reklama

Dobře utajený cyklopruh

V tichosti, zcela bez reklamy, tiskových zpráv, natož slavnostního přestřihování jakýchkoliv pásek byl v Praze, přímo v jejím srdci, vykonán pro cyklisty přelomový počin, který doposud nemá asi nikde na území České republiky obdoby. Jedná se o netradiční (pro města ČR) řešení průjezdu na kole v protisměru, a to přímo na jedné z nejexponovanějších ulic v Praze, kterou bezesporu bulvár Na Příkopě je.

Cyklopruh ve své celé délce
Cyklopruh ve své celé délce
Foto: Jiří Juřík

Rekognoskace terénu

Začněme přímo na místě. Třída Na Příkopě je pro motorová vozidla jednosměrná, mohou jezdit jen od ulice Panské vpravo směrem k Prašné bráně. Po obou stranách parkují auta, uprostřed byl docela široký jízdní pruh, podél pak sice velkorysé chodníky, kde jsou však stromy, lavičky a porůznu jakési stánky, ale především davy nejen turistů. Ulice Na Příkopě je jednou z možných spojnic mezi vltavskou pravobřežní páteřní cyklotrasou (CT) A2 a drážní CT pod Vítkovem, ale i s CT A251 atd. Samozřejmě, pokud jste se chtěli vyhnout protlačování kola po chodníku mezi lidmi, mohli jste ul. Na Příkopě komplikovaně objet takřka po paralelní ul. Rytířské, ale kam dále … kličkování a zajížďky (Perlovka, Skořepka, Na Perštýně).

Jízda mezi

Výše uvedené dilema nedávno vyřešil úřad Prahy 1, a to opravdu nečekaně elegantně, a jak již bylo naznačeno, i zcela originálně. Prostě se zúžil jízdní pruh pro auta. Parkující vozy se po levé straně, ve směru jízdy, posunuly více vpravo. Tak vzniknul mezi chodníkem a zaparkovanými auty perfektní, jednosměrný cyklopruh, směřující od Hybernské k Můstku. Cyklisté tak mohou projíždět mezi obrubníkem chodníku vlevo a zaparkovanými vozy vpravo. Nepletou se tak protijedoucím autům v jejich dráze ačkoliv jedou v protisměru, nicméně zcela mimo jejich dosah.


Začátek cyklopruhu u Prašné brány.

A co dvířka

Podobná řešení cyklopruhů jsou samozřejmě známá ze zahraničí, především toho cyklisticky rozvinutějšího. Zde mají s touto úpravou již mnohem bohatší zkušenosti, než my. A tak se vyskytují námitky: co když někdo nečekaně otevře dvířka, pak z tohoto koridoru není kam uniknout (vlevo obrubník, vpravo vozová hradba)… ? Vše je věc cviku a vzájemné tolerance až soužití. Pražské řešení má jednu výhodu, kola jedou proti stojícím automobilům, takže řidiči se při vystupování z auta dívají před sebe, tedy proti směru jízdy cyklistů a vidí je. Navíc při tomto uspořádání i při kolizi cyklisty s nečekaně otevřenými dvířky do nich nenarazí zezadu, tedy „na tvrdo", ale zepředu, což je pro obě strany mnohem méně bolestivé.


Situace, když se otevřou dvířka.

Kam dále

Bezpečný průjezd komunikací Na Příkopě je sice dobrý počin, ale kam jet dále, nebo jak se sem vůbec dostat? Ve směru k Vltavě ještě projedete (opomiňme davy turistů) Můstek a ul. 28. října a dost. Před vámi je další jednosměrka – Národní třída, která v délce přes 200 metrů je až ke Spálené pro cyklisty zcela nepoužitelná. V příjezdu od Žižkova pak brání jednosměrka v Hybernské. Třeba se i tyto komunikace dočkají stejné úpravy, jako se nyní stalo Na Příkopě. Záleží jen a pouze na tom, jak se toto řešení osvědčí v praxi. Zatím tudy s radostí a zcela bezstarostně korzují lidé, občas si zde někdo zaparkuje, cyklistu jsme při focení nepotkali jediného (no pravda, sezona již nebyla, začínalo mrznout ).

Fotogalerie

Cyklopruh ve své celé délce Začátek cyklopruhu u Prašné brány. Cyklopruh ve směru jízdy Ukončení cyklopruhu u ulice Panské, dále pokračuje pěší zóna. Značení od Panské ulice Nově upravený přechod u Nekázanky Po cyklopruhu se přeci tak pohodlně chodí. Situace, když se otevřou dvířka.
Světlana Jasná, 29.11.2013
Do vaší knihovny
Blogy

Slovinsko na kole - 2. část

 ()
Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným pevně daným časem. V případě vlaku mívám už tak silný předodjezdový stres ještě silnější. Před odjezdem někam autem jdu klidně spát, protože vlastně o nic nejde, no a co, že vyjedeme o hodinu…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

 ()
Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem zajímavější a divočejší - zkrátka ten pravý - Balkán. Slovinsko byla civilizace už před dvaceti lety, tedy nuda, nejvíc západ ze všech zemí bývalé Jugošky, první v EU, první přijali euro... Přejeli…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

 ()
Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych se postavil na start jednoho z nejtěžších cyklistických závodů na světě – Silk Road Mountain Race. Dohromady 1900 kilometrů v horách tak vysokých, že se mi zastavoval dech. Když se mi poprvé…
Fabulator | 07.10.2025

Pobaltí 2023 - 5. část

 ()
Z Lotyšska zase do Litvy a domů Když se kouknete na mapu pobaltských republik, snadno pochopíte, proč se každá země kromě Estonska, musí navštívit dvakrát, chcete-li udělat nějaké kolečko. Pokaždé si průjezd nějakým významnějším městem naplánujeme tak, abychom toho viděli co nejvíc a nenajeli…
Peggy | 16.09.2025

Pobaltí 2023 - 4. část

 ()
Z Estonska pro změnu zase do Lotyšska Kunda (pardon, ale fakt se tak jmenuje) už leží na pobřeží moře a nedaleko začíná národní park Lahemaa. Ten se vyznačuje ohromnými bludnými kameny ležícími přímo ve vodě. Pro snímky těch největších a nejefektnějších si musíte kousek zajet a potkat se tam s…
Peggy | 13.09.2025

O čem se mluví:

Technické rady Využití 3D tisku - 2 včera v 22:27
NEcyklo Jaké to bylo 158 včera v 22:01
Cestování na kole A znovu na jih včera v 21:12
Připojení kárky včera v 21:09
NEcyklo VOLBY 2025 včera v 20:33
Ukrajina 56 včera v 20:23
Lehokola LontBent 2025 včera v 13:14
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

251 cyklistů (6 přihlášených)

Slovinsko na kole - 2. část

Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych…
Fabulator | 07.10.2025