reklama

Pořízení kotoučových brzd

Uvažuju, že si pořídím kotoučové brzdy a o těch nevím zhola nic, snad jen to, že jsou dvoudestičkové a jednodestičkové.
Samo, že chci dvoudestičkové. Ale . . . .
1. Nemusím mít úplnou špičku, ale taky ne úplnej šunt. Rozhodující je pro mě cena/výkon. (Nepotřebuju je mít o 10% lepší a o 300% dražší, jak to bývá skoro u všeho.)
2. Je velký rozdíl mezi lankovýma a olejovýma brzdama?
3. Jsou úchyty na vidli a na kostře univerzální nebo musím vybírat i podle nich?
4. Na co si mám při volbě dávat pozor?
Můj prodavač mě tlačí do olejových, ale nepřesvědčil mě o výhodnosti.

[ Zpět ]
Datum: 12.09.2005
Autor: Neregistrovaný uživatel (Bejbís ([email protected]))
  • Re: Pořízení kotoučových brzd

         

    Mňo, předem se omlouvám že neporadím (takový brouk Pytlík zase nejsem), ale zajímá mě totéž. Pomalu uvažuju o novém kole, kotouče (nejlépe hydraulické) jsou jednou z podmínek. Takže raďte, bude oceněno 2x.

    [ Zpět ]
    Datum: 12.09.2005
    Autor: Neregistrovaný uživatel (Petrolin)
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Pořízení kotoučových brzd

         

    Ahoj Bejbísi. Nejdřív dík, žes přijal mou omluvu, i když jsem to nemyslel tak, jaks to napodruhý pochopil, vracel jsem se k tomu ještě v půl dvanáctý v noci a vůbec mi nebylo dobře, to mi klidně můžeš věřit. :-)))))
    A teď teda trochu moudra k Tvému dotazu:
    Ad 1) jestli jezdíš "normálně" a ne vysloveně sporťovně až závodně, tak by Ti měl skutečně vyhovovat takový ten "základnější" typ toho kterého výrobce. Navíc znám Tvou váhu, takže bez problému. Kotouče se dají koupit různého průměru - 160, 180, 200 resp. 203 mm, čím větší kotouč, tím efektivnější účinnost a lepší odvádění tepla, ale prý se také při delším brzdění zahřátím více zvlní (což má svou logiku) a pak by mohl cinkat (což je normálka a není to na závadu).
    Ad2) mezi mechanickými a hydraulickými kotoučovkami je skutečně PODSTATNÝ rozdíl. To sice nemohu potvrdit z vlastní zkušenosti, protože mechanické kotouče jsem nikdy nejezdil, ale říkám to na základě poznatků mých dvou přátel, kteří postupem času vyměnili mechaniku za hydru. Tu hydrauliku ovládáš - mačkáš páky - velmi lehce. Někteří bikeři dokonce tvrdí, že stačí jedním prstem a že Tě ten prst ani nebolí, já to mačkám dvěma a při dlouhých sjezdech to i cítím v prstech, ale nic to není. Hydraulika se navíc šteluje (podle toho, co vím) trochu jednoduššeji (resp. méně často) než mechanika - já ji tam mám už rok a za tu dobu jsem seřizoval kotouč mezi destičkami jen dvakrát. Žádné jiné seřízení nebylo nutné, kapalina drží, neubývá, pohoda.
    Ad 3) úchyty vzadu by SNAD měly být univerzální (tady si nejsem moc jistý, taky nejsem Pytlík), nicméně - co jsem viděl, bylo stejné, jsou to vlastně jen návarky), vepředu už ale stejné ROZHODNĚ nejsou, záleží na vidlici, myslím, že manitou to má jinak, řeší se to vhodnou redukcí, ale to už probereš v prodejně.
    Ad 4) na co si dát pozor při koupi - těžko říct, já bych v tom okamžiku dokázal zkontrolovat pouze to, že to není nějak mechanicky poškozené nebo odřené, jinak se na tom nic nepozná. Asi Ti to ale budou montovat v krámě, ne - nebo Ty to dokážeš naplnit (minerální olej) a odvzdušnit? Ne, že by to bylo něco těžkého, ale ta odvzdušňovací sada je hodně drahá, samozřejmě že se to dá asi nahradit, ale to nemá prozkoumané.
    Výhodnost - nevýhodnost hydrauliky: na Tvém místě, když už ses rozhodl pro kotouče, bych investoval do hydry, opakuji - údržba vpodstatě nulová, velká účinnost. Vzhledem k Tvé váze (a řekl bych "lidskému" způsobu jízdy) bych klidně volil skutečně ten základní typ s kotouči profilu 160 mm, ty to zvládnou bez problémů. Viděl bych to na - v současné době cenově velmi výhodné - Shimana Deore (ty mám, vážím o 20 kg víc než Ty a naprosto OK i při trochu "brutálnějších" terénních sjezdech, nebo ekonomickou variantu Hayese SOLO, také se mi moc líbí, chybu neuděláš ani s Magurou Julií /ale tu v mém okolí nikdo nejezdí, takže tady nemám ani přenesenou osobní zkušenost). Ty shimána jsou plněný minerálním olejem, jsou dvoupístkové, přičemž při brždění pístky "vyjíždějí" proti sobě a sevřou kotouč. To solo je ekonomická varianta, tam výrobce ušetřil v tom, že fungují na podobném principu jako mechanika - při brždění vyjíždí jen jeden pístek a ten přitlačí kotouč na protilehlou pevnou destičku. Kotouč se tím vlastně deformuje, ale je na to stavěný. Hayesy obecně místo minerálního oleje používají brzdovou kapalinu, ale v případě sola si zase nejsem jistý, jestli tam také nemá olej, fakt nevím, ale to je koneckonců jedno.
    Bejbísi, úplně závěrem dvě poznámky:
    1) šel bych do hyder, protože zrovna o Tobě soudím, že jezdíš i s maximálním pohodlím (viz ta odpružená sedlovka), a hydra Ti to ještě víc zpříjemní.
    2) nevím, na jaké kolo to chceš - jestli na krosse nebo horáka. Já si totiž pořád tak nějak nejsem úplně jist, že ta subtilní krossová vidlice (byť tam jsou navařené úchyty) je na hydru vhodná, aby se to nějak nekroutilo, je to přece jen mnohem silnější excentricky působící brzdná síla. Bylo by dobré, aby se k tomuhle tady vyjádřil někdo, kdo s tím má osobní krossovou zkušenost.
    Jo a teď mě ještě napadlo, že v jednom čísle letošního ročníku Vela byl slušný přehled kotoučových hyder, můžeš se k tomu dostat? Minimálně to stojí za přečtení.
    Takže tolik moje pytlíkovské zkušenosti a chytrosti, snad to trochu pomůže i Petrolínovi. Čauky, kluci.

    [ Zpět ]
    Datum: 13.09.2005
    Autor: Neregistrovaný uživatel (Airline)
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Pořízení kotoučových brzd

           

      Už se neomlouvej, byla to asi moje vztahovačnost. Občas tadu na serveru nemám dobrý dojem z některých diskusí. Smažme to.
      Dík za tak obšírné objasnění problému a myslím, že mě máš přečteného. Skutečně jezdím velice pohodově a hledám maximální pohodlí na kole.
      No a vzhledem k tomu, že už nemám co vylepšovat na kole, kromě brzd, tak to chci zkusit. Taky zrovna včera pršelo a to brždění nebylo za mokra zrovna moc dobré.
      Já z těch oejových brzd mám totiž trochu strach, co se týče údržby nebo poruchy v terénu. Třeba na autě Š 120 brzdy s kapalinou začaly po čase váznout.
      Ale jsem už nahlodanej na olejové, přeci kdyby stálu za prd, tak by se nevyráběly. I když, kdo ví . . .
      Ještě jednou dík za obšírné povídání

      [ Zpět ]
      Datum: 13.09.2005
      Autor: Neregistrovaný uživatel (bejbís)
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Pořízení kotoučových brzd

             

        Strach neměj, údržba opravdu téměř nulová (ani jsem nemusel dolévat kapalinu, jen seřízení, když kotouč začne škrtat o destičku a na to se povolí dva šrouby) a poruchu jsem taky ještě žádnou neměl.

        [ Zpět ]
        Datum: 13.09.2005
        Autor: Neregistrovaný uživatel (Airline)
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Pořízení kotoučových brzd

             

        Hlasuju pro hydrauliky. Tam si totiž pak snadno přiděláš posilovače účinku a dokonce se už vyvíjí hlasové ovládání. A prý mají potíže se sháněním dobrovolníků. :')

        [ Zpět ]
        Datum: 13.09.2005
        Autor: Neregistrovaný uživatel (Joe)
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Pořízení kotoučových brzd

               

          Posilovač brzdového účinku u auta využívá podtlaku v sacím potrubí - jak to nahradíš u kola? To jako že cyklista musí hodně nasávat?

          [ Zpět ]
          Datum: 13.09.2005
          Autor: Neregistrovaný uživatel (Petrolin)
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Pořízení kotoučových brzd

                 

            Ta takhle je to, to jsem nevěděl. Proto teda se s hydrama dá dojet jen od jedné hospody ke druhé. Už konečně rozumím té poznámce "hydro" u některých tras v cyklomapách.

            [ Zpět ]
            Datum: 13.09.2005
            Autor: Neregistrovaný uživatel (Joe)
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Pořízení kotoučových brzd

                   

              Ano. Pro váhavé další důvod pro hydra.

              [ Zpět ]
              Datum: 13.09.2005
              Autor: Neregistrovaný uživatel (Petrolin)
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Pořízení kotoučových brzd

         

    No hydrauliky maji vyhodu hladsiho chodu,nemusi se serizovat kvuli opotrebeni desticek (aspon typy s vyrovnavaci nadobkou,kterych je vetsina) vseobecne taky vetsi ucinnost nez mechanicke kotoucovky.Cena uz taky neni tak hrozna,na Koloshopu treba koupis osvedcene Shimana 525 za 2100Kc jednu brzdu,to uz je skoro min nez solidni mechaniky.Tema jedno a dvoudestickovyma brzdama jsi asi myslel ze se pohybuje jedna nebo obe desticky.Mechanicke kotouce maji az na vyjimky pohyblivou jen jednu desticku,hydraulicke vetsinou obe.Myslim ze pokud nemas radici a brzdove paky v jednom kuse tak budou lepsi ty Shimana 525

    [ Zpět ]
    Datum: 13.09.2005
    Autor: Neregistrovaný uživatel (lada)
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Pořízení kotoučových brzd

         

    Jo jeste ty uchyty,jsou dva typy,ale pomoci redukci jde namontovat vicemene cokoliv na cokoliv i s ruznyma prumerama kotoucu.

    [ Zpět ]
    Datum: 13.09.2005
    Autor: Neregistrovaný uživatel (lada)
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Pořízení kotoučových brzd

         

    ahojte všichni
    přispěju svojí troškou do mlýnice.
    můj prodejce mě naopak přesvědčoval, abych si koupil mechanický a tak sem pořídil avid BB5, k ní kotouč 185mm a dal jí na předek. věděl sem ale že qůli zimnímu provozu příjde kotoučovka i dozadu. už sem byl cacnej a tak sem nečekal na první sníh a pořídil jí už minulý týden. tentokrát ale hydru m585. dal sem jí dopředu a zředu tu mechaniku dozadu. možná je to tím že si destičky ještě pořádně nesedli na kotouč ale zatím musím konstatovat že účinnost není nijak závratně větší. avid sou prostě topmechaniky, který snesou srovnání s hydraulikou. nepomohl sem ti ve výběru, vid?:-) je pravda že se ta hydra líp centruje a chod páčky je sametovej oproti mechanice, kde se musíš starat o lanko v bowdenu.
    to airline: v sobotu chci procvičit gpsku na praděd. nepřidáš se:-)

    [ Zpět ]
    Datum: 13.09.2005
    Autor: Neregistrovaný uživatel (vette)
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Pořízení kotoučových brzd

           

      vette, to je pro mě konec světa...

      [ Zpět ]
      Datum: 13.09.2005
      Autor: Neregistrovaný uživatel (Airline)
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Pořízení kotoučových brzd

         

    Nebudu radit jak štelovat.... Ja jezdim MTB Merida speed s hydra Julie Magura a je to boží....

    [ Zpět ]
    Datum: 13.09.2005
    Autor: Neregistrovaný uživatel (zdenyCV)
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Pořízení kotoučových brzd

         

    Díky všem za odpověď. ještě mám jeden problém.
    Prohlížel jsem náby na kotoučovky na webu a některé měly jemné ozubení pro úchyt kotouče a některé jen čtyři šrouby. Nebo je to stejné a já blbě viděl?

    [ Zpět ]
    Datum: 13.09.2005
    Autor: Neregistrovaný uživatel (bejbís)
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Pořízení kotoučových brzd

           

      Jo,tohle je jeste jedna vec,naby se delaji bud se sesti dirama (driv delala tusim Coda kotouce na ctyri diry ale to uz je daaavno),donedavna to byl standard a pouziva to vetsina vyrobcu,ale Shimano nedavno prislo s tim vroubkovanim,argumentujou mensi vahou a snadnejsi montazi ale hlavni duvod bude ten ze na sest sroubu nemaji patent a na ty vroubky jo.Takze nove modely Shimana vroubky,starsi Shimana (jako ty 525 nebo mechaniky)a vsichni ostatni sest sroubu.

      [ Zpět ]
      Datum: 13.09.2005
      Autor: Neregistrovaný uživatel (lada)
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Pořízení kotoučových brzd

             

        Dík, asi mi to dá hodně práce, než si vyberu. No mám času dost do penze. Snad to stihnu.:-))

        [ Zpět ]
        Datum: 13.09.2005
        Autor: Neregistrovaný uživatel (bejbís)
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Pořízení kotoučových brzd

             

        no jo, jak říká lada - starší typy na šest šroubů nebo novější na to "vroubkování". Já bych klidně vzal ty na šrouby, kór jestli by byly levnější.

        [ Zpět ]
        Datum: 13.09.2005
        Autor: Neregistrovaný uživatel (Airline)
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Pořízení kotoučových brzd

         

    hele já se zeptám blbě ( zkuste se prosím nesmát, jo?) ale potřebuju si zvýšit cyklistické vzdělání, ať neumřu blbá......fakt jsou ty kotoučovky tak dobrý? je nějak výrazně poznat, že brzí jinak? Každá brzda přece brzdí, ne? A jak je to v případě, že se po cestě podělají? né že bych teda něco na kole zvládla opravit, krom spadenýho řetězu, ale padl mi na jaře do oka Mongoos s kotoučovkama, jenže prý je to u nich svízel s opravou, tak jsem koupila kolo beznich a trošku je mi to líto (ne těch brzd, toho Mongoose). Když praskne lanko u normálních nebo se kousnou, dá se to prý spravit i na pařezu v lese, ale co s kotoučovkama?

    [ Zpět ]
    Datum: 13.09.2005
    Autor: Neregistrovaný uživatel (Dais)
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Pořízení kotoučových brzd

           

      Ahojky, Dais, sem Tě dlouho neviděl...
      Ale k brzdám - kotoučovku můžeš "podělat" (pardón, je mi jasný, že mluvím s dámou) pouze tak, že bys někde i s kolem spadla a úder by šel přímo na kotouč, ten by se mohl - asi - ohnout. Vlastní třmen snese náraz už dost silný a že bys při zachycení o větev přetrhla bowden s kapalinou, to vpodstatě vylučuji. Myslím, že se vůbec nemusíš obávat opravy někde v lese na pařezu.

      [ Zpět ]
      Datum: 13.09.2005
      Autor: Neregistrovaný uživatel (Airline)
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Pořízení kotoučových brzd

             

        A ještě poznámku: nelituj, Tvůj stříbrňák je nádhernej, prohlíd jsem si ho na chajdě kousek po kousku a nemá chybu!

        [ Zpět ]
        Datum: 13.09.2005
        Autor: Neregistrovaný uživatel (Airline)
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Pořízení kotoučových brzd

               

          ty lichotníku...... ale vážně? je to slušný kolo? já to brala čistě podle oka. Mělo to dvě kola, dva pedály, řídítka a brzdy, tak mi to přišlo OK . Ten Mongoos mě ohromil, ale už mi přišlo, že je to zbytečný žihadlo na ty moje necesty... kór s kotoučovkama... třeba příště. Ještě pár tras, jako byla malá kochací a Milášek bude brzo odrovnaný :o))

          [ Zpět ]
          Datum: 13.09.2005
          Autor: Neregistrovaný uživatel (Dais)
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Pořízení kotoučových brzd

             

        potíž je v tom, že já se obávám jakékoliv opravy, pokud není dělaná odborníkem v servisu..... u té hydrauliky.. když vyteče kapalina, takto předpokládám nebrzdí a musela bych si vystačit s podrážkama, co?

        [ Zpět ]
        Datum: 13.09.2005
        Autor: Neregistrovaný uživatel (Dais)
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Pořízení kotoučových brzd

               

          Když vyteče kapalina, tak to nebrzdí, to je fakt. ALE PROČ BY HIMLHERGOT MĚLA VYTÉCT KAPALINA NA TVÝM KOLE, KDYŽ NIKOMU JINÝMU NA TÝHLE PLANETĚ NEVYTEČE ???!!!

          [ Zpět ]
          Datum: 13.09.2005
          Autor: Neregistrovaný uživatel (Airline)
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Pořízení kotoučových brzd

                 

            protože mě se vždycky dějou věci, co jiným nee !!!!!!!!

            [ Zpět ]
            Datum: 13.09.2005
            Autor: Neregistrovaný uživatel (Dais)
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Pořízení kotoučových brzd

                   

              Silně sdílím Tvé obavy. A chválím Tě za vyslovení pricincipu o tom jaké věci se Ti stávají.
              My co jsme rukojmími věcí, které hrozí poroucháním musíme mít obavu z kotoučovek. Já bych byl opatrný.
              Bojím se dvou věcí:
              - porouchání někde zcela mimo civilizaci
              - co se stane když kolo běžně a často
              rozebírám - sundavám kola- a skládám do auta

              Rád bych si nechal tyhle obavy vyvrátit. zejména proto, že už jsem nějaký ten ráfek normálními brzdami úspěšně zlikvidoval až do úplného podélného prasknutí.

              [ Zpět ]
              Datum: 13.09.2005
              Autor: Neregistrovaný uživatel (Mirek)
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Pořízení kotoučových brzd

                     

                noprávě: co s tím, když se stím hrubě zachází.. kolik toho vatsněkotoučovky snesou? a co s tím, když se toporouchá mimo dosah alespoň středně zručných rukou (teda pokud zde budou co platné) Takže jakje to s těma kotoučovkama? Mají nějaké extra výhody oproti véčkům, nebo je to jen čistě moderní inovace, kterou se zvyšuje cena kola???????

                [ Zpět ]
                Datum: 13.09.2005
                Autor: Neregistrovaný uživatel (Dais)
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Pořízení kotoučových brzd

                       

                  Nový kolo s kotoučema proč ne.Předělávat se mi zdá dost drahý,zvláště když véčka brzdí stejně jako mechaniky.Pokud jiný brzdy tak hydraulika.

                  [ Zpět ]
                  Datum: 13.09.2005
                  Autor: Neregistrovaný uživatel (62jarda)
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Pořízení kotoučových brzd

                       

                  nejlíp, když vyzkoušíš ten rozdíl mezi hydraulickýma kotoučovkama a véčkama, pak nebudeš vést tyhle akademické debaty:-) BTW: existují i hydrauliky, resp brzdové destičky, které brzdí mizerně, tak ty nezkoušej.

                  [ Zpět ]
                  Datum: 13.09.2005
                  Autor: Neregistrovaný uživatel (kovar)
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Pořízení kotoučových brzd

                       

                  Jsou i podivíni, kteří dávají přednost véčkům. Tak si ještě nemusíš připadat méněcenná. Jistě se lidi hlavně snažej kotoučovkama dohnat nedostatky v jezdeckém umu, myslím. (Což není případ bejbíse, ten je průkopník. Véčka přežil, tak chce vyzkoušet, jestli přežije i kotouče. Viz. zdejší diskuse. :')

                  [ Zpět ]
                  Datum: 13.09.2005
                  Autor: Neregistrovaný uživatel (Joe)
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: Pořízení kotoučových brzd

                         

                    No jo Joe, někdo z nešikovných to vyzkoušet musí, aby se poznalo, jestli je to pro každého blba.
                    Jinak ostatním díky i za mnou nevyslovené obavy a jejich zodpovězení.

                    [ Zpět ]
                    Datum: 13.09.2005
                    Autor: Neregistrovaný uživatel (bejbís)
                    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: Pořízení kotoučových brzd

                         

                    Ahoj,tak tady jeden podivín co jezdí véčka a jeho pohled.Při koupi kola,RM Landslide,jsem se rozhodoval jako ostatní mezi verzí s kotoučovkama,Hayes HFX9 nebo véčka Deore.Nakonec jsem volil véčka,s tím,že ušetřený peníze pujdou do kol.Asi po dvou měsících ježdění jsem koupil Crossridy od Mavicu.Rozdíl,hlavně v akceleraci,mi přišel velký a ani na chvíli jsem nelitoval svého rozhodnutí.Jinak používám špalky od Koolstopu a brzdí to dobre.Líp než leckterý mechaniky.

                    [ Zpět ]
                    Datum: 13.09.2005
                    Autor: Neregistrovaný uživatel (adal)
                    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: Pořízení kotoučových brzd

                           

                      I za mokra to brzdí furt stejně jako za sucha?

                      [ Zpět ]
                      Datum: 13.09.2005
                      Autor: Neregistrovaný uživatel (bejbís)
                      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Ušetřené peníze

                           

                      Zítra si jedu vyzvednout svoje kolo,na kterém jsem si nechal předělat véčka na mech.kotoučovky.Vedla mě k tomu hlavně snaha ušetřit - jezdím hodně se psem/dobrman/ a abych ho neuštval,musím z kopce brzdit tam,kde bych to normálně pustil volně.Výsledek:neustále sjeté špalky,probržděné ráfky.Objednal jsem si mechaniky od SHIMANA ,výměna nábů + přepletení kol,Celková investice 4002,-Kč.To je zhruba částka,kterou jsem do brzd a ráfků dal za dva a půl roku.Nejvíc mě štvaly ty ráfky a měl jsem z toho i strach,viděl jsem u souseda následky prasknutí ztenčeného ráfku.Tak pevně doufám,že teď budu mít pokoj.

                      [ Zpět ]
                      Datum: 15.09.2005
                      Autor: Neregistrovaný uživatel (Kertag ([email protected]))
                      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                      • Re: Ušetřené peníze

                             

                        Tak potom napis jestli jsi usetril.Desticky a kotouce taky nejsou zadarmo.Jenom se ty kotouce lip montujou nez rafky.

                        [ Zpět ]
                        Datum: 16.09.2005
                        Autor: Neregistrovaný uživatel (lada)
                        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                      • pro ladu

                             

                        Dám vědět,dneska jsem to zkusil v tom mokru a myslím,že minimálně z hlediska pohodlí to bude lepší/opakuji,že kvůli psovi stojím na brzdách tam,kde bych normálně jel volně/.A hlavně ,nemusím se starat,jestli mám čisté ráfky.
                        Pes kňučí, ale fakt nevím,jaký má na to názor.

                        [ Zpět ]
                        Datum: 16.09.2005
                        Autor: Neregistrovaný uživatel (kertag ([email protected]))
                        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Pořízení kotoučových brzd

                   

              tak to pozor o věcech které se dějí jíným mám své zkušenosti , na rozdíl od kotoučovek, to co se stává mě ......... prostě laik se diví, odborník žasne :-)

              [ Zpět ]
              Datum: 13.09.2005
              Autor: Neregistrovaný uživatel (kamaf)
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Pořízení kotoučových brzd

         

    Véčka zcela jednoznačně odzvoníno nemají. Během července jsem potkal na mých cestách cca 2500 kol - těch s kotoučovkami bylo do deseti. Na druhé straně - byl jsem se podívat na MTB závodě Mountfield v Mnichovicích, startovalo cca 620 jezdců, tam těch hyder byla možná čtvrtina, ale tihle lidi už jezděj závody, takže hydry jím eliminují např. horší brzdění při průjezdu vodou nebo to, že umožňují brzdit, i když se trochu zkřiví ráfek po nějaké ráně. Ale jinak se domnívám, že dobrá mechanická véčka jsou stoprocentně spolehlivá.

    [ Zpět ]
    Datum: 14.09.2005
    Autor: Neregistrovaný uživatel (Airline)
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Pořízení kotoučových brzd

           

      Véčka na mém kole zatím neměly ani jeden problém, pořád brzdí skvěle a šteloval jsem jen pnutí lanka, jinak nic. Pravdou ovšem je, že když jedu dlouhý ostrý sjezd a musím pořád brzdit, zápěstí to znatelně pociťují. To si pak vzpomenu na hydrauliky. No ale nemůžu se pořád jen rozmazlovat, že :)

      [ Zpět ]
      Datum: 14.09.2005
      Autor: Neregistrovaný uživatel (Rasťa)
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Pořízení kotoučových brzd

           

      No právě. Véčka mě běhaj dobře. Jen za deště brzdí o něco méně. Je fakt, že tak divoce nejezdím, abych to za mokra neubrzdil.
      Těch dlouhých sjezdů taky moc není a nechají se vydržet.
      Když to tu tak čtu, nevím jestli si je pořídím nebo nepořídím.
      Možná chci to co jsem psal v úvodu: brzdy o 10% lepší a o 300% dražší. (Joe, já ty procenta nepočítal, napsal jsem je takhle, aby ten rozdíl vynikl:-)).
      Ale znáte to. Červík se usadí v hlavě a vrtá a vrtá a vrtá dokud si je nepořídím. Třeba k vánocům.

      [ Zpět ]
      Datum: 14.09.2005
      Autor: Neregistrovaný uživatel (bejbís)
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Pořízení kotoučových brzd

           

      Já bych lidi, co jezdí závody, nikterak nepřeceňoval. Kromě opravdové špičky jsou to často podobní nadšenci jako my tady, jen si občas potřebují ukázat, že umí hrábnout na dno. Sám patřím mezi ně, tak 5x do roka si nějaký závod zajedu - je to taková "společenská událost", bez ambicí na umístění, pokud vítězím, tak sám nad sebou. A že by tam moje kolo trpělo nějakou přehnanou agresivitou, to tedy ne. Nicméně kvalitní vybavení (včetně těch kotoučovek) k tomu patří - to je stejné jako u lyžařů, potápěčů, letců, rybářů, fotografů a jiné havěti. V tomto prostředí se točí takový ten "motor pokroku".

      [ Zpět ]
      Datum: 14.09.2005
      Autor: Neregistrovaný uživatel (Petrolin)
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Pořízení kotoučových brzd

         

    mán kole kotouče už 5 let
    rok mechaniky od RST, nejsou špatný taková průměrná mechanika,ale nechjal jsem se nalakát hydrama a zkusil Magura Gustav M, za hodně dobrý kačky a spokojenost obrovská, ani jeden problém a dost dobrý kotvy.Pak mě malinko přestal bavit jejich design a přešel jsem na Shimano Deore a o5 velká spokojenost.U ráfkových brzd máš v bahně za chvilku špalky nikde, v zikě ti namrzá ráfek a zase to nebrzdí, to se ti s kotoučem nestane. A netaháš prstama pracně lanko skrz bovden.Za 5 let jsem neměl ani jeden problém. Odvzdušnovací sadu k ničemu nepotřebuješ, vzduch vymačkáš jak u auta a údržba téměř žádná.

    [ Zpět ]
    Datum: 16.09.2005
    Autor: Neregistrovaný uživatel (kadlec)
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Pořízení kotoučových brzd

         

    Tak jsem dneska opět zmokl (jak vyjimečné letos, že?) a cestou jsem se rozhodl pro kotoučové brzdy.

    Důvodů je několik:
    1. Když jsem si představil jak krásně brzdí kotoučovky za mokra, měl jsem pocit, že mi to nebrzí. (brzdilo to dobře, to jo, ale psychika je svinstvo :-))).)
    2. Když jsem slyšel skřípat písek při brždění na ráfkách. Už se mi podařilo taky nabalit na kola tolik bláta, že brzdy nebylo vidět pod nánosem. A ty nářky ráfku při bždění. Ani oklepávání brzd nepomohlo.
    3. Když jsem si představil, jak zase budu mít špinavé ráfky od obroušeného hliníku, který se za mokra uvolňuje a pak jsem špinavý jak prase, když lepím duši.

    Prostě si udělám letos ježíška.
    Díky všem za diskusy tady. Všechny důvody, které jsem uvedl tu zazněly.
    Je fakt, že kolo se mi stalo životním stylem. Jiní investují do auta, já do kola :-))).
    Pomohli jste mi, abych se rozhodl. Díky.

    [ Zpět ]
    Datum: 16.09.2005
    Autor: Neregistrovaný uživatel (bejbís)
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Pořízení kotoučových brzd

           

      Děláš mi radost, kluku plzeňská...

      [ Zpět ]
      Datum: 16.09.2005
      Autor: Neregistrovaný uživatel (Airline)
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Pořízení kotoučových brzd

             

        No bylo to dilema. Už je rozhodnuto.

        [ Zpět ]
        Datum: 16.09.2005
        Autor: Neregistrovaný uživatel (bejbís ([email protected]))
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Pořízení kotoučových brzd

           

      Bejbísi,těší mě že jsem se rozhoupal o chlup dřív a už jsem si to i v tom marastu mohl vyzkoušet.Jenom doufám,že mi to kolo nikdo neukradne jako po posledním "upgrade".

      [ Zpět ]
      Datum: 16.09.2005
      Autor: Neregistrovaný uživatel (kertag ([email protected]))
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Pořízení kotoučových brzd

         

    No nevím nevím,stale jenom hydrauliky,osobní zkušenost je ,že uplně stačí kvalitní mechaniky např.Avid,kter strčí některe hydra do kapsy.Člověk musí mačkat vetší silou a ve dlouhych sjezdech ho bolí ruce,ale to je tak vše,to seřízení 5minutové dvakrat za rok,nikoho nezabije .Jinak jsem s nimi objel 70procent albanie a jak to tam vypadá v horach cesty ,pokud jsou,tak to si nedovedete představid,takže jedině mechaniky Avid!!!!Jo a pokud nekde v Rumunskych,či Albánskych horách prorazíte hadičku,tak mužete jít domu akorát tak pěšky.AVID MECHANIKY

    [ Zpět ]
    Datum: 24.02.2007
    Autor: Neregistrovaný uživatel (grizzlydok ([email protected]))
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Pořízení kotoučových brzd

           

      BB7 jsou slušný brzdy, jenže za stejný prachy už jsou dnes slušný Deore hydrauliky, které jsou prostě už o něco lepší.
      A špičkový hydrauliky jako ORO, XT, Louisy jsou pak už někde jinde (ale to si každý musí sám ověřit dlouhodobější zkušeností).

      [ Zpět ]
      Datum: 24.02.2007
      Autor: Mlok
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Pořízení kotoučových brzd

             

        Zdravím , Mlok. Třeba tyto?
        http://www.cykloexpert.cz/kotoucove-brzdy/deore...
        Vyměnit brzdy znamená vyměnit náboje nebo existuje adapter?
        A taky vidlici, ta moje šmudlavidle má jen návarky na véčka...

        [ Zpět ]
        Datum: 25.02.2007
        Autor: stan-pilot
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Pořízení kotoučových brzd

               

          Nejsem Mlok, ale o techhle brzdach se rika, ze jsou vyborny- pomerem cena x vykon. Naby potreba vymenit jsou, pokud chces koupit zrovna tyhle brzdy, kup naby se systemem upevneni Center Lock (druhy system je upevneni 6-i srouby). U nediskovych nabu zadny adapter na zmenu na diskove neexistuje, jenom u CenterLock systemu se prodava adapter na system upevneni i na klasickych 6 sroubu. Mozna te ve finale vyjde levneji snad i nova sada kol, nez komplet prepleteni tech "starych", zauvazuj i o tehle variante. Vidlici potrebujes taky jinou, pokud ta stavajici nema system upevneni na trmen kotoucove brzdy. U toho muze nastat dalsi zadrhel- treba vidlice Manitou maji system upevneni PostMount, ostatni IS. Existuji i adaptery, ale je lepsi koupit rovnou systemy, co k sobe pasuji.

          [ Zpět ]
          Datum: 25.02.2007
          Autor: vasek
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Pořízení kotoučových brzd

               

          Taky zdravim.

          Většinu už toho napsal vasek.
          Deore jsou dobrý brzdy za ty prachy (ale špička to není), ale to už bych vzal tedy spíš 525, ty se dají mnohem levněji. Třeba tady
          http://www.bagbike.cz/?cmd=382

          A pokud dát o něco více peněz, tak já bych vzal ORO K18. Komplet s kotoučema a adaptéry se dá pořídit za 7tis. Oproti 525-kám je to ale už 2x tolik.

          Obě dvě varianty za ty prachy stají a záleží jen kolik je peněz.

          Akorát s vaskem nesouhlasím v jedné věci. Určitě bych nebral náboje na centerlock. Ne že bych proti tomu systému v zásadě něco měl, ale je tam velmi omezený výběr kotoučů.
          A ty 525-ky z odkazu jsou stejně pravděpodobně s kotouči na 6 šroubů (to by případně chtělo ověřit, beru to je dle obrázku).

          Pokud se ale už rozhodneš pořídit kotouče a měnit náboje a vidlici, tak to už pomalu nemá cenu a šel bych do celého nového kola. A pokud nejsou peníze, tak bych se na tu výměnu na kotouče zatím vykašlal a jezdil co máš a až peníze budou, tak vzal celé kolo.

          Když vemu takového Canyona - http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/index...
          tak za 30tis. máš celé špičkové kolo a jen vidlice + brzdy by samotné přilšly na 17tis.

          [ Zpět ]
          Datum: 25.02.2007
          Autor: Mlok
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Pořízení kotoučových brzd

                 

            Ja netvrdim, ze by byl CenterLock snad lepsi, jenom podle te varianty brzd z uvedenyho odkazu slo prave o tuhle variantu, tak proto jsem se ptal- jestli chce zrovna presne tyhle, ze by pak mel mit naby na CL. Ale kdo uvazuje o tech skoro nejlevnejsich hydraulikach, pochybuju, ze bude uvazovat o celym novym kole, i kdyz ti davam samozrejme za pravdu.

            [ Zpět ]
            Datum: 25.02.2007
            Autor: vasek
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Pořízení kotoučových brzd

                 

            Mlok, mmm, krásný kolo!

            [ Zpět ]
            Datum: 25.02.2007
            Autor: stan-pilot
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Pořízení kotoučových brzd

                 

            Zrovna dneska se mi smaly vsechny veverky v lese. Na novem Canyonu mam taky K18 a pri sjizdeni kopecku mi pekne vibrovala predni brzda. Po chvilce zmacknuti se ozval hrozny zvuk, po uplnem stisku lehce prestal. Snad se to zajede :)

            [ Zpět ]
            Datum: 26.02.2007
            Autor: wewerka
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Pořízení kotoučových brzd

                   

              Nebyl to jenom nejakej binec na deskach? Jinak by si vsechno po par zabrzdenich sednout melo.

              [ Zpět ]
              Datum: 26.02.2007
              Autor: vasek
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Pořízení kotoučových brzd

                   

              Pokud se do samo nezajede, tak přeju úspěchy při hledání. Tohle může způsobovat skoro cokoliv, nejčastěji nějaký problém s tuhostí celé soustavy předního kola (chce to pak zkontrolovat náboj, výplet, dotažení rychloupínáku, dotažení kotouče, dotažení třmenu, seřízení třmenu).
              Pokud je vše ok, tak zkontrolovat ofrézování dosedacích ploch (jsem se snad nesetkal s novým kolem, kde by ofrézované byly).

              [ Zpět ]
              Datum: 26.02.2007
              Autor: Mlok
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Pořízení kotoučových brzd

                     

                A na vibrace jsou specialisti Juicy 7, tam se to stává častěji a mělo s tím problém více majitelů. U ORO jsem se s tím ve větším výskytu zatím v žádné diskuzi nesetkal (ani na mtbr, kde je uživatelů spousta).

                [ Zpět ]
                Datum: 26.02.2007
                Autor: Mlok
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Pořízení kotoučových brzd

                   

              Měl jsem možnost o víkendu vyzkoušet K24-ky, který jsou s K18 téměř stejný (taky na Canyonu, ale na XC4) a zajely se téměř okamžitě a při krátkém testu mě přišly jasně lepší než moje J7.
              Takže už se moc těšim, až už konečně přijde nové kole (kde budu mít taky K24-ky), už to snad bude brzdo.

              [ Zpět ]
              Datum: 26.02.2007
              Autor: Mlok
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Pořízení kotoučových brzd

                     

                A kotouče byly na obou kolech stejný (180 vepředu, 160 vzadu), jinak by přímé porovnání nebylo objektivní.

                [ Zpět ]
                Datum: 26.02.2007
                Autor: Mlok
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Pořízení kotoučových brzd

               

          Pánové, to tady, myslím, mělo "zaznít", děkuju za odborné odpovědi!

          [ Zpět ]
          Datum: 25.02.2007
          Autor: stan-pilot
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Pořízení kotoučových brzd

               

          Zbytečně drahé... Už jsem to několikrát psal, v prosinci jsem v Bikestore kupoval hydry LX, komplet s XT kotouči, sice nenaplněné, ale stálo to komplet 4444,-. V nabídce ještě jsou ;-)

          [ Zpět ]
          Datum: 25.02.2007
          Autor: Jarda
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Pořízení kotoučových brzd

                 

            Absolutní souhlas. Sh New LX za tuhle cenu je prostě bez konkurence. Dá se i slevit, mohou být LX kotouče, ale pak bych šel vepředu do 203mm kotouče. Naprostá spokojenost a za ty peníze to brzdí jak padák.

            [ Zpět ]
            Datum: 26.02.2007
            Autor: Neregistrovaný uživatel (MatyxCZ)
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Pořízení kotoučových brzd

                   

              ... padák nebrzdí, padák létá!

              [ Zpět ]
              Datum: 26.02.2007
              Autor: stan-pilot
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Pořízení kotoučových brzd

                   

              Tak tak ;-)
              Bral jsem to jak to bylo, kdybych to chtěl bez kotoučů, tak to stálo 3700,-. Za těch ušetřených 700,- ale pochybuji, že by se dalo sehnat cokoli jiného.

              [ Zpět ]
              Datum: 26.02.2007
              Autor: Jarda
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Pořízení kotoučových brzd

                 

            K tomu si musíš ještě připočítat cenu za olej (350-450, jak kde) pokud to budeš plnit sám. Nebo v servisu naplnění a seřízení stojí 350,- za obě brzdy, olej je už v ceně...

            Ano, ta cena ještě malinko povyskočí, ale porovnávat ve stejné cenové hladině M535 vs LX je, podle mne, trochu mimo mísu...

            [ Zpět ]
            Datum: 26.02.2007
            Autor: Jarda
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Pořízení kotoučových brzd

         

    Pokud kotoucovku jen jednu (treba ze zrovna nemam hned na dve), tak na predni?

    Ma nekdo zkusenosti s kombinaci obou typu brzd na jednom kole? Da se to, nebo je to blbost?

    [ Zpět ]
    Datum: 24.02.2007
    Autor: Neregistrovaný uživatel (Jedna brzda)
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Pořízení kotoučových brzd

           

      Videl jsem to uz, prijde mi to jako rozumne reseni, pokud si nemuzes dovolit najednou dve kvalitni brzdy. Me by to mozna stacilo i na furt.

      [ Zpět ]
      Datum: 24.02.2007
      Autor: mgt
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Pořízení kotoučových brzd

           

      Pokud jen jednu, tak jedině na přední. Přední brzda odbrzdí běžně kolem 70-90% celkového brzdného výkonu. Při brždění na krev až dokonce téměř 100%, protože v tu chvíli zadní kolo už téměř ztrácí kontakt s povrchem.

      [ Zpět ]
      Datum: 24.02.2007
      Autor: Mlok
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Pořízení kotoučových brzd

             

        IMHO postacuje pouze predni brzda k vyvinuti max. brzdneho ucinku. Zadni netreba.

        [ Zpět ]
        Datum: 24.02.2007
        Autor: mgt
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Pořízení kotoučových brzd

           

      Každopádně přední. Zadní stačí trochu víc přibrzdit a zadek jde do smyku.

      Já jsem z praktických důvodů volil mechaniky Avid. Korouč vpředu 180, vzadu 160. Řekl bych, že na cykloturistiku optimální.

      Kdybych jezdil závodně (to nehrozí), dal bych do předu co nejkvalitnější vidlici a kvalitní hydrauliky 203/180 (160).

      [ Zpět ]
      Datum: 25.02.2007
      Autor: Bin-Laďin
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Pořízení kotoučových brzd

             

        Ty bys chtel jezdit zavodne DH? :o)))

        [ Zpět ]
        Datum: 25.02.2007
        Autor: vasek
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Pořízení kotoučových brzd

               

          Brzda je brzda a pořád platí, že se brzdí především přední kolo, protože to má větší adhezi.

          Vpředu jsem vyměnil původní kotouč 160 za 180 (větší se do vidlice nevejde), přesto Avidy mají menší účinnost, než ráfkové LX. Jestliže jedu s kopce na těžko, potřebuji brzdy, na které se mohu spolehnout, klidně třeba i pro DH (teoreticky; prakticky by to nevydržela vidlice).

          Před kotoučovými brzdami byly ráfkové hydrauliky a pokud ´s měl možnost je porovnat s hydraulickými kotoučovkami, pak uznáš, že i ony měly větší účinnost.

          [ Zpět ]
          Datum: 27.02.2007
          Autor: Bin-Laďin
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Pořízení kotoučových brzd

                 

            Pred kotoucovymi hydraulikami a rafkovymi hydraulikami byly kotoucove mechaniky.
            Kazdopadne hydraulicke diskove brzdy jsou v soucasne dobe tim nejucinejsim systemem na trhu (rafkovy hydrauliky se porad jeste prodavaji). A to nemluvim o dalsich vecech, jako je znecisteni nebo zmoknuti rafku (coz se proste stava :o) , tim se potom propast mezi rafkovyma a diskovyma brzdama prohlubuje jeste vic.

            [ Zpět ]
            Datum: 27.02.2007
            Autor: vasek
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Pořízení kotoučových brzd

               

          Mimochodem: díval jsem se na Tvoje stránky a máš kotouče 180/160, jako já. Vsadím se, že hydrauliky. Takže Ti to brzdí ještě líp, než mně (navíc na úzkých pláštích).

          [ Zpět ]
          Datum: 27.02.2007
          Autor: Bin-Laďin
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Pořízení kotoučových brzd

                 

            Hydrauliky, Magura Marta. Vpredu pro jistotu 180 mm kvuli tomu, ze obcas jezdime nekolika km sjezdy v horach, tak kvuli lepsimu chlazeni.
            O tom DH jsem psal proto, ze na zavodech XC se jezdi i se 140 mm disky, okolo 200 mm opravdu snad jenom pri Downhillu. Jina vec je samozrejme mechanicka kotoucovka, ktery asi mas, to muzou opravdu i ty vecka brzdit lip, vetsi kotouc to mozna zlepsi. A pokud jezdis natezko, tak at to radsi brzdi vic, nez min, o tom zadna :o)

            [ Zpět ]
            Datum: 27.02.2007
            Autor: vasek
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Pořízení kotoučových brzd

                   

              Hmm, mám Sh New LX hydry s 203/160mm kotouči a DH nejezdím, zato jsem spokojen s tím, že to brzdí ;o)))

              [ Zpět ]
              Datum: 02.03.2007
              Autor: Neregistrovaný uživatel (MatyxCZ)
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Pořízení kotoučových brzd

                     

                Vsak kdyz sis pred trictvrte rokem kupoval toho svyho prvniho opravdovyho bika, doporucil jsem ti, aby sis na hydry LX radeji poridil dopredu vetsi kotouc, aby to vubec brzdilo, pamatujes? :o) Ze pujdes rovnou do 203 mm je uz tvoje volba.

                [ Zpět ]
                Datum: 02.03.2007
                Autor: vasek
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Pořízení kotoučových brzd

                       

                  Pamatuji :o)) A 203 nebyla tak úplně moje volba, neměl jsem o těchto věcech v té době ani "šajna", ale teď rozhodně nelituji :o))))

                  [ Zpět ]
                  Datum: 02.03.2007
                  Autor: Neregistrovaný uživatel (MatyxCZ)
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: Pořízení kotoučových brzd

                         

                    Mně ještě doma leží jeden kotouč 203 (Center Lock), protože víc, jak 180ku do vidlice nenarvu. Ale věřím, že se časem trekingové vidlice začnou kvalitou srovnávat s horskými.

                    [ Zpět ]
                    Datum: 03.03.2007
                    Autor: Bin-Laďin
                    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: Pořízení kotoučových brzd

                           

                      Uz jsi to nekde psal, ale nechapu to- jak se nejaky kotouc nemuze vejit do vidlice?

                      [ Zpět ]
                      Datum: 03.03.2007
                      Autor: vasek
                      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: Pořízení kotoučových brzd

                           

                      Trekingovou vidli s průměrem nohou 25 mm s takovým kalibrem zlomíš nebo minimálně vyvakláš. Než se dočkáme u treků průměru 30 mebo dokonce 32 mm budu už nejspíš vetchý stařec.

                      [ Zpět ]
                      Datum: 03.03.2007
                      Autor: Petrun
                      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                      • Re: Pořízení kotoučových brzd

                             

                        To, na jaky prumer disku je vidlice stavena a co vydrzi, je jina vec, ja jsem pochopil jenom to, ze by se tam ten kotouc nejakym zpusobem nevesel, a to me mate, nechapu to.
                        Co brani tomu si dat na treka "normalni" MTB vidlici urcenou na 29" kola? :o)

                        [ Zpět ]
                        Datum: 03.03.2007
                        Autor: vasek
                        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                        • Re: Pořízení kotoučových brzd

                               

                          Tak to nevim. Asi cena? Reba 29" stojí víc než některé Crossy. To už bych raději stavěl. Duratec dělá super rámy na 29".

                          [ Zpět ]
                          Datum: 03.03.2007
                          Autor: Petrun
                          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                          • Re: Pořízení kotoučových brzd

                                 

                            Asi to bude tou cenou. Ja bych vubec rekl svuj nazor na krosy, ale oni by si me pak nasli vsude, nevyvazl bych zivy :o)))

                            [ Zpět ]
                            Datum: 03.03.2007
                            Autor: vasek
                            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                            • Re: Pořízení kotoučových brzd

                                   

                              No přece se nebudem bát říct svůj názor. To už by bylo jako za komunismu. Když se někomu můj názor nelíbí, je to jeho problém, ne můj!

                              [ Zpět ]
                              Datum: 03.03.2007
                              Autor: Petrun
                              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                              • Re: Pořízení kotoučových brzd

                                     

                                :o))) To neni o odvaze, ale abych tu nevyvolaval flame. Navic ve vlakne, kam to ani tematicky nezapada.

                                [ Zpět ]
                                Datum: 03.03.2007
                                Autor: vasek
                                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Pořízení kotoučových brzd

         

    Párkrát jsem si se svým HT sjel DH trať ve Špindlu (vede po modré sjezdovce). Na kole mám pořád ještě V-a a brzdil jsem přitom očima (zastavil jsem se až dole :) ) Za žádnou cenu jsem v tom sjezdu nebyl schopen přinutit kolo zastavit. Na závodech jsou kluci s hydrama mnohem kratší na brzdy. Porovnávám-li V-a a disky, hodně nepříjemné je, když jezdíte i na blátě - V-a zužují profil pro plášť, takže se na nich zachytí mnohem víc svinstva než když máte disky a bláto se chytá jen na vidlice.
    Co tu ještě nezaznělo je, že hydry mají v porovnání s mechanikama mnohem jemnější dávkování drzdného účinku než mechaniky (k nezaplacení v ostrých sjezdech, když přibrzdíte málo jdete z trati do lesa, když moc, předvedete malý státní znak a interval kam se musíte trefit bývá sakra malý).

    [ Zpět ]
    Datum: 27.02.2007
    Autor: Hrabosh
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Pořízení kotoučových brzd

           

      Zkus vyměnit destičky za jiné, které nebrzdí tak silně. Pravděpodobně máš sintrované.

      [ Zpět ]
      Datum: 27.02.2007
      Autor: Bin-Laďin
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Pořízení kotoučových brzd

         

    Kdo mate zajem si koupit spickovy a lehounky hydrauliky, na ebay.de jsou ve vyprodeji po 229 €, komplet set predni + zadni, vazi min, nez vecka XT. http://cgi.ebay.de/MAGURA-MARTA-VR-HR-DISC-SET...

    [ Zpět ]
    Datum: 05.03.2007
    Autor: vasek
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Pořízení kotoučových brzd

         

    Zneuziju tohohle fora k jednomu malemu problemu.

    Mam na Canyonovi Oro K18 a k tomu Rebu.

    Nedavno jsme jezdili na Brdech a predni kolo mi pri brzdeni ve sjezdu zacalo priserne skripat. Stalo se to jen ve zhruba polovice namacknuti packy. Pri uplnem namacknuti to velice rychle prestalo.

    Tak jsem trosku utahla brzdy a taky rychloupinak.
    Ted se to zaclo chovat tak, ze pri opet polovicnim namacknuti se cela vidlice rozkyvala dopredu dozadu o par cm.

    Bratranek to vyhodnotil jako malo utazeny upinak.

    Skutecne to z vetsi casti prestalo, ale i presto tam nejake vibrace citim.

    A ted dotaz... muze to byt zpusobeno treba plastem? Mam NN 2,35 a mam zkusenost z jezdeni NN vzadu, ze pri urcite rychlosti dojde vylozene k rozklepani ramu.

    Kotouc mam pevne utazeny, takze uz by zbyvalo vymenit jen desticky.

    [ Zpět ]
    Datum: 05.03.2007
    Autor: wewerka
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Pořízení kotoučových brzd

           

      A pořádně zafrézované příruby pro brzdy máš ? ;-) To prý také občas může způsobovat vibrace.

      [ Zpět ]
      Datum: 05.03.2007
      Autor: Jarda
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Pořízení kotoučových brzd

             

        Ted mi jeste rekni co je to priruba a ja ti reknu, ze asi ne :)

        [ Zpět ]
        Datum: 05.03.2007
        Autor: wewerka
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Pořízení kotoučových brzd

               

          Asi jsem to nazval blbě, no ;-) Prostě myslím ty "úchyty", za které je brzda přišroubovaná k vidlici, ty návarky na vidlici se závitem ;-) Kapišto ?

          [ Zpět ]
          Datum: 05.03.2007
          Autor: Jarda
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Pořízení kotoučových brzd

               

          Ty taky nevíš, co se na kole nějak jmenuje?!? Teda to jsem netušila, že se toho někdy dožiju... Jdu slavit... :o)))

          [ Zpět ]
          Datum: 06.03.2007
          Autor: Neregistrovaný uživatel (radka)
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Pořízení kotoučových brzd

                 

            Se nekdy optej bratranka jak ze me sili, kdyz mu reknu, ze je tamto to u tohohle na tohle rozbity :))

            [ Zpět ]
            Datum: 06.03.2007
            Autor: wewerka
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Pořízení kotoučových brzd

           

      Jestli mas vsechno spravne utahnuty, tak mozna opravdu ty desticky. Vidlici to bude tezko, Reba je tuha az dost. Co kdybys zkusila prehodit desky ze zadni brzdy do predni, nezmeni se to? Mozna mam hloupej dotaz, ale jsou ty desticky usazeny na spravnym miste nebo neni pod nima nejaka necistota? Neni poskozeny kotouc? Neni desticka vydrena nejakym kaminkem, co se tam mohl dostat?
      Plastem to nebude. Ten sice muze prenaset vibrace do ramu, ale pri urcite rychlosti a bez souvislosti s tim, jestli brzdis, nebo ne.

      [ Zpět ]
      Datum: 05.03.2007
      Autor: vasek
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Pořízení kotoučových brzd

             

        No zkusim je vyndat. Jsou tam na sroubek a jistene nejakym perkem a docela se toho vyndavani bojim :))

        [ Zpět ]
        Datum: 05.03.2007
        Autor: wewerka
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Pořízení kotoučových brzd

               

          To nemusis :o) Stejne te ceka nekolikrat jejich vymena, tohle neni vubec nic slozityho. U mych Mart drzi jenom na magnetu a jisteni je sroubkem, na Louisach to bylo magnetem, ale pojistkou byla dratena zavlacka. Hlavne se divej, jak patri spravne na misto a ktera deska na kterou stranu. Ale vzdyt to znas uz z fulla, tak kde je problem.

          [ Zpět ]
          Datum: 05.03.2007
          Autor: vasek
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Pořízení kotoučových brzd

           

      Jsou to vibrace nebo cukání? To je velmi důležité a každý je většinou způsobeno něčím jiným.
      Vibrace jsou sovislé a rovnoměrné po po celém obvodu kotouče a mnohem více nepříjemné.
      Cukání je většinou jen na jednom místě na kotouči a právě způsobí pohyb vidlice dopředu/dozadu (jak v tom místě kotouče při každé otočce kola to lehce zadrhne).

      Cukání je nejčastěji způsobeno kotoučem, který je od výroby v jednom místě o pár desetinek mm tlustší. Okem to není nikdy vidět. Dá se zjistit přeměřením na hodně místech po celém obvodu šuplérou. Někdy se to časem zlepší, ale někdy ne. Tohle je obecný problém, který postihuje poměrně často jakékoliv kotoučovky.
      Dále to může být ohnutým kotoučem (který klidně jako nový lehce ohnutý být může).

      Pokud se jedná o vibrace, je to mnohem problematičtější a hůře se hledá problém. Jak už jsem tu někde zmiňoval jsou způsobeny malou tuhostí čehokoli v brzdné soustavě Malá tuhost může být všude možně:
      - náboj (vůle v ložiskách nebo konusech)
      - nedotažený rychloupínák
      - povolený výplet (a nemusí to být ani moc)
      - málo dotažený třmen
      - málo dotažený kotouč
      - málo dotažený adaptér

      A stačí nepatrně od každého (takže se jeví, že žádný problém není) a vibrace jsou na světě.

      Dále to může být také následujícím:
      - neofrézované dosedací plochy
      - špatně seřízená brzda
      - obecně trochu přispívají nekulaté kotouče (ale téměř nikdy to nezpůsobí sami o sobě)
      - problémové destičky (tím myslím konkrétní kus) ať už poškozené od písečku nebo vadné od výroby
      - občas to dělá jen určitá kombinace kotouče + destiček

      Je toho prostě hrozně moc, co to může dělat. Tak přeju úspěšné hledání problému.

      [ Zpět ]
      Datum: 05.03.2007
      Autor: Mlok
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Pořízení kotoučových brzd

             

        A ještě dodám, že u cukání, čim menší rychlost, tak se to projevuje více (ve velký rychlosti většinou vůbec). A zcela nepatrně cuká téměř každá brzda, jen si toho majitel většinou ani nevšimne (ale při přímém pozorování při velmi malé rychlosti se to odhalí u téměř každé brzdy).
        A pokud to cuká jen velmi málo, tak bych to ignoroval a neřešil.

        Vibrace se naopak dokáží projevit zcela v jakékoliv situaci a jezdit se s nimi naprosto nedá, ani když to vibruje jen trochu.

        [ Zpět ]
        Datum: 05.03.2007
        Autor: Mlok
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Pořízení kotoučových brzd

               

          Staci cca 15km/h.

          [ Zpět ]
          Datum: 05.03.2007
          Autor: wewerka
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Pořízení kotoučových brzd

             

        No, diky za clanek :)
        Vibrace resp. cukani je stejnomerne. Pneu to teda jak to vypada nebude..
        Dal asi teda budu zkouset postupne co se da.. asi zacnu tema destickama.. zbytek vypada, ze je v poradku.

        [ Zpět ]
        Datum: 05.03.2007
        Autor: wewerka
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Pořízení kotoučových brzd

               

          Pneu s hrubým vzorkem vibrace na tvrdém povrchu (hlavně na asfaltu) způsobovat může taky často, ale na to téměř nikdy nemá vliv brždění a vibruje to i bez brždění. Nejčastěji se to projevuje vždy při nějaké konkréntí rychlosti (a většinou někde mezi 10-20km/h).

          Úplně bych pláště nevyloučil ani při brždění, ale moc pravděpodobné to není (ale zase velmi jednoduché na ověření, hoď tam na pár minut něco bez vzorku a hned to můžeš potvrdit/vyloučit).

          [ Zpět ]
          Datum: 05.03.2007
          Autor: Mlok
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Pořízení kotoučových brzd

                 

            Prave na prezouvani nemam vubec naladu :) Celou ulici mame rozkopanou od praci na kanalizaci a vypada to tu jako na tankodromu. Musela bych to pak myt a sahat na blato... to si necham na vikend.

            [ Zpět ]
            Datum: 05.03.2007
            Autor: wewerka
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Pořízení kotoučových brzd

                   

              A jinak mě ve předu NN 2,25 nepatrně vibruje na slušném asfaltu přesně v intervalu 16,2-16,4 km/h :-)
              Brždění na to nemá žádný vliv. Stačí ale jet 16 nebo 16,5 a zcela to zmizí. No a hlavně po asfaltu jezdím málo, takže mi to je úplně fuk.
              Dokonce někdy když už po asfaltu jedu, tak tu rychlost schválně hledám, abych se na asfaltu nějak zabavil :-)

              [ Zpět ]
              Datum: 05.03.2007
              Autor: Mlok
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Pořízení kotoučových brzd

               

          A ještě vibrace většinou nejsou moc pozorovatelné na vidlici, to prostě rozvibruje celé kolo a cítíš to i přes sedlo, jak postupují po celém rámu. Na pozorovatelný pohyb vidlice mají vibrace moc vysokou frekvenci (vidlice by kmitala hrozně rychle a pouze nepatrně).

          [ Zpět ]
          Datum: 05.03.2007
          Autor: Mlok
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: partnerku na kolo

Hledám: partnerku na kolo
včera
vysoký, štíhlý, aktivně sportující, mladšího vzhledu hledá sportovně založenou ženu na sdílení společných zájmů,…

Hledám: Kamarádku

16.04.2024
Samotnému se jezdí špatně,hledá se holka na kolo,na věku nesejde.

Hledám: Další parťáky do skupiny - cykloturistika

16.04.2024
Ahoj, hledají se další cyklisté do party z Pardubic a okolí … Věk cca 50 - 60r. … Na pohodu :-)…. WhatsApp 737 184…
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

308 cyklistů (6 přihlášených)

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024