reklama

Městská cyklistika na vzestupu

Cyklistice se věnuje čím dál tím více lidí. Z oblasti sportu a aktivního trávení volného času se obliba přesouvá na městskou cyklistiku. Tématem se zabývala Bike konference, která se konala minulý týden na brněnském Výstavišti.

Bike konference byla jedním z doprovodných programů veletrhu Sport Life 2008 na brněnském Výstavišti
Bike konference byla jedním z doprovodných programů veletrhu Sport Life 2008 na brněnském Výstavišti
Foto: NaKole.cz

„V devadesátých letech byl typický cykloturista řidičem automobilu s koly přivázanými na střeše. Dnes se tento obraz mění,“ řekl na uvítanou Karel Stárek, spoluorganizátor veletrhu Sport Life v sekci Bike Brno.
Trh s koly a cyklistickými potřebami stále celkově roste (v posledních třech letech o 10–15% ročně), městská kola mají zatím v prodejích velkou mezeru. Zatímco v některých zemích dosahuje jejich podíl až 60 % (ve Francii to je 19 %, ve Švýcarsku 26 %, v Německu 25 % a v Holandsku 59 %), u nás jsou to pouhá 3 %.

Také podílem cyklistické dopravy ve městech zaostáváme za mnoha západoevropskými městy. Kolo jako dopravní prostředek si přitom rozhodně nemůže stěžovat na nedostatek zájmu. Průzkum z roku 2004, který provedl Ústav dopravního inženýrství Praha, hovoří až o 20 % potencionálních zájemců, kteří by jízdní kolo využívali i při přepravě za každodenními povinnostmi. Hlavní bariérou přitom zůstává obava pohybovat se v provozu mezi automobily. „Prudký rozvoj autoprůmyslu vytlačil cyklisty ze silnic do přírody,“ vysvětluje Karel Stárek.
Také Petr Kohoutek, předseda Asociace specializovaných prodejců kol v ČR vidí jako jeden z hlavních problémů nedostatečnou infrastrukturu ve městech. „Spíše než na dálkové trasy bychom se nyní měli zaměřit na budování bezpečných cest pro cyklisty v našich městech,“ řekl k tomu ve své přednášce.

Zkvalitňování cyklistické infrastruktury, tedy jednoduše řečeno budování cyklostezek, cyklopruhů, signalizace pro cyklisty či bezpečných stojanů, to bylo hlavní téma přednášek. Pozitivní zprávu v tomto směru přinesl Gustáv Slamečka, ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Tato instituce, podřízená Ministerstvu dopravy, rozděluje státní dotace na dopravní stavby, tedy mimo jiné i cyklostezky. „Jestliže v roce 2007 přesáhly přísěvky SFDI na cyklostezky částku 114 milionů, pro letošní rok bylo schváleno již téměř 260 milionů, které se mají rozdělit mezi 68 investičních akcí,“ doložil Gustáv Slamečka trend rostoucí podpory. Pro příští roky se podle něj počítá s podporami ve výši od 180 do 200 milionů korun, podmínkou je dostatek kvalitních projektů.

S podporou cyklodopravy na evropské úrovni seznámil Bernhard Ensink, generální tajemník ECF. ECF je silnou politickou silou v Evropské komisi a zastupuje 56 členů ze 38 zemí. Ensink připomněl výhody cyklistické dopravy – čistší vzduch, bezpečnější silnice, méně hluku, snížení nákladů na přepravu, méně dopravních kolapsů, zlepšení kvality života a také zpomalení klimatických změn. Akční plán, který by měl být v Bruselu schválený do konce roku 2008, jednoznačně směřuje k podpoře cyklistiky. ECF také prosazuje snížení DPH na prodej jízdních kol.

Po skončení přednášek usedli účastníci konference na elektrokola a projeli si cyklistické expozice veletrhu Sport Life.

Další odkazy:

redakce NaKole.cz, 10.11.2008
Blogy

Kavkaz s dětmi - část 2.

 ()
V bouřkách náhorními planinami na arménskou hranici... Město Akhaltsikhe (jehož jméno nejsem zaboha schopná si zapamatovat, a ani teď ho zpaměti nenapíšu) bylo po čtyřech dnech první pořádnější město. Jako první jsme využili služeb myčky aut a omyli si kola wapkou. Ne že bychom tolik dbali na…
Peggy | dnes

Kavkazská odysea aneb Gruzie, Arménie a Náhorní Karabach s dětmi - část 1.

 ()
léto 2019Markéta, Luděk, Víťa a Šárka Zigáčkovi Pocity, které se mi honily hlavou, když se po dvoudenní plavbě přes Černé moře na temném pozadí objevila světla města, mě samotnou překvapovaly. Byly dvě hodiny po půlnoci. Stáli jsme na palubě, čerstvý vánek ochlazoval naše vzrušené tváře a vzduch…
Peggy | 14.04.2021

Jak jsem očuchával bikepacking - podruhé

 ()
První „zkouška bikepackingu" nebyla kdovíjaká a ani nepřinesla očekávané nadšení. Přesto po dvou týdnech, když si bolavé koleno odpočinulo a když i rozmrzelost opadla, rozhodl jsem se, že s tím nepraštím hned po prvním nezdaru. Naplánoval jsem další trasu, opět víkendovou, jen o něco delší a s…
JohnyB | 20.03.2021

Jak jsem očuchával bikepacking - poprvé

 ()
Bikepacking je stále ještě novým a pro mnohé neznámým pojmem. Je to zcela zvláštní odvětví cyklistiky. Dalo by se říci jakási směsice outdooru, cestování a survivalu – to vše dohromady a na kole. Bike = kolo; Packing = balení, balík, náklad. Volně přeloženo by se tedy dalo říci, že je to jízda na…
JohnyB | 14.02.2021

Okolo ČR - 1. část

 ()
Moje cyklistika-biková (jinou ani neprovozuji) se vyvíjela od prvotních začátků se šílenou výbavou, přes postupné navyšování ujetých kilometrů, amatérské bikové maratony až k poznání, že CESTA JE CÍL.A tak mimo ježdění s partou si „ordinuju" jedno až x denní bikové „laufy". Během covidového jara…
vrubozubec | 05.02.2021

O čem se mluví:

Bezpečnost na kole Nová pravidla pro předjíždění. dnes v 19:43
NEcyklo Nejlepší vtip 46 dnes v 19:06
Trénink a zdraví Co vás vytočilo 134 dnes v 18:27
Lehokola Letos 2021 si koupím nové kolo:-D dnes v 18:14
Ostatní – cyklo Jaké to bylo? - 106 dnes v 15:21
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

264 cyklistů (20 přihlášených)

Kavkaz s dětmi - část 2.

V bouřkách náhorními planinami na arménskou hranici... Město Akhaltsikhe (jehož jméno nejsem zaboha schopná…
Peggy | dnes

Kavkazská odysea aneb Gruzie, Arménie a Náhorní Karabach s dětmi - část 1.

léto 2019Markéta, Luděk, Víťa a Šárka Zigáčkovi Pocity, které se mi honily hlavou, když se po dvoudenní…
Peggy | 14.04.2021

Jak jsem očuchával bikepacking - podruhé

První „zkouška bikepackingu" nebyla kdovíjaká a ani nepřinesla očekávané nadšení. Přesto po dvou týdnech,…
JohnyB | 20.03.2021