reklama

Na kole okolo Nýrské přehrady

Hospůdka Zemanka
Hospůdka Zemanka
Foto: Autor

Že letošní podzim nebude krásně barevnou přírodou oplývat bylo jasné už v září. Díky nedostatku vláhy zůstávaly stromy pořád zelené a jak je vidět, příliš se to nezměnilo ani v říjnu. Jak to bude s podzimníma fotkama? Počkat ještě týden, dva, než nastane to pravé ořechové? A co když celou dobu bude pod mrakem, mlhy, mrholení nebo dokonce déšť?
Než čekat na zázrak, využil jsem v neděli 11. října slunečného, i když chladnějšího počasí (pouhých 9°C a východní větřík), hodil do brašničky na řídítkách foťák a vyrazil si objet Nýrskou přehradu.

Z Loučimi jsem projel Pocinovicemi a pokračoval na Bystřici. Odtud na hlavní silnici 191 z Klatov do Železné Rudy jsem pokračoval přes Milence až k Zelené Lhotě. Přehradu jsem měl po pravé straně dole, jenže kolem silnice je plno všelijakého křoví a porostu, takže na focení jen pár omezených výhledů. Ještě než jsem sjel na křižovatku u Lhoty, odbočil jsem vlevo nahoru k nádraží. Tam jsem před 30ti lety v zimě vystupoval z vlaku Plzeň - Železná Ruda s běžkami, vyšplhal jsem se nahoru na Prenet a pokračoval přes Můstek na Pancíř a Špičák, odtud vlakem zpátky do Plzně. Pěkná trasa, vyzkoušejte!

Tentokrát jsem si Prenet odpustil, podle mapy to musí být pěkný stoupák, z lyží už si to nepamatuju. Teď v říjnu vlaky z Janovic do Rudy nejezdí, na trati probíhá výměna kolejí a když jsem na nádraží ve Lhotě viděl jeřáb na pokládání kolejí, docela mě to vzalo. Dva roky vojny jsem strávil u železničního vojska a tuhle práci jsme od března do října dělali na různých místech Čech. Konstrukci jeřábu táhne nákladní Tatra 138, která kromě normálních kol má přídavný podvozek s malými koly k pohybu po kolejnici. Když se pokládají nová kolejová pole na urovnaný holý povrch, jede tatrovka po zemi a táhne za sebou konstrukci jeřábu. Za ní jede už po nových kolejích souprava s kolejovými poli a tzv. rolíkových podvozcích. Obsluha jeřábu jedno pole zvedne, auto popojede o vzdálenost pole (za nás to bylo 25 metrů), zastaví a pole usadí na zem. Chasníci spojí pole s předchozím, rolíky popojedou pod jeřáb, ten uchopí další pole... a tak až do vyprodání zásob. Potom se nasype štěrk a na koleje vyrazí strojní podbíječky a vozík, který vysune packy, chytne kolej a usadí pole přesně tam, kde má být.
V neděli pochopitelně byl všude klid, nádraží mělo nejen nové koleje, ale i perón se zámkovou dlažbou... pěkně to vypadalo.

Od rodinného (a docela velkého, s kapacitou 51 lůžek) hotelu Zach jsem pořídil panorámko šumavských kopců, přímo naproti je nejvyšší vrcholek Velký Ostrý na česko-bavorské hranici, sjel jsem k silnici a ještě zajel ke kostelíku sv. Wolfganga, který svojí okrově bílou fasádou prosvítá mezi vzrostlými stromy. Nakoukl jsem na malý hřbitov, kde je 90 % hrobů německých, pochopitelně s datem do konce války, pak bylo místní obyvatelstvo odsunuto zpátky do Říše, kam ostatně chtěli už v osmatřicátém roce. Na dveřích cedulka, že bohoslužby se konají v Nýrsku, moc věřících v nejbližším okolí patrně nebude. Místo se žlutě zbarvenými lípami působí nostalgicky a tak jsem si vyfotil lavičku zapadanou listím, sedl na kolo a z mírného kopečka jsem sjel na křižovatku s vedlejší silnicí k Hamrům. Tady začínají první domky celkem bezvýznamné vesnice Zelená Lhota.
Nějak jsem si vsugeroval, že z křižovatky hlavní silnice je to na křižovatku u Hamerského Dvora kousek, ale dá to necelé tři kilometry kolem lesa, za nímž je místy vidět konec vodní nádrže. Jel jsem tudy letos už potřetí a tuhle část jihozápadní Šumavy, celkem bez problému dosažitelnou z Loučimi, budu muset příští rok prozkoumat zevrubněji - začíná se mi tam líbit. Namísto do Hamrů vlevo odbočil jsem vpravo a už popsanou cestou (cyklovýlet na rozhlednu Špičák) jsem dojel na hráz přehrady.

Jak jsem zmínil v úvodu, barevná paleta okolních kopců není příliš bohatá, mám odtud lepší fotky z minulých let, ale člověk nemůže chtít všechno. Na konci hráze seděla na jejím betonovém zábradlí dlouhovlasá dívka a hrála si s mobilem, na skok do nádrže to nevypadalo, jednak hráz pokračuje do vody šikmou betonovou stěnou, takže by se musela do vody skutálet a druhak v případě úmyslu odchodu z tohoto slzavého údolí by patrně mobil nechala v klidu - ačkoliv kdo ví, co se v hlavách dnešních mladých odehrává?
Tak jsem si ji vyfotil, nasedl a přes Starou Lhotu, Nýrsko a Hadravu jsem dojel bez zastávky domů. Na teploměru bylo tolik, co při odjezdu, vítr foukal buď z boku nebo přímo do zad, nakonec to byla příjemná projížďka i s fotkama.
Dalo to 48 kilometrů a dosáhl jsem tak v letošním roce nejvíc najetých kilometrů za 6 let, co mám kolo - 1715. A doufám, že ještě pár jich letos ujedu. Na fotky z cesty se můžete podívat tady.

 

 

Fotogalerie

15.10.2015 vložil/a: zdenek_01
karma článku: 4.24
Líbil se vám článek? Hodnotit mohou jen přihlášení uživatelé Hodnotit mohou jen přihlášení uživatelé  [+]
Texty uveřejněné v sekci Blogy obsahují osobní názory autorů a nevyjadřují stanovisko redakce. Zveřejňování příspěvků v této sekci se řídí následujícími pravidly.

Jak jsem vstoupil dvakrát do jedné řeky

Ostatní
Na první pohled to vypadá, jako bych i já před šesti lety podlehl módní cyklovlně, pořídil si kolo, příslušné oblečení a začal čas od času…
05.11.2015
zdenek_01
(6.7)

Milenecký defekt

Technika
Dnešní den byl možná poslední s relativně solidním počasím. Sice foukal studený vítr od východu, takže ani sluníčko na modré obloze bez…
11.10.2015
zdenek_01
(5.07)

Prohlédl jsem si Chodsko z rozhledny

Cestování
Na Chodsku se pohybujeme od počátku devadesátých let, trvale zde žijeme 13 let a celou tu dobu jsem hleděl na dvě věžičky na vrcholu…
04.10.2015
zdenek_01
(3.62)
Tip na letošní dovolenou
 (CK Cyklotur)
cyklistický
Autobusem
5 620 Kč
 (CK Cyklotur)

Vinařské stezky – Poysdorf

Česko, Rakousko
22.09.2023 - 3 dny
cyklistický
Autobusem
5 460 Kč
PR

Tour de France 2023 se pomalu blíží

 ()
Tour de France, největší svátek světové rychlostní cyklistiky, už bude brzy tu. Mezinárodně sledovaná a velmi populární soutěž je jistou zárukou zhlédnutí vrcholných sportovních výsledků za účasti známých jmen, také ukázkou atraktivního prostředí a získání celkově silného prožitku. Není proto náhodou, že je tato soutěž také lákavým cílem pro sázkaře. Tour de France se pomalu blíží, jak si závod osvěžit online sázkou?

Nová značka skládacích kol v ČR – Montague kola (nejen) amerických výsadkářů

Skládací kola Montague (Citybikes)
Skládací kola si již dávno našla cestu k zákazníkům. Není divu. Jsou praktická a zásadně rozšiřují možnosti rekreační a městské cyklistiky. Díky lehkosti a skladnosti jsou používána při cestách vlakem, autobusem, letadlem, karavanem, osobním autem a dokonce i ultra-light letadlem či vrtulníkem.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

237 cyklistů (10 přihlášených)

Norsko 2022 – S děravou botou Hardangerviddou

Náhorní plošina Hardangervidda není pouze norská, nýbrž s největší určitostí i evropská nejrozsáhlejší horská…
šíp | včera

Bikepacking španělsky 5.část: Andalusie – Přes Sierru Nevadu do Granady

Z pouště se přesouváme ke stoupákům Sierry Nevady. Čeká nás nejvýše položená cyklostezka Evropy bez…
Kristina | 02.01.2023

Jak jsem jel okolo Čech

Závod Okolo republiky je další z cyklistických ultra-šíleností, do které jsem se po letošním Toulání pustil.…
JohnyB | 23.10.2022