reklama

Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

Ahoj,

mam ramovou baterii Shark :

https://www.e-pohon.cz/Akumulator-Li-ion-48V...

a rad bych ji v zime zajistil troche tepelne pohody - nemela by se vybijet v mrazu. Napada me nejaka izolace z miralonu nebo neopren ale oficialni prislusenstvi na tuhle baterii neexistuje. Nejake tipy na material a provedeni aby to nevypadalo hrozne a dobre fungovalo ?

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 09.10.2019
Autor: martinwww
  • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

         

    Je to vůbec nutné? Pokud bude mít blok baterie před výjezdem pokojovou teplotu, tak články uvnitř asi moc rychle nevychladnou a při vybíjení se mírně zahřívají. Více zabrat asi dostanou v létě, teplo škodí asi víc než chlad. S nabíjením bych ale nezačínal hned po příjezdu ze zimy, ale tak po dosažení 15st.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 09.10.2019
    Autor: ondrap
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

           

      Je to nutné z několika důvodů. Jednak obecně už teploty kolem 10 °C jsou pro životnost článků v provozu (hlavně nabíjení ale taky vybíjení) už docela nízké. Další problém je ten, že vnější články u pláště baterky budou mít nižší teplotu než vnitřní a začíná jejich nežádoucí nestejnoměrné zatěžování. Tento teplotní gradient bude i v každém samotném článku, takže budou vznikat lokální oblasti s rychlejší degradací.

      Letní teploty cca 30 ° – 35 °C jsou pro nabíjení článků i vybíjení paradoxně lepší. Důležitý je čas, který baterky stráví na těchto teplotách. Pro skladování by tyhle vysoké teploty nebyly vhodné, myslím tím i čas mezi jízdami v létě.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 09.10.2019
      Autor: docware
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

             

        Níže v článku se píše, že optimální provozní teplota pro dlouhou životnost je pod 20°C...

        All batteries achieve optimum service life if used at 20°C (68°F) or slightly below. If, for example, a battery operates at 30°C (86°F) instead of a more moderate lower room temperature, the cycle life is reduced by 20 percent. At 40°C (104°F), the loss jumps to a whopping 40 percent, and if charged and discharged at 45°C (113°F), the cycle life is only half of what can be expected if used at 20°C
        https://batteryuniversity.com/index.php/learn...

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 09.10.2019
        Autor: ondrap
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

               

          V daném článku Battery University autor začíná popisem jak ovlivňují nízké a vysoké teploty vlastnosti baterií. Začíná větou, že baterie stejně jako lidé fungují nejlépe při pokojové teplotě.

          V jednom z dalších odstavců je i věta o tom že všechny baterie dosahují optimální životnosti při teplotě 20 °C, nebo lehce pod tuto teplotu. V daném odstavci se autor zaměřuje hlavně na životnost.

          Hned v dalším odstavci autor hovoří o tom jak dávají nízké teploty akumulátorům na prdel.
          Zmiňuje tam Li-ion, NiCd i olověné.
          Následuje graf kde vidíme jak s teplotou klesá kapacita Li-ion článku Panasonic NRC18650PD.

          Z grafu je zřetelný pokles kapacity už při 10 °C. Nevratné změny způsobené degradací při provozu za nízkých teplot v tom grafu samozřejmě nejsou.

          V dalším odstavci se hovoří o poškození baterií při velkých zátěžích a nízkých teplotách.
          Často není jasné kdy autor hovoří o akumulátorech obecně a kdy konkrétně o Li-ion.

          Battery University je dobrý zdroj informací především díky přehledné organizaci témat.
          Někdy ale jsou ty informace hodně obecné a trochu zavádějící či dokonce protichůdné.

          Mimochodem, graf je převzatý z této studie :

          https://mediatum.ub.tum.de/doc/1355829/file.pdf

          Mimo jiné se tam konstatuje že provozování Li-ion baterií při nízkých teplotách 10 °C a níže zůstává výzvou při nabíjení i vybíjení.
          Pro ty kdo používají rekuperaci je z této studie zajímavý závěr, že používání rekuperace má na životnost článků pozitivní vliv.
          Taky je tam info že provozování článků při velkém vybití ( SOC 10 %) má hodně velký vliv na zrychlenou degradaci.

          Každopádně optimální teploty pro skladování a pro provoz Li-ion článků se značně liší. Těch zmiňovaných 20 °C je snaha o nějaký kompromis.

          Optimální teplota pro skladování cca 5 – 10 °C.
          Optimální teplota pro provoz, tedy nabíjení a vybíjení, je uváděna v rozsahu 20 – 30 °C. Občas jsou uváděny i teploty vyšší, 35 °C i vyšší.

          Ale pouze pro provoz, tedy řádově desítky minut, hodiny.

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 09.10.2019
          Autor: docware
          Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

             

        A pro úplnost ještě optimální skladovací teplota (0-25st, nabití 3.92V/článek), viz Tabulka 3 :
        https://batteryuniversity.com/learn/article/how...

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 09.10.2019
        Autor: ondrap
        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

               

          Těch 3,92V je myšlena zřejmě úroveň nabití pro provoz, skladovací úroveň píšou 40%, ale z jakého rozsahu? (0% při 2,5V a 100% při 4,2V)?

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 09.10.2019
          Autor: ondrap
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

                 

            To sú také hodne všeobecné údaje a v praxi záleží na konkrétnom type článku a ďalších okolnostiach jeho prevádzky. Aké má článok napätie pri 40% je individuálne, malo by sa to dať približne vyčítať z datasheetu alebo to treba odmerať.

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 09.10.2019
            Autor: Lubo990
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

                 

            Skladovací teplota 0 – 25 °C při nabití 3,92 V je naprostá blbost, to vidíte sám.

            Většinou je uváděno napětí 2,5 V jako 0 % a 4,2 V jako 100 %.

            Už se blíží konec sezony, takže už je pomalu načase vyjezdit baterku na poslední čárku a uskladnit někde v chladu.

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 09.10.2019
            Autor: docware
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

                   

              To "vyjetí na poslední čárku" by znamenalo skladování při nabití ještě méně než na 40%. Přitom aktuálně dodávané "chytré" nabíječky nabíjejí pro skladování na 60%. Přijde mi, že všeobecná shoda na % nabití pro uskladnění nepanuje nebo se mýlím?

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 10.10.2019
              Autor: Benshot
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

                     

                Přesně tak, všeobecná shoda nepanuje. Ale vzhledem k tomu že fyzikální zákony pořád fungují, tak těch 30 % je pro skladování OK. Pro většinu článků je to 3,5 V. Nechce se mi to znovu vypisovat, tady je odkaz na naši minulou debatu. Jenom bych dodal že další a další studie potvrzují podstatně menší degradaci při uskladnění článků na 15 - 30 %.


                https://www.nakole.cz/diskuse/25327-li-ion...


                Můžete říct které "chytré" nabíječky máte na mysli ?

                [ Reagovat ] [ Zpět ]
                Datum: 10.10.2019
                Autor: docware
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

                       

                  Znám jen jednu, tu co mám k Livu - Giant smart charger GLI270C.

                  [ Reagovat ] [ Zpět ]
                  Datum: 10.10.2019
                  Autor: Benshot
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

                         

                    To moje tvrzení že shoda nepanuje není tak úplně pravda. V podstatě už hodně let se pro delší uskladnění Li-ion článků píše o hodnotě 50 %. To je ale pro většinu článků hodnota kolem 3,74 V, rozhodně ne mylně uváděných 3,8 V či dokonce 3,85 V.

                    Na druhou stranu máme stále víc a víc nových informací které nám říkají že se nižších skladovacích napětí rozhodně nemusíme obávat, např. těch 3,5 V běžně používají i výrobci článků. Každopádně jakákoliv hodnota pod 50 % už bude pro dlouhodobé uskladnění baterky příznivá, ať už to bude 3,7 V, 3,6 V či 3,5 V. Anebo poslední dioda na baterii, poslední čárka na displeji.

                    Uskladnění v chladu je druhý nápomocný faktor důležitý při dlouhodobém uskladnění.

                    [ Reagovat ] [ Zpět ]
                    Datum: 11.10.2019
                    Autor: docware
                    Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

                           

                      Díky za upřesnění, ve svém bateriovém zimním spánku se zachovám podle rady.

                      [ Reagovat ] [ Zpět ]
                      Datum: 11.10.2019
                      Autor: Benshot
                      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

                           

                      Pokud budeme uvažovat typický příklad, že napětí článku 2,5V odpovídá 0% nabití a 4,2V jako 100%, tak při nabití

                      [ Reagovat ] [ Zpět ]
                      Datum: 15.10.2019
                      Autor: ondrap
                      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                      • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

                             

                        Pokud budeme uvažovat typický příklad, že napětí článku 2,5V odpovídá 0% nabití a 4,2V jako 100%, tak při nabití do 50% odpovídá napětí pod 3,35V. Není to už příliš málo? Nebo se to počítá jinak?

                        [ Reagovat ] [ Zpět ]
                        Datum: 15.10.2019
                        Autor: ondrap
                        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                        • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

                               

                          V příloze je graf pro zánovní článek LG MJ1, změřená kapacita cca 3 300 mAh. Článek byl nabitý naplno na 4,2 V a potom postupně vybíjený proudovými impulzy 2A/100mAh. Mezi jednotlivými pulzy byl zařazen čekací čas pro ustálení napětí. U obrázku je vidět že po vybití 1 600 mAh se napětí ustálí na cca 3.72 V, takže tady nám 50 % vychází na 3,7 V. Hodnota 3,3 V pak odpovídá cca 10 % zbývající kapacity (vybito 3 000 mAh z celkové kapacity 3 300 mAh).

                          Hovoříme zde o hodnotách na kterých se ustálí napětí po odpojení zátěže. Vidíme např. že i zcela vybitý článek nebude mít 2,5 V ale po určité době se napětí ustálí nad 3 V.

                          [ Reagovat ] [ Zpět ]
                          Datum: 16.10.2019
                          Autor: docware
                          Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                          • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

                                 

                            Pochopil jsem správně, že napětí pro posuzování stavu vybití akumulátoru se měří bez zátěže a dokonce až po vzpamatovávání se článku od zátěže? Za jak dlouho se ten článek zotaví?

                            [ Reagovat ] [ Zpět ]
                            Datum: 16.10.2019
                            Autor: Brahma
                            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                            • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

                                   

                              Pochopil jste to správně.

                              Vybíjení probíhalo pulsem 2A / 180 s (= 100 mAh) po kterém následovala čekací doba 1020 s pro ustálení napětí, pak následoval další vybíjecí pulz.

                              Z grafu je vidět že tam jsou oblasti které by potřebovaly trochu delší čekací dobu pro zachycení skutečného ustáleného napětí.

                              [ Reagovat ] [ Zpět ]
                              Datum: 16.10.2019
                              Autor: docware
                              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                              • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

                                     

                                17 minut čekat na ustálení a ještě to je občas málo. Je zcela jasné, proč měření napětí za chodu a z toho usuzování na zbytkovou kapacitu baterie má obrovský rozptyl hodnot. Je pak celkem jedno, zda to zobrazuje jen čárky, nebo kapacitu v číslech, nebo napětí. Dříve než po 1/4 hodině od zastavení kola je to stejně jen číslo domů.

                                [ Reagovat ] [ Zpět ]
                                Datum: 16.10.2019
                                Autor: Brahma
                                Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                                • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

                                       

                                  Pozorný čtenář si jistě z grafu vyčte že už po cca 1 minutě se napětí moc nemění. Pozorný čtenář si jistě taky všimnul, že Brahma vždycky hledá způsob jak elektrokola očernit a zesměšnit.

                                  Co z toho vyplývá ? Vyplývá z toho to, že docware není zrovna pozorný čtenář když odpovídá Brahmovi na jeho otázky a raději ho neignoruje. :-)

                                  [ Reagovat ] [ Zpět ]
                                  Datum: 16.10.2019
                                  Autor: docware
                                  Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2
                                  • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

                                         

                                    Jsi moc vztahovačný. Mě to zajímalo a nic jsem tím nesledoval a položil jsem zcela prostý dotaz. Veškerá následná interpretace je jen tvoje dílo.

                                    [ Reagovat ] [ Zpět ]
                                    Datum: 16.10.2019
                                    Autor: Brahma
                                    Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                                • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

                                       

                                  Aj tie čiarky sú lepšie ako nič, a človek je tvor prispôsobivý, zvykne si a po nejakej dobe aj na základe čiarok dokáže stav celkom dobre odhadnúť. Pokiaľ ale má byť meranie presné, je potrebné merať coulombicky - aký prúd bol po akú dobu odoberaný - a z toho ak je známa celková kapacita batérie už ide zobraziť aktuálny stav akumulátora v % a to aj v záťaži - tá už na to nemá vplyv. V telefónoch alebo notebookoch to takto funguje, nie je to nič prevratné, a mám to aj ja naprogramované v počítači na ebajku...

                                  [ Reagovat ] [ Zpět ]
                                  Datum: 16.10.2019
                                  Autor: Lubo990
                                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                                  • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

                                         

                                    Čárky na displeji právě moc použitelné nejsou, resp. záleží, jak je to zkalibrované. Např. z praxe i po ujetí 45km na TURBO režim neubyde žádná čárka, ale jakmile jedna zmizí, pak už další ubývají relativně rychle (displej VLCD5). Proto jsem si pořídil dodatečný voltmetr, abych se měl podle čeho orientovat pro při nabíjení/vybíjení/skladování. Dle diskuzí zde mi vychází, že nejlépe bude držet provozní rozmezí napětí 4,1V-3,2V (nabito-vybito) a pro skladování (nepoužívání) 3,4V.

                                    [ Reagovat ] [ Zpět ]
                                    Datum: 16.10.2019
                                    Autor: ondrap
                                    Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                                    • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

                                           

                                      Jenom malé upřesnění. V tom zmíněném rozsahu 4,1 – 3,2 V je trochu zádrhel. Ono se tím myslí tohle : nabíjet na 4,1 V, vybíjet na 3,2 V pod zátěží. To je dle tohoto grafu cca 3,4 V po ustálení napětí. Ale i to je už docela velká hloubka vybití DOD, kolem 75 %. Raději bych tak nízko nechodil, pokud to provoz umožňuje.

                                      [ Reagovat ] [ Zpět ]
                                      Datum: 16.10.2019
                                      Autor: docware
                                      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                        • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

                               

                          ...jenom si chci zkusit jestli tady budou fungovat odkazy na imgur .....

                          https://imgur.com/a/kudUuLs

                          [ Reagovat ] [ Zpět ]
                          Datum: 16.10.2019
                          Autor: docware
                          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

                   

              Jaky konec sezony, vlastnite elektrokola vetsinou za desitky tisic kc a nejste schopni investovat nekolik tisic do kvalitniho obleceni ? Snih bude zas kdo vi kdy alespon u nas v nizine - pokud jste z horske oblasti omlouvam se za 'drzost' :)

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 10.10.2019
              Autor: martinwww
              Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

                     

                Mám e-kolo od června 2018 a jelikož jezdím i v zimě už několik let, řešil jsem na podzim zateplení baterie LG 16Ah (576 Wh) umístěnou na rámu. Koupil jsem jakýsi látkový originální obal, který je ale slabý. S vědomím, že je to málo jsem najel od listopadu do konce března 2288 km- 57 jízd, 9 jízd přes tři hodiny, při teplotách od +10 do -8°C. Jen v jednom případě byla baterie na kole při mínus 4°C tři hodiny venku a já na oslavě v hospodě.
                Nevím, jak se to podepsalo na životnosti baterie, ale letos plánuji ještě ji omotat něčím, jako je izolace za radiátory, nebo něco podobného.
                Na řidítkách mám neoprénové návleky z Aliexpresu a ještě rukavice, výborná věc, ale vypadá to hrozně, to neřeším. Myslel jsem, že půjde blbě přidávat asistenci palcem, ale jde to celkem dobře. Ještě dodám, že za jízdy lze lehce vyndat ruku a nasadit kuklu, případně se vysmrkat, což je v zimě často. Taky se do těchto návleků dají vložit vyhřívací polštářky.
                Velmi důležité při zimním ježdění je vhodné oblečení, pokud zebou nohy, nebo ruce, tak zmizí pohoda a z jízdy se stane utrpení. Není problém před delším sjezdem navléknout větrovku a před stoupáním zase sundat. Nebydlím v rovině, ale 500 n.m, takže toto používám a vozím i batoh. A ještě dodám, že na sněhu skoro nejezdím a silnice jsou většinou dobře udržované.
                Pokud někdo objeví vhodnou ochranu baterie, sem s tím. Myslím, že nás ale moc nebude, co v zimě dávají zabrat tělu i baterii.

                [ Reagovat ] [ Zpět ]
                Datum: 11.10.2019
                Autor: bogas
                Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

             

        Ono záleží aj na záťaži. Pri malých prúdoch nízka teplota tak nevadí ako pri vysokých.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 09.10.2019
        Autor: Lubo990
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

         

    Hoši je paráda jak jste si to tu řekli mezi sebou o těch teplotách ale JAKE MATE KONKRETNI RESENI když pojedu v minus peti do prace abych tu baterii nedodělal :D

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 10.10.2019
    Autor: martinwww
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

           

      Ale pane kolego, vy si to představujete jak Hurvínek válku. Co kdyby jste předložil nějaké řešení z vaší hlavy ? Koneckonců vy chcete jezdit během mrazů. :-)

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 10.10.2019
      Autor: docware
      Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
    • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

           

      Nech ji doma a makej za svý, aspoň se zahřeješ.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 10.10.2019
      Autor: xtonda
      Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -6
      • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

             

        Rad bych, ale jedna se o jezdeni do prace 'v rozumnem case'. Rad bych se flakal po lesich kazdy den ale s malyma detma na krku musim delat kompromisy ;)

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 10.10.2019
        Autor: martinwww
        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

             

        Koukám mínusáři nepochopili vtip, to fakt potřeba dávat smajlík?

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 10.10.2019
        Autor: xtonda
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2
        • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

               

          Jsou témata, o kterých se nežertuje ! ;-)

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 10.10.2019
          Autor: ronda
          Hodnocení: +6 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2
          • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

                 

            Já bych to trochu opravil. Jsou témata, o kterých se s některými jedinci nežertuje. Já například o elektrokolech žertuji docela rád :D

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 10.10.2019
            Autor: Brahma
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -4
      • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

             

        Jenom připomenutí pro zakladatele vlákna :

        https://www.nakole.cz/diskuse/26079-stredovy...

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 10.10.2019
        Autor: docware
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

               

          Jejda jejda, jeden vtip a hned je oheň na střeše. Stejně jste se ani nedohodli, při jaké teplotě je pro baterku nejvhodnější jezdit. Když jí zabalíte do kabátu, tak jí při větším odběru a v létě zase přehřejete. Z téhle diskuse stejně žádné moudro nevycucáš. Extrémy evidentně škodí. Pod -10 stupnů a nad +40 stupňů už je to špatně. Co je mezi tím, nikdo moc neví.

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 10.10.2019
          Autor: Brahma
          Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2
  • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

         

    Já myslím,že u nové baterie v záruce by to musel být jedině vnější obal,jako obleček pro psíka,nejlépe černý,aby pohlcoval sluneční paprsky a zvyšoval teplotu.Nějaká starší baterie,po záruce,nebo přestavěná,se dá rozebrat obal a akupack obalit izolací,nejlépe nějakým tím napěněným igelitem,ve kterém vám ten akupack přijde zabalený,když si ho objednáte.To ale člověk většinou stejně udělá rovnou,když tu baterii sestavuje,aby mu ten akupack v tom obalu nechrastil.Takže pak má izolaci uvnitř obalu.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 10.10.2019
    Autor: DAVID7001
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

           

      Izoláciu dovnútra by som neodporúčal, v lete a vo veľkej záťaži sa potom batéria "uvarí" a zničí ešte rýchlejšie ako keby v zime pár krát "prechladla".

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 10.10.2019
      Autor: Lubo990
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

             

        Já nemyslel uvnitř zabalit vzduchotěsně,jen jako omezení pohybu akupacku.Jako izolace to ale poslouží také.I vzduch uvnitř obalu slouží jako izolace.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 10.10.2019
        Autor: DAVID7001
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

         

    Samotná izolace nepostačí, zvláště pak, nebude-li hodně masivní. Já mám v hlavě ideu na izolační obal do kterého se vejde nahřívací polštářek. Takový ten co se uvnitř proklikne plíšek který nastartuje exotermickou krystalizaci. Polštářek se pak vyváří a je pripraven k dalšímu použití. Hřeje i několik hodin. Účinnost bude ovšem závislá na kvalitě a izolace, vrstvě a provedení.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 10.10.2019
    Autor: Jimi
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

           

      Pokiaľ sa jedná skôr o rýchlu jazdu napr. do práce, nie o výlet na pol dňa (čo v takom chlade nie je moc pravdepodobné) tak sa dá takmer s istotou počítať so zahrievaním batérie vďaka záťaži. To potom tá hrúbka izolácie zas tak veľká byť nemusí, podstatné je aby bola na povrchu vzduchotesná, to predsa poznáme z oblečenia, aj mikina v ktorej by za jazdy človek normálne zamrzol môže stačiť ak si na ňu dáte "igelitovú" windstopperku. Takže nejaký centimeter by už mohol hodne pomôcť ak to bude vhodný materiál. Hlavne pozor na spoje a škáry aby to neprefúklo. V podstate akákoľvek trochu rozumná izolácia zásadne zlepší situáciu. Vzhľadom na ceny teplomerov z číny by som neváhal si tam jeden taký čo má čidlo na kábliku dať - niet nad to mať reálne čísla v reálnom nasadení.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 10.10.2019
      Autor: Lubo990
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

             

        Samotné to zahřívání baterie při zátěži by mělo stačit na to,aby teplota vzduchu uvnitř toho plastového nebo hliníkového obalu baterie byla vyšší,než venkovní teplota.Na nějakou projížďku by to mělo stačit.Jen to nechce jet ráno rychle do práce a tam to kolo nechat i s baterií 8 hodin stát na mrazu.To by žádná rozumná izolace nezachránila.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 10.10.2019
        Autor: DAVID7001
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

           

      Ten vyhrievací vankúšik má dosť vysokú teplotu a spôsobí intenzívne lokálne zahrievanie, čo je veľmi nežiadúce. Ak už chcete vyhrievať tak skôr odporovým výhrevným telesom, robia sa aj v prevedení ako kus ohybnej látky... Samozrejme by batéria musela byť dostatočne pokrytá aby nedochádzalo k nerovnomernému zahrievaniu a znovu by som odporúčal teplomer.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 10.10.2019
      Autor: Lubo990
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

           

      https://www.terko.cz/cs/vyhrivane-podkolenky...!prettyPhoto
      ((-:
      a nebo vložky do bot

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 10.10.2019
      Autor: brum
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

         

    Tady jsou nějaké inspirace, ale ta izolace vypadá dost slaboučká. Chtělo by to větší vrstvu tepelně izolačního materiálu kolem dokola včetně rámu.

    https://www.amazon.co.uk/NC-17-battery-cover...

    https://www.ridewill.it/p/en/fahrer-2085900015...

    https://electricbikereview.com/forum/threads...

    https://www.amazon.co.uk/NC-17-Battery...

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 10.10.2019
    Autor: docware
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

         

    Myslim ze bys mel aspon tusit v jakem mrazu se chces pohybovat, jestli kolem 0, nebo treba -10 Celsia. Je to obrovsky rozdil, a nic slabsiho nez 2cm nebude fungovat, to chce aspon 4cm izolace.

    Ty neoprenove kabatky jsou tak akorat dobre na windchill, dalsi vec kolik tepla vodi samotny ram, ten ti to muze chladit a nic neudelas.

    Taky jakmile se v obalu muze pohybovat vzduch, dochazi k proudeni a vymene tepla.
    Kdyz to komplet zavres a zaizolujes tak fajn, ale v tu chvili by se ti taky mohly prehrivat.

    Bez ukazatele teploty bych to neprovozoval...

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 10.10.2019
    Autor: single
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

         

    Překvapilo mě že tu nikdo nemá přímou zkušenost mimo ty tenké neoprénové návleky.

    Objednal jsem https://www.ahifi.cz/profidamp-neoprene-10.html 1cm vrstvu nějakého pěnoneoprenového material který snad zafunguje dobře. Teplotní sondu mám ale samozřejmě nebude uprostřed baterie ale někde na jejím povrchu. Jedná se o dojíždění do práce I během zimy pokud nebude dost sněhu do -12C je to max. 45min jizda a baterie je na pocatku vyhrata na pokojovou teplotu takze snad to pomuze.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 10.10.2019
    Autor: martinwww
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

           

      Ono lidi o téhle problematice většinou moc neví anebo ji prostě ignorují.
      Taky, málokdo je takový blázen aby jezdil na kole v mrazu. :-)
      Teda, vím akorát o Battle – Cruiser. :-) Ale ten si kupuje každý rok novou Lipolku. :-(

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 10.10.2019
      Autor: docware
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

           

      Jinak abyste si nemysleli ze jsem k bateriim nelida :D pri nabijeni v garazi (ktera ma venkovni teplotu) v bezpecne nehorlave nadobe pouzivam vyhrivaci desticku do terraria ktera baterii a vnitrek nadoby hodi na 25C.


      Kdyz nad tim premyslim moje baterie ma v podstate lepsi tepelnou pohodu nez ja :D

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 10.10.2019
      Autor: martinwww
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

             

        Koukám že jste docela exot. Ale v pozitivním smyslu slova. :-)

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 10.10.2019
        Autor: docware
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

         

    asi bych baterii počas jízdy neřešil.
    Hlavně bych ji ale vzal z kola v době kdy není používána "do tepla" - tj do práce.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 10.10.2019
    Autor: cibi
    Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

         

    Pokud plánuješ jezdit v mrazech, tak ušití nějakého oblečku na baterii stojí za úvahu. Klidně bych šel do oblečku z umělé kožešiny nebo nějakého pěnového izolačního materiálu. Otázka je, jak moc si ten vnitřek baterka zahřeje provozem. Já tohle nějak nikdy neřešil a smířil se s tím, že v zimě má baterka holt menší kapacitu. Co vím, tak na životnost by neměla mít nižší teplota vliv. Naopak.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 16.10.2019
    Autor: Robikl
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

           

      Opak je pravdou, provozem v nízkých teplotách dochází k rychlejší degradaci Li-ion článků. Pro provoz jsou paradoxně lepší vyšší teploty (30°C i více). Nízké teploty jsou vhodné pouze pro skladování.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 16.10.2019
      Autor: docware
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

             

        Aby to nebylo pouze tvrzení, tak můžeš uvést zdroj informace, že při provozu baterie při nízké teplotě dochází i ke snížení životnosti? Že dochází ke snížení kapacity a dá to menší proudy je jasné, ale o snížení životnosti jsem neslyšel. Že je pro provoz baterie lepší vyšší teplota (vyšší kapacita) nerozporuji a že pro skladování je lepší nižší (zpomalení degradace) také nerozporuji.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 16.10.2019
        Autor: Robikl
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

               

          Souhlasím, ke každému takovému tvrzení by jsme měli požadovat zdroj informací, jinak je to věrohodné asi jako „ jedna paní povídala“.
          Jeden zdroj je tady :
          https://www.mpoweruk.com/lithium_failures.htm

          Kde se k provozu při nízkých teplotách píše :

          Low temperature operation

          Chemical reaction rates decrease in line with temperature. (Arrhenius Law) The effect of reducing the operating temperatureis to reduce rate at which the active chemicals in the cell are transformed. This translates to a reduction in the current carrying capacity of the cell both for charging and discharging. In other words its power handling capacity is reduced. Details of this process are given in the section on Charging Rates Futhermore, at low temperatures, the reduced reaction rate (and perhaps contraction of the electrode materials) slows down,and makes makes more difficult, the insertion of the Lithium ions into the intercallation spaces. As with over-voltage operation, when the electrodes can not accomodate the current flow, the result is reduced power and Lithium plating of the anode with irreversible capacity loss.

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 16.10.2019
          Autor: docware
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

               

          Další zdroj je tady:

          https://mediatum.ub.tum.de/doc/1355829/file.pdf

          Na straně III dole se píše :
          However, operating at low temperatures of 10°C and below remains challenging.

          Na straně 118 dole se píše :

          With higher temperatures, calendar aging increases whereas at low temperatures, the cycling operation causes substantial degradation.
          These results are in good agreement with other aging studies, which reported an optimal operating
          temperature around 25°C and increasing degradation toward higher and lower operating
          temperatures [72 ⁠ ,260].

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 16.10.2019
          Autor: docware
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

                 

            Děkuji.

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 17.10.2019
            Autor: Robikl
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

               

          Ačkoli o baterie v kolech se doslova pečuje, tak mnozí píšou, že jim odešla i během dvou-třech sezón. Přitom na baterie v elektroautech (venku mrznou nebo jsou ve vedru) dávají výrobci záruku běžně osm let. Nějakou termoregulaci teploty tam jistě mají, ale nepočítám, že několik set kg zahřívají na optimální provozní teplotu 25st, ani že je při odstavení v létě ochlazují. Tady vidím docela rozpor teorie vs. praxe.

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 16.10.2019
          Autor: ondrap
          Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

                 

            V těch e-autech je totiž "thermal management" samozřejmostí. Bez systému chlazení a ohřívání baterií by neměli šanci.

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 16.10.2019
            Autor: docware
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

                   

              Když auto stojí přes noc v mrazu nevidím reálně, aby se ta obrovská masa baterií v rozumně krátké době zahřála, naopak dostane hned nálož odběru nejen pro jízdu, ale i vyhřívání interiéru, odmazování skel atp.. Dle selského rozumu mi tedy vychází, že vliv nízké teploty na degradaci baterie bude v cyklopraxi spíš marginální. A spíš než oblečky na baterie by se měl hlídat odběrový proud, což už je ale náročnější na realizaci:)

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 16.10.2019
              Autor: ondrap
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

                     

                AUDI e-tron

                In winter, when the battery is still cold, it is heated with warm coolant.
                The intelligent thermal management in the electric SUV maintains the battery within its optimum temperature window of 25 to 35 degrees Celsius in all situations – from cold start in the Scandinavian winter to fast autobahn driving on hot summer days.


                https://audi-encounter.com/en/e-tron-3

                [ Reagovat ] [ Zpět ]
                Datum: 16.10.2019
                Autor: docware
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

                       

                  Tomu rozumím tak, že po vygenerování tepla bateriema je udržována teplotní hladinka i chladivem, aby nedocházelo třeba k podchlazování baterií za jízdy např. od promrzlého podvozku (takhle maká termostat u spalováku a drží optimální teplotu motoru).
                  Že by ale před vyjetím nahřívali chladivo a prohřívali tím promrzlé baterie ? Třeba ano (dovedu si představit temperování u baráku na nabíječce, měl jsem i u auta se spalovákem). Ale po nočním stání někde na volném place třeba v mínus deseti by to trvalo dost dlouho.

                  [ Reagovat ] [ Zpět ]
                  Datum: 16.10.2019
                  Autor: ronda
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

                         

                    Ano, pokud auto parkuje doma, optimální temperování baterie při nabíjení i interiéru před odjezdem není problém. Při jízdě se pak využívá odpadního tepla z chlazení elektromotoru.

                    Každopádně automobilky velmi dobře vědí jak důležité je udržovat baterie na optimální teplotě pokud má vydržet těch dejme tomu 8 a více let.

                    [ Reagovat ] [ Zpět ]
                    Datum: 16.10.2019
                    Autor: docware
                    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

                           

                      Sice dobře vědí, ale řeč šla o rozjezdu promrzlé baterie.

                      [ Reagovat ] [ Zpět ]
                      Datum: 16.10.2019
                      Autor: ronda
                      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

                         

                    Kdo spočítá, kolik energie by bylo potřeba na ohřátí 400kg kovu (auto battery pack) z teploty -10°C na optimálních 25°C? :)

                    [ Reagovat ] [ Zpět ]
                    Datum: 16.10.2019
                    Autor: ondrap
                    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

                           

                      Nejde jen o energii, tu tam mají. Ale o čas. Kterýpak šofér bude čekat, než se baterie nahřejí. Ne vždy to vyjde tak, aby dostatečně dlouho dopředu dal autu povel, ať se připraví.

                      [ Reagovat ] [ Zpět ]
                      Datum: 16.10.2019
                      Autor: ronda
                      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                      • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

                             

                        Jaký čas ? Pokud auto parkuje připojené k nabíječce, ať už doma v garáži nebo někde venku, majitel má nastavený čas odjezdu, požadovanou teplotu v interiéru a požadované procento nabití baterie a tím to pro pravidelné jízdy končí.
                        Anebo dá povel mobilem v případě nepravidelné jízdy.

                        [ Reagovat ] [ Zpět ]
                        Datum: 16.10.2019
                        Autor: docware
                        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                        • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

                               

                          Vždycky ví každý půl hodiny předem, že někam pojede ? A každý myslí primárně na to, aby dostatečně brzy "roztopil kotel" ?
                          Nevymýšlím ftákoviny, jen vycházím z běžné praxe vzhledem k tématu.

                          [ Reagovat ] [ Zpět ]
                          Datum: 16.10.2019
                          Autor: ronda
                          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

                 

            Zřejmě je v autě oproti kolu baterie tak naddimenzovaná, že se případné rychlejší stárnutí či pokles kapacity ztratí. Na kole při jeho odběrech se projeví každá ztracená wathodina.
            Pro Docware: tímto komentářem popisuji rozdíl mezi autem a kolem a nechci elektrokolo dehonestovat. :)

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 16.10.2019
            Autor: Brahma
            Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

                   

              OK, kvituji upozornění :-)

              Myslím že máte pravdu v tom, že předimenzovaná baterie v autě může pomoct při studeném rozjezdu tím že je v ní menší odběr na článek a tím pádem tolik netrpí. A menší dojezdy elektromobilů v zimě jsou obecně známý fakt.

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 16.10.2019
              Autor: docware
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

                 

            Audi e-tron 95 kWh thermal management system :


            https://www.youtube.com/watch?v=jnRljGDUdes



            Tesla thermal management system :


            https://insideevs.com/news/338711/tesla-model-3...


            https://jalopnik.com/the-tesla-model-3s...

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 16.10.2019
            Autor: docware
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

                   

              Tam se jedná o chlazení a třeba při (rychlo)nabíjení, kdy není problém ze sítě nějaký příkon obětovat navíc. Jinak zde diskutujeme hlavně vliv nízké teploty;)

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 16.10.2019
              Autor: ondrap
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

                     

                In winter, when the battery is still cold, it is heated with warm coolant.
                The intelligent thermal management in the electric SUV maintains the battery within its optimum temperature window of 25 to 35 degrees Celsius in all situations – from cold start in the Scandinavian winter to fast autobahn driving on hot summer days.


                https://audi-encounter.com/en/e-tron-3

                [ Reagovat ] [ Zpět ]
                Datum: 16.10.2019
                Autor: docware
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

                     

                Tesla :

                Per the diagram below, when the batteries need to be warmed up instead of cooled down, you can see that coolant gets pumped to the management module and then into an oil-to-coolant heat exchanger in the drive unit to pick up heat, before being diverted away from the radiator via the integrated valve and sent directly through the chiller (which I assume is off in this case) to warm up the batteries.

                Munro says Tesla actually “stalls” the drive motor to intentionally use its heat to warm up the batteries—a novel solution that forgoes the need for an electric resistance heater.

                https://jalopnik.com/the-tesla-model-3s...

                [ Reagovat ] [ Zpět ]
                Datum: 16.10.2019
                Autor: docware
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Tepelna izolace baterie v teplotach pod nulou

               

          A v tomto zdroji :

          http://jes.ecsdl.org/content/164/13/A3154.full

          se píše tohle :

          Post-Mortem analysis of 18650 cells revealed that the main aging mechanisms for cycling at a rate of 0.5C at 0◦C is homogeneous Li plating. In contrast, cycling at 45◦C at 0.5C leads to SEI growth and adhesion loss of the anode active material.

          3) The main aging mechanism of Li plating on graphite anodes after cycling at 0◦C/0.5C leads to a drastic decrease of safety properties. Cells with reduced capacity due to aging under Li plating conditions are not comparable to fresh cells. The same trend was found for exemplary cells cycled at 5◦C/0.5C.

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 16.10.2019
          Autor: docware
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: KAMARÁDA/PŘÍTELE

dnes
KAMARÁDA 60 + EL.KOLO,PROCHÁZKY,VÝLETY,TURISTIKU,POBYTY,A JINÉ.... Z VINOŘE A BL.OKOLÍ POHODOVÉHO PÁNA BEZ…

Hledám: I need my own man

Hledám: I need my own man
včera
I am generally try to live a somewhere healthy lifestyle, exercising and some sort of jogging, 3-4 days a week and…

Hledám: Společné cyklovýlety - Brno a okolí

Hledám: Společné cyklovýlety - Brno a okolí
17.10.2019
Ahoj, jmenuji se Martin, je mi 32 let a hledám lidičky na občasný společný cyklovýlety. Nehledám profíky, ale…
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

298 cyklistů (18 přihlášených)

Expedice Česká Kanada 118

Sakra, proč vlastně jedeme po ose, když nás předjíždí vlak? Napadlo mě, před Ždírcem, když se okolo nás po…
Stanley58 | 08.10.2019

Být králem na cestě ... 6. NDR

Budou to už dva měsíce, a stále jsem nedopsal své vyprávění o poslední části cesty.Nedokážu, jako třeba Peggy…
Jindra8526 | 04.10.2019

Známé i neznámé vrcholy Klatovska 4 - Koráb, Doubrava

Panuje horké letní odpoledne, potí se mi záda v autě, potí se silnice pod autem a určitě se pěkně opotil i…
JohnyB | 18.09.2019