reklama

Průvodce po Panevropské trase (1.)

Otevření Panevropské trasy v polovině dubna znovu vyvolalo diskuze, jestli Česká republika má co nabídnout dálkovým cyklistům, kteří jsou zvyklí na německý nebo francouzský standard. Vyzkoušeli jsme to na vlastní kůži.

Panevropsá cyklotrasa, Paneuropa-Radweg, piste cyclabe paneuropeénne
Panevropsá cyklotrasa, Paneuropa-Radweg, piste cyclabe paneuropeénne

Kudy vede Paneuropa-Radweg

Panevropská trasa měří 1537 km a prochází třemi státy – Francií, Německem a Českou republikou. Myšlenka na její vybudování vznikla v německém městečku Neustadt a.d.Waldnaab, kde je i centrum Panevropské.
Česká část panevropské cyklotrasy (Paneuropa-Radweg, piste cyclable paneuropéenne) vede z česko-německých hranic směrem na Plzeň pod cyklotrase č. 37 přes Bělou nad Radbuzou a Stříbro. V Plzni se pak napojí na mezinárodní cyklotrasu č. 3, která vede až na hranice Prahy. Zde se značení mění podle pražského systému cyklotras na A1.

Značení trasy

S hlavním problémem jsme se setkali na samém startu cesty, ještě než jsme sedli na kola. Koncem března 2008 byly informace o Panevropské trase jen velmi sporé. Stejně jako u jiných dálkových tras neexistuje jeden hlavní garant trasy, a tak si krajské úřady mezi sebou dotazy přehazovaly jako horký brambor. Trasa byla v terénu proznačena až těsně před jejím oficiálním otevřením, v době naší cesty jsme tedy jeli především podle standardních žlutočerných tabulek.
Začátek etapy Norimberk-Praha – označení trasy se nedá přehlédnout:


Foto: Christoph Gocke

A tady je druhý konec trasy pod Karlovým mostem v Praze. Značení se nedá označit jinak než jako dočasné:


Foto: Ondřej Fábera

Na druhou stranu je nutné říci, že značení KČT je na této páteřní trase kvalitní, a až na malé výjimky navádějí cykloturisty bezpečně k cíli. Problém může nastat na hranicích Prahy, která má vlastní systém značení. Cyklotrasa č. 3 se tak náhle změní na A1. Také proto je velmi důležité, aby trasa byla v hlavním městem viditelně označená svým logem.

Informační materiály

Jediným průvodcem na cestě nám byla brožurka „Paneuropa-Radweg“, kterou vydalo regionální centrum v německém Neustadtu. Průvodce je trojjazyčný a odkazuje na oficiální stránky trasy na adrese www.paneuropa-radweg.eu.

Vzhledem k tomu, že mezi Prahou a Plzní vede panevropská cyklotrasa po mezinárodní cyklotrase Praha-Plzeň-Regensburg značenou č. 3, lze v tomo úseku využít brožuru vydanou Plzeňským krajem k této trase – pro sezónu 2008 se připravuje druhé upravené vydání.

Kvalita cesty

Kvalita trasy je velmi proměnlivá – od kvalitně provedených cyklostezek po blátivé či kamenité polní cesty. Trasa vede po oddělených komunikacích pro cyklisty i po frekventovaných silnicích. Dálkoví cykloturisté s plně naloženými brašnami nebo přívěsným vozíkem tak budou mít místy potíže. Velkou výzvou pro kraje je vybudování trasy, která by byla díky bezpečnosti vhodná i pro rodiče s malými dětmi. Na takovéto obrázky si ještě budeme muset nějaký čas počkat:


Labská trasa na území Německa je pro rodiče s dětmi velmi populární. Foto: NaKole.cz

Objížďka pro rok 2008

V úseku mezi Stříbrem a Plzní se buduje nový železniční koridor a tak jsou některé úseky cyklotrasy zasaženy těžkou stavební technikou. Místy je bohužel průjezd velmi nebezpečný či dokonce nemožný, proto se pro cyklistickou sezónu 2008 připravuje vyznačení objížďky.

Reliéf

Na trase z Železné do Plzně se kopcům nevyhneme, zvlášť náročný je úsek těsně za česko-německými hranicemi, pokud jedete od Prahy. Stoupání po polní či lesní cestě Vás zřejmě potrápí mezi Starým sedlem a Brodem u Stříbra. Na objížďkové trase pro rok 2008 vás čeká
také výšlap ze Stříbra, který BY se díky asfaltovému povrchu dal lépe zvládnout.
Po opuštění Plzně náš čeká už pouze stoupání v Zaječově, po kterém následuje sjezd k řece Berounce. Podél vody se v podstatě po rovině pak dostaneme až do samého centra Prahy.
Pro přiblížení klikněte dvakrát na mapu:

Doprovodné služby

Mezi Plzní a Železnou je několik odpočívek vybavených krytím sezením a infotabulí s mapou. Na úseku Plzeň-Praha je to podstatně horší – odpočívky jsou tu pouze dvě, ve Vižině a ve Strašicích. Bezprostředně za Plzní ještě potkáte několik informačních tabulí, v posledním úseku směrem do Prahy (úsek Strašice-Hořovice-Praha) už toto vybavení chybí úplně.


Infotabule v Rokycanech je čestnou výjimkou pro úsek Plzeň-Praha. Foto: NaKole.cz

Pokud jde o informace pro cykloturisty, na trase leží několik infocenter ve větších městech (Bělá nad Radbuzou, Stříbro, Plzeň, Rokycany, Hořovice a Praha).

Kvalita trasy

I když celková kvalita trasy na našem území hodně kolísá, celkově je lepší v Plzeňském kraji – ať už jde o doprovodné služby pro cyklisty, značení nebo kvalitu cesty. Středočeský kraj, ale především Praha mají opravdu co dohánět.
Panevropská trasa je však mnohem víc – je to výzva pro další budování cyklistické infrastruktury a příležitost, jak k nám přitáhnout dálkové turisty ze zahraničí.

Pokračování – popis Panevropské trasy

Radka Žáková a Jitka Vrtalová, 26.04.2008
Vyzkoušejte
 (CK Frčíme)

Šumava na kole

Česko
04.07.2025 - 3 dny
cyklistický
Autobusem
6 900 Kč
 (CK Frčíme)

Šumava na kole

Česko
15.08.2025 - 3 dny
cyklistický
Autobusem
6 900 Kč
 (CK Frčíme)
cyklistický
Autobusem
10 500 Kč
Do vaší knihovny
Blogy

Z Brna na Lago di Garda a kousek zpět

 ()
Po loňském úspěchu s cestou do Říma přemýšlíme s Radkem kam dál. Padají divoké návrhy ("Zbláznil jsi se? Tam se nejezdí ani autem, jak je to daleko!"), ale nakonec to Radek usadí tím, že "přeci jenom v té Itálii mají tak dobré kafe...", a co bych řekl na Lago di Garda? Vlastně proč ne. Nebyl jsem…
Monolema | 10.06.2025

Pobaltí 2023 - 2. část

 ()
...s mírným zpožděním... Z Litvy do Lotyšska Tuto cestu jsem si poprvé ani nepsala žádný deníček, ani nic nenamlouvala do diktafonu, takže vzpomínky teď trochu lovím v paměti. A ono to nějak jde. Ty cyklodovolené poskytnou vždycky tak silné zážitky, že si je dokážu vybavit i po letech. Jedenáct…
Peggy | 24.04.2025

Norsko 2024 aneb za tučňáky a pižmoni

 ()
Dovrefjell Dovrefjell je pohoří v jižním Norsku v krajích Møre a Romsdal, Trøndelag, Innlandet. Na severu je odděleno údolím Sunndalen od pohoří Trollheimen, na jihu je odděleno údolím Romsdalen od Reinheimenu. Východní část protíná norská páteřní silnice E6 (Drivdalen). Z východu je pohoří…
šíp | 23.04.2025

Slunce, smích a první letošní kilometry po Vltavské cyklostezce

 ()
Začátek dubna nám letos nadělil opravdu krásné počasí - modrá obloha, lehký vánek a příjemných 17 stupňů. Ideální čas konečně vytáhnout kolo a vyrazit ven. S kamarádkou jsme dlouho neváhaly – padla volba na úsek Vltavské cyklostezky, který jsme obě měly v hledáčku už delší dobu. Chtěly jsme si to…
Mirila | 21.04.2025

Atlas Mountain Race – marockými horami na kole

 ()
Poprvé jsem v zimě letěl s kolem do teplých krajin. Účastnil jsem se bikepacking závodu Atlas Mountain Race v Maroku. Únor je období, kdy je tam v pouštních oblastech pořád snesitelně, přesto je procento těch, kteří nedokončí, vcelku vysoké. Už cesta z letiště napovídala, že místní si s mnoha věcmi…
Fabulator | 11.03.2025

O čem se mluví:

NEcyklo Hádanky 2025 dnes v 21:46
Cestování na kole Cykloturistika s Favoritem. dnes v 21:23
Ostatní – cyklo Jako to bylo? - 155 dnes v 20:25
NEcyklo Ukrajina 53 dnes v 18:31
Silniční kola Plášť na silniční kolo - odolný. dnes v 17:31
Ostatní – cyklo Co vás pobavilo, nebo potěšilo 195 dnes v 11:13
Cestování na kole ZNancy do Bordeaux dnes v 11:08
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

194 cyklistů (4 přihlášení)

Z Brna na Lago di Garda a kousek zpět

Po loňském úspěchu s cestou do Říma přemýšlíme s Radkem kam dál. Padají divoké návrhy ("Zbláznil jsi se? Tam…
Monolema | 10.06.2025

Pobaltí 2023 - 2. část

...s mírným zpožděním... Z Litvy do Lotyšska Tuto cestu jsem si poprvé ani nepsala žádný deníček, ani nic…
Peggy | 24.04.2025

Norsko 2024 aneb za tučňáky a pižmoni

Dovrefjell Dovrefjell je pohoří v jižním Norsku v krajích Møre a Romsdal, Trøndelag, Innlandet. Na severu je…
šíp | 23.04.2025