reklama

Cyklistické stojany v Praze

Cyklistická infrastruktura neznamená jenom budování stezek. Každá cesta začíná a končí uložením kola na bezpečném místě. Cyklisté v Praze dnes narážejí na nedostatek vhodných stojanů pro kola, a to hlavně v centru města. Díky iniciativě pražského magistrátu by se situace měla v následujícím roce změnit.

Kvůli absenci stojanů si Pražané obvykle zamykají kola k zábradlí…
Kvůli absenci stojanů si Pražané obvykle zamykají kola k zábradlí…
Foto: NaKole.cz

V průběhu roku 2007 dostaly všechny městské části nabídku zapojit se do akce cyklistické stojany pro Prahu. Každá MČ by v rámci této akce od pražského magistrátu zdarma obdržela cyklistické stojany na 1–7 stanovišť. Stojany, jejichž instalaci by také zajistil magistrát, by následně přešly do správy městských částí. Celkem by tak v Praze mohlo vzniknout až 250 nových stanovišť se stojany na kola. Projekt by se měl realizovat do konce roku 2008.

V roce 2006 Pracovní skupina pro cyklistickou dopravu hl. m. Prahy vybrala jako nejvhodnější typ stojan tvaru převráceného U. Výběr tohoto typu podporuje na základě zkušeností ze zahraničí také o.s. Auto*mat a mnoho dalších zástupců z řad cyklistů. Takzvaná „účka“ jsou jednoduchá, robustní, hodí se pro všechny typy kol, jednoduše se udržují, umožňují pohodlně zamykat kola o rám a nepůsobí rušivě vzhledem k okolí.

Jednotlivé městské části dostaly nabídku písemně už na jaře 2007 a opakovaně potom v průběhu srpna. Na opakovanou výzvu se přihlásily městské části:
Praha 2 (s odkazem na stanovisko památkářů), Praha 4, Praha 5, Praha 7, Praha 9, Praha 10, Praha 12, Praha 15, Praha 18, Praha 19, Praha 20, Praha – Březiněves, Praha – Ďáblice, Praha – Libuš, Praha – Lochkov, Praha – Řeporyje, Praha – Suchdol, Praha – Újezd, Praha – Velká Chuchle, Praha – Zličín, Praha – Zbraslav.

Více než polovina z oslovených městských částí na dopis vůbec nereagovala. Pokud se tyto části ještě do konce roku neozvou, o možnost získat zdarma cyklistické stojany přijdou. Nejcitelnější by to bylo v širším centru Prahy, především vadí nezájem MČ Praha 1, Praha 3 a Praha 8, kde jsou stojany nejvíce potřeba. Komunikace nepokračovala ani s Prahou 2, která se odvolala na stanovisko památkářů.

Naopak potěšitelné je zapojení Prahy 4, Prahy 5 a Prahy 7. Některé okrajové městské části (např. Praha 13 nebo Praha – Slivenec) již v minulosti na svém území stojany na kola rozmístily, v řadě dalších je hustota stojanů poměrně vysoká (zejména městské části na východním okraji Prahy).

Celkově je zájem o cyklistické stojany ze strany městských částí překvapivě nízký. Z hlediska systematické podpory cyklistické dopravy v Praze hrozí, že celá několik let připravovaná akce skončí neúspěšně, především kvůli nezájmu centrálních městských částí.

Další odkazy:
www.praha-mesto.cz/cyklo

Fotogalerie

Kvůli absenci stojanů si Pražané obvykle zamykají kola k zábradlí… …také značka je dobrým opěradlem, ke kterému se dá postavit kolo. Stojany „účka“ na Rohanském ostrově v Praze Městská část Slivenec zařídila instalaci stojanů před městským úřadem a na dalších frekventovaných místech. Parkoviště pro kola jsou na některých místech součástí systému hlídaných parkovišť P+R.
Hynek Hanke a redakce NaKole.cz, 27.11.2007
Blogy

Pobaltí 2023 - 5. část

 ()
Z Lotyšska zase do Litvy a domů Když se kouknete na mapu pobaltských republik, snadno pochopíte, proč se každá země kromě Estonska, musí navštívit dvakrát, chcete-li udělat nějaké kolečko. Pokaždé si průjezd nějakým významnějším městem naplánujeme tak, abychom toho viděli co nejvíc a nenajeli…
Peggy | 16.09.2025

Pobaltí 2023 - 4. část

 ()
Z Estonska pro změnu zase do Lotyšska Kunda (pardon, ale fakt se tak jmenuje) už leží na pobřeží moře a nedaleko začíná národní park Lahemaa. Ten se vyznačuje ohromnými bludnými kameny ležícími přímo ve vodě. Pro snímky těch největších a nejefektnějších si musíte kousek zajet a potkat se tam s…
Peggy | 13.09.2025

Pobaltí 2023 - 3. část

 ()
Z Lotyšska do Estonska Později v Lotyšsku se vzdálenosti mezi „něčím" ještě víc protáhly. Z pauz po 15-20 kilometrech se stávalo i 30, protože nebylo kde a hlavně proč zastavovat. Díky tomu se po několik dní ale povedlo tu naši vysněnou stovku překonat a mně vzrůstala naděje, že cestu zvládneme…
Peggy | 11.09.2025

WISLA - proti proudu

 ()
...Teplota na místě, kde byl, klesla zatím na -47 stupňů. Tu noc, v době, která uplynula mezi Junovým příjezdem a odjezdem, jsem se rozhodl. Předsunutou základnu musí nevyhnutelně obsadit pouze jediný člověk... ...Alternativu dvoučlenné posádky jsem zamítl... ...A protože jsem si tohle všechno…
Monolema | 29.07.2025

Dámská 2025 VVO

 ()
pramen Vltavy - Vydra - Otava - Písek - Příbram - Praha 11. 7. až 14. 7. 2025 Druhá desítka Dámských opravdu nezačala nejšťastněji, sledujeme počasí, po tropických vedrech má být zrovna tento víkend deštivo a chladno. Radka balí už ve středu já až ve čtvrtek, Lenka se ujišťuje, že jedeme opravdu až…
HMS | 25.07.2025

O čem se mluví:

NEcyklo Co vás vytočilo 157 dnes v 00:15
Cestovní a městská kola Favorit Brigitte rok výroby 1996. včera v 21:52
NEcyklo Jaké to bylo 157 včera v 21:44
Ukrajina 55 včera v 14:00
Komentáře k blogu Pobaltí 2023 - 5. část včera v 11:41
Ostatní – cyklo Co vás pobavilo, nebo potěšilo 196 včera v 08:28
Technické rady Ráfková páska 17.09.2025
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

234 cyklistů (3 přihlášení)

Pobaltí 2023 - 5. část

Z Lotyšska zase do Litvy a domů Když se kouknete na mapu pobaltských republik, snadno pochopíte, proč se…
Peggy | 16.09.2025

Pobaltí 2023 - 4. část

Z Estonska pro změnu zase do Lotyšska Kunda (pardon, ale fakt se tak jmenuje) už leží na pobřeží moře a…
Peggy | 13.09.2025

Pobaltí 2023 - 3. část

Z Lotyšska do Estonska Později v Lotyšsku se vzdálenosti mezi „něčím" ještě víc protáhly. Z pauz po 15-20…
Peggy | 11.09.2025