reklama

Kupujeme dětské kolo

Při výběru a nákupu dětských jízdních kol je zapotřebí být ve střehu (stále ještě se na trhu vyskytují nebezpečné výrobky), pečlivě vybírat, a především vědět, na co je zapotřebí se zaměřit.

Na dětském kole (a ostatně na žádných výrobcích, které jsou určeny dětem) nesmí být nejrůznější ostré hrany, trhliny, otřepy, o které by se dítě mohlo zranit. Dokonce ani šrouby nesmí přesahovat o víc, než činí jejich průměr. Pořádně poškrábat umí také holý konec lanka ruční brzdy, který mimochodem u dětského kola musí být chráněn čepičkou.

Řetěz, tj. pohon jízdního kola, musí být dostatečně zakryt:

  • Dětské jízdní kolo s maximální výškou sedla menší než 560 mm: chránič řetězu musí být celouzavřený.
  • Dětské jízdní kolo s maximální výškou sedla větší než 560 mm (do 635 mm): kryt chránící řetěz minimálně 25 mm před bodem, kde zabírá do převodníku, či rotační kryt převodníku.

Při koupi dětského kola je nutné důkladně prohlédnout a vyzkoušet řidítka a sedlo. Zkuste kolo zatížit v místech, kde bude dítě sedět, či se opírat, abyste měli alespoň jakousi představu o stabilitě. Nechte si předvést, jak se nastavuje výška řídítek a sedla, které se musí dát přizpůsobit tomu, jak dítě roste. Přesvědčte se, zda oba sloupky (ten, na němž jsou upevněna řídítka, a ten, který nese sedlo) mají dobře a trvale viditelnou značku minimálního zasunutí. Pod tuto značku, resp. značky, nesmíte sloupek vysunout, neboť hrozí vyvrácení řídítek nebo sedla.

Bezpečnostní požadavky na dětská jizdní kola uvádějí:

  • Minimální zasunutí sloupku řídítek – 65 mm
  • Minimální zasunutí sedlovky – dvojnásobek jejího průměru

Absolutní nutností jsou funkční, spolehlivé a dobře ovladatelné brzdy. Výjimku tvoří pouze ta nejmenší vozítka, která brzdu (jako takovou) mít nemusí.

  • Jízdní kola, která mají maximální výšku sedla menší než 560 mm:
    nemusí být vybavena brzdovým systémem, avšak v takovém případě musí mít stálý pohon.
  • Jízdní kola, která mají maximální výšku sedla nad 560 mm:
    vybavení brzdovým systémem je povinné.

Stálý pohon u dětského kola poznáme tak, že se pedály mohou točit, aniž se do nich šlape. Za jízdy, když nohy zůstanou v pedálech, ale přestanou šlapat, jim zabrání v pohybu, a tím se zastaví celé kolo. Mnohá kola jsou vybavena tzv. protišlapem. Kolo se zabrzdí tak, že noha na pedálu šlápne dozadu. Třetí variantou je ruční brzda, často kombinovaná s protišlapacím brzdným systémem.

Důležité upozornění: je-li dětské kolo vybaveno pouze jednou ruční brzdou, musí být její páka umístěna bezpodmínečně vpravo na řídítkách. Většina lidí má v pravé ruce větší sílu, navíc je to dobrá průprava na „dospělácké“ kolo, kde je nalevo přední a napravo zadní brzda.
Když si budete prohlížet brzdy, zamyslete se i nad tvarem páky ruční brzdy. Pamatujte, že dětská ruka je menší a slabší než ruka dospělého a s pákou, kterou rodič lehce stiskne, nemusí dítě ani hnout. Ruční brzda musí být seřiditelná a upevňovací šrouby musí být zajištěny proti samovolnému uvolnění.

Dětská jízdní kola určená pro nejmenší děti jsou vybavena stabilizačními kolečky, která musí být na kole správně umístěna. Vzdálenost mezi stabilizačním kolečkem a zadním kolem nesmí být menší než 175 mm. Mezera mezi jednotlivými stabilizačními kolečky a vodorovným povrchem nesmí být větší než 25 mm.

Nedílnou součástí dětských jízdních kol (a pochopitelně všech výrobků, jejichž užívání není obecně známo, či je-li při jejich užívání zapotřebí dodržovat zvláštní pravidla) je návod. Návod musí obsahovat všechny důležité údaje pro bezpečný provoz a údržbu kola a nesmí v něm chybět ani důležitá informace týkající se maximální nosnosti dětského jízdního kola.

Text je převzat z časopisu TEST – časopisu pro spotřebitele.
Zde najdete bližší informace o možnostech předplatného i zakoupení starších čísel časopisu.

© JUDr. Ida Rozová, 2001 – Občanské sdružení spotřebitelů TEST

Všímejte si

Řídítka

  • Šířka 350–550 mm
  • Pevnost uchycení (nesmí se protáčet, ani zajíždět)

Rukojeti

  • Odolnost vůči stažení

Sloupek řidítek

  • Viditelná, trvalá značka minimálního zasunutí
  • Délka minimálního zasunutí sloupku 65 mm

Ruční brzda

  • Systém (páka, soustava lanek a vlastní brzda) musí pracovat plynule, bez náznaků zadrhávání
  • Konce lanek musí být chráněny čepičkami
  • Je-li pouze jedna ruční brzda, musí být umístěna vždy vpravo
  • Vzdálenost páky od řídítek musí umožňovat správné uchopení dětskou rukou

Pohon (řetěz)

  • Při maximální výšce sedla menší než 560 mm musí být řetěz kryt celouzavřeným chráničem
  • Při maximální výšce sedla větší než 560 mm (do 635 mm) musí být řetěz chráněn krytem minimálně 25 mm před bodem, kde zabírá do převodníku, či musí být chráněn převodník (výška sedla se měří od země až po vrchní plochu sedla)

Brzdy

  • Pevný (přímý) pohon, nebo protišlapací brzda (případně v kombinaci s doplňkovou ráfkovou brzdou)

Sedlo

  • Nesmí se pootáčet ve vodorovném směru, ani zajíždět

Sedlovka

  • Viditelná, trvalá značka minimálního zasunutí sedlovky
  • Délka minimálního zasunutí sedlovky se rovná dvojnásobku průměru sedlovky

Konstrukce

  • Přístupné hrany nesmí být ostré
  • Přístupné výstupky musí být zakryty nebo zaobleny
  • Na horní rámové trubce nesmí být žádné výstupky
  • Přesahující šrouby se závitem nesmí vyčnívat více, než je jeden průměr šroubu

Vybavení dětských jízdních kol pro jízdu na veřejných komunikacích

  • Osvětlení
  • Odrazky
  • Blatníky
  • Zvonek
Redakce NaKole.cz, 02.05.2003
Blogy

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 9. část

 ()
Už se nám to pomalu chýlí ke konci Začal čtvrtý týden našeho putování. Chtěla bych psát o tom, že mám tohle období ráda. Fyzička je zpět, člověk něco málo pohubl, cítí se skvěle a každý kopec vyjede jako nic... Ale ouha, místo toho ho pobolívá břicho, a... no však to znáte. Tolik já a děti, my na…
Peggy | 10.06.2024

Z Drásova do Říma

 ()
Z Drásova do Říma, květen 2024 Po cestě 1000 km Polskem podél Baltu a Odry a Z Lince do Budapešti přes Alpy si tady odložím další kousek svých cestovních deníků... Tak tenhle cíl zrál už docela dlouho. Už ani vlastně nevím jak k tomu došlo, ale jednoho dne sedím s Radkem na pivě, koukáme do mapy.cz…
Monolema | 06.06.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 8. část

 ()
Civilizace po Kyrgyzsku Mysleli jsme, že na noc zůstaneme někde blízko sedla, ale nakonec jsme ujeli ještě 11 kilometrů a klesli do 2700 metrů. Kolem uhelného dolu nocleh možný nebyl, nenašli jsme žádné rovné místo a navíc vše bylo pokryto vrstvičkou šedého prachu. A ani mezi zaparkovanými…
Peggy | 02.06.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 7. část

 ()
Sonkol, zázraky na počkání nebo do tří dnů Kratičké intermezzo - které se přihodilo úplnou náhodou, přesně mezi psaním 6. a 7. části Miluji takové ty nádražní či vesnické knihovničky, kde se lidi zbavují starých knih. Většinou to bývají nějaké blbosti, ale už jsem v nich párkrát narazila na…
Peggy | 26.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 6. část

 ()
Naše první třítisícovka Slibovali jim ráj na zemi a místo toho je čekala jen pustá step. Tak zní úvod příběhu bratrské pomoci zhruba tisícovky Čechů a Slováků, kteří se v letech 1925-32 vydali pomoci budovat Kyrgyzskou socialistickou republiku, tehdy už jako součást Sovětského svazu, v rámci…
Peggy | 20.05.2024

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina 44 dnes v 11:43
Ostatní – cyklo Jaké to bylo? - 147 dnes v 11:33
Technické rady Někdo pomoct s rovnáním patky?? dnes v 10:49
Lehokola třikolka - transport dnes v 10:27
Vyjížďky, srazy, akce Podzimní sraz Nakole 2024 dnes v 07:29
Cestování na kole Slovinsko 2024 včera v 23:35
Elektrokola 100% ochrana krádeže špičkového e-kola včera v 21:13
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

7971 cyklistů (127 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 9. část

Už se nám to pomalu chýlí ke konci Začal čtvrtý týden našeho putování. Chtěla bych psát o tom, že mám tohle…
Peggy | 10.06.2024

Z Drásova do Říma

Z Drásova do Říma, květen 2024 Po cestě 1000 km Polskem podél Baltu a Odry a Z Lince do Budapešti přes Alpy…
Monolema | 06.06.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 8. část

Civilizace po Kyrgyzsku Mysleli jsme, že na noc zůstaneme někde blízko sedla, ale nakonec jsme ujeli ještě 11…
Peggy | 02.06.2024