První železnice získala známku Cyklisté vítáni

Jindřichohradecké úzkokolejky splnily náročná kritéria a staly se tak první železnicí u nás, která se může pochlubit osvědčením o prestižní certifikaci Cyklisté vítáni.

Foto: archiv JHMD

„Z přibližně tisícovky certifikovaných zařízení patří drtivá většina mezi ubytovací a restaurační zařízení. Jsme rádi, že jsme mohli znakem usmívajícího se zelenobílého kola ocenit i netradiční Jindřichohradecké úzkokolejky,“ říká koordinátor certifikace Petr Kazda z Nadace Partnerství.

Jindřichohradecké úzkokolejky patří k českým unikátům a jsou hojně vyhledávanou turistickou atraktivitou. Od roku 1897 neodmyslitelně patří ke koloritu Jindřichohradecka dvě lokálky s rozchodem kolejí pouhých 760 mm a obě tratě dodnes slouží svému původnímu účelu, každodenní osobní a nákladní dopravě. Jsou také významnou technickou památkou a jednou z nejnavštěvo­vanějších turistických zajímavostí regionu.

„Velká část našich železničních tratí se nachází v turisticky vyhledávané oblasti s řadou cyklostezek. Chceme proto cestujícím na našich stanicích k navazujícím cyklostezkám poskytnout maximální komfort. Splňujeme nejen veškeré povinné požadavky certifikace, ale nabízíme ještě nějaké navíc,“ objasňuje Iva Padruňková, manažerka marketingu a komunikace. Zájemce o certifikaci musí splnit kritéria, jako jsou bezpečné uschování kol, poskytnutí nářadí, prodej náhradních dílů a cyklistických map nebo prostor pro mytí kola. „Nabízíme i cizojazyčný informační materiál, přístup k internetu i vlastní ubytovací kapacity na našich nádražích,“ dodává Padruňková.

Jindřichohradecké úzkokolejky nejsou prvním netradičním zařízením s certifikací. „Již před čtyřmi lety byla certifikována výletní loď Porta Bohemica, která brázdí řeku Labe. Od té doby přibyly další výletní lodě například na Dyji, na Dalešické přehradě nebo na Baťově kanále. Jindřichohradecké úzkokolejky jsou ale rozhodně první mezi železnicemi,“ usmívá se Petr Kazda.

Certifikace Cyklisté vítáni funguje v České republice od roku 2006 a byla inspirována podobnými certifikacemi v Německu a Rakousku. „Z obou jsme si vzali to nejlepší a v současné době jsou česká kritéria nejnáročnější v Evropě. Mimo jiné jsme také ve spolupráci s Evropskou cyklistickou federací připravovali podklady pro sjednocení podmínek certifikací v celé Evropě – vycházet by měly z těch českých,“ říká Petr Kazda. V současné době je v České republice více jak 1100 certifiko­vaných zařízení, všechny jsou k dispozici na cyklistevitani­.cz.

Užitečné odkazy

Nadace Partnerství, 16.07.2013

Lipensko – pěší turistika

09.08.2022 - 7 dní
pěší turistika

Každý kopec bere … DECH

Milan Silný
Výborná inspirace k výletům na nejzajímavější české a příhraniční kopce.
Pátá kniha autora a volné pokračování jeho knih: Každý kopec má své ... NEJ Každý kopec stojí za ... TO Každý kopec se zvedá ... VÝŠ Víte…

Každý kopec má své … NEJ - 2. vydání

Milan Silný
Druhé vydání úspěšné knihy, která byla oceněna v mezinárodní soutěži TOURMAP.
Celkem 54 vrcholů Čech, Moravy a Slezska soustřeďuje tento první díl trilogie, kterou je možno považovat za netradičního cykloturistického…

Vez mě dál, Esko má 04 - Za mizející krajinou ropáků

Motto výletu. Poslouchej [poslouchej]Píseň mou [varovnou]Jen pár not [jen pár slov]Ten zvláštní tón [snad je ještě čas]Každý z nás [ty i já]Dobře ví [dobře zná]Kolik má svět krás. Na cestách [výfuky aut]Dalekých [víří prach]Na řekách [špína a louh]Hlubokých [měl bys mít strach]V polesí [každý tvůj…
Favorit1970 | včera

Na Kanáry na kole

Někdy nám život připraví okamžiky, kdy je potřeba vzít rozum do hrsti a… …zahodit ho, co nejdál to jde. A tak se mi stalo, že jsem koncem ledna vzal kolo a vyrazil na Kanárské ostrovy. Teď jsem na ostrově La Palma a rozhodl jsem se, podělit se o zážitky z dvouměsíční cesty.  Konec ledna ve Francii…
Martin_re-cyklista | 14.05.2022

Vez mě dál, Esko má 03 – Kudy chodil pan Karel s paní Olgou

Který kousek naší země dnes poznám? Pramen Kocáby - Stará Huť - Praha Od pramene Kocáby přes lesy východně od Dobříše, a dále na jižní okraj Prahy. To je plán tohoto výletu na konci dubna 2022. Kde pramení Kocába V pátek do pozdního večera řeším pracovní úkoly, rovněž i v sobotu brzy ráno. A tak…
Favorit1970 | 24.04.2022

Československo s dětmi - kapitola 12.

Člověk se pořád má co učitDůl Bílina. Mělo by jít o nejhlubší místo ČR (cca 20 m nad mořem), byť uměle vytvořené. Ze dna dolu startoval Milan Silný svůj nonstop přejezd mezi nejnižším a nejvyšším místem naší republiky. Ano, odsud (poté co si vyřídil potřebné povolení) dojel se svým parťákem během…
Peggy | 08.02.2022

Československo s dětmi - kapitola 11.

Čestný pionýrskýSlibuji čestný pionýrský, že až do konce akce už nebudeme nic opravovat, ani lepit, ani shánět žádné náhradní díly po všech čertech. Tedy lepit budeme, také utahovat špatně nasazené kolo do vozíčku Extrawheel, a určitě ještě něco, ale už o tom nepadne ani slovo. Nechci vypadat, že…