NaKole.cz cílem pirátského útoku

Pokud jste stejně jako my v průběhu neděle vyhledali některou z podstránek NaKole.cz, čekalo na vás pořádné překvapení. Obsah serveru byl označený jako „Badware“, tedy jako škodlivý software, který může být nositelem nebezpečného obsahu.

Foto: www.google.com

První náznaky, že se něco děje, se objevily o nedělní půlnoci. Od tohoto okamžiku jsme dostali desítky e-mailů s upozorněním i dotazy na důvody tohoto stavu. Na tomto místě bychom proto rádi vysvětlili, co a proč se stalo a co to znamená pro návštěvníky našeho serveru NaKole.cz.

Co je Badware

Označení Badware se vztahuje na poměrně širokou skupinu počítačových programů, kterým se každý uživatel raději vyhne. Není potřeba dodávat, že jejich šíření je nelegální. Jde především o software, který:

• podvodně získává čísla bankovních účtů, hesla k nim, obchodní tajemství nebo jiné důvěrné informace;
  • navádí uživatele, aby koupil něco, co nepotřebuje a nechce koupit,
  • zasílá nevyžádané e-maily (spam),
  • útočí na bezpečnost ostatních počítačů nebo sítí,
  • distribuuje další škodlivý software.

(zdroj: www.stopbadwa­re.com)

Jednotlivý server se nositelem Badware může stát velmi snadno. Pokud vynecháme případ, kdy sami provozovatelé serveru nemají na internetu úplně čisté úmysly, existuje celá škála možností, jak umístit na stránky podezřelý kód. V našem případě využil neznámý útočník část systému, která je doručována externím softwarem. Pirátský program automaticky dodal část kódu, který se navenek choval jako potenciální nosič virů. S největší pravděpodobností se přitom nejednalo o cílený útok, ale o zábavu hackerů či lidí, kteří si ověřují určité postupy při nabourávání serverů.

Program Googlebot, který automaticky prochází všechny známé internetové stránky a vyhodnocuje jejich obsah, zařadil následně server NaKole.cz do seznamu podezřelých stránek s potenciálně nebezpečným obsahem. Všichni uživatelé, kteří mají nějaký doplněk od Google, použili vyhledávač s touto značkou nebo byli registrováni jako uživatelé některé ze služeb zajišťovaných korporací Google, dostali toto varovné upozornění při pokusu o vyhledání některé z našich podstránek.

Situaci okamžitě začal řešit náš administrátor. Jak se zjistilo, chyba byla v datech přebíraných z externí databáze. Po odstranění dotčených kódů se NaKole.cz opět přesunul mezi servery s důvěryhodným obsahem.

Aktuální hlášení serveru Google.com, které se týká kontroly NaKole.cz, je následující:

Kontrola těchto stránek byla dokončena. Tyto stránky jsou čisté. Probíhá odstraňování varování o přítomnosti škodlivého softwaru z hledání na webu. Prosím vězte, že rozšíření této změny může nějaký čas trvat.

Jen velmi nepravděpodobné je, že by se návštěvou NaKole.cz kterýkoli počítač nakazil. Situace, kdy útočník využije pro své záměry cizí server, se na internetu nicméně opakují s železnou pravděpodobností a ani my je úplně vyloučit nemůžeme. Uděláme ale vše pro to, aby NaKole.cz fungovalo i nadále co nejlépe.

redakce NaKole.cz, 25.10.2010

Přejezd Šumavy na kole z Železné Rudy k Lipnu

V zimě jsem přejížděl Šumavu na běžkách, a tak se mi zalíbila, že jsem tam zamířil i v létě, s manželkou a 11letým synem na kolech. Přes den pročištění hlavy, trochu sportovního výkonu a přes noc pohodlí penzionu. Puťák „každou noc jinde" nepadal v úvahu, protože málokterý penzion poskytne v sezóně…
VLB | 11.09.2018

Známé i neznámé vrcholy Klatovska 1 – Hraničář, Kameňák

Jsem cyklista spíše závodního ražení a tomu podřizuji prakticky veškerý čas na kole. Vyjížďky pojímám formou tréninků. Stejně tak mám ale rád i cestování na kole - čas od času vyšlápnout na celý den s batůžkem na zádech nebo s brašnami na nosiči na více dní, projíždět krajinou, kochat se,…
JohnyB | 31.08.2018

Na kole ve Vysokých Tatrách

Letošní dovolená nebyla dlouho plánovaná, jen lokalita byla daná, Vysoké Tatry. Vloni jsme byli v Pribylině, letos se posouváme kousek dál na východ. Na poslední chvíli najdu ubytování v Nové Lesné, vesničce přímo pod majestátným Slavkovským štítem, jehož vrchol jsem zdolala před několika lety,…
HMS | 30.08.2018

Cyklistický návod k východní Evropě

Letošní léto jsem strávil krásným výletem kolem východní Evropy: Karpaty - Černé moře - Pobaltí - Petrohrad - Nordkapp a přes Norské hory a fjordy zpět. Tady: http://putovanikolem.cz mám deníček s turistickými fotkami. Ale napadlo mě zde se podělit i o technikálie kolem cestování, protože pro mě…
tomasnakole | 21.08.2018

Vltavská cyklostezka s desetiletým dítětem

Po více než půlročních přípravách a přemýšlení jsme se rozhodli jet s naším desetiletým synem Vltavskou cyklostezku. Původní plán byl jet z Českých Budějovic a stihnout to do sedmi dní.Když jsem se však s tímto záměrem zmínil před kamarády-cyklisty, tak mě to rozmluvili s tím že nejhezčí úsek je…