reklama

závit pedálů levý - pravý

Již od konce 19. stol. platilo, že levý závit pedálu patří na pravou stranu kola kvůli dotahování závitu levotočivým momentem, vzniklým odporem ložiska pedálu. Tato obecná technická zásada je nyní výrobci i servisy porušována a kliky se montují opačně. Mezi cyklisty je názor, že je to asi(?) pojistka při "zakousnutí" ložiska pedálu. Dosud jsem se s tím ale nesetkal, nejvýš rozdrcené, ale natvrdo?! S uvolněným závitem pedálů ale častěji.
Nechce se mi věřit, že by nějaký konstrukter zrušil staletím ověřený bezpečnostní prvek.
Staší kola jsou podle mých zjištění v pořádku. Důvodem záměny při montáži může být nepochopení, že značení L-R se týká výhradně(!) závitů a ne strany kola!
Máte jiný názor?

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 05.10.2021
Autor: Jarda4
  • Re: závit pedálů levý - pravý

         

    No, já teda nevím, ale na pravé klice bývá obvykle převodník(y). Jinak jsem to zatím neviděl. A na pravé zadní straně rámů je patka přehazovačky. Pak nelze koliky otočit a tudíž nemůže nastat tebou popisovaná situace se závity L/R.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 05.10.2021
    Autor: mildakh
    Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: závit pedálů levý - pravý

         

    Jak se pedál může montovat opačně, když jeho závitu musí odpovídat i závit v klice? Nevím jak u nejnovějších konstrukcí, ale měl jsem pocit, že pravá klika je pevně spojena s unašečem převodníků a nedá se tedy namontovat na levou stranu. Pokud jsou kliky stále nezaměnitelné, tak s nimi jsou nezaměnitelné i pedály. Případné porušení pravotočivosti a levotočivosti závitů by tedy muselo vycházet od výrobců a nikoliv od servisu.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 05.10.2021
    Autor: Brahma
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: závit pedálů levý - pravý

           

      S těmi výrobci máš nejspíš pravdu v případě, že je pravá klika integrovaná s pavoukem, ale samostatých klik levých i pravých je možná víc(?)i historicky. Proč tedy ale levý závit pedálu vůbec existuje??? Stačí oba pravé závity, zakápnout lepidlem a je to!
      Že se ti dosud závit nepovolil je díky důkladnému utažení, které by v hliníkové kompozici mělo být opatrnější.
      Díky za věcný přístup.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 05.10.2021
      Autor: Jarda4
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: závit pedálů levý - pravý

             

        Historicky pravá klika není samostatná, ale s přípravou na chycení pily. Ať už na spešl závit nebo šroubky. Samozřejmě, lze pravou kliku dát i nalevo, dokonce i bez tácu. Na starých středech, z kterých se dodnes vychází, jsou veškeré závity tak, aby se šlapáním utahovaly. Pokud někoho zajímá proč, klidně si ten střed může sestavit v opačném gardu. Ujede tak 300 metrů.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 05.10.2021
        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: závit pedálů levý - pravý

               

          Ano, ale tady se nejedná o střed, ale o závit pedálu!

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 06.10.2021
          Autor: Jarda4
          Hodnocení: +4 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
          • Re: závit pedálů levý - pravý

                 

            je to stejné, třením kuliček od šlapky při šlapání dopředu se osa pedálu dotahuje do kliky

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 06.10.2021
            Hodnocení: +4 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
      • Re: závit pedálů levý - pravý

             

        Dej jediný příklad klik, kde pravá klika není spojená s převodníkem nebo unašečem a tedy je pravá a levá zaměnitelná.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 06.10.2021
        Autor: xtonda
        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: závit pedálů levý - pravý

         

    V září jsem vnukovi dával nový platformy - levá klika levej závit (L), pravá klika pravej závit (R). Prostě je to tak, obráceně to nejde, hloubat nad tím? Proč. :-)

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 05.10.2021
    Autor: abernathy
    Hodnocení: +8 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
    • Re: závit pedálů levý - pravý

           

      Levá klika - levý závit znamená, že se při šlapání závit povoluje. Prvá klika - pravý závit opět povolování.
      Zatím se mi žádný pedál nepovolil.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 05.10.2021
      Autor: Brahma
      Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -6
      • Re: závit pedálů levý - pravý

             

        Přemejšleči všech stran, nástup. Vyvstal problém! :-)))

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 05.10.2021
        Autor: abernathy
        Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: závit pedálů levý - pravý

               

          Mám rád humor a jsem rád, že nepatřím k nepřemejšlečům:-)

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 05.10.2021
          Autor: Jarda4
          Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: závit pedálů levý - pravý

             

        :-) no když myslíš.....

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 05.10.2021
        Autor: mildakh
        Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: závit pedálů levý - pravý

               

          Vzal jsem si teď šroubek a matku a řekl bych že má pravdu. Pokud se pravá klika při šlapání točí vůči středu vpravo (kyby měla osa závit, zašroubovávala by se do rámu) a pedál se vůči rámu neotáčí (je pořád vodorovně), s pravým závitem by se vyšroubovával.
          Takže pravý závit patří vlevo a levý na pravou stranu.
          Ono to stejně nejde přehodit, takže mimo nějakých, asi historických, kousků nad tím uživatel nemusí přemýšlet.

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 05.10.2021
          Autor: PepikW
          Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2
          • Re: závit pedálů levý - pravý

                 

            Omyl, pedál je sice stále vodorovně, ale vůči klice, do které je zašroubovaný se otáčí - pravý vlevo a přes kuličky má tedy snahu otáčet svým hřídelem vpravo a tudíž ho neustále zašroubovává.
            U levého je to zrcadlově a proto levý závit, aby se spojení za jízdy nepovolovalo.

            Nakreslete si to. ¨Jak by se vám líbilo, kdybyste každou chvíli znovu nasazovali pedály? :-)

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 05.10.2021
            Autor: vysočina
            Hodnocení: +8 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
            • Re: závit pedálů levý - pravý

                   

              Ano, pravý pedál se vůči klice točí vlevo, tudíž třeba při zadření ložiska by se s pravým závitem dotahoval, s levým povolil, ne
              Dost pochybuju, že by to bylo myšlené s otočením směru přes kuličky jako s planetovým převodem.

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 05.10.2021
              Autor: PepikW
              Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: závit pedálů levý - pravý

                   

              Tak jo, pustil jsem si video a pravý napravo, levý vlevo. Tim planetováním se tedy dotahují. Ale při zadření by se asi povolili, ne?

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 05.10.2021
              Autor: PepikW
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: závit pedálů levý - pravý

                     

                Teoreticky ano, ale konstruktérům šlo o to, aby se nepovoloval při běžném provozu.

                [ Reagovat ] [ Zpět ]
                Datum: 06.10.2021
                Autor: vysočina
                Hodnocení: +4 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: závit pedálů levý - pravý

                       

                  No vidiš, mě do teďka stačilo, že to někdo chytře vymyslel (možná stylem pokus - omyl) a každý pedál jde našroubovat jen do své správné kliky :-)

                  Přesto díky za objasnění.

                  [ Reagovat ] [ Zpět ]
                  Datum: 06.10.2021
                  Autor: PepikW
                  Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
            • Re: závit pedálů levý - pravý

                   

              Vlož malé ložisko natěsno do většího a to roztoč. Na kterou stranu se malé roztočí? Samozřejmě pomaleji, úměrně odporu ložiska, ale do protisměru nkdy! Přirovnání ložiska k planetovému soukolí je technický nesmysl!

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 06.10.2021
              Autor: Jarda4
              Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
              • Re: závit pedálů levý - pravý

                     

                Kterým směrem se otáčí pedál vůči ose na pravé klice? Doleva.. Kuličky mění směr tlaku na osu opačným směrem - doprava. Tedy ve směru utahování závitu na ose. Proto je na pravé klice pravý a na levé levý závit. Co je na tom k nepochopení?
                Když se ti zadřou kuličky v miskách, změní se směr tlaku na osu a ta má snahu se z kliky vyšroubovat.

                [ Reagovat ] [ Zpět ]
                Datum: 06.10.2021
                Autor: mildakh
                Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2
                • Re: závit pedálů levý - pravý

                       

                  Kuličky směr tlaku nemění, jsou odvalovány jedním směrem a nevytváří žádnou zpětnou tečnou sílu. Jako když válíš těsto válečkem od sebe a čekáš, že se bude hrnout k tobě :-)

                  [ Reagovat ] [ Zpět ]
                  Datum: 06.10.2021
                  Autor: Jarda4
                  Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
                  • Re: závit pedálů levý - pravý

                         

                    :-) zajímavý příklad.... pokud to tak opravdu je, pak jediný relevantní důvod je ten, aby ti pedál "neutrhl" nohu, pokud se zadře.

                    [ Reagovat ] [ Zpět ]
                    Datum: 06.10.2021
                    Autor: mildakh
                    Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
                  • Re: závit pedálů levý - pravý

                         

                    Jenže ložisko v pedálu se netočí volně bez zatížení, ale přenáší na osu radiální sílu od šlapání. Pak to přirovnání s "planetovým efektem" je v pořádku.

                    [ Reagovat ] [ Zpět ]
                    Datum: 06.10.2021
                    Autor: vysočina
                    Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
                    • Re: závit pedálů levý - pravý

                           

                      Na výše uvedený příklad dvou ložiskek v sobě také můžeš svisle tlačit, ale vnitřní ložisko se proti směru neotočí, ale naopak.
                      Na váleček také od sebe tlačíš svislou složkou síly, a přece těsto nepohrne k tobě.

                      [ Reagovat ] [ Zpět ]
                      Datum: 06.10.2021
                      Autor: Jarda4
                      Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2
              • Re: závit pedálů levý - pravý

                     

                Taky se mi nezdá, že by přes kuličky mohl vznikat moment, který by vnitřní kroužek, v tomhle případě osu pedálu, točil.
                Ale ověřil jsem si, že skutečně na pravé straně je pravý závit.

                Ten princip bude jiný: pokud vemu pravou kliku a osu pedálu s pravým závitem. Pokud je nedotáhnu, ale nechám malou vůli a budu osičkou viklat do kruhu (né točit) doleva, bude mít odvalováním (díky té vůli) snahu se točit na opačnou stranu, doprava, tedy dotahovat se. Přesně jako píše dole NightRider!

                [ Reagovat ] [ Zpět ]
                Datum: 06.10.2021
                Autor: PepikW
                Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: závit pedálů levý - pravý

                       

                  Dobrý postřeh, ale k takové situaci nemá vůbec dojít(!), a to zajistí opačný závit. Navíc si nejsem jist, jestli při šlapání, jak popisuješ, vznikalo levotočivé "viklání" (preceze) nebo pravotočivé.

                  [ Reagovat ] [ Zpět ]
                  Datum: 06.10.2021
                  Autor: Jarda4
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2
                  • Re: závit pedálů levý - pravý

                         

                    Pokud by se ti povolil pedál (nedotažení, úmyslné povolení) tak k tomu dojde.
                    Vpravo levotočivé - zkus si to.

                    [ Reagovat ] [ Zpět ]
                    Datum: 06.10.2021
                    Autor: PepikW
                    Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: závit pedálů levý - pravý

                 

            U historických kousků není nad čím uvažovat, pravá klika má na rozdíl od levé přípravu na uchycení převodníku. Vždy.

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 05.10.2021
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
    • Re: závit pedálů levý - pravý

           

      Nejde o výměnu pedálů ale o záměnu klik, která je možná, pokud není pravá nerozebíratelně spojena s převodníkem!!! A těch neintegrovaných je i historicky víc.
      Otázka proč hloubat - nevyžaduje odpověď :-)

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 05.10.2021
      Autor: Jarda4
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -3
      • Re: závit pedálů levý - pravý

             

        rád bych viděl historickou pravou kliku bez přípravy na chycení převodníku. Zatím jsem jich viděl tak 1000 a všechny měly buď závit na převodník šroubovací, pavouka, nebo díry na chycení převodníku šroubky. Jedinou výjimku jsem pozoroval u vysokého kola, kde žádný převodník není.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 05.10.2021
        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
        • Re: závit pedálů levý - pravý

               

          Historii vidíme každý jinak. Poslední pravou kliku s levým pedálovým závitem jsem viděl u mopedu Stadion. Od té doby máš asi pravdu, nesledoval jsem to. Za historická považuji kola, vyráběná od počátku 20. stol., kdy byl levý závit montován napravo! Proč? Diskuze o integrovaných pedálech odvádí od tématu.

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 06.10.2021
          Autor: Jarda4
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -3
          • Re: závit pedálů levý - pravý

                 

            Viděl jsem spoust historických kol vyráběných od počátku 20 století a na některých i jezdím a budeš se divit, všechny mají na pravé klice závit pravý... a pasují do nich nejen historické pedály ale i moderní s nášlapy. Speciálně pro mudrlatnty technické leváky: https://www.cyklodiskont.cz/poradna/411-pedaly...
            PS pedál je šlapka, na ní se převodník nedává, ten se dává na kliku :)

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 06.10.2021
            Hodnocení: +5 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: závit pedálů levý - pravý

         

    Zkusil jste si někdo našroubovat pedály do klik jen tak napůl, navolno a pak zkusit nějakou dobu šlapat?
    (Předpoklad je, že ložiska nejsou vyloženě zakouslá a normálně se točí.)
    Překvapení?
    Nevymysleli to špatně.
    Jenom to chce trochu víc fyzikální představivosti.
    Nebo si to zkusit :-)

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 05.10.2021
    Autor: Radek
    Hodnocení: +4 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: závit pedálů levý - pravý

           

      Jsem si myslel, že to někdo vysvětlí a ne že jen nabídne pokus. PROČ TO TAK JE?

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 05.10.2021
      Autor: Brahma
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2
      • Re: závit pedálů levý - pravý

             

        Aby se v případě zablokování ložiska pedálu osa povolila a neodnesla to noha. Na obyč kole můžeš stihnout přestat šlapat, ale na dráhovém kole, kde se jezdí "festka", bys byl bez šance.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 05.10.2021
        Autor: drak
        Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: závit pedálů levý - pravý

             

        Bez pokusu by mě to taky nenapadlo.
        Otáčivě kývavý pohyb v kombinaci s vůlí v závitu (když už je trochu povolený).

        Ještě příklad z praxe. Existují lehostroje zvané back-to-back tandem, tedy dva jezdci zády k sobě.
        Ten, co je nohama dozadu, tak má převodník vlevo, protože pastorek na kole je z jeho pohledu taky vlevo. Řetěz je přitom vedený tak, aby mohl šlapat normálně, ne pozpátku.
        No a když nemá nějaké speciální kliky, tak má levý závit vpravo a naopak. To se pak musí pořád kontrolovat a dotahovat pedály nafest, protože kdyby se jenom trochu uvolnily, po cestě se vyšroubují.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 05.10.2021
        Autor: Radek
        Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: závit pedálů levý - pravý

               

          Ještě z praxe. Je to tak i u dalších tandemů, pokud mají použité klasické neupravené kliky mezi pilotem a topičem. Pokud fungují dobře ložiska v pedálech, tak sa to nepovoluje (dotaženo na fest). Mám na jednom tandemu takto dané i kombinované pedály (SPD, pedál), věnečkové a abych měl správnou orientaci tak jsem je rozebral osky nechal kde jsou a pedály prohodil. Na jiném tandemu mám "tandemové" kliky - jsou vyvložkované a mají tam "opačné" závity oproti normálu.

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 22.10.2021
          Autor: lwbdur
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: závit pedálů levý - pravý

                 

            Viděl jsem hezkou vychytávku právě na starém tandemu - pilot kliky otočené (tác nalevo), topič tácy na obou stranách (tedy obě kliky i pedály pravé).. aby se to nepovolovalo ani náhodou, byla do osy vyvrtaná slepá díra se závitem a v nich byl pojistný šroub s velkou perovkou. Tohle kupodivu drželo dost dobře :)

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 23.10.2021
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: závit pedálů levý - pravý

                   

              jen pro jistotu- do osy pedálu?

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 24.10.2021
              Autor: cibi
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: závit pedálů levý - pravý

           

      Pokus nedoporučuji, pokud nechceš zničit kliky.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 05.10.2021
      Autor: Jarda4
      Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2
      • Re: závit pedálů levý - pravý

             

        Pravda, lepší simulovat to šlapání jen tak rukou jak při točení klikou.
        Ale jezdil jsem takhle s nechtěně povoleným pedálem nějakou dobu, dokud mě to vrzání nezačalo štvát (už moc dávno).
        Nevyšrouboval se.
        Že by se sám natvrdo utahoval, to zas ne, ale při povolení neupadne.
        S opačným závitem upadne, viz ten B2B tandem, kde je to známá věc a nikdo o tom nepochybuje.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 05.10.2021
        Autor: Radek
        Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: závit pedálů levý - pravý

               

          Zvláštní, podle mě by to mělo fungovat naopak.

          Představuji si experiment, že na osu pedálu nasadím klíč a budu ho držet vodorovně, což simuluje stav zadřených ložisek, protože pedál pod nohou se neotáčí. Když potom zkusíš šlapat dopředu, podle mě se pedál musí vyšroubovat.

          To, zda se vyšroubuje při skutečné jízdě bude jen o poměru tření v závitu versus v ložisku.

          Nedošroubovaný pedál se při zatížení vyvrací, což zase zvyšuje sílu potřebnou k jeho vyšroubování, možná proto většinou neupadne?

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 06.10.2021
          Autor: Jrr
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
          • Re: závit pedálů levý - pravý

                 

            Prdlajs.... tohle vymysleli naši prapradědové dobře..

            Zadřené ložisko simuluješ dobře, ale druhá část úvahy je chybná, protože jsou tam ty kuličky..

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 06.10.2021
            Autor: mildakh
            Hodnocení: +4 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: závit pedálů levý - pravý

                   

              Jestli to vymysleli dobře to nevím (mohli mít jiný důvod), ale kuličky rozhodně nejsou pro směr utahování relevantní!

              Ložisko mezi pedálem a jeho osou pouze generuje tření (lepší ložisko = menší tření). Tedy ovlivňuje, kolik procent rotace se při otáčení pedálem na jeho osu přenese = 0% až 100%.

              Ani kdybys místo kuliček nasypal do pedálu ozubená kola, převodovka se z něj nestane a osa se opačným směrem otáčet nezačne, chybí ti vztažný pevný bod.

              Všimni si, že nábojová převodovka je vždy nějak spojena s rámem kola. Stejně tak protišlapací brzda nebo motor.

              Převodovka potřebuje 3 body = rám kola, pastorek a zadní kolo. Pro obyčejný náboj jsou relevantní jen 2 = pastorek a zadní kolo, takže principiálně nevadí povolený rychloupínák.


              Možná to nepopisuju úplně srozumitelně, ale pravdu mám já. :-)

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 06.10.2021
              Autor: Jrr
              Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2
    • Re: závit pedálů levý - pravý

           

      Zkoušku jsem, pravda neúmyslně, absolvoval na Esce- skládačce jako cca sedmák na základce.
      Výsledkem byl zničený závit v ocelové klice.
      Vzhledem k nedostupnosti dílů opraveno svařením osy pedálu a kliky.

      Radku, to bylo to, co jsi chtěl experimentem dokázat?

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 05.10.2021
      Autor: cibi
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: závit pedálů levý - pravý

         

    Ani tak neřeším pravý levý závit, bo si pamatuju zásadní směr při povolování, a to je dopředné odvalování a při utahování odvalování dozadu.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 05.10.2021
    Autor: Arnošt905
    Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: závit pedálů levý - pravý

           

      Ale půjdu si to ještě odzkoušet :-D

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 06.10.2021
      Autor: Arnošt905
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: závit pedálů levý - pravý

         

    Trochu se v té diskuzi ztrácím, ale snad všechna kola, se kterými jsem se potkal, měla na levém pedálu levý závit, na pravém pravý závit. Oba se tedy povolují otáčením klíče směrem dozadu.

    Svévolně to určitě nikdo neprohodí, protože závit pedálu musí odpovídat závitu v klice a prohodit levou kliku za pravou většinou nepůjde kvůli převodníku na pravé klice, leda přehodit i řetěz doleva, s čímž nepočítá cvrček v náboji ani běžná přehazka...

    Navíc levý/pravý pedál v případě SPD prohodit nelze také protože by bota musela na pedál šlapat opačně. Možná by šlo namontovat opačně kufry na boty, třeba by se šlo naučit takhle vycvaknout a hlavně zacvaknout botu, ale proboha proč?

    Každopádně je to podle mě tak, že při běžném šlapání dopředu se pedály POVOLUJÍ, proto se musí dostatečně utáhnout. Proč to tak je vymyšlené nevím, možná to řeší problém, který si neumím představit (zadřené ložisko na furtošlapu)...

    Jestli to v historii bylo jinak netuším. Neřeším speciality jako tandemy a podobně, kde může být důvod šlapat opačným směrem nebo výst některý řetěz na druhé straně rámu...

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 06.10.2021
    Autor: Jrr
    Hodnocení: +5 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: závit pedálů levý - pravý

           

      Za mě to řeší mnemotechnika - pravá/pravej, levá/levej. Jak prosté.:-)

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 06.10.2021
      Autor: abernathy
      Hodnocení: +4 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: závit pedálů levý - pravý

           

      Souhlasím s tebou a cituji:
      ... při běžném šlapání dopředu se pedály POVOLUJÍ, proto se musí dostatečně utáhnout. Proč to tak je vymyšlené nevím, možná to řeší problém, který si neumím představit (zadřené ložisko na furtošlapu)...
      A to je jádro pudla. Ví to někdo?

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 06.10.2021
      Autor: Jarda4
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2
      • Re: závit pedálů levý - pravý

             

        :-)... čti výše..

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 06.10.2021
        Autor: mildakh
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: závit pedálů levý - pravý

         

    Ty, Jardo4, můžeš sem dát nějaký odkaz na situaci, kterou popisuješ? Tedy obráceně montované kliky? Ať googlím jak googlím, nemůžu nic najít.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 06.10.2021
    Autor: mildakh
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: závit pedálů levý - pravý

           

      Stará kola jsou dávno ve šrotu, doporučuji technické muzeum. Uvedl jsem moped Stadion, ale historické motocykly s pedály si ještě ověřím. Zaměnitelnost klik je obvyklá u sestavovaných e-kol.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 06.10.2021
      Autor: Jarda4
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2
      • Re: závit pedálů levý - pravý

             

        .. Aha... elektrokola mě nenapadla, až nějaké uvidím, kouknu se..

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 06.10.2021
        Autor: mildakh
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: závit pedálů levý - pravý

             

        Nesmysl, přestavbové středové sady e-kol mají označenou levou a pravou kliku - levou s levým závitem, pravou s pravým.

        Realizoval jsem pět přestaveb a nikdy to nebylo jinak.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 06.10.2021
        Autor: vysočina
        Hodnocení: +4 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: závit pedálů levý - pravý

         

    Tomu jevu se říká mechanická precese. Nezávisí na druhu ložiska, jenom na vůli mezi čepem a dírou a na tom, že radiální síla mění směr. Na stejném principu fungují harmonické převodovky (ne planetové).

    Ověřovací experiment: vystřihni do kartonu nebo lina kruhovou díru o kousek větší než desetikoruna. Polož ho na hladký stůl a do díry polož tu desetikorunu. Polož na ni prst a začni s ním šmrdlat dokolečka. Desetikoruna bude v díře obíhat a bude se točit PROTI směru šmrdlání. Čím menší vůle mezi dírou a desetikorunou, tím pomaleji se bude točit - což znamená větší převodový poměr a tedy větší moment.

    Levý závit na levé šlapce se tímhle momentem utahuje, pravý na pravé taky (opačné jsem nikdy neviděl, ale nevylučuji, že můžou existovat). Kdyby se ložisko zadřelo, teoreticky by se vyšrouboval, ale prakticky je utažený tak pevně, že dřív spadne noha ze šlapky.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 06.10.2021
    Autor: NightRider
    Hodnocení: +4 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: závit pedálů levý - pravý

           

      To mě nenapadlo, zajímavá myšlenka, akorát podle obrázku na wiki mi připadá, že se to stejně pořád povoluje?
      https://cs.wikinew.wiki/wiki/Precession_...

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 06.10.2021
      Autor: Jrr
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2
      • Re: závit pedálů levý - pravý

             

        To je ono - vikláš modrou osičkou pedálu proti směru hodinových ručiček v červené klice, čtverec uprostřed se otáčí po směru (utahuje se).

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 06.10.2021
        Autor: PepikW
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
        • Re: závit pedálů levý - pravý

               

          Jenže když LEVÝM pedálem vikláš proti směru ručiček, protože šlapeš dopředu, pak ten obrázek ukazuje rotaci po směru ručiček, což u levé kliky znamená doprava, což je POVOLOVÁNÍ.
          A na pravé straně vše naopak a tedy opět povolování.

          A nevidím důvod, aby viklání při šlapání probíhalo jinak. Pokud šlapeš dopředu, jde noha dopředu, dolů, dozadu a nahoru.
          Na opačné straně závitu se působení převrátí (když noha tlačí dolů, půjde konec závitu nahoru), ale tím se rotace jen posune o 180 stupňů, ale směr se nezmění.

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 06.10.2021
          Autor: Jrr
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -3
          • Re: závit pedálů levý - pravý

                 

            Ta tvoje animace ukazuje situaci na pravé straně při pohledu zvenku (zprava). Pokud "zastavíš" kliku (červené), tedy za vztažnou soustavu vemeš soustavu souřadnic kliky, bude se ti pedál otáčet proti hodinovým ručičkám.
            Představ si, že bys na kliku namontoval kamerku a pak sledoval záznam, klika by stála a rotoval celý vesmír :-)

            Na druhé straně přesně opačně.

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 06.10.2021
            Autor: PepikW
            Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: závit pedálů levý - pravý

                 

            Pedály se šlapáním dopředu dotahují. Můžeš si to vyzkoušet na nějakejch starejch, když si dotahneš konus na kuličkách tak, abys ho víceméně zasekl. Nevím, nad čím furt špekulujete, asi byste měli navštívit nějaké kurzy fyziky pro ZŠ :)

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 06.10.2021
            Hodnocení: +6 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2
            • Re: závit pedálů levý - pravý

                   

              Nevím, co řeší. Kdyby to tak nefungovalo, tak má furt někdo upadený šlapátko.

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 06.10.2021
              Autor: bara2
              Hodnocení: +4 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2
            • Re: závit pedálů levý - pravý

                   

              Takhle mi přijde, že se bude pravý závit povolovat.

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 06.10.2021
              Autor: Benshot
              Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2
              • Re: závit pedálů levý - pravý

                     

                Hm, jsem ten tvůj obrázek využila a namalovala to včetně kliky. Je vidět, jak se vůči sobě otáčí oska a pedál a jak se točí kuličky ložiska pedálu. Mám tam dva referenční body:
                - šedý je na ose pedálu, ten se vůči klice nepohybuje, osa je v klice napevno našroubovaná.
                - červený je na pedálu, ten je zas pořád "nahoře"

                [ Reagovat ] [ Zpět ]
                Datum: 06.10.2021
                Autor: bara2
                Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
                • Re: závit pedálů levý - pravý

                       

                  Děkuji za (názorné) objasnění. Mimo jiné i toho, že řada úvahových chyb plyne z nezahrnutí relevantního kontextu.

                  [ Reagovat ] [ Zpět ]
                  Datum: 07.10.2021
                  Autor: Benshot
                  Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: závit pedálů levý - pravý

                     

                ....to bude levý pedál při pohledu z levé strany, ne? :-/

                [ Reagovat ] [ Zpět ]
                Datum: 06.10.2021
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2
                • Re: závit pedálů levý - pravý

                       

                  Ne, levý pedál je toto:

                  Pohybuje se to vždycky tam, kde je přední kolo.

                  [ Reagovat ] [ Zpět ]
                  Datum: 06.10.2021
                  Autor: bara2
                  Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: závit pedálů levý - pravý

                         

                    ....nevšimla sis, že má reakce je na "Benshot"? Ty to máš OK...
                    ;-)

                    [ Reagovat ] [ Zpět ]
                    Datum: 07.10.2021
                    Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
    • Re: závit pedálů levý - pravý

           

      Myslíš tedy, že u kluzného ložiska má "precesní točivý moment" větší hodnotu, než toč.mom. z odporu ložiska?

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 06.10.2021
      Autor: Jarda4
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2
      • Re: závit pedálů levý - pravý

             

        Když budeš uvolněnou osičkou pedálu viklat (ale neotáčet) do kruhu ve směru zelené šipky, bude mít osa snahu pootáčet se ve směru červené šipky (dotahovat se).
        Ložisko s tím nesouvisí, to tam chybně nacpal Vysočina.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 06.10.2021
        Autor: PepikW
        Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -3
        • Re: závit pedálů levý - pravý

               

          Protože jsem v posledním týdnu třikrát oddělávala a zase nandávala pedály, tak to vím jistě. Na postaveném kole povoluješ pedál směrem k zadnímu kolu, utahuješ směrem k přednímu kolu.
          V levé klice (viz. obr) je tudíž levý závit, v pravé klice pravý. Je to tak i na mé nejstarší Favoritce z roku 1964, stejně jako na novodobém silničním kole Specialized a na všech, co jsou věkově mezi tím, co mám.

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 06.10.2021
          Autor: bara2
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
          • Re: závit pedálů levý - pravý

                 

            Aha, pamatoval jsem si to opačně :-D

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 06.10.2021
            Autor: Arnošt905
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
          • Re: závit pedálů levý - pravý

                 

            Díky za první konkretní info o roku. Mám stejná zjištění. Zatím mám rok 1957 u mopedu S11, u kterého je levý závit napravo.

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 06.10.2021
            Autor: Jarda4
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: závit pedálů levý - pravý

                 

            stejné u kola z roku 1910, 1920, 1938....

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 06.10.2021
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: závit pedálů levý - pravý

                   

              To mě moc zajímá. Můžeš prosím uvést konkretní údaje o kole z r. 1910 nebo 1920 - výrobce, značku. Pokud je u nich levý závit pedálu na levé straně, pak mám problém s historií a nezbývá než navštívit technické muzeum :-)) Díky.

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 06.10.2021
              Autor: Jarda4
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: závit pedálů levý - pravý

               

          To nikdo nezpochybňuje, jenže osa MÁ ložisko, které se TOČÍ, a vytváří opačný točivý moment, který je větší, než ten ze samotného "vrtění". Musí být vždy větší, jinak by při postupném nárůstu odporu ložiska se oba opačné momenty setkaly v nulovém celkovém odporu!? (něco jako perpetuum mobile) :-))

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 06.10.2021
          Autor: Jarda4
          Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2
          • Re: závit pedálů levý - pravý

                 

            V ložisku "opačný moment" nevzniká. Vzniká moment sousledný s momentem roztáčejícím vnější kroužek. Opačný by vznikl pouze při mechanickém zastavení (né jen myšlenkovém) klece s kuličkami. A tenhle moment je u valivého ložiska řádově menší, než ten moment od precese (jinak by použití ložiska nemělo žádný význam).

            Na obrázku (levý pedál zleva) je pevný zelený vnitřní kroužek (osa pedálu). Roztáčený je modrý vnější (miska pedálu). Při pohybu se zvětšuje rameno valivého ξ(ksí) vzniklé deformací obou teles která se dotýkají, přesněji rozdílem deformací před a za teoretickým "bodem" dotyku. V klidu je ξ nulové.
            Červené síly roztáčejí kuličku okolo vlastní osy. Modrá brzdí vnější kroužek (i ve vákuu by se sám časem zastavil). Zelená se snaží roztočit vnitřní kroužek - v našem případě osu pedálu v klice - vyšroubovávala by jí. Jenže je opravdu minimální.
            Normálové síly jsem nekreslil.

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 06.10.2021
            Autor: PepikW
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
        • Re: závit pedálů levý - pravý

               

          Přesně tak, ložisko s tím vůbec nesouvisí. I kdyby pedál na ose levitoval na kouzelném silovém poli s nulovým třením, precesní moment mezi osou a klikou vznikat bude. Noha na pedál tlačí víceméně směrem dolů a kliky se točí dopředu, takže z pohledu klik se radiální síla točí proti směru šlapání. Precesní moment působí opačně, tedy po směru šlapání: na pravé klice doprava, na levé doleva.

          S miskami středů (kónusových, zapouzdřených i hypotetických s hřídelí na kouzelném ložisku bez tření) je to stejné. Rám stojí, radiální síla od klik se točí převážně po směru šlapání, takže precesní moment točí miskami proti: pravou doleva, levou doprava.

          Kónusy na osách kol si můžou dovolit standardní pravé závity: osa se nehýbe a síla od kola tlačí víceméně pořád svisle nahoru, takže tam skoro žádná precese není. Byla by mezi miskou a tělesem náboje, ale ty jsou napevno slisované, takže jim to nevadí. Ale třeba některá nábojová dynama jsou šroubovaná a výrobce u nich právě proto výslovně uvádí dovolený směr otáčení.

          Kónusy ve vnějších koncích pedálů mají všechny pravé závity. Precese na ně sice působí (síla od nohy míří dolů a osa se točí), ale jak je vidět, pojistná podložka s nosem a dobře utažená kontramatka to udrží.

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 06.10.2021
          Autor: NightRider
          Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: závit pedálů levý - pravý

                 

            Štěstí, že precese působí jen u BSA a né u Italů a Francouzů... Ale je to tak, jak to píšeš, šlapáním se misky i pedály utahují, jen u FR a Ita misek je vidět, že to zase není tak důležitý

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 25.12.2022
            Autor: ppaulik
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: závit pedálů levý - pravý

         

    Závity jsou konstruovány tak aby se jízdou dotahovaly z důvodu mechanické precese.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Precession_...

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 06.10.2021
    Autor: xtonda
    Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: závit pedálů levý - pravý

           

      Jo tohle je správně :) já to pomotal - na zvonkovém středu je napravo na konusu levý závit a nalevo pravý, které se dotahují třením přes kuličky ložiska při šlapání dopředu, kdežto závit na pedálu je vlevo levý a vpravo pravý dotahované precesí při normálně fungujícím pedálu, kdežto pokud se pedál zablokuje (tedy přestane se na ose točit), tak se při šlapání vpřed vyšroubuje a cyklista si neurazí haxnu. Jsem si to byl i právě vyzkoušet :)
      Ergo, při přidělávání pedálu stačí nasadit klíč a klikama točit dozadu a pedál se zašroubuje.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 06.10.2021
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: závit pedálů levý - pravý

         

    Osobně si myslím, že podstata pravého v pravé klice a levého v levé klice není v tom, aby se to samo dotáhlo, ani by to nebylo moc účelné, pedály je potřeba někdy oddělávat. Experimentálně bylo ověřeno, že se to nedotáhne, a je-li povolený, povolený zůstává :-) Podstata je v tom, že když se zadře ložisko, tak to tím pedálem vyšroubuješ a nevykroutíš si nohu.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 06.10.2021
    Autor: bara2
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
    • Re: závit pedálů levý - pravý

           

      On je navíc ten pedál silně jednostranně zatížený, tedy se při šlapání v tom závitu vzpříčí.. tedy se nevyšroubuje (jde to simulovat při přizadřeném pedálu rukou, kdy bez síly se povoluje, při působení silou ne). Tedy se pedál při poškozeném závitu spíš vytrhne, než cokoli jiného.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 06.10.2021
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: závit pedálů levý - pravý

           

      Vzhledem k tomu, jak dlouhý klíč jsem potřeboval, když jsem chtěl poprvé pedály na (tehdy novém) MTB sundat, bych představě, že by tohle pedál se zadřeným ložiskem při šlapání povolil (natož spolehlivě, aby šlo mluvit o ochraně zdraví), vůbec nevěřil... :-)

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 06.10.2021
      Autor: Jrr
      Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: závit pedálů levý - pravý

             

        Tak to je věc druhá, zanedbaná údržba a zarezlej pedál :-D

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 06.10.2021
        Autor: bara2
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
        • Re: závit pedálů levý - pravý

               

          No v daném případě to spíš utahoval někdo s mamutí silou a velkým strachem, aby se to nepovolilo, protože namontovat SPD pedály jsem chtěl pár dnů po tom, co mi horský kolo dorazilo domů... ale boj to byl podobný... :-)

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 06.10.2021
          Autor: Jrr
          Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: závit pedálů levý - pravý

                 

            ...ani správně dotažený pedál se nepovolí při přidírajícím se ložisku- to by bylo po závitu v klice. Proto je na něm jemný závit a dotahuje se větší silou(ale ne "na krev")- takže argument o "bezpečnosti" při zadírajícím se ložisku moc nefunguje. Jinak je zajímavé "objevovat Ameriku", ale ať je to z jakéhokoliv důvodu je to tak a funguje léta dobře. Opačně to určitě nefunguje, jinak by se to takto nekomplikovalo a dávno používalo, ne? ;-)

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 07.10.2021
            Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: závit pedálů levý - pravý

                 

            Tak z výroby a servisu, když jsem párkrát kdysi servis využila, je všechno dotažené moc a nešlo mi to bez nástrčné páky povolit, někdy i s nutností svěráku či asistence. Od doby, co si to servisuju sama, nemám problém s povoleném středů, pedálů ani koleček a kazet. Podle mě to jednak ničím ani nemáznou a utahují raděj víc, aby to drželo a nikdo jim to nereklamoval.
            Onehdá jsem zaplítala novej náboj, bylo u něj napsané, že je přetaženej kvůli strojovému vyplítání, ale bez svěráku to ani chlap nedokázal povolit.

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 07.10.2021
            Autor: bara2
            Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: závit pedálů levý - pravý

                   

              Ano, vidím to stejně. Kliky, pedály a podobně před nasazením namažu vazelínou a při utahování myslím na to, že to jednou budu chtít i sundat... :-)

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 07.10.2021
              Autor: Jrr
              Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: závit pedálů levý - pravý

         

    Přátelé vidím, že Jarda4 zde zadal mimořádně obtížný úkol, a uvedené odpovědi nedávají jednoznačné vysvětlení.

    Zkusme si problém zjednodušit a dejte odpověď na to proč mají pravé misky klasického středového složení - díly viz obrázky - levotočivý závit.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 06.10.2021
    Autor: vysočina
    Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: závit pedálů levý - pravý

           

      A protože tady mám zrovna rám s BSA závitama, tak jsem to hned nafotila a popsala:

      Toto je levá strana :-)

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 06.10.2021
      Autor: bara2
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: závit pedálů levý - pravý

             

        Báro zdravím, o správnosti tvého názoru nemám pochyby, že má levá miska pravotočivý závit má stejný důvod jako levý závit u pravé, jen kolegové musí připustit, že kuličky v ložisku na to mají nějaký vliv.
        Tvoje obrázky výše a jednoznačné popisy dalších kolegů (i můj) by jim mohly pomoci. :-)

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 06.10.2021
        Autor: vysočina
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
        • Re: závit pedálů levý - pravý

               

          Znovu zopakuji, samodotahování nepovažuji za požadovanou funkcionalitu, spíš jde o ochranu, jak zdraví v případě pedálu, tak závitu v rámu, v případě středu. Dobře chodící ložisko to ani nedotáhne a asi ani nepovolí, kdyby to bylo na druhou stranu. Na to povolení by nejspíš mělo vliv to kvedlání, nikoliv kuličky. Nevím, jak vypadá ITA, nikdy jsem to v rukách neměla, ale má to na obou stranách pravý závit a jezdí se s tím.

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 06.10.2021
          Autor: bara2
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
          • Re: závit pedálů levý - pravý

                 

            Budeš se divit, povolí, krásně to jde demonstrovat na zvonkovém středu, kde když dáš osu opačně, tak se ty konusy povolí během pár otáček a můžeš to namazat čím chceš. Rovněž tak stačí nedotahnout pojistku levé mističky, která se šlapáním zašroubovává - působením sil od kuliček otáčí dozadu (střed se tím povoluje - ložiska tam jsou opačně než u BSA) a během pár otáček klik to vaklá :)

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 06.10.2021
            Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
          • Re: závit pedálů levý - pravý

                 

            Zapouzdřená středová složení nepotřebují pravou misku s levotočivým závitem, protože pravá miska u nich není funkční, jen se o ní opírají. Levý závit bývá ze setrvačnosti.

            Středové motory pro e-kola jí nemají vůbec, o středovou trubku se opírají přírubou a dotahují se na levé straně maticemi s pravotočivým závitem.

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 06.10.2021
            Autor: vysočina
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: závit pedálů levý - pravý

                   

              Stejně jako u zvonkového středu :) pravá mistička žádný závit nemá a je jen vložená do rámu :)

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 06.10.2021
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: závit pedálů levý - pravý

           

      jednoduché.. u toho složení, pokud je udělaný dobře můžem parazitní síly dané jednostranným namáháním zanedbat (osa je usazena na dvou ložiscích) a jediná síla, která působí na mističku je dána odvalováním kuliček. pokud šlapem dopředu, kulička se na vnějším obvodu odvaluje dozadu - tedy vlastně pootáčí pravou misku dozadu, při levém závitu utahuje.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 06.10.2021
      Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2
      • Re: závit pedálů levý - pravý

             

        Bingo !!!



        Na levé straně je situace obdobná, kuličky se rovněž otáčejí dozadu a misku s pravotočivým závitem utahují.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 06.10.2021
        Autor: vysočina
        Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
      • Re: závit pedálů levý - pravý

             

        Zas si mysklím, že samodotahování není tím hlavním důvodem. Při zadření se to prostě povoluje a neserve se závit.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 06.10.2021
        Autor: bara2
        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2
        • Re: závit pedálů levý - pravý

               

          To je věc názoru, zadření je mezní situace, která se nestává každý den.

          Zde jde především o to aby se spojení samo nepovolovalo. Jízda s kvedlajícím středovým složením a upadávajícími pedály by asi nebyla to pravé ořechové.

          Nicméně pro oba případy - názory - je vysvětlení mechanizmu shodné a hlavně pracuje i s kuličkami.

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 06.10.2021
          Autor: vysočina
          Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2
    • Re: závit pedálů levý - pravý

           

      Už to tu bylo jednoznačně objasněno - mechanická precese.
      Pravý pedál se vůči klice točí proti smyslu hodinovývh ručiček, precese s ním kroutí po směru h. r. = pravý závit.
      Pravá miska středového složení je namáhána "vikláním" ve směru h. r., precese se jí snaží točit opačně proti směru h. r. = levý závit.

      Platí to i pro utažené díly, jak píše Wiki (odkaz od jrr) kovy jsou pružné a podléhají deformacím. To koneckonců i ty kuličky a kroužky ložisek ...

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 06.10.2021
      Autor: PepikW
      Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2
      • Re: závit pedálů levý - pravý

             

        Nejsem strojař, měli jsme "části strojů" jako okrajový předmět. Precesi beru jako jedno z vysvětlení.
        Zatížení konkrétního šroubového spoje má jistě více složek a radiální zatížení působící v ložisku bude mít jistě také vliv - aby se kuličky mohly při zatížení otáčet v naznačeném směru, musí na podložku-misku působit jistou silou proti pohybu - takové vysvětlení si pamatuji.
        Netuším ale o jakých silách mluvíme, která je rozhodující.
        Nicméně pravý/levý závit tam je proto, aby se spojení samovolně nepovolovalo - v tom se shodneme.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 07.10.2021
        Autor: vysočina
        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
        • Re: závit pedálů levý - pravý

               

          Poslední věta - absolutní souhlas.

          K tomu, že by kuličky měly roztáčet vnitřní kroužek / osičku proti pohybu vnejšího kroužku / pedálu: to fak neee.

          Vzal jsem 2 nová ložiska a našel starý kalibr vhodného průměru, ten se jako osa může volně protáčet. A protáčí se ve směru rotace vnějšího kroužku. Rozhodně ne v protisměru:
          https://pepikw.rajce.idnes.cz/VideoPokus...

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 07.10.2021
          Autor: PepikW
          Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2
          • Re: závit pedálů levý - pravý

                 

            Promiň, ale video nesimuluje shodnou situaci, chybí tam radiální zatížení (100kg kolmo na vnější kroužek).

            To tam v reálu určitě je, jinak by nebyly - v misce, či pedálu - vyběhané ložiskové dráhy, rozlámané klece, dokonce i rozdrcené kuličky.

            Zanechme zbytečné polemiky, chleba levnější nebude. :-)

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 07.10.2021
            Autor: vysočina
            Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2
            • Re: závit pedálů levý - pravý

                   

              Zatížení změní jen to, že bude větší valivý odpor (větší deformace) a osička se bude ještě víc otáčet. Ale ve stejném směru ...
              Do protisměru jí točí ta mnohem silnější precese.

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 07.10.2021
              Autor: PepikW
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -3
              • Re: závit pedálů levý - pravý

                     

                Zajímavá teorie - mám větší valivý odpor a proto pojedu rychleji!

                Platí ještě Newtonovy zákony?!

                Požádal jsem tě ať té neplodné diskuse necháme, smysl by měla pokud bychom pokračovali číselným vyjádřením.

                Já končím. Howgh!

                [ Reagovat ] [ Zpět ]
                Datum: 07.10.2021
                Autor: vysočina
                Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2
                • Re: závit pedálů levý - pravý

                       

                  Vysočino, promiň, ale tohle nemůžu jen tak přejít. Že tuhle metodu zesměšnění nositele odlišného názoru použiješ i ty, bych nečekal.
                  Že se při vyšším valivém odporu v ložisku přenese větší síla na vnitřní kroužek, neznamená, že tu máme perpetuum, ale že vnějším kroužkem musíš otáčet větší silou. A pokud by byl valivý odpor nulový, vnitřní kroužek by se vůbec nehnul.

                  Ale jsem přesvědčený, že ty to víš ...

                  [ Reagovat ] [ Zpět ]
                  Datum: 07.10.2021
                  Autor: PepikW
                  Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -3
                  • Re: závit pedálů levý - pravý

                         

                    PepikuW zesměšňování diskutujících není můj styl, na to jsou na tomto fóru jiní specialisté.

                    Škoda, že jsi mě nemohl vidět do obličeje, hned by ti bylo jasné, že tě tou nadsazenou replikou nechci ztrapnit a zakopat do země, jen odlehčit situaci. Promiň.

                    Nemám patent na rozum, mohu se mýlit, a klidně to přiznám, jen bych rád viděl důkaz v podobě vypočtených hodnot. Toť vše!

                    [ Reagovat ] [ Zpět ]
                    Datum: 07.10.2021
                    Autor: vysočina
                    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: závit pedálů levý - pravý

                           

                      Vypočítat to neumim. A asi nejen já, ta precese u utaženého spoje bude oříšek, protože jde o pružné deformace materiálů. Určitě ale ta síla bude významná, jinak by si výrobci nekomplikovali život s rozdílnými závity. Zato valivá ložiska jsou dělaná právě pro co nejmenší valivý odpor, to se nemůže nikdy vyrovnat.

                      [ Reagovat ] [ Zpět ]
                      Datum: 07.10.2021
                      Autor: PepikW
                      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
                      • Re: závit pedálů levý - pravý

                             

                        Nad čím pořád spekulujete? Každé i to sebelepší ložisko působí nějaké tření a klade nějaký odpor otáčení. Ten,spolu s celkovými otřesy kola při jízdě,by způsoboval povolování pedálů. Proto mají oba takové závity,aby se za jízdy otáčením oba na obou stranách utahovaly.

                        [ Reagovat ] [ Zpět ]
                        Datum: 07.10.2021
                        Autor: DAVID7001
                        Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -3
                        • Re: závit pedálů levý - pravý

                               

                          Ano, ale tuším že Brahma požádal o podrobné vysvětlení a pár z nás to zaujalo.
                          Dokonce se objevila se i zajímavá, ale mylná teorie :-)

                          [ Reagovat ] [ Zpět ]
                          Datum: 07.10.2021
                          Autor: PepikW
                          Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2
  • Re: závit pedálů levý - pravý

         

    Přátelé, Shrňme si to:
    1) točivý moment v důsledku valivého tření v pedálovém ložisku.

    2)opačný v důsledku precese, příp. satelitového efektu kuliček.

    Jistě se shodneme, že při určité úrovni třecího odporu ložiska (mezní případ zadření)tento vliv převyšuje precesi.
    Otázkou zůstává, jestli je točivý moment z precese vůbec někdy větší, než z odporu ložiska.
    Osobně si myslím, že nikdy. Vypočítat to ale nezvládnu. Umíte to někdo?

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 07.10.2021
    Autor: Jarda4
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2
    • Re: závit pedálů levý - pravý

           

      A co kdyby sis aspoň otevřel tu wikipedii

      This may seem counter-intuitive, but the torque exerted due to the precession is several orders of magnitude greater than that caused by a jammed pedal bearing.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 07.10.2021
      Autor: xtonda
      Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: závit pedálů levý - pravý

           

      No musím dát Wikipedii za pravdu, že je ten jev naprosto neintuitivní! :-)
      Každopádně tam píšou, že precession má u pedálů řádově větší sílu než tření v ložiskách, takže mi nezbylo než jim uvěřit. :-)

      "In stationary parts on a rotating object, such as a bolt threaded into a hole, because the sideways, or radial, load constantly shifts position during use, this lateral force translates into a rolling force that moves opposite to the direction of rotation. This can cause threaded parts to either tighten or loosen under a load, depending on the direction of rotation, typically with a force that can far exceed the typical torque of a wrench. For example, this is a common problem in bicycle pedals, thus on nearly all bikes built after the 1930s, the left-side pedal is equipped with left-hand (backwards) threads, to prevent it from unscrewing itself while riding.
      ...
      Bicycle pedals are left-threaded on the left-hand crank so that precession tightens the pedal rather than loosening it. This may seem counter-intuitive, but the torque exerted due to the precession is several orders of magnitude greater than that caused by a jammed pedal bearing."

      https://en.wikipedia.org/wiki/Precession_...

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 07.10.2021
      Autor: Jrr
      Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: závit pedálů levý - pravý

             

        Moje porušení pravidla - nikdy neříkej nikdy - byla chyba, ale přece jen dříve uvedený pokus malého ložiska vloženého natěsno do vnitřního kroužku většího ložiska nějak nesouhlasí. Roztoč velké ložisko, tlač, vrť, podaří se ti přimět klec malého ložiska otáčet se do protisměru? Pořád se bude točit podle velkého. Asi jsou síly v pedálu mnohem brutálnější, ale URČITĚ nastane situace převahy kroutícího momentu z odporu ložiska. A nemusí jít o extrém zadření. Zatím mi nezbývá než respektovat Wiki i další empiricky zjištěné skutečnosti.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 07.10.2021
        Autor: Jarda4
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -3
        • Re: závit pedálů levý - pravý

               

          Možná bych se na to díval tak, že ta obskurní precese je vlastně extrémní převod do pomala, kdy tisíce šlápnutí povedou na nepatrný pohyb, ovšem s docela velkou silou, která pohne s tím, na co by tření ložiska nestačilo?

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 07.10.2021
          Autor: Jrr
          Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: závit pedálů levý - pravý

                 

            Skvělá úvaha. Pokračuji:
            Součin velké síly po malé dráze nebo opačně může být stejný, ale malá síla po velké dráze (odpor ložiska) je exaktně prokazatelná energie, kdy řízeným zvyšováním tohoto odporu DOJDE k vyšroubování i při existenci precesní "obrovské" síly. Otázkou zůstává, kdy se oba součiny rovnají. Dostali jsme se ale do příliš teoretické roviny, která širokou cykloveřejnost nezajímá.

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 07.10.2021
            Autor: Jarda4
            Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2
    • Re: závit pedálů levý - pravý

           

      Vypočítat se to samozřejmě dá:

      moment, kterým se to precese snaží povolit = moment na čepu / převodový poměr

      moment na čepu = tečná třecí síla * poloměr díry - moment od odporu ložisek
      (jde o moment vznikající tím, jak čep "kutálíme" po vnitřním povrchu díry; poloměr díry je pro osu šlapky něco kolem 0,008 m, moment od odporu ložisek jsou zanedbatelné zlomky newtonmetru, výsledek cca 4 Nm)

      tečná třecí síla = radiální síla * součinitel tření
      (radiální síla je dejme tomu 1000 N, součinitel tření mezi ocelí a hliníkem je cca 0,5, výsledek cca 500 N)

      převodový poměr = (průměr díry - průměr čepu) / průměr čepu
      (průměr díry je cca 0,016 m, průměr čepu dejme tomu 0,0159 m, výsledek cca 0,0063)

      Takže výsledný moment, kterým nám precese vyšroubovává šlapku z kliky, by vyšel 4/0,0063 = 635 Nm (pro srovnání: doporučený moment pro utažení pedálu je 40 Nm). Samozřejmě, spoustu čísel jsem si vycucal z prstu, zanedbal jsem vliv tvaru závitu, vazelíny, nestejnoměrného průběhu radiální síly a spoustu dalších věcí, takže to berte s rezervou. Ale řekl bych, že řádově to bude sedět.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 07.10.2021
      Autor: NightRider
      Hodnocení: +4 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: závit pedálů levý - pravý

             

        Paráda, skvělý odhad. Povolující síla je cca.10x větší než utahovací moment. Bez správných závitů se to vyšroubuje. Mám velikou radost z potření těch nesmyslných teorií o trhání nohou při defektu. Tohle je krásné technické vysvětlení :)
        Díky.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 07.10.2021
        Autor: Brahma
        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
        • Re: závit pedálů levý - pravý

               

          Já tam vidím nějaký renonc. Kdyby se to precesí uahovalo (při současných závitech) 10x větší silou, než je doporučený moment pro dotažení při montáži, tak, když to rovnou nestrhá ten závit, minimálně to už nikdo nesundá. Tam bych předpokládala spíš rovnováhu: precesí se to utahuje asi stejně, jak kíčem. Spíše však, že precesí se to trochu utahuje, ale klíč to nenahradí, což bylo experimentálně ověřeno, volný závit se sám (precesí) neutáhne...

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 08.10.2021
          Autor: bara2
          Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: závit pedálů levý - pravý

                 

            Také ten prodávaný klíč na povolování pedálů je pořádně dlouhý a ten závit se doporučuje mazat.

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 08.10.2021
            Autor: Brahma
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
          • Re: závit pedálů levý - pravý

                 

            Já bych ten desetinásobek chápal jako představitelné maximum a to ještě řádově. Pokud tahle síla vzniká díky tolerancím a vůli, může to vycházet u každého pedálu úplně jinak.

            Já jsem si z toho odnesl, že levý závit na levém pedálu má smysl, jak často by se pravý závit opravdu povolil zkoumat nemusím.

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 08.10.2021
            Autor: Jrr
            Hodnocení: +4 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
      • Re: závit pedálů levý - pravý

             

        Tak nevím. Mám jen střední průmyslovou školu, tohle jsme nepočítali, ale také selský rozum. Pětilitrový Jaguár má maximální točivý moment 500 Mm. Zatím jsem všechny pedály povolil patnáctkou klíčem, který je dlouhý cca 150mm a držím ho asi 100mm od osy pedálu. Abych Tebou počítaný pedál povolil, musel bych zabrat silou větší než 635kg - pokud ho nepovolil spočítaný moment...

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 08.10.2021
        Autor: drak
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: závit pedálů levý - pravý

               

          Dotahování precesí končí ve chvíli, kdy zmizí poslední zbytek vůle. Tím se vynuluje ten rozdíl průměrů a tedy převodový poměr. Dochází k tomu někde v řádu desítek Nm - to je moment, který potom potřebujeme na povolení (přesně jak píšeš).

          V opačném směru stačí jeden mikroskopický pohyb, převodový poměr se změní z čisté nuly na nenulové číslo a precese se rozjede. Když se tomu prvotnímu pohybu zabrání lepidlem a pořádným utažením, nepovolí se to ani na těch B2B tandemech.

          Ale patent na rozum samozřejmě nemám :-).

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 08.10.2021
          Autor: NightRider
          Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: závit pedálů levý - pravý

         

    Myslím, že bara2 je blízko pravdy s tím "renoncem". Precesní síly jsou jak v samotném závitu, tak i v uložení pedálu - na první pohled protichůdné!? |Jak by mohlo vůbec dojít k uvolnění závitu i při "převaze" precese?

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 08.10.2021
    Autor: Jarda4
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2
  • Re: závit pedálů levý - pravý

         

    Přátelé, od založení tohoto diskuzního vlákna jsem musel své některé názory "upravit", (přecenění vlivu odporu ložiska). Při tečné síle, působící stále kolmo na osu kliky (ruční klika), by zřejmě žádný precesní efekt nevznikal a odpor ložiska by hrál svou roli . Ale síla při šlapání směřuje stále víceméně svisle a ke klice mění svůj směr, a to v první (přední) polovině otáčky. Tady nepochybně k precesi v závitu dochází a vyvozená síla pedálovému závitu přinejmenším brání jeho uvolnění. To je nejspíš důvodem montáže klik, jaká je. Proč se přesto někdy při nedostatečném utažení závit odšroubuje je způsobeno, myslím, ve druhé polovině otáček, kdy klasický pedál spíše zvedá uvolněnou nohu cyklisty, která vyvozuje opačnou sílu - nepoměrně menší, než v přední polovině. Snad tam ani k prec. efektu nedochází, ale vliv tření ložiska nabývá převahu.
    Vnímám toto vysvětlení pro mne jako lajka dostatečné, nemám ale patent na rozum.
    Tato diskuze byla účastníky vedena věcně a korektně a pro mě splnila svůj účel. :-))
    Děkuji

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 09.10.2021
    Autor: Jarda4
    Hodnocení: +4 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
    • Re: závit pedálů levý - pravý

           

      Udělal jsem takový pokus: pedály se závity dobře namazanými vazelinou jsem zašrouboval na doraz a pak je o jeden závit (360°) povolil. Osy tak byly vydány na pospas valivému odporu ložisek i opačně působící mechanické precesi. Ujel jsem na takto nedotažených pedálech nějakých 50 km a průběžně kontroloval, zda se osy v klikách dotahují nebo povolují. Výsledek: jejich poloha v klice se vůbec nezměnila, ani valivý odpor ložisek ani precesní síla nedokázaly překonat nevelké tření v uvolněných a promazaných závitech. Závěr? Za normálního provozu s hladkou funkcí ložisek na orientaci závitů naprosto nezáleží.
      Situace se pochopitelně změní, když ložiska drhnou nebo se úplně zadřou: pak se pedály z kliky nutně vyšroubují. Nicméně ani v realitě ani na internetu jsem se dosud s žádným takovým případem nesetkal, za což si ovšem levý závit nemůže přičítat žádnou zásluhu, jelikož právě o tohle nemilé překvapení spolu se svým pravým kumpánem naopak tajně usiluje. Zřejmě k překažení jejich sabotáže úplně stačí, když jsou pedály v klice řádně dotažené. Což jen potvrzuje zbytečnost oné levotočivé konstrukční vymyšlenosti.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 22.03.2022
      Autor: Palma
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: závit pedálů levý - pravý

             

        Musím si nasypat popel na hlavu. Po další jízdě se ukázalo, že pedály se opravdu pozvolna dotahují. Nedotáhnou se sice napevno, ale k vyšroubování by ta síla při opačném závitu stačila.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 22.03.2022
        Autor: Palma
        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: závit pedálů levý - pravý

               

          Vskutku objev...

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 22.03.2022
          Autor: DAVID7001
          Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Cyklistika z Prahy

22.04.2024
Ahoj, hledám cyklistku pro spolujízdy z Prahy ven na kolo, víkendy nebo dle dohody, na pohodu

Hledám: Kamaráda nebo kamarádku na pravidelné vyjížďky

Hledám: Kamaráda nebo kamarádku na pravidelné vyjížďky
21.04.2024
Hledám kamaráda, nebo kamarádku na pravidelné vyjížďky, nejlépe z okolí Prahy 6.

Hledám: partnerku na kolo

Hledám: partnerku na kolo
19.04.2024
vysoký, štíhlý, aktivně sportující, mladšího vzhledu hledá sportovně založenou ženu na sdílení společných zájmů,…
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

219 cyklistů (10 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly…
Peggy | dnes

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024