reklama

Velký test elektrokol – BH Emotion Neo Cross

Tenhle černý elegantní švihák má ve světě lidí jen jednu možnou osobnost, která dokonale ztělesňuje jeho vlastnosti, a tou je Zorro Mstitel. Podobně jako on je svižný, rychlý a neudolatelný. A také náladový…

Foto: Václav Vrtal, NaKole.cz

Podobně jako nesmrtelný španělský hrdina překonává toto elektrokolo lehce všechny překážky, ať už se zátěží nebo nalehko. Charismatického elegána s nesmrtelnou baterií důkladně projeli tři testovací jezdci, ověřili jeho dojezd v kopcích i na standardní trase vedoucí po rovině podél Berounky a Vltavy, po kterém následoval test dobíjení baterie.

První dojem – okouzlení

Na první pohled vůbec nepoznáte, že se jedná o elektrokolo. Stroj černé barvy s integrovaným akumulátorem v rámu se na hony liší od neohrabaných těžkých strojů, které si obvykle spojujeme s názvem elektrokolo. Teprve pohled na zadní kolo přesvědčí, že černý krasavec, kterého máte před sebou, využívá síly elektrického pohonu. Díky rozložení hmotnosti (ta je mimochodem i s baterií 24 kg) je stoj dokonale ovladatelný. Jeho řazení 3×8 a vyladěná geometrie kola nicméně umožňuje snadnou jízdu i bez elektrické pomoci. Originální umístění baterie, která je součástí  rámové trubky, pomáhá celkově dobře vyvážené hmotnosti kola a jeho dobré ovladatelnosti. Snad jen těžší zadní část dává tušit, že máte pod sebou elektrokolo.


Foto: NaKole.cz

BH Emotion Neo Cross se nejlépe hodí na silnici, s dlažbou nebo nezpevněnými povrchy se snáší jen za cenu nepříjemného pocitu jezdce. Maximum, na které je ochoten přistoupit, je zámková dlažba nebo drobné kostky. Díky dobrému uchycení baterie se v terénu sice vyhneme nepříjemnému klepání, přece jen ale stroj nezapře, že je plnokrevný hard-tail.

Tvrdé sportovní sedlo je užitečné na dlouhou jízdu, ale opět mu lépe sedí hladký povrch silnice.

Poměrně vysoký krk, společně se zdvihem vidlice a výškou představce jsou odpovědí na přirozený „městský" posed. Představec neumožňuje regulaci výšky, i při vytažené sedlovce tak byla řídítka výše než sedlo. Elektrokolo dobře „sedlo" všem jezdcům od 163 do 190 cm.

Osazení

Řazení umožní volbu některé z 3×8 rychlostí pomocí Shimano Deore. Kotoučové hydraulické brzdy značky Tektro Auriga e-Comp fungují naprosto bezchybně. Po zmáčknutí brzdových páček se na monitoru objeví značka rekuperace a motor se automaticky vypne. Elektronika tak hlídá situace, kdy by proti sobě „zápasily" motor a brzdy. Funkce blokování pohonu při stisknutí brzd je u elektrokol poměrně běžná, u hydraulických brzd je ale technicky náročná a tento model ho má jako jeden z mála.  


Foto: NaKole.cz

Osazení doplňuje přední odpružená vidlice s nastavitelnou tuhostí a s možností uzamknutí. Překvapením je trojtác, který značně rozšiřuje využití kola a usnadňuje jízdu s vybitým akumulátorem.

Baterie a elektropohon

Baterie je v elegantním oblouku integrována jako součást rámové trubky, což přispívá k „vyladěnému" vzhledu tohoto modelu elektrokola. Doslova ukázkové je vedení kabelů, které jsou protaženy vnitřkem rámových trubek a při manipulaci tak nehrozí jejich zachycení. Pro nabití se akumulátor musí vyjmout z rámu. Nabití baterie přímo na kole není možné, což je trochu nevýhoda. Sejmutí baterie z rámu může jít zpočátku poměrně obtížně, protože chybí jakýkoliv výstupek či drážka, za kterou by se dal uchopit.  Zejména při jízdě v rukavicích nebo s mokrým kolem to může být náročnější, ovšem jen do okamžiku, než zjistíte ten správný trik na vysouvání. Kolejnice vedou vodorovně, a pokud uživatel posouvá baterii po nich, jde vyjmutí i zasazení zpět naprosto hladce.


Foto: NaKole.cz

Baterie je uzamykatelná, takže elektrokolo můžete opustit bez obav bez obav z jejího odcizení. Pojistkou proti případným zlodějům je možnost sejmutí ovládací jednotky, bez níž nemůžete zapnout ani ovládat elektromotor.

Stroj hospodaří velmi dobře s energií ukrytou v akumulátoru. Pro regulaci motoru je používán inteligentní torzní snímač, který reaguje na sílu příšlapu. Stačí se tedy opřít pořádně do pedálů a kolo vyrazí se zrychlením, které odpovídá jednomu ze čtyř zvolených módů přípomoci.  Motor nejvíce pomáhá tam, kde je to opravdu potřeba, tedy při rozjezdu a při prudkém stoupání. Pomoc je znát i u nejslabšího ECO režimu.

Pihou na kráse je fakt, že elektromotor začne při určité rychlosti kola vibrovat, pocit chvění se pak přenáší do celého elektrokola. Jinak je jízda velmi svižná a v kombinaci s dobrým povrchem také příjemná.

Popis ovládací jednotky

Ovládací jednotka umožňuje přepínání mezi čtyřmi režimy přípomoci na LCD displeji. Volit můžete od nulové asistence přes ECO, STANDARD, SPORT, až po velmi silný BOOST pro maximální zrychlení. Zajímavostí je, že při nemožnosti najít baterie signalizuje ovládací jednotka značku FOOT, ve volném překladu tedy „jdi pěšky". Jezdec má možnost měnit jednotlivé módy pomocí malých tlačítek označených + a -. Ovládací tlačítka jsou relativně malá, proto jejich stlačení například v rukavicích může být trochu obtížné, problémy s tím mohou mít i někteří muži. Za tuto drobnost si ovládání vysloužilo poněkud horší hodnocení dvě mínus.


Foto: NaKole.cz

Objevit všechny funkce vyžaduje opravdu manuál – kombinací tří základních tlačítek a dlouhých a krátkých stisknutí je opravdu dost. Ovládací jednotka funguje podobně jako cyklocomputer. Kromě průměrné rychlosti ukazuje také ujetou vzdálenost během jednoho výjezdu a celkovou vzdálenost, stejně jako průměrnou rychlost. Možná naši testeři měli smůlu na model se špatně nastaveným průměrem kola, každopádně podle našich měření ukazoval displej zhruba o tři kilometry v hodině nižší rychlost, než odpovídalo skutečnosti.

Stav baterie signalizuje obrazovka pouze obrázkem s počtem dílků (maximum je 5) a kruhovým diagramem. Kombinací dvou základních tlačítek lze možné objevit nové funkce, jako je například jednorázová pomoc bez tlaku na pedály (ta se využije hlavně při startech v křižovatkách nebo při tlačení elektrokola do kopce). Stejně tak je možné kombinací tlačítek aktivovat podsvícení displeje na řídítkách.

Nabíjení baterie

Nabíjení zcela vybité baterie trvá zhruba 4 hodiny. Zkoumali jsme také, o kolik se změní stav baterie během hodinového oběda. Pokud majitel využije tento čas k dobíjení, za hodinu je baterie na 73 % dosaženého maxima. To platí za předpokladu, že dorazíte do restaurace s napůl vybitou baterií. Součástí akumulátoru bohužel není stav nabití, ten chybí i na nabíječce. Při nabíjení je tak možné se orientovat jen podle času, po který je baterie napojena na zdroj.

Dojezd

Máte-li zájem si sami vyzkoušet jednotlivá testovaná elektrokola, můžete si je zapůjčit v půjčovně PREkolo – Půjčovně elektrokol Pražské energetiky.

PREkolo

PREkolo – Půjčovna elektrokol Pražské energetiky

Centrum energetického poradenství PRE

Jungmannova 747/28 (Palác TeTa), Praha 1


Otevírací doba: Po-Pá 10.00–18.00

Tel.: 734 234 832
[email protected]

www.prekolo.cz
www.facebook.com/pre­kolo

 

Otázku maximálního dojezdu znají snad všichni prodejci elektrokol. I když tato hodnota je velmi diskutabilní, přece jen do určité míry ukazuje, jak si elektrokolo poradí se zátěží a jak „chytře" umí hospodařit s energií dostupnou z akumulátoru. Kola to v testu prokázala na standardní trati vedoucí po rovině podél řeky, s jezdcem o váze 80 kg a s minimální přípomocí. BH Emotion Neo Cross ukázal v tomto testu nejen svoji výdrž, ale věrný své nátuře také trochu náladovosti.

Díky torznímu snímači reaguje ovládací jednotka na sílu, se kterou se jezdec opírá do pedálů a podle ní nastavuje sílu motoru. Při jízdě s rovnoměrnou rychlostí běží motor jen v klidovém režimu. Tento způsob práce s energií je velmi efektivní, a je také odpovědí na neuvěřitelný dojezd 140 km, který elektrokolo dosáhlo. I proto si vysloužilo srovnání se španělskou legendou Zorrem, kterého se nepřátelům přes všechnu snahu nepodařilo zastřelit, probodnout ani udolat.  

Náladovost zmíněná na začátku kapitoly se projevila v kopcích, kde se jednomu testovacímu jezdci vypnuly všechny systémy už po 40 km jízdy. Po několika pokusech o oživení nakonec elektrokolo přišlo k rozumu a přípomoc začala opět fungovat. Toto malé mínus je sice pihou na kráse, zároveň ale je třeba dodat, že při vybití baterie je BH Emotion Cross stále velmi dobře použitelný a díky dobré dynamice jezdec poměrně slušně dojede i bez elektropomoci.

Příslušenství

Testovaný model neměl prakticky žádné příslušenství, jako je například nosič, blatníky, světla či dynamo. Elektrokolo je tak osazeno pouze originálním stojánkem od značky BH. V případě potřeby jsou ale na stroji připravené všechny navářky, takže připevnění blatníků nebo nosiče je otázkou chvíle.

Celkové hodnocení

Černý elegán je sportovní elektrokolo vhodné především na silnici. Pomocí různých doplňků je možné jeho funkce rozšířit. V samotném základu je BH Emotion Neo Cross svižný a vhodný především na překonání dlouhých vzdáleností. Nebyla by to španělská legenda Zorro, kdyby neměl i své libůstky. Zaznamenali jsme vypnutí motoru při jízdě, často se také stávalo, že po startu ovládací jednotka nenašla baterii. Vypnutí a zapnutí ale většinou stačilo, aby se elektrokolo přivedlo zase k rozumu a začalo spolupracovat. Na vhodném terénu potom stroj ukázal svoji sílu a v režimu STANDARD ze sebe vydal 70 kilometrů v kopcovitém terénu. Na rovině se potom překonal a dosáhl neuvěřitelného dojezdu 140 kilometrů. Je vhodný pro sportovní jezdce, kteří od elektrokola očekávají především svižnou jízdu po silnicích.  Elektromotor pouze pomáhá udržet tempo nebo zvládnout strmá stoupání. V těchto situacích kolo prokazuje velmi dobrou službu. Podobně jako svůj španělský předobraz dokáže podržet svého majitele a stát se neocenitelným pomocníkem.

Technická specifikace

Název: BH EMOTION Neo Cross
Typ: crossové
Velikost rámu: 19,7"
Velikosti ráfků: 28,0"
Dojezd uváděný výrobcem: Až 90 km
Elektromotor: v zadním náboji 350 W / 250 W
Baterie: Lithium-Ion 36V / 9 Ah (324 Wh)
Uváděná hmotnost: 22,4 kg (včetně baterie)
Hmotnost testovaného modelu: 24 kg
Z toho hmotnost baterie: 2,8 kg
Nosnost: 110 kg
Orientační cena: 49 000 Kč s DPH
Dojezd – kopcovitý terén: 70 km
Dojezd – po rovině: 140 km

Přečtěte si také:

Fotogalerie

redakce NaKole.cz, 17.05.2013
Blogy

Bikepacking španělsky 5.část: Andalusie – Přes Sierru Nevadu do Granady

 ()
Z pouště se přesouváme ke stoupákům Sierry Nevady. Čeká nás nejvýše položená cyklostezka Evropy bez cyklostezky. Část pátá. Probudíme se v jedné z více než 2000 obytných jeskyní, které dělají z Guadixu město s jejich největším počtem v Evropě. O Guadixu slyšelo málo lidí, přestože se nachází jen 60…
Kristina | 02.01.2023

Jak jsem jel okolo Čech

 ()
Závod Okolo republiky je další z cyklistických ultra-šíleností, do které jsem se po letošním Toulání pustil. Tento závod je ale jiný. Není pevně dána žádná trasa, jen průjezdné body, které pořadatelé vybírají dle různé tématiky (letos to byly rozhledny), a je jen na závodnících, jakou trasu si…
JohnyB | 23.10.2022

Bikepacking španělsky 4.část: Andalusie – z pouště Gorafe na pláž v Cabo de Gata

 ()
Bláto z lesa vymění naše kola za písek z pouště Gorafe a pobřeží v Cabo de Gata. Část čtvrtá. Vyrážíme z motelu u cesty v městečku Baza. Stavíme se nakoupit potraviny spolu s kamionisty a kousek cesty jedeme po Vía Verde de Sierra de Baza (bývalá trať železnice) směrem na poušť Gorafe. Na tuto část…
Kristina | 07.09.2022

Po zaniklých tratích kolem Tirschenreuthu

 ()
V bavorském pohraničí je několik zrušených železničních tratí, na nichž se vybudovaly cyklostezky. Záruka mírného sklonu naláká spoustu cyklistů včetně mě a Rendy. My konkrétně vyrazíme na dvě cyklostezky v okrese Tirschenreuth ve vládním obvodu Horní Falc. Zvolili jsme si třetí červnovou sobotu,…
Guiseppe | 27.08.2022

Bikepacking španělsky 3.část: Andalusie – Sierras de Cazorla, Segura y Las Villa

 ()
Z Castilla-La Mancha přejíždíme do Andalusie a pokračujeme přes největší chráněné území ve Španělsku. Část třetí. V Siles do půlnoci doplňujeme tekutiny v místním pohostinství v parku a následující den nás čeká Sierra de Segura a asi 80 km po CM-412. Po snídani na dětském hřišti provedeme menší…
Kristina | 08.08.2022

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina 15 před 10 minutami
Co pobavilo, potěšilo - 186 před 16 minutami
Cestování na kole Jaké to bylo 133 dnes v 18:29
Elektrokola Výběr el. Kola dnes v 17:34
NEcyklo Nejlepší vtip 52 dnes v 15:04
Lehokola Homebuilders lehokol 15 dnes v 13:40
Cestování na kole s kolem do polského vlaku včera v 19:10
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

206 cyklistů (21 přihlášených)

Bikepacking španělsky 5.část: Andalusie – Přes Sierru Nevadu do Granady

Z pouště se přesouváme ke stoupákům Sierry Nevady. Čeká nás nejvýše položená cyklostezka Evropy bez…
Kristina | 02.01.2023

Jak jsem jel okolo Čech

Závod Okolo republiky je další z cyklistických ultra-šíleností, do které jsem se po letošním Toulání pustil.…
JohnyB | 23.10.2022

Bikepacking španělsky 4.část: Andalusie – z pouště Gorafe na pláž v Cabo de Gata

Bláto z lesa vymění naše kola za písek z pouště Gorafe a pobřeží v Cabo de Gata. Část čtvrtá. Vyrážíme z…
Kristina | 07.09.2022