reklama

Užší plášť vepředu?

Nedalo mi to a zaexperimentoval jsem. Koupil jsem na podzim trošinku hrubší pláště. Myslím, že to je Z-MAXX. Dozadu jsem dal rozměr 2.1, což považuji za "normální". Dopředu jsem dal plášť téhož vzoru, ale jen 1.9. Nevím jestli je to správně. Mám totiž pocit, že při sjezdu obtížnějším štěrkem má přední kolo tendenci zatáčet se do strany a je to o ústa. Prostě zdá se mi, že přední kolo tak dobře nevede. Je to sugesce nebo na tom něco je?

[ Zpět ]
Datum: 08.11.2005
Autor: Neregistrovaný uživatel (mirek)
  • Re: Užší plášť vepředu?

         

    Mé zkušenosti jsou takové:
    Když jsem vpředu měl Bo Jones AC 2.1" s hrubším vzorkem,kolo bylo relativně komfortní dobré vedení stopy,ale jelo pomaleji vzhledem k valivému odporu a navíc bylo pro mne (coby bývalého silničáře) méně přesné na vedení stopy.
    Pak jsem vyměnil vpředu 2,1" za Ritchey speedmax 1,9,což znatelně přispělo ke zvýšení rychlosti,přesnosti vedení stopy,ale na druhou stranu vzhledem k "vzorku" pochopitelně kolo víc smeká a v těžkém terénu se jede hůř a předek je "živější"..
    Prostě záleží na tobě co preferuješ..vždy je to nějaký kompromis..
    U zadního pláště je to podobné..ale zase to má svá specifika..

    [ Zpět ]
    Datum: 08.11.2005
    Autor: Neregistrovaný uživatel (Martin-Koala-Cakl ([email protected]))
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Užší plášť vepředu?

         

    Určitě je to tak, užší plášť má menší styčnou plochu a tím i menší trakci/adhezi. Nicméně si myslím, že rozdíl není až tak velký, pokud nejezdíš na hranici možností. Spíš bych to přičítal novému vzorku, na který sis doposud nenavykl. Může se také stát, že ani nenavykneš - prostě nemusí sedět tvému stylu jízdy a tvým terénům.

    [ Zpět ]
    Datum: 08.11.2005
    Autor: Neregistrovaný uživatel (Petrolin)
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Užší plášť vepředu?

           

      Užší plášť že má menší styčnou plochu? To přece záleží pouze na tlaku v pneumatice, ne (F=S*p). Leda že bys u užšího pláště automaticky předpokládal vyšší tlak. To ale samozřejmé není. Nebo je?

      [ Zpět ]
      Datum: 08.11.2005
      Autor: Neregistrovaný uživatel (Joe)
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Užší plášť vepředu?

             

        Tohle asi bude platit jen na rovne tvrde podlozce,v terenu je i spousta jinych faktoru.

        [ Zpět ]
        Datum: 08.11.2005
        Autor: Neregistrovaný uživatel (lada)
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Užší plášť vepředu?

               

          No, užší plášť bude mít při stejném nahuštění ten styčný ovál jistě o něco delší a užší. To by možná mohlo mít význam. Ale (kromě zvětšení valivého odporu) nevim jakej.

          [ Zpět ]
          Datum: 08.11.2005
          Autor: Neregistrovaný uživatel (Joe)
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Užší plášť vepředu?

                 

            To přece nejde takhle zjednodušit..vlastnosti a valivý odpor závisí i na dalších parametrech jako typ desénu a druh použitého materiálu při konstrukci pneu,však Maxxis dělá pneu tuším ve 4 provedeních (různých směsí gumy různé tvrdosti a přilnavosti).

            [ Zpět ]
            Datum: 08.11.2005
            Autor: Neregistrovaný uživatel (Martin-Koala-Cakl ([email protected]))
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Užší plášť vepředu?

                   

              Otázka zněla na dva stejné pláště v různé šířce.

              [ Zpět ]
              Datum: 08.11.2005
              Autor: Neregistrovaný uživatel (Joe)
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Užší plášť vepředu?

             

        Zajímavá otázka, nevím jak se k tomu postavit. Zkusme si to představit dotažené do extrému - ten širší plášť nebude 2,1" ale třeba 21" (nebo 210") - bude mít větší styčnou plochu než plášť 1,9"? Pokud jo, musí mít logicky větší styčnou plochu i ten plášť 2,1".

        [ Zpět ]
        Datum: 08.11.2005
        Autor: Neregistrovaný uživatel (Petrolin)
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Užší plášť vepředu?

               

          Při 21" už může hrát významnou roli tuhost pláště, a pak by se mohlo uplatnit stlačení vlastního materiálu pláště (tý "gumy"). Ale bude-li to třeba nafukovací balónek, tak hraje roli jen tlak, na který je nahuštěn. Styčná plocha třeba při třech atmosférách pak může být takových 10cm2, bez ohledu na to, zda je plášť buclatá koule nebo hubená žížala. Síla je prostě dána součinem tlaku a styčné plochy.

          Ale styčná plocha bude mít jiný tvar, to ano. A vlastnosti při jízdě samozřejmě budou záviset i na dalších vlastnostech pláště. :')

          [ Zpět ]
          Datum: 08.11.2005
          Autor: Neregistrovaný uživatel (Joe)
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Užší plášť vepředu?

                 

            Pravda - za ne nekonečného konvexního poloměru zakřivení a nulové vlastní váhy (anebo nenulové vlastní váhy a nekonečného tlaku nahuštění) se jakkoli velký plášť nahuštěný konečným tlakem dotýká nekonečně tuhé rovinné podložky pouze v jednom bodě. Při zatížení potom platí, že plocha je přímo úměrná působící síle.

            Nicméně život je jiný než pustá teorie - pláště mimo jiné nevykazují vždy konvexní poloměr - naopak, zejména terénní pláště jsou konstruovány tak, aby se dotýkaly podložky na co největší ploše resp. co nejvíce se zadráply do terénu. Ani ten terén není tuhý, ale pod tlakem se boří. Takže větší plášť se logicky musí dotýkat i na větší ploše.

            [ Zpět ]
            Datum: 08.11.2005
            Autor: Neregistrovaný uživatel (Petrolin)
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Užší plášť vepředu?

                   

              To jsem ani netušil jaká je to věda. Jen podotýkám, že kromě podzimních mám zimní pláště a ty jsou přece jasně udělány tak, aby byly jakoby placaté nebo placatější. takže se musí dotýkat věší plochou. Kloužou tak málo, že se hůř jde pěšky v botech se slušným vibramem.

              [ Zpět ]
              Datum: 08.11.2005
              Autor: Neregistrovaný uživatel (mirek)
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Užší plášť vepředu?

                     

                Placaté pláště? Myslíš asi široké pláště. A co auta? Závodní mají extrémě široké pneumatiky. A dotýkají se plochou, která odpovídá tlaku v pneumatice a hmotnosti auta. Dá se říct, že se dotýkají takovým hodně širokým, ale krátkým oválem. Ale plocha je stejná, jako by byly úzké a ten ovál by byl úzký, ale dlouhý.

                Věda, no. Tady stejně věda moc nepomůže. Ale zas se jí nesmíme vysmívat. :')

                [ Zpět ]
                Datum: 08.11.2005
                Autor: Neregistrovaný uživatel (Joe)
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Užší plášť vepředu?

                       

                  Nechci pavědecky dráždit, ale placatější přece jsou ! Asi díky tomu, že vibram na okrajích je delší, dostává se tak jeho konec do roviny (téměř) (nebo menší "kulatosti") s koncem vibramu, který je uprostřed.

                  [ Zpět ]
                  Datum: 08.11.2005
                  Autor: Neregistrovaný uživatel (mirek)
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: Užší plášť vepředu?

                         

                    Jestli tomu dobře rozumím, tak ten plášť je "placatej" ve směru kolmém na směr jízdy (jako ty pláště na F1, je to tak?). Pak asi mohou mít širší stopu, ale ta plocha dotyku bude kratší (ve směru jízdy). Jako ty autopneumatiky. Opačný extrém by byla silniční pneumatika nahuštěná na stejný tlak jako MTB pneumatika (takže strašně podhuštěná). Tam by podle mě měla být plocha dotyku stejně velká, ale orientovaná ve směru jízdy.

                    Jen mě zarazila ta se samozřejmostí uváděná závislost užší plášť -> menší plocha dotyku. Ta by platila v případě, že by se užší plášť nahustil na vyšší tlak. Což tak zpravidla bývá, ale je potřeba to v případě pochybností uvést.. Tak mě napadá, zkus se na ty pláště podívat, zda je na obou uveden stejný doporučený tlak. :')

                    [ Zpět ]
                    Datum: 08.11.2005
                    Autor: Neregistrovaný uživatel (Joe)
                    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Užší plášť vepředu?

                   

              Navzdory frázi ".. se logicky musí" míříš do oblasti víry a vznešeného zápalu. Z představy velikého, ne vždy nekonvexního (konkávního snad?) pláště, který do svého dovnitř zakřiveného nitra vsává terénní nerovnosti a současně se do nich noří a boří pro mne nic konkrétního nevyplývá. Každopádně to snad nemůžeš považovat za vyvrácení praxí(!) ověřeného vztahu F=S*p, který velikost styčné plochy určuje (v m2, ne v pojmech jako co nejvíce se zadrápnout a pod.).

              Netvrdím, že velikost styčné plochy je pro mirkovu otázku rozhodující. Spíš je důležitý subjektivní dojem zkušenějších jezdců. Ale snažit se tento dojem či zkušenosti podepírat tvrzeními, která odporují fyzikálním zákonům, je nerozumné. :')

              [ Zpět ]
              Datum: 08.11.2005
              Autor: Neregistrovaný uživatel (Joe)
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Užší plášť vepředu?

                     

                Ale no tak Joe, o ideálních podmínkách myšlenkových experimentů, které jsou ovšem v praxi chimérou, se tady přece nepřeme. Bavíme se o reálném životě, nikoliv o vyvracení fyzikálních zákonů. Guma šířky 2,1" zabořená polovinou profilu do bahýnka má větší styčnou plochu (trakci, adhezi, ...) než guma šířky 1,9" zabořená polovinou profilu do bahýnka. Proto se přece vyrábí - na gumě 2,1" to ustojíš, na gumě 0,5" si rozbiješ hubu.

                BTW1: jistě - vzorek pláště je kombinací konvexních a konkávních tvarů, co jiného?

                BTW2: těch fyzikálních zákonů tam musí hrát roli daleko víc než jen prosté "plocha je síla ku tlaku"

                BTW3: subjektivní dojem je ten nejdůležitější, jasně že jo, jen bych nechtěl, aby u "méně zkušenějších jezdců" vznikl dojem z téhle diskuse, že na šířce gumy nezáleží. Záleží.

                [ Zpět ]
                Datum: 08.11.2005
                Autor: Neregistrovaný uživatel (Petrolin)
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Užší plášť vepředu?

                   

              Mě se zdá, že jen úporně obhajuješ svou vkořeněnou pověru. Ono je takových pověr o pneumatikách víc, a pak z nich vyplývají nesprávné rady. Proto to považuji za důležité. Mám na mysli reálné pláště MTB, ne teoretickou abstrakci.

              Takže: Jedním konkrétním (navíc ještě nespecifikovaným) bahýnkem těžko obhájíš své obecné tvrzení o tom, že širší plášť má (při stejném nahuštění) větší styčnou plochu. Užší plášť se navíc do bahýnka zaboří hlouběji, takže si tu plochu přidá vepředu a vzadu, že. A hlavně, u bahýnka nebude tlak ve všech místech stejný, takže vliv na "trakci/adhezi" adhezi bude komplikovaný. Že si na gumě 0.5" v bahýnku rozbiju hubu nijak nedokazuje, že dotyčný plášť má při stejném nahuštění menší styčnou plochu než široký plášť. A jsme takřka u kořene pověry. Pod pláštěm 0.5" si automaticky představíš hladký plášť silničky a v něm 10 barů. A pod širokým pláštěm samozřejmě třeba široký plášť terénního náklaďáku. Ano, plášťě náklaďáku budou mít větší styčnou plochu než bycikl. Ale ne proto, že jsou široké, ale proto, protože náklaďák je těžký. A široké se nevyrábějí proto, aby měly větší styčnou plochu, ale (také) proto, aby měly při stejné ploše dotyku menší valivý odpor. A skutečnost, že hraje roli víc fyzikálních vlivů nám nijak nedovoluje svou doměnku vydávat za obecnou pravdu.

              A tvou domněnku o vlivu velikosti styčné plochy na velikost "trakce/adheze" jsem dosud nekomentoval. To prosím tě nějak zdůvodni. Nebo si budu myslet, ža silničky vůbec nemůžou zatáčet. Mají přece styčnou plochu tak nepatrnou, že se na silnici ani nemůžou udržet.

              Budu ještě pokračovat, neboj se. Otázku proč se vlastně vyrábějí široké pláště nenechám pohozenou a zapomenutou. Přidám některá tvrzení, která se pak mohou stát předmětem diskuse. A z kterých něco vyplývá nebo taky nevyplývá. Ale nemůžeme vycházet pouze z vlastních zažitých přesvědčení.

              [ Zpět ]
              Datum: 09.11.2005
              Autor: Neregistrovaný uživatel (Joe)
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Užší plášť vepředu?

                     

                Otázka zněla na dva stejné pláště v různé šířce.

                Jinak mě taký nedá ještě něco nenapsat, mám teď ale kvalt.

                [ Zpět ]
                Datum: 09.11.2005
                Autor: Neregistrovaný uživatel (Petrolin)
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Užší plášť vepředu?

                     

                Tedy ještě jednou a šířeji:

                1) Zajdeme-li do důsledků (což jsem snad ani nechtěl), pokud tvrdíš, že vztah F=S.p je "praxí ověřený", potom jsi ho neověřoval dosti důsledně. Jinými slovy vydávat tohle za obecnou pravdu není nic jiného než plácání. Proč? Protože musíš vzít v úvahu jak stlačitelnost plynu, tak stlačitelnost materiálu pláště (který se pochopitelně pod tlakem plynu také stlačuje/roztahuje ve všech svých částech, nechceš-li ovšem popírat platnost pascalova zákona). Závislosti mezi těmito prvky v "praxi" (nikoliv ideálním systému) přitom vůbec nejsou lineární, aby se daly exaktně popsat jednoduchým lineárním vztahem. Ale budiž, tohle není jádro našeho sporu, zůstaňme tedy u oné idealizace, která nám pro běžnou představu bohatě postačí.

                2) Reálné prostředí, ve kterém (nebo na kterém) se pláště pohybují, je různé. Principem stability ale vždy je, aby se mezi pláštěm a prostředím přenesla na zeměkouli reakční síla, vznikající z akce pohybu cyklisty. Pláště jsou proto navrhovány tak, aby co nejlépe přenášely sílu mezi sebou a prostředím (a to v libovolném směru - říká se tomu trakční/adhezní vlastnosti plášťů - tady nechápu, čemu ses divil). Na cyklistovi je potom, aby se možnostem přenosu síly přizpůsobil. Když svojí akcí (rozjezd, brzdění, zatáčení a/nebo jejich kombinace) nepřesáhne dosažitelnou reakční sílu, je to OK. Když to přežene, klouzne a rozbije si třeba hubu. Stejně tak když si zvolí vhodnější pláště, které přenesou více síly do prostředí, může využít větších akčních sil při šlapání/brzdění/zatáčení, na nevhodných pláštích musí opatrněji (nemá-li dojít na to rozbití huby).

                3) Silniční pláště si vystačí s víceméně tuhým povrchem, kde se dá prakticky předcházející vztah využít a dospět tak k dosažitelné reakci. Přenos sil probíhá na styčné ploše o velikosti dle výše uvedeného vztahu a závisí pochopitelně na dalších vlastnostech prostředí a pláště (sucho, mokro, asfalt, gumová směs, vzorek apod.). No problem, tady se asi shodneme.

                4) Terénní pláště ale musí počítat nejen s tuhým povrchem, ale také s prostředím, uvnitř kterého se pohybují. Tedy s vlastnostmi štěrku, písku, bahna, vody a bůhvíčeho ještě. Toto prostředí navíc vůbec nemusí být homogenní. Pokud se kolo zaboří do prostředí, sedí v něm nejen na oné nezbytně nutné stykové ploše, dané tlakem v pneumatice (viz vztah výše), ale je prostředím obklopeno. Do hry potom vstupují také reologické vlastnosti tohoto prostředí, popsatelné pro zjednodušení třeba jeho viskozitou. Tyto vlastnosti jsou pro přenos sil ne nepodstatnou složkou (v extrémním případě třeba bláta na ledě dokonce téměř složkou jedinou).

                5) Zkusme si spočítat, jak velkou plochou se stýká s prostředím plášť šířky 0,5", 1,9" a 2,1" a 21", ponořený do hloubky 3 cm do prostředí (třeba vody nebo bláta, předpokládejme, že níže již sedí na víceméně tuhé ale kluzké hlíně) .... jejda, pardon, nemám zrovna chuť odvozovat vzorečky, není to až tak triviální .... nicméně je prokazatelné, že širší plášť je v kontaktu s prostředím na větší ploše. A na této větší ploše se také do prostředí přenese větší síla. Asi tak, jako když veslem popoženeš loďku daleko lépe než vařečkou.

                6) Širší guma taky nejspíš (hádám) není jen prostou zvětšeninou gumy užší. Vejde se na ni více záběrových figur vzorku, které jsou pro pohyb v netuhém (viskózním) prostředí rozhodující.

                A nakonec stejně nerozhodnou kydy, ale subjektivní pocit z jízdy. Vlastní zažité zkušenosti (ty rozbité huby apod.) jsou naopak přesně to, z čeho bychom vycházet měli. Toť prozatím vše.

                [ Zpět ]
                Datum: 09.11.2005
                Autor: Neregistrovaný uživatel (Petrolin)
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Užší plášť vepředu?

           

      Dva pláště různé šířky, jinak zcela shodné:

      1. Užší plášť je lehčí. To závodníky zajímat může, někdy i rekreační jezdce. Má menší odpor vzduchu, což asi u silničky bude znát.

      2. Širší plášť má při stejném nahuštění a stejném zatížení menší valivý odpor (www.schwalbe.com/index.pl?modus=lang&punkt=265&abstract=1163&bereich=&einsatzbereich=&produktgruppe=). Bude mít totiž stejně velkou styčnou plochu (Petrolín promine), ale ten styčný ovál bude kratší. Takže užší plášť při přiměřeně větším nahuštění bude mít stejný valivý odpor, ale menší plochu (Schwalbe nabízí i jiné vysvětlení). Také širší plášť bude mít při stejném nahuštění, ale větším zatížení stejný valivý odpor, ale větší plochu.

      3. Širší pláště se zpravidla hustí na nižší tlak, než užší. Např. u Schwalbe FF je při 2.0" doporučený tlak 2.5-5.0 barů (max. nosnost 125kg), při 2.25" jen 2.0-4.5 barů (nosnost až 145kg). Vliv nahuštění na chování pneumatiky je zvláštní a důležitá otázka, pro jejíž řešení nebude šířka pláště rozhodující (platí-li nějaká závislost pro širší plášť, bude platit i pro užší, jen v jiné míře). Proto lze dále předpokládat, že užší plášť bude nahuštěn víc. Řekněme tak, že bude mít stejný valivý odpor a samozřejmě menší styčnou plochu, ať má Petrolín taky nějakou radost.

      4. Širší plášť má širší stopu. Nezapadne tak snadno do kanálu, jinak to asi na silnici význam nemá (v tomto případě síla tření není závislá na velikosti styčné plochy – Petrolín promine). Ale jistě se hlouběji vnoří do vrstvy písku či bláta. Zda v tom případě bude lépe držet směr se můžu jen dohadovat. Je i otázka, zda o nějaké mimořádné držení směru stojíme – silnička zapadlá po kolena jistě směr bude držet krásně. Taky se můžu domnívat, že (užší) pneumatika hlouběji zabořená do písku se z něj bude hůř vyhrabávat. Ostýchám se říct, že v tomto případě bude větší valivý odpor. Ten je dobře definován na rovném povrchu, ale tady už to ztrácí charakter fyzikální veličiny. Zda je Martinem uváděná přesnost vedení stopy způsobena užším pláštěm, nebo jiným vzorkem, to nevím. Spíš se mi to zdá na ten vzorek a nahuštění. Mirek uvádí zkušenost opačnou.

      5. Méně nahuštěný plášť (a to si právě můžem dovolit u toho širšího) "líp" pruží. Uvozovky proto, protože tady nemám na mysli pružnost jako fyzikální veličinu (i když ta je zhruba příčinou toho lepšího pružení), ale charakter pružení s ohledem na terén a požadované jízdní vlastnosti. Jízda je tedy pohodlnější, a také se tím dá vysvětlit ono uváděné "lepší držení v terénu" – podobně jako u odpružené vidle. Pod tvrdou pneumatikou (netýká se to jen nahuštění, ale i konstrukce pláště) buď kámen ustřelí, nebo uhne celé kolo. Poddajný plášť vezme naopak ten náraz na sebe, uhne se. Takový z toho mám při jízdě dojem. Stejně jako u vidlí, i zde bude jistě nějaký optimální tlak, odpovídající hmotnosti jezdce, předpokládané velikosti překážek a rychlosti jízdy – tedy předpokládaným nárazům, které má plášť pokud možno pohltit.

      = Přední kolo je méně zatížené, tak asi snese i užší plášť (samozřejmě méně nahuštěný, než kdyby byl vzadu). Vliv rozdílu v šířce 2.1" a 1.9" na "přesnost vedení stopy" bych nepřeceňoval, ale odhadnou si to netroufám. Na ten štěrk by se spíš dalo vyzkoušet jiné nahuštění, pokud výrobce udává nějaké rozmezí. Bude záležet na tom, jak rychle se po tom štěrku kolo řítí či plouží - zejména pro to ploužení mě tušení navádí k nižšímu tlaku. Ono vlastně po pořádnym štěrku se po rovině stejně řítí blbě. Ale s žádnym pláštěm se stejnym vzorkem, ale v jiný šířce zkušenosti nemám. A taky samozřejmě předpokládám, že se v lecčems můžu mýlit :‘)

      [ Zpět ]
      Datum: 09.11.2005
      Autor: Neregistrovaný uživatel (Joe)
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Užší plášť vepředu?

             

        Vetsi zaboreni neznamena automaticky lepsi vedeni smeru - zalezi na podkladu - casto to pri zaborovani ujizdi do stran.Treba na tenpisek se doporucuje sirokou gumu dopredu a uzsi dozadu.

        [ Zpět ]
        Datum: 09.11.2005
        Autor: Neregistrovaný uživatel (lada)
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Užší plášť vepředu?

         

    Uplne jednuduse , atheze a koheze vsech pneu se ridi stycnou plochou , tvrdosti materialu , vzorkem, tlakem , sirkou , valivym, odporem a terenem . Je to jednoduchy jako facka .

    [ Zpět ]
    Datum: 09.11.2005
    Autor: Neregistrovaný uživatel (Vlad)
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Užší plášť vepředu?

         

    Vědecký pojednání skvělý, ale úzký plášť zásadně dozadu, široký dopředu kvůli držení stopy a valivýmu odporu.

    [ Zpět ]
    Datum: 09.11.2005
    Autor: Neregistrovaný uživatel (Morcak)
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Užší plášť vepředu?

           

      To nemá být pojednání. To jsem se jen pokusit shrnout své současné kusé vědomosti či doměnky, abychom měli něco, na čem se zpočátku shodnem (nebo neshodnem a vyloučíme některé omyly nebo něco zpřesníme). Pro tebe z toho myslím vyplývá to, že pro svůj těžký náklad budeš potřebovat pláště co nejširší, nahuštěné na doporučené maximum.

      Ono je v diskusích spousta rad. Někdy nepřesných, často kusých, většinou těžko ověřitelných, zvlášť když o autorovi rady nevím zhola nic. A zdůvodnění většinou chybí. Třeba radu "na asfalt si na horáka pořiď úzký pláště" považuju za nesprávnou, minimálně nepřesnou. A nakonec řada závažných otázek zůstává nakonec nezodpovězených.

      [ Zpět ]
      Datum: 09.11.2005
      Autor: Neregistrovaný uživatel (Joe)
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Užší plášť vepředu?

             

        Čet jsem už ledasco, ale osobně si dám dopředu i dozadu stejnej plášť se stejným vzorkem a na hajveji nahustím na maximum. Teď jen něco vybrat.

        Na sněho - bláto asi použiju Schwalbe Big Jim 2,1 - všichni to chválí, je to drapák a cena je dobrá.

        A když nebude sních a bláto, takže kromě zimy musím vychytat nějakej univerzál, ale tam se názory strašlivým způsobem liší. Ale bude to určitě něco mezi 1,9-2,1 hodně vypouklý, aby to na asfaltu jelo jen na hraně pneumatiky - co nejmenší valivý odpor.

        [ Zpět ]
        Datum: 09.11.2005
        Autor: Neregistrovaný uživatel (Morcak)
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Užší plášť vepředu?

               

          Ach jo, tak si kup něco, co pojede "na hraně" a mysli si, že to má malej valivej odpor.. Jinak moc nevím, proč potřebuješ dopředu "drapák" (předpokládám tedy to pomalu jedoucí horské lehokolo a náklad 145kg). Nerozmlouvám ti to, jen mě zajímá proč. Je to opravdu Big Jim? Není to třeba Jimmy nebo Big Betty?

          [ Zpět ]
          Datum: 10.11.2005
          Autor: Neregistrovaný uživatel (Joe)
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Užší plášť vepředu?

                 

            tak mi nekdo poradte konkretni gumu, co je na to cestovni kolo dobra, cerpam z mtb diskuze, protoze tady se konkretni technicky veci moc neprobiraji

            [ Zpět ]
            Datum: 10.11.2005
            Autor: Neregistrovaný uživatel (Morcak)
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Užší plášť vepředu?

                   

              Když tobě je těžko radit, protože jsi velký průkopník. Myslím, že na lehokole naloženym na 145km dosud nikdo expedice po Rumunsku a dál nepodnikal.

              Ten Jimmy se mi zdá dozadu pěknej, mělo by to mít při tvém zatížení slušnej záběr, snad by ti v kopci neměl podkluzovat. Ale dopředu netušim. Když ti kolo s takovym nákladem někde neudrží stopu, tak jak to s nějakym spodnim řízením budeš zvládat. Tady ti nikdo, kdo se občas turisticky projede lesem ani ten, kdo vyhrává maratony neporadí.

              Jinak bych samozřejmě doporučil oba pláště spíš širší, kvůli tomu zatížení. Ale zkušenosti mám akorát s Black Jackem a Fast Fredem a ani jedny ti nedoporučuju. Fast Fred by ti mohl klouzat, ten bude spíš na jízdu vo hubu. A Black Jack má uprostřed takřka souvislej pruh - což by ho údajně mělo urychlit na asfaltu. Jenže jak se přední kolo chytí nějaký vyjetý koleje nebo drážky mezi dlažbou, tak už se nerad pouští.

              Musíš mít vůbec vepředu drapáky? V tvém případě leda snad kvůli brždění. Nevim. :')

              [ Zpět ]
              Datum: 10.11.2005
              Autor: Neregistrovaný uživatel (Joe)
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Užší plášť vepředu?

                     

                Snad jediný kdo by mohl fundovaně poradit, je Honza Galla. Expedice Krym na lehotandemu. Viz. http://www.eh-adventures.com/
                Fotky tady:
                http://www.azub.cz/cz/lehokola/galerie.asp

                [ Zpět ]
                Datum: 10.11.2005
                Autor: Neregistrovaný uživatel (HonzaK)
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Užší plášť vepředu?

                       

                  ten tandem mi taky nepomuze, je to stroj delanej vyhradne na tvrdej rovnejsi povrch

                  [ Zpět ]
                  Datum: 10.11.2005
                  Autor: Neregistrovaný uživatel (Morcak)
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Užší plášť vepředu?

                     

                ja si predstavuju 2 sady - celorocni univerzal - asfalt, polni a lesni cesty, obcas blato, nic strasnyho, a trocha pisku a potom druha sada vyhradne do snehu a blata - zima, ale jen do velmi hnusneho pocasi, jinak bych v zime vozil univerzas, kdyby jen mrzlo a bylo sucho, protoze nac se drit s drapakem po tvrdym povrchu

                [ Zpět ]
                Datum: 10.11.2005
                Autor: Neregistrovaný uživatel (Morcak)
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Užší plášť vepředu?

                     

                Taky si myslím, že na lehokole naloženym na 145km dosud nikdo expedice po Rumunsku a dál nepodnikal.
                ;')

                [ Zpět ]
                Datum: 10.11.2005
                Autor: Neregistrovaný uživatel (ttp)
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Užší plášť vepředu?

                       

                  ja se na zadnou "expedici" nechystam, jen potrebuju poradny gumy

                  [ Zpět ]
                  Datum: 10.11.2005
                  Autor: Neregistrovaný uživatel (Morcak)
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: Užší plášť vepředu?

                         

                    Super expediční: http://www.schwalbe.com/index.pl?bereich...
                    890 g jeden plášť, to už je pořádný, ne? A 57 mm tě určitě uveze. Ale do bahna nebudou. Zas je nepropíchneš a vydržej dlouho. :')

                    [ Zpět ]
                    Datum: 10.11.2005
                    Autor: Neregistrovaný uživatel (Joe)
                    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: Užší plášť vepředu?

                           

                      tak presne takova guma je me platna jako mrtvymu klobouk, ale diky za radu Joe

                      jeste ze tady mame profundovany odborniky

                      [ Zpět ]
                      Datum: 10.11.2005
                      Autor: Neregistrovaný uživatel (Morcak)
                      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                      • Re: Užší plášť vepředu?

                             

                        Podivej se na ruzny pneu na kolo na internetu , vsechny mozny vyrobci , dokonce i Kenda dnes dela poradny high quality pneu pro MTB ktery se pry vyrovnaji i Schwalbe . Na marketu je dnes aspon 1000 pneu s pouzitim jen pro MTB ruznych velikosti a tak si snad nejaky obuti na bicycle vyberes .

                        [ Zpět ]
                        Datum: 13.11.2005
                        Autor: Neregistrovaný uživatel (Vlad)
                        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Užší plášť vepředu?

         

    Ivo Hrubíšek, Horské kolo od A do Z:

    "Pokud není šířka pneumatiky stejná na předním i zadním kole, což je velmi častý případ, volí se zadní pneumatika téměř vždy širší než přední. Jedinou výjimkou, v praxi málokdy uplatňovanou, je jízda po písčitém povrchu s hlubší vrstvou písku."

    a obecně o rozdílných požadavcích na oba pláště:

    "Od předního pláště se vyžaduje především vodicí schopnost, stabilita pneumatiky v zatáčkách a vysoká přilnavost i při velkém náklonu. Zadní plášť musí mít hlavně dobré záběrové (trakční) vlastnosti, aby zajistil co nejúčinnější přenos síly."

    Co z toho pro tebe vyplývá? Asi nic. Asi že to máš dobře, ale výsledek se nedostavil. Ještě můžeš zkontrolovat, zda máš přední plášť správně orientován. Někdy se přední dává obráceně než zadní, měly by tam být šipky dvě. Ale to asi víš.

    [ Zpět ]
    Datum: 10.11.2005
    Autor: Neregistrovaný uživatel (Joe)
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Užší plášť vepředu?

           

      Knížku jsem nikdy neměl v ruce, ale přesně takhle to chápu a dává to smysl...

      [ Zpět ]
      Datum: 10.11.2005
      Autor: Neregistrovaný uživatel (Jarda)
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Užší plášť vepředu?

         

    Proc ne , na motorce do terenu je taky predni pneu uzsi . To kvuli ovladatelnosti . Na prednim kole je min vahy nez na zadnim , v mekcim terenu velka vyhoda protoze lip vodi , Na bicycle to bude pracovat podobne kdyz zvolite spravnou pneu , tim myslim kompozici pneu a vzorek na pneumatice .

    [ Zpět ]
    Datum: 14.11.2005
    Autor: Neregistrovaný uživatel (Vlad)
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Cyklistika z Prahy

22.04.2024
Ahoj, hledám cyklistku pro spolujízdy z Prahy ven na kolo, víkendy nebo dle dohody, na pohodu

Hledám: Kamaráda nebo kamarádku na pravidelné vyjížďky

Hledám: Kamaráda nebo kamarádku na pravidelné vyjížďky
21.04.2024
Hledám kamaráda, nebo kamarádku na pravidelné vyjížďky, nejlépe z okolí Prahy 6.

Hledám: partnerku na kolo

Hledám: partnerku na kolo
19.04.2024
vysoký, štíhlý, aktivně sportující, mladšího vzhledu hledá sportovně založenou ženu na sdílení společných zájmů,…
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

361 cyklistů (15 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly…
Peggy | 24.04.2024

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024