reklama

Cyklotrasa Odra-Nisa

Rodí se ambiciózní projekt, který spojí české cyklotrasy s německými a polskými.

Účastníci cyklistické exkurze po trase okruhu Hrádek nad Nisou – Žitava – Hrádek nad Nisou
Účastníci cyklistické exkurze po trase okruhu Hrádek nad Nisou – Žitava – Hrádek nad Nisou
Foto: Liberecký kraj

Cyklotrasa Odra Nisa je jednou z deseti cyklotras s přeshraničním efektem v rámci Eurore­gionu Nisa. Výstavbu cyklokoridoru Odra-Nisa, který by propojil české cyklotrasy se stezkami v sousedním Německu a Polsku, připravuje Liberecký kraj.

Start cykloexkurze v Hrádku nad Nisou
Start cykloexkurze v Hrádku nad Nisou

Liberecký kraj od loňského roku spolupracuje s Landkreis Görlitz na projektu „Mezinárodní press-trip ODRA-NISA a marketingové aktivity“, jehož cílem je podpora úspěšné realizace cyklostezky ODRA-NISA na české straně. Náplní projektu jsou aktivity zaměřené na propagaci této cyklostezky na obou stranách hranice. Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií z prostředků ERDF – Evropského fondu regionálního rozvoje – Fondu malých projektů programu Ziel 3 / Cíl 3, Svobodný stát Sasko – Česká republika, prostřednictvím Euroregionu Nisa.

Aktivitami projektu bylo uspořádání odborného workshopu na podzim 2010 a zpracování propagačních panelů. V květnu 2011 ve zcela novém Multifunkčním centru v Hrádku nad Nisou proběhla mezinárodní cyklokonferenci Odra-Nisa. Mezi účastníky byli zástupci s profesním zájmem o problematiku cyklodopravy z ČR, Německa a Polska. V odpoledních hodinách, pak odstartovalo 50 účastníků na cyklistickou exkurzi po trase okruhu Hrádek nad Nisou – Žitava – Hrádek nad Nisou.

CD

Liberecký kraj vydal i sborník na CD s výstupy z konference v německém, českém i polském jazyce. Tento sborník obdrží všichni účastníci proběhlé konference, ale lze je získat i bez podmínky účasti na konferenci na adrese iveta.moravco­[email protected].

Účastníkům podzimního workshopu i jarní cyklokonference byl představen klíčový dokument pro celý projekt Územně technická studie ověření páteřní cyklotrasy Odra Nisa v úseku Nová Ves nad Nisou – Hrádek nad Nisou. Jeho řešitelé představili průběh tvorby dokumentu, způsob projednávání, cíle a výsledky zpracované studie.

Zpracovaná studie počítá s asi 48 kilometrů dlouhou trasou od pramene Nisy v Nové Vsi nad Nisou na Jablonecku přes Liberec, Chrastavu a Hrádek nad Nisou k hranicím. Zhruba 75 procent trasy povede po současných komunikacích, které bude třeba upravit, asi 11,5 kilometrů stezek bude ale nutné dostavět. Náklady projektu se odhadují na 378 milionů korun.

Liberecký kraj předpokládá, že bude cyklotrasu budovat po etapách a v současné chvíli zadal zpracování projektové dokumentace pro územní souhlas a ohlášení stavby. V letošním roce tak ještě provede opravu stávající komunikace v délce 3,66 km v úseku od Heřmánkovy ulice u mostu přes Nisu u cukrárny Eliška až po ulici Andělohorskou.  

V současné době je povrch zmíněného úseku v havarijním stavu. V rámci stavebních úprav dojde rekonstrukci komunikace s novým povrchem včetně odvodnění, bude obnoveno a doplněno dopravní značení a vybavení cyklotrasy.

Hraniční přechod

Rozvoj cykloturistiky patří k prioritám Libereckého kraje. Je důležité, aby cyklisté regionem pouze neprojeli, ale zastavili se, ubytovali a poznávali okolí. V současné době je na jeho území asi stovka cyklotras dlouhých bezmála 2 226 kilometrů. Z 99 procent ale využívají již existující komunikace, od polních a místních cest, až po místní souběhy se silnicemi I. až III. tříd. Mnohde se cyklistické trasy kříží s hlavními komunikacemi a jsou proto velmi rizikové z hlediska bezpečnosti dopravy. Liberecký kraj má snahu ve spolupráci s obcemi oddělovat postupně trasy pro cyklisty od motorové dopravy.

Logo cyklotrasy Odra-Nisa

Cyklisté se nemusejí obávat toho, že se na cyklotrase Odra-Nisa budou proplétat mezi auty po vytížených silnicích. Pouze dva a čtvrt kilometru povede trasa v souběhu se silnicemi první třídy v Jablonci n. N. a v Proseči, přes dva kilometry povedou po silnici druhé třídy v Chrastavě a celkem tři a půl kilometru je naplánováno po silnicích třetích tříd. Zbytek využívá místních nebo nových cest. Většina z necelé padesátky kilometrů bude asfaltobetonová. Trasa začíná na hraničním přechodu Hartava a vede po pravém břehu Nisy do Bílého Kostela po stávajících, ale povodněmi silně poničených komunikacích. Cyklisté pak pojedou dál přes ChrastavuAndělské hoře, kde ještě letos proběhne popisovaná rekonstrukce povrchu trasy.
Největší problémy se předpokládají  při řešení průjezdů velkými aglomeracemi.

V Libereckém kraji se připravuje několik dalších velkých projektů. Mimo koridoru Odra-Nisa se intenzivně pracuje třeba na výstavbě cyklostezky Varhany na Českolipsku nebo na cyklomagistrále Ploučnice. Na Semilsku zase připravují velký projekt cyklostezky Greenway Jizera, která má vést od pramene Jizery až k jejímu soutoku s Labem.

Evropský fond pro regionální rozvoj: Investice do vaší budoucnosti
Projekt je spolufinancován z ERDF (Evropského fondu regionálního rozvoje - Fond malých projektů Cíl 32007–2013) prostřednictvím Euroregionu Nisa

Fotogalerie

Účastníci cyklistické exkurze po trase okruhu Hrádek nad Nisou – Žitava – Hrádek nad Nisou Start cykloexkurze v Hrádku nad Nisou Přejezd z Hrádku do Žitavy Účastníci cyklistické exkurze Účastníci cyklistické exkurze Sborník na CD s výstupy z konference
Iveta Moravcová, Liberecký kraj (PR), 31.08.2011
Blogy

Slovinsko na kole - 3. část - moře

 ()
Celý zbytek dovolené se již nenesl v žádném dramatickém duchu. Žádné další defekty ani nic jiného. Až na jeden incident, který se přihodil na úpatí Julských Alp, kam jsme se při našem kolečku opětovně vrátili, bych mohla cestu až do konce popsat v několika větách, vlastně jen sepsat seznam…
Peggy | 21.10.2025

Slovinsko na kole - 2. část

 ()
Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným pevně daným časem. V případě vlaku mívám už tak silný předodjezdový stres ještě silnější. Před odjezdem někam autem jdu klidně spát, protože vlastně o nic nejde, no a co, že vyjedeme o hodinu…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

 ()
Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem zajímavější a divočejší - zkrátka ten pravý - Balkán. Slovinsko byla civilizace už před dvaceti lety, tedy nuda, nejvíc západ ze všech zemí bývalé Jugošky, první v EU, první přijali euro... Přejeli…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

 ()
Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych se postavil na start jednoho z nejtěžších cyklistických závodů na světě – Silk Road Mountain Race. Dohromady 1900 kilometrů v horách tak vysokých, že se mi zastavoval dech. Když se mi poprvé…
Fabulator | 07.10.2025

Pobaltí 2023 - 5. část

 ()
Z Lotyšska zase do Litvy a domů Když se kouknete na mapu pobaltských republik, snadno pochopíte, proč se každá země kromě Estonska, musí navštívit dvakrát, chcete-li udělat nějaké kolečko. Pokaždé si průjezd nějakým významnějším městem naplánujeme tak, abychom toho viděli co nejvíc a nenajeli…
Peggy | 16.09.2025

O čem se mluví:

Lehokola LontBent 2025 včera v 21:19
Homebuilders lehokol 16 včera v 21:04
Cestování na kole Opět přes Aply na kole, tentokrát Bergamo-Innsbruck včera v 18:27
NEcyklo Jaké to bylo 158 včera v 18:26
Ostatní – cyklo Stav našich vodníků - 3. včera v 16:23
NEcyklo Co vás zaujalo 288 včera v 12:39
Komentáře k blogu Slovinsko na kole - 3. část - moře včera v 06:58
NEcyklo Nejlepší vtip 56. 25.10.2025
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

228 cyklistů (1 přihlášený)

Slovinsko na kole - 3. část - moře

Celý zbytek dovolené se již nenesl v žádném dramatickém duchu. Žádné další defekty ani nic jiného. Až na…
Peggy | 21.10.2025

Slovinsko na kole - 2. část

Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem…
Peggy | 08.10.2025