reklama

Citybikes: kola do města

Městské kolo – v mnoha evropských zemích hlavní proud, u nás kuriozita, která budí pozornost. Jak dnes vypadají městská kola, jsme se zeptali Jakuba Širokého, prodejce městských kol pod značkou Citybikes.

Jakub Široký, majitel prodejny Citybikes
Jakub Široký, majitel prodejny Citybikes
Foto: NaKole.cz

Sedíme spolu v nově otevřené prodejně, která se specializuje na městská kola a příslušenství k nim. Co je tedy vlastně městské kolo a jak se liší od kol turistických?
Městská kola byla vytvořena s důrazem na eleganci, pohodlí jízdy a bezpečí. Jak už sám název napovídá, jsou určena především do města. Mezi jejich charakteristické prvky patří kryt řetězu, blatníky, rovnější řidítka, nábová převodovka.

Jak se kola vypořádají s městským terénem?
Většina kol má pneumatiky „balóny“, které vychytají většinu nerovností na asfaltu nebo na jemnější šotolině. U dražších modelů se přidává odpružení. Všechna kola mají navíc široká sedla s vinutými pružinami. O pozadí a páteř je tak dokonale postaráno.

A co pověstný pražský kopcovitý reliéf?
Používáme čtyři základní druhy planetových převodovek, které jsou umístěny v náboji. Kromě několika málo kol s klasickými převodovkami máme převodovky s třemi, pěti, sedmi a osmi stupni. Sedmistupňová převodovka je přitom ekvivalentní s 21ti převody horského kola. Já sám jsem s takovým kolem vyjel z Malé Strany na Petřín a nebyl to problém.

U nás je městská cyklistika dnes v plenkách. V Holandsku se městských kol prodá ročně 59 %, v Německu 25 %, u nás je jejich podíl podstatně nižší – pouhá 3 %. Proč si myslíte, že u nás zatím městská kola nejsou příliš vidět?
Důvod je historický. Za socialismu se individuální sport moc neřešil, lidé nebyli zvyklí pro sebe něco dělat. To se ale v současnosti mění.
Tradičně jezdí Češi hodně na kole do přírody na výlety nebo o dovolené na zájezdy. Cyklistika jako forma dopravy se teprve rozvíjí. V současné době je to hlavně záležitost vesnic a středních měst, velká města jsou na tom až na výjimky (jako třeba Hradec Králové) špatně. Podíl cyklistů ve městech ale roste. Ten trend je zřetelný a pozitivní.

Jaký je zájem o městská kola podle vaší zkušenosti?
Zájem rozhodně roste, to vím i od ostatních prodejců kol. Zabýváme se mimo jiné i velkoobchodem a sami prodejci už nás kontaktují a zajímají se o městská kola. Mají možnost vidět je například na veletrhu EuroBike v německém Friedrichshafenu. V porovnání s předchozím rokem byl narůstající trend městské cyklistiky jasně znát.
Lidé mají trochu potíž s tím, že byli zvyklí na kolo ze supermarketu za 3 tisíce, takže očekávají městské kolo do pěti tisíc korun. My nabízíme spíš kvalitnější zboží.

Máte čtyři produktové řady. O kterou z nich byl největší zájem?
Nedokážu to říct, je to vyrovnané. Třeba před vánoci byl velký zájem o Deep Entry, protože lidé kupovali svým rodičům a prarodičům kola. Deep Entry je určený právě pro seniory.
Někteří lidé zase vyhledávali Old Fashion pro nevšednost designu. Celkově je ten zájem vyrovnaný, každý si najde to své.

Teď bych se Vás ráda zeptala na charakteristické rysy městských kol. Asi hlavním rozdílem je pro mě převodovka v náboji.
To je pro lidi něco nového a často se na to ptají. Její hlavní výhodou je bezúdržbovost a snadnost obsluhy pro cyklistu. Dá se totiž přehazovat bez šlapání. Když potřebujete náhle zastavit před neočekávanou překážkou, dá se na místě přeřadit z nejtěžšího převodu na úplně nejlehčí. Potom se hladce rozjedete.
Pokud jde o údržbu, nábové převodovky se nemusí čistit a prakticky se nemusí seřizovat. I životnost je velmi dlouhá.

Většina vašich kol je vybavena dynamem…
Vzhledem k prostředí, kde se to kolo bude používat, se klade důraz na osvětlení. To je součástí základní výbavy. Většina našich modelů má tak zvané Standlicht, tedy světlo, které svítí i po zastavení. Světla jsou napájená dynamem, aby se majitel nemusel starat o baterky. U většiny typů je to modernější nábové dynamo. Kola mají také odrazky a reflexní pásky na bocích pláštů.

Jak Standlicht funguje?
U starších typů se používaly akumulátory, dnes jsou to čím dál častěji kondenzátory. Kondenzátory déle vydrží, světlo je pak menší a lehčí.
Při jízdě se kondenzátor nabíje, takže světlo svítí i po zastavení několik minut. Je to kvůli situacím, kdy cyklista potřebuje něco vyndat z kapsy, upravit se a podobně.

Napadne Vás ještě nějaká zajímavost v souvislosti s městskými koly?
Zákazníci se hodně ptají na váhu. Jsou zvyklí měřit tento parametr, jsou zvyklí na silniční nebo trekingová kola vážící 11 kg. V segmentu městských kol je váha vyšší a dokonce se ani nesleduje. Ze začátku, když jsme dostávali tuto otázku, měli jsme snahu kontaktovat výrobce a zjišťovat to. Ale oni nám řekli, že tenhle parametr se neuvádí a jestli to potřebujeme, můžeme si kola zvážit sami.

Děkuji za rozhovor.

Fotogalerie

Jakub Široký, majitel prodejny Citybikes Městská kola v nově otevřené pražské prodejně Městská kola v nově otevřené pražské prodejně Planetová převodovka v zadním náboji Světla mají obvykle dynamo v předním náboji… …tady je méně obvyklá varianta - přítlačné dynamo. Široká a pohodlná sedla patří k dalším typickým rysům městských kol Masivní kryt na řetězu také patří ke standardnímu vybavení Aby se sukně nezapletly do drátů... Tento nosič prý vydrží vše, co ráfek zadního kola Reflexní pásky na bocích plášťů zvyšují bezpečnost při noční jízdě. A něco pro dámy
redakce NaKole.cz, 25.03.2008
Blogy

Známé i neznámé vrcholy Klatovska 2 – Plošin, Boudovka

 ()
Je nádherné první zářijové odpoledne a já měl velké plány, jak ho co nejpříjemněji strávit. Tedy do chvíle, než mi na mobilu pípla esemeska. Rázem je po plánech i po náladě. Co teď? Pustit se znovu do práce na domě? Té jsem si užil dost dopoledne. Podmínky jsou ideální pro vyjížďku na kole, jen ta…
JohnyB | 02.11.2018

Cyklotoulky Olomouc - Slezská Harta

 ()
Další kraj pro naše cyklotoulky jsme vybrali Olomoucko. Respektive Mariánské údolí, Moravský Beroun a Slezskou Hartu. Na Slezské Hartě jsme byli naposledy před dvěma roky, když jsme se vraceli z Osoblahy. Zaujalo nás, že je to místo rekreačně nedotčené. Žádné davy lidí jen sem tam rybář. Tábořit…
ondrapisklak | 31.10.2018

Elberadweg 2018 - Labská cyklotrasa s větrem v zádech

Elberadweg (Elbe Cycle Route, Labská cyklotrasa) je už několikátým rokem nejoblíbenější dálková cyklotrasa v Německu, kde se její délka udává cca 850 km. Tato rozmanitá cyklotrasa vedoucí prakticky po rovině podél druhé největší řeky v Německu (za Rýnem), se stále proměňuje, v každé části potkáte…
Asterix | 28.10.2018

Cyklotoulky Vizovickými vrchy 2018

 ()
Pro další cyklotoulky jsem zvolil kraj, který nám je dobře známý, domovský, Vizovické vrchy. Po zkušenostech z Orlických hor jsem nabyl dojmu, že se Petra může zařadit do naší cykloskupiny která teď čítá už pět členů. Mě, Čívrsa, Fogina, Mare a teď i Petru. Plán je, že se potkáme v sobotu někde v…
ondrapisklak | 23.10.2018

Cyklotoulky Orlickem 2018

 ()
Když jsem přemýšlel, kam vezmu svoji přítelkyni Petru na její první cyklovýlet na těžko, oko na mapě mi padlo na Orlické hory. Naposledy jsem tam byl s rodiči na kole v roce 1996. Tak teď po 22 letech by nebylo špatné vyzkoušet, co se všechno změnilo. Jako referenční zkoušku jsem zkusil čtrnáct dní…
ondrapisklak | 12.10.2018

O čem se mluví:

NEcyklo Co vás zaujalo - 197 dnes v 00:32
NEcyklo Nejlepší vtip XXXIX včera v 22:32
Pobavilo - potěšilo 142 včera v 22:32
Elektrokola Silnicni elektrokolo - II včera v 22:28
Technické rady Praskání v zadním kole po servise včera v 22:06
Elektrokola BMS pro Li-Ion 13s 7p cca 40-50A ??? včera v 18:09
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

135 cyklistů (0 přihlášených)

Známé i neznámé vrcholy Klatovska 2 – Plošin, Boudovka

Je nádherné první zářijové odpoledne a já měl velké plány, jak ho co nejpříjemněji strávit. Tedy do chvíle,…
JohnyB | 02.11.2018

Cyklotoulky Olomouc - Slezská Harta

Další kraj pro naše cyklotoulky jsme vybrali Olomoucko. Respektive Mariánské údolí, Moravský Beroun a…
ondrapisklak | 31.10.2018

Elberadweg 2018 - Labská cyklotrasa s větrem v zádech

Elberadweg (Elbe Cycle Route, Labská cyklotrasa) je už několikátým rokem nejoblíbenější dálková cyklotrasa v…
Asterix | 28.10.2018