26.10.2004
    Autor: Neregistrovaný uživatel (Jirka (hebi))
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Vliv odpružení

           

      To se tak někdo má, když má jen 60kg. To já jsem se vzdal silniční cyklistiky hlavně porto, že jsem přibral ze 75 na 85 a nyní preferuju pohodu. Ale ta pomalost do kopce mi zatím stále vadí. Možná na tom vlivu přední vidlice něco bude, pač já mám pružiny extrémně měkké a když přijde nějaký ani ne moc výrazný překop na silnici, tak mi jde pružina nadoraz a nepříjemně klepne. Aleš Zemánek pravil, že si nechali tuhle vidli Ballistic vyrobit na zakázku, ale výrobce nedodržel tvrdost a tak by se to mělo do 10 dnů řešit a měli by mi jí vyměnit za tužší. Pak se teda uvidí. Hodim sem pak příspěvek.

      [ Zpět ]
      Datum: 26.10.2004
      Autor: Neregistrovaný uživatel (kouba ([email protected]))
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Vliv odpružení

           

      Rekl bych ze predni odpruzeni by na pohon vliv moc velkej mit nemelo,na horskych kolech vadi kdyz jedes ze sedla,coz se na lehocipedu nedela.Pritvrzeni zadniho pruzeni urcite pomuze,otazka je jestli pujde sehnat pruzina dost tvrda pro cloveka 90kg.Reseni by byl treba vzduchovej tlumic - jednak ma min citlivej nastup (zvlast kdyz nema negativni komoru) a taky si ho muzes nafouknout podle potreby.

      [ Zpět ]
      Datum: 26.10.2004
      Autor: Neregistrovaný uživatel (lada)
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Vliv odpružení

             

        Který tlumič se hýbe nemá vliv na množství pohlcené energie. Slačená pružina je akumulátor energie, takže uvolněním ji dostaneš zpátky (mínus fyzykální nedokonalost pružiny samé a tření v čepech atd.). Tlumič ovšem žere energii při pohybu lib. směrem, síla, kterou působí, je úměrná rychlosti jeho pohybu. Na pohyb tlumičem tedy působíš silou po dráze a tedy konáš práci. V obou směrech. A jestliže se na kole hýbe něco, co pro pohyb vyžaduje konání práce, tedy vstup energie, pak tuto potřebnou energii odebírá z energie tvých svalů. Množství odebrané energie závisí jen na rozkmitů (délce dráhy), rychlosti kmitání (a z toho plynoucí síle) a parametrech tlumiciče. Nezáleží na umístění tlumiče. Pokud jsou přední tlumiče víc zlehka (menší tlumení), pak při rozhoupání do stejné amplitudy požerou méně energie (při dané frekvenci).

        [ Zpět ]
        Datum: 26.10.2004
        Autor: Neregistrovaný uživatel (Jirka (hebi))
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Vliv odpružení

               

          na rozhoupani predni vidlice energie potreba urcite je,naskyta se otazka jestli bys s pevnou predni vidli tu energii vyuzil k pohonu kola vpred nebo jen k zmitani sve telesne schranky.Podle myho nazoru zadni tlumic zere hlavne energii kterou bys jinak vyuzil pro pohon kola dopredu,predni sezere hlavne tu kterou vydavas na neefektivni kymaceni se atd.

          [ Zpět ]
          Datum: 26.10.2004
          Autor: Neregistrovaný uživatel (lada)
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Vliv odpružení

                 

            Na tom něco bude, zatím mě nenapadá jak určit kolik z energie odebírané přední vidlicí by se vyprodukovalo tak jako tak a kolik by se ušetřilo. Tohle by se nejlíp zkoušelo s tou zamykatelnou, ale tu nikdo nemáme. A pak by to chtělo zjistit, nakolik ovlivňuje tvůj výkon když se pod tebou předek kola houpe nahoru a dolu nebo když je pevně. Teď jsem si uvědomil, že se mi to vždy chvilku houpe ve městě při intenzivních rozjezdech, když se vytáčí nohy do velkých odáček a šlape se co to dá. Tohle houpání mi přijde minimálně protivné a mám pocit, že bez něj bych se rozjel rychleji. Zadni stavba drží nehnutě i při tomhle, to jsem si nechal ověřit vnějším pozorovatelem už dávno, tehdy jsem přední vidli nezkoumal.

            [ Zpět ]
            Datum: 26.10.2004
            Autor: Neregistrovaný uživatel (Jirka (hebi))
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Vliv odpružení

             

        Nedá se to úplně srovnávat s horskýma kolama. Na SWB je šlapání před pření vidlí, takže na péra působí větší páka. Taky nelze při šlapání zanedbat hmotnost nohou, síla nejde úplně vodorovně, ale taky trochu nahoru a hlavně dolů (zvlášť s spd). Hodně to asi závisí na technice šlapání.

        [ Zpět ]
        Datum: 29.10.2004
        Autor: Neregistrovaný uživatel (McTorpedo)
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Vleže dokopce

         

    Několikrát se tady zmiňujete o SPDéčkách. Moh by hergot někdo totálnímu cyklistickýmu laikovi jako jsem já vysvětlit, co to vlastně je?!? Já klasický kolo zavrh už před mnoha lety a až letos na jaře si pořídil AZUB 4.

    [ Zpět ]
    Datum: 03.12.2004
    Autor: Neregistrovaný uživatel (Jirka As)
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Vleže dokopce

           

      Myslím, že zkratka SPD znamená původne Shimano Pedal Dynamics, ale rozšířilo se to (aspoň u nás) jako označení zámkových pedálů obecně, nebo aspoň těch, které jsou shimaňáckým podobné. Jde o pedály s mechanismem, do kterého zacvakne kus železa přišroubovaný na speciální botě, takzvaný kufr. Na pedálu se dá nastavit předpětí pružiny, tedy jak ztuha jde zacvaknout a vycvaknout bota. Kufr se dodává s pedálem, boty si můžeš v obchodě koupit různé od turistických (skoro jako tenisky, přijatelně se v nich chodí) po závodní (tuhá plastová skořápka místo podrážky - vyšší účinnost šlapaní, chodí se v nich blbě). Už se to dost rozšířilo, takže pedály stojí tak od osmi set a boty od dvanácti set - ne o moc víc než běžné tenisky stejné kvality.
      Pedál se chová tak, že při jakémkoli pohybu paty do strany (kterékoli strany) se vypne. Jakmile tedy děláš nohama jiné pohyby než při normálním šlapání a překročíš určitou toleranci, pedál vypne. Je to podstatně bezpečnější než klipsny, dopadnout na zem při pádu z kola a mít je pořád ještě zacvaklé snad nejde, vypnou se i když nechceš, vypnout když chceš dát nohu dolů je snadný, protože pohyb patou napřed se ti zautomatizuje tak, že se ti nestane, že bys spadnulkvůli tom, žes nevypnul včas. Narozdíl od klipsny do drží nohu i směrem dozadu, což na lehokole je dolů, takže když nasadíš spdčka, můžeš úplně povolit svaly když nešlapeš, není potřeba držet nohu na pedálu tlakem podrážkou na rámeček pedálu.

      [ Zpět ]
      Datum: 03.12.2004
      Autor: Neregistrovaný uživatel (Jirka (hebi))
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: spd

             

        Děkuju!!

        [ Zpět ]
        Datum: 04.12.2004
        Autor: Neregistrovaný uživatel (Jirka As)
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Re: spd

               

          Není zač:-)

          [ Zpět ]
          Datum: 04.12.2004
          Autor: Neregistrovaný uživatel (Jirka (hebi))
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • bolest kolen

                 

            Minulý víkend se mi konečně podařilo postavit lehokolo (

            [ Zpět ]
            Datum: 02.06.2005
            Autor: Neregistrovaný uživatel (Tom)
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • bolest kolen

                 

            Minulý víkend se mi konečně podařilo postavit lehokolo (

            [ Zpět ]
            Datum: 02.06.2005
            Autor: Neregistrovaný uživatel (Tom)
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: bolest kolen

                   

              omlovám se, nějak se mi ten nedokončený příspěvek odeslal . Abych to dokončil - dostavěl jsem lehokolo a když jsem ho u nás na chalupě v beskydských kopcích testoval tak mě strašně bolely kolena při jízdě do kopce - loni se mi to nestávalo tak nevím čím to může být -možná špatnou technikou šlapání (nepoužívám spd ani klipsny) nebo mě napadlo jestli to nemůže být tím že mám relativně vysoko šlapací střed - sedadlo je 60cm střed 70cm možná je to tím že jsem na ležáku skoro rok nejel nevím....

              [ Zpět ]
              Datum: 02.06.2005
              Autor: Neregistrovaný uživatel (Tom)
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: bolest kolen

                     

                Kolena bolí kde? Jestli je to uvnitř kloubu, tak je to blbý, možná by se zlepšilo nastavením jiné polohy (pedály jsou moc blízko, nohy na pedálech v nevhodné poloze), ale je to nebezpečný, na kolena je třeba dávat pozor. Pokud bolí některý místa ve svalech těsně kolem kolen, hlavně horní strana stehna u češky, tak to je v pohodě, to jenom chybí adaptace na šlapání na lehokole, slabá svalová vlákna protestují proti námaze. Stačí si zvyknout, chce to desítky až stovky (max cca 300km), klidně i po rovině a v klidu, a přestane to.

                [ Zpět ]
                Datum: 02.06.2005
                Autor: Neregistrovaný uživatel (Jirka (hebi))
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: bolest kolen

                     

                Výška pedálů sama o sobě by neměla vadit ničemu, dokonce Azub 4 má pedály o něco výš než sedlo, na Maxu je to obvykle víc jak 15cm rozdíl. Vadit by mohlo moc krátké nastavení - nohy se nikdy nenatáhnou ani v nejvzdálenějším bodě pedálů, popřípadě lidem menší postavy můžou dělat potíže moc dlouhé kliky - je to jako chodit neustále dlouhatánskými kroky, taky začne něco bolet.

                [ Zpět ]
                Datum: 02.06.2005
                Autor: Neregistrovaný uživatel (Jirka (hebi))
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: bolest kolen

                       

                  Díky za odpověd, když si to tak spětně uvědomuju tak to asi budouty svaly kolem těch kolen - asi musím trochu potrénovat :-)
                  Ještě dotaz jak poznám že mám dobře nastavenou vzdálenost šlapacího středu? Velikost klik bude Ok moje výška je 180cm

                  [ Zpět ]
                  Datum: 02.06.2005
                  Autor: Neregistrovaný uživatel (Tom)
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: bolest kolen

                         

                    pokud nastavíš kliky rovně nesmíš mít nohu napnutou.
                    Pošli mi nějakou fotku postavenýho kola .Sháním inspiraci pro stavbu.

                    [ Zpět ]
                    Datum: 03.06.2005
                    Autor: Neregistrovaný uživatel (62jarda)
                    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: bolest kolen

                         

                    Nejčastěji se uvádí, že když dáš na pedál patu, tak má jít koleno propnout. To zajistí, že když šlapeš kousek před klenbou, jak se má, tak budou nohy akorát těsně pře napnutím - koleno nebude chodit až na doraz do natažené polohy ale těsně před. Podle mě by to měl člověk nastavit takhle a případně s tím později pohnout o kousek, pokud má pocit, že by mu to vyhovovalo líp. Není to nějaké striktní pravidlo. Dál by se mělo šlapat bříškama od prsty a chodidla mít tak, jako když si uvolněně stoupneš nohama kousek od sebe, tzn. špičky o něco dál od sebe než paty, každý má úhel tohohle véčka trošku jiný. Pokud je tohle všechno dobře, mělo by to spolu s frekvencí šlapání alespoň 80ot/min zabránit jakémukoliv poškození koleních kloubů. Jde o to, že na lehokole lze zapřením do sedačky vyvinout na pedál a tedy i v koleni mnohem vyšší tlak než na klasickém kole, kde koleno přenáší max. tlak odpovídající váze člověka. Pokud se budeš na klasice nějak vzpírat proti řídítkům, zvedneš ten tlak údajně tak o 10-15%, zatímco pokud se vzepřeš vleže mezi sedačku a pedál, dosáhneš až dvojnásobku. To je to, co dává lehokolu velké zrychlení, které ovšem netrénovaný člověk nevydrží dlouho. Může to být nebezpečné pro klouby, ovšem pouze pokud to zkombinuješ s nesprávným nastavením vzdálenosti pedálů, délky klik nebo polohy nohou na pedálu.

                    [ Zpět ]
                    Datum: 03.06.2005
                    Autor: Neregistrovaný uživatel (Jirka (hebi))
                    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: bolest kolen

                     

                Nevím, ale jestli nepoužíváš klipsny ani spd tak to bude možná přílišným zapíráním o sedačku a řazením příliš těžkých převodů. Já používám spd a šlapu asi skoro víc k sobě než od sebe (bez spd skoro ani neumím jezdit:-) ). Kolena mě nedávno bolela po 180 km na jeden zátah, kdy ke konci (posledních asi 70 km) jsem měl normální svaly už unavené (na lehokole jezdím jen rok a nejsem ještě tak vytrénovaný) a šlapal jsem hodně zapíráním o sedačku, navíc v tom úseku jsem jel hodně po kopcích.

                [ Zpět ]
                Datum: 05.06.2005
                Autor: Neregistrovaný uživatel (McTorpedo)
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Na kole z Prahy do přírody

24.03.2024
Ahoj, hledá se cyklistka pro spolujízdy z Prahy ven na kolo, víkendy nebo dle dohody

Hledám: cyklistku co má hodně volného času

14.03.2024
Hledá se cyklistka na Jónské ostrovy od 7.5. do 13.6. Pobyt v domě přímo u moře, dvě horská elektrokola k…

Hledám: Island, s kolem nebo bez

08.02.2024
Neplánuje někdo letní cestu na Island bez cestovky, s kolem nebo bez? Nemá někdo zkušenost s objetím ostrova na…
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

571 cyklistů (8 přihlášených)

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v…
HMS | 19.03.2024

Jižní hranice

„Tak jsem tady Panímámo, dřív to nešlo.“ Oblíbený citát můj a mého bratra, mně vytanul na mysli 8. září 2023,…
Stanley58 | 02.01.2024