reklama

Airbag pro cyklisty – výstřelek nebo nový trend?

Se svým příspěvkem k diskuzi o povinném nošení přileb aktuálně přicházejí dvě mladé švédské návrhářky. Airbag pro cyklisty, který představily minulý týden na veletrhu ve Stockholmu, si vysloužil také označení „neviditelná helma“. Už žádné zpocené vlasy nebo sportovní cyklistické přilby ke společenskému oblečení, slibují výrobci cyklistické helmy Hövding.

Foto: www.hovding.com

Nová ochrana hlavy byla vyvinuta na stejném principu, na kterém fungují airbagy u automobilů. Nafukovací helma je ukryta ve speciálním límci. Po srážce s automobilem nebo pádu na zem se velmi rychle aktivuje ochranný štít, který zabrání poraněním hlavy. Límec je vybavený malou bombičkou s héliem, jež tento skládací airbag dokáže nafouknout za desetinu sekundy. Zařízení se začne prodávat ve Švédsku počátkem jara za necelé tři tisíce švédských korun, což je v přepočtu okolo sedmi a půl tisíce korun českých.


Foto: www.hovding.com

Autorkami konceptu jsou návrhářky Anna Haupt and Terese Alstin, které mají za sebou studium oboru průmyslového designu na univerzitě v Lundu. Mladé Švédky otevřeně přiznávají, že pro myšlenku „neviditelné helmy“ byly rozhodující debaty okolo zákona o zavedení povinného nošení přileb. Ve Švédsku jsou přilby v současné době povinné pouze pro děti do 15 let a mnoho lidí si přeje, aby to tak zůstalo i nadále. „Žádný zákon by nás nedonutil vzít na hlavu helmu ze Styrofoamu,“ říkají návrhářky k tomuto tématu. Stejně jako Anna a Terese existuje ve Švédsku celá řada lidí, kteří helmu odmítají.

Tvůrkyně nové myšlenky ovšem nejsou vůbec proti nošení cyklistických přileb. Uvědomují si pouze, že za rozhodnutím nenosit helmu stojí často zmačkaný účes nebo osobní styl. „Cyklistika je silně spojená s pocitem svobody,“ to je základní závěr průzkumu, který předcházel rozhodnutí o vývoji nového produktu. Městským cyklistům nabízí stylový vzhled, který se nevylučuje s osobní bezpečností. Cesta od nápadu k zahájení prodeje trvala celých šest let, během kterých se testoval límec, do něhož airbag lze ukrýt, senzory, které jsou aktivovány při pádu či nárazu, i speciální systém nafouknutí límce a jeho tvar. Nový koncept dostal označení Hövding, což znamená v překladu „náčelník“ či „vojevůdce“.


Foto: www.hovding.com

Možná že airbag pro cyklisty je dalším z výstřelků, který povede do slepé uličky cyklistiky. Ukazuje však minimálně jeden důležitý trend, kterým je přizpůsobení se potřebám jednotlivců a vysvobození z uniformní šedi. „Podle nás je lepší cestou nabídnout helmu, kterou budou lidé nosit s potěšením, než nutit je k tomu zákonem,“ vypovídají na webu www.hovding.com autorky konceptu.

Podívejte se, jak systém funguje v případě, že dojde ke srážce s automobilem nebo pádu na zem:

 

Další informace:

Fotogalerie

Jitka Vrtalová, NaKole.cz, 26.10.2010
Blogy

Valíme na Moravu – podruhé

 ()
Jak už jsem kdysi vyprávěl, v Třebíči na Moravě máme jednu příbuzenskou větev, a tak se tam od nás z Klatovska jednou, dvakrát ročně vydáváme. Cesta autem dlouhá asi 250 kilometrů mi dlouho šrotovala v mozkových převodech, až jsem se jednou odhodlal a byla z toho parádní dvoudenní cesta s brašnami.…
JohnyB | 16.08.2019

Být králem na cestě ... 4. Holandsko

 ()
Cesta z frankofonního Bruselu do holandských Flander vede prostě přes arabsky mluvící Střední východ. Přijede-li člověk po dálnici, nemá šanci si toho všimnout, ale na kole je to docela jiné. Krasoduchové by si na mě smlsli, neboť jsem opravdu zažíval pocity nefalšovaného a zarputilého xenofoba.…
Jindra8526 | 10.08.2019

Krkonošemi na kole (2019.07.21. - 07.24.)

 ()
Dlouho jsme s kamarádem Jardou sbírali morální síly na podobný podnik. Nakonec jsme se rozhodli využít volný čas, který se nabízel v tomto termínu mezi prací, hlídáním vnoučat, koček, domácími pracemi a pod... Jistě bychom vymysleli cestu Krkonošemi i na víc dní, jen bychom ji museli zase odkládat…
vlli2 | 29.07.2019

Být králem na cestě... 3. Do Bruselu

 ()
Ven z města světel zase podél kanálu, časně zrána. Na sever, nevábným předměstím Saint-Denis, kde by člověk nechtěl zůstat sám po setmění, tahle část Paříze opravdu za vidění moc nestojí. Naštěstí je neděle, všichni spí, jen u a tam se potácí nějaká postavička či skupinka, která má ještě noc a…
Jindra8526 | 28.07.2019

Být králem na cestě... 2. Do Paříže

 ()
Na snídani ve Strasbourgu je moc brzo, celé město ještě spí. Tady to umím, rovně, pak u mekáče doprava přes park a jsem u kanálu Marna-Rýn, který bude mojí navigací dalších 70 kilometrů. Trochu vystrašeně sleduji oblohu a čekám, kdy se nad obzorem vyloupne ten neúprosný, zářící tyran, ale „zatím…
Jindra8526 | 27.07.2019

O čem se mluví:

NEcyklo Co vás zaujalo 214. před minutou
Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska 83. dnes v 17:57
Lehokola Homebuilders lehokol 12 dnes v 14:42
NEcyklo OT - Jak ušít teepee dnes v 14:28
Elektrokola Bafang M420 Throttle dnes v 14:15
Technické rady Převod přesmykače dnes v 13:39
Délka ramínka dnes v 07:42
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

310 cyklistů (17 přihlášených)

Valíme na Moravu – podruhé

Jak už jsem kdysi vyprávěl, v Třebíči na Moravě máme jednu příbuzenskou větev, a tak se tam od nás z…
JohnyB | 16.08.2019

Být králem na cestě ... 4. Holandsko

Cesta z frankofonního Bruselu do holandských Flander vede prostě přes arabsky mluvící Střední východ. Přijede…
Jindra8526 | 10.08.2019

Krkonošemi na kole (2019.07.21. - 07.24.)

Dlouho jsme s kamarádem Jardou sbírali morální síly na podobný podnik. Nakonec jsme se rozhodli využít volný…
vlli2 | 29.07.2019