reklama

Jak zlepšovat mobilitu v českých městech

Zástupci českých měst a nevládních organizací se setkali začátkem března v Hradci Králové a hledali způsob, jak zlepšit podmínky pro bezmotorovou dopravu a oživení veřejných prostranství. Ve více než třiceti městech letos proběhnou informační aktivity, mezi které budou patřit výstavy, ankety, soutěže a veřejná projednání. Akce se plánují například v Jihlavě, Ostravě, Olomouci, Zlíně, Děčíně nebo v Kladně.

Drážďany
Drážďany
Foto: Asociace cykloměst

Běh nebo jízda na kole patří u nás k nejoblíbenějším sportům. I když každý rok přichází na trh až 350 000 kol, cyklodoprava v českých městech nemá vytvořené podmínky, jako je tomu například v sousedním Německu či Rakousku. „Například Vídeň investovala nedávno do roční kampaně na podporu cyklistiky 700 tisíc euro, tedy v přepočtu téměř 19 milionů korun," říká Jaroslav Vymazal, předseda Asociace měst pro cyklisty. I v České republice se přitom stále více lidí zajímá o zdravý životní styl, ke kterému neodmyslitelně patří pravidelný pohyb.

Město Hradec Králové, hostitel setkání, je v českých podmínkách považováno za ráj cyklistů. Počet lidí používajících jízdní kolo jako způsob dopravy však ve městě stagnuje. „O Hradci Králové se říká, že je městem cyklistů, ve skutečnosti v této oblasti trochu ztrácíme lesk. Počet lidí, kteří používají jízdní kolo na cesty do práce, spíše klesá," potvrzuje primátor Hradce Králové Zdeněk Fink. I přes to, že dlouhodobě patří k městům s nejvyšší kvalitou života u nás, při budování dopravních opatření se střetává s přístupy dopravního plánování, které je zaměřené v první řadě na motorovou dopravu. „Přednost se dává rychlosti provozu, přes město navíc stále projíždí velké množství tranzitní dopravy," říká o tom Zdeněk Fink. Když začne jezdit na kole větší počet lidí, zvýší to bezpečnost na silnicích. Podle hradeckého primátora je třeba soustředit se v centru města na zklidňování dopravy, oživování veřejného prostoru a na kratší vzdálenosti upřednostnit pěší, veřejnou a cyklistickou dopravu.

Hradec Králové
Hradec Králové, Foto: sociace Cykloměst

„Hradec Králové je typickým příkladem, který ukazuje problém cyklodopravy v Česku. I když se v minulosti mnohé podařilo, nesešli jsme zde proto, abychom slavili. Obrovský kus práce je před námi. Je třeba se zaměřit se na život ve městech. A pokud se mají naše města změnit, je potřeba spojit více partnerů – proto chceme podpořit hlavně místní komunity," říká předseda Jaroslav Vymazal. Od začátku dubna proto startují ve městech nejrůznější akce, jako jsou společné vyjížďky, ankety a setkání.

V dnešní době Asociace cykloměst sdružuje více než 70 členů – měst, zájmových sdružení a nevládních organizací. Nově vstupují také kraje, které mají ve své správě silnice vyšších tříd. Členové asociace se podílejí na akcích, jako je soutěž Do práce na kole, Nakupuj na kole, organizace veřejných setkání, svépomocné úklidy veřejných prostor, cyklojízdy a další.

Diskuse vyvolává putovní výstava pod názvem „Města s dobrou adresou", kterou do České republiky přivezlo dánské velvyslanectví. Během doprovodných akcí k výstavě lidé mají někdy možnost do pocitové mapy zakreslit přání na změny ve svých městech. „Na těchto základech jsme vytvořili značku Město s dobrou adresou, která spojuje přání a životní styl obyvatel s možnostmi dopravy ve městě," říká Jaroslav Martinek z Centra dopravního výzkumu, které je jedním ze zakladatelů značky Město s dobrou adresou. Asociace ve spolupráci s dalšími partnery pořádá také pravidelné odborné semináře pod hlavičkou Akademie městské mobility.

„Lidé se chovají racionálně, přepravují se tak, jak jim to osobně vyhovuje a podle toho, jak jsou v tom kterém městě vytvořené podmínky,„ říká Jaroslav Martinek a dodává: „Mnozí by i rádi chodili nebo jezdili na kolech a jednoduše tak spojili přesun po městě s pohybem, kterého máme čím dál, tím méně. Bez vybudované sítě bezpečných stezek si ale do současného provozu troufne jen málokdo.“ Akademie městské mobility proto přehledně ukazuje, jak financovat hlavní opatření pro veřejnou, pěší a cyklistickou dopravu či seznamuje se změnami v legislativě. 

Asociace také pracuje na tom, aby byly uváděny do praxe ustanovení Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy 2013–2020. Mezinárodní zkušenosti přinášejí pravidelná setkání evropských národních cyklokoordinátorů. Společně připravují celoevropský plán cyklistické dopravy. Klíčový dokument, který se má stát základním průvodcem pro rozvoj bezmotorové dopravy v celé Evropě, vzniká pod hlavičkou Panevropského programu pro dopravu, zdraví a životní prostředí (THE PEP) Evropské hospodářské komise OSN.

(TZ Asociace cykloměst)

redakce NaKole.cz, 20.03.2016
Blogy

Dámská 2021, aneb suchou nohou mezi mraky 15.7. až 18.7. 2021

 ()
čtvrtek 15. 7., společně najeto 60 km, 228 m Plány pro letošní Dámskou byly skromné, vlastně ani hranice jsme překročit nechtěly. Po loňské cestě podle Mže jsme opět plánovaly řeku nebo možná i řeky dvě. Ploučnici a kousek Kamenice, jenže Covid zase rozhodoval za nás, dlouho se nevědělo, kdy a za…
HMS | 27.07.2021

Kyjovské údolí

 ()
Když jsem se vracel z projížďky na kole, tak u zmrzliny jsem potkal kamarády z dětství (dvojčata). Jezdí taky na kolech a slovo dalo slovo a tak, jak to mezi cyklisty bývá, už jsme se chlubili, co vše jsme na kolech objeli. Doporučili mi Kyjovské údolí. Je to u Krásné Lípy ve Šluknovském výběžku.…
vlakr | 17.07.2021

Jak jsem se poprvé toulal Šumavou

 ()
Už odmalička jsem prahnul po dobrodružství v přírodě. Později jsem našel velké zalíbení v cyklistice a sem tam v nějakém tom amatérském závodě. A právě kombinace těchto tří elementů vyvolala velikou touhu alespoň si vyzkoušet jeden z těch extrémních bikepackingových závodů, které se jedou bez…
JohnyB | 14.07.2021

Kavkaz s dětmi - část 11.

 ()
K moři a do Batumi - kruh se uzavřel Poslední večer ještě v horách jsme se utábořili na začátku přehrady na řece Inguri. Jen co jsme postavili stany, přišla silná bouřka. Nebála jsem se, kolem nás se stále ještě tyčily dvoutisícové hory, ale ta buřina byla frontální a přinesla ochlazení a deště na…
Peggy | 26.06.2021

Kavkaz s dětmi - část 10.

 ()
Průsmyk Zagari (2623 m) - Ušguli - Mestie Ráno uprostřed hor nás přivítalo sluncem, oblaky a takovým tím těžkým hutným vzduchem, jaký bývá v období bouřek. Hned po snídani jsme pokračovali ve stoupání. Zbývalo nám posledních 700 výškových metrů. Po cestě, která byla samý šutr, a po které se jet, až…
Peggy | 20.06.2021

O čem se mluví:

Lehokola Homebuilders lehokol 13 před okamžikem
Rada při výběru kola Kolo pro ženu dnes v 15:42
Ostatní – cyklo Jaké to bylo 111. dnes v 10:44
NEcyklo Kovid v Evropě dnes v 10:17
Chci vylepšit NaKole.cz Pobavilo potěšilo 172. včera v 23:05
Technické rady Osmikolo 11-40 včera v 21:51
Elektrokola repase baterií - předraženost včera v 21:38
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

274 cyklistů (22 přihlášených)

Dámská 2021, aneb suchou nohou mezi mraky 15.7. až 18.7. 2021

čtvrtek 15. 7., společně najeto 60 km, 228 m Plány pro letošní Dámskou byly skromné, vlastně ani hranice…
HMS | 27.07.2021

Kyjovské údolí

Když jsem se vracel z projížďky na kole, tak u zmrzliny jsem potkal kamarády z dětství (dvojčata). Jezdí taky…
vlakr | 17.07.2021

Jak jsem se poprvé toulal Šumavou

Už odmalička jsem prahnul po dobrodružství v přírodě. Později jsem našel velké zalíbení v cyklistice a sem…
JohnyB | 14.07.2021