reklama

Údržba, kontrola a výměna řetězu

Řetěz je jednou z nejdůležitějších částí na kole. Rozeznáváme různé druhy řetězu: pro různý počet pastorků (rozdílný řetěz např. pro 8mi nebo 9ti kolečko). O řetěz, stejně jako o každou další část kola, je potřeba se řádně starat. Čistit jej, kontrolovat jeho opotřebení atd.

Řetěz je jedna z nejdůležitějších částí jízdního kola
Řetěz je jedna z nejdůležitějších částí jízdního kola
Foto: Václav Vrtal

Životnost se dá částečně prodloužit i správným řazením. Je třeba předcházet extrémním převodům, kdy se řetěz kříží a ohýbá. Nejhorší způsob zařazení je tzv. španěl, kdy vzadu máme zařazen největší pastorek a vpředu největší převodník. Ale ani opačný případ (vzadu nejmenší pastorek a vpředu nejmenší převodník) není nic přínosného pro řetěz, navíc ani tento rozptyl „nepobere“ přesmykač a bude o řetěz škrtat.

V žádném případě není ani vhodné řadit do kopce, kdy zabíráme do pedálů, může se stát, že řetěz přetrhneme. Spousta lidí si myslí, že má takovou sílu, že řetěz přetrhne silou, ale ve většině případů je to špatným řazením a nevhodným zacházením s řetězem. Pro řazení v kopci je třeba částečně zrychlit a poté přehodit, tím nedochází k poškození. Nevhodným řazením v kopci si můžete rozbít i přehazovačku.

Čištění řetězu provádíme několika způsoby:

  • Na kole – pomocí pračky, hadříku nebo kartáčku.
  • Řetěz sundáme z kola a vyčistíme ručně v nádobce (nedoporučuje se technický benzín, ale já to tak dělám a je to super) s přípravky určenými speciálně pro čištění a zbavování se mastnoty a špíny.

Řetěz demontujeme z kola dvěma způsoby:

  • Roznýtováním řetězu pomocí nýtovačky
  • Rozděláním řetězu pomocí spojky (např. řetězy SRAM)

Řetěz je nutné důkladně kontrolovat – k tomu slouží měrka (můžeme také použít šupleru). Měrka má 3 stupně, pokud měrka propadne ke třetímu zoubku, je úplně ten nejvyšší čas řetěz vyměnit, není-li už pozdě. Pokud měrka propadne, je to už hodně špatné.

Životnost řetězu závisí nejen na jeho druhu, ale i na tom, jak se k řetězu chováme. Někdo najede na řetěz 2 000 km, jiný zase 5 000 km. Proto není dobré spoléhat na rady ostatních, ale řetěz průběžně kontrolovat. Pokud nevyměníme řetěz včas, hrozí opotřebování převodníků a pastorků a nový řetěz nám bude po namontování „střílet“. Někdy se vše srovná po cca 100 km, ale pokud měníme řetěz moc pozdě, řetěz střílet nepřestane a na řadu musí přijít i výměna buď opotřebovaných pastorků, nebo celé kazety.

Čím a jak mazat řetěz?

Mazání řetězu je také diskutabilní, jedni mažou řídkými oleji typu WD, GT,…, které ale rychleji vyprchají a nejsou tak účinné v prachu a marastu, jiní mažou hustšími mazadly (motorové oleje,…).

Podobně je tomu i u způsobu mazání – někdo maže řetěz úplně celý, někdo zase pouze vnitřní čepy (např. pomocí injekční stříkačky). Pokud namažeme řetěz celý, je vhodné párkrát protočit klikami a projet každý pastorek, aby se olej dostal k vnitřku čepům řetězu a zbytek setřít hadříkem.

Fotogalerie

Řetěz je jedna z nejdůležitějších částí jízdního kola Pračka na mytí řetězu Nýtovačka slouží k snadnému rozpojení a spojení řetězu Měrkou kontrolujeme vytahání řetězu - propadne-li ke třetímu zoubku, řetěz vyměňte
Zdroj: Rsport.cz, www.rsport.cz, 02.11.2005
Blogy

Slovinsko na kole - 2. část

 ()
Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným pevně daným časem. V případě vlaku mívám už tak silný předodjezdový stres ještě silnější. Před odjezdem někam autem jdu klidně spát, protože vlastně o nic nejde, no a co, že vyjedeme o hodinu…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

 ()
Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem zajímavější a divočejší - zkrátka ten pravý - Balkán. Slovinsko byla civilizace už před dvaceti lety, tedy nuda, nejvíc západ ze všech zemí bývalé Jugošky, první v EU, první přijali euro... Přejeli…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

 ()
Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych se postavil na start jednoho z nejtěžších cyklistických závodů na světě – Silk Road Mountain Race. Dohromady 1900 kilometrů v horách tak vysokých, že se mi zastavoval dech. Když se mi poprvé…
Fabulator | 07.10.2025

Pobaltí 2023 - 5. část

 ()
Z Lotyšska zase do Litvy a domů Když se kouknete na mapu pobaltských republik, snadno pochopíte, proč se každá země kromě Estonska, musí navštívit dvakrát, chcete-li udělat nějaké kolečko. Pokaždé si průjezd nějakým významnějším městem naplánujeme tak, abychom toho viděli co nejvíc a nenajeli…
Peggy | 16.09.2025

Pobaltí 2023 - 4. část

 ()
Z Estonska pro změnu zase do Lotyšska Kunda (pardon, ale fakt se tak jmenuje) už leží na pobřeží moře a nedaleko začíná národní park Lahemaa. Ten se vyznačuje ohromnými bludnými kameny ležícími přímo ve vodě. Pro snímky těch největších a nejefektnějších si musíte kousek zajet a potkat se tam s…
Peggy | 13.09.2025

O čem se mluví:

Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

247 cyklistů (9 přihlášených)

Slovinsko na kole - 2. část

Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych…
Fabulator | 07.10.2025