reklama

Po střeše nahoru, po střeše dolů (1.)

Začátek i konec výpravy byl ve Vídni. Mezi tím pak padesát dni cesty pod nejvyššími horami světa. „A tisíc kilometrů na kolech přes Indii, Nepál, Tibet a Čínu. Hledali jsme dobrodružství a hlavně jsme jeli v opačném směru, než všechny expedice před námi. Nespustili jsem se z kopce, ale šlapali jsme vzhůru. Možná vůbec jako první z České republiky,“ popisuje expedici Karakoram Highway 2007 jeden z jejich hlavních účastníků David Koribský.

Na expedici Friendship Highway 2007
Na expedici Friendship Highway 2007
Foto: David Koribský

V posledním okamžiku

Čtveřice odvážných měla štěstí hned při startu. Do letadla nastoupili v posledním okamžiku. „Nějak jsme se zakecali, okamžitě za námi zavřeli dveře a letěli jsme,“ vzpomíná Koribský.
V Dillí je překvapilo horko. A samozřejmě místní poměry. „Vládne tam turistická minimafie. Šofér autobusu vám řekne, že do centra města už nejede a přehodí vás na taxikáře. Nemáte na výběr a pokračujete taxíkem. Ten vás zase zaveze do obchodu, který musíte navštívit. Jinak se dál nedostanete. Taxikáři v Praze by čuměli, jak se podniká,“ pokračuje ve vyprávění Martin Gremlica, který s Koribským tvořil jezdecké duo expedice. S nimi jako týlová jednotka jeli Jan Zvoneček a Oto Jelínek.

Jede ten, kdo rychleji podplatí

Silniční provoz v této části světa je bez pravidel. Jezdí se vlevo, bez zpětných zrcátek, pořád se troubí, všude jsou šílené zácpy. Kdo chce být rychlejší a nestačí mu klakson, jede v protisměru. Klidně po dálnici. „Nejlepším řešením bylo usnout,“ přitakává Koribský.
Z Indie se výprava přesunula do Nepálu. V hlavním městě Kathmandu si její účastníci na celnici vyzvedli kola. Nebylo to jednoduché. „Není tam žádný regál, žádný sklad. Jestli své zboží dostanete, tak o tom rozhoduje jakási celní rada. A hlavně to, jaký dáte úplatek a kolik lidí v pořadníku tím pádem přeskočíte. Za pět hodin jsme už svá kola pevně drželi v rukách,“ vzpomíná Koribský.
Start byl komplikovaný, protože v Nepálu se stávkovalo, a výprava zůstala po prvních třiceti kilometrech jízdy uvězněná mezi barikádami. Další problém byl na mostě z Nepálu do Číny. „Měli jsme střevní potíže, ale museli jsem tam vydržet dvě hodiny. Čekali jsme na našeho průvodce, který se k nám nemohl dostat, protože neměl pas.“

Polňačka čtrnácté kategorie

„První cesta v Číně byla jednosměrná. Čtyři hodiny se jezdilo tam, čtyři hodiny zpět. Čekalo nás také rychlé a obrovské převýšení: za pár hodin téměř dva tisíce metrů. Ještě jsme nešlapali, ale jeli jsme autem. Bylo to o hubu, na hraně skály, pod námi propast a všude absolutní tma,“ popisuje trasu Gremlica.
V Nyalamu měla expedice dvoudenní aklimatizaci a vyměnila pronajatý džíp za pronajatou dodávku. „Polilo mě horko, na první pohled to vypadalo, že se s tím strojem už nikam nedostaneme. Ale řidič to nakonec téměř všechno zvládl,“ oddechl si Koribský.
Průměrný denní výkon na kolech byl podle vzdálenosti mezi městy 90 až 160 kilometrů. Některé úseky byly infarktové. „Při cestě z Nyalamu do Tingri jsme jeli po silnici, která byla podle českých poměrů polní cestou čtrnácté kategorie. Převýšení bylo tisíc metrů. Během čtyř hodin jsem několikrát padl na zem a lapal po vzduchu. Takové situace nešly doma vůbec nacvičit,“ popisuje Koribský.

Cesta na vrchol končila výbuchem

Na kopci stál bagr, který tu cestu stavěl. Za ním už žádná vozovka nebyla. Tak se jezdci vrátili. Navíc zažili ještě jednu perličku. Když odpočívali, přišel k nim stavební dělník a chtěl, aby se asi o deset metrů přemístili.
„Sotva jsme přešli, ozval se z místa, kde jsme před tím seděli, výbuch. Takže jsme si jen znovu potvrdili to, co jsme si řekli před výpravou: musíme zapomenout na všechno, co známe z Evropy. Byli jsme v jiném světě.“
Základní tábor pod Everestem byl ve výšce 5 200 metrů. Byl to současně bod obrovské únavy. „Sáhl jsem si na dno sil a přepadla mě strašná únava. Bylo to, jako bych jel do zdi. Měl jsem hlad, ale dostal jsem do sebe jen čtyři lžíce polévky. Byla to pravá česká gulášovka, strašně jsem se na ni těšil, ale nedokázal jsem jíst. Padl jsem do stanu a usnul,“ potvrdil Koribský.

Vrchol světa na dosah

Život v táboře určovali čínští vojáci. Na všechno bylo třeba povolení, volný pohyb neexistoval. Průvodce výpravy přesvědčil jednoho vojáka, aby českým chlapům půjčil dalekohled. „Viděl jsem Everest jakoby z padesáti metrů. Jeho špičku a pár metrů okolo ní, na nichž se dá ustát. Bylo to úžasné,“ nadchl se Koribský.
Tábor byl v té době prázdný. Doba expedic začínala o dva týdny později a vojáci uklízeli táborové prostory. Nesbírali odpadky, ale hledali kameny, na něž turisté vyrývají nápisy „Free Tibet“ (svobodný Tibet). Kameny (bez nápisu) si s sebou odvezli i členové expedice. Každý prý deset až patnáct šutráků – jako dárek pro známé. Jeden kamínek bude také odměnou pro našeho 777. návštěvníka webových stránek výpravy.

Pokračovat

Fotogalerie

Na expedici Friendship Highway 2007 Na expedici Friendship Highway 2007
David Koribský, 22.10.2007
Do vaší knihovny

Kolem světa na kole

Françoise a Claude Hervéovi
Čtrnáctiletá odysea v sedlech bicyklů aneb ani narození dcery nepřerušilo cestu.
Delší dobu vyprodaná kniha, která zaznamenala díky sympatickým Francouzům velký úspěch, se dočkala druhého vydání. Je rozšířené, má …
279 Kč
Blogy

Československo s dětmi - kapitola 2.

 ()
Slovensko s rouškouKapitola 2 - Východní Slovensko První opravdový cykloexpediční den byl ve znamení geografických zajímavostí. Takových těch, o kterých si roky říkáte, že možná jednou, až bude víc času...Tak třeba nejnižší bod Slovenska. Leží tam, kde řeka Bodrog opouští slovenské území, a…
Peggy | 29.11.2021

Československo s dětmi - kapitola 1.

 ()
Československo s dětmi - rok 2020 1. část Slovensko s rouškou Kapitola 1 - Cesta na východ Něco málo na úvod... Nebyla to tak úplně naše volba, ale jak každý ví, tak v březnu se zavřely hranice států a nikdo nevěděl, co bude. Sice jsme si tehdy říkali, že do léta daleko, ale postupem času bylo…
Peggy | 24.11.2021

Rok kovidový-druhý

 ()
Po loňském, předčasném jásotu, na nás na začátku letošního roku 2021 zaútočila ta čínská svině znovu. Opět se zavíraly hranice, nejprve okresů, později i katastrů. No jo, ale co my cyklisté, co s tím máme dělat? Naštěstí jsem před těmi lockdowny stačil alespoň jednou navštívit moje oblíbené…
Stanley58 | 24.11.2021

Belánské Tatry a okolí – srpen 2021

 ()
Už jsem skoro zapomněla balit na dovolenou a psát blog se mi vlastně ani nechtělo, ale pak jsem si uvědomila, že až opravdu nebudu nikam jezdit, tak se popis dovolené bude hodit. V době Covidové jsem prošlapala pohorky, praskla podrážka, tak když bylo jasné, že zase jedeme do Vysokých Tater a budu…
HMS | 10.09.2021

O kouzelné holčičce

 ()
Vyrazili jsme k moři, v autě celou cestu překáželo moje kolo. Manželka ho považuje za zbytečnou komplikaci. Jenže v kopcích, co rostou u moře, je to ve vedru na kole sado-maso, to mám rád, chci zase vidět moře z výšky. A chci ho vidět ze sedla, ne z auta. Cestou jsme se zastavili na Mont Ventoux,…
šíravník | 09.09.2021

O čem se mluví:

NEcyklo Očkovat, či neočkovat toje otázka 1 před 7 minutami
Cestování na kole Somrování na cestě před 7 minutami
Elektrokola SRAM Eagle SX 12 dnes v 18:37
Technické rady Elektrokolo LECTRON Montana dnes v 18:34
NEcyklo Co vás vytočilo 138 dnes v 17:57
Nejlepší vtip 48 dnes v 17:43
Co vás zaujalo 250 dnes v 16:25
Ostatní – cyklo Jaké to bylo 115. dnes v 15:32
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

219 cyklistů (23 přihlášených)

Československo s dětmi - kapitola 2.

Slovensko s rouškouKapitola 2 - Východní Slovensko První opravdový cykloexpediční den byl ve znamení…
Peggy | 29.11.2021

Československo s dětmi - kapitola 1.

Československo s dětmi - rok 2020 1. část Slovensko s rouškou Kapitola 1 - Cesta na východ Něco málo na úvod…
Peggy | 24.11.2021

Rok kovidový-druhý

Po loňském, předčasném jásotu, na nás na začátku letošního roku 2021 zaútočila ta čínská svině znovu. Opět se…
Stanley58 | 24.11.2021