O tvrdých lebkách

Těsně před prázdninami na školách v Kroměříži i v místním tisku proběhla informační kampaň „Na kolo jen s přilbou“ o nutnosti používání cyklistických přileb. Dětem do 15 let na silnicích to nařizuje zákon, dospělí tuto povinnost mají jen na silnicích I. řádu.

Ilustrační foto
Foto: Jitka Vrtalová

Výsledky kampaně po přepočítání výsledku šetření Zdravotního ústavu jsou zřejmé. V Kroměříži letos každé druhé dítě do deseti let nosí cyklistickou přilbu. Vloni to bylo jen každé třetí dítě. Ještě větší úspěch je vidět mezi dětmi od 11 do 15 let – zde se nošení cyklistických přileb zvýšilo 2× – z každého desátého nyní nosí přilbu více než každý pátý.

Důvodů, proč nosit na kole najednou přilbu je několik: Pokrok ve vybavení jízdních kol – těžké ukrajiny jsou již minulostí, kola s přehazovačkou a účinnými brzdami jsou normou. Nezvýšila se ale tvrdost lebek. Automobilů přibylo, cyklistických stezek nikoli. Střet cyklisty s automobilem je častější. Cyklisté to odnášejí životem, jejich šance výrazně stoupají s použitím cyklistické přilby. A důvod nejdůležitější: Je dokázáno, že pokud nosíte na kole přilbu, chráníte nejen sebe, ale i okolí. Ostatní snáze překonají ostych přilbu si nasadit. Přilba je na Západě módním doplňkem. Stává se tak i v Kroměříži.

Vyspělá společnost se pozná podle toho, že se vyplácí dodržovat pravidla. Při dopravních úrazech to platí velmi názorně a bolestně. A o tvrdých lebkách ještě jinak. Stále téměř 80 % dětí do 15 let nenosí přilbu na kole. A jen každé druhé dítě do 10 let je na kole chráněno přilbou. Že by je jejich rodiče neměli rádi?

Jak zorganizovat kampaň ve vašem městě?

Potřebujete:

1. odhodlání
  2. koordinátora
  3. politika
  4. peníze (Celková suma odhadem: 15% obyvatel jsou děti do 15 let x 10 Kč. A kolik stojí vánoční výzdoba ve vašem městě každý rok?)

Zdravá města mají výhodu – tyto mechanismy jsou již vytvořeny.

Práci velmi usnadní:

1. městská policie
  2. spolupráce s VZP

Cyklotoulky Orlickem 2018

Když jsem přemýšlel, kam vezmu svoji přítelkyni Petru na její první cyklovýlet na těžko, oko na mapě mi padlo na Orlické hory. Naposledy jsem tam byl s rodiči na kole v roce 1996. Tak teď po 22 letech by nebylo špatné vyzkoušet, co se všechno změnilo. Jako referenční zkoušku jsem zkusil čtrnáct dní…
ondrapisklak | 12.10.2018

Přejezd Šumavy na kole z Železné Rudy k Lipnu

V zimě jsem přejížděl Šumavu na běžkách, a tak se mi zalíbila, že jsem tam zamířil i v létě, s manželkou a 11letým synem na kolech. Přes den pročištění hlavy, trochu sportovního výkonu a přes noc pohodlí penzionu. Puťák „každou noc jinde" nepadal v úvahu, protože málokterý penzion poskytne v sezóně…
VLB | 11.09.2018

Známé i neznámé vrcholy Klatovska 1 – Hraničář, Kameňák

Jsem cyklista spíše závodního ražení a tomu podřizuji prakticky veškerý čas na kole. Vyjížďky pojímám formou tréninků. Stejně tak mám ale rád i cestování na kole - čas od času vyšlápnout na celý den s batůžkem na zádech nebo s brašnami na nosiči na více dní, projíždět krajinou, kochat se,…
JohnyB | 31.08.2018

Na kole ve Vysokých Tatrách

Letošní dovolená nebyla dlouho plánovaná, jen lokalita byla daná, Vysoké Tatry. Vloni jsme byli v Pribylině, letos se posouváme kousek dál na východ. Na poslední chvíli najdu ubytování v Nové Lesné, vesničce přímo pod majestátným Slavkovským štítem, jehož vrchol jsem zdolala před několika lety,…
HMS | 30.08.2018

Cyklistický návod k východní Evropě

Letošní léto jsem strávil krásným výletem kolem východní Evropy: Karpaty - Černé moře - Pobaltí - Petrohrad - Nordkapp a přes Norské hory a fjordy zpět. Tady: http://putovanikolem.cz mám deníček s turistickými fotkami. Ale napadlo mě zde se podělit i o technikálie kolem cestování, protože pro mě…