reklama

bezpečnost lehokola v silničním provozu II

tak já zakožím dvojku, když to Járu zajímá a tentokrát bez debilů kopaní do prdelí apod.

Já jako řidiči aut a nelehokolisti tedy kdo vnímáte lehokolo na silnici?

[ Zpět ]
Datum: 15.03.2012
Autor: Jurimír
  • Re: bezpečnost lehokola v silničním provozu II

         

    Mámo podívej blázen jede! To musí být přeci strašně nebezpečné!(odposlechnuté reakce)

    ...Arnoštku slezte dolů! Spadnete!(třese tyčí)
    Bum!
    Já jsem vám to říkal!

    [ Zpět ]
    Datum: 15.03.2012
    Autor: Zden42
    Hodnocení: +4 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: bezpečnost lehokola v silničním provozu II

         

    Prsknu první názor.

    V práci je nás asi dvě stě.
    Na kole jezdí do práce v dobrém počasí tak 10-15 lidí.
    99% zbytku jezdí autem a tak 80% z nich na kole v podstatě nejzdí vůbec nikdy.

    Předesílám to proto, že je rozhodně nelze podezírat z toho, že by byli zaujatí PRO kola obecně, pro lehokola už vůbec. Na lehu jezdím do práce jediný.

    Na leho se podíval u mě asi každý, někteří ho vyzkoušeli atd.
    DO práce jezdím zpravidla po hlavní silnici na Prahu, kde je fakt hustý provoz takhle po ránu a jezdím tedy s valnou částí z nich po stejné silnici. Často se stane, že mne u nás ve vsi pouští do kolony někdo z práce neb fakt jezdíme v podobných časech.
    NIKDO z nich neměl pocit, že by mne neviděl, že bych byl nějak špatně vidět nebo že je vůbec nějaký problém s tím, že bych někdy vidět nebyl.
    Jen když jsem odjížděl v zimě, tak se pár podobných poznámek, jako že oni by tu hlavní neriskovali, že mě někdo neuvidí a sejme. Jen do té doby než jsme ve tmě rozsvítil všechny blikačky:-)
    Mám díky kolegům, kteří mne pak potkávali v zatáčkách v lese ověřeno, že mne vidí na sto metrů a více.


    Smaozřejmě se stát může a také stane, že mne někdo přehlédne. Jsu lidé, kteří přehlédnou kamion, ale prost ěot není o velikosti a nápadnosti, ale o něčem jiném...

    [ Zpět ]
    Datum: 15.03.2012
    Autor: Jurimír
    Hodnocení: +9 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: bezpečnost lehokola v silničním provozu II

         

    Odpovím tak, jak jsem již odpovídal několikrát - beru lehokolisty jako každého jiného účastníka provozu, jenom jsem zvědavější (přece jenom pohled na leho je výjimečnější). A vůbec - je mi úplně neznámý důvod zdejších potyček ohledně kol, lehokol, automobilů. Jezdím na kole (a hodně km v plném městském provozu), jezdím autem a doposud jsem neměl žádné vážné problémy s jakkoukoliv skupinou řidičů (to, že mě nahnalo auto do kolejí a já si zlomil krček, jsem si zdůvodnil tím, že jsem byl zbytečně defenzivní a měl vytrvat ve své stopě).
    To, že někdo jezdí jako dobytek, nemá nic společného s příslušností k nějaké skupině, patří to k provozu. Chce to hlavně jednu věc - přiznávat chyby i sobě.

    [ Zpět ]
    Datum: 15.03.2012
    Autor: jinec
    Hodnocení: +5 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: bezpečnost lehokola v silničním provozu II

         

    Napadla mně ještě taková myšlenka k původnímu příspěvku.
    Byl by vzpřímený cyklista jedoucí v té koloně ve stejném černém oblečení jako onen lehokolista lépe vidět? Podle mně ne. Protože při jízdě v koloně člověk kouka na auto před sebou, aby nezačalo brzdit a on do něj nenajel.

    Jezdci na vysokých lehokolech jsou IMHO vidět úplně stejně jako ti na kole klasickém. Na nízkých lehokolech a tříkolkách je to horší, protože člověk není občas vidět ani přes kapotu zaparkovaného auta. Nemyslím si, že je tohle problém na "normální" silnici. Trošku horší to je v městské zástavbě s přednostmi. Tak prostě člověk musí počítat, že nebude viděn přes zaparkovaná auta a nevřítit se bezhlavě do křižovatky. Ono to ani moc nejde, protože jaksi jezdec sám nevidí přes to zaparkované auto, takže pud sebezáchovy zavelí nejprve se podívat a pak až jet.

    Pokud jde o světla a odrazky, myslím si, že tam není rozdílu mezi zábradlím a leháčem. Ani jedno není ve tmě bez odrazek a světel vidět.

    [ Zpět ]
    Datum: 15.03.2012
    Autor: snilard
    Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: bezpečnost lehokola v silničním provozu II

           

      Bohužel, mnohdy nejsou vidět ani s odrazkama, protože je
      - mají vypnuté,
      - slabě blikající
      - nebo umístěné tak, že nejsou vůbec, ale vůbec vidět...

      Navíc pokud si cyklista myslí, že jeho blikna je vidět v mlze, tak se teda fakt dost těžce mýlí...

      [ Zpět ]
      Datum: 15.03.2012
      Autor: radka
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: bezpečnost lehokola v silničním provozu II

             

        Odrazky odrazi světo, same ze sebe neblikaji. Vím ale, že asi jsi myslela o blikačkach.
        Na mlhu je nejlepší recept: nejezdit... Co ale když musim? Dávám si třeba na hlavu ještě čelovku.

        [ Zpět ]
        Datum: 15.03.2012
        Autor: Tomassac
        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: bezpečnost lehokola v silničním provozu II

             

        Záleží na provedení. Třeba Mars 4 vidět je.

        [ Zpět ]
        Datum: 15.03.2012
        Autor: Hrabosh
        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: bezpečnost lehokola v silničním provozu II

             

        Taky bych mel par bliken, ktere videt budou.

        [ Zpět ]
        Datum: 15.03.2012
        Autor: Murphy
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: bezpečnost lehokola v silničním provozu II

               

          Jsem přesvědčen, že ten "dotyčný" lehokolista blikal jak lítačka, ale "nespokojený motorista"
          neviděl blikačku tam, kde ji hledal.
          Já jsem ho teda jet bez blikačky ještě neviděl!

          [ Zpět ]
          Datum: 16.03.2012
          Autor: HonzaK
          Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: bezpečnost lehokola v silničním provozu II

         

    Zaujalo mne a zároveň potěšilo, že (alespoň na mne to tak, díky hňupovi, blbečkovi, a debilovi v úvodním příspěvku jedničky) v klasickém flame rouzpoutávajícím příspěvku, byla odezva v rámci slušnosti - možná proto i autor téma uzavřel. Sám se frekventovaným cestám snažím vyhnout, ale v některých místech (hlavně ve větších městech - což Brno je, prostě nejde). Praporek nevozím, všechny předchozí jsem v prudkých sjezdech postrácel. Na zadní části trojkolky mám červenou vestu, doufám, že zepředu si to ohlídám. Járovi z "jedničky" nepřeji nic zlého, jen lepší slovník...

    [ Zpět ]
    Datum: 15.03.2012
    Autor: drak
    Hodnocení: +4 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
  • Re: bezpečnost lehokola v silničním provozu II

         

    Tak nevim, zda vubec muzu reagovat, kdyz jsem se na rizeni auta kratce po autoskole vykaslal a vetsinu kilometru najezdim na lehokole, takze nepochybne nejsem objektivni. :)

    Nicmene muj postreh je, ze vsem se zavdecit nelze. Dost lidi mi tvrdilo, ze na Ibexu nejsem poradne videt a licili mi, kde presne me videli. Jsem presvedcen, ze by si me ani nevsimli, kdybych jel na klasickem kole.
    Po tom, co jsem instaloval vlastni osvetleni, kterym ve dne blikam a v noci svitim, slychavam uz dva ruzne nazory.
    Nekteri dal tvrdi, ze je to nizke a neni kloudne videt a urcite me nekdo prehledne a sejme (nojo, ale kde mam na kole vzit vykon, kterym bych osvitil i ty slepce?), jenze vznikla druha (mensi) skupina lidi, co se pta, proc mam zapnute svetlo ve dne, jestli to neni zakazane, ze je to protivne, bezohledne a nemel bych to pouzivat. Vrcholem byl protijedouci ridic, ktery na me kricel z okna ve dne (tzn nebyla tma ani sero) "Koukej to zhasnout, ty hovado!".

    Pokud jde o vlajecky, reflexni nalepky a podobne, tak vlajecku jsem vozil na prvni K24, jinak porad lezi v krabici, jsem skepticky v jeji efekt a nechci ze sebe delat poutovou atrakci. Reflexnich nalepek mam na kole dost, ale rekl bych, ze vyznam se dost precenuje.
    Zkouseli jsme sednout si v noci do auta (tehda favorit) a z dalky svitit na moje kolo. Z vysledku jsem byl dost zklamany. Na blesk fotaku nebo LED celovku to funguje paradne, ale ze staryho auta s dalkovyma svetlama trochu bida. Nevim, zda jsou i lepsi reflexky (zkousel jsem ruzne, bohuzel nikdo zadne parametry neuvadi), ale podle me prakticky kazde svetlo udela vic uzitku nez reflexky.

    Pokud na kole/cyklistoj nic nesviti, tak samozrejme jsou reflexni prvky prinosem, nekolikrat jsem si na silnici vsimnul cyklisty jen podle odrazek v pedalech (netusim, jestli ostatni odrazky tyhle lidi zahodej). Jenze to, ze nekdo jede v noci na kole bez svetel je uplne spatne a je to jeden ze dvou pripadu (druhy je alkohol), kdybych pouzil hodne neslusne vyrazy a schvaloval prisne tresty. Precijen to uz nejde jen o jejich zdravi a vyhnout se neosvetlenemu protijedoucimu cyklistovi je narocnejsi nez u chodce (i ten by ale mel mit v noci svelo).

    Predchozi diskuze mi taky pripomela mensi zamysleni, kdo je vetsi hrozbou? Ridic, ktery v obci striktne dodrzi 50 km/h, i kdyz jde o usek, kde "vsichni" jezdi aspon 70 km/h nebo kolona aut, ktera bude tohoto ridice postupne predjizdet?

    Abych se vratil k puvodnimu tematu, tak ve fabrice mame kolarnu, o ktere v loni v unoru vedeni prohlasilo, ze neni dostatecne vyuzivana (kolik lidi jezdi v unoru na kole, ze?) a zmensili nam ji na polovinu a zatim se kola vesla, zatimco parkovacich mist je asi polovina nez by bylo potreba. Neni se cemu divit, kdyz do prace jezdi autem lide, kteri bydli bliz nez to mam treba ja k vlakove zastavce.

    Predpokladam, ze vetsina lidi v praci me povazuje za exota - jezdim denne vzdalenost, ktera by pro nektere byla celodennim vyletem, navic casto v pocasi, kdy by vetsina o kole neuvazovala a dokonce na necem, kde nechapou "jak udrzim balanc".
    Diskuze a hadky o tom, zda na silnici patri cyklisti nebo auta, mame v kancelari na dennim poradku, ale to beru jako srandu. Rekl bych, ze na to kolo nebo lehokolo nema velky vliv, i kdyz je to samozrejme o duvod vic k pripominkam... :)

    Bohuzel jina lehokola na silnici nepotkavam, takze nemuzu popsat, jak bych je vnimal, ale urcite by mi nevadilo nejake lehokolo potkavat... :)

    [ Zpět ]
    Datum: 15.03.2012
    Autor: Jrr
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Jak vidí řidič auta leho/cyklisty?

         

    Rád bych se zeptal nejlépe těch, co patří mezi aktivní řidiče. JAK TO VIDÍ ŘIDIČI? Co je nejlepším přínosem pro dobrou viditelnost leho/cyklisty? Myslím, že v noci je to celkem jasné. Ptám se hlavně na VIDITELNOST VE DNE.

    a)
    BAREVNĚ x REFLEXNĚ... a kolik
    Stačí používat reflexní materiály a dostatečně pestré barvy? Stačí používat takové prvky jako zviditelňující pruhy (na brašnách/ oblečení) nebo musí být alespoň x% celkové plochy cyklisty (oděv, brašny) barevně řvoucí, aby byl dostatečně nápadný? Které reflexní nálepky/ materiály jsou nejlepší/ nejhorší?

    b)
    Je DENNÍ OSVĚTLENÍ opravdu markantní přínos proti tomu, když se cyklista zvýrazní jen barevně/ reflexně? Jaké TYPY OSVĚTLENÍ jsou viditelné nejlépe/ přijatelně/ nedostatečně/ nepříjemně? ... sice chápu, že asi většina řidičů označí blikačky, co nejsou jen bludičky za nepříjemné, ale prosím o trochu jejich tolerance. Sotva je kterákoliv z blikaček nich oslní tak dokonale, jak to např. dělají protijedoucí auta mně na kole. Přestože mají ztlumená světla tak často pár metrů jízdy často skoro "oslepnu" - holt poměr výkonu světel auta a kola bude vždy jasný z pozice síly. A to mám zatím zkušenosti jen z klasiky (MTB), na leho se teprve chystám.

    c)
    Že je lehokolista vidět V HUSTÉM PROVOZU (křižovatka, nutnost dbočení v koloně aut...) vidět kvůli menší výšce hůř + později je snad bez diskuze. Bohužel se takovým místům na 100% vyhnout vždy nelze. Jaké máte tipy na IDEÁLNÍ CHOVÁNÍ LEHO/CYKLISTY v takových situacích? Jaké tipy na barvu/ velikost/ výšku PRAPORKU? Prosím o použitelné tipy těch, kteří chápou, že auto je cyklistovi nadřazeno svou pevností a odolností, nikoliv právem používat komunikaci.

    ***
    Jinak z sebe - na viditelnost dbám hodně. Reflexní pásky na kotnících a pažích, reflexní vesta přivázaná na batůžku vzadu ve dne/ na sobě v noci (+ za soumraku, v dešti...). Vpředu odrazka + solidní světlo, vzadu odrazka + dvě blikačky (z toho 1 na helmě, navíc 1 rezervní), rezervní baterie. Navíc X reflexních nálepek a nášivek.

    [ Zpět ]
    Datum: 16.03.2012
    Autor: dusann
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Jak vidí řidič auta leho/cyklisty?

           

      Jako ridic to vidim takhle:
      ve dne i v noci silne blikacky cyklistu nejvic zvyrazni ze predni a zadni strany.
      Zboku v noci odrazky v dratech. Ve vsech pripadech tedy neco, co se hybe nebo blika.

      Teprve potom prijde na radu barevne obleceni (ve dne), protoze i to snaze splyne s necim barevnym v pozadi a reflexni plochy (v noci).

      Praporku si na lehaci a voziku vsimnu jen proto, ze ho tam hledam. Vyjimkou jsou ti, kteri vozi praporku nekolik, nebo nadstandardni velikosti.

      Idealni chovani cyklisty je "citelne", tedy az na uplne vyjimky aby se choval jako auto.

      [ Zpět ]
      Datum: 16.03.2012
      Autor: Murphy
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Jak vidí řidič auta leho/cyklisty?

             

        No jo, Jerguš mě taky zprdnul, že můj žlutý praporek není mezi řepkovými poli vidět.

        [ Zpět ]
        Datum: 16.03.2012
        Autor: HonzaK
        Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Jak vidí řidič auta leho/cyklisty?

               

          Ted jsem si dal vyhledat obrazky trikolek. Vybehl jsi Ty i s privesem - oba ve zlutem tricku. Tam by to taky nepomohlo. 8-)

          [ Zpět ]
          Datum: 16.03.2012
          Autor: Murphy
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Jak vidí řidič auta leho/cyklisty?

           

      Autem jezdím sice jen občas, ale většinou pak dlouhé úseky, takže snad do kategorie "aktivní" spadám. :)
      Z mého hlediska je na viditelnost ve dne odpověď jednoduchá - nic. :) Je to trochu nadsázka, ale v principu pravda. Pokud řídím, tak vnímám mnohem drobnější věci, než je cyklista. Pohybující se kolo je dost výrazný objekt samo o sobě (v Holandsku jsem neměl problém při řízení vnímat a rozlišovat co za různá (leho)kola jede ve městě po paralelní frekventované cyklostezce). K mému překvapení mi nedělalo problémy ani vnímat, kde všude jedou cyklisté ve městech, které mají v křižovatkách cyklostezky ze všech možných i nemožných směrů :) (Holandsko, Švédsko).
      Reflexní vesta ve dne poměrně jistě přitáhne pozornost, ale nedokážu říct, jestli to přidá na bezpečnosti. (To, že na něco při řízení zaměřím více pozornosti podle mě neznamená automaticky větší bezpečnost pro daný objekt, naopak většinou je třeba sledovat spíš zbylé okolí).
      Když občas řídím víc unavený (no jo no, já vím ...), tak spíš dělám blbosti zaviněné pomalejším, "automatizovaným" přemýšlením, než tím, že bych něco přehlédl. Tudíž zlepšovat viditelnost asi zase moc nepomůže.
      Samostatnou kapitolou jsou auta s *píp* předními sloupky, které blokují výhled do značné části křižovatky. Dokážu si představit, že řidič podobného auta může cyklistu (chodce) prostě nevidět podobně jako v mrtvém úhlu zrcátka. Jenže tady zas žádné "pasivní" změny na straně cyklisty nepomohou.
      Asi nejhorší na viditelnost jsou velká města se spoustou světel (Praha apod.) v podvečer, speciálně za deště/mokra. Jenže pak se člověk občas bojí, že v té změti světel přehlédne i auto. Tam myslím výraznější blikačka už moc nezachrání. Možná jsou lepší odrazky nebo jiné reflexní věci, lépe s větší plochou, protože vypadají alespoň trochu jinak, než zbytek blikajících světel a reklam. Extrémně výrazné světlo může být občas paradoxně naškodu, protože pokud se chci vyhnout oslnění, tak namířím oči tak, abych měl výrazné světlo jen v periferním vidění. Pak sice stále vnímám to světlo, ale už ne potenciální méně výrazné objekty v jeho přímé blízkosti (např. překážku v protisměru, kterou bude muset tohle vozidlo objíždět).
      Světla u aut mají ve městech příjemnou výhodu, že poměrně spolehlivě informují, že auto jede a neparkuje (není to o jeho přehlédnutí jako takovém). U cyklisty je fakt, že jede, většinou poznat zvnějšku lépe, takže tenhle přínos denního svícení vcelku padá.
      Hustý provoz: myslím, že výška nehraje roli. V principu jsou nebezpečné hlavně situace, kdy je inkriminované místo zcela mimo dohled řidiče (asi nejtypičtější je dlouhá souběžná jízda a mrtvý úhel zrcátka), a tam už to není o výšce (takhle mě kdysi vytlačilo auto na klasickém kole). Totéž platí o blokování výhledu parkujícími auty. Naopak u přejíždění mezi pruhy žádný problém nevidím. Pokud jsem na kole dostatečně daleko před autem, abych mohl překřížit "jeho" pruh, tak už musím být v jeho zorném poli, i kdybych se plazil po zemi (aneb, pokud mě nevidí, žádná vlaječka tomu nepomůže). Navíc vlaječka bude v koloně aut mnohem pravděpodobněji mimo zorné pole řidiče, než místo na silnici přímo pod tvým kolem.
      Co z toho plyne? Já osobně si myslím, že vlaječky a světla jsou dost nepodstatné (dokonce i v noci mimo město je pro mě, když řídím auto, dostatečná "pouhá" slušnější odrazka; koneckonců srnky a losi většinou nenosí ani reflexní vestu. ani odrazku a navíc ani nedodržují směr jízdy :)). Pokud jedu na kole, měl bych prostě tak trochu počítat s tím, že mě může kdokoliv přehlédnout bez ohledu na to, jak jsme "vyparáděný". Sledovat provoz kolem a vědět co se děje a co potenciálně hrozí (zpětné zrcátko na kole, do kterého je soustavně vidět periferním viděním mi přijde užitečnější, než reflexní vesta). Samozřejmě, jak tu už zaznělo, chovat se předvídatelně. Vletět do silnice z chodníku je dost nebezpečné, protože v hustém provozu se řidič typicky víc zaměřuje na to, co se děje na silnici (zkus si někdy jako pěší porovnat, jak dlouho trvá, než tě někdo v hustém provozu pustí na přechod, když stojíš na chodníku a když uděláš jeden krok do silnice -- a to i když tím autům přímo nepřekážíš v jízdě).
      Hodí se také vzájemná ohleduplnost. V česku to zatím moc nefunguje, ale třeba se to zlepší. Pokud chci, aby mě na kole auta nepředjížděla v nebezpečných místech, je fajn, naopak jim čas od času zjednodušit předjíždění jinde (mávnout rukou pokud vidím, že za zatáčkou je volno dřív než řidič auta za mnou, ukázat a zastavit/zpomalit u kraje, kde je místo, pokud se za mnou nastřádala kolona aut atd.). Prostě snažit se řidičům zjednodušit "slušné" chování. Sice to není 100% a na některé případy, co musí za každou cenu předjet cyklistu anebo ušetřit pět sekund, to stejně nepomůže, ale každé zlepšení dobré. :)

      [ Zpět ]
      Datum: 16.03.2012
      Autor: Marble
      Hodnocení: +5 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Jak vidí řidič auta leho/cyklisty?

           

      Wow, tohle už vypadá jako smysluplná diskuze, přidám se:-).

      a)
      Je to fajn doplněk, pokud člověk neplánuje cestu někudy bez provozu (kde to zná a ví, že provozem nepojede), tak bych doporučoval něco reflexního mít. Za volantem jsem ještě neviděl nikoho s reflexními pásky na zápěstích, ale sám je na kole nosím, protože pro ukazování rukou před křižovatnou mi přijdou jako dobrý nápad. A jeden známý mi i řekl, že bez toho by tu ruku byl býval neviděl. Na nohou zas pěkně upoutávají pozornost jak se hýbou nahoru a dolů (na klasickém kole, na lehu jsou na nohou dobré jen na držení nohavic).
      Problém s reflexníma vestama mi připadá, že fungují jen krátce. Kdysi jsem z nich testoval vlaječky na lehokolo a ukázalo se, že ta výrazná barva přestane být výrazná po jednom dvou deštích, a reflexní pruhy pak ztrácí vlastnosti o něco pomaleji. Vzhledem k tomu, kolik to stojí, kdyby to člověk i třeba jen jednou měsíčně měnil, jak je to nepohodlné a jak to dělá brzdicí padák, tak mi to přijde, že to nestojí za to. Pokud je ale nějaká kabela z něčeho takového a nebo se nalepí na kolo, třeba na zadek sedla lehokola nějaké omyvatelné samolepky, tak je to zas fajn drobný doplněk. Ale furt jen doplněk, není to něco, na co by se člověk mohl spolehnout. I s tímhle občas nejsi vidět, když je pozornost řidiče na něčem jiném.

      b)
      Denní osvětlení, nebo spíš 24 hodinové osvětlení. To je podle mě základ. Mezi svítícími auty je nesvítící cyklista neviditelný, i kdyby měl na sobě bůhví co. Už jsem se za volantem párkrát lekl cyklisty v reflexní vesně (vysokého, na klasickém kole), který se "najednou" vynořil z nějakého stínu, kde do té doby byla jen samá auta.
      V podstatě musí světla zařídit víc věcí. Napřed přitáhnout pozornost, aby řidič viděl, že tam něco je. Pak mu musí dát šandi ohodnotit jakým to jede směrem a jak rychle, protože tohle se nemusí shodovat s okolní dopravou. Blikající světla skvěle umí to první, horší je to druhé. Trvale svítící naopak.
      Ve dne se v podstatě potřebuje větší výkon, než v noci, aby to bylo vidět. Celkem 3W ve výkonových LED svazkovaných asi na 10° vypadají zepředu podobně jako klasické 35W potkávací světlo auta. Viz zde: http://www.nordkapp-gibraltar.com/en/node/248 Tohle je vlastní výroba, ale možná jde sehnat něco s dostatečným výkonem i v obchodech. Nemá smysl jezdit s něčím, na čem za slunka nejde poznat, jestli je to zapnuté. A u slušně výkonného světla člověk potřebuje spoustu baterií a furt dobíjet, nebo musí jezdit na nábojové dynamo. Při blikání se dá použít menší výkon, asi 0,5W ostrý záblesk už je vidět i ve dne za slunka, a na kole je legální a indikuje řidičům, že to co jede je kolo. Mám na helmě něco vlastí výroby co v denním režimu dává 0,7W bílých dopředu a 0,5W červených dozadu se střídou jen 1/10, takže spotřeba je asi 0,12W a na poměrně malou Li-Pol baterku to vydrží blikat třicet hodin na jedno nabití. Netuším, jestli někdo něco takového prodává, ale ve dne ve městě mi to přijde jako vůbec nejúčinnější světlo co mám.
      Podle mě je přední světlo důležité pro to, aby cyklistu něco nesejmulo. Za volantem se nejvíc leknu když strkám čumák do křižovatky a najednou z ničeho nic je tam cyklista. Tohle se pořeší jen světlem co je vidět z dálky a upoutává pozornost, protože při dávání přednosti člověk za volantem primárně vidí jen auta, ostatní věci až když se podívá pořádně.
      Zadní světlo je ve dne spíš taková slušnost než bezpečnost. Ještě nikdy jsem se za volantem vyloženě nelekl kola jedoucího mým směrem, spíš jen je tak otravné, že ho vidím dost pozdě když je ve stealth úpravě. Když jedu na kole se silným červeným zábleskem vzadu na helmě tak mi taky připadá, že řidiči dělají větší boční odstup, takže na mou přítomnost ty další upozorňuje i pohyb aut vedle mě o něco dřív a víc. Ale prakticky nikdy to nehrozí vyloženě kolizí. Ta nejčastěji hrozí zepředu, nedání přednosti, protože cyklistu řidič zaznamenal moc pozdě.

      c)
      Tady si dovolím s respektem nesouhlasit. Bez diskuze je jen jedna věc: pokud se nějaký řidič pečlivě rozhlíží a snaží se objevit, jestli je v koloně nebo jinak mezi auty někde cyklista, pak ano, s vysokým kolem má lepší šance. I když i to se za SUV schová když řídím malý osobák. Lehokolo bude dostatečně vyčuhovat podstatně méně často a některé typy nikdy.
      Drastický rozdíl je ale v tom, jestli je člověk teoreticky viditelný, nebo jestli bude opravdu viděn. Fascinuje mě sledovat, jak často si cyklisté na klasických kolech myslí, že je všichni vidí, protože oni přes střechy všechny vidí. Řidič auta v hustém provozu vůbec nevnímá, třeba při odbočení vlevo, jestli v proudu protijedoucích aut je kolo. A kolegové co jezdí na motorkách mi říkají, že mají stejný problém, i když svítí a jsou větší než kolo. I kdyby to kolo vyčuhovalo metr nad střechu auta před ním, řidič auta odbočující vlevo stejně zkusí projet tou "mezerou" a sejme ho. Mám vyzkoušené trochu z řízení auta po Brně a hodně z ježdění na různých kolech po Brně, že to tak opravdu funguje.
      Na lehokolech (tehdy poměrně vysoký Azub 4) jsem testoval ty praporky. Bylo to z reflexní vesty a postupně čím dál výš a čím dál větší. A možná kdybych to udělal tři metry nad zemí a dva metry čtvereční, tak by se to dostalo nad 90% spolehlivost. Ale jinak pořád i s poměrně velkým praporkem (a pak už na něm dokonce byly ledky) protijedoucí řidiči prostě nevnímají, že tam jsi. Praporek 30x30cm, kerý vyčuhuje nad nějaké SUV jako tvoje jediná část je naprosto bez efektu, ale opravu nula. Vůbec ho nemusíš mít, je to na nic. Přesněji řečeno to zařizuje dvě věci: brzí tě to za jízdy jak padák a když ten pružný prut lehce drbne někomu o auto kvůli větru, tak riskuješ pěstní souboj. Praporek nemá žádný pozitivní efekt. Silná záblesková blikačka na helmě naopak při vhodném použití má 100% efekt, viz níž chování v provozu.
      Co se týká stylu jízdy, tak mám vyzkoušené následující dvě varianty: Buď mě potřebují vidět, aby mě nesejmuli. Nebo mě nemají šanci sejmout, ani kdyby chtěli, a pak mě vidět nemusí, maximálně se trochu leknou. U té druhé skupiny se i tak snažím se jim ukázat, ale ne na úkor jiné bezpečnosti.
      Pokud to jde, je vhodné včlenit se do přirozeného toku dopravy. Čili pokud musím do toho dupnout, ale vidím, že to nebude tak dlouho abych to nevydržel, tak na to šlápnu a jedu s auty jejich rychlostí. Pokud jedou pomaleji než bych tam jel sám, ale vpravo není metr a půl místa, zpomalím a jedu s nima jejich rychlostí. Vznikne tím mnohem méně kontaktů a vzájemného předjíždění, všichni dostanou víc času mě uvidět a přečíst a celkově je to méně konfliktní.
      Typicky člověk není vidět v řadě jednoucích aut. Dejme příklad protijedoucích aut čekajících na odbočení vlevo, cyklista jede v proudu aut ronvně a má dostat přednost tak jako všechna auta v jeho pruhu.
      Pokud cyklista jede ve svém směru rychlostí aut, může se stát, že má odstup od auta před sebou a auto za ním si drží svůj odstup. V tom případě by se někdo, kdo dává přednost, mohl rozhodnout "hele mezera" a vjet tam. Takže se ohlídnu na auto za sebou, i když jsem ho sledoval v zrcátku, aby on viděl, že o něm vím, pak vybočím na levou stranu pruhu, podívám se do očí čekajícímu protijedoucímu řidiři a tím na něj zabliká moje helma a on mě začne opravdu vnímat. Na nájezdu do prostoru křižovatky se dekuju zpět na pravou stranu pruhu. Kdyby přece jen ten protijedoucí jel, protože tam předtím spal a teď se probral a ještě mě nezačal vnímat, tak ať mu vznikne co nejvíc prostoru na objevení chyby a zabrždění. Pokud naopak nemám rychlost aut ve svém pruhu, tak se v křižovatce držím hodně vpravo celou dobu, abych například při prudkém brždění těch aut netrefil auto před sebou ale minul ho. Když jedu stejně rychle s auty, ale někdo jede těsně za mnou a ona fiktivní mezera tam není, tak se držím těsně za a trochu vpravo od pravého zadního rohu auta před sebou. Opět platí, že ho musím minout kdyby dupnul na brzdu a sám zastavit aniž bych vyjel před jeho čumák, tím je vyřešené riziko nouzové situace, kterou já přes něj nezaznamenám. Naopak protijedoucí i kdyby se tam chtěl nacpat, protože třeba auto za mnou najednou zastavilo nebo odobčilo a on nezaznamenal mě, nemá šanci mě sundat. Jsem-li dva metry dlouhý a vpravo od auta před sebou, tak protijedoucí auto mě nemůže nikdy sundat, ani kdyby se o to sebevíc snažilo. I kdyby těsně minul levý zadní roh toho auta přede mnou, a akceleroval s pískajícíma gumama, tak na mou stranu pruhu se nedostane dřív než budu pryč.
      V téhle situaci, kdy jsem si nemohl vyjet doleva a ukázat se tomu čekajícímu řidiči, se může stát, že se o mě nedozví nikdy. Pokud si mě ale přece jen všimne, pak je tu možnost, že se bude vykecávat v téhle nebo jiné podobné diskuzi o tom, jak strašně nebezpečná ta lehokola jsou. Vůbec netuší, že nikdy neměl šanci mě sundat a celá jeho reakce je jen výsledek leknutí se něčeho neznámého. Kdybych jel ve stejné situaci na klasice, tak se tolik nelekne a pravěpodobně to nechá být. U lehokol se každému nabídne snadná výmluva "jo on je tak nízko, proto jsem ho neviděl, jinak bych ho určitě viděl", která je sice totálně mimo, ale všichni se jí chytají dost aktivně.
      Podobná věc jako na ta protijedoucí auta odbočující vlevo se dá vymyslet na každou situaci. Nutným předpokladem je zajistit, že jsem-li viditelný, budu taky viděn. Reflexní vesty a podobně to zvládají tak na 70-80%. Správná světla to dokážou na 100% pokud je ten příslušný řidič jen trochu při smyslech.

      [ Zpět ]
      Datum: 16.03.2012
      Autor: Jirka
      Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Cyklistika z Prahy

22.04.2024
Ahoj, hledám cyklistku pro spolujízdy z Prahy ven na kolo, víkendy nebo dle dohody, na pohodu

Hledám: Kamaráda nebo kamarádku na pravidelné vyjížďky

Hledám: Kamaráda nebo kamarádku na pravidelné vyjížďky
21.04.2024
Hledám kamaráda, nebo kamarádku na pravidelné vyjížďky, nejlépe z okolí Prahy 6.

Hledám: partnerku na kolo

Hledám: partnerku na kolo
19.04.2024
vysoký, štíhlý, aktivně sportující, mladšího vzhledu hledá sportovně založenou ženu na sdílení společných zájmů,…
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

235 cyklistů (8 přihlášených)

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024