reklama

Moped nebo kolo?

Elektrokola jsou u nás zatím k vidění jen zřídka. Jejich baštou je především Holandsko, Německo nebo Anglie. Prodejci ale mluví o objevu letošní sezóny – zájem o elektrokola překvapil samotné výrobce a už v březnu byly některé sklady zcela vyprodané. Vyzkoušeli jsme několik typů těchto kol a Jakubu Ditrichovi ze společnosti ekolo.cz jsme položili několik všetečných otázek.

Kola na výlety, do města i skládací kola - to všechno je nyní k dispozici s vestavěným motorem.
Kola na výlety, do města i skládací kola - to všechno je nyní k dispozici s vestavěným motorem.
Foto: NaKole.cz

„Už to nejsou ta prapodivná kola pro babičky, ale skutečná alternativa k automobilům,“ napsal o elektrokolech server ExtraEnergy.com. Rostoucí podíl elektrokol na trhu ukázaly už letošní mezinárodní veletrhy Eurobike a IFMA. V roce 2007 se těchto kol prodalo na evropském trhu 250 000, letošní čísla budou pravděpodobně ještě vyšší.

Je to kolo nebo ne?

„Není to kolo, je to moped,“ říká na adresu elektrokol cyklista František Konopný. Zákon ale říká něco jiného – i když je kolo vybavené pomocným motorem s baterií, jedná se stále o kolo. Podmínkou je pouze konstrukční rychlost do 25 km/h a maximální výkon motoru 1 kW. S elektrokolem se tak může na stezky pro cyklisty či na cesty s vyloučením motorových vozidel.

Obvykle má cyklista na elektrokole dvě možnosti – asistované šlapání (tzv. pedelecs) nebo plný pohon. V prvním případě řídící jednotka vyhodnocuje rychlost šlapání a za pomoci elektrického motoru pomáhá cyklistovi tak, aby udržel konstatní rychlost okolo 25 km/h. Ve druhém případě jezdec na kole nešlape a jen se veze. Rychlost se reguluje „plynem“ na řídítkách kola. A je tu samozřejmě i třetí možnost. Motor je možné vypnout a cestu si poctivě odšlapat jako na klasickém kole.

Představa o těžkých a nákladných strojích bere za své – nejnovější baterie váží kolem 3 kg, váha celého kola se pohybuje mezi 19–30 kg. Nejlehčí „drobeček“ v nabídce, kolo s názvem Devět a půl, začíná na 9,5 kg. Cena od 16.000 Kč obstojí v porovnání s klasickými koly.
Na jedno nabití baterie lze dojet zhruba 50 km. Pokud se baterie vybije, je možné zbývající vzdálenost došlapat jako na klasickém kole.

Do města i do přírody

„Obecně zažitá představa říká, že je to kolo jen pro babičky nebo pro Holanďany,“ říká o elektrokolech Jakub Ditrich z firmy ekolo.cz. „My se snažíme představit elektrokola těm, kteří nemají jízdu do kopce jako sportovní zážitek, ale potřebu se někam dostat.“ V nabídce jsou elektrické skládačky, klasické městské koráby i kola do terénu.
Kola by mohla oslovit lidi mladšího a středního věku, kteří žijí ve městě, chtějí jezdit do práce a být při tom elegantní, nezpotit se a jezdit třeba v obleku. „Mám třeba přítele bankéře, který kolo používá na přepravu a zároveň si při tom vyčistí hlavu,“ vyjmenovává Ditrich. Druhou skupinou jsou lidé staršího věku, kteří mají pohybové problémy a kolo používají jako užitečnou pomůcku při překonávání vzdáleností.

Skládačky

Skládací elektrokolo SilverGo

Do auta, do vlaku nebo MHD, všude tam se hodí elektrické skládačky. Základním modelem je Silver Go, o který je největší zájem. S váhou 22 kg, lithium-polymer baterií a motorem v zadním náboji kola je to praktický dopravní prostředek pro cesty do města. Složený v tašce (nebo i bez ní) je užitečným průvodcem na cesty v kufru auta nebo ve vlaku.
Podle přepravních podmínek pražské MHD není možné tuto skládačku (její velikost ve složeném stavu je 90×60×40 cm) považovat za zavazadlo a není tedy možné si ji vzít do autobusu či tramvaje. V praxi jsme ovšem nezaznamenali žádný problém – pokud není vůz k prasknutí plný, je možné si složené kolo vzít s sebou dovnitř zcela běžně.
Již zmíněný drobeček Devět a půl má speciální použití. Je vhodný především na přesun na krátké vzdálenosti, se stoupáním maximálně 8 stupňů. „Kolo je ideální pro přesuny mezi bytem a třeba garáží, nebo ve velkém výstavním areálu. Pro přepravu na delší vzdálenosti je už horší jízdní pohoda,“ říká o tomto kole Jakub Ditrich.

Městská kola

Kdo chce být stylový, může si koupit některé z městských elektrokol. V nabídce je reprezentují především značky Giant Twist, Gepida nebo ShopMate. Kola mají vše, co se od městských kol požaduje – vzpřímený posed, masivní kryt řetězu, široké a pohodlné sedlo a masivní pláště. Mohutná a pohodlná kola vycházejí především ze zkušenosti holandského či dánského trhu.

Kolo na výlety

„Mám rád ježdění po kopcích, ale když jezdím s dětmi na tyči Trail Gator, je to těžké a moc neujedeme,“ vypráví Jakub Ditrich. „Vloni jsme v Novohradských horách s elektrokolem dali denně 60 kilometrů v kopcích a bylo to príma.“ Kola do terénu začínají na váze pod 20 kg. Jsou zastoupená především modely Wisper a RapidGo.

Vyzkoušeli jsme za vás

Během prvních pár šlápnutí do pedálů překvapí zrychlení kola – to když začne fungovat elektromotor. Kolo je hodně živé a člověk si rychle zvykne na to, že s malým úsilím jede docela rychle. Po pěti minutách jízdy si zvykám na ovládání a nezvyklou lehkost pohybu. Po tesovací jízdě mi šlapání na klasickém kole připadá těžké a neohrabané. Elektrokolo je návyková záležitost.

Užitečné odkazy:

pedelecs.co.uk (anglicky) – fórum uživatelů elektrokol, hodnocení modelů
ExtraEnergy.com (anglicky) – elektromobily, elektrokola
ekolo.cz (česky)
cyclestar.cz (česky)

Fotogalerie

Kola na výlety, do města i skládací kola - to všechno je nyní k dispozici s vestavěným motorem. Skládací elektrokolo SilverGo Giant Twist
redakce NaKole.cz, 27.10.2008
Blogy

Srpnové toulání 2024

 ()
Neměl jsem v plánu psát nějaký další blog, ale objevil se tady blog od Quatsch a tu mám spojenou s Černou Elstrou. Tím se mi připomnělo loňské Toulání. Týden okolo 15. srpna se snažím někam vyrazit na kolo. Takže i tentokrát 15. 8. 2024 sedám do ranního vlaku směr Rumburk. Je krásné letní ráno a…
petrp | včera

Cyklocestování 2025

 ()
Myslela jsem, že s blogy končím. Žádná velká expedice se nekonala a na nakole je velká konkurence, stačí poslední slovinská pentalogie, jedna autorka, která mi dala impuls k tomu, že tedy ještě nekončím. Dívám se, za rok 2025 je docela dost blogů, přitom se nám to zdá málo. Cestujte, pište,…
Quatsch | 19.11.2025

Slovinsko na kole - 5. část - Závěr

 ()
Sjezd z hor (Zgornje Jezersko) zpět do údolí k řece Sávě byl přesně takový ten táhlý a nekonečně dlouhý sjezd, kdy klesáte jenom zvolna a přejete si, aby to nikdy neskončilo. Jenže zároveň se děsíte, na kolik že to tímto tempem sjedete, protože je víc jak jasné, že to zase budete muset šlapat…
Peggy | 18.11.2025

Slovinsko na kole - 4. část - Ljubljana a Kamnicko-Savinjské Alpy

 ()
Přiznám se, že už jsem se do civilizace docela těšila. Zase na chvíli mít takový ten režim, zajít si dopoledne někde na kávu. V poledne si dát oběd. A odpoledne třeba zastavit na pivko nebo si koupit v obchůdku nanuk. Zkrátka nemuset řešit, kolik zásob nakoupit, kde bude další obchod, jestli bude…
Peggy | 04.11.2025

Slovinsko na kole - 3. část - moře

 ()
Celý zbytek dovolené se již nenesl v žádném dramatickém duchu. Žádné další defekty ani nic jiného. Až na jeden incident, který se přihodil na úpatí Julských Alp, kam jsme se při našem kolečku opětovně vrátili, bych mohla cestu až do konce popsat v několika větách, vlastně jen sepsat seznam…
Peggy | 21.10.2025

O čem se mluví:

NEcyklo Co vás zaujalo 289 včera v 23:06
Trénink a zdraví Cyklo trenažér včera v 22:19
Komentáře k blogu Srpnové toulání 2024 včera v 21:00
Ostatní – cyklo Vyhřívané rukavice, má to cenu? včera v 18:02
NEcyklo Co vás pobavilo /potěšilo/? včera v 17:34
Ostatní – cyklo Za kým je mi smutno, kdo mi bude chybět - 1. včera v 16:40
NEcyklo Ukrajina 57 včera v 12:43
Nejlepší vtip 56. 26.11.2025
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

203 cyklistů (9 přihlášených)

Srpnové toulání 2024

Neměl jsem v plánu psát nějaký další blog, ale objevil se tady blog od Quatsch a tu mám spojenou s Černou…
petrp | včera

Cyklocestování 2025

Myslela jsem, že s blogy končím. Žádná velká expedice se nekonala a na nakole je velká konkurence, stačí…
Quatsch | 19.11.2025

Slovinsko na kole - 5. část - Závěr

Sjezd z hor (Zgornje Jezersko) zpět do údolí k řece Sávě byl přesně takový ten táhlý a nekonečně dlouhý sjezd…
Peggy | 18.11.2025