reklama

Jak prodloužit životnost baterie do elektrokola

V tomto článku bych chtěl uživatelům elektrokol dát pár rad, jak prodloužit životnost jejich li-ion baterie do elektrokola.

1. Správné nabíjení/vybíjení baterie

V prvé řadě bych chtěl objasnit pojem mnoha prodejců, kteří doporučují baterii nabíjet po každé jízdě. Toto doporučení je hlavně kvůli tomu, aby se baterie nepodvybila a nedošlo k poškození článků uvnitř baterií. To je sice pravda, ale když budete takto baterii po každé jízdě nabíjet, tak nikdy nezíská svou plnou kapacitu a bude pracovat např. jen na 50 procent. Baterii totiž nemusíte po každé jízdě nabíjet, když víte, že pojedete za chvíli zas a zbývající dojezd baterie vám to umožní. Proto je lepší, když je její pracovní rozsah využit v plné míře. Doporučuji tedy nejméně alespoň jednou za sezónu baterii úplně vyjet. Tím baterii nastavíte její hraniční hodnoty úplného vybití a nabití. BMS elektronika uvnitř baterie pohlídá, aby se baterie nepodvybila. Po tomto úplném vyjetí baterie je dobré baterii nechat odpočinout/zchlád­nout asi 1 hodinu a poté plně dobít. Čím více je baterie vybitá, tím více se totiž zahřívá a není dobré baterii nabíjet okamžitě po skončení jízdy. Další doporučení ohledně nabíjení baterie je teplota, při které se baterie nabíjí. Doporučená teplota pro nabíjení je pokojová teplota. A proč tato teplota? Li-ionové články by se neměly nabíjet studené. Likvidační by bylo pro ně nabíjení při teplotě pod 0 st. Při této teplotě vznikne v jednotlivém článku chemický proces, který naruší vnitřní strukturu článku a kapacita jde pak rapidně dolů. Je to i jedna z nevýhod li-ionových článků, a to je fungování při nízkých teplotách. Chlad jim nesvědčí. V zimě jezdit můžete, články se jízdou zahřívají, nenechávejte však elektrokolo s baterií dlouho na mrazu a vezměte baterii do tepla. Podobně je to i s vysokými tropickými teplotami. Ta bateriím taky nesvědčí. Je lepší, když je kolo s baterií ve stínu. Některé obaly baterií jsou černé a více absorbují sluneční záření. Pozor tedy na to.

Graf
Graf vlivu teploty na funkčnost článku

2. Zazimování a dlouhodobé skladování baterie

Jak baterii zazimovat ? Rada většiny prodejců zní: „Udržujte baterii plně nabitou a alespoň jednou za 3 měsíce baterii dobijte doplna, pokud se s ní nejezdí.“ To je samozřejmě určitě lepší, než kdybyste po skončení sezóny nechali baterii vybitou a ona by se samovybíjením podvybila. Ohledně procesu samovybíjení. Každá baterie se samovybíjí, pomalu jí klesá napětí a platí, že baterie, která je nabitá na 100 procent své kapacity, se velice pomalu samovybíjí. Čím je baterie starší, tak se samovybíjí rychleji, ale v podstatě se tento proces samovybijení prohloubí až u konce životnosti baterie. Dále platí, že čím je baterie vybitější, tím se samovybíjí rychleji. Takže pokud necháte baterii nabitou např. na 10 procent své kapacity přes zimu, můžete na jaře zjistit, že je podvybitá a nejde ji ani nabít. Jaké z toho tedy plyne doporučení? Je zde totiž fakt, že pokud se baterie dlouhodobě drží nabitá na 100 procent své kapacity a nejezdí se s ní, tak články uvnitř baterie „změknou“, ztratí kapacitu. Doporučení tedy je držet kapacitu při dlouhodobějším skladování na cca 70 procentech kapacity. Skladovací teplota baterie se doporučuje v rozmezí 5–30 st. Může se i stát, že si koupíte baterii novou,  která ležela na prodejně např. 1 rok nabitá na 100 procentech a po jedné sezóně jí klesne kapacita a dojezd kola. Většina prodejců drží baterie na 100 procentech, ale to je špatně. U repasované baterie máte tedy jistotu, že baterie takto nikde neleží ladem. Při procesu repase baterie se vadné/použité články nahradí novými a tyto nové články jsou již z výroby nabité na cca 70 procent. Proto tedy i doporučení proč baterii dlouhodobě skladovat na 70 procent nabitou. Takže to je něco k zazimování baterie.

Repas baterie

3. Přetěžování baterie

Další rada, jak prodloužit životnost baterie, je šetrnější způsob používání asistence. Baterie se může při jízdě často mnohdy přetěžovat. Je to způsobené nadměrným používáním asistence, a to zvláště do kopce nebo v horším terénu. Pokud nastavíte asistenci na maximum do většího kopce, vznikne velký odběrový proud v baterii, který baterií protéká. Teď se naplno projeví kvalita článků. Dnes je trend navyšovat kapacitu a k tomu se používají obvykle vysokokapacitní články, které však vyšší proudové zatížení nesnáší tak dobře. Mnohdy tedy dochází k přetěžování baterie a baterie s takovým stylem jízdy vydrží třeba jen dvě sezóny. Raději tedy přišlápněte a baterii tak při tomto vyšším zatížení značně ulevíte a prodloužíte živnotnost. Nepoužívejte asistenci naplno, když nemusíte. Rozjíždějte se na lehký převod a při rozjezdu zašlapejte. Navíc dnes existuje spousta elektrokol, které nesplňují danou normu pro elektrokola. Mají silnější motor a lze se rozjet pomocí akcelerace bez zašlapání. Pokud na to baterie není správně dimenzovaná odpovídajícím výkonem, dochází k jejímu přetěžování a vydrží vám jen krátkou dobu.

Pokud máte jakékoliv dotazy ohledně údržby baterie, repase baterie, kontrolního měření a jiných dotazů ohledně baterií, neváhejte se na nás obrátit.

www.repase-baterie.eu

Kontaktní informace:

Telefon: 777 828 360
Mail: info@repase-baterie.eu
Web: repase-baterie.eu

- inzerce -, 16.11.2020
Blogy

Cesta k pramenům

 ()
Nápadů na různé cyklovýlety, cyklotoulky a jiné cesty v sedle dvoukolého oře nosím v hlavě plný pytel. Každý rok přes jaro a léto z něj něco vyberu, trochu vyprázdním a v zimě zas doplním, takže se nebojím, že by byl někdy prázdný. Nejmíň do smrti mám pořád kam vyrážet - a pak? Nejspíš ten…
JohnyB | 05.11.2020

Přesmykač pro Favorita, třípřevodník a indexové řazení

 ()
Na mém Favoritu se mi po 20 až 30 letech probrousila kladka presmykače na straně co shazuje řetěz z větších převodníků na menší. Je to vidět na fotografiích. Kus kladky v nejhořejší části, co strhává řetěz z největšího převodníku schází, zbytek je zbroušen na fólii, která se dá ohýbat prstem a…
Brahma | 18.10.2020

Jižní Morava na kole v turistickém duchu

 ()
Na jižní Moravě byl na kole téměř každý z nás – pohodová krajina s novomlýnskými nádržemi, výhledem na vinohrady, mnoha sklípky a Pavlovskými vrchy v pozadí. A mnoho spíše pohodových cyklostezek všude okolo. Ano, na jižní Moravě už jsem na kole byl, ale klasickým způsobem s bývalou přítelkyní,…
Ladulak | 15.10.2020

Nákolácký podzimní sraz 2020 - Vysočina - Žirovnice, kemp Budín, jak bylo

 ()
Rok 2020 se nepochybně zapíše do historie všech lidí a budeme na něj dlouho vzpomínat. Už jaro díky covidové pandemii a uzavírání ubytovacích zařízení bylo jiné a posunuté. Ale na opožděném jarním srazu jsme se dohodli, že podzimní bude, Covid-19 se během léta zkrotí a vše se vrátí do zaběhnutých…
HMS | 14.10.2020

Silesia bike marathon

 ()
Je to tady. Stojím na startu svého prvního (a asi i posledního) cyklomarathonu. Můj muž věděl, že toužím si ho zajet, ale jsem posera (je mi už moc kurňa a nemám na to!) tak mě přihlásil on. Pořadatelé odpočítávají poslední minuty a pouštějí Metallicu, AC/DC. Paráda, nervozita po týdnu utrpení…
Anda.bikerka | 03.10.2020

O čem se mluví:

NEcyklo Covid-38 před 3 minutami
NEcyklo Pobavilo, potěšilo 163. před 4 minutami
Francouzský tisk - 8 dnes v 07:39
Jaké to bylo 102 dnes v 06:34
Nejlepší vtip 44. dnes v 06:16
Co vás vytočilo 132. dnes v 06:11
Trénink a zdraví Co vás zaujalo 231 včera v 22:23
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

223 cyklistů (13 přihlášených)

Cesta k pramenům

Nápadů na různé cyklovýlety, cyklotoulky a jiné cesty v sedle dvoukolého oře nosím v hlavě plný pytel. Každý…
JohnyB | 05.11.2020

Přesmykač pro Favorita, třípřevodník a indexové řazení

Na mém Favoritu se mi po 20 až 30 letech probrousila kladka presmykače na straně co shazuje řetěz z větších…
Brahma | 18.10.2020

Jižní Morava na kole v turistickém duchu

Na jižní Moravě byl na kole téměř každý z nás – pohodová krajina s novomlýnskými nádržemi, výhledem na…
Ladulak | 15.10.2020