reklama

Cestovní kanceláře přicházejí s nabídkou pro letní sezónu 2009

Na počátku devadesátých let si půjčili autobus s vlekem pro kola a vyrazili do zahraničí. Takové byly začátky většiny českých cestovních kanceláří, které mají v nabídce cyklozájezdy. Co patří k obvyklému servisu pro rok 2009, to se dočtete v následujícím článku.

Foto: NaKole.cz

Holanďané poznávají svět

Na slovenské návsi čeká autobus. Přijíždí skupina holandských cyklistů. Drobně prší, nálada ve skupině je ale výborná. Všichni na sobě mají oblečené stejné žluté pláštěnky s logem cestovní kanceláře. Skupina zajíždí k otevřeným vratům jednoho ze stavení. Na zápraží si tu slovenský traktorista obouvá bagančata. „Ahóóój!“ zdraví ho všichni sborem. Autobus otevírá dveře a řidič vytahuje stoleček, návsí se rozlije vůně kávy a koláčů. Po občerstvení zjišťuje jeden z Holanďanů, že cestou píchnul. Průvodce s většinou skupiny pokračuje dál, servisman z autobusu vytahuje bednu s nářadím a kolo má během několika minut nové obutí. Holanďané vyrážejí dále prozkoumat Podunajskou stezku v Maďarsku a na Slovensku.
Zajímalo nás, jestli klient české cestovní kanceláře může někde dostat podobný servis a zda o to vůbec stojí.

Český klient – baťůžkář nebo pohodář?

Od počátku devadesátých let prodělal trh s cyklozájezdy velký posun. Na počátku se většina cestovních kanceláří snažila vycházet vstříc klientům co nejnižší cenou zájezdu.
„Nejdříve začali putovat s bicyklem jen ti, kterým nevadilo rádoby nepohodlí stanu a spacáku a studená sprcha jednou týdně,“ vzpomíná Marie Klementová z cestovní kanceláře Kudrna, která se specializuje na sportovní zájezdy. Největší část klientely tehdy tvořili mladí lidé, většinou studenti, kteří se chtěli podívat do světa. „Ta skupina je celkem početná i dnes,“ doplňuje Stanislav Švarc z cestovní kanceláře Skitur. „Mají levnější vybavení, je jim jedno, kde bydlí, hlavně potřebují zajistit dopravu a dostat šanci objevit další části světa.“
Počet lidí, kteří chtějí strávit dovolenou na kole, ale každým rokem roste. Přibývá hlavně aktivních lidí ve středním věku, kteří očekávají určitý servis. Několik set korun za zájezd navíc pro ně neznamená výraznou bariéru, za svoje peníze ale očekávají dobré spaní, jídlo a program bez zádrhelů.
A cestovní kanceláře se „novému klientovi“ snaží vycházet vstříc. Počet zájezdů s ubytováním výhradně pod stanem klesá. Častým kompromisem jsou varianty dvojích cen u zájezdu. Levnější varianta zahrnuje ubytování ve stanech, dražší v bungalovech, v penzionech či hotelech. Uspokojí se tak obě skupiny klientů – ti, kteří hledají co nejnižší cenu i ti, kteří očekávají za své peníze odpovídající pohodlí.
„O takzvané holozájezdy klesá zájem,“ potvrzuje ředitel cestovní kanceláře Adventura Petr Novotný. Na cyklozájezdech jsou čím dál tím častěji k vidění i děti. Programy pro rodiče s dětmi patří mezi speciality Adventury – v nabídce této cestovní kanceláře je okolo 20 titulů se sportovním a kreativním programem určeným pro rodiny.

Nechci slevu zadarmo

České cestovní kanceláře se shodují na tom, že s cenou cyklozájezdů se moc hýbat nedá. Kromě ubytování lze ušetřit snad už jen na jídle, ostatní položky jsou víceméně dané. Zájezd se skromější penzí může být ale výhodný jen na první pohled. „Ve finále člověk stejně neušetří, jídlo si musí stejně koupit na místě v místních cenách,“ upozorňuje Stanislav Švarc ze Skitur. Jídlo bývá v naprosté většině evropských zemí dražší. Na druhou stranu je tu možnost seznámit se lépe s místní národní kuchyní i zvyky.

Zařídíme, připravíme…

V čem se ale české cyklocestovky neshodnou, je používání termínu „kvalitní servis“. Většina oslovených tím myslí ubytování v zařízeních vyšší kvality. „Pro nás je to především kvalitně připravený program, s návštěvou zajímavých míst a setkáním s místní kulturou,“ tak to vidí Petr Novotný z Adventury.
Německý či holandský model, kdy cestovní kancelář zajišťuje vše a na klientovi zůstává pouze šlapání do pedálů, v Česku zatím rozhodně nepřevažuje. „Do budoucna to sem směřuje,“ potvrzuje Markéta Lomská z firmy Extremtour. „My se ale zatím snažíme nechat klienty svobodnější. Je s tím víc práce, zároveň ale máme zkušenost, že si tak víc užijí.“
Převážení zavazadel, u našich západních sousedů obvyklá služba, také nepatří do standardů českých cestovních kanceláří. „Lidé chtějí všechno vézt s sebou, i když jedou jen na cestu podél Dunaje. Asi to má v Čechách tradici, být trempem na kole,“ domnívá se Stanislav Švarc, majitel Skitur.
Mezi nadstandardní služby se řadí i nabídka opravy kol, případně prodej náhradních dílů na cestě. Servis kol nabízí zhruba polovina z dvaceti pěti oslovených cestovních kanceláří. Při plánování dovolené se ale o tuto službu zajímá jen velmi málo lidí. Většina cestovních kanceláří tak opravami kol pověřuje své průvodce.

Na koho to slovo padne

Podle jakého klíče se tedy klienti rozhodují při plánování své dovolené? Odpovědí na tuto otázku je tolik, kolik je klientů cestovních kanceláří.
„Pro mnoho lidí je hlavním kritériem délka a termín jejich dovolené. Teprve potom následuje výběr lokality a cestovní kanceláře,“ hovoří o svých zkušenostech Petr Novotný z Adventury. „Jsou i klienti věrní jedné cestovní kanceláři, těch ale stále ubývá,“ doplňuje Dagmar Pazourková z CK Velotours. Nabídka na trhu je velmi široká a vyhledávání a porovnání jednotlivých titulů je díky internetu snadné. Ke střídání cestovních kanceláří přispívá i fakt, že každá firma má „svoji“ lokalitu nebo zaměření, které je pro ni specifické. Jedna se zaměřuje na exotické destinace, druhá zaručí maximální pohodlí, třetí nabídne specialitu v kombinaci kola a lodě. „Pro nás je srdeční záležitostí Korsika nebo Provence, máme rádi i zájezdy na lodi a na kole do Holandska a Francie. Bydlí se na lodi, která se přesune vždy do místa, kam dorazí cyklisté,“ vypočítává Markéta Lomská z Extremtour.
„Většina lidí má starost o to, jestli zvládnou zájezd fyzicky,“ mluví o nejčastějších dotazech Dagmar Pazourková z Velotours. „Často mají strach, že nestačí tempu skupiny, mnohým se zdá hodně ujet denně 80 km. Někteří z našich klientů ujeli v životě maximálně 80 km za den.“

Česko na kole

Boom cyklistiky se, jak se zdá, projevuje i v nabídce cestovních kanceláří. Sportovní zájezdy nabízí stále více subjektů, počet cestovních kanceláří zaměřených na cykloturistiku se stabilně pohybuje okolo čtyřiceti.
K orientaci na českém trhu přispívá i databáze zájezdů NaKole.cz, která v loňském roce obsahovala více než 500 titulů. Nabídka pro sezónu 2009 se začíná naplňovat podle toho, jak jednotlivé cestovní kanceláře dokončují své letní katalogy.

redakce NaKole.cz, 17.12.2008
Blogy

Belánské Tatry a okolí – srpen 2021

 ()
Už jsem skoro zapomněla balit na dovolenou a psát blog se mi vlastně ani nechtělo, ale pak jsem si uvědomila, že až opravdu nebudu nikam jezdit, tak se popis dovolené bude hodit. V době Covidové jsem prošlapala pohorky, praskla podrážka, tak když bylo jasné, že zase jedeme do Vysokých Tater a budu…
HMS | 10.09.2021

O kouzelné holčičce

 ()
Vyrazili jsme k moři, v autě celou cestu překáželo moje kolo. Manželka ho považuje za zbytečnou komplikaci. Jenže v kopcích, co rostou u moře, je to ve vedru na kole sado-maso, to mám rád, chci zase vidět moře z výšky. A chci ho vidět ze sedla, ne z auta. Cestou jsme se zastavili na Mont Ventoux,…
šíravník | 09.09.2021

Vez mě dál, Esko má 02 – Kanál, jezy a potrubí

 ()
Technické památky u Mělníka. 29. 8. 2021 Poslední prázdninovou neděli chci strávit na kole. Počasí je však velmi nejisté a nezdá se mi rozumné cestovat s kolem přespříliš daleko. Chci trasu s návratem k nějaké konečné pražského metra. Chci však také vidět nějaká zajímavá - pro mě - místa. Volba…
Favorit1970 | 30.08.2021

Vez mě dál, Esko má 01 – Pískovny u Neratovic

 ()
Voda přede mnou, voda nade mnou. 7. 8. 2021 Obsah: KPČ A IVČ.Za Ďáblicemi si držte kšiltovku, jedeme z kopce.Lom Kojetice.Vodojem Kojetice.Neratovice.Pískovna MlékojedyKřenecké jezero - OvčáryPři návratu do kopečka nevržou mi kolečka. Ale řetěz od písku.Miškovice - alea iacta est.Kbely - stehna -…
Favorit1970 | 08.08.2021

Dámská 2021, aneb suchou nohou mezi mraky 15.7. až 18.7. 2021

 ()
čtvrtek 15. 7., společně najeto 60 km, 228 m Plány pro letošní Dámskou byly skromné, vlastně ani hranice jsme překročit nechtěly. Po loňské cestě podle Mže jsme opět plánovaly řeku nebo možná i řeky dvě. Ploučnici a kousek Kamenice, jenže Covid zase rozhodoval za nás, dlouho se nevědělo, kdy a za…
HMS | 27.07.2021

O čem se mluví:

Technické rady Pobavilo, potěšilo 173 před 6 minutami
NEcyklo Táto, mámo, v komoře je myš... dnes v 17:09
Technické rady Ortlieb brašny dnes v 15:33
NEcyklo Vakcinace proti Covid19 třetí dnes v 15:13
Vyjížďky, srazy, akce Podzimní kostelecké kolvětrání - 18. ročník dnes v 10:48
NEcyklo Nejlepší vtip 48 dnes v 10:26
Chci vylepšit NaKole.cz Hekynen x Hrabosh dnes v 07:34
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

268 cyklistů (15 přihlášených)

Belánské Tatry a okolí – srpen 2021

Už jsem skoro zapomněla balit na dovolenou a psát blog se mi vlastně ani nechtělo, ale pak jsem si uvědomila,…
HMS | 10.09.2021

O kouzelné holčičce

Vyrazili jsme k moři, v autě celou cestu překáželo moje kolo. Manželka ho považuje za zbytečnou komplikaci.…
šíravník | 09.09.2021

Vez mě dál, Esko má 02 – Kanál, jezy a potrubí

Technické památky u Mělníka. 29. 8. 2021 Poslední prázdninovou neděli chci strávit na kole. Počasí je však…
Favorit1970 | 30.08.2021