reklama

Proč na 75%?

Potřebuji informaci od vás, co se v tom vyznáte:
v návodech k akumulátorům pro el. motorky píšou, že v případě delší odstávky (např. přes zimu) nemá být baterie nabita naplno, ale na cca 75% své kapacity.
Ptám se proč na 75%? Když bude nabitý na 100% tak exploduje? Nebo se nějak ničí? Snižuje se jeho kapacita?
Kdo to ví, odpoví, díky :-)

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 12.08.2021
Autor: Airline
  • Re: Proč na 75%?

         

    U baterií do mobilů se taky tvrdilo, že od výrobce se dodávají nabité jen na půl a asi se věřilo, že jim v tomhle stavu skladování vadí nejméně.

    Je jasné, že žádná baterie obsahující Lithium by se nemměla nechat úplně vybitá. Jestli baterii nějak vadí, když bude úplně nabitá, to nevím. Ona vlivem samovybíjení stejně na 100% nevydrží...

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 12.08.2021
    Autor: Jrr
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Proč na 75%?

         

    Neexploduje, "jen" se výrazně bude zkracovat životnost baterie, proto je obecné doporučení používat v rozsahu 20-80% a při skladování pod 40%, v suchu a při nižší teplotě (pod 20°C). Samovybíjení je zcela minimální.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 12.08.2021
    Autor: ondrap
    Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
    • Re: Proč na 75%?

           

      Výrazně?
      Máš prosím představu, jaký bude rozdíl mezi nabitím na 80% a 100%?
      A jak bys definoval ta procenta? Podle čísla co ti ukáže nabíječka? Půjde o 80% jmenovité kapacity, aktuální kapacity, napětí?

      Mně totiž připadá, že zvlášť u baterií je polovina informací na úrovní mýtů a domněnek, ke kterým není dohledatelný zdroj, případně jde o informaci, která kdysi platila pro úplně jiný typ baterie... viz paměťový efekt a formátování baterií, což platilo primárně u NiCd a velmi omezeně NiMh, přesto jsem to do nedávna často slýchal i u mobilů...

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 12.08.2021
      Autor: Jrr
      Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
      • Re: Proč na 75%?

             

        Table 3: Estimated recoverable capacity when storing Li-ion for one year at various temperatures. https://batteryuniversity.com/article/bu-808...
        Stejné doporučení uvádějí výrobci elektromobilů. Osobně měřím úroveň SoC podle napětí, 80% odpovídá napětí zhruba 4V na článek.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 12.08.2021
        Autor: ondrap
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
        • Re: Proč na 75%?

               

          Samovybíjení je jiný jev! To by naopak výrobci nabíjeli na víc.

          Tady jde o permanentní degradaci baterie, která se 2,5* snižuje, když se baterie nenabije na 100 procent ale na 60-65 procent.

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 16.08.2021
          Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Proč na 75%?

         

    Tím se asi myslí,že baterka má být nabita spíše více,než méně. Jde o to samovybíjení. Ta baterka se bude sama vybíjet a ne každý na to bude neustále celou zimu myslet a případně mít v kalendáři poznámku,aby tento týden zkontroloval nabití baterky. Aby se prostě nestalo,že se někomu vybije úplně. Kdyby se na druhou stranu napsalo,že se musí skladovat úplně nabitá,tak by to zase svádělo k tomu,ji neustále kontrolovat,jestli se trochu nevybila. Takhle prostě vydrží bez nějakého neustálého kontrolování ve stanoveném rozsahu nabití až do jara.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 12.08.2021
    Autor: DAVID7001
    Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2
    • Re: Proč na 75%?

           

      Samovybíjení li-ion je naprosto minimální, možno ověřit dig. voltmetrem. Skladovat jen kvůli samovybíjení při úrovni 75% SoC nemá smysl. Napětí 3,6V je v pohodě i s rezervou.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 12.08.2021
      Autor: ondrap
      Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
  • Re: Proč na 75%?

         

    Jde o permanentní degradaci baterky.

    Teorie je taková, že když budeš celý život nabíjet baterku na 60 procent místo na 100 procent, vydrží ti 2,5* déle (tím je myšleno, že se bude méně rychleji snižovat její kapacita).

    Znáš ten efekt, kdy za dva, tři roky už baterka tolik nevydrží, že? Tak o tom to je.

    Výrobci vyrobí něco, dají do toho baterku a pak to třeba může ležet rok na skladě. Každá baterie má označení roku a měsíce výroby. Jsem si například koupil dvě náhradní baterie do Samsung Galaxy xCover Pro a byly vyrobeny před rokem.

    Takže když by výrobce nabil baterii na plnou kapacitu, ta bude značně degradovat. Tím se nemyslí samovybíjení, což je další jev, ale že se bude permanentně snížena její kapacita.

    Dva scénáře, výrobce vyrobí baterii do čehokoliv (elektrokolo, mobil, auto), tato bateri má 10 000 mAh kapacity (napětí atd je jedno).

    a) nabije ji pří výstupu z fabriky na 60 procent kapacity a uskladní v suchu a chladu

    b) jako a) ale nabije ji na 100 procent kapacity

    Kupující si koupí zboží hned, pak to nevadí, používá ho a kapacita baterie je prakticky stejná.

    Kupující si koupí zboží za půl roku či rok. Pak:
    a) kapacita baterie bude skoro stejná, jako deklarovaná dejme tomu 9900-9950 mAh
    b) kapacita baterie bude značně degradovaná na dejme tomu 9500 mAh

    Takže proto a kdyby se skladovala další rok, bude scénář
    a) 9850 mAh
    b) 9000 mAh
    atd.

    Prostě na čím více nabíjíte z výroby i při používání tím pak baterie rychleji degraduje PERMANENTNĚ svou kapacitu, už ji nikdy nenabijete na 10 000mAh.

    Když kolo využíváte, samozřejmě ho nabíjíte doplna, protože Vám jde o výdrž, ale když se baterie jen válí rok někde před prodejem, proč ji ničit nabitím na plnou kapacitu...

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 16.08.2021
    Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Cyklistika z Prahy

22.04.2024
Ahoj, hledám cyklistku pro spolujízdy z Prahy ven na kolo, víkendy nebo dle dohody, na pohodu

Hledám: Kamaráda nebo kamarádku na pravidelné vyjížďky

Hledám: Kamaráda nebo kamarádku na pravidelné vyjížďky
21.04.2024
Hledám kamaráda, nebo kamarádku na pravidelné vyjížďky, nejlépe z okolí Prahy 6.

Hledám: partnerku na kolo

Hledám: partnerku na kolo
19.04.2024
vysoký, štíhlý, aktivně sportující, mladšího vzhledu hledá sportovně založenou ženu na sdílení společných zájmů,…
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

227 cyklistů (3 přihlášení)

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024