reklama

Jak prodloužit životnost baterie do elektrokola

V tomto článku bych chtěl uživatelům elektrokol dát pár rad, jak prodloužit životnost jejich li-ion baterie do elektrokola.

1. Správné nabíjení/vybíjení baterie

V prvé řadě bych chtěl objasnit pojem mnoha prodejců, kteří doporučují baterii nabíjet po každé jízdě. Toto doporučení je hlavně kvůli tomu, aby se baterie nepodvybila a nedošlo k poškození článků uvnitř baterií. To je sice pravda, ale když budete takto baterii po každé jízdě nabíjet, tak nikdy nezíská svou plnou kapacitu a bude pracovat např. jen na 50 procent. Baterii totiž nemusíte po každé jízdě nabíjet, když víte, že pojedete za chvíli zas a zbývající dojezd baterie vám to umožní. Proto je lepší, když je její pracovní rozsah využit v plné míře. Doporučuji tedy nejméně alespoň jednou za sezónu baterii úplně vyjet. Tím baterii nastavíte její hraniční hodnoty úplného vybití a nabití. BMS elektronika uvnitř baterie pohlídá, aby se baterie nepodvybila. Po tomto úplném vyjetí baterie je dobré baterii nechat odpočinout/zchlád­nout asi 1 hodinu a poté plně dobít. Čím více je baterie vybitá, tím více se totiž zahřívá a není dobré baterii nabíjet okamžitě po skončení jízdy. Další doporučení ohledně nabíjení baterie je teplota, při které se baterie nabíjí. Doporučená teplota pro nabíjení je pokojová teplota. A proč tato teplota? Li-ionové články by se neměly nabíjet studené. Likvidační by bylo pro ně nabíjení při teplotě pod 0 st. Při této teplotě vznikne v jednotlivém článku chemický proces, který naruší vnitřní strukturu článku a kapacita jde pak rapidně dolů. Je to i jedna z nevýhod li-ionových článků, a to je fungování při nízkých teplotách. Chlad jim nesvědčí. V zimě jezdit můžete, články se jízdou zahřívají, nenechávejte však elektrokolo s baterií dlouho na mrazu a vezměte baterii do tepla. Podobně je to i s vysokými tropickými teplotami. Ta bateriím taky nesvědčí. Je lepší, když je kolo s baterií ve stínu. Některé obaly baterií jsou černé a více absorbují sluneční záření. Pozor tedy na to.

Graf
Graf vlivu teploty na funkčnost článku

2. Zazimování a dlouhodobé skladování baterie

Jak baterii zazimovat ? Rada většiny prodejců zní: „Udržujte baterii plně nabitou a alespoň jednou za 3 měsíce baterii dobijte doplna, pokud se s ní nejezdí.“ To je samozřejmě určitě lepší, než kdybyste po skončení sezóny nechali baterii vybitou a ona by se samovybíjením podvybila. Ohledně procesu samovybíjení. Každá baterie se samovybíjí, pomalu jí klesá napětí a platí, že baterie, která je nabitá na 100 procent své kapacity, se velice pomalu samovybíjí. Čím je baterie starší, tak se samovybíjí rychleji, ale v podstatě se tento proces samovybijení prohloubí až u konce životnosti baterie. Dále platí, že čím je baterie vybitější, tím se samovybíjí rychleji. Takže pokud necháte baterii nabitou např. na 10 procent své kapacity přes zimu, můžete na jaře zjistit, že je podvybitá a nejde ji ani nabít. Jaké z toho tedy plyne doporučení? Je zde totiž fakt, že pokud se baterie dlouhodobě drží nabitá na 100 procent své kapacity a nejezdí se s ní, tak články uvnitř baterie „změknou“, ztratí kapacitu. Doporučení tedy je držet kapacitu při dlouhodobějším skladování na cca 70 procentech kapacity. Skladovací teplota baterie se doporučuje v rozmezí 5–30 st. Může se i stát, že si koupíte baterii novou,  která ležela na prodejně např. 1 rok nabitá na 100 procentech a po jedné sezóně jí klesne kapacita a dojezd kola. Většina prodejců drží baterie na 100 procentech, ale to je špatně. U repasované baterie máte tedy jistotu, že baterie takto nikde neleží ladem. Při procesu repase baterie se vadné/použité články nahradí novými a tyto nové články jsou již z výroby nabité na cca 70 procent. Proto tedy i doporučení proč baterii dlouhodobě skladovat na 70 procent nabitou. Takže to je něco k zazimování baterie.

Repas baterie

3. Přetěžování baterie

Další rada, jak prodloužit životnost baterie, je šetrnější způsob používání asistence. Baterie se může při jízdě často mnohdy přetěžovat. Je to způsobené nadměrným používáním asistence, a to zvláště do kopce nebo v horším terénu. Pokud nastavíte asistenci na maximum do většího kopce, vznikne velký odběrový proud v baterii, který baterií protéká. Teď se naplno projeví kvalita článků. Dnes je trend navyšovat kapacitu a k tomu se používají obvykle vysokokapacitní články, které však vyšší proudové zatížení nesnáší tak dobře. Mnohdy tedy dochází k přetěžování baterie a baterie s takovým stylem jízdy vydrží třeba jen dvě sezóny. Raději tedy přišlápněte a baterii tak při tomto vyšším zatížení značně ulevíte a prodloužíte živnotnost. Nepoužívejte asistenci naplno, když nemusíte. Rozjíždějte se na lehký převod a při rozjezdu zašlapejte. Navíc dnes existuje spousta elektrokol, které nesplňují danou normu pro elektrokola. Mají silnější motor a lze se rozjet pomocí akcelerace bez zašlapání. Pokud na to baterie není správně dimenzovaná odpovídajícím výkonem, dochází k jejímu přetěžování a vydrží vám jen krátkou dobu.

Pokud máte jakékoliv dotazy ohledně údržby baterie, repase baterie, kontrolního měření a jiných dotazů ohledně baterií, neváhejte se na nás obrátit.

www.repase-baterie.eu

Kontaktní informace:

Telefon: 777 828 360
Mail: info@repase-baterie.eu
Web: repase-baterie.eu

- inzerce -, 16.11.2020
Blogy

Kavkaz s dětmi - část 5.

 ()
Náhorní Karabach Tahle kapitola se mi nebude psát lehce. Neuplynuly ani dva roky - a kolik se toho změnilo!Tak do toho! U města Goris jsme pomalu dojeli k hranicím Ázerbájdžánu. Hřebeny Malého Kavkazu se začaly viditelně snižovat do nížiny u Kaspického moře. Tam odsud nemožno vstoupit, tuto oblast…
Peggy | 04.05.2021

Kavkaz s dětmi - část 4.

 ()
Arménské kláštery V Jerevanu jsme strávili asi půl dne. Nebyli jsme úplně dokonale připraveni, co v metropoli Arménie vidět, ale pravda je, že nám ke štěstí docela stačilo se tam pouze vyskytovat. Na městě považuji za zajímavé několik prvků - první z nich je nadmořská výška. Většina měst se…
Peggy | 27.04.2021

Kavkaz s dětmi - část 3.

 ()
S Johnem do Jerevanu... Arménie leží v pohoří Malý Kavkaz, takže většinu jejího území tvoří hory. Vlastně jsem dřív o Arménii nevěděla skoro nic, jen že je to jedna ze zemí bývalého SSSR. Arménie byla první zemí na světě, která přijala křesťanství jako státní náboženství (v roce 301, což je o 500…
Peggy | 21.04.2021

Kavkaz s dětmi - část 2.

 ()
  V bouřkách náhorními planinami na arménskou hranici...   Město Akhaltsikhe (jehož jméno nejsem zaboha schopná si zapamatovat, a ani teď ho zpaměti nenapíšu) bylo po čtyřech dnech první pořádnější město. Jako první jsme využili služeb myčky aut a omyli si kola wapkou. Ne že bychom tolik dbali na…
Peggy | 17.04.2021

Kavkazská odysea aneb Gruzie, Arménie a Náhorní Karabach s dětmi - část 1.

 ()
léto 2019Markéta, Luděk, Víťa a Šárka Zigáčkovi Pocity, které se mi honily hlavou, když se po dvoudenní plavbě přes Černé moře na temném pozadí objevila světla města, mě samotnou překvapovaly. Byly dvě hodiny po půlnoci. Stáli jsme na palubě, čerstvý vánek ochlazoval naše vzrušené tváře a vzduch…
Peggy | 14.04.2021

O čem se mluví:

Technické rady Merida Matts speed držák přehazovačky před 4 minutami
NEcyklo Falešná pětistovka včera v 23:19
Ostatní – cyklo Jaké to bylo? - 107 včera v 23:18
NEcyklo COVID včera v 23:15
Elektrokola Bafang BBS-HD kupovaný z Bestebikes včera v 21:53
NEcyklo Co vás zaujalo 239 včera v 21:18
Technické rady Sachs Super 7 - seřízení včera v 21:12
Ostatní – cyklo Prčice 2021 včera v 20:22
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

199 cyklistů (6 přihlášených)

Kavkaz s dětmi - část 5.

Náhorní Karabach Tahle kapitola se mi nebude psát lehce. Neuplynuly ani dva roky - a kolik se toho změnilo…
Peggy | 04.05.2021

Kavkaz s dětmi - část 4.

Arménské kláštery V Jerevanu jsme strávili asi půl dne. Nebyli jsme úplně dokonale připraveni, co v metropoli…
Peggy | 27.04.2021

Kavkaz s dětmi - část 3.

S Johnem do Jerevanu... Arménie leží v pohoří Malý Kavkaz, takže většinu jejího území tvoří hory. Vlastně…
Peggy | 21.04.2021