reklama

Retroreflexní materiály zvyšují bezpečnost v silničním provozu

Podzimní a zimní měsíce se vyznačují často zataženou oblohou, mlhami a celkově špatnou viditelností. I ohleduplný a nespěchající řidič se tak může dostat do situace, kdy špatně viditelnou postavu na ulici spatří až příliš pozdě a tragédii již nemůže zabránit.

Foto: MV ČR

Většině těchto kolizních situací mohou chodci a cyklisté, jako nejzranitelnější účastníci silničního provozu, předejít třeba jen vhodnějším oblečením.

Bílé či světlé oblečení chodců totiž samo o sobě nezvyšuje jejich viditelnost v noci na větší vzdálenost. Aktivním prvkem zvyšujícím bezpečnost za snížené viditelnosti jsou retroreflexní materiály fungující na principu zpětného odrazu (tzv. retroreflexe), což je fyzikální vlastnost zajišťující, že světelné paprsky dopadající na povrch retroreflexního materiálu jsou odráženy zpět ke zdroji tohoto světla.

Retroreflexní materiály jsou materiály, které jsou schopny odrážet dopadající světlo až na vzdálenost 200 metrů. Mají proto perspektivně velké uplatnění při zajištění bezpečnosti chodců a cyklistů v silničním provozu. Chodec je účastníkem dopravní nehody za snížené viditelnosti v 70 % případů a cyklista v 35 % případů.

Trh nabízí široký sortiment našívacích pásků pro výstražné oděvy, sportovní a pracovní oblečení, bundy, kalhoty, mikiny, trička, batohy, tašky, čepice, rukavice, výstražné pásky na rukávy, cyklistické a běžecké vesty, obuv apod. Dále je možné využívat zažehlovací folie, samolepící folie určené k aplikaci na pevné podklady (přilby, jízdní kola, hole), výrobky s vetkaným reflexním proužkem (vodítka a obojky pro psy, zdobící prvky batohů a brašen, lampasy pro sportovní oblečení) atd.

Dětské vestičky

Reakcí na uvedený problém bylo také od konce roku 2003 organizování velmi zajímavého a přínosného projektu s názvem „Více bezpečí pro děti při pohybu na ulici“.

Cílem tohoto projektu je vybavit mateřské školy dětskými reflexními vestami. Jasně zářivé vesty se navlékají malým dětem na jejich oblečení. Podle zkušeností řady států západní Evropy, kde je užívání takovýchto reflexních vest zcela běžné, stačí, když pouze některé z děcek na začátku a na konci celé skupiny má přes své oblečení navlečenou jasně viditelnou vestičku a každý řidič již z dálky vidí, že se blíží ke skupince dětí z mateřské školy na procházce a může tak včas reagovat a přizpůsobit rychlost jízdy. Na počátku projektu se rozdělilo 100 dětských vestiček do 17 mateřských škol zejména v rámci Severočeského kraje. Akce byla sponzorována jednou akciovou společností. Protože zájem o vestičky byl značný, bylo dalším cílem získat více sponzorů, které by se do tohoto projektu zapojily a postupně tak byla většina mateřských škol v celé republice vybavena bezpečnostními reflexními vestami.

Popisovaný celostátní projekt, který je hodnocen v oblasti prevence nehodovosti a ochrany zdraví a životů malých dětí jako velmi přínosný, má plnou podporu Ministerstva dopravy – oddělení BESIP, odboru prevence kriminality Ministerstva vnitra, Policie ČR i dalších institucí Vznikl a úspěšně byl realizován nejprve v Liberci.

K počátku září letošního roku již bylo rozdáno téměř 1300 vestiček do 135 mateřských škol ve 42 městech a obcích. Do projektu se zapojilo již 15 sponzorů, kteří nechali na své náklady vestičky pro děti vyrobit.
Vestičky jsou vyráběny z jasně zářivé žlutozelené síťoviny, mají dva reflexní pruhy a z jedné strany reflexní nápis DĚTI. Vyrábějí se v jedné standardní velikosti.

Ke správné viditelnosti při jízdě na kole jsou nezbytné bezpečnostní prvky

Mimo oblečení a dalších bezpečnostních doplňků patří k základní výbavě každého jízdního kola zejména:

  • Přední bílá odrazka.
  • Zadní červená odrazka.
  • Oranžové odrazky na pedálech a v paprscích kol.
  • Za snížené viditelnosti musí být kolo vybaveno rovněž světlometem svítícím bílým světlem vpředu a stálým nebo blikajícím červeným světlem vzadu.

Fotogalerie

Zdroj: odbor prevence kriminality MV, www.mvcr.cz/bezpecnost/lokalita.html, 13.11.2005
Blogy

Z Linze do Budapešti přes Alpy

 ()
Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska, bylo potřeba se podívat po další výzvě. Koukám do mapy, vzpomínám, jaké že to mám cyklo sny, až mě z toho vytrhne Peťa s dotazem, jestli jsme vůbec byli v Budapešti s kolama?No vida, na kole…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

 ()
Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

 ()
Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po nezbytných vyšetřeních se ukázalo, že celý problém není tak závažný, jak se zdálo. Jen nám s Líbou pro zbytek roku musely na výlety stačit domácí lesy, luhy a háje. Ne, že by to vadilo???? Pro mě…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

 ()
Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v roce 2007 jsem si těsně před odjezdem zlomila žebra, když jsem přepadla přes řídítka. Tou ulicí, kde jsem tenkrát spadla, jsem už nikdy nejela. V Aši a v okolních lesích se nám s Lenkou moc…
HMS | 19.03.2024

Jižní hranice

 ()
„Tak jsem tady Panímámo, dřív to nešlo.“ Oblíbený citát můj a mého bratra, mně vytanul na mysli 8. září 2023, okolo desáté hodiny. Stál jsem před nádražím ve Znojmě a byl jsem spokojen. Pak jsem si zašel do stánku na kávu, přesně jako před dvěma měsíci, kdy jsem na tomhle nádraží spolu s manželkou…
Stanley58 | 02.01.2024

O čem se mluví:

NEcyklo Co pobavilo, potěšilo 192 před 16 minutami
Elektrokola E Fatbike, výdrž baterky dnes v 07:48
NEcyklo Ukrajina 42 dnes v 07:24
Technické rady Springer vidlice na fatbika včera v 23:08
Trénink a zdraví Jak sportujeme včera v 15:59
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

253 cyklistů (14 přihlášených)

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024