Co si přeje pod stromeček redakce NaKole.cz

Vánoce jsou odjakživa především svátky naděje. Za všechny kolaře, bikery i městské cyklisty jsme sepsali dopis Ježíškovi. Pod letošním vánočním stromkem sice naše přání nenajdeme, v příštích letech by splnění alespoň některých z nich velmi potěšilo.

Ať vám Ježíšek na svém poštovním kole přiveze hromady dárků.
Foto: Květoslav Syrový

Vám všem, ale i sobě bychom přáli, aby v příštích letech bylo u nás možné to, co dnes známe z ostatních zemí, jako je Dánsko, Nizozemí nebo Německo. Vyberte si i vy z následujícího seznamu a napište, které přání je to „vaše“:

• Zákonná ochrana cyklistů jako nejslabších účastníků provozu. Pokud se střetne cyklista s motorovým vozidlem, automaticky se to považuje za chybu řidiče, který nese následky (Dánsko).
  • Nižší daně pro firmy, jejichž zaměstnanci jezdí do zaměstnání na kole.
  • Příspěvky od zaměstnavatelů na nákup kola. V Nizozemsku může zaměstnanec dostat na nové kolo 200 euro každé 3 roky.
  • Příspěvek státu zaměstnancům, kteří jezdí do práce na kole. V Belgii dostává zaměstnanec, který jezdí na kole do práce, od státu dotaci 0,20 euro za každý ujetý kilometr.
  • Půjčování starých dlouhodobě odstavených a opravených kol studentům za symbolický poplatek (Belgie).
  • Veřejná městská kola (public bicycles) zdarma nebo za minimální poplatky (Barcelona, Paříž, Brusel…).
  • Zastřešené parkovací domy pro kola zdarma u nádraží a zastávek MHD či u nákupních středisek.

Na naši adresu dorazilo před několika dny také vánoční přáníčko z Pardubic. Jak je vidět, některá města se k výzvám staví čelem. Kromě primátorky paní Štěpánky Fraňkové se na pohlednici nechali zvěčnit také všichni její náměstci:

Takže krásné vánoce a ať vám Ježíšek přiveze co nejvíc dárků!

Rádi bychom poděkovali Zbyňku Speratovi, který svojí disertační prací inspiroval naše přání uvedená v tomto článku.

redakce NaKole.cz, 22.12.2010

Jak začínal syn jezdit na kole

Koupě dětského kola pro syna a seriál závodů Na kole jezdím už hodně dlouho a k tomuto koníčku jsem dotáhnul i manželku, takže jezdíme několik let spolu. Zpočátku se jí sice moc nechtělo, ale když jsem vymyslel pár výletů jen s mírným převýšením, ale přitom krásnou přírodou, tak byla z trávení času…
Kolo-pro | 10.07.2018

Cyklovýlet do srdce Brd, červen 2018

Dlouho jsem se už tak nepobavil a ještě ve spojení s výletem na kole :-D Vyrazili jsme v sobotu 2. června ráno vlakem do Rokycan a pak na kole přes brdské kopce směr Praha. Celkově nás jelo pět, já, Honza a ještě tři neznáme cyklistky – Helena, Soňa a Marika, které jsme různě náhodně potkali v…
Ladama | 26.06.2018

Slovinsko – Julské Alpy – Triglavský národní park

Stejný termín, stejná cestovní kancelář, v únoru obsazujeme poslední volná místa a těšíme se do nepoznané krajiny. Polovinu země zabírají lesy, třetinu hory, 28 vrcholů přesahují hranici dvou tisíc metrů. Vzpomínám, jak jsem víc, jak před 20 lety odpovídala na jakousi anketu cestovní kanceláře, kam…
HMS | 12.06.2018

Cykloputování podél Ohře, Labe a Vltavy - květen 2018 reportáž

Navázali jsme na naše loňské putování po Krušných horách u Karlových Varů. Vyrazili jsme v počtu 13 účastníků na cykloakci v termínu 4. - 8. května a vlakem jsme se v pátek přepravili do Ostrova nad Ohří. Celkem 6 mužů a 7 žen, tedy ženy v přesile :-D Trasa byla pohodová, většinou po asfaltovém…
Ladama | 10.06.2018

Kalottireitti – k nejvyšší hoře Finska Halti

Nordkalottleden (švédsky; česky Cesta Severní Kalotou, švédsky Nordkalottleden, norsky: Nordkalottruta, finsky: Kalottireitti) je značená turistická stezka v polární oblasti v severských zemích, v oblasti Severní Kalota. Cesta má celkovou délku 800 km a leží podél hranice Norska, Švédska a Finska.…