Těžko by se v Čechách hledal někdo, kdo by neznal kola Author. Není divu – za posledních patnáct let, kdy tato originální česká značka působí na českém trhu, je nabídka každým rokem bohatší, a to kvalitativně i kvantitativně. Nikoho tedy nepřekvapí, že již v roce 2009 se u nejvyšších modelů Author nabízí rám z karbonové pleteniny. Vyzkoušeli jsme, jak se jezdí na modelu Author Avion pro rok 2010.
Karbon, fenomenální materiál konce minulého století, se na kolech začíná poprvé objevovat v devadesátých letech. Zasvěcení si jistě vzpomenou například na celoodpružené GT. Postupně se toto „černé konstrukční zlato“ stále více objevuje na silničních kolech, pak na MTB a na konci prvního desetiletí 21. století ho můžeme nalézt na špičkových krosech.
Jak je vidět, čeští výrobci nezaspali a my jsme tak dostali možnost otestovat druhý nejvyšší model od Authora, krose zvaného Avion.
Foto: NaKole.cz
Při pohledu z větší dálky Avion nijak nevybočuje z řady podobných kol a neprozrazuje svůj ušlechtilý základ. Trubky vypadají tak nějak normálně, zadní stavba je tvořena klasickými vzpěrami bez, pro řadu karbonových rámů, tak typické monostay.
Bližší pohled však prozradí ladné přechody mezi jednotlivými trubkami a také karbonovou pleteninu, zde zdánlivě chaoticky vytvořenou.
Rám je vyroben technologií monocoque, jedná se tedy o spojení předního trojúhelníku se zadní stavbou do jednoho kusu skořepinové konstrukce rámu. Díky speciálnímu tvarování jednotlivých trubek, zesílení kritických míst a technologii lepení jednotlivých částí rámu nabízí ideální kompromis mezi unikátností karbonových rámů a požadavky sportovně založených jezdců.
Celkový tvar rámu vychází z původní MTB rámové konstrukce, tedy nalezneme zde biaxiálně přetáčenou dolní rámovou trubku, rovnou vidlici a esovitě zprohýbané horní vzpěry a to vše je pro více komfortu ještě podpořené biaxiálně přetočenou subtilní horní rámovou trubkou. Zaujme i mohutná sedlová roura mírně kuželovitého tvaru.
Foto: NaKole.cz
Za šťastnou volbu považuji přítomnost vzduchové vidlice RST Vogue s možností úplného uzamčení. Již její masivní tvar slibuje slušnou tuhost.
Pohon dodalo Shimano mixem komponentů od Deore po Deore LX. Brzdění bylo svěřeno firmě Tektro, která má v této oblasti bohaté zkušenosti.
Většina pevných komponentů nese logo Ritchey. Nic proti tomu, ale karbonovou sedlovku Author bych viděl raději. Tato značka dodala zajímavě tvarované sedlo Super Sport. Logo výrobce kola pak najdeme ještě na poloslickových pláštích.
Již na první pohled si Avion získal mé sympatie. Karbon jako materiál preferuji jak na postu komponentů, tak zejména rámů. Velmi slušný je i celkový design kola.
A po nasednutí jsem byl nucen konstatovat, že mi tak zvaný „posed“ perfektně vyhovuje, a to i přesto, že osobně preferuji nízko položená řídítka a tomu odpovídající sportovní natažení. To u krosových kol asi nikdo neočekává, nedočkáte se je ani zde. Author vás v každém případě přivítá svou univerzálností a vyvážeností, která umožňuje si jízdu opravdu vychutnat.
Navíc hned po nasednutí zjistíte, že Avion opravdu jede. Vláčnost rozjezdu, často tak typickou právě pro tuto kategorii, zde nečekejte. Relativně lehké komplety kol (například přední kolo včetně pláště váží jen 1,63 kg, což není mnoho), ve spojení s rychlými plášti Author nemají důvod omezovat zrychlení jezdce. Podobně jako na silničním kole nebo na lehkém pevném MTB jsem často neodolal a zvedal se ze sedla, abych si „nastoupil“, jak říkají závodníci, třeba při výjezdu menšího stoupání a nemusel přitom řadit na lehčí převod.
Foto: NaKole.cz
Sportovní jízdu podporuje i opravdu povedená krosová vidlice RST Vogue. Její 30 mm silné kluzáky a robustní stavba zaručují torzní tuhost a při správném natlakování se jen minimálně zanořuje při jízdě ze sedla. Kdo preferuje větší komfort, stačí jen přiměřeně odpustit tlak z levé nohy a ze sportovce se stává žehlička. Navíc je opatřena dokonalým tlumením, jinými slovy „nekope“. Snad jedině systém zamykání na pravé noze je trochu nezvyklý, tedy páčka k sobě rovná se odemčeno, od sebe: zamčeno. Ale i toto je pro RST typické. Přes karbonový rám není Avion vysloveně pohodlným kolem. Svou daň si vybírá hliníková sedlovka velkého průměru a tužší sportovní sedlo.
Při převážení se ručka váhy zastavila na 11,9 kg, a to i s pedály. Při velikosti 20" kol to je opět velmi dobrá hodnota. A tak se ani nelze divit tomu, že Author Avion má rád i stoupání. Jízdní vlastnosti jsou nezáludné a vyvážené, točivost a vedení směru je 50:50.
Staronová sada LX pracuje bez nejmenšího zaváhání, snad jen brzdy Tektro mají trochu houbovitý chod. To ale není na škodu, alespoň tak nedojde k okamžitému zablokování kol při nešetrném brzdění.
Pokud by se snad někomu zdálo, že Avion je jen a jen pro „vyšvihance“, není tomu tak. Kvalitní a lehké kolo si zaslouží i „pohodáři“ a jak bylo řečeno, není problém nasadit blatníky a nosič a vyrazit na expediční výpravu. Případně je možné vyměnit představec za delší, otočit ho negativně a máme před sebou sportovní stroj na úrovni fitness strojů.
Avion se nebojí ani terénu. Vidlice na to má a konstrukce kola také. Pokud někdo zapochybuje, stačí si vzpomenout na terény, kterými jezdí Zdeněk Štybar a ostatní cyklokrosaři a zvládají to bez odpružené vidlice a na tenčích pláštích i ráfcích. Jen pozor na bláto, použité pláště jsou na něj příliš bezzubé.
A pokud jde o jízdní vlastnosti, Avion je jedno z nejlepších krosových kol, na kterém jsem měl možnost jezdit.
Název: | Author Avion |
Rám: | Author carbon monocoque 700C |
Vidlice: | RST Vogue Air vzduchově uzamykatelná (60 mm) |
Představec: | Ritchey |
Řídítka: | Ritchey Comp |
Sedlovka: | Ritchey |
Sedlo: | Author Super Sport |
Přehazovačka: | Shimano LX |
Přesmykač: | Shimano Deore |
Ovladač řazení: | Shimano Deore |
Brzdy: | Tektro MT-14 |
Pedály: | Author, jednostranně nášlapné |
Ráfky: | Autor Argon Cross |
Pláště: | Author Panaracer Cross700×35 |
Hmotnost: | 11.9 kg s pedály |
Cena: | 27 990 Kč |
Další informace: | www.author.cz |