reklama

České dráhy testují nové vagony pro přepravu kol

Na českých nádražích jsou nově k vidění oranžové vagony s modrým symbolem kola. České dráhy testují nový model pro přepravu kol.

Nové vagony Českých drah pro přepravu jízdních kol
Nové vagony Českých drah pro přepravu jízdních kol
Foto: Konting

Typ vagonu označený jako Bvt je určený pro přepravu kol pod dohledem cestujícího. V Česku zatím jezdí jen dva prototypy – jeden na trase vlaku mezi Prahou a Sušicí, druhý z Prahy do Tanvaldu.

Cyklovagony vznikly rekonstrukcí modelu BDs (podrobnosti najdete např. zde), který je lidově označován jako „hytlák“. V nové úpravě vznikl úložný prostor pro kola s háky, prostor pro cestující je oddělený sklem tak, aby každý měl své kolo pod dohledem. Vagóny jsou označené jasně oranžovou barvou, na níž je modrý piktogram kola. Modrý pruh zvýrazňuje prosklené posuvné dveře, které slouží k nakládání kol. Po naložení kola nastupují cestující klasickými dveřmi po schůdkách.

Vagon Bvt využívá zkušeností např. z Německa, Rakouska či Jižního Tyrolska (fotografie cyklovlaků najdete ve fotogalerii). Tento model přepravy kol šetří místo a navíc zbavuje provozovatele zodpovědnosti za cizí majetek.

Podle Českých drah má první sezóna odhalit nedostatky tohoto typu řešení, případně rozhodnout o dalším rozšíření provozu. Zatím patrně největším nedostatkem je to, že nakládání kola vyžaduje spolupráci dvou osob. S kolem obtěžkaným bagáží se potom do vlaku bude cyklista probojovávat jen velmi obtížně. „Po mojí zkušenosti s vagonem Bvt bych pro jeho případné další úpravy radil zbudovat širší (např. dvojité) boční nástupní dveře otevírané automaticky po stisku tlačítka. Tyto dveře je navíc nutno vybavit i schůdky.Takto bude mít cyklista zajištěn pohodlný vstup do vagonu, aniž by byl vázán na cizí asistenci,“ radí Jakub Smolík, který si nakládání kola vyzkoušel.

Celkově je však tato úprava přijímána cyklisty velmi dobře. „Doufám, že takových vagonů bude hodně a že budou rychle přibývat,“ vzkazuje Českým drahám jeden z nich. Reakce našeho monopolního přepravce je ale stále zdrženlivá. „Množství a rychlost výroby těchto vozů bude závislá na finančních možnostech Českých drah,“ napsal v odpověď zástupce ČD.

Další odkazy:

Kontig.cz
Popis vozů BDs

Fotogalerie

Nové vagony Českých drah pro přepravu jízdních kol Nové vagony Českých drah pro přepravu jízdních kol Nové vagony Českých drah pro přepravu jízdních kol Nové vagony Českých drah pro přepravu jízdních kol - detail dveří pro nakládání kol Nové vagony Českých drah pro přepravu jízdních kol - interiér Stejný model nabízejí vagony německých drah Deutsche Bahn... ..nebo železnice v Jižním Tyrolsku Další příklad z rakouských Alp
redakce NaKole.cz, 03.09.2008
Blogy

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část

 ()
5. část - Jezero Yssyk-kul a okolí V sedle se cesta narovnala a pak zlomila. Bylo už jasné, že jsme bouřku nechali v zádech a najednou to bylo krásné! Zelené kopce, jurty, krávy, koně. Konečně tak, jak jsem si to vysnila. V kamenitém sjezdu, kdy to kluci napálili a my se s Šárkou naopak zpozdily,…
Peggy | 10.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 4. část

 ()
4. část - Chtěla jsem Kyrgyzstán, mám Kyrgyzstán... Podepsaly se na nás únava, hlad a stres, jestli seženeme peníze na obživu, tak se nedivte, že se nám po jídle nechtělo „civilizaci" hned zase opouštět. Ještě jsme si chtěli někam zajít na kafe (tedy na čaj) a trochu otdychať. Moc možností tu…
Peggy | 06.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část

 ()
3. část - Krát dvě to mělo bejt Čtvrtý den od startu jsme vjeli do velkoměsta, do Almaty. Zde měly děti alespoň malou satisfakci - byl tu jediný McDonald za celou cestu. Tedy - v Almatě jsou celkem asi čtyři a nám stačil jenom jeden, zas takoví fanoušci nejsme :-) ale mám na mysli, že pak nikde…
Peggy | 02.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 2. část

 ()
2. část - Welcome to Kazachstán!   „Tahle země není pro starý!" všimnul si Luděk, když jsme seděli v bufetu v Biškeku, konzumovali večeři, první jídlo v Kyrgyzstánu, a rozhlíželi se u toho kolem sebe. Ne že bychom se v těch asijských obličejích vyznali, ale že se všude pohybovala jenom mládež, a…
Peggy | 28.04.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

 ()
Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly letadlem. Jiní cykloturisté se takto přepravují dávno a běžně, já ale měla z létání strach. Nemám celoživotně ráda výšky a otevřené prostory, ale jednoho dne jsem si řekla: nemládneme, síly a…
Peggy | 24.04.2024

O čem se mluví:

Technické rady Technické dotazy a poznatky II dnes v 09:25
Elektrokola Elektro fatbike na dlouhé trasy dnes v 08:44
Technické rady Výběr radaru na kolo, značka, mobilní app dnes v 08:31
Bezpečnost na kole ANC sluchátka dnes v 06:25
Komentáře k blogu Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část včera v 20:50
Bezpečnost na kole Helmu nebo airbag? včera v 20:30
Vyjížďky, srazy, akce Přes Písecké hory na kole i pěšky včera v 13:41
NEcyklo Ukrajina 43 včera v 09:45
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

274 cyklistů (6 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část

5. část - Jezero Yssyk-kul a okolí V sedle se cesta narovnala a pak zlomila. Bylo už jasné, že jsme bouřku…
Peggy | 10.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 4. část

4. část - Chtěla jsem Kyrgyzstán, mám Kyrgyzstán... Podepsaly se na nás únava, hlad a stres, jestli seženeme…
Peggy | 06.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část

3. část - Krát dvě to mělo bejt Čtvrtý den od startu jsme vjeli do velkoměsta, do Almaty. Zde měly děti…
Peggy | 02.05.2024