reklama

Město na kole - co mě štve a z čeho mám radost

Kola v Amsterodamu
Kola v Amsterodamu
Foto: Autor

Pocházím z menšího města a většinu roku jezdím na kole do práce a z práce. Je to cca 13 kilometrů jedním směrem, takže tak akorát pro ranní rozcvičku a naopak protažení po práci (kdo sedí v práci za počítačem, určitě chápe). Musím říct, že jsem zjistil, že mi právě jízda na kole dává dobrý pocit jak fyzicky, tak po psychické stránce a už si moc neumím představit, že bych tenhle pohyb neměl. Proto i doporučuju každému, kdo má tuhle možnost, aby jezdil i do práce na kole. Zima snad už končí, tak proč nezačít tohle jaro. :)

Mám kamarády, kteří bydlí ve velkých městech - v Praze a v Brně. Když se párkrát za rok vidíme, hovor se stočí i na cyklistiku a na moje denodenní ježdění do práce. Já jezdím pravidelně služebně do Brna i do Prahy a vidím, že tam je to s cyklistikou o dost složitější, což mi potvrzujou i kamarádi. Nejenže dýcháte zplodiny z aut, ale ten provoz je tak hustý, že jde o zdraví. A přeci vždycky nějaké ty cyklisty vidím, což me na jednu stranu i potěší. Sám si neumím představit, že bych se v takovém městě pohyboval na kole, což je velká škoda, protože by se mi líbilo jezdit kolem všech těch historických budov. Tak, jak to znám třeba z Holandska nebo z Dánska.

Třeba v Amsterodamu podporují cyklostezky a cyklisty obecně a to tak, že pro nás Čechy to zní trochu jako utopie. Pohyb na kole po městě je tak čím dál bezpečnější. Podle statistik zemřelo na kole v roce 2017 v České republice 44 cyklistů a 353 cyklistů bylo těžce zraněno, z toho většina ve velkých městech. Celkem vysoká čísla, která každým rokem rostou. Co s tím?

Mým snem jsou velká města plná cyklostezek, omezení provozu aut v centrech měst a hlavně přátelské chování řidičů aut k cyklistům. Taková změna není úplně jednoduchá, ale rád bych se dožil toho, že budu moci jezdit po městě na kole s dětmi bez obav, že je nějaký neopatrný řidič srazí. Můžeme si vzít příklad z měst jako Amsterodam, Barcelona, Paříž, Kodaň, Freiburg nebo i Vídeň a Londýn. Všechna tato města významně podporují městskou cyklistiku. Věřím tomu, že časem to půjde i u nás!

Je mezi vámi někdo z velkého města, kdo se tam pohybuje na kole? A myslíte, že i jako obyčejný smrtelník se můžu nějak zasadit o podporu cyklistů ve městech? Zajímaly by mě vaše názory :)

Fotogalerie

23.03.2018 vložil/a: StanaPavlicek
karma článku: 3.93
Líbil se vám článek? Hodnotit mohou jen přihlášení uživatelé Hodnotit mohou jen přihlášení uživatelé  [+]
Texty uveřejněné v sekci Blogy obsahují osobní názory autorů a nevyjadřují stanovisko redakce. Zveřejňování příspěvků v této sekci se řídí následujícími pravidly.

Jak jsem doma vyřešil ukládání kol

Ze života
Nejsem si jistý, zda sem tohle téma úplně patří, ale pro mě to v posledních týdnech bylo celkem aktuální, tak jsem se rozhodl o tom něco…
01.05.2018
StanaPavlicek
(3.31)

Moje příprava na novou cyklo sezónu

Technika
Tak to vypadá, že zima konečně končí, začíná jaro a s ním přichází nová cyklistická sezóna. Těšíte se jako já? A máte už své kolo…
13.03.2018
StanaPavlicek
(3.63)
PR

Dětské sedačky na kolo a helmy Bobike

 ()
Výlety na kole s námi mohou snadno podnikat i naše malé ratolesti. Je však nezbytné vybavit kolo kvalitní dětskou cyklosedačkou a samotné děti pak ochránit i cyklistickou helmou. Rádi bychom vám představili přední evropskou značku dětského cyklistického bezpečnostního vybavení – Bobike.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

374 cyklistů (30 přihlášených)

A opět ta lužická jezera

Udělalo se mi neplánované volno. Najednou jsem měl před sebou volný čtvrtek, pátek a samozřejmě víkend. A…
petrp | 02.07.2019

RUNDREISE 2019: Durch die Schweiz

Těžké bylo určit den začátku expedice za hranice všedních dnů a se všelijakými obavami na chvíli opustit…
Quatsch | 01.07.2019

Za ruskou a borůvkami – trek národním parkem Urho Kekkonen

Národní park Urha Kekkonena /Národní park Urho Kekkonen/ Národní park Urha Kekkonena /finsky Urho Kekkosen…
šíp | 11.06.2019