reklama

Veletrh Bike Brno 2012 dojel do cíle

Na nedávno uplynulé čtyři dny se moravská metropole Brno stala hlavním cyklistickým městem střední Evropy. Konal se zde již patnáctý ročník mezinárodního veletrhu Bike Brno, který je největším středoevropským veletrhem v cyklistickém oboru.

Pohled na výstavní pavilon
Pohled na výstavní pavilon
Foto: Světlana Jasná, NaKole.cz

Patnáctka je pěkné číslo a vydržet v současné ekonomicky složité době ve vystavovatelském světě tolik let, to je pro veletrh Bike Brno velice pěkným oceněním. Tato skutečnost rovněž mnohé vypovídá o samotném cyklistickém trhu, kteautrý se sice vyvíjí, mění, ale zůstává relativně stabilní. Podívejme se na tuto relativitu podrobněji.

V duchu tradice

Již v pátečním článku o veletrhu Bike Brno jsme na www.NaKole.cz upozornili na jeho tradici co do počtu opakování. Zůstaňme u tohoto slova ještě chvíli, protože v duchu tradice se nesly i mnohé představované exponáty, tedy především kola a jejich komponenty. Na letošním veletrhu nebyla uvedena žádná převratná novinka a vše se neslo v duchu trendů nastavených v předchozích letech. Rámy kol se ustálily na klasickém trojúhelníku (případně v dámském provedení). V drtivé většině se vyrábí ze dvou materiálů: duralu a karbonu. Z chrom-molybdenu jsou pouze nejlevnější kusy nebo naopak nejrůznější speciály a speciality, jako fixky (kolo s jedním převodem, bez volnoběhu a brzd). Na druhou stranu karbon a obrábění duralu hydroformingem (tvarování trubek ve formě vstřikováním oleje za velmi vysokých tlaků) umožňují vytvářet nejrůznější, mnohdy až roztodivné tvary spojek a profily trubek. Právě zde se designeři často opravdu vyřádí.

Rámy Leader Fox
Moderní technologie umožňují neobvyklé tvary trubek.
Foto: Světlana Jasná, NaKole.cz

Co se mění a co se změnilo

Jistý pohyb v sortimentu a vývoji jízdních kol lze přeci jen zaznamenat. Především se stále více prosazuje při výrobě rámů karbon. Dříve exkluzivní materiál tak proniká i do nižších pater sortimentu. Rovněž se mnohem více používá vnitřní vedení bovdenů, dříve vyhrazené pouze pro top modely. Stále častěji se objevují 29" kola u MTB strojů. Zajímavé bylo pozorovat barevnost kol. Oproti minulým rokům je alespoň polovina, ne li více, strojů nastříkána matnými laky. Lze rovněž pozorovat rozšiřující se paletu kol pro každodenní využití jako dopravního prostředku. Jde především o skládací kola, která se vrací do sortimentu stále většího počtu výrobců. Společně se skládačkami se rovněž zvyšuje nabídka kol určených pro nesportovní jízdu především po městech, tedy konzervativních, tradičních strojů s blatníky, nosičem, krytem řetězu, důkladným osvětlením, s pohodlným, mnohdy koženým sedlem a gripy.

Městská kola Kalhoff
Návrat klasiky do města
Foto: Světlana Jasná, NaKole.cz

Ve jménu elektrifikace

Největší rozmach potvrdil již z minulých let nastoupený trend a museli jej zaznamenat snad všichni návštěvníci Bike Brno. Šlo o elektrokola, která byla doslova na každém rohu, tedy ve stáncích naprosté většiny výrobců. Zajímavé bylo, že se firmy nevytahovaly nějakými experimenty, prototypy atp., ale naprostá většina elektrokol byly modely opravdu použitelné a reálně prodejné. To potvrzoval nejen design, ale i cenové relace vystavovaných modelů, které nedosahovaly astronomických výšek. Vše tedy bylo marketingově nastaveno tak, aby byla oslovena co nejširší část potenciálních zákazníků.

Elektrokolo Protainum
Elektrokolo skoro k nerozeznání od běžného
Foto: Světlana Jasná, NaKole.cz

Je skutečností, že vývoj elektrokol za poslední roky prodělal opravdu velký kus cesty směrem k masovému a opravdu praktickému použití. Především se zmenšily akumulátory a zvýšila jejich životnost. U některých kol na první pohled ani nebyl akumulátor vidět (např. Protanium, Ducati). Rovněž elektromotory jsou o kus dále, jejich velikost se mnohdy rovná velikosti planetových převodovek či bubnových brzd. Moderní elektrokolo se tak stále více podobá zcela běžným strojům, což jen podporuje jejich oblibu. Se vzrůstající oblibou stoupá prodejnost, a tím i výroba, a s masovou výrobou klesá cena. Jednoduché ekonomické pravidlo, které samozřejmě platí i u elektrokol.

Veletrh nejsou jen exponáty

Správný veletrh musí nabízet i něco více než jen větší výstavu výrobků. V případě cyklistického veletrhu, který se navíc koná v rámci jiných sportovních veletrhů a akcí, toto platí dvojnásob. Tak došlo na Bike Brno na testování a soutěžení. Na kryté dráze v pavilónu F jste si mohli vyzkoušet elektrokola od všech předních výrobců. Na venkovních trasách bylo možno projet i další kola různých kategorií. K jízdě byly připraveny i dvě dřevěné umělé dráhy (tzv. Pump Track), kde jste mohli vyzkoušet své jezdecké umění. V rámci veletrhu pak proběhlo Mistrovství ČR v bike trialu a freestylové exhibice.

Testování elektrokol
Při testování elektrokol se jezdilo opravdu rychle.
Foto: Světlana Jasná, NaKole.cz

Pro návštěvníky veletrhu Bike Brno byl připraven i další, řekněme teoretický, doprovodný program. V prvních dvou dnech proběhla doprovodná Bike konference na téma propagace a rozvoj cyklistiky v ČR. Další akcí byl cestovatelský festival Cyklocestování. Samozřejmostí byla řada autogramiád, besed, prezentací. atd.

Veletrhu se zúčastnilo i několik osobností, které nejen svojí účastí, ale i postojem vyjádřily podporu cyklistice. Šlo například o ministra zdravotnictví Leoše Hegera, který se zúčastnil druhého dne cyklokonference. K hostům veletrhu patřil i bývalý premiér a kandidát na prezidenta Jan Fischer.

Z jiného pohledu

Veletrh nejsou jen originální stánky, v nich nablýskané exponáty a kolem toho slečny v minisukních. To je jen vnější stránka, pozlátko, které musí být za všech okolností co nejzářivější. Pod ním je však ještě jiná realita, a to se týká i veletrhu Bike Brno. Těžko říct zda fenomén veletrhů má své lepší roky za sebou, ale i v případě Bike Brno 2012 lze konstatovat jistý ústup ze slávy. Přestože je stále jedničkou ve střední Evropě, natož u nás, přestože na BVV zabíral více jak tři pavilóny, i zde bylo zřetelné jisté „zředění“ stánků a vystavovatelů. Pavilóny již nebyly tak přeplněné stánky jako dříve, chyběla řada značek a firem, a to i těch renomovaných. Bylo by zajímavé znát skutečné důvody, proč jste letos na Bike Brno nemohli navštívit stánky například těchto značek (řazeno abecedně): Apache, AGang, Author, Campagnollo, Giant, Park Tool, Trek, Superior a dalších. Jde o krizi výstavnictví, ekonomiky nebo jen o firemní strategii?

I přes poslední, poněkud znepokojivou otázku se domníváme, že návštěva veletrhu Bike Brno 2012 byla pro zájemce o cyklistiku příležitostí udělat si takřka ucelený pohled o celé oblasti, o možnostech českého trhu, o směrech, které lze v komerční cyklistice očekávat v příští sezoně. Veletrh Bike Brno dojel do svého cíle, nechme se překvapit, jak se povede veletrhu Bike Brno 2013.

Postřehy a poznatky:

  • Masivní nástup elektrokol do všech kategorií
  • Rozrůstá se rodina 29" MTB kol
  • Na veletrhu ubylo experimentů a extravagnce
  • Do sortimentu se vrací klasická kola pro běžné popojíždění
  • Stoupá nabídka skládacích kol
  • Designově se preferují matné laky
  • Rámy jsou vyráběny v klasické geometrii, ale s mnoha „vychytávkami“

Fotogalerie

Pohled na výstavní pavilon Flotila kol od výrobce lyží a tenisových raket Karbonová variace na zadní stavbu - Head Lapierre s elektronicky ovládaným tlumičem Moderní technologie umožňují neobvyklé tvary trubek. Vnitřní vedení bovdenů se prosazuje stále více - Hibike Nezvyklé umístění tlumiče - Focus Malá ukázka sedel Desetikolečko se zabydluje. Jediná Festka na veletrhu Nejdražší a nejlehčí. Nákup 5,1 kg za 259 900 Kč - Wilier Elektrokolo skoro k nerozeznání od běžného - Protanium Dokonale zakrytováno - Protanium Další pěkné elektrokolo - E Force Určitě nejavantgardnější elektrokolo - Smart Nosič s integrovaným akumulátorem - Ducati Při testování elektrokol se jezdilo opravdu rychle. Expozice společnosti Dvě plus dvě - dovozce přívěsných vozíků Croozer a Chariot Blikačky ve tvaru chobotničky děti jistě zaujmou. Od kola je jen kousek ke koloběžkám - Yedoo Mezeq Stánek jednoho z přátel cyklistů. Národní cyklokoordinátor J. Martinek hovoří se zápalem sobě vlastním. Návrat klasiky do města - Kalhoff Stěna poskládaná ze skládček - Tern Retrokolo pro muže i ženy - Felt Pokud chcete létat, kupte si toto kolo. Pumptrack v akci
Světlana Jasná, NaKole.cz, 09.10.2012
Blogy

Proč bychom se nerakovinovali aneb onkologickým pacientem snadno a rychle

 ()
Tento můj deník vznikal v době, kdy Lubošovi byla zjištěna rakovina, a psala jsem jej v průběhu léčby tak, jak se vše odehrávalo, takže je logické, že něco se jevilo ze začátku jinak, než později po operaci. Vedení zápisníku mi pomáhalo zvládnout dění bez antidepresiv, protože když jsem se nutila…
šíp | 18.05.2022

Vez mě dál, Esko má 04 - Za mizející krajinou ropáků

 ()
Motto výletu. Poslouchej [poslouchej]Píseň mou [varovnou]Jen pár not [jen pár slov]Ten zvláštní tón [snad je ještě čas]Každý z nás [ty i já]Dobře ví [dobře zná]Kolik má svět krás. Na cestách [výfuky aut]Dalekých [víří prach]Na řekách [špína a louh]Hlubokých [měl bys mít strach]V polesí [každý tvůj…
Favorit1970 | 15.05.2022

Na Kanáry na kole

 ()
Někdy nám život připraví okamžiky, kdy je potřeba vzít rozum do hrsti a… …zahodit ho, co nejdál to jde. A tak se mi stalo, že jsem koncem ledna vzal kolo a vyrazil na Kanárské ostrovy. Teď jsem na ostrově La Palma a rozhodl jsem se, podělit se o zážitky z dvouměsíční cesty.  Konec ledna ve Francii…
Martin_re-cyklista | 14.05.2022

Vez mě dál, Esko má 03 – Kudy chodil pan Karel s paní Olgou

 ()
Který kousek naší země dnes poznám? Pramen Kocáby - Stará Huť - Praha Od pramene Kocáby přes lesy východně od Dobříše, a dále na jižní okraj Prahy. To je plán tohoto výletu na konci dubna 2022. Kde pramení Kocába V pátek do pozdního večera řeším pracovní úkoly, rovněž i v sobotu brzy ráno. A tak…
Favorit1970 | 24.04.2022

Československo s dětmi - kapitola 12.

 ()
Člověk se pořád má co učitDůl Bílina. Mělo by jít o nejhlubší místo ČR (cca 20 m nad mořem), byť uměle vytvořené. Ze dna dolu startoval Milan Silný svůj nonstop přejezd mezi nejnižším a nejvyšším místem naší republiky. Ano, odsud (poté co si vyřídil potřebné povolení) dojel se svým parťákem během…
Peggy | 08.02.2022

O čem se mluví:

Cestování na kole Kam dál? dnes v 12:40
Jaké to je dnes 120 dnes v 12:34
Bezpečnost na kole Zkušenosti s GARMIN VARIA RADAR RTL515 dnes v 12:34
Technické rady přeskakující řetěz dnes v 11:23
NEcyklo Pobavilo, potěšilo 177. dnes v 10:04
Jak funguje Blacklist? dnes v 10:00
Oblečení a outdoor Hamaka dnes v 07:53
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

201 cyklistů (8 přihlášených)

Proč bychom se nerakovinovali aneb onkologickým pacientem snadno a rychle

Tento můj deník vznikal v době, kdy Lubošovi byla zjištěna rakovina, a psala jsem jej v průběhu léčby tak,…
šíp | 18.05.2022

Vez mě dál, Esko má 04 - Za mizející krajinou ropáků

Motto výletu. Poslouchej [poslouchej]Píseň mou [varovnou]Jen pár not [jen pár slov]Ten zvláštní tón [snad je…
Favorit1970 | 15.05.2022

Na Kanáry na kole

Někdy nám život připraví okamžiky, kdy je potřeba vzít rozum do hrsti a… …zahodit ho, co nejdál to jde. A tak…
Martin_re-cyklista | 14.05.2022