reklama

Velký test elektrokol – BH Emotion Neo Cross

Tenhle černý elegantní švihák má ve světě lidí jen jednu možnou osobnost, která dokonale ztělesňuje jeho vlastnosti, a tou je Zorro Mstitel. Podobně jako on je svižný, rychlý a neudolatelný. A také náladový…

Foto: Václav Vrtal, NaKole.cz

Podobně jako nesmrtelný španělský hrdina překonává toto elektrokolo lehce všechny překážky, ať už se zátěží nebo nalehko. Charismatického elegána s nesmrtelnou baterií důkladně projeli tři testovací jezdci, ověřili jeho dojezd v kopcích i na standardní trase vedoucí po rovině podél Berounky a Vltavy, po kterém následoval test dobíjení baterie.

První dojem – okouzlení

Na první pohled vůbec nepoznáte, že se jedná o elektrokolo. Stroj černé barvy s integrovaným akumulátorem v rámu se na hony liší od neohrabaných těžkých strojů, které si obvykle spojujeme s názvem elektrokolo. Teprve pohled na zadní kolo přesvědčí, že černý krasavec, kterého máte před sebou, využívá síly elektrického pohonu. Díky rozložení hmotnosti (ta je mimochodem i s baterií 24 kg) je stoj dokonale ovladatelný. Jeho řazení 3×8 a vyladěná geometrie kola nicméně umožňuje snadnou jízdu i bez elektrické pomoci. Originální umístění baterie, která je součástí  rámové trubky, pomáhá celkově dobře vyvážené hmotnosti kola a jeho dobré ovladatelnosti. Snad jen těžší zadní část dává tušit, že máte pod sebou elektrokolo.


Foto: NaKole.cz

BH Emotion Neo Cross se nejlépe hodí na silnici, s dlažbou nebo nezpevněnými povrchy se snáší jen za cenu nepříjemného pocitu jezdce. Maximum, na které je ochoten přistoupit, je zámková dlažba nebo drobné kostky. Díky dobrému uchycení baterie se v terénu sice vyhneme nepříjemnému klepání, přece jen ale stroj nezapře, že je plnokrevný hard-tail.

Tvrdé sportovní sedlo je užitečné na dlouhou jízdu, ale opět mu lépe sedí hladký povrch silnice.

Poměrně vysoký krk, společně se zdvihem vidlice a výškou představce jsou odpovědí na přirozený „městský" posed. Představec neumožňuje regulaci výšky, i při vytažené sedlovce tak byla řídítka výše než sedlo. Elektrokolo dobře „sedlo" všem jezdcům od 163 do 190 cm.

Osazení

Řazení umožní volbu některé z 3×8 rychlostí pomocí Shimano Deore. Kotoučové hydraulické brzdy značky Tektro Auriga e-Comp fungují naprosto bezchybně. Po zmáčknutí brzdových páček se na monitoru objeví značka rekuperace a motor se automaticky vypne. Elektronika tak hlídá situace, kdy by proti sobě „zápasily" motor a brzdy. Funkce blokování pohonu při stisknutí brzd je u elektrokol poměrně běžná, u hydraulických brzd je ale technicky náročná a tento model ho má jako jeden z mála.  


Foto: NaKole.cz

Osazení doplňuje přední odpružená vidlice s nastavitelnou tuhostí a s možností uzamknutí. Překvapením je trojtác, který značně rozšiřuje využití kola a usnadňuje jízdu s vybitým akumulátorem.

Baterie a elektropohon

Baterie je v elegantním oblouku integrována jako součást rámové trubky, což přispívá k „vyladěnému" vzhledu tohoto modelu elektrokola. Doslova ukázkové je vedení kabelů, které jsou protaženy vnitřkem rámových trubek a při manipulaci tak nehrozí jejich zachycení. Pro nabití se akumulátor musí vyjmout z rámu. Nabití baterie přímo na kole není možné, což je trochu nevýhoda. Sejmutí baterie z rámu může jít zpočátku poměrně obtížně, protože chybí jakýkoliv výstupek či drážka, za kterou by se dal uchopit.  Zejména při jízdě v rukavicích nebo s mokrým kolem to může být náročnější, ovšem jen do okamžiku, než zjistíte ten správný trik na vysouvání. Kolejnice vedou vodorovně, a pokud uživatel posouvá baterii po nich, jde vyjmutí i zasazení zpět naprosto hladce.


Foto: NaKole.cz

Baterie je uzamykatelná, takže elektrokolo můžete opustit bez obav bez obav z jejího odcizení. Pojistkou proti případným zlodějům je možnost sejmutí ovládací jednotky, bez níž nemůžete zapnout ani ovládat elektromotor.

Stroj hospodaří velmi dobře s energií ukrytou v akumulátoru. Pro regulaci motoru je používán inteligentní torzní snímač, který reaguje na sílu příšlapu. Stačí se tedy opřít pořádně do pedálů a kolo vyrazí se zrychlením, které odpovídá jednomu ze čtyř zvolených módů přípomoci.  Motor nejvíce pomáhá tam, kde je to opravdu potřeba, tedy při rozjezdu a při prudkém stoupání. Pomoc je znát i u nejslabšího ECO režimu.

Pihou na kráse je fakt, že elektromotor začne při určité rychlosti kola vibrovat, pocit chvění se pak přenáší do celého elektrokola. Jinak je jízda velmi svižná a v kombinaci s dobrým povrchem také příjemná.

Popis ovládací jednotky

Ovládací jednotka umožňuje přepínání mezi čtyřmi režimy přípomoci na LCD displeji. Volit můžete od nulové asistence přes ECO, STANDARD, SPORT, až po velmi silný BOOST pro maximální zrychlení. Zajímavostí je, že při nemožnosti najít baterie signalizuje ovládací jednotka značku FOOT, ve volném překladu tedy „jdi pěšky". Jezdec má možnost měnit jednotlivé módy pomocí malých tlačítek označených + a -. Ovládací tlačítka jsou relativně malá, proto jejich stlačení například v rukavicích může být trochu obtížné, problémy s tím mohou mít i někteří muži. Za tuto drobnost si ovládání vysloužilo poněkud horší hodnocení dvě mínus.


Foto: NaKole.cz

Objevit všechny funkce vyžaduje opravdu manuál – kombinací tří základních tlačítek a dlouhých a krátkých stisknutí je opravdu dost. Ovládací jednotka funguje podobně jako cyklocomputer. Kromě průměrné rychlosti ukazuje také ujetou vzdálenost během jednoho výjezdu a celkovou vzdálenost, stejně jako průměrnou rychlost. Možná naši testeři měli smůlu na model se špatně nastaveným průměrem kola, každopádně podle našich měření ukazoval displej zhruba o tři kilometry v hodině nižší rychlost, než odpovídalo skutečnosti.

Stav baterie signalizuje obrazovka pouze obrázkem s počtem dílků (maximum je 5) a kruhovým diagramem. Kombinací dvou základních tlačítek lze možné objevit nové funkce, jako je například jednorázová pomoc bez tlaku na pedály (ta se využije hlavně při startech v křižovatkách nebo při tlačení elektrokola do kopce). Stejně tak je možné kombinací tlačítek aktivovat podsvícení displeje na řídítkách.

Nabíjení baterie

Nabíjení zcela vybité baterie trvá zhruba 4 hodiny. Zkoumali jsme také, o kolik se změní stav baterie během hodinového oběda. Pokud majitel využije tento čas k dobíjení, za hodinu je baterie na 73 % dosaženého maxima. To platí za předpokladu, že dorazíte do restaurace s napůl vybitou baterií. Součástí akumulátoru bohužel není stav nabití, ten chybí i na nabíječce. Při nabíjení je tak možné se orientovat jen podle času, po který je baterie napojena na zdroj.

Dojezd

Máte-li zájem si sami vyzkoušet jednotlivá testovaná elektrokola, můžete si je zapůjčit v půjčovně PREkolo – Půjčovně elektrokol Pražské energetiky.

PREkolo

PREkolo – Půjčovna elektrokol Pražské energetiky

Centrum energetického poradenství PRE

Jungmannova 747/28 (Palác TeTa), Praha 1


Otevírací doba: Po-Pá 10.00–18.00

Tel.: 734 234 832
[email protected]

www.prekolo.cz
www.facebook.com/pre­kolo

 

Otázku maximálního dojezdu znají snad všichni prodejci elektrokol. I když tato hodnota je velmi diskutabilní, přece jen do určité míry ukazuje, jak si elektrokolo poradí se zátěží a jak „chytře" umí hospodařit s energií dostupnou z akumulátoru. Kola to v testu prokázala na standardní trati vedoucí po rovině podél řeky, s jezdcem o váze 80 kg a s minimální přípomocí. BH Emotion Neo Cross ukázal v tomto testu nejen svoji výdrž, ale věrný své nátuře také trochu náladovosti.

Díky torznímu snímači reaguje ovládací jednotka na sílu, se kterou se jezdec opírá do pedálů a podle ní nastavuje sílu motoru. Při jízdě s rovnoměrnou rychlostí běží motor jen v klidovém režimu. Tento způsob práce s energií je velmi efektivní, a je také odpovědí na neuvěřitelný dojezd 140 km, který elektrokolo dosáhlo. I proto si vysloužilo srovnání se španělskou legendou Zorrem, kterého se nepřátelům přes všechnu snahu nepodařilo zastřelit, probodnout ani udolat.  

Náladovost zmíněná na začátku kapitoly se projevila v kopcích, kde se jednomu testovacímu jezdci vypnuly všechny systémy už po 40 km jízdy. Po několika pokusech o oživení nakonec elektrokolo přišlo k rozumu a přípomoc začala opět fungovat. Toto malé mínus je sice pihou na kráse, zároveň ale je třeba dodat, že při vybití baterie je BH Emotion Cross stále velmi dobře použitelný a díky dobré dynamice jezdec poměrně slušně dojede i bez elektropomoci.

Příslušenství

Testovaný model neměl prakticky žádné příslušenství, jako je například nosič, blatníky, světla či dynamo. Elektrokolo je tak osazeno pouze originálním stojánkem od značky BH. V případě potřeby jsou ale na stroji připravené všechny navářky, takže připevnění blatníků nebo nosiče je otázkou chvíle.

Celkové hodnocení

Černý elegán je sportovní elektrokolo vhodné především na silnici. Pomocí různých doplňků je možné jeho funkce rozšířit. V samotném základu je BH Emotion Neo Cross svižný a vhodný především na překonání dlouhých vzdáleností. Nebyla by to španělská legenda Zorro, kdyby neměl i své libůstky. Zaznamenali jsme vypnutí motoru při jízdě, často se také stávalo, že po startu ovládací jednotka nenašla baterii. Vypnutí a zapnutí ale většinou stačilo, aby se elektrokolo přivedlo zase k rozumu a začalo spolupracovat. Na vhodném terénu potom stroj ukázal svoji sílu a v režimu STANDARD ze sebe vydal 70 kilometrů v kopcovitém terénu. Na rovině se potom překonal a dosáhl neuvěřitelného dojezdu 140 kilometrů. Je vhodný pro sportovní jezdce, kteří od elektrokola očekávají především svižnou jízdu po silnicích.  Elektromotor pouze pomáhá udržet tempo nebo zvládnout strmá stoupání. V těchto situacích kolo prokazuje velmi dobrou službu. Podobně jako svůj španělský předobraz dokáže podržet svého majitele a stát se neocenitelným pomocníkem.

Technická specifikace

Název: BH EMOTION Neo Cross
Typ: crossové
Velikost rámu: 19,7"
Velikosti ráfků: 28,0"
Dojezd uváděný výrobcem: Až 90 km
Elektromotor: v zadním náboji 350 W / 250 W
Baterie: Lithium-Ion 36V / 9 Ah (324 Wh)
Uváděná hmotnost: 22,4 kg (včetně baterie)
Hmotnost testovaného modelu: 24 kg
Z toho hmotnost baterie: 2,8 kg
Nosnost: 110 kg
Orientační cena: 49 000 Kč s DPH
Dojezd – kopcovitý terén: 70 km
Dojezd – po rovině: 140 km

Přečtěte si také:

Fotogalerie

redakce NaKole.cz, 17.05.2013
Blogy

Východní Balkán - 4. část - Bulharsko - Rodopy

 ()
Na pěkné noclehy si člověk rychle zvykne. Prostě jsme ty krásné přístřešky začali brát jako standard, až jsem větou, že tady noclehy nemusíme hledat, že naopak ony si najdou nás, naše štěstí zakřikla. Dosud jsme ještě neměli krizovku a ta přišla právě ten večer, kdy jsme za městečkem Chadžidimovo…
Peggy | 22.09.2023

Východní Balkán - 3. část - Rozžhavený nejjižnější bod

 ()
Na úvod jsem zapomněla na pár důležitých informací: - Dětem už je (rok 2021) 12 a 14 let (ano, nočník jsme už nechali doma :-) ) a oba jedou ještě docela ochotně.- Luděk má zbrusu nové kolo. Po loňských potížích (2x prasklá vidlice a jiné lahůdky) jsem mu dala nůž na krk, že pokud si nepořídí nový…
Peggy | 11.09.2023

Z Čech k moři – Alpe – Adria

 ()
PŘÍPRAVY KAM SE VYDAT? Nějaký čas ve mně zrála myšlenka nechat letos, až budou děti na táboře, doma obytňák a zkusit něco ujet vlastní silou. Kam bylo jasné - k moři! Otázka byla jen jestli na sever, nebo na jih. A protože mě lákala výzva přejet Alpy, měl jsem jasno celkem brzy a začal jsem hledat…
PetrVobo | 11.07.2023

Rytířská cyklotoulka

 ()
Podmínky pro zahraniční výjezdy nebyly to léto zrovna příznivé, a tak jsme pro další vícedenní cyklotoulku s mou drahou polovičkou Marťou vybrali opět cíl v naší České kotlině: jeden ze symbolů naší vlasti, místo opředené bájemi a pověstmi, na kterém jsme ani jeden ještě nebyl. Ve středu, 30.…
JohnyB | 02.07.2023

Východní Balkán - 2. část - Jak se hledá kamarád, aneb Pošta pro tebe po Srbsku

 ()
Kdo četl naši knihu Cyklotoulky 3 po Balkáně, tak si možná vzpomene, že jsem tam Miroslavovi věnovala celou jednu kapitolu. Teď mu věnuji celou jednu kapitolu blogu. Všechna setkání na cestách, která se protáhnou přes noc, bývají nezapomenutelná. Miroslav a Nevena z Niše jsou ale jedni z těch…
Peggy | 17.06.2023

O čem se mluví:

NEcyklo Co pobavilo, potěšilo 190. před 17 minutami
Vyjížďky, srazy, akce Jaké to bylo - 139 dnes v 14:25
Ostatní – cyklo Co vás zaujalo 270. dnes v 14:19
Vyjížďky, srazy, akce Podzimní sraz NaKole.cz, Lužany u Jičína dnes v 12:34
NEcyklo Covid 22 včera v 21:40
Lehokola Mám tříkolku, a co dál? včera v 17:02
NEcyklo Ukrajina 30 včera v 16:20
ISLÁM V ČR?? včera v 09:09
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

246 cyklistů (6 přihlášených)

Východní Balkán - 4. část - Bulharsko - Rodopy

Na pěkné noclehy si člověk rychle zvykne. Prostě jsme ty krásné přístřešky začali brát jako standard, až jsem…
Peggy | 22.09.2023

Východní Balkán - 3. část - Rozžhavený nejjižnější bod

Na úvod jsem zapomněla na pár důležitých informací: - Dětem už je (rok 2021) 12 a 14 let (ano, nočník jsme už…
Peggy | 11.09.2023

Z Čech k moři – Alpe – Adria

PŘÍPRAVY KAM SE VYDAT? Nějaký čas ve mně zrála myšlenka nechat letos, až budou děti na táboře, doma obytňák…
PetrVobo | 11.07.2023