Na veliké cestě – část 2. – Trasa

V této části najdete popis trasy, kterou jsme s našimi dětmi projeli v létě roku 2006.

Vyznačení trasy na mapě
Foto: Václav Vrtal

Ostřílení cestovatelé se možná usmívají pod vousy. Nazvat Podunajskou stezku, jednu z nejznámějších a nejbezpečnějších tras v Evropě „Velkou cestou“, to chce notnou dávku entuziasmu. Velikost téhle cesty ale byla daná něčím jiným – tím, co udělala pro naši rodinu.

Celkem jsme našlapali 1 300 km. Hlavním motivem trasy byly řeky – cesta vedla z Prahy podél Labe směrem na východ. V Zábřehu na Moravě jsme se otočili směrem na jih podél řeky Moravy, přes Hanou a Slovácko na Slovensko a dále k Dunaji. Velká řeka Dunaj vedla naše kola od Stockerau až na rakousko-německé hranice a z Německa přes Šumavu opět domů do Prahy. Kromě několika přívozů na vodní cestě jsme si nepomáhali jinými prostředky a trasu poctivě odšlapali na kolech.

Těžké vybavení nás navedlo k výběru cesty s minimálním převýšením. Ale Česko má takovou šikovnou polohu, díky které se nevyhnete evropskému rozvodí. Prakticky je to taková střecha Evropy, ze které stékají vody na jednu stranu do Černého, na druhou do Severního a na třetí do Baltského moře. Přechody jsme zaplatili skřípěním zubů, kolen a přehazovaček. Střecha Evropy nám dala zabrat. Na vrcholu prvního kopce kousíček před Zábřehem jsme do sebe nasypali pytel datlí, při stoupání z dunajského údolí jsme si už preventivně práskli cukr předem. Díky tomu jsme nakonec zvládli obě rozvodí celkem dobře.

Výběr trasy je vůbec vždycky trochu oříšek. Mapám rozumím asi tak jako koza petrželi, to mi ale nezabrání, abych nemluvila neustále do výběru cesty. Václava svými otázkami doháním k šílenství. I když musím uznat, že za těch třináct let co jsme spolu, si už trochu zvykl. A když se navíc začnu zajímat, jestli jsme náhodou nemohli jet nějakou cestou, která je kratší, méně kopcovitá nebo má lepší povrch, začínají vzduchem lítat elektrické výboje. Na předchozích cestách jsme se tak různě rozcházeli, hledali a zase nacházeli, házeli po sobě vším možným a dávali si názvy, která se obvykle v literatuře vytečkovávají. Letos to bylo jiné. Díky holkám jsme přece jen elektřinu udrželi na uzdě a hádek bylo minimum.

Nikam jsme nespěchali, a tak jsme se posouvali jenom zvolna. Už během příprav jsme si řekli, že nejsou důležité nějaké normy, denní dávky kilometrů nebo tak něco podobného. Hlavní bylo táhnout za jeden provaz a všem situacím čelit společně. Museli jsme jenom velmi málo věcí – najít si dobré místo ke spaní, uvařit a být spolu.

Než jsme si zvykli na pořádek věcí v zavazadlech, hodně dlouho jsme každý den ráno balili. Za celou cestu se nám až na malé výjimky nepodařilo vyrazit za méně než tři hodiny od probuzení. Přesouvali jsme se navíc většinou v době, kdy holčiny spaly. To znamená, že v sedlech kol jsme denně netrávili víc než 3–4 hodiny. Občas jsem se propadala do pocitů zoufalství. My se snad nikdy neposbíráme a nevyjedeme! Než jsme se sbalili po snídani, byl skoro čas na přípravu oběda. Skoro se až divím, že jsme se při tom všem hraní, blbnutí, úklidu, vaření a balení taky dokázali někam přesunout.

Seriál Na veliké cestě:

1. část – Přípravy
2. část – Trasa
3. část – Jak to snášely děti
4. část – Jídlo a vaření
5. část – Zdraví
6. část – Jak jsme spali

Vyznačení trasy na mapě U lipicánů v Kladrubech nad Labem Mladečské jeskyně Mladečské jeskyně Kroměříž a její květinové zahrady … a kroměřížské koupaliště Rakouský Tulln se o cyklisty stará a je tam hezký kemp Rakouský Tulln se o cyklisty stará a je tam hezký kemp Stein an der Donau Dürnstein V dětském světě uprostřed ovocných sadů v Rossatz-Arnsdorf Přívoz přes Dunaj Přívoz přes Dunaj Evropské rozvodí Dunaj-Labe nám dalo zabrat Na Greenway Rožmberského dědictví na cestě do Č. Budějovic Pod temelínskými věžemi, dříve obec Temelínec V hospodě U rybníka v Chřešťovicích A doma je holt doma
Jitka Vrtalová, 20.12.2006
 (Österreich Werbung, CK Kudrna)

Dunajská cyklostezka – kemp

Česko, Německo
13.07.2018 - 10 dní
Vlastní doprava
Donaustauf – památník Walhalla (CK Cyklotur)

Regensburg a okolí na kole

Německo
19.07.2018 - 4 dny

Šťastná to země

Rosťa Gregor
Koloputování okolo Československa a jiné příběhy
„Co je to štěstí? Mít radost na duši a neubližovat tím druhým. Může tak být, milý čtenáři? Moje duše se raduje na cestách. A taky se …

Vandry s bejkem

Jan Vlasák
Druhé vydání – aktualizované a doplněné
Tato kniha vyšla poprvé před deseti roky, v roce 1995. V té době to byla obyčejná brožura, tištěná na dřevitém papíře, s několika nepříliš…

Slovinsko – Julské Alpy – Triglavský národní park

Stejný termín, stejná cestovní kancelář, v únoru obsazujeme poslední volná místa a těšíme se do nepoznané krajiny. Polovinu země zabírají lesy, třetinu hory, 28 vrcholů přesahují hranici dvou tisíc metrů. Vzpomínám, jak jsem víc, jak před 20 lety odpovídala na jakousi anketu cestovní kanceláře, kam…
HMS | 12.06.2018

Cykloputování podél Ohře, Labe a Vltavy - květen 2018 reportáž

Navázali jsme na naše loňské putování po Krušných horách u Karlových Varů. Vyrazili jsme v počtu 13 účastníků na cykloakci v termínu 4. - 8. května a vlakem jsme se v pátek přepravili do Ostrova nad Ohří. Celkem 6 mužů a 7 žen, tedy ženy v přesile :-D Trasa byla pohodová, většinou po asfaltovém…
Ladama | 10.06.2018

Kalottireitti – k nejvyšší hoře Finska Halti

Nordkalottleden (švédsky; česky Cesta Severní Kalotou, švédsky Nordkalottleden, norsky: Nordkalottruta, finsky: Kalottireitti) je značená turistická stezka v polární oblasti v severských zemích, v oblasti Severní Kalota. Cesta má celkovou délku 800 km a leží podél hranice Norska, Švédska a Finska.…
šíp | 28.05.2018

Kambrickým pohořím středního Walesu (2018)

Občas tu a tam čtu nebo i zaslechnu od některých cyklistů - převážně přespolních dálkařů, že prý se v Británii moc jinak nedá cykloturistikovat než jen po silnicích nebo cyklostezkách. Jak s tímto tvrzením nelze souhlasit a naopak jak rozmanité možnosti pro kola zdejší království nabízí snad trochu…
cyklo-poustevnik | 28.05.2018

RUNDREISE 2018: Donau - Enns - SALZA - Mariazell - Walster - Traisen - Donau

Salza se mi zalíbila v r. 2010, když jsme na jejím břehu tábořili v kempu Weiberlauf, do něhož jsme odbočili z Ennské cyklostezky.Je to horská řeka v rakouském Štýrsku s udávanou délkou toku 88 km, pramenem severovýchodně od obce Ulreichsberg blízko Traisentalradweg, ústím do Enns u Grossreifling…
Quatsch | 17.05.2018

MTB a krosová kola Defekty v terénu a podobné problémy? dnes v 00:40
NEcyklo Nejlepší vtip XXXVIII včera v 23:50
Co vás vytočilo 120 včera v 23:14
Elektrokola vynechává, cuká včera v 22:57
MTB a krosová kola Porovnání Kellys vs Scott nebo odpovidajici.. včera v 22:54

170 cyklistů (1 přihlášený)