Amsterodam cyklistický

Nizozemí máme zafixováno jako zemi, která je rájem pro cyklisty. „Je to totiž placka…to se jim tam jezdí,“ slýcháváme. Málokdo si již představí, že horší je to s počasím, které umí být proměnlivé tak, že při dvacetiminutové jízdě do práce stihnete třikrát zmoknout a třikrát uschnout. Slunce a déšť se v Nizozemsku na podzim dokáží střídat stejně jako na vrcholcích Alp. Přesto se tam na kole jezdí. Co objeví oko odborníka dopraváka, když sedne na kolo?

Foto: Květoslav Syrový

Dalším klišé je „tradice". Někdy to vypadá, že v místech bez tradice to nepůjde. Ale každá legenda má někde počátek. Cyklistickou tradici si Nizozemci zaplatili dokonce krví a to překvapivě až v 60. a 70. letech minulého století. Teprve dvacet let po druhé světové válce začali občané Amsterodamu aktivně požadovat stále slibované a nepřicházející změny životní úrovně. Amsterodam zažíval každodenní dopravní kolapsy, politici a další „odborníci na dopravu" se chystali srovnat se zemí polovinu historického města a postavit kapacitní silniční průtahy. Nestalo se. Možná v tom někdo najde paralelu s dnešním stavem České republiky. Máme 20 let po změně politického systému a územní plány stále počítají s koncepty ze 70. let, jen se jinak jmenují a jinak zdůvodňují. Jestli jsme nespokojení, stejně jako byli Nizozemci tehdy, máme vůli s tím něco udělat? Zřejmě ano. Bohužel však zůstáváme stále u těch kapacitních radiál a u nekonečného sanování (tedy bourání) města.

Proč se dnes v Amsterodamu dobře žije, se dozvíte během fotoreportu „z města cyklistům zaslíbeného". Na závěr se centrálním Amsterodamem můžete i na jízdním kole projet.

Průvodce Amsterodamem ve fotografii najdete zde.

Autorem fotografií i textu je Květoslav Syrový – dopravní projektant v kombinaci oborů: doprava / urbanismus / životní prostředí. Absolvent ČVUT – Fakulty stavební, obor životní prostředí v kombinaci oborů uvedených výše. Nyní se již sedmým rokem zabývá integrací cyklistické dopravy od A do Z, tj. od plánování v území, projektovou a inženýrskou přípravu, až k realizaci a vlastním dozoru na stavbách. Dále je členem Komise Rady hl. m. Prahy pro cyklistickou dopravu a členem pracovní skupiny při Ministerstvu dopravy, kde se podílí na přípravě návrhů na doplnění české legislativy a technické literatury o prvky pro cyklisty. Pracuje jako poradce národního cyklokoordinátora. Je posedlý představou narovnaných zad nejen při jízdě na kole, ale i narovnaných zad morálních. „Čech totiž nemusí být cyklistou, jenž se nahoře hrbí a dole šlape“.

Amsterodam je město pověstné „grachtovým“ čili „kanálovým“ urbanismem, květinovými trhy a především spoustou jízdních kol. Autor textu i fotografií Květoslav Syrový
Květoslav Syrový, 18.12.2009

Z útulku až k moři

Lucie Kovaříková a Michal Jon
aneb Jak se Ernest učil plavat
DOTISK úspěšného titulu s novou podobou obálky Málokterý pes u nás je tak velkým cestovatelem jako Ernest. Vždyť jen na cestě popisované v…

Případ zájezd

Jan Jícha
Příběh o nejneuvěřitelnějším zájezdu všech dob
Byli jste někdy na zájezdu a vrátili se z něj celí, se vším majetkem a všichni? Pak nevíte, co je zájezd. Znáte průvodce, kteří chodí s…

Přejezd Šumavy na kole z Železné Rudy k Lipnu

V zimě jsem přejížděl Šumavu na běžkách, a tak se mi zalíbila, že jsem tam zamířil i v létě, s manželkou a 11letým synem na kolech. Přes den pročištění hlavy, trochu sportovního výkonu a přes noc pohodlí penzionu. Puťák „každou noc jinde" nepadal v úvahu, protože málokterý penzion poskytne v sezóně…
VLB | 11.09.2018

Známé i neznámé vrcholy Klatovska 1 – Hraničář, Kameňák

Jsem cyklista spíše závodního ražení a tomu podřizuji prakticky veškerý čas na kole. Vyjížďky pojímám formou tréninků. Stejně tak mám ale rád i cestování na kole - čas od času vyšlápnout na celý den s batůžkem na zádech nebo s brašnami na nosiči na více dní, projíždět krajinou, kochat se,…
JohnyB | 31.08.2018

Na kole ve Vysokých Tatrách

Letošní dovolená nebyla dlouho plánovaná, jen lokalita byla daná, Vysoké Tatry. Vloni jsme byli v Pribylině, letos se posouváme kousek dál na východ. Na poslední chvíli najdu ubytování v Nové Lesné, vesničce přímo pod majestátným Slavkovským štítem, jehož vrchol jsem zdolala před několika lety,…
HMS | 30.08.2018

Cyklistický návod k východní Evropě

Letošní léto jsem strávil krásným výletem kolem východní Evropy: Karpaty - Černé moře - Pobaltí - Petrohrad - Nordkapp a přes Norské hory a fjordy zpět. Tady: http://putovanikolem.cz mám deníček s turistickými fotkami. Ale napadlo mě zde se podělit i o technikálie kolem cestování, protože pro mě…
tomasnakole | 21.08.2018

Vltavská cyklostezka s desetiletým dítětem

Po více než půlročních přípravách a přemýšlení jsme se rozhodli jet s naším desetiletým synem Vltavskou cyklostezku. Původní plán byl jet z Českých Budějovic a stihnout to do sedmi dní.Když jsem se však s tímto záměrem zmínil před kamarády-cyklisty, tak mě to rozmluvili s tím že nejhezčí úsek je…