reklama

Cyklistická jízda Drážďany – Praha – Vídeň

Řetězec oficiálních proslovů a formalit nebo oslava radosti z pohybu? Obojí jsem zažila na cestě s pelotonem Nadace Partnerství, který vezl svoje poselství z Drážďan přes Prahu do Vídně.

Přijetí na radnici v Roudnici nad Labem
Přijetí na radnici v Roudnici nad Labem
Foto: NaKole.cz

Uvítání

„Ahóóój! Zdravíme Vás!“ Zvonění zvonků, halekání. Na dohodnutém místě čeká starosta v obleku, obklopený několika úředníky. V pozadí stojí připravený stoleček se skleničkami vína a minerálky. Kolem třiceti lidí zastavuje a formuje se do úhledné skupinky. Začíná oficiální program.
Organizátoři cesty z Nadace Partnerství vysvětlují poselství, které peloton přiváží. Propagační jízda vede z německých Drážďan do Prahy po Greenways Labe. Tady se napojuje na Greenways Praha-Vídeň, kam dorazí 8. června 2008. Na cestě se připojují zástupci obcí, měst a krajů, aby skupinu doprovodili.
Peloton veze s sebou dva symboly. Prvním z nich je memorandum o Greenway Labe, které hovoří o společné vůli budovat cyklistické spojení mezi Drážďany a Prahou. V Praze ho vystřídá memorandum o Greenways Praha-Vídeň. Druhým důležitým předmětem je fotbalový míč, který symbolizuje právě startující šampionát Euro ve Vídni.
Slovo si bere starosta a hovoří o nelehké situaci obcí, o potížích s budováním jednotlivých úseků, ale také o vůli a snaze udělat něco pro cyklisty. Nabízí všem občerstvení a loučí se.
„My vám děkujem, šalala…,“ peloton se loučí popěvkem. Spěcháme, dnes máme před sebou ještě čtyři podobná setkání.

Co je Týden na kole

Česká republika má potíž s budováním dálkových tras. Neexistuje tu koordinace ze strany státu nebo nějaké velké cyklistické federace. Hlavní tíže při budování bezpečných cest leží na obcích, které nemají dostatečné znalosti ani finance. Cyklistika je ale dnes nejoblíbenější sportovní aktivitou a její důležitost pro turistický ruch zpochybňuje jen málokdo.
Nadace Partnerství proto vytvořila program Greenways, který podporuje lidsky i finančně rozvoj stezek. Nejznámější z nich jsou Moravské vinařské stezky, Greenways Praha-Vídeň, Greenway Krakow-Morava-Vídeň nebo nově vznikající Greenway Labe.
Na cestu po Greenway vyráží peloton již popáté. Letos se tradiční trasa Praha-Vídeň prodloužila právě o Greenway Labe. Během 12 dní čeká cyklisty 55 setkání se zastupiteli a krajskými úředníky.

Víc než proslovy

„Chcete se ještě někdo na něco zeptat?“ končí svůj proslov ústecký hejtman Jiří Šulc.
„Kdy bude vyřešený přejezd přes střekovské zdymadlo?“ Přenášet plně naložené kolo po schodech, bez jediné informace o možnosti objížďky, je na páteřní trase nepřípustné. Skrze Ústí nad Labem vede cyklostezka, která bezpečně provede cyklisty z jednoho konce na druhý. Schody přes střekovské zdymadlo jsou jedinou bariérou.
„Nevím, v čem je problém. Já to vždycky vezmu na rameno a těch pár schodů vystoupám,“ namítá hejtman.
„Přívěsný vozík za kolo tam nedostanete, minule jsme tam pomáhali nějakým bezradným německým turistům,“ ozývá se z hloučku.
„Tady máte přímo starostu Střekova, domluvte se s ním!“
Střekovský starosta vysvětluje důvody – zdymadlo patří povodí Labe, které jako majitel pozemku nemá o cyklisty zájem. Vodní dílo je technickou památkou, jakékoli řešení pro cyklisty se prosazuje těžko. Dva roky trvala jednání o možnosti vůbec cyklisty vpustit do areálu. Navíc je tu možnost objížďky po silnici. Několik set metrů dlouhý úsek by byl pro některé cyklisty vhodnější než stávající vedení trasy po schodech.
„A nebylo by možné rozdvojení trasy s nějakým komentářem – to by byla jen jedna plechová cedule navíc? Turisté, kteří jedou natěžko, by to mohli objet po silnici.“
Návrh se starostovi zamlouvá: „Zítra to dám jako podnět na poradě,“ rozhoduje a předává kontakt své sekretářce.
Jedeme dál, Greenway Labe nám ukazuje všechny své podoby. Asfaltové cyklostezky se střídají s šotolinou, drncáním po historických kamenných dlážděních nebo se silnicemi. Za Mělníkem se mi v kapse ozve mobilní telefon. Ústecká úřednice dostala za úkol dořešit úsek před střekovským zdymadlem. Starosta drží slovo.

Když starostové poslouchají

Okamžitá a rychlá řešení jsou ale spíš výjimkou. Práce místních zastupitelů, kteří se rozhodli vybudovat svůj úsek, je dlouhodobá a nesnadná. Propagační jízda po Greenways dává možnost živých a bezprostředních schůzek mezi reprezentanty místní samosprávy a cyklisty. A starostové pozorně naslouchají.
Většina měst se ale především snaží ukázat to nejlepší, co nabízí svým návštěvníkům. Vinné sklepy na Mělníku, exkurze do pivovaru Velké Březno, muzeum NDR, ochutnávka vína z žernoseckých vinic nebo prohlídka monstrance ze 14.století v sejfu mělnického úřadu – to vše jsme zažili během prvních třech dní jízdy po Greenway Labe. V Praze moje cesta končí, peloton ale pokračuje dál až do Vídně.

Nadace Partnerství je nejvýznamnější českou nadací podporující projekty udržitelného rozvoje ve všech regionech České republiky. Během 15 let své existence podpořila formou nadačních příspěvků ve výši přes 188 miliónů korun už na 2160 projektů nevládních neziskových organizací, škol, obecních úřadů i jednotlivců.
Další informace: www.nadacepar­tnerstvi.cz

Užitečné odkazy

Reportáž z úseku cesty Praha-Jindřichův Hradec

Fotogalerie

Přijetí na radnici v Roudnici nad Labem Na cestě Cesta začala v německých Drážďanech. Přijetí před drážďanskou radnicí. Přijetí u Vladislava Rašky, primátora města Děčín Exkurze v pivovaru Velké Březno Porada s hejtmanem Ústeckého kraje Jiřím Šulcem Střekovské zdymadlo je překážkou na páteřní č.2 skrze Ústí nad Labem Fotbalový míč na Euro se převážel různě Na Mělníku dostal peloton policejní ochranu Rakouský zastupitel z Wolkersdorfu pěstuje víno stejně jako majitel mělnického zámku Jiří Lobkowicz Na plavební komoře za Mělníkem Máslovická starostka Vladimíra Sýkorová nás pozvala do Muzea másla Místostarosta v Klecanech předvedl, jak ovládá jízdu na historickém kole Přivítání v loděnicích v Praze-Tróji Greenways Praha-Vídeň začíná v centrálním parku v Praze-Butovicích. Praha 13 nám připravila sladké přivítání Přijetí v Praze 13 - zleva Juraj Flamik (manažer stezek Greenways), Dana Céová (cyklokoordinátorka Prahy 13) a Petr Štěpánek (radní pro životní prostředí hl. m. Prahy)
Jitka Vrtalová, 02.06.2008
Vyzkoušejte
 (CK Rubikon)

1. máj na kole

Česko, Německo
01.05.2019 - 1 den
In-line skating
Autobusem
1 600 Kč
 (CK Vlha)

Hardegg turisticky

Rakousko
04.05.2019 - 1 den
pěší turistika
Autobusem
650 Kč
 (CK Rubikon)

Dolní Lužice na kole

Německo
04.05.2019 - 3 dny
cyklistický
Autobusem
5 800 Kč
 (CK Victoria)

Labská cyklostezka

Německo
14.05.2019 - 3 dny
cyklistický
Autobusem
4 690 Kč
 (CK Hoška Tour)

Rujana – Usedom na kole

Německo
05.06.2019 - 6 dní
cyklistický
Autobusem
7 550 Kč
Do vaší knihovny

Z útulku až k moři

Lucie Kovaříková a Michal Jon
aneb Jak se Ernest učil plavat
DOTISK úspěšného titulu s novou podobou obálky Málokterý pes u nás je tak velkým cestovatelem jako Ernest. Vždyť jen na cestě popisované v…
199 Kč

Ze života cyklotrempa

Jan Vlasák
Kniha, oceněná za originalitu v soutěži GO KAMERA
Tímto titulem završujeme souborné vydání všech povídání z cest Honzy Vlasáka. Tři cykloturistické a jedna horolezecká kniha dostaly…
299 Kč
Blogy

Karpatský oblouk na kole s dětmi - část 5.

 ()
Průzkum cyklostezek východní Evropy 2 aneb jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (léto 2017) Část 5 - Transbucegi Abych byla upřímná, nápad projet Karpatský oblouk na kole nebyl tak úplně z mé hlavy. Inspirovala mě tím jedna slečna, jakási Viktorka, která Karpaty prošla pěšky. Pěkně…
Peggy | 24.04.2019

Karpatský oblouk na kole s dětmi - část 4.

 ()
Průzkum cyklostezek východní Evropy 2 aneb jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (léto 2017) Část 4 - Kolečko po Transylvánii Sedmihradsko, nebo také Transylvánie je historické území, které se rozkládá uprostřed Rumunska. Je to v podstatě území, které svírá karpatský oblouk, tedy území…
Peggy | 15.04.2019

Jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (Léto 2017) - část 3.

 ()
Průzkum cyklostezek východní Evropy 2 aneb jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (léto 2017) Část 3 - Transfagaraš 2.045 merů Přejezd vysokohorské silnice napříč pohořím Fagaraš byl nejhezčím zážitkem celých rumunských hor. Silnice nazvaná Transfagarašan je dlouhá asi 152 km a…
Peggy | 07.04.2019

Jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (Léto 2017) - část 2.

 ()
Průzkum cyklostezek východní Evropy 2 aneb jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (léto 2017) Část 2 - Transalpina, pasul Urdele 2.145 merů Na začátek, na samý úvod, ještě než do toho Rumunska pořádně vjedeme, bych čtenáře ráda naladila. Jaké se i v 21. století mohou v Rumunsku…
Peggy | 29.03.2019

Jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (Léto 2017) - část 1.

 ()
Průzkum cyklostezek východní Evropy 2 aneb jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (léto 2017) Část 1 - Úvod, z Maďarska do Rumunska Na začátku se to jevilo jako bláznivý výmysl jedné ambiciózní matky. (Která má ráda hory a přírodu a směr na východ Evropy a letos prostě zatoužila vrátit…
Peggy | 27.03.2019

O čem se mluví:

NEcyklo Co vás vytočilo 125 před 4 minutami
Elektrokola Výzkum elektrokol před 12 minutami
NEcyklo Co vás zaujalo 210. dnes v 12:16
Ostatní – cyklo O koloběžkách II dnes v 11:01
Cestování na kole Gruzie na kole (7/2018) dnes v 10:58
Elektrokola Hobbyking - slevy. dnes v 10:40
Cestování na kole Viaduct de Millau dnes v 09:41
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

304 cyklistů (25 přihlášených)

Karpatský oblouk na kole s dětmi - část 5.

Průzkum cyklostezek východní Evropy 2 aneb jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (léto 2017) Část…
Peggy | 24.04.2019

Karpatský oblouk na kole s dětmi - část 4.

Průzkum cyklostezek východní Evropy 2 aneb jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (léto 2017) Část…
Peggy | 15.04.2019

Jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (Léto 2017) - část 3.

Průzkum cyklostezek východní Evropy 2 aneb jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (léto 2017) …
Peggy | 07.04.2019