reklama

Cestovní kanceláře přicházejí s nabídkou pro letní sezónu 2009

Na počátku devadesátých let si půjčili autobus s vlekem pro kola a vyrazili do zahraničí. Takové byly začátky většiny českých cestovních kanceláří, které mají v nabídce cyklozájezdy. Co patří k obvyklému servisu pro rok 2009, to se dočtete v následujícím článku.

Foto: NaKole.cz

Holanďané poznávají svět

Na slovenské návsi čeká autobus. Přijíždí skupina holandských cyklistů. Drobně prší, nálada ve skupině je ale výborná. Všichni na sobě mají oblečené stejné žluté pláštěnky s logem cestovní kanceláře. Skupina zajíždí k otevřeným vratům jednoho ze stavení. Na zápraží si tu slovenský traktorista obouvá bagančata. „Ahóóój!“ zdraví ho všichni sborem. Autobus otevírá dveře a řidič vytahuje stoleček, návsí se rozlije vůně kávy a koláčů. Po občerstvení zjišťuje jeden z Holanďanů, že cestou píchnul. Průvodce s většinou skupiny pokračuje dál, servisman z autobusu vytahuje bednu s nářadím a kolo má během několika minut nové obutí. Holanďané vyrážejí dále prozkoumat Podunajskou stezku v Maďarsku a na Slovensku.
Zajímalo nás, jestli klient české cestovní kanceláře může někde dostat podobný servis a zda o to vůbec stojí.

Český klient – baťůžkář nebo pohodář?

Od počátku devadesátých let prodělal trh s cyklozájezdy velký posun. Na počátku se většina cestovních kanceláří snažila vycházet vstříc klientům co nejnižší cenou zájezdu.
„Nejdříve začali putovat s bicyklem jen ti, kterým nevadilo rádoby nepohodlí stanu a spacáku a studená sprcha jednou týdně,“ vzpomíná Marie Klementová z cestovní kanceláře Kudrna, která se specializuje na sportovní zájezdy. Největší část klientely tehdy tvořili mladí lidé, většinou studenti, kteří se chtěli podívat do světa. „Ta skupina je celkem početná i dnes,“ doplňuje Stanislav Švarc z cestovní kanceláře Skitur. „Mají levnější vybavení, je jim jedno, kde bydlí, hlavně potřebují zajistit dopravu a dostat šanci objevit další části světa.“
Počet lidí, kteří chtějí strávit dovolenou na kole, ale každým rokem roste. Přibývá hlavně aktivních lidí ve středním věku, kteří očekávají určitý servis. Několik set korun za zájezd navíc pro ně neznamená výraznou bariéru, za svoje peníze ale očekávají dobré spaní, jídlo a program bez zádrhelů.
A cestovní kanceláře se „novému klientovi“ snaží vycházet vstříc. Počet zájezdů s ubytováním výhradně pod stanem klesá. Častým kompromisem jsou varianty dvojích cen u zájezdu. Levnější varianta zahrnuje ubytování ve stanech, dražší v bungalovech, v penzionech či hotelech. Uspokojí se tak obě skupiny klientů – ti, kteří hledají co nejnižší cenu i ti, kteří očekávají za své peníze odpovídající pohodlí.
„O takzvané holozájezdy klesá zájem,“ potvrzuje ředitel cestovní kanceláře Adventura Petr Novotný. Na cyklozájezdech jsou čím dál tím častěji k vidění i děti. Programy pro rodiče s dětmi patří mezi speciality Adventury – v nabídce této cestovní kanceláře je okolo 20 titulů se sportovním a kreativním programem určeným pro rodiny.

Nechci slevu zadarmo

České cestovní kanceláře se shodují na tom, že s cenou cyklozájezdů se moc hýbat nedá. Kromě ubytování lze ušetřit snad už jen na jídle, ostatní položky jsou víceméně dané. Zájezd se skromější penzí může být ale výhodný jen na první pohled. „Ve finále člověk stejně neušetří, jídlo si musí stejně koupit na místě v místních cenách,“ upozorňuje Stanislav Švarc ze Skitur. Jídlo bývá v naprosté většině evropských zemí dražší. Na druhou stranu je tu možnost seznámit se lépe s místní národní kuchyní i zvyky.

Zařídíme, připravíme…

V čem se ale české cyklocestovky neshodnou, je používání termínu „kvalitní servis“. Většina oslovených tím myslí ubytování v zařízeních vyšší kvality. „Pro nás je to především kvalitně připravený program, s návštěvou zajímavých míst a setkáním s místní kulturou,“ tak to vidí Petr Novotný z Adventury.
Německý či holandský model, kdy cestovní kancelář zajišťuje vše a na klientovi zůstává pouze šlapání do pedálů, v Česku zatím rozhodně nepřevažuje. „Do budoucna to sem směřuje,“ potvrzuje Markéta Lomská z firmy Extremtour. „My se ale zatím snažíme nechat klienty svobodnější. Je s tím víc práce, zároveň ale máme zkušenost, že si tak víc užijí.“
Převážení zavazadel, u našich západních sousedů obvyklá služba, také nepatří do standardů českých cestovních kanceláří. „Lidé chtějí všechno vézt s sebou, i když jedou jen na cestu podél Dunaje. Asi to má v Čechách tradici, být trempem na kole,“ domnívá se Stanislav Švarc, majitel Skitur.
Mezi nadstandardní služby se řadí i nabídka opravy kol, případně prodej náhradních dílů na cestě. Servis kol nabízí zhruba polovina z dvaceti pěti oslovených cestovních kanceláří. Při plánování dovolené se ale o tuto službu zajímá jen velmi málo lidí. Většina cestovních kanceláří tak opravami kol pověřuje své průvodce.

Na koho to slovo padne

Podle jakého klíče se tedy klienti rozhodují při plánování své dovolené? Odpovědí na tuto otázku je tolik, kolik je klientů cestovních kanceláří.
„Pro mnoho lidí je hlavním kritériem délka a termín jejich dovolené. Teprve potom následuje výběr lokality a cestovní kanceláře,“ hovoří o svých zkušenostech Petr Novotný z Adventury. „Jsou i klienti věrní jedné cestovní kanceláři, těch ale stále ubývá,“ doplňuje Dagmar Pazourková z CK Velotours. Nabídka na trhu je velmi široká a vyhledávání a porovnání jednotlivých titulů je díky internetu snadné. Ke střídání cestovních kanceláří přispívá i fakt, že každá firma má „svoji“ lokalitu nebo zaměření, které je pro ni specifické. Jedna se zaměřuje na exotické destinace, druhá zaručí maximální pohodlí, třetí nabídne specialitu v kombinaci kola a lodě. „Pro nás je srdeční záležitostí Korsika nebo Provence, máme rádi i zájezdy na lodi a na kole do Holandska a Francie. Bydlí se na lodi, která se přesune vždy do místa, kam dorazí cyklisté,“ vypočítává Markéta Lomská z Extremtour.
„Většina lidí má starost o to, jestli zvládnou zájezd fyzicky,“ mluví o nejčastějších dotazech Dagmar Pazourková z Velotours. „Často mají strach, že nestačí tempu skupiny, mnohým se zdá hodně ujet denně 80 km. Někteří z našich klientů ujeli v životě maximálně 80 km za den.“

Česko na kole

Boom cyklistiky se, jak se zdá, projevuje i v nabídce cestovních kanceláří. Sportovní zájezdy nabízí stále více subjektů, počet cestovních kanceláří zaměřených na cykloturistiku se stabilně pohybuje okolo čtyřiceti.
K orientaci na českém trhu přispívá i databáze zájezdů NaKole.cz, která v loňském roce obsahovala více než 500 titulů. Nabídka pro sezónu 2009 se začíná naplňovat podle toho, jak jednotlivé cestovní kanceláře dokončují své letní katalogy.

redakce NaKole.cz, 17.12.2008
Blogy

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 9. část

 ()
Už se nám to pomalu chýlí ke konci Začal čtvrtý týden našeho putování. Chtěla bych psát o tom, že mám tohle období ráda. Fyzička je zpět, člověk něco málo pohubl, cítí se skvěle a každý kopec vyjede jako nic... Ale ouha, místo toho ho pobolívá břicho, a... no však to znáte. Tolik já a děti, my na…
Peggy | 10.06.2024

Z Drásova do Říma

 ()
Z Drásova do Říma, květen 2024 Po cestě 1000 km Polskem podél Baltu a Odry a Z Lince do Budapešti přes Alpy si tady odložím další kousek svých cestovních deníků... Tak tenhle cíl zrál už docela dlouho. Už ani vlastně nevím jak k tomu došlo, ale jednoho dne sedím s Radkem na pivě, koukáme do mapy.cz…
Monolema | 06.06.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 8. část

 ()
Civilizace po Kyrgyzsku Mysleli jsme, že na noc zůstaneme někde blízko sedla, ale nakonec jsme ujeli ještě 11 kilometrů a klesli do 2700 metrů. Kolem uhelného dolu nocleh možný nebyl, nenašli jsme žádné rovné místo a navíc vše bylo pokryto vrstvičkou šedého prachu. A ani mezi zaparkovanými…
Peggy | 02.06.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 7. část

 ()
Sonkol, zázraky na počkání nebo do tří dnů Kratičké intermezzo - které se přihodilo úplnou náhodou, přesně mezi psaním 6. a 7. části Miluji takové ty nádražní či vesnické knihovničky, kde se lidi zbavují starých knih. Většinou to bývají nějaké blbosti, ale už jsem v nich párkrát narazila na…
Peggy | 26.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 6. část

 ()
Naše první třítisícovka Slibovali jim ráj na zemi a místo toho je čekala jen pustá step. Tak zní úvod příběhu bratrské pomoci zhruba tisícovky Čechů a Slováků, kteří se v letech 1925-32 vydali pomoci budovat Kyrgyzskou socialistickou republiku, tehdy už jako součást Sovětského svazu, v rámci…
Peggy | 20.05.2024

O čem se mluví:

Lehokola třikolka - transport dnes v 06:21
Technické rady Někdo pomoct s rovnáním patky?? dnes v 00:50
Ostatní – cyklo Stav našich vodníků - 3. včera v 22:39
NEcyklo Ukrajina 44 včera v 19:53
Cestování na kole Slovinsko 2024 včera v 18:46
Štafeta NaKole.cz Štafeta Via Czechia centrál 2024 včera v 17:52
NEcyklo Co pobavilo, potěšilo 192 včera v 17:12
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

3756 cyklistů (65 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 9. část

Už se nám to pomalu chýlí ke konci Začal čtvrtý týden našeho putování. Chtěla bych psát o tom, že mám tohle…
Peggy | 10.06.2024

Z Drásova do Říma

Z Drásova do Říma, květen 2024 Po cestě 1000 km Polskem podél Baltu a Odry a Z Lince do Budapešti přes Alpy…
Monolema | 06.06.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 8. část

Civilizace po Kyrgyzsku Mysleli jsme, že na noc zůstaneme někde blízko sedla, ale nakonec jsme ujeli ještě 11…
Peggy | 02.06.2024