reklama

Snídaně pro cyklisty a novináře

Dnes ráno na Mariánském náměstí spolu posnídali novináři a cyklisté. Na parkovišti před pražským Magistrátem tak možná začala nová tradice společných akcí, které mají upozornit na přílišné zatížení historického centra automobilovou dopravou.

Snídaně na ulici
Snídaně na ulici
Foto: Jitka Vrtalová

Na Mariánské náměstí dorážím s mírným zpožděním. Na jednom z parkovacích míst už z dálky vidím pestrobarevnou společnost – cyklisté v reflexních vestách, mladí studenti a novináři s kamerami a fotoaparáty. Všichni stojí nebo sedí okolo provizorního stolu, který je vytvořený z desky upevněné na přívěsném vozíku za kolo. Ubrus je pokrytý bohatým švédským stolem – hrnky s kávou, koláče, müsli, ovoce, bábovka… Všichni si užívají krásného rána jako by seděli doma u svého stolu. Snad jenom s tím rozdílem, že všude kolem kam oko dohlédne stojí auta.

S nápadem „snídaní na ulici“ přišel Steven Logan z organizace World Carfree Network. „Vlastně to vymyslela moje americká kamarádka“, říká k tomu. „Už jsme to jednou zkusili na ulici před domem, kde bydlím, v ulici Na Kozačce. Auta zpomalovala, řidiči se dívali, co se děje, a o to nám šlo.“

Praha se stává nejvíce automobilizovaným městem Evropy. Od roku 1989 se počet automobilů v hlavním městě prakticky zdvojnásobil. Nejvíce zatížené je centrum Prahy, kde se dopravní zácpy staly už pravidlem.

Státní organizace i občanská sdružení na tento problém poukazují už řadu let. Naivní představa, že problémy s dopravou vyřeší výstavba dalších komunikací a podzemních parkovišť či rozšiřování jízdních pruhů, patří do uvažování z doby 70. a 80. let. Moderní města naopak sledují opačný směr: zužování vozovek, zklidňování ulic v urbanizovaném prostoru či budování infrastruktury pro bezmotorovou dopravu, tedy usměrňování poptávky po jednotlivých druzích dopravy. V řadě měst už mnoho lidí k vlastnímu překvapení zjistilo, jak příjemné může být cestování do práce či do školy na kole nebo pěšky. Ve městech k tomu ale musejí být vytvořené alespoň minimální podmínky.

Co tedy sledují pořadatelé snídaní?

Ulice vždycky byla prostorem pro život a pro setkávání lidí. Jak příjemné jsou pěší zóny s restauračními zahrádkami, ulice s dětskými hřišti a širokými chodníky. Proč bychom měli z ulic dělat jen odkladní plochy pro tisíce automobilů? Proč bychom měli ulicí jenom probíhat a s úlevou za sebou zabouchnout dveře svého bytu?

Snídaně na ulici ukazuje, kolik lidí (a společenského života) se vejde na každé jedno parkovací místo. Cyklista zabírá na vozovce asi 12krát méně místa než automobil. Další rozšiřování silnic, budování nových rychlostních komunikací pro automobily a podzemních parkovišť samo o sobě nic nevyřeší. Je třeba omezovat dopravu v historickém centru, stavět chodníky, cyklostezky, instalovat stojany a budovat úschovny pro kola.

Lidé reagují vstřícně – se zájmem si prohlížejí prostřenou tabuli, berou si letáčky, strážník městské policie přeje dobré chutnání. Většina z nich souhlasí, že s auty v centru metropole je nejvyšší čas začít něco dělat.

Epilog

Snídaně je u konce, organizátoři všechno balí a rozjíždějí se za svými povinnostmi. Domů se vracím tramvají. Křižovatka na Palackého náměstí je beznadějně zablokovaná auty. Dodávka v zácpě zastavila přímo na přechodu pro chodce. Řidič na mě přes sklo jenom krčí rameny. Lidé se na úzkém nástupním ostrůvku snaží vyhnout jeden druhému a téměř přepadávají do vozovky. Tramvaj cestou přes centrum jede pomalu a trhaně, každou chvíli zastaví, když některé z aut najede na tramvajové koleje. Opravdu to tak musí být?

Fotogalerie

Snídaně na ulici Co všechno se vejde na jedno parkovací místo Jedlo se a pilo Živě se diskutovalo Zácpa na Palachově náměstí
Jitka Vrtalová, NaKole.cz, 20.04.2005
Blogy

Bikepacking přes Slovensko pokračuje: Z Čachtic do Gaderské doliny

 ()
Poté, co jsme se dvěma dětmi úspěšně projeli Malé Karpaty a zjistili, že náš syn Oskar je schopen ujet až 50 km denně, pokračovali jsme v cestě na střední Slovensko. Oskarovy schopnosti se každým dnem zlepšovaly. Tažné lano zůstalo hezky odpočívat a Oskar se stal pro nás plnohodnotným cyklistickým…
Kristina | 03.10.2024

Centrální stezkou od západu na východ_3

 ()
Úterý 23. červenceKdyž pominu stále trvající vedra, začal dnešek příjemně. Ráno jsme měly poměrně brzy sbaleno, stihly jsme i promazat kola (a vyloudit u paní ubytovatelky nový hadr na jejich utření) a vyjet chvilku před devátou. Asi 5 km se mírně stoupavá cesta zdála příjemná, ale za přístřeškem…
Aar | 02.10.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 11. část

 ()
Kolečko se uzavírá Ještě v Kazachstánu jsme byli tak trochu celebrity. „Zdrastě, jak se máte? Viděl jsem vás před třemi dny za Tarazem," pozdravil nás chlapík kdesi na benzínce. „To je docela dobře možné." „Nebyli jste tuhle kousek za Almatou?" zase jiný chlapík jinde. „Asi měsíc nazád? To jsme…
Peggy | 24.09.2024

Dámská 2024 – jezero Milada, Děčínský Sněžník, Ploučnice, Husí cesta a z Roudnic

 ()
Začínáme další desítku naší tradiční Dámské, dlouho jsme nevěděly kam vlastně pojedeme a kdy pojedeme. Radka měla naplánovanou dovolenou v Itálii, my s Lenkou zájezd do Alp, ale nakonec jsme Dámskou odjely v tradičním termínu. Letos máme 13 jako šťastné číslo, 13.června jsme jely s Lenkou do…
HMS | 18.09.2024

Slovinsko – Rakousko – relax v lázních Zreče 13.6. až 18.6. 2024

 ()
Letos opět s Mamutem, líbí se nám precizní připravenost tras i znalost místa, kde vedou trasy po cyklo i neznačených cestách. V únoru vybíráme zájezd, vzácně se shodneme na termínu a místu. Původně jsme chtěly ve složení Helena, Lenka a já zdolat Grossglockner, ale bohužel zájezd byl již koncem…
HMS | 18.09.2024

O čem se mluví:

NEcyklo Co vás zaujalo 281 dnes v 11:53
Ukrajina 47 dnes v 07:43
Komentáře k blogu Centrální stezkou od západu na východ_3 včera v 14:58
Cestování na kole Návrhy na Nákolácký sraz v roce 2025 včera v 14:14
Ostatní – cyklo Jaké to bylo? - 152 včera v 12:23
NEcyklo Nejlepší vtip 54 10.10.2024
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

183 cyklistů (7 přihlášených)

Bikepacking přes Slovensko pokračuje: Z Čachtic do Gaderské doliny

Poté, co jsme se dvěma dětmi úspěšně projeli Malé Karpaty a zjistili, že náš syn Oskar je schopen ujet až 50…
Kristina | 03.10.2024

Centrální stezkou od západu na východ_3

Úterý 23. červenceKdyž pominu stále trvající vedra, začal dnešek příjemně. Ráno jsme měly poměrně brzy…
Aar | 02.10.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 11. část

Kolečko se uzavírá Ještě v Kazachstánu jsme byli tak trochu celebrity. „Zdrastě, jak se máte? Viděl jsem vás…
Peggy | 24.09.2024