reklama

Belgický obchodní řetězec láká zákazníky, aby přijeli na kole

Kdo by nechtěl být cyklistou v Belgii? Nejen že belgičtí zaměstnanci dostávají od státu za každý ujetý kilometr na kole finanční odměnu. Před časem navíc oznámila jedna z hlavních značek supermarketů Delhaize, že chce vytvořit lepší podmínky pro zákazníky, kteří přijíždějí na nákup na kole.

Foto: NaKole.cz


Speciální edice cyklotašek Ortlieb se v regálech ohřála jen krátce.
Foto: GRACQ

Řetězec supermarketů Delhaize, který jen v Belgii čítá 800 obchodů, nedávno zahájil procyklistickou kampaň. Před několika týdny začal prodávat vodotěsné nákupní tašky Ortlieb za zvýhodněnou cenu. „Tady v Bruselu jsem se snažil je najít v několika obchodech. Zřejmě byly rozebrané v průběhu několika dní,“ popsal svoji zkušenost Randy Rzewnicki z Evropské cyklistické federace.

Nejde jen o tašky

Dalším krokem bude úprava parkovacích stání, které by měly nahradit stávající nekvalitní stojany. Časté krádeže kol před supermarkety totiž dokázaly odradit od cyklistiky velkou část Belgičanů. Delhaize si najala pro konzultace místní cyklistické sdružení GRACQ. Jeho úkolem je vytipovat služby, které by řetězec měl cyklistům nabízet. Podle informací se řetězec chystá na jaře 2013 spustit informační kampaň, která by měla ukázat výhody nakupování na kolech.

Jak se v Belgii vydělává šlapáním do pedálů

Zaměstnanci dostávají prostřednictvím svých zaměstnavatelů od státu 21 eurocentů za každý ujetý kilometr. Maximální úhrada za den je 3,15 EUR (to odpovídá 15 km), celkem si tak za rok zaměstnanec může přijít až na 665 EUR (tedy v přepočtu 16 625 Kč). 

Zdá se vám to přehnané? Státní pokladna na tom přesto vydělá. Zaměstnanci, kteří používají jízdní kolo, jsou výkonnější, méně často si vybírají nemocenskou dovolenou. Při započtení všech faktorů (včetně možných zranění) se ušetří na zdravotní péči 89 eurocentů za každý kilometr ujetý na jízdním kole. Belgický zaměstnanec, který pobírá maximální možnou podporu, tak každý rok ušetří 2152 EUR (tedy v přepočtu 53 805 Kč).

Cyklozaměstnavatel 

Delhaize se orientuje nejen na svoje zákazníky. Firemní flotila čítá 500 bicyklů a elektrokol, které slouží pro potřeby zaměstnanců. Obchodní řetězec také vyplácí náhrady zaměstnancům, kteří dojíždějí do práce na kole (belgický systém vyplácení náhrad je popsaný v boxu „Jak se v Belgii vydělává šlapáním do pedálů“). 

Proč to dělají

Otázkou zůstává, co vede obchodní řetězec, aby investoval do podpory kol. Obchodníci sledují většinou své zájmy a supermarkety by s altruismem dlouho nevydržely. Delhaize zajímá zřejmě mnohem méně veřejné zdraví, zato musí vykazovat každý rok zisky.

Podle zažité představy cyklisté málo utrácí. Výzkumy i zkušenosti z mnohých cyklistických měst ale potvrzují pravý opak. Možná cyklisté nakupují objemově méně, zato ale do obchodu přicházejí častěji. A se stoupajícími cenami surovin, především ropy, jich bude přibývat. Řetězec Delhaize to velmi dobře ví, a proto se na budoucnost připravuje s předstihem.

Redakce NaKole.cz, s využitím zdrojů ECF, 20.10.2012
Blogy

Centrální stezkou od západu na východ 1

 ()
Loni v dubnu jsme úspěšně projely Stezku Středozemím. Pochopitelně nám to dodalo odvahu k pokusu o zdolání Centrální stezky. Na podzim tak začala pomalá příprava trasy, znovu inspirovaná trasou Via Czechia. Určit termín cesty jsme zatím nedokázaly, zvolily jsme proto i tentokrát ubytování v…
Aar | 27.08.2024

Samotářská cesta skrz Polsko k Baltu

 ()
Tak jako každý rok, přichází čas, kdy manželka odjíždí na týdenní workshop BTZ neboli Bělotínský týden zpěvu a já mám zase příležitost uskutečnit nějaký cyklovýlet podle vlastního gusta. Tentokrát bych chtěl zkusit, jak zvládnu něco delšího, jak zafunguje legendární kožené sedlo Brooks a jak mi…
Pavel63 | 19.08.2024

Slovakia Divide 2024

 ()
Pokud sledujete scénu s vícedenními závody na kolech, určitě jste zaznamenaly, že cokoliv s označením „Divide" slibuje hodně dlouhou vyjížďku. Podobných Dividů jsem projezdil už několik a letos jsem si chtěl vyzkoušet ten slovenský. Parametry závodu nejsou pro nováčky. Téměř 700 kilometrů a přes 15…
Fabulator | 14.08.2024

LABE - Proti proudu

 ()
  "Ty, Monolema, kam jedeš letos na dovolenou, zase na kolo? To ti ten Řím nestačil?""...ne, jedu na vodu..."   Už to chtělo se trochu odměnit, a projet se nějakou "kočárkovkou". Sjezd Labe byl jasná volba, ale pro prostudování webu se ukázalo, že Labe se v Česku sjíždí, ale v Německu (kvůli větru…
Monolema | 13.08.2024

Alpe Adria cycling route červen 2024

 ()
Cesta V červnu 2024 jsem se dohodl se synem, že za nimi na jejich dovolenou do Chorvatska do Privlaky u Zadaru dojedu na kole a pár dnů tam s nimi pobudu. Jelikož jsem nesehnal partnera, tak jsem se rozhodl jet sám. Ve svém věku 67let jsem nevzbudil synovu vysokou důvěru dojezdu, ale ani odmítnutí,…
Brahma | 16.07.2024

O čem se mluví:

NEcyklo Tip kam s dětmi? dnes v 10:30
Ostatní – cyklo Pobavilo potěšilo 193 dnes v 08:28
Lehokola Pláště na tříkolku včera v 22:56
Cestování na kole Do Montpellieru včera v 17:31
Technické rady Světlo na GoPro držák včera v 12:35
Ostatní – cyklo Jaké to bylo? - 151 včera v 10:34
NEcyklo Co vás vytočilo 153 06.09.2024
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

189 cyklistů (4 přihlášení)

Centrální stezkou od západu na východ 1

Loni v dubnu jsme úspěšně projely Stezku Středozemím. Pochopitelně nám to dodalo odvahu k pokusu o zdolání…
Aar | 27.08.2024

Samotářská cesta skrz Polsko k Baltu

Tak jako každý rok, přichází čas, kdy manželka odjíždí na týdenní workshop BTZ neboli Bělotínský týden zpěvu…
Pavel63 | 19.08.2024

Slovakia Divide 2024

Pokud sledujete scénu s vícedenními závody na kolech, určitě jste zaznamenaly, že cokoliv s označením „Divide…
Fabulator | 14.08.2024