První železnice získala známku Cyklisté vítáni

Jindřichohradecké úzkokolejky splnily náročná kritéria a staly se tak první železnicí u nás, která se může pochlubit osvědčením o prestižní certifikaci Cyklisté vítáni.

Foto: archiv JHMD

„Z přibližně tisícovky certifikovaných zařízení patří drtivá většina mezi ubytovací a restaurační zařízení. Jsme rádi, že jsme mohli znakem usmívajícího se zelenobílého kola ocenit i netradiční Jindřichohradecké úzkokolejky,“ říká koordinátor certifikace Petr Kazda z Nadace Partnerství.

Jindřichohradecké úzkokolejky patří k českým unikátům a jsou hojně vyhledávanou turistickou atraktivitou. Od roku 1897 neodmyslitelně patří ke koloritu Jindřichohradecka dvě lokálky s rozchodem kolejí pouhých 760 mm a obě tratě dodnes slouží svému původnímu účelu, každodenní osobní a nákladní dopravě. Jsou také významnou technickou památkou a jednou z nejnavštěvo­vanějších turistických zajímavostí regionu.

„Velká část našich železničních tratí se nachází v turisticky vyhledávané oblasti s řadou cyklostezek. Chceme proto cestujícím na našich stanicích k navazujícím cyklostezkám poskytnout maximální komfort. Splňujeme nejen veškeré povinné požadavky certifikace, ale nabízíme ještě nějaké navíc,“ objasňuje Iva Padruňková, manažerka marketingu a komunikace. Zájemce o certifikaci musí splnit kritéria, jako jsou bezpečné uschování kol, poskytnutí nářadí, prodej náhradních dílů a cyklistických map nebo prostor pro mytí kola. „Nabízíme i cizojazyčný informační materiál, přístup k internetu i vlastní ubytovací kapacity na našich nádražích,“ dodává Padruňková.

Jindřichohradecké úzkokolejky nejsou prvním netradičním zařízením s certifikací. „Již před čtyřmi lety byla certifikována výletní loď Porta Bohemica, která brázdí řeku Labe. Od té doby přibyly další výletní lodě například na Dyji, na Dalešické přehradě nebo na Baťově kanále. Jindřichohradecké úzkokolejky jsou ale rozhodně první mezi železnicemi,“ usmívá se Petr Kazda.

Certifikace Cyklisté vítáni funguje v České republice od roku 2006 a byla inspirována podobnými certifikacemi v Německu a Rakousku. „Z obou jsme si vzali to nejlepší a v současné době jsou česká kritéria nejnáročnější v Evropě. Mimo jiné jsme také ve spolupráci s Evropskou cyklistickou federací připravovali podklady pro sjednocení podmínek certifikací v celé Evropě – vycházet by měly z těch českých,“ říká Petr Kazda. V současné době je v České republice více jak 1100 certifiko­vaných zařízení, všechny jsou k dispozici na cyklistevitani­.cz.

Užitečné odkazy

Nadace Partnerství, 16.07.2013

Orlické hory na kole

11.08.2021 - 5 dní

Cyklistické maso v české kotlině

Milan Silný
Čtvrtá kniha Milana Silného pojednává o nejdelších, nejdobrodružnějších a možná i nejúchylnějších cyklistických akcích v ČR
Ve světě se jezdí spousta extrémních cyklistických akcí. I u nás se jezdí závody, které dávají lidskému životu jiný rozměr, závody, při …

Rozhlednovým rájem 2019

Jiří Štekl
61 renovovaných, nových a ještě novějších rozhleden České republiky
Vzhůru na rozhledny – na kole, pěšky, vlakem, autem i lanovkou V další naší rozhlednové knize jsou představeny nové a krásné rozhledny…

Dámská 2021, aneb suchou nohou mezi mraky 15.7. až 18.7. 2021

čtvrtek 15. 7., společně najeto 60 km, 228 m Plány pro letošní Dámskou byly skromné, vlastně ani hranice jsme překročit nechtěly. Po loňské cestě podle Mže jsme opět plánovaly řeku nebo možná i řeky dvě. Ploučnici a kousek Kamenice, jenže Covid zase rozhodoval za nás, dlouho se nevědělo, kdy a za…
HMS | 27.07.2021

Kyjovské údolí

Když jsem se vracel z projížďky na kole, tak u zmrzliny jsem potkal kamarády z dětství (dvojčata). Jezdí taky na kolech a slovo dalo slovo a tak, jak to mezi cyklisty bývá, už jsme se chlubili, co vše jsme na kolech objeli. Doporučili mi Kyjovské údolí. Je to u Krásné Lípy ve Šluknovském výběžku.…
vlakr | 17.07.2021

Jak jsem se poprvé toulal Šumavou

Už odmalička jsem prahnul po dobrodružství v přírodě. Později jsem našel velké zalíbení v cyklistice a sem tam v nějakém tom amatérském závodě. A právě kombinace těchto tří elementů vyvolala velikou touhu alespoň si vyzkoušet jeden z těch extrémních bikepackingových závodů, které se jedou bez…
JohnyB | 14.07.2021

Kavkaz s dětmi - část 11.

K moři a do Batumi - kruh se uzavřel Poslední večer ještě v horách jsme se utábořili na začátku přehrady na řece Inguri. Jen co jsme postavili stany, přišla silná bouřka. Nebála jsem se, kolem nás se stále ještě tyčily dvoutisícové hory, ale ta buřina byla frontální a přinesla ochlazení a deště na…
Peggy | 26.06.2021

Kavkaz s dětmi - část 10.

Průsmyk Zagari (2623 m) - Ušguli - Mestie Ráno uprostřed hor nás přivítalo sluncem, oblaky a takovým tím těžkým hutným vzduchem, jaký bývá v období bouřek. Hned po snídani jsme pokračovali ve stoupání. Zbývalo nám posledních 700 výškových metrů. Po cestě, která byla samý šutr, a po které se jet, až…