Pohlednice z Londýna

Londýn v posledních několika letech změnil svou tvář a stal se městem přívětivým k cyklistům. Diana Maroufová (mezi Nakoláky známá pod přezdívkou Arabice) tu strávila tři měsíce a nedávno nám poslala fotopohled z města nad Temží.

Foto: Diana Maroufová

Před několika měsíci jsme s Dianou zveřejnili rozhovor o tom, jak se jezdí na kole neslyšícím. Tehdy jsme ještě netušili, že se vypraví na vlastní pěst do Londýna. Ještě před svým příjezdem nám poslala malý obrázek poskládaný z postřehů, jak se jezdí v Londýně.

Celé město je protkané sítí cyklistických pruhů:

Běžnou součástí jsou i předsunuté prostory pro cyklisty na světelných křižovatkách. Umožňují bezpečné odbočování cyklistů, omezují kolize při rozjezdu a navádějí cyklisty do prostoru, který není tak zamořen výfukovými plyny:

Londýn má svoji cyklozáchranku – Cycle Response Unit:

Ukázkový příklad Bike&Ride – lidé přijedou k metru, zaparkují kolo a pokračují dále metrem do práce:

Nejčastěji jsou k vidění bytelné zámky „účka“. Na některých místech lidé parkují zřejmě pravidelně, proto nechávají bytelné a těžké zámky na místě, aby je nemuseli stále převážet:

Častou pojistkou proti odcizení kola je vytažené sedlo a odmontované přední kolo:

Parkovací automaty na kola – odsud ho nikdo neukradne:

Návod na parkování v automatech. Návod začíná textem „Zkus den bez auta – dojeď si ke stanici metra na kole a bezpečně zaparkuj!“:

Bezpečnost především – řada lidí nosí výrazné žluté oblečení…:

…výstražnou vestu…

…nebo alespoň reflexní pruhy:

K vidění jsou i reflexní ozdoby na dráty kol:

V Londýně jsou často k vidění běžci v ulicích:

Nejen sport, ale i elegance – dáma v kostýmku:

Muž ve smokingu na skládacím kole. Skládaček je po Londýně také poměrně dost:

Na kole jezdí i řada poslanců britského parlamentu. Jen tak mimochodem, čerstvý starosta Londýna Boris Johnson nedávno zažil horké chvíle, když byl zachycen fotografem Evening Standard cestou do práce na kole – bez helmy:

redakce NaKole.cz, 28.06.2008

Kolosální cesta ke Koloseu

Milan Martinec
a další cyklocesty po Evropě – Moldavsko, Britské ostrovy, Kurská kosa, Malta
Druhá kniha Milana Martince o jeho cestách na kole Evropou. Milan sice není profesionální cyklocestovatel, ale na kole už ujel 350 000 km,…

Kolem Jihlavy od pramene k ústí

Na letošní rok jsem měla připravenu nejen trasu kolem řeky Jihlavy, ale i příjemnou společnost po cestě: Janu a Danu z Prahy a Líbu ze Žebráku. Chvíli to sice vypadalo, že kvůli koronavirové krizi vůbec nevyjedeme, ale dopadlo to dobře. Ve středu 22.července jsme vyrazily vlakem do Počátek. I když…
Aar | 30.07.2020

Dámská Mže 2020 „pokud se zadaří i stovka se podaří“16.7. – 19.7. 2020

Vloni se nám kolem Sázavy šlapalo velmi pěkně, a tak i na letošní tradiční Dámskou jsme měly připravenou řeku. Původně to měla být Jihlava, ale covidová epidemie změnila náš směr. V době, kdy jsme všichni byli zavřeni doma a mohli jsme leda do nejbližšího lesa nebo parku, se mi tak nějak zastesklo…
HMS | 22.07.2020

Grónsko – za Inuity, polárními psy a jedovatou kytkou

Arctic Circle Trail Trasa Arctic Circle Trail v Grónsku je považována za jeden z nejlepších výletů na dlouhou vzdálenost. Stezka se táhne téměř 200 kilometrů od okraje ledovce poblíž Kangerlussuaqu k rybářskému městečku Sisimiut na západním pobřeží. V závislosti na kondici a počasí její překonání…
šíp | 17.06.2020

Kolo jako pták Fénix

Někdy těsně po revoluci se v kolokrámu v Praze na Karlově náměstí konečně objevila kola. Do té doby to byla těžká podpultovka a já jsem se najednou, v době rané dospělosti, stal majitelem světle hnědého turistického kola Eska, s vlaštovkovými řídítky, jednotalířem a asi pětikolečkem. Bylo to úplně…
Brahma | 14.06.2020

Na kole na Praděd a zpět

Poměrně velká část naší rodiny jsou sportovci a na kole jezdíme i v pokročilejším věku. A dokud nohy ještě slouží tak, jak mají, vyhýbáme se elektrokolům velkým obloukem. Ke sportu samozřejmě vedeme i naše děti a posledních pár let dokonce vnoučata, která dostala první dětská kola. Při jedné…