reklama

Belgický obchodní řetězec láká zákazníky, aby přijeli na kole

Kdo by nechtěl být cyklistou v Belgii? Nejen že belgičtí zaměstnanci dostávají od státu za každý ujetý kilometr na kole finanční odměnu. Před časem navíc oznámila jedna z hlavních značek supermarketů Delhaize, že chce vytvořit lepší podmínky pro zákazníky, kteří přijíždějí na nákup na kole.

Foto: NaKole.cz


Speciální edice cyklotašek Ortlieb se v regálech ohřála jen krátce.
Foto: GRACQ

Řetězec supermarketů Delhaize, který jen v Belgii čítá 800 obchodů, nedávno zahájil procyklistickou kampaň. Před několika týdny začal prodávat vodotěsné nákupní tašky Ortlieb za zvýhodněnou cenu. „Tady v Bruselu jsem se snažil je najít v několika obchodech. Zřejmě byly rozebrané v průběhu několika dní,“ popsal svoji zkušenost Randy Rzewnicki z Evropské cyklistické federace.

Nejde jen o tašky

Dalším krokem bude úprava parkovacích stání, které by měly nahradit stávající nekvalitní stojany. Časté krádeže kol před supermarkety totiž dokázaly odradit od cyklistiky velkou část Belgičanů. Delhaize si najala pro konzultace místní cyklistické sdružení GRACQ. Jeho úkolem je vytipovat služby, které by řetězec měl cyklistům nabízet. Podle informací se řetězec chystá na jaře 2013 spustit informační kampaň, která by měla ukázat výhody nakupování na kolech.

Jak se v Belgii vydělává šlapáním do pedálů

Zaměstnanci dostávají prostřednictvím svých zaměstnavatelů od státu 21 eurocentů za každý ujetý kilometr. Maximální úhrada za den je 3,15 EUR (to odpovídá 15 km), celkem si tak za rok zaměstnanec může přijít až na 665 EUR (tedy v přepočtu 16 625 Kč). 

Zdá se vám to přehnané? Státní pokladna na tom přesto vydělá. Zaměstnanci, kteří používají jízdní kolo, jsou výkonnější, méně často si vybírají nemocenskou dovolenou. Při započtení všech faktorů (včetně možných zranění) se ušetří na zdravotní péči 89 eurocentů za každý kilometr ujetý na jízdním kole. Belgický zaměstnanec, který pobírá maximální možnou podporu, tak každý rok ušetří 2152 EUR (tedy v přepočtu 53 805 Kč).

Cyklozaměstnavatel 

Delhaize se orientuje nejen na svoje zákazníky. Firemní flotila čítá 500 bicyklů a elektrokol, které slouží pro potřeby zaměstnanců. Obchodní řetězec také vyplácí náhrady zaměstnancům, kteří dojíždějí do práce na kole (belgický systém vyplácení náhrad je popsaný v boxu „Jak se v Belgii vydělává šlapáním do pedálů“). 

Proč to dělají

Otázkou zůstává, co vede obchodní řetězec, aby investoval do podpory kol. Obchodníci sledují většinou své zájmy a supermarkety by s altruismem dlouho nevydržely. Delhaize zajímá zřejmě mnohem méně veřejné zdraví, zato musí vykazovat každý rok zisky.

Podle zažité představy cyklisté málo utrácí. Výzkumy i zkušenosti z mnohých cyklistických měst ale potvrzují pravý opak. Možná cyklisté nakupují objemově méně, zato ale do obchodu přicházejí častěji. A se stoupajícími cenami surovin, především ropy, jich bude přibývat. Řetězec Delhaize to velmi dobře ví, a proto se na budoucnost připravuje s předstihem.

Redakce NaKole.cz, s využitím zdrojů ECF, 20.10.2012
Blogy

Vltavská cyklostezka s desetiletým dítětem

 ()
Po více než půlročních přípravách a přemýšlení jsme se rozhodli jet s naším desetiletým synem Vltavskou cyklostezku. Původní plán byl jet z Českých Budějovic a stihnout to do sedmi dní.Když jsem se však s tímto záměrem zmínil před kamarády-cyklisty, tak mě to rozmluvili s tím že nejhezčí úsek je…
2183798 | včera

TRANSKAVKAZ – nalehko

 ()
Je to více než 40 let co jsem v antikvariátu našel knížku „Kavkazská cesta"od Julia Komárka. Popis cesty kavkazskou Svanetií (v dnešní Gruzii), kterou autor vykonal v roce 1913 se svým spolustudentem zoologie. Popis plný lehkého studentského humoru, dobrodružství, porozumění pro místní reálie.…
mirekbik | 01.08.2018

Valíme na Moravu - poprvé

 ()
Na Moravě, v Třebíči, máme tetičku. Já, bratr, děda a kamarád Slávek za ní a za dalšími příbuznými v okolí jezdíme každý rok, někdy i dvakrát. Cesta autem dlouhá 250 km, skoro tři a půl hodinky jízdy. A tak jsem si řekl, pro cyklistu dobrá výzva! V žádném případě ale nepojedu po hlavní silnici!…
JohnyB | 28.07.2018

Welzlův kvadriatlon 2018 - extrémní závod pohledem programátora

 ()
Varování - následující vyprávění je dlouhé a nezkušený čtenář by se raději neměl do čtení vůbec pouštět. Pokud preferujete pohyblivé obrázky zkuste raději reportáž České televize. Před lety mě zaujal závod Hornettlon, což je inline kvadriatlon, tedy triatlon rozšířený o inline bruslení. Na tomhle…
Jrr | 23.07.2018

Kola v autobuse

Zdravím všechny. No jo, máte recht :-)
Drak007 | 23.07.2018

O čem se mluví:

Ostatní – cyklo Jako to bylo - 77 : dnes v 17:26
NEcyklo Okupace ´68 dnes v 17:24
Cestování na kole Nová STRIDA a Bochum dnes v 17:21
NEcyklo Pobavilo - potěšilo 141 dnes v 13:08
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

327 cyklistů (21 přihlášených)

Vltavská cyklostezka s desetiletým dítětem

Po více než půlročních přípravách a přemýšlení jsme se rozhodli jet s naším desetiletým synem Vltavskou…
2183798 | včera

TRANSKAVKAZ – nalehko

Je to více než 40 let co jsem v antikvariátu našel knížku „Kavkazská cesta"od Julia Komárka. Popis cesty…
mirekbik | 01.08.2018

Valíme na Moravu - poprvé

Na Moravě, v Třebíči, máme tetičku. Já, bratr, děda a kamarád Slávek za ní a za dalšími příbuznými v okolí…
JohnyB | 28.07.2018