reklama

Amsterodam cyklistický

Nizozemí máme zafixováno jako zemi, která je rájem pro cyklisty. „Je to totiž placka…to se jim tam jezdí,“ slýcháváme. Málokdo si již představí, že horší je to s počasím, které umí být proměnlivé tak, že při dvacetiminutové jízdě do práce stihnete třikrát zmoknout a třikrát uschnout. Slunce a déšť se v Nizozemsku na podzim dokáží střídat stejně jako na vrcholcích Alp. Přesto se tam na kole jezdí. Co objeví oko odborníka dopraváka, když sedne na kolo?

Amsterodam je město pověstné „grachtovým“ čili „kanálovým“ urbanismem, květinovými trhy a především spoustou jízdních kol.
Amsterodam je město pověstné „grachtovým“ čili „kanálovým“ urbanismem, květinovými trhy a především spoustou jízdních kol.
Foto: Květoslav Syrový

Dalším klišé je „tradice". Někdy to vypadá, že v místech bez tradice to nepůjde. Ale každá legenda má někde počátek. Cyklistickou tradici si Nizozemci zaplatili dokonce krví a to překvapivě až v 60. a 70. letech minulého století. Teprve dvacet let po druhé světové válce začali občané Amsterodamu aktivně požadovat stále slibované a nepřicházející změny životní úrovně. Amsterodam zažíval každodenní dopravní kolapsy, politici a další „odborníci na dopravu" se chystali srovnat se zemí polovinu historického města a postavit kapacitní silniční průtahy. Nestalo se. Možná v tom někdo najde paralelu s dnešním stavem České republiky. Máme 20 let po změně politického systému a územní plány stále počítají s koncepty ze 70. let, jen se jinak jmenují a jinak zdůvodňují. Jestli jsme nespokojení, stejně jako byli Nizozemci tehdy, máme vůli s tím něco udělat? Zřejmě ano. Bohužel však zůstáváme stále u těch kapacitních radiál a u nekonečného sanování (tedy bourání) města.

Proč se dnes v Amsterodamu dobře žije, se dozvíte během fotoreportu „z města cyklistům zaslíbeného". Na závěr se centrálním Amsterodamem můžete i na jízdním kole projet.

Průvodce Amsterodamem ve fotografii najdete zde.

Autorem fotografií i textu je Květoslav Syrový – dopravní projektant v kombinaci oborů: doprava / urbanismus / životní prostředí. Absolvent ČVUT – Fakulty stavební, obor životní prostředí v kombinaci oborů uvedených výše. Nyní se již sedmým rokem zabývá integrací cyklistické dopravy od A do Z, tj. od plánování v území, projektovou a inženýrskou přípravu, až k realizaci a vlastním dozoru na stavbách. Dále je členem Komise Rady hl. m. Prahy pro cyklistickou dopravu a členem pracovní skupiny při Ministerstvu dopravy, kde se podílí na přípravě návrhů na doplnění české legislativy a technické literatury o prvky pro cyklisty. Pracuje jako poradce národního cyklokoordinátora. Je posedlý představou narovnaných zad nejen při jízdě na kole, ale i narovnaných zad morálních. „Čech totiž nemusí být cyklistou, jenž se nahoře hrbí a dole šlape“.

Fotogalerie

Amsterodam je město pověstné „grachtovým“ čili „kanálovým“ urbanismem, květinovými trhy a především spoustou jízdních kol. Autor textu i fotografií Květoslav Syrový
Květoslav Syrový, 18.12.2009
Do vaší knihovny
Blogy

Cyklocestování 2025

 ()
Myslela jsem, že s blogy končím. Žádná velká expedice se nekonala a na nakole je velká konkurence, stačí poslední slovinská pentalogie, jedna autorka, která mi dala impuls k tomu, že tedy ještě nekončím. Dívám se, za rok 2025 je docela dost blogů, přitom se nám to zdá málo. Cestujte, pište,…
Quatsch | 19.11.2025

Slovinsko na kole - 5. část - Závěr

 ()
Sjezd z hor (Zgornje Jezersko) zpět do údolí k řece Sávě byl přesně takový ten táhlý a nekonečně dlouhý sjezd, kdy klesáte jenom zvolna a přejete si, aby to nikdy neskončilo. Jenže zároveň se děsíte, na kolik že to tímto tempem sjedete, protože je víc jak jasné, že to zase budete muset šlapat…
Peggy | 18.11.2025

Slovinsko na kole - 4. část - Ljubljana a Kamnicko-Savinjské Alpy

 ()
Přiznám se, že už jsem se do civilizace docela těšila. Zase na chvíli mít takový ten režim, zajít si dopoledne někde na kávu. V poledne si dát oběd. A odpoledne třeba zastavit na pivko nebo si koupit v obchůdku nanuk. Zkrátka nemuset řešit, kolik zásob nakoupit, kde bude další obchod, jestli bude…
Peggy | 04.11.2025

Slovinsko na kole - 3. část - moře

 ()
Celý zbytek dovolené se již nenesl v žádném dramatickém duchu. Žádné další defekty ani nic jiného. Až na jeden incident, který se přihodil na úpatí Julských Alp, kam jsme se při našem kolečku opětovně vrátili, bych mohla cestu až do konce popsat v několika větách, vlastně jen sepsat seznam…
Peggy | 21.10.2025

Slovinsko na kole - 2. část

 ()
Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným pevně daným časem. V případě vlaku mívám už tak silný předodjezdový stres ještě silnější. Před odjezdem někam autem jdu klidně spát, protože vlastně o nic nejde, no a co, že vyjedeme o hodinu…
Peggy | 10.10.2025

O čem se mluví:

NEcyklo Co vás zaujalo 289 dnes v 10:09
Cestování na kole Je-li listopad, jedu dnes v 09:44
NEcyklo Nejlepší vtip 56. dnes v 08:46
Ukrajina 57 včera v 13:40
Lehokola LontBent 2025 včera v 09:45
Komentáře k blogu Cyklocestování 2025 20.11.2025
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

169 cyklistů (6 přihlášených)

Cyklocestování 2025

Myslela jsem, že s blogy končím. Žádná velká expedice se nekonala a na nakole je velká konkurence, stačí…
Quatsch | 19.11.2025

Slovinsko na kole - 5. část - Závěr

Sjezd z hor (Zgornje Jezersko) zpět do údolí k řece Sávě byl přesně takový ten táhlý a nekonečně dlouhý sjezd…
Peggy | 18.11.2025

Slovinsko na kole - 4. část - Ljubljana a Kamnicko-Savinjské Alpy

Přiznám se, že už jsem se do civilizace docela těšila. Zase na chvíli mít takový ten režim, zajít si…
Peggy | 04.11.2025