reklama

Citybikes: kola do města

Městské kolo – v mnoha evropských zemích hlavní proud, u nás kuriozita, která budí pozornost. Jak dnes vypadají městská kola, jsme se zeptali Jakuba Širokého, prodejce městských kol pod značkou Citybikes.

Jakub Široký, majitel prodejny Citybikes
Jakub Široký, majitel prodejny Citybikes
Foto: NaKole.cz

Sedíme spolu v nově otevřené prodejně, která se specializuje na městská kola a příslušenství k nim. Co je tedy vlastně městské kolo a jak se liší od kol turistických?
Městská kola byla vytvořena s důrazem na eleganci, pohodlí jízdy a bezpečí. Jak už sám název napovídá, jsou určena především do města. Mezi jejich charakteristické prvky patří kryt řetězu, blatníky, rovnější řidítka, nábová převodovka.

Jak se kola vypořádají s městským terénem?
Většina kol má pneumatiky „balóny“, které vychytají většinu nerovností na asfaltu nebo na jemnější šotolině. U dražších modelů se přidává odpružení. Všechna kola mají navíc široká sedla s vinutými pružinami. O pozadí a páteř je tak dokonale postaráno.

A co pověstný pražský kopcovitý reliéf?
Používáme čtyři základní druhy planetových převodovek, které jsou umístěny v náboji. Kromě několika málo kol s klasickými převodovkami máme převodovky s třemi, pěti, sedmi a osmi stupni. Sedmistupňová převodovka je přitom ekvivalentní s 21ti převody horského kola. Já sám jsem s takovým kolem vyjel z Malé Strany na Petřín a nebyl to problém.

U nás je městská cyklistika dnes v plenkách. V Holandsku se městských kol prodá ročně 59 %, v Německu 25 %, u nás je jejich podíl podstatně nižší – pouhá 3 %. Proč si myslíte, že u nás zatím městská kola nejsou příliš vidět?
Důvod je historický. Za socialismu se individuální sport moc neřešil, lidé nebyli zvyklí pro sebe něco dělat. To se ale v současnosti mění.
Tradičně jezdí Češi hodně na kole do přírody na výlety nebo o dovolené na zájezdy. Cyklistika jako forma dopravy se teprve rozvíjí. V současné době je to hlavně záležitost vesnic a středních měst, velká města jsou na tom až na výjimky (jako třeba Hradec Králové) špatně. Podíl cyklistů ve městech ale roste. Ten trend je zřetelný a pozitivní.

Jaký je zájem o městská kola podle vaší zkušenosti?
Zájem rozhodně roste, to vím i od ostatních prodejců kol. Zabýváme se mimo jiné i velkoobchodem a sami prodejci už nás kontaktují a zajímají se o městská kola. Mají možnost vidět je například na veletrhu EuroBike v německém Friedrichshafenu. V porovnání s předchozím rokem byl narůstající trend městské cyklistiky jasně znát.
Lidé mají trochu potíž s tím, že byli zvyklí na kolo ze supermarketu za 3 tisíce, takže očekávají městské kolo do pěti tisíc korun. My nabízíme spíš kvalitnější zboží.

Máte čtyři produktové řady. O kterou z nich byl největší zájem?
Nedokážu to říct, je to vyrovnané. Třeba před vánoci byl velký zájem o Deep Entry, protože lidé kupovali svým rodičům a prarodičům kola. Deep Entry je určený právě pro seniory.
Někteří lidé zase vyhledávali Old Fashion pro nevšednost designu. Celkově je ten zájem vyrovnaný, každý si najde to své.

Teď bych se Vás ráda zeptala na charakteristické rysy městských kol. Asi hlavním rozdílem je pro mě převodovka v náboji.
To je pro lidi něco nového a často se na to ptají. Její hlavní výhodou je bezúdržbovost a snadnost obsluhy pro cyklistu. Dá se totiž přehazovat bez šlapání. Když potřebujete náhle zastavit před neočekávanou překážkou, dá se na místě přeřadit z nejtěžšího převodu na úplně nejlehčí. Potom se hladce rozjedete.
Pokud jde o údržbu, nábové převodovky se nemusí čistit a prakticky se nemusí seřizovat. I životnost je velmi dlouhá.

Většina vašich kol je vybavena dynamem…
Vzhledem k prostředí, kde se to kolo bude používat, se klade důraz na osvětlení. To je součástí základní výbavy. Většina našich modelů má tak zvané Standlicht, tedy světlo, které svítí i po zastavení. Světla jsou napájená dynamem, aby se majitel nemusel starat o baterky. U většiny typů je to modernější nábové dynamo. Kola mají také odrazky a reflexní pásky na bocích pláštů.

Jak Standlicht funguje?
U starších typů se používaly akumulátory, dnes jsou to čím dál častěji kondenzátory. Kondenzátory déle vydrží, světlo je pak menší a lehčí.
Při jízdě se kondenzátor nabíje, takže světlo svítí i po zastavení několik minut. Je to kvůli situacím, kdy cyklista potřebuje něco vyndat z kapsy, upravit se a podobně.

Napadne Vás ještě nějaká zajímavost v souvislosti s městskými koly?
Zákazníci se hodně ptají na váhu. Jsou zvyklí měřit tento parametr, jsou zvyklí na silniční nebo trekingová kola vážící 11 kg. V segmentu městských kol je váha vyšší a dokonce se ani nesleduje. Ze začátku, když jsme dostávali tuto otázku, měli jsme snahu kontaktovat výrobce a zjišťovat to. Ale oni nám řekli, že tenhle parametr se neuvádí a jestli to potřebujeme, můžeme si kola zvážit sami.

Děkuji za rozhovor.

Fotogalerie

Jakub Široký, majitel prodejny Citybikes Městská kola v nově otevřené pražské prodejně Městská kola v nově otevřené pražské prodejně Planetová převodovka v zadním náboji Světla mají obvykle dynamo v předním náboji… …tady je méně obvyklá varianta - přítlačné dynamo. Široká a pohodlná sedla patří k dalším typickým rysům městských kol Masivní kryt na řetězu také patří ke standardnímu vybavení Aby se sukně nezapletly do drátů... Tento nosič prý vydrží vše, co ráfek zadního kola Reflexní pásky na bocích plášťů zvyšují bezpečnost při noční jízdě. A něco pro dámy
redakce NaKole.cz, 25.03.2008
Blogy

Jižní hranice

 ()
„Tak jsem tady Panímámo, dřív to nešlo.“ Oblíbený citát můj a mého bratra, mně vytanul na mysli 8. září 2023, okolo desáté hodiny. Stál jsem před nádražím ve Znojmě a byl jsem spokojen. Pak jsem si zašel do stánku na kávu, přesně jako před dvěma měsíci, kdy jsem na tomhle nádraží spolu s manželkou…
Stanley58 | 02.01.2024

Východní Balkán - 8. část - Rumunsko, Maďarsko - ZÁVĚR

 ()
Po probuzení v Transylvánii, nedaleko města Reghin, jsme si na snídani opět dojeli do první vesnice. Oproti Bulharsku jsme tady to kafe do kelímku dostali zdarma. Luděk k tomu obdržel i pivo, takže snídal jogurt a lahváče. Kamarád z Těchonína, když jsem mu poslala fotku, nám tuto stravu pochválil.…
Peggy | 15.12.2023

7. část - Do Rumunska!

 ()
Zastavili jsme hned v další vesnici Zachari Stojanovo, že si tam dáme kafe. Stálo 0,4 leva, takže se cena pořád snižovala. Vypili jsme opět každý dvě. Ani jsme nic kupovat nepotřebovali, jídlo jsme měli, akorát jsme na sluníčko vyskládali usušit pasy a to, co zbylo z lékárničky. Začali jsme si…
Peggy | 01.12.2023

Premiéra na Bohemia Divide

 ()
Bohemia Divide je název jednoho z dnes už asi kultovních cyklistických ultra-závodů bez podpory. 750-800 km napříč Českem od jihu k severu po cestách i necestách, nonstop a bez podpory. Mezi vyznavači tohoto podivného odvětví cyklistiky má závod své věhlasné jméno, pro mě to je ale letos…
JohnyB | 28.10.2023

6. část - Bulharsko – k moři!

 ()
Naše děti už dávno vědí, že když k moři, tak si k němu musí dojet na kole. Těšily se, ale to horko tyhle poslední dny bylo opravdu těžko snesitelné. Dvacátý pátý den mě přestalo bavit i to ranní slunce, které jsem ještě jakžtakž tolerovala, protože osušilo noční rosu a tedy i stany. Na tu blankytně…
Peggy | 18.10.2023

O čem se mluví:

Elektrokola Spojení dvou ekoloběžek před minutou
Technické rady Co s řopíkem? 2 před 9 minutami
NEcyklo Co vás vytočilo 151 dnes v 09:22
Ukrajina 40 včera v 22:58
Cestování na kole Zase na cestě včera v 22:56
E-koloběžka včera v 17:50
Štafeta NaKole.cz Štafeta nanovo včera v 14:18
NEcyklo Co vás zaujalo 277 včera v 14:02
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

155 cyklistů (8 přihlášených)

Jižní hranice

„Tak jsem tady Panímámo, dřív to nešlo.“ Oblíbený citát můj a mého bratra, mně vytanul na mysli 8. září 2023,…
Stanley58 | 02.01.2024

Východní Balkán - 8. část - Rumunsko, Maďarsko - ZÁVĚR

Po probuzení v Transylvánii, nedaleko města Reghin, jsme si na snídani opět dojeli do první vesnice. Oproti…
Peggy | 15.12.2023

7. část - Do Rumunska!

Zastavili jsme hned v další vesnici Zachari Stojanovo, že si tam dáme kafe. Stálo 0,4 leva, takže se cena…
Peggy | 01.12.2023