reklama

EuroVelo přichází do Česka

EuroVelo – to je síť páteřních tras, které vedou napříč celou Evropou. V současnosti se čím dál tím častěji hovoří o jejich vedení na území České republiky.

Síť tras EuroVelo
Síť tras EuroVelo
Foto: ECF

Návrh projektu začal vznikat v polovině devadesátých let 20. století. Pracovní skupina Evropské cyklistické federace (ECF) tehdy vytvořila první obrysy panevropské sítě cyklotras pod názvem EuroVelo. Tvoří ho 12 páteřních tras, které křižují Evropu od severu na jih a od západu na východ.
„Na západě roste počet dálkových cykloturistů, kteří vyžadují kvalitní páteřní cesty a podobný vzhled bez ohledu na stát,“ říká o důvodech vzniku EuroVelo Daniel Mourek z Nadace Partnerství, která zastupuje v ECF naši republiku.
Nejde ale jenom o cykloturisty na dovolené, EuroVelo bude sloužit i lidem, kteří jezdí na kole běžně.

Popularita EuroVelo roste

Od otevření první trasy v roce 2000 popularita EuroVelo roste. V současnosti nejúspěšnější trasou je trasa EuroVelo č. 6 spojující Atlantický oceán s Černým mořem. Její součástí je i Podunajská stezka, podél které připadá na cyklisty až 90 % noclehů. Rozvíjí se tu agroturistika, místní zemědělci nabízejí víno, ovoce, zeleninu a na cestě je možné koupit i čerstvé mléko.
Základem projektu EuroVelo se stanou existující národní trasy. K oficiálnímu otevření EuroVelo trasy může dojít, až dosáhnou určité požadované kvality. To znamená mimo jiné bezpečnost pro cyklisty, vedení po přímých trasách a bez velkého převýšení. Jako ideální se nabízí vedení tras podél řek. Celá síť má být hotova do roku 2016.

V Česku je zapotřebí koordinátor

Vedení tras EuroVelo nemůže být náhodné. Tyto koridory se stanou páteřními trasami, do kterých v budoucnosti potečou největší investice pro další rozvoj.
Při budování EuroVelo jsou ve výhodě ty státy, které koordinují rozvoj tras prostřednictvím jediné organizace. Česko tu naráží na problém, protože u nás taková silná organizace nebo státní instituce neexistuje. Partnerem Evropské cyklistické federace je Nadace Partnerství. Na rozvoji páteřních tras spolupracuje s Centrem Dopravního výzkumu (CDV), které bylo zřízeno Ministerstvem dopravy ČR, a s Klubem českých turistů (KČT).
Do jednání dále vstupují jednotlivé kraje, mikroregiony a místní sdružení. Proto jsou jednání složitá a postupují jen pomalu. „Stále nejsou známé koridory, kudy u nás hlavní trasy povedou,“ komentuje to Daniel Mourek. „Jednotlivé kraje mají svoje cyklistické generely, ale nikdo nezajišťuje, aby na sebe na hranicích kraje navazovaly. Ideálním řešením by bylo vytvoření zvláštního odboru na některém ministerstvu, které by mělo dostatek pravomocí,“ doplňuje.

Projedeme se po EuroVelo?

Přes naše území povedou tři z celkem dvanácti plánovaných tras – EuroVelo č. 4, 7 a 9. Podle návrhu CDV by se v Čechách měly využít stávající stezky, které postupně vznikají, především Labská a Vltavská stezka, Greenways Praha-Vídeň, Moravská stezka nebo cyklostezka Ohře.

EuroVelo č. 4 – z Francie na Ukrajinu

Nürnberg – Plzeň – Praha – Pardubice – Olomouc – podél Greenways Krakov-Morava-Vídeň – Český Těšín – Krakow

EuroVelo č. 7 – Středoevropská trasa z Nordkappu na Maltu

Salzburg – Vltava – Praha – Děčín – Drážďany

EuroVelo č. 9 – Jantarová cesta, aneb od Baltu k Jadranu

Hodonín – Veselí n/M – Uherské Hradiště – Otrokovice – Kroměříž – Chropyně (Morava) – Tovačov – Přerov – Lipník – Hranice n.M. (Bečva) – Jeseník nad Odrou – Ostrava – Bohumín (Odra)

Mapa sítě tras EuroVelo

Další informace:

Kudy vedou trasy EuroVelo
EuroVelo na stránkách ECF

Fotogalerie

Síť tras EuroVelo Značení tras EuroVelo Značení tras EuroVelo v Německu Značení tras EuroVelo v Německu Značení tras EuroVelo ve Švýcarsku
Redakce NaKole.cz, 24.02.2008
Do vaší knihovny
Blogy

Slovinsko na kole - 2. část

 ()
Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným pevně daným časem. V případě vlaku mívám už tak silný předodjezdový stres ještě silnější. Před odjezdem někam autem jdu klidně spát, protože vlastně o nic nejde, no a co, že vyjedeme o hodinu…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

 ()
Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem zajímavější a divočejší - zkrátka ten pravý - Balkán. Slovinsko byla civilizace už před dvaceti lety, tedy nuda, nejvíc západ ze všech zemí bývalé Jugošky, první v EU, první přijali euro... Přejeli…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

 ()
Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych se postavil na start jednoho z nejtěžších cyklistických závodů na světě – Silk Road Mountain Race. Dohromady 1900 kilometrů v horách tak vysokých, že se mi zastavoval dech. Když se mi poprvé…
Fabulator | 07.10.2025

Pobaltí 2023 - 5. část

 ()
Z Lotyšska zase do Litvy a domů Když se kouknete na mapu pobaltských republik, snadno pochopíte, proč se každá země kromě Estonska, musí navštívit dvakrát, chcete-li udělat nějaké kolečko. Pokaždé si průjezd nějakým významnějším městem naplánujeme tak, abychom toho viděli co nejvíc a nenajeli…
Peggy | 16.09.2025

Pobaltí 2023 - 4. část

 ()
Z Estonska pro změnu zase do Lotyšska Kunda (pardon, ale fakt se tak jmenuje) už leží na pobřeží moře a nedaleko začíná národní park Lahemaa. Ten se vyznačuje ohromnými bludnými kameny ležícími přímo ve vodě. Pro snímky těch největších a nejefektnějších si musíte kousek zajet a potkat se tam s…
Peggy | 13.09.2025

O čem se mluví:

Cestování na kole A znovu na jih dnes v 11:08
Lehokola LontBent 2025 dnes v 08:53
NEcyklo VOLBY 2025 dnes v 04:03
Co vás zaujalo 288 dnes v 00:42
Cestování na kole Připojení kárky včera v 20:47
NEcyklo Ukrajina 56 včera v 20:36
Jaké to bylo 158 včera v 20:10
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

228 cyklistů (6 přihlášených)

Slovinsko na kole - 2. část

Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych…
Fabulator | 07.10.2025