reklama

C&O Canal: na kole za americkou historií aneb Amerika a cyklistika

Ono se o tom nemluví a nejspíš obecně moc neví, ale USA je rájem pro cyklisty. Vážně. Je sice pravda, že Američané mají tendenci jezdit všude autem. Podle toho vypadají často jejich boubelaté postavy a tomu je také přizpůsobená silniční síť a infrastruktura. Ale víte-li kam zajet, najdete si terén pro každý druh kola.

Harpers Ferry
Harpers Ferry
Foto: Vít Pohanka

Takový MoabUtahu není jen bránou do národních parků Canyonlands a Arches, ale také vyhlášeným rájem pro horskou cyklistiku, podobně jako sousední stát Colorado a stezky ve Skalistých horách. Vyznavači silniční cyklistiky si přijdou na své prakticky kdekoli, hlavně ale na rovinatém středozápadě. A já mám jeden tip pro klasické rekreační „kolaře" na východním pobřeží: tažnou stezku kanálu, který měl kdysi spojit Atlantik s povodím řeky Ohio – zkráceně C&O Canal.

Pomník americké dopravní a hospodářské historii aneb trochu historie na úvod

Vodní cesty hrály v historii Ameriky obrovskou roli. Nejdřív to byly jen hlavní říční toky jako Mississippi, Missouri, Ohio nebo Hudson. Už v 18. století ale Američané po vzoru Evropy začali budovat umělé kanály s dobře upravenou stezkou po straně, po které mohli kráčet koně a mezci táhnoucí nákladní lodě. A jeden z těch hlavních měl spojit záliv Chesapeak a potažmo Atlantik s řekou Ohio a jejím prostřednictvím s Mississippi. Jenže tisíce převážně irských a německých dělníků v letech 1828 až 1850 vybudovaly jenom východní část dlouhou 184 mil (296,9 kilometrů), než začala doprava v kanálech prohrávat s rychle se rozvíjející železnicí.

řeka Potomac
Kanál bylo potřeba vybudovat protože je Potomac nesplavný.

Už samotná doba stavby naznačuje, jak gigantické to bylo dílo. Kanál po celé délce kopíruje řeku Potomac, která byla kvůli vodopádům a početným peřejím nesplavná. Budovatelé museli postavit 74 zdymadel, 11 akvaduktů, 240 propustek a jeden tunel dlouhý bezmála kilometr. I když se po kanálu přepravovalo hlavně uhlí, dříví a obilí až do dvacátých let 20. století, nikdy nesplnil očekávání investorů a stejnojmenná provozní společnost C&O Canal se utápěla v dluzích. V roce 1924 plavební cestu na mnoha místech vážně poškodily katastrofické záplavy a to definitivně zastavilo lodní dopravu.

TIP: Chystáte se na zájezd do USA? Nechte si ho vytvořit na míru nebo si vyberte jeden z poznávacích zájezdů do USA od CK Go2. Zúčastnit se můžete zájezdu Západem USA od 51 990 Kč na 10 dní.

Spása v podobě krize

Opuštěný kanál léta chátral. Záchrana pro unikátní technickou a stavební památku přišla paradoxně v době ekonomické krize. Vláda prezidenta Franklina Delano Roosevelta se snažila najít smysluplnou práci pro armádu nezaměstnaných a rozjela stovky projektů veřejně prospěšných prací po celé Americe. Jedním z nich byla obnova kanálu C&O a přilehlé tažné stezky jako místa pro rekreaci. Po několika letech se sice práce zastavily kvůli 2. světové válce, následný rozvoj automobilismu vedl k úvaze kanál po celé délce zasypat a využít upravený terén pro stavbu čtyřproudé silnice. Naštěstí pro příští generace a cyklisty ale zvítězily hlasy volající po zachování kanálu. Nejdříve se z něj stala Národní památka, ze které prezident Richard Nixon v roce 1971 udělal přímo Národní historický park, tedy území, které se těší stejné ochraně jako třeba známý Yellowstone nebo Grand Canyon.

Ideální trasa pro sváteční cyklisty

Cyklostezka
Cyklostezka a opuštěné zdymadlo na C&O Canal

Potenciál tažné stezky jako trasy pro rekreační cyklistiku byl zjevný. Už koncem 50. let 20. století se zaválcovaným štěrkem zpevnilo prvních asi 20 kilometrů povrchu mezi historickým Georgetownem ve Washingtonu a Velkými vodopády. Další úseky následovaly a dnes je na kole sjízdných celých skoro 300 kilometrů stezky podél kanálu z amerického hlavního města až do CumberlanduMarylandu na úpatích Apalačského pohoří. Převýšení je na téhle úctyhodné vzdálenosti zanedbatelné: celkem 184 metrů, tedy v průměru něco přes půl výškového metru na jeden kilometr. To ze stezky dělá ideální místo pro vyjížďky rodin s dětmi. Ty ale asi pochopitelně nejvíc drží v okolí měst, kde je také nejvíc možností občerstvení, odpočinku a samozřejmě parkovišť. Na některých místech může být hlavně o jarních a letních víkendech skoro těžko k hnutí. Platí to hlavně o začátku trasy u Washingtonu, nedalekých Velkých vodopádech na Potomacu nebo historickém městečku Harpers Ferry. Ale davům se dá snadno uniknout a nemusíte být zrovna cyklistický přeborník.

Prodloužený cyklistický víkend pro mírně pokročilé

Vyzkoušel jsem si to s kamarádem, diplomatem Danem Koštovalem před několika lety na vlastní kůži. V pátek ráno nás společná kamarádka a také diplomatka Vilma Anýžová odvezla autem do Cumberlandu na samotný konec stezky (viděno z Washingtonu). Tam jsme sedli na kolo a mírným tempem s občasnými zastávkami na občerstvení a odpočinek pokračovali celý den až do městečka Hancock, kde jsme se ubytovali v motelu. Podél stezky jsou sice vyznačená tábořiště, ale to víte, Dan i já už máme věkově něco „najeto", nepatříme mezi vyznavače stanování. Sprchu, studené pivo v lednici, pizzu na objednávku a pohodlnou postel po dni v pedálech považujeme za standard, nikoli zbytečný luxus. V sobotu jsme stejným lehkým tempem pokračovali do Harpers Ferry, městečka, kde se mimochodem útokem na zbrojnici federální armády legendární John Brown v roce 1859 pokoušel rozpoutat všeobecnou vzpouru otroků. Přišel sice o život stejně jako dva z jeho synů, ale zajistilo mu to neutuchající slávu. V neděli jsme dojeli zbytek trasy do Georgetownu. Nebýt nečekaně silné bouřky v posledním úseku a skutečnosti, že Dan píchl kolo doslova poslední kilometr před cílem, byla by to cyklistická výprava prostá jakýchkoli překvapení a dobrodružství. Dodnes rádi vzpomínáme na těch 300 kilometrů strávených bok po boku v sedle, které nám příjemně plynuly za družné diskuze o mezinárodní politice, historii Spojených států a různých jiných tématech vážných i nevážných.

Harpers Ferry
Harpers Ferry

Nesplněný cyklistický sen

Jeden záměr jsem ale bohužel za několikaletého pobytu v USA nestihl splnit: dojet na kole z Washingtonu až do Pittsburgu. Na stezku C&O Canal totiž v Cumberlandu navazuje Great Alleghany Passage, podobná trasa, po které se dá až do Pittsburgu relativně snadno dojet. A kdybyste byli opravdu zdatní cyklisti a měli dost času, můžete pokračovat dál na západ po cyklistické trase United States Bicycle Route 50 (USBR 50). Ta vás sice s různými objížďkami a přes trasy jiného značení může dovést až k jezeru Tahoe v kalifornské Sieře Nevadě. Přiznávám, že tak daleko mé ambice nesahají. Ale do toho Pittsburgu to z Washingtonu možná ještě někdy stihnu.

Fotogalerie

Harpers Ferry Kanál bylo potřeba vybudovat protože je Potomac nesplavný. Muzeum C&O kanálu u Velkých vodopádů Fauna na C&O Canal Cyklostezka a opuštěné zdymadlo na C&O Canal Zdymadlo číslo 7 u Washingtonu Harpers Ferry znovu
Vít Pohanka, 21.02.2019
Do vaší knihovny

Kdo spí, nevyhraje

Svaťa Božák
První český účastník v cíli nejdelšího cyklistického závodu světa
Závod napříč Amerikou – jedna z největších zkoušek výdrže, odhodlání i psychické odolnosti, jakou člověk vůbec může dobrovolně podstoupit.…
149 Kč

Kolem světa na kole

Françoise a Claude Hervéovi
Čtrnáctiletá odysea v sedlech bicyklů aneb ani narození dcery nepřerušilo cestu.
Delší dobu vyprodaná kniha, která zaznamenala díky sympatickým Francouzům velký úspěch, se dočkala druhého vydání. Je rozšířené, má …
279 Kč
Blogy

Československo s dětmi - kapitola 2.

 ()
Slovensko s rouškouKapitola 2 - Východní Slovensko První opravdový cykloexpediční den byl ve znamení geografických zajímavostí. Takových těch, o kterých si roky říkáte, že možná jednou, až bude víc času...Tak třeba nejnižší bod Slovenska. Leží tam, kde řeka Bodrog opouští slovenské území, a…
Peggy | 29.11.2021

Československo s dětmi - kapitola 1.

 ()
Československo s dětmi - rok 2020 1. část Slovensko s rouškou Kapitola 1 - Cesta na východ Něco málo na úvod... Nebyla to tak úplně naše volba, ale jak každý ví, tak v březnu se zavřely hranice států a nikdo nevěděl, co bude. Sice jsme si tehdy říkali, že do léta daleko, ale postupem času bylo…
Peggy | 24.11.2021

Rok kovidový-druhý

 ()
Po loňském, předčasném jásotu, na nás na začátku letošního roku 2021 zaútočila ta čínská svině znovu. Opět se zavíraly hranice, nejprve okresů, později i katastrů. No jo, ale co my cyklisté, co s tím máme dělat? Naštěstí jsem před těmi lockdowny stačil alespoň jednou navštívit moje oblíbené…
Stanley58 | 24.11.2021

Belánské Tatry a okolí – srpen 2021

 ()
Už jsem skoro zapomněla balit na dovolenou a psát blog se mi vlastně ani nechtělo, ale pak jsem si uvědomila, že až opravdu nebudu nikam jezdit, tak se popis dovolené bude hodit. V době Covidové jsem prošlapala pohorky, praskla podrážka, tak když bylo jasné, že zase jedeme do Vysokých Tater a budu…
HMS | 10.09.2021

O kouzelné holčičce

 ()
Vyrazili jsme k moři, v autě celou cestu překáželo moje kolo. Manželka ho považuje za zbytečnou komplikaci. Jenže v kopcích, co rostou u moře, je to ve vedru na kole sado-maso, to mám rád, chci zase vidět moře z výšky. A chci ho vidět ze sedla, ne z auta. Cestou jsme se zastavili na Mont Ventoux,…
šíravník | 09.09.2021

O čem se mluví:

NEcyklo Co vás zaujalo 250 dnes v 21:34
Elektrokola SRAM Eagle SX 12 dnes v 21:30
Co právě čtete IV. dnes v 19:24
Ostatní – cyklo Jaké to bylo 115. dnes v 19:07
NEcyklo Nejlepší vtip 48 dnes v 17:34
Co píší ve Francii dnes v 09:56
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

163 cyklistů (9 přihlášených)

Československo s dětmi - kapitola 2.

Slovensko s rouškouKapitola 2 - Východní Slovensko První opravdový cykloexpediční den byl ve znamení…
Peggy | 29.11.2021

Československo s dětmi - kapitola 1.

Československo s dětmi - rok 2020 1. část Slovensko s rouškou Kapitola 1 - Cesta na východ Něco málo na úvod…
Peggy | 24.11.2021

Rok kovidový-druhý

Po loňském, předčasném jásotu, na nás na začátku letošního roku 2021 zaútočila ta čínská svině znovu. Opět se…
Stanley58 | 24.11.2021