reklama

Ivo Vykydal - cyklista na Ministerstvu dopravy

Nevím jak vás, ale mě vždycky potěší, když ve státní správě narazím na cyklistu. Tím spíš, když tímto mužem je náměstek ministra dopravy. Nejvíc mě zajímalo, jestli by stát nemohl přidat peníze na cyklistickou dopravu. Během našeho rozhovoru jsme se ale dostali i k oblíbeným trasám v České republice.

Ivo Vykydal na exkurzi po nových stezkách v okolí Uherského Hradiště
Ivo Vykydal na exkurzi po nových stezkách v okolí Uherského Hradiště
Foto: CDV

Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI je zřízen Ministerstvem dopravy, fond rozděluje státní peníze na dopravní projekty – pozn. red.) v letošním roce v rozpočtu vyhradil na cyklistickou dopravu 180 milionů Kč. To je zhruba 2 promile z celkového rozpočtu. Podíl cyklistické dopravy je ale podstatně vyšší, průměr českých měst je okolo 7 %. Není to trochu nepoměrné?
Podpora cyklistické dopravy z rezortu Ministerstva dopravy rok od roku stoupá. Rozdělení prostředků SFDI není fixní. V okamžiku, kdy by města a obce měly připraveny více projektů, než je finanční kapacita SFDI na cyklodopravu, nebyl by to nepřekonatelný limit. Takový limit neexistuje.

Takže omezením je nedostatečná připravenost projektů ze strany obcí?
Dá se to tak říct. Ve chvíli kdy by byly požadavky vyšší, je možné přesunout prostředky odjinud, například ze silnic na cyklostezky.

V současné době probíhá hodně diskusí na téma páteřních stezek v ČR, včetně vedení EuroVelo. Opakovaně přitom narážíme na to, že v ČR neexistuje cyklokoordinátor, který by určil, které trasy budou páteřní.
V tuto chvíli úlohu cyklokoordinátora plní Centrum dopravního výzkumu (výzkumná instituce v působnosti MD – pozn. red.), i když to není dané usnesením vlády nebo dohodou ministrů.

Někteří lidé si myslí, že ideální by bylo vytvořit komisi se zástupci Ministerstva dopravy, Ministerstva pro místní rozvoj a dalších.
Je jasné, že cyklistická doprava je průřezová záležitost. Je to věc MD, MMR (jde také o cestovní ruch), Ministerstva životního prostředí, i Ministerstva zdravotnictví, protože jízda na kole ovlivňuje náš zdravotní stav. Osobně jsem myšlence cyklokoordinátora v ČR nakloněn. Ale v každém případě je důležité, aby se zástupci jednotlivých ministerstev setkávali a mluvili o této problematice. Ale není to jen záležitost ministerstev, jde i o zástupce krajů, měst a obcí.

Existuje dnes taková platforma, na které by se setkávali zástupci ministerstev, krajů, měst a obcí?
Platformy existují, dnes v neformální podobě. Příkladem může být seminář u příležitosti veletrhu For Travel, stejná příležitost byla na veletrhu Sport Life v Brně.

Bylo možné vás vidět na kole během exkurze po Uherskohradišťských stezkách. Jak jste se dostal k cyklistice?
Já pocházím ze střední Moravy, z podhůří Jeseníků. Od dětství jsem používal kolo při jízdě do školy.

A máte nějaké oblíbené oblasti, kam v Čechách rád vyrazíte na kolo?
Já z kola objevuju ČR. Kolo je fantastický dopravní prostředek k objevování. Člověk má možnost se zastavit, kdykoli ho něco zaujme. Když jedete za den 60 km, máte šanci poznat to území mnohem lépe než když jedete třeba autem. Jestli mám nějakou preferovanou lokalitu, to nemůžu říct. Já pravidelně trávím o prázdninách týden v sedle se skupinou lidí a pravidelně jezdíme do jednotlivých míst v ČR.

Díky za rozhovor.

Fotogalerie

Ivo Vykydal na exkurzi po nových stezkách v okolí Uherského Hradiště Ivo Vykydal na exkurzi po nových stezkách v okolí Uherského Hradiště
Redakce NaKole.cz, 07.03.2008
Blogy

Pobaltí 2023 - 5. část

 ()
Z Lotyšska zase do Litvy a domů Když se kouknete na mapu pobaltských republik, snadno pochopíte, proč se každá země kromě Estonska, musí navštívit dvakrát, chcete-li udělat nějaké kolečko. Pokaždé si průjezd nějakým významnějším městem naplánujeme tak, abychom toho viděli co nejvíc a nenajeli…
Peggy | 16.09.2025

Pobaltí 2023 - 4. část

 ()
Z Estonska pro změnu zase do Lotyšska Kunda (pardon, ale fakt se tak jmenuje) už leží na pobřeží moře a nedaleko začíná národní park Lahemaa. Ten se vyznačuje ohromnými bludnými kameny ležícími přímo ve vodě. Pro snímky těch největších a nejefektnějších si musíte kousek zajet a potkat se tam s…
Peggy | 13.09.2025

Pobaltí 2023 - 3. část

 ()
Z Lotyšska do Estonska Později v Lotyšsku se vzdálenosti mezi „něčím" ještě víc protáhly. Z pauz po 15-20 kilometrech se stávalo i 30, protože nebylo kde a hlavně proč zastavovat. Díky tomu se po několik dní ale povedlo tu naši vysněnou stovku překonat a mně vzrůstala naděje, že cestu zvládneme…
Peggy | 11.09.2025

WISLA - proti proudu

 ()
...Teplota na místě, kde byl, klesla zatím na -47 stupňů. Tu noc, v době, která uplynula mezi Junovým příjezdem a odjezdem, jsem se rozhodl. Předsunutou základnu musí nevyhnutelně obsadit pouze jediný člověk... ...Alternativu dvoučlenné posádky jsem zamítl... ...A protože jsem si tohle všechno…
Monolema | 29.07.2025

Dámská 2025 VVO

 ()
pramen Vltavy - Vydra - Otava - Písek - Příbram - Praha 11. 7. až 14. 7. 2025 Druhá desítka Dámských opravdu nezačala nejšťastněji, sledujeme počasí, po tropických vedrech má být zrovna tento víkend deštivo a chladno. Radka balí už ve středu já až ve čtvrtek, Lenka se ujišťuje, že jedeme opravdu až…
HMS | 25.07.2025

O čem se mluví:

Cestovní a městská kola Favorit Brigitte rok výroby 1996. včera v 21:52
NEcyklo Jaké to bylo 157 včera v 21:44
Ukrajina 55 včera v 14:00
Komentáře k blogu Pobaltí 2023 - 5. část včera v 11:41
Ostatní – cyklo Co vás pobavilo, nebo potěšilo 196 včera v 08:28
Technické rady Ráfková páska 17.09.2025
Cestování na kole A znovu na jih 17.09.2025
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

230 cyklistů (8 přihlášených)

Pobaltí 2023 - 5. část

Z Lotyšska zase do Litvy a domů Když se kouknete na mapu pobaltských republik, snadno pochopíte, proč se…
Peggy | 16.09.2025

Pobaltí 2023 - 4. část

Z Estonska pro změnu zase do Lotyšska Kunda (pardon, ale fakt se tak jmenuje) už leží na pobřeží moře a…
Peggy | 13.09.2025

Pobaltí 2023 - 3. část

Z Lotyšska do Estonska Později v Lotyšsku se vzdálenosti mezi „něčím" ještě víc protáhly. Z pauz po 15-20…
Peggy | 11.09.2025