reklama

Tretry pomohou i rekreačním cyklistům

V dnešní době by s trochou nadsázky mohlo platit úsloví co Čech, to cyklista. Ovšem zdaleka neplatí, že co cyklista, to uživatel cyklistických treter. Mezi širokou cyklistickou veřejností spíše panuje mylný názor, že cyklistické tretry jsou vhodné pouze pro závodníky. Většina vyznavačů pohybu na dvou kolech se tak připravuje o výhody, které používání speciální obuvi na kolo přináší. Patří k nim vyšší účinnost šlapání a tím menší únava, větší pohodlí i snadné zachování správné pozice nohy na pedálu.

Rekreační tretry
Rekreační tretry

Cyklistické tretry jsou díky nášlapnému mechanismu pevně spojeny s pedálem, takže noha může zabírat i při pohybu směrem vzhůru. Tuhá podrážka tretry navíc zajistí efektivní přenos síly do pedálu. Díky tomu podáte stejný výkon při vynaložení výrazně menšího úsilí.

Rekreační cyklisté si tak jízdu mnohem více užijí a vychutnají, ti sportovnější zase pouhým použitím treter zvýší svojí výkonnost.

Jednotlivé modely treter se samozřejmě liší právě podle stylu jízdy, pro který jsou určeny. Jinak vypadají cyklistické tretry pro rekreační použití a jinak tretry závodní.

Rekreační tretry


Rekreační tretry

Tretry pro rekreační ježdění užijete dobře na trekingováhorská kola. Vizuálně se hodně podobají botám pro běžné chození a dají se také i na delší výšlap použít. Jejich zámky (tedy součást nášlapného mechanismu pro spojení s pedály) jsou více zapuštěny do podrážky, takže při chůzi nepřijdou do styku se zemí.

Také podrážka rekreačních treter je dostatečně ohebná i pro delší pohodlnou chůzi, ovšem přece jen je tužší, než u běžné obuvi, a to zejména v okolí zámků. Díky tomu tretry zvyšují účinnost šlapání oproti jízdě v běžných botách, ovšem ne tak výrazně, jako sportovní nebo závodní tretry.

Rekreační tretry užijete dobře na krosové i horské kolo.

Rekreačnímu použití odpovídá i použitý způsob zapínání, tedy tkaničky. Díky nim jsou tretry sice pohodlné, ale noha v nich není tak pevně upnuta, což opět poněkud snižuje výkonnost treter a míru přenosu síly od cyklisty do pedálu.

Sportovní tretry


Sportovní tretry

Tretry pro sportovní ježdění jsou určeny výhradně pro ježdění. Chůze v nich je nepohodlná a počítá se jen s krátkými přesuny, jako je zastávka v restauraci, přenesení kola v náročném terénním úseku  a podobně.

Mají tuhou a neohebnou podrážku a zapínání na suché zipy, vyšší modely navíc na přezku s ráčnou.

Závodní tretry


Silniční tretry

Tato obuv je určena opět pouze pro ježdění na kole, chůze v ní je krajně nepohodlná. Závodní tretry totiž mají extrémně tuhou a neohebnou podrážku, u nejlepších modelů z karbonu.

Také zapínání je řešeno tak, aby byla noha v botě co nejlépe fixována a veškerá síla jezdce se přenášela přímo na pedály.

Nejvyšší modely závodních treter mají zapínání, kdy se bota dokonale stáhne kolem nohy. Příkladem budiž třeba BOA systém, kde stažení probíhá za pomoci tenkého ocelového lanka,

ovládaného jednoduchým otočným mechanismem.

Silniční vs. MTB tretry


MTB tretry

Sportovní a závodní tretry lze dále dělit na silniční a MTB tretry. Silniční tretry mají hladkou podrážku a je u n ich kladen velký důraz na odvětrání, obuv na horská kola má podrážku uzpůsobenou občasné chůzi či běhu v terénu – jsou na ní výstupky podobné jako na fotbalových kopačkách, aby vám to v bahně neklouzalo.

Svrchní část treter na MTB je vyrobena z odolnějšího materiálu, aby bota vydržela častý kontakt odletujícími kamínky a nečistotou, který je při jízdě v terénu běžný.

 

Vzniklo ve spolupráci se specializovanou cyklistickou prodejnou Ski a Bike Centrum Radotín.

Fotogalerie

Rekreační tretry Rekreační tretry - podrážka Sportovní tretry Sportovní tretry - podrážka Silniční tretry Silniční tretry - podrážka MTB tretry MTB tretry - podrážka
Medio Interactive (PR), 13.05.2013
Blogy

Slovinsko na kole - 3. část - moře

 ()
Celý zbytek dovolené se již nenesl v žádném dramatickém duchu. Žádné další defekty ani nic jiného. Až na jeden incident, který se přihodil na úpatí Julských Alp, kam jsme se při našem kolečku opětovně vrátili, bych mohla cestu až do konce popsat v několika větách, vlastně jen sepsat seznam…
Peggy | 21.10.2025

Slovinsko na kole - 2. část

 ()
Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným pevně daným časem. V případě vlaku mívám už tak silný předodjezdový stres ještě silnější. Před odjezdem někam autem jdu klidně spát, protože vlastně o nic nejde, no a co, že vyjedeme o hodinu…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

 ()
Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem zajímavější a divočejší - zkrátka ten pravý - Balkán. Slovinsko byla civilizace už před dvaceti lety, tedy nuda, nejvíc západ ze všech zemí bývalé Jugošky, první v EU, první přijali euro... Přejeli…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

 ()
Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych se postavil na start jednoho z nejtěžších cyklistických závodů na světě – Silk Road Mountain Race. Dohromady 1900 kilometrů v horách tak vysokých, že se mi zastavoval dech. Když se mi poprvé…
Fabulator | 07.10.2025

Pobaltí 2023 - 5. část

 ()
Z Lotyšska zase do Litvy a domů Když se kouknete na mapu pobaltských republik, snadno pochopíte, proč se každá země kromě Estonska, musí navštívit dvakrát, chcete-li udělat nějaké kolečko. Pokaždé si průjezd nějakým významnějším městem naplánujeme tak, abychom toho viděli co nejvíc a nenajeli…
Peggy | 16.09.2025

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina 57 dnes v 12:13
Co vás zaujalo 288 dnes v 09:44
Jaké to bylo 158 dnes v 09:36
Lehokola LontBent 2025 dnes v 08:31
Cestování na kole A znovu na jih včera v 20:36
Technické rady Využití 3D tisku - 2 včera v 18:35
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

310 cyklistů (4 přihlášení)

Slovinsko na kole - 3. část - moře

Celý zbytek dovolené se již nenesl v žádném dramatickém duchu. Žádné další defekty ani nic jiného. Až na…
Peggy | 21.10.2025

Slovinsko na kole - 2. část

Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem…
Peggy | 08.10.2025