Jak jsme se projeli po cyklostezkách v Plzni

Zástupci sdružení Cyklisté Liberecka byli pozváni na exkurzi po plzeňských cyklostezkách. „Kdy se takhle projedeme v Liberci?“ ptá se předseda sdružení Jiří Rutkovský.

Ve středu 11. října 2006 jsme byli spolu se zástupci magistrátu Statutárního města Liberce a Technických služeb města Liberce pozváni na exkurzi do Plzně. Část města jsme projeli v rámci exkurze na kole, s nejdůležitějšími úpravami jsme se seznámili z pohledu uživatelů – cyklistů. V Plzni se magistrát města chová ke svým obyvatelům – cyklistům – vstřícně a systematicky buduje bezpečné cyklostezky. Při několikahodinové jízdě městem proto bylo co prohlížet.

Dočkáme se v dohledné době systematického budování cyklostezek i v Liberci?

Nejednalo se o výlet na kole, jak by se někdo snad mohl mylně domnívat, ale o odbornou exkurzi po vybudovaných úpravách pro cyklisty v Plzni. Trasa exkurze vedla především po cyklostezkách podél dopravně zatížených komunikací.

Na kolech jsme dojeli do sídla Správy veřejného statku města Plzně, kde se mimo jiné starají o zvýšení dopravní bezpečnosti chodců a cyklistů na plzeňských komunikacích. Po krátkém přivítání začalo pracovní jednání, jehož cílem bylo seznámení s principy budování cyklostezek v Plzni a hledání nejvhodnějšího způsobu ke zlepšení podmínek pro cyklisty v Liberci.

Po teoretickém semináři jsme na kolech vyrazili do plzeňských ulic. Na kole jsme jeli proto, abychom si realizované úpravy nejen prohlédli, ale i prakticky vyzkoušeli jízdu po cyklistických pruzích, přejezdech, ostrůvcích a jiných úpravách pro cyklisty, které v Liberci zatím nemáme.

Při rekonstrukci komunikace v Plzni je vždy položen důraz na dopravní bezpečnost všech účastníků silničního provozu. Pokud rekonstruovanou komunikací vede trasa z generelu cyklotras, jsou budovány cyklostezky. V&nbspLiberci tomu tak zatím není.

V místech, kde komunikaci kříží trasy určené generelem cyklistické dopravy, jsou stávající přechody nahrazovány přejezdy pro cyklisty a na nových dopravních ostrůvcích vymezené plochy pro čekání cyklistů. V Liberci tomu tak zatím není (například v současné době probíhající rekonstrukce Budyšínské ulice u OC Interspar).

Doplnění pruhu pro cyklisty v protisměru jednosměrné ulice. Jak bychom jej potřebovali v ulici 5. května pro jízdu ze Šaldova náměstí k radnici.

V Plzni jsou stejně jako ve vyspělých státech budovány cyklistické stezky především podél dopravně zatížených komunikací.

Upozornění: Ačkoli Vám následující fotografie možná budou připadat jako z&nbspcyklistického ráje (nebo z civilizované Evropy), zaručuji Vám, že byly skutečně pořízeny v Plzni.

Další odkazy:

Cyklisté Liberecka
Plzeň pro cyklisty

České Švýcarsko: Cyklotoulky

17.07.2018 - 6 dní

Český ráj na kole

18.07.2018 - 5 dní
Vlastní doprava
Malebná krajina České Kanady (Jiří Juřík)

Česká Kanada na kole

03.08.2018 - 5 dní

Bondo Bohemia Tour Jih

03.08.2018 - 10 dní

Šumava na kole: Kvilda

Česko, Německo
07.08.2018 - 6 dní
Vlastní doprava

Cyklistické maso v české kotlině

Milan Silný
Čtvrtá kniha Milana Silného pojednává o nejdelších, nejdobrodružnějších a možná i nejúchylnějších cyklistických akcích v ČR
Ve světě se jezdí spousta extrémních cyklistických akcí. I u nás se jezdí závody, které dávají lidskému životu jiný rozměr, závody, při …

Na kole ke hvězdám

Jiří Grygar a kol.
Průvodce po hvězdárnách a planetáriích
Co to je EBICYKL Tipy na týdenní cykloputování Průvodce po hvězdárnách a planetáriích Astrofyzika RNDr. Jiří Grygara, CSc. není třeba…

Jak začínal syn jezdit na kole

Koupě dětského kola pro syna a seriál závodů Na kole jezdím už hodně dlouho a k tomuto koníčku jsem dotáhnul i manželku, takže jezdíme několik let spolu. Zpočátku se jí sice moc nechtělo, ale když jsem vymyslel pár výletů jen s mírným převýšením, ale přitom krásnou přírodou, tak byla z trávení času…
Kolo-pro | 10.07.2018

Cyklovýlet do srdce Brd, červen 2018

Dlouho jsem se už tak nepobavil a ještě ve spojení s výletem na kole :-D Vyrazili jsme v sobotu 2. června ráno vlakem do Rokycan a pak na kole přes brdské kopce směr Praha. Celkově nás jelo pět, já, Honza a ještě tři neznáme cyklistky – Helena, Soňa a Marika, které jsme různě náhodně potkali v…
Ladama | 26.06.2018

Slovinsko – Julské Alpy – Triglavský národní park

Stejný termín, stejná cestovní kancelář, v únoru obsazujeme poslední volná místa a těšíme se do nepoznané krajiny. Polovinu země zabírají lesy, třetinu hory, 28 vrcholů přesahují hranici dvou tisíc metrů. Vzpomínám, jak jsem víc, jak před 20 lety odpovídala na jakousi anketu cestovní kanceláře, kam…
HMS | 12.06.2018

Cykloputování podél Ohře, Labe a Vltavy - květen 2018 reportáž

Navázali jsme na naše loňské putování po Krušných horách u Karlových Varů. Vyrazili jsme v počtu 13 účastníků na cykloakci v termínu 4. - 8. května a vlakem jsme se v pátek přepravili do Ostrova nad Ohří. Celkem 6 mužů a 7 žen, tedy ženy v přesile :-D Trasa byla pohodová, většinou po asfaltovém…
Ladama | 10.06.2018

Kalottireitti – k nejvyšší hoře Finska Halti

Nordkalottleden (švédsky; česky Cesta Severní Kalotou, švédsky Nordkalottleden, norsky: Nordkalottruta, finsky: Kalottireitti) je značená turistická stezka v polární oblasti v severských zemích, v oblasti Severní Kalota. Cesta má celkovou délku 800 km a leží podél hranice Norska, Švédska a Finska.…