reklama

Městská cyklistika na vzestupu

Cyklistice se věnuje čím dál tím více lidí. Z oblasti sportu a aktivního trávení volného času se obliba přesouvá na městskou cyklistiku. Tématem se zabývala Bike konference, která se konala minulý týden na brněnském Výstavišti.

Bike konference byla jedním z doprovodných programů veletrhu Sport Life 2008 na brněnském Výstavišti
Bike konference byla jedním z doprovodných programů veletrhu Sport Life 2008 na brněnském Výstavišti
Foto: NaKole.cz

„V devadesátých letech byl typický cykloturista řidičem automobilu s koly přivázanými na střeše. Dnes se tento obraz mění,“ řekl na uvítanou Karel Stárek, spoluorganizátor veletrhu Sport Life v sekci Bike Brno.
Trh s koly a cyklistickými potřebami stále celkově roste (v posledních třech letech o 10–15% ročně), městská kola mají zatím v prodejích velkou mezeru. Zatímco v některých zemích dosahuje jejich podíl až 60 % (ve Francii to je 19 %, ve Švýcarsku 26 %, v Německu 25 % a v Holandsku 59 %), u nás jsou to pouhá 3 %.

Také podílem cyklistické dopravy ve městech zaostáváme za mnoha západoevropskými městy. Kolo jako dopravní prostředek si přitom rozhodně nemůže stěžovat na nedostatek zájmu. Průzkum z roku 2004, který provedl Ústav dopravního inženýrství Praha, hovoří až o 20 % potencionálních zájemců, kteří by jízdní kolo využívali i při přepravě za každodenními povinnostmi. Hlavní bariérou přitom zůstává obava pohybovat se v provozu mezi automobily. „Prudký rozvoj autoprůmyslu vytlačil cyklisty ze silnic do přírody,“ vysvětluje Karel Stárek.
Také Petr Kohoutek, předseda Asociace specializovaných prodejců kol v ČR vidí jako jeden z hlavních problémů nedostatečnou infrastrukturu ve městech. „Spíše než na dálkové trasy bychom se nyní měli zaměřit na budování bezpečných cest pro cyklisty v našich městech,“ řekl k tomu ve své přednášce.

Zkvalitňování cyklistické infrastruktury, tedy jednoduše řečeno budování cyklostezek, cyklopruhů, signalizace pro cyklisty či bezpečných stojanů, to bylo hlavní téma přednášek. Pozitivní zprávu v tomto směru přinesl Gustáv Slamečka, ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Tato instituce, podřízená Ministerstvu dopravy, rozděluje státní dotace na dopravní stavby, tedy mimo jiné i cyklostezky. „Jestliže v roce 2007 přesáhly přísěvky SFDI na cyklostezky částku 114 milionů, pro letošní rok bylo schváleno již téměř 260 milionů, které se mají rozdělit mezi 68 investičních akcí,“ doložil Gustáv Slamečka trend rostoucí podpory. Pro příští roky se podle něj počítá s podporami ve výši od 180 do 200 milionů korun, podmínkou je dostatek kvalitních projektů.

S podporou cyklodopravy na evropské úrovni seznámil Bernhard Ensink, generální tajemník ECF. ECF je silnou politickou silou v Evropské komisi a zastupuje 56 členů ze 38 zemí. Ensink připomněl výhody cyklistické dopravy – čistší vzduch, bezpečnější silnice, méně hluku, snížení nákladů na přepravu, méně dopravních kolapsů, zlepšení kvality života a také zpomalení klimatických změn. Akční plán, který by měl být v Bruselu schválený do konce roku 2008, jednoznačně směřuje k podpoře cyklistiky. ECF také prosazuje snížení DPH na prodej jízdních kol.

Po skončení přednášek usedli účastníci konference na elektrokola a projeli si cyklistické expozice veletrhu Sport Life.

Další odkazy:

redakce NaKole.cz, 10.11.2008
Blogy

Československo s dětmi - kapitola 3.

 ()
Slovensko s rouškouKapitola 3 - Střední Slovensko Spiš, Liptov, Orava... přesně tyhle oblasti jsou důvodem, proč se mi slovenská krajina asi líbí víc než u nás v Česku. Ty strmé stráně, posečené louky s kupkami sena, občas ovce (dnes už moc ne), smrky co mají větve až na zem... Tedy, jasně že už to…
Peggy | včera

Československo s dětmi - kapitola 2.

 ()
Slovensko s rouškouKapitola 2 - Východní Slovensko První opravdový cykloexpediční den byl ve znamení geografických zajímavostí. Takových těch, o kterých si roky říkáte, že možná jednou, až bude víc času...Tak třeba nejnižší bod Slovenska. Leží tam, kde řeka Bodrog opouští slovenské území, a…
Peggy | 29.11.2021

Československo s dětmi - kapitola 1.

 ()
Československo s dětmi - rok 2020 1. část Slovensko s rouškou Kapitola 1 - Cesta na východ Něco málo na úvod... Nebyla to tak úplně naše volba, ale jak každý ví, tak v březnu se zavřely hranice států a nikdo nevěděl, co bude. Sice jsme si tehdy říkali, že do léta daleko, ale postupem času bylo…
Peggy | 24.11.2021

Rok kovidový-druhý

 ()
Po loňském, předčasném jásotu, na nás na začátku letošního roku 2021 zaútočila ta čínská svině znovu. Opět se zavíraly hranice, nejprve okresů, později i katastrů. No jo, ale co my cyklisté, co s tím máme dělat? Naštěstí jsem před těmi lockdowny stačil alespoň jednou navštívit moje oblíbené…
Stanley58 | 24.11.2021

Belánské Tatry a okolí – srpen 2021

 ()
Už jsem skoro zapomněla balit na dovolenou a psát blog se mi vlastně ani nechtělo, ale pak jsem si uvědomila, že až opravdu nebudu nikam jezdit, tak se popis dovolené bude hodit. V době Covidové jsem prošlapala pohorky, praskla podrážka, tak když bylo jasné, že zase jedeme do Vysokých Tater a budu…
HMS | 10.09.2021

O čem se mluví:

Ostatní – cyklo Jaké to bylo 115. dnes v 20:12
NEcyklo Co vás zaujalo 250 dnes v 19:46
Komentáře k blogu Československo s dětmi - kapitola 3. dnes v 18:58
NEcyklo Co píší ve Francii dnes v 16:48
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

194 cyklistů (18 přihlášených)

Československo s dětmi - kapitola 3.

Slovensko s rouškouKapitola 3 - Střední Slovensko Spiš, Liptov, Orava... přesně tyhle oblasti jsou důvodem,…
Peggy | včera

Československo s dětmi - kapitola 2.

Slovensko s rouškouKapitola 2 - Východní Slovensko První opravdový cykloexpediční den byl ve znamení…
Peggy | 29.11.2021

Československo s dětmi - kapitola 1.

Československo s dětmi - rok 2020 1. část Slovensko s rouškou Kapitola 1 - Cesta na východ Něco málo na úvod…
Peggy | 24.11.2021