reklama

Västerås – město cyklistů

Švédské jezero Mälaren se rozkládá na západ od hlavního města Stockholmu a hluboce se zakusuje do švédské pevniny. Na jeho břehu leží legendární „město cyklistů“ – Västerås.

Sousoší cyklistů na hlavním náměstí Stora Torget
Sousoší cyklistů na hlavním náměstí Stora Torget
Foto: Václav Vrtal

Skandinávské země jsou obecně známé svým dobrým vztahem k cyklistům. Většina lidí tu používá kolo pro přepravu na krátké vzdálenosti, hlavně do práce a z práce.

Västerås však vyniká na první pohled. Město se 125 000 obyvateli je protkáno 340 km cyklostezek. To znamená, že podél téměř každé městské komunikace vede zvláštní asfaltový chodník určený pro cyklisty. Aby se jezdci na kolech nesetkali s motorovými vozidly, křížení stezek se silnicí je řešeno většinou mimoúrovňově. Ve Västerås je tak 220 tunelů a mostů určených pro cyklisty. Díky tomu se průjezd městem stává spíše radostí než cyklistovou noční můrou.

Jízda na kole tu jenom kvete. Podle městských statistik 35 % veškeré dopravy tvoří právě cyklisté. Aby doprava byla umožněna i v zimě, kdy jsou cesty obvykle pokryté sněhem a náledím, stará se městská správa i o údržbu cyklostezek. V centru města jsou chodníky zespodu vyhřívané sítí trubek, mimo centrum se o odklizení sněhu starají čisticí vozy. V létě se vytápění stezek opravuje, takže jsme měli šanci vidět je na vlastní oči.

Město dokonce cyklistům vztyčilo sochu na hlavním náměstí Stora Torget. Čím to, že kolo je tu respektovaným a oslavovaným dopravním prostředkem? Pro odpověď na tuto otázku musíme zabrousit hlouběji do historie města.

Västerås je velmi starým obchodním městem, které v roce 1990 oslavilo tisícileté jubileum. Jeho poloha na břehu jezera Mälaren z něj učinila významný přístav, a tedy obchodní a komunikační centrum. O další rozvoj města se v nedávné době zasloužil švédský průmyslový gigant ASEA (nyní ABB). Založením továren na okraji města se Västerås stal prosperujícím průmyslovým městem.

Většina zaměstnanců dojížděla do práce na kole. Provoz byl tak hustý, že v polovině 50. let začalo město s budováním sítě cyklostezek. Socha na náměstí se také jmenuje „ASEA-STRÖMMEN“ (tedy v překladu něco jako „proud do ASEA“).

V době dopravních špiček tady musí být opravdu rušno. Hlavní cyklistické tahy dokonce používají dopravního značení. Cyklistické jednosměrky, přikázaný směr jízdy nebo varovné značky jsou tu celkem běžné. Jako kuriozitu jsme viděli dokonce kruhový objezd pro cyklisty. Hustá síť cyklostezek ve Västerås tedy vznikla v návaznosti na stavbu průmyslových komplexů v okolí města.

Skandinávci jsou však také známí svým ochranitelským vztahem k přírodě. Dokud nám místní neřekli, že město je průmyslovým centrem, sami bychom to asi nepoznali. Žádné hlučné provozy, špinavé prostředí, rozsáhlé skládky. Naopak, celá lokalita má ambice přitáhnout co nejvíce turistů. Cyklistická historie a přítomnost města je jednou z místních zajímavostí, tak proč ji nevyužít? Cokoli, co Västerås odlišuje od ostatních švédských měst, se počítá. Turistické informační centrum nabízí mapu městských cyklostezek a různé cyklosuvenýry. Ani nepřekvapí, že sedačky v místnosti tu mají tvar cyklistických se­del.

Pokud chcete vidět, jak vypadá ráj kolařů, určitě se jeďte do Västerås podívat.

Fotogalerie

Sousoší cyklistů na hlavním náměstí Stora Torget Sousoší cyklistů na hlavním náměstí Stora Torget Sousoší cyklistů na hlavním náměstí Stora Torget Křížení cyklostezek se silnicemi je většinou mimoúrovňové a má vlastní dopravní značení Kruhový objezd pro cyklisty V zimním období jsou cyklostezky v centru města vyhřívané Sedačky ve tvaru cyklistických sedel v městském informačním centru
Redakce NaKole.cz, 01.10.2003
Vyzkoušejte
 (CK Bondo)

Velká skandinávská pouť na kole

Finsko, Norsko, Švédsko
01.08.2025 - 17 dní
cyklistický
Letecky
56 940 Kč
Do vaší knihovny
Blogy

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 9. část

 ()
Už se nám to pomalu chýlí ke konci Začal čtvrtý týden našeho putování. Chtěla bych psát o tom, že mám tohle období ráda. Fyzička je zpět, člověk něco málo pohubl, cítí se skvěle a každý kopec vyjede jako nic... Ale ouha, místo toho ho pobolívá břicho, a... no však to znáte. Tolik já a děti, my na…
Peggy | 10.06.2024

Z Drásova do Říma

 ()
Z Drásova do Říma, květen 2024 Po cestě 1000 km Polskem podél Baltu a Odry a Z Lince do Budapešti přes Alpy si tady odložím další kousek svých cestovních deníků... Tak tenhle cíl zrál už docela dlouho. Už ani vlastně nevím jak k tomu došlo, ale jednoho dne sedím s Radkem na pivě, koukáme do mapy.cz…
Monolema | 06.06.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 8. část

 ()
Civilizace po Kyrgyzsku Mysleli jsme, že na noc zůstaneme někde blízko sedla, ale nakonec jsme ujeli ještě 11 kilometrů a klesli do 2700 metrů. Kolem uhelného dolu nocleh možný nebyl, nenašli jsme žádné rovné místo a navíc vše bylo pokryto vrstvičkou šedého prachu. A ani mezi zaparkovanými…
Peggy | 02.06.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 7. část

 ()
Sonkol, zázraky na počkání nebo do tří dnů Kratičké intermezzo - které se přihodilo úplnou náhodou, přesně mezi psaním 6. a 7. části Miluji takové ty nádražní či vesnické knihovničky, kde se lidi zbavují starých knih. Většinou to bývají nějaké blbosti, ale už jsem v nich párkrát narazila na…
Peggy | 26.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 6. část

 ()
Naše první třítisícovka Slibovali jim ráj na zemi a místo toho je čekala jen pustá step. Tak zní úvod příběhu bratrské pomoci zhruba tisícovky Čechů a Slováků, kteří se v letech 1925-32 vydali pomoci budovat Kyrgyzskou socialistickou republiku, tehdy už jako součást Sovětského svazu, v rámci…
Peggy | 20.05.2024

O čem se mluví:

Elektrokola 100% ochrana krádeže špičkového e-kola před 10 minutami
NEcyklo Ukrajina 44 dnes v 11:43
Ostatní – cyklo Jaké to bylo? - 147 dnes v 11:33
Technické rady Někdo pomoct s rovnáním patky?? dnes v 10:49
Lehokola třikolka - transport dnes v 10:27
Vyjížďky, srazy, akce Podzimní sraz Nakole 2024 dnes v 07:29
Cestování na kole Slovinsko 2024 včera v 23:35
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

8135 cyklistů (128 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 9. část

Už se nám to pomalu chýlí ke konci Začal čtvrtý týden našeho putování. Chtěla bych psát o tom, že mám tohle…
Peggy | 10.06.2024

Z Drásova do Říma

Z Drásova do Říma, květen 2024 Po cestě 1000 km Polskem podél Baltu a Odry a Z Lince do Budapešti přes Alpy…
Monolema | 06.06.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 8. část

Civilizace po Kyrgyzsku Mysleli jsme, že na noc zůstaneme někde blízko sedla, ale nakonec jsme ujeli ještě 11…
Peggy | 02.06.2024