reklama

Cyklistické stojany v Praze

Cyklistická infrastruktura neznamená jenom budování stezek. Každá cesta začíná a končí uložením kola na bezpečném místě. Cyklisté v Praze dnes narážejí na nedostatek vhodných stojanů pro kola, a to hlavně v centru města. Díky iniciativě pražského magistrátu by se situace měla v následujícím roce změnit.

Kvůli absenci stojanů si Pražané obvykle zamykají kola k zábradlí…
Kvůli absenci stojanů si Pražané obvykle zamykají kola k zábradlí…
Foto: NaKole.cz

V průběhu roku 2007 dostaly všechny městské části nabídku zapojit se do akce cyklistické stojany pro Prahu. Každá MČ by v rámci této akce od pražského magistrátu zdarma obdržela cyklistické stojany na 1–7 stanovišť. Stojany, jejichž instalaci by také zajistil magistrát, by následně přešly do správy městských částí. Celkem by tak v Praze mohlo vzniknout až 250 nových stanovišť se stojany na kola. Projekt by se měl realizovat do konce roku 2008.

V roce 2006 Pracovní skupina pro cyklistickou dopravu hl. m. Prahy vybrala jako nejvhodnější typ stojan tvaru převráceného U. Výběr tohoto typu podporuje na základě zkušeností ze zahraničí také o.s. Auto*mat a mnoho dalších zástupců z řad cyklistů. Takzvaná „účka“ jsou jednoduchá, robustní, hodí se pro všechny typy kol, jednoduše se udržují, umožňují pohodlně zamykat kola o rám a nepůsobí rušivě vzhledem k okolí.

Jednotlivé městské části dostaly nabídku písemně už na jaře 2007 a opakovaně potom v průběhu srpna. Na opakovanou výzvu se přihlásily městské části:
Praha 2 (s odkazem na stanovisko památkářů), Praha 4, Praha 5, Praha 7, Praha 9, Praha 10, Praha 12, Praha 15, Praha 18, Praha 19, Praha 20, Praha – Březiněves, Praha – Ďáblice, Praha – Libuš, Praha – Lochkov, Praha – Řeporyje, Praha – Suchdol, Praha – Újezd, Praha – Velká Chuchle, Praha – Zličín, Praha – Zbraslav.

Více než polovina z oslovených městských částí na dopis vůbec nereagovala. Pokud se tyto části ještě do konce roku neozvou, o možnost získat zdarma cyklistické stojany přijdou. Nejcitelnější by to bylo v širším centru Prahy, především vadí nezájem MČ Praha 1, Praha 3 a Praha 8, kde jsou stojany nejvíce potřeba. Komunikace nepokračovala ani s Prahou 2, která se odvolala na stanovisko památkářů.

Naopak potěšitelné je zapojení Prahy 4, Prahy 5 a Prahy 7. Některé okrajové městské části (např. Praha 13 nebo Praha – Slivenec) již v minulosti na svém území stojany na kola rozmístily, v řadě dalších je hustota stojanů poměrně vysoká (zejména městské části na východním okraji Prahy).

Celkově je zájem o cyklistické stojany ze strany městských částí překvapivě nízký. Z hlediska systematické podpory cyklistické dopravy v Praze hrozí, že celá několik let připravovaná akce skončí neúspěšně, především kvůli nezájmu centrálních městských částí.

Další odkazy:
www.praha-mesto.cz/cyklo

Fotogalerie

Kvůli absenci stojanů si Pražané obvykle zamykají kola k zábradlí… …také značka je dobrým opěradlem, ke kterému se dá postavit kolo. Stojany „účka“ na Rohanském ostrově v Praze Městská část Slivenec zařídila instalaci stojanů před městským úřadem a na dalších frekventovaných místech. Parkoviště pro kola jsou na některých místech součástí systému hlídaných parkovišť P+R.
Hynek Hanke a redakce NaKole.cz, 27.11.2007
Blogy

Norsko 2022 – S děravou botou Hardangerviddou

 ()
Náhorní plošina Hardangervidda není pouze norská, nýbrž s největší určitostí i evropská nejrozsáhlejší horská plošina. Pokrývá oblast asi 7500 km2 v nadmořské výšce 1000 - 1250 metrů. Nachází se ve středu jižního Norska.Celá plošina leží nad hranicí lesa a nejsou zde žádná, jinde tak hojná údolí,…
šíp | 30.03.2023

Bikepacking španělsky 5.část: Andalusie – Přes Sierru Nevadu do Granady

 ()
Z pouště se přesouváme ke stoupákům Sierry Nevady. Čeká nás nejvýše položená cyklostezka Evropy bez cyklostezky. Část pátá. Probudíme se v jedné z více než 2000 obytných jeskyní, které dělají z Guadixu město s jejich největším počtem v Evropě. O Guadixu slyšelo málo lidí, přestože se nachází jen 60…
Kristina | 02.01.2023

Jak jsem jel okolo Čech

 ()
Závod Okolo republiky je další z cyklistických ultra-šíleností, do které jsem se po letošním Toulání pustil. Tento závod je ale jiný. Není pevně dána žádná trasa, jen průjezdné body, které pořadatelé vybírají dle různé tématiky (letos to byly rozhledny), a je jen na závodnících, jakou trasu si…
JohnyB | 23.10.2022

Bikepacking španělsky 4.část: Andalusie – z pouště Gorafe na pláž v Cabo de Gata

 ()
Bláto z lesa vymění naše kola za písek z pouště Gorafe a pobřeží v Cabo de Gata. Část čtvrtá. Vyrážíme z motelu u cesty v městečku Baza. Stavíme se nakoupit potraviny spolu s kamionisty a kousek cesty jedeme po Vía Verde de Sierra de Baza (bývalá trať železnice) směrem na poušť Gorafe. Na tuto část…
Kristina | 07.09.2022

Po zaniklých tratích kolem Tirschenreuthu

 ()
V bavorském pohraničí je několik zrušených železničních tratí, na nichž se vybudovaly cyklostezky. Záruka mírného sklonu naláká spoustu cyklistů včetně mě a Rendy. My konkrétně vyrazíme na dvě cyklostezky v okrese Tirschenreuth ve vládním obvodu Horní Falc. Zvolili jsme si třetí červnovou sobotu,…
Guiseppe | 27.08.2022

O čem se mluví:

Cestování na kole Jaké to bylo 133 před 13 minutami
NEcyklo Co vás zaujalo 266 dnes v 12:01
Komentáře k blogu Norsko 2022 – S děravou botou Hardangerviddou dnes v 10:33
NEcyklo Nejlepší vtip 52 dnes v 10:15
Ukrajina 16 dnes v 09:29
Elektrokola dva kontrolery na jeden plyn včera v 21:55
NEcyklo Radování na sněhu 2022 - 2023 včera v 21:26
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

197 cyklistů (7 přihlášených)

Norsko 2022 – S děravou botou Hardangerviddou

Náhorní plošina Hardangervidda není pouze norská, nýbrž s největší určitostí i evropská nejrozsáhlejší horská…
šíp | 30.03.2023

Bikepacking španělsky 5.část: Andalusie – Přes Sierru Nevadu do Granady

Z pouště se přesouváme ke stoupákům Sierry Nevady. Čeká nás nejvýše položená cyklostezka Evropy bez…
Kristina | 02.01.2023

Jak jsem jel okolo Čech

Závod Okolo republiky je další z cyklistických ultra-šíleností, do které jsem se po letošním Toulání pustil.…
JohnyB | 23.10.2022