reklama

Elektrokolo, rotoped a domácí elektrárna v jednom.

Nevím jestli je to dobrý nápad anebo to pustit z hlavy. Chtěl bych jak už říká nadpis všechno v jednom. Domácí elektrárnu, rotoped a elektrokolo.

Vyžadovalo by to mít elektrokolo s elektromotorem v zadním výpletu. Elektromotor by musel být rekuperační.

Mělo by to hodně výhod. Při delších sjezdech v kopcovitém terénu mnoho energie přijde vniveč brzděním. Takhle bych brzdil zadním kolem a nabíjel baterii. Dost možná že by po delším sjezdu byla baterie nabita.

Další výhoda je funkce kola místo rotopedu. Pěkně mít puštěnu televizi a šlapat. Dlouhodobý výkon člověka se uvádí 0,16 kW. To znamená, za takové dvě hodiny šlapání, když vezmeme v úvahu ztráty by mohla být baterie nabita. Na r-pass.cz prodávají baterii s parametry 24V, 10 Ah, 0,21 kWh, z těchto parametrů vycházím.

Takže fitnářadí v zimě, v létě potom dopravní prostředek.

Já potřebuji něco shodit, děcka tloustnou když nechodí do školy a sedí doma, možná též manželka by v tom našla zalíbení.

Nabitá baterie přes měnič napětí by pak mohla chvíli svítit, zásobovat elektrikou televizi, počítač a kdo ví co ještě všechno.

Já vím, kilowathodina v ceně nějakých 5Kč za jednotku vyrobena po pět až šesti hodinách námahy. Jenomže kilowathodina odkoupená od ČEZ je jiná než kilowathodina vyrobena vlastním potem, netřeba atomu ani uhlí, palivem je vlastní špek a to mne na tom motivuje, jenom nevím jestli je to dobrý nápad anebo to pustit z hlavy. Zatím mi moje kolo na můj tuk jezdí. Celé zařízení bych měl jenom kvůli tomu.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 18.03.2021
Autor: Bastlíř
  • Re: Elektrokolo, rotoped a domácí elektrárna v jednom.

         

    Zajímavý nápad.
    A ještě to můžeš rozšířit: když na zadní kolo přes nějakou řemenici připojíš mixér, tak během šlapání a výroby elektřiny současně uděláš jahodový koktejl :-)

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 18.03.2021
    Autor: Airline
    Hodnocení: +6 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2
  • Re: Elektrokolo, rotoped a domácí elektrárna v jednom.

         

    Nejsi zdaleka první,koho něco podobného napadlo. Obvykle to skončilo na tom,že vynálezce zjistil,že elektřiny nevyrobí tolik,kolik si představoval.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 18.03.2021
    Autor: DAVID7001
    Hodnocení: +5 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Elektrokolo, rotoped a domácí elektrárna v jednom.

         

    No, mě to zkonstruování už taky proběhlo hlavou, když jsem viděl nějakou náhodou tématické video na trubce. Budu mít pokoupi nového kola pro vyhlou zadní vidlici, a zůstane mi starý rám. Pokud to teda nevyřeším nějakou převodovkou pinio, ještě teda nevím, co by to tu stálo, bo Azub to jediný montuje tady do svých kol pro neexistenci zastoupení Pinionu u nás, a dozadu vrznu singl kolečkem na magicpie apod.
    Abych se Bastlíře zastal, tak píše o nabíjení aku, ze kterého pak teoreticky něco bude napájet. Borec na videu napájel nějaký velký displej a díval se na film, to uvažuju tak max. 10W. S ventilátor pro vítr ve vlasech by se do 12W vešel a to je ušlapatelné, pokud je stabilní výkon 16oW zde uvedených :-D Ale 48V pro potřebné otáčky motoru rekuperace nevidím jako nejlepší volbu oproti 36V.
    Rozplasaně by si mohl taky v rychlovarné konvici vařit vodu přiměřenou délkou šlapání na čaj ve studeném sklepě :-D

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 18.03.2021
    Autor: Arnošt905
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Elektrokolo, rotoped a domácí elektrárna v jednom.

           

      A jednou jsem viděl ve zprávách, že měli v béčkovém původně třecím rotopedu přímo náboják připojený přes solárněpanelovou nabíječku k 12V olovu.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 18.03.2021
      Autor: Arnošt905
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Elektrokolo, rotoped a domácí elektrárna v jednom.

           

      Tak trubka s tou pinion převodovkou do středu c1.12 35000,-. Bude výrazně levnější varianta...

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 18.03.2021
      Autor: Arnošt905
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Elektrokolo, rotoped a domácí elektrárna v jednom.

         

    Tohle napadlo kdekoho, a někteří to i realizovali. Jsou dokonce vyráběny komerční sady,které umožní takovou elektrárničku postavit.

    Naráží to na jeden problém.
    Takhle si lze "našlapat" strašně málo, vlastně skoro nic. Není sebemenší šance, aby náklady vynaložené na stavbu takového zařízení pokryla vyrobená energie, vždy budeš těžce v mínusu.

    Pokud je někdo technicky zdatný, a všechny součásti sežene zdarma, a má habaděj volného času co neumí jinak využít, má šanci netratit,my ostarní nikoliv.

    Ono jsou to jednoduché počty, za hodinu spálíš na rotopedu 400-800 kCal, podle toho jak makáš a na těch 800 makáš hodně moc.

    Pak je tu účinnost alternátoru/dynama, účinnost skladování energie do nějakého akumulátoru.
    Z toho můžeš vypočíst, kolik energie jsi theoreticky schopen našlapat.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 18.03.2021
    Autor: Jindra8526
    Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
    • Re: Elektrokolo, rotoped a domácí elektrárna v jednom.

           

      Tak nazval to i rotopedem, nabil by si baterku a jezdil. Tedy nejdříve si zatrénoval a pak doplnil nabíječkou. Úplně bych tu snahu neodsoudil, furt lepší než prachy v současnosti prochlastat nebo utratit za antidepresiva či vitamín D.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 18.03.2021
      Autor: Arnošt905
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Elektrokolo, rotoped a domácí elektrárna v jednom.

             

        Pokud to zvládne postavit sám, s chutí do toho.

        Ale myslím si, že jako varianty co se k stavbě šlapací elektrárny nabízí,nejsou jen líh nebo antidepresiva :-)

        Ká tuhle věc googlil někdy před 8 lety, třeba se dostali s těma sadama dál, ale není Boha, který by umožnil vyrábět víc než jsou ty kalorické limity.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 18.03.2021
        Autor: Jindra8526
        Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
        • Re: Elektrokolo, rotoped a domácí elektrárna v jednom.

               

          Prakticky takové napájení vysílaček měli vojáci různých armád před WW2.
          Mohl jsi to také vidět v několika francouzských veselohrách :-)

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 18.03.2021
          Autor: vysočina
          Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Elektrokolo, rotoped a domácí elektrárna v jednom.

             

        Taková věc by se hodila do vězení. Místo posilovny a koukání na televizi vyrábět elektřinu. V Americe kdysi měli šlapací mlýny. Tak něco podobného vyrobit s generátorem a vězňové by na tři směny vyráběli elektřinu.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 18.03.2021
        Autor: DAVID7001
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Elektrokolo, rotoped a domácí elektrárna v jednom.

           

      Takhle tě znám a takhle se mně líbíš :-)

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 18.03.2021
      Autor: Bobbob
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Elektrokolo, rotoped a domácí elektrárna v jednom.

         

    Pokud chceš experimentovat s výrobou čisté energie doma, tak nejsnadnšjší cesta je zřejmě pořízení fotovoltaických panelů + baterie. Na aliexpressu seženeš vše potřebné relativně levně. Nakonec to třeba bude motivace pro pořízení plnohodnotné FVE na střechu. Na výrobu energie pomocí kola ale snad raději hned zapomeň. Šlapáním bys sotva rozsvítil 100W žárovku, krátkodobě.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 18.03.2021
    Autor: ondrap
    Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Elektrokolo, rotoped a domácí elektrárna v jednom.

         

    Perpetum mobile :-)

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 18.03.2021
    Autor: Bobbob
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Elektrokolo, rotoped a domácí elektrárna v jednom.

           

      To mi připomíná, jak se mnou kdysi jeden letmý známý vedl přesvědčivý hovor, že má elektrotříkolku vlastní konstrukce, kde má páčku na odpojení "převodu", což je skvělé, protože mu to umožňuje při zastavení na červenou dál šlapat a dobíjet si tak baterii.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 18.03.2021
      Autor: Ifča
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Elektrokolo, rotoped a domácí elektrárna v jednom.

             

        To snad ani není možné jak někteří vynálezci mrhají svým talentem :-)

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 18.03.2021
        Autor: Bobbob
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Elektrokolo, rotoped a domácí elektrárna v jednom.

               

          No, když jsem projevila přání ji shlédnout (a to mi ani nešlo o tu elektřinu, jen o tříkolku), tak rychle převedl řeč jinam.

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 18.03.2021
          Autor: Ifča
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Elektrokolo, rotoped a domácí elektrárna v jednom.

         

    Vyrobenou energií si ohřívej vodu na vysprchování se po té dřině. Nejspíš ale bude stále studená.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 18.03.2021
    Autor: Brahma
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Elektrokolo, rotoped a domácí elektrárna v jednom.

           

      Anebo tou vyrobenou elektřinou pohánět tepelné čerpadlo vzduch - voda, bo při šlapání se docela potíme pro přehřátí :-)
      Bo co vyšlapeš, to musíš vychladit :-)

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 18.03.2021
      Autor: Arnošt905
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Elektrokolo, rotoped a domácí elektrárna v jednom.

         

    Tak proč ne, proveditelné to je. Nějaké watty to vyrobí a když je hlavním cílem tělocvik a zábava, účinnost celého energetického řetězce řešit nemusíme.

    Podobné generátory se občas používají pro reprobedny: jednak v některých místech není přívod elektřiny ani možnost použít motorovou centrálu, jednak je to divácky atraktivní. Namátkou třeba tenhle odkaz:
    https://rockthebike.com/
    Není to přesně podle zadání, jenom to na mě z googlu vypadlo jako první.
    Dvě normální pojízdná elektrokola s rekuperačním motorem v zadním kole použitá jako stacionární generátory jsem viděl na vlastní oči před pár měsíci v Praze. Napájely notebook a reprosoustavu, na vyrovnávání výkyvů měly autobaterii a ten borec, co to zapojoval a sledoval měřáky, říkal, že když se generátoři nebudou flákat, nevybije se. Takže jo, opravdu to funguje. Měnič z baterky na 230 V~ měli nějaký z domácí FV elektrárničky, co bylo mezi koly a baterkou nevím.

    Rekuperace při jízdě s kopce má smysl spíš pro šetření brzd než pro nabíjení baterky. Něco vyrobí, ale sjezd by musel trvat řádově hodiny, aby to bylo vidět. Podrobná analýza a výpočty např. tady:
    https://www.pandaebikes.com/regen-braking...

    Držím palce a jsem zvědavý, jak to dopadne!

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 18.03.2021
    Autor: NightRider
    Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Elektrokolo, rotoped a domácí elektrárna v jednom.

           

      Ten nápad jsem dostal při únorových plískanicích. V garáži mi zahálelo kolo, před televizí a počítačem mám rotoped. Tak jsem dostal nápad, a co tak mít ty dvě věci v jednom? Výroba elektřiny jen podružná, že tím zařízením nenabiji elektromobil je mi jasné:)

      Vícenáklady minimální. Jen rozdíl v ceně mezi obyčejným a rekuperačním nábojem do zadního kola. Kolik to tak může být? Nula celá, nula nic. Jelikož by to bylo v konfiguraci objednávky, elektrkolo ještě nemám, takže bych si u nějakého cykloservisu kolo nakonfiguroval celé.

      Další náklad je stojánek aby bylo zadní kolo ve vzduchu. Lze svařit z trubek dostupných ve sběrných surovinách, náklad tak do 100 Kč včetně tringeltu. A to je už tak opravdu všechno, ještě vývod pro nějaký spotřebič, kdybych se náhodou do toho dal a baterii plně nabil. Všelijakých drátů mám v dílně, tak tři metry dvoubarevných abych nezaměnil + a - bych někde našel.

      Význam by to mělo celoroční. V zimě možnost použití elektrokola jako cyklotrenažér. V létě ježdění, ale v létě se též vyskytuje nevlídné počasí nelákající k vycházkám ani jízdě na kole. Potom stačí vzít kolo do světnice a postavit na stojánek. Upevnit a šlapat na cyklotrenažéru.

      Taková je má představa.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 18.03.2021
      Autor: Bastlíř
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Elektrokolo, rotoped a domácí elektrárna v jednom.

             

        ten rekuperační motor bude asi mít moc malý odpor, aby to fungovalo jako trenažér.

        rekuperovat musíš přes řídící jednotku, a cpát do do baterie.

        taková sestava tě vyjde dráž než cyklotrensžér.

        Přes rekuperaci to podle mého dobrý nápad není, spíš napojit přímo nějaký alternátor či dynamo a cpát do do akumulátoru bez řídící jednotky, teda sli to jde.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 18.03.2021
        Autor: Jindra8526
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
        • Re: Elektrokolo, rotoped a domácí elektrárna v jednom.

               

          Nešlo by moc malý odpor vyřešit těžkým převodem? Například 48/11? Ten už tam je. A kdyby ani to nestačilo, tak 52/11 anebo dokonce 56/11 by už dělal dostatečný odpor i kdybych šlapal na prázdno.

          Řídící jednotka plus baterie bude přece součástí toho kola. Vícenáklady pořád ještě minimální.

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 18.03.2021
          Autor: Bastlíř
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Elektrokolo, rotoped a domácí elektrárna v jednom.

                 

            Jo, to mě napadlo, zpřevodovat to a to kolo pořádně roztočit, to by mohlo fungovat a i víc generovat.

            Taky záleží na řídící jednotce, některé umí víc brzdit, ale to nejsou levné hračky

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 19.03.2021
            Autor: Jindra8526
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
        • Re: Elektrokolo, rotoped a domácí elektrárna v jednom.

               

          Odporu na trénování bude až až. Přímý motor nemá problém vydrápat se do dvanáctiprocentního kopce nebo směrem dolů udržovat rychlost chůze - to jsem viděl naživo (tříkolka s 20" hnaným kolem). Je otázka, jestli generovanou elektřinu cpal do baterie, nebo do nějakých brzdných odporů. Zkusím zjistit.

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 19.03.2021
          Autor: NightRider
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Elektrokolo, rotoped a domácí elektrárna v jednom.

                 

            Já jezdil s řídící jednotkou MagicPie 50, ta uměla prd, ale ty lepší Kelly by měli umět nastavit brzdu.

            Ale je to úchylárna, finančně tutově, protože ta řh stojí jak ten trenažér...

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 19.03.2021
            Autor: Jindra8526
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
  • Re: Elektrokolo, rotoped a domácí elektrárna v jednom.

         

    Měl bych dvě poznámky - na tloustnutí platí jediné NEŽRAT, domácí elektrárnu bych změnil z sezonní(zima) na celoroční, hlavně pro žiletkáře jezdící z bodu A do bodu A, budou mít svou dávku zdravého pohybu který nebude eliminován dávkou smogu a prachu a zároveň nebudou prudit na silnici motovodiče.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 18.03.2021
    Autor: miro5
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
    • Re: Elektrokolo, rotoped a domácí elektrárna v jednom.

           

      Nežrat, nežrat... Mě stačilo místo tří krajíců ráno a večer jen dva a stabilně držím metrák. a to běžně tlačím víkendové buchty stylem "narveme do popelnic". A pokud bych se dostal na obědě na tři knedlíky, tak bych se dostal určitě níž. Ale než se tak stane, než se žaludek scvrkne, tak je dost dlouhých měsíců plných hladu. Oběd se nesmí zapíjet půllitrem čehokoliv pro objem, že.
      Na základě tohoto nevěřím, že se dá zhubnout jen nabíráním kondice, ale jen s ní jako potřebným doplněním, bo při tom "hladovění" ubývá hlavně svalová hmota.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 19.03.2021
      Autor: Arnošt905
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Elektrokolo, rotoped a domácí elektrárna v jednom.

           

      A motovodiči si zase můžou celoročně sednout do těch svých plechových škatulí a dělat brum brum a myslet si, že jedou. Nebudou ničit ovzduší ve městech a oteplovat planetu. :p

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 19.03.2021
      Autor: Brahma
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Elektrokolo, rotoped a domácí elektrárna v jednom.

         

    Tento nápad som mal už dávno, keby mi mal kto zvariť ten stojan tak to takto používam už 7 rokov... Zmysel to má ak je cieľom ebajk ktorý bude zároveň použitý ako trenažér, vyrobenú elektrinu by som považoval len za vedľajší produkt, vyrobiť sa takto veľa nedá. Čo sa jazdenia s rekuperáciou týka, je to hlavne super "posilňovač" zadnej brzdy ktorým sa dá odbiť väčšia časť brzdenia a vynikajúco sa dopĺňa s brzdami mechanickými čím ich výrazne šetrí. Menej nastavovania, vymieňania. Rekuperácia sa nikdy "nezoderie". Aby to ale fungovalo je treba solídnu batériu, malá a lacná Li-Ion to neprežije. Ak malá a lacná tak LiPo, alebo veľká Li-Ion s primeraným BMS a správne zapojená.
    Ešte k rekuperácii - na rovine je to len výhodné brzdenie, vyrobí sa tým minimum energie, v kopcoch je to lepšie a pokiaľ niekto býva trebárs ako ja v kotline a nemá problém si vybehnúť ktorýmkoľvek smerom 500-1000m výškových nahor tak cestou dolu nie je problém si celkom vybitú batériu čiastočne nabiť na dojazd domov spod kopca. Bežne to tak robím.
    Pokiaľ by mala byť výroba elektriny efektívna, nemôže sa to robiť cez rekuperáciu, tá síce umožňuje nabíjať batériu aj pri malých otáčkach, ale má malú účinnosť. Lepšie je koleso na ťažkom prevode roztočiť nad voľnobežné otáčky, vtedy produkuje napätie väčšie ako je napätie batérie a nabíjanie prebieha aj bez rekuperácie a s vysokou účinnosťou.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 19.03.2021
    Autor: Lubo990
    Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Elektrokolo, rotoped a domácí elektrárna v jednom.

           

      Prosím Tě ty volnoběžné otáčky jsou běžně dostupné pro dané napětí akumulátoru u těch nábojových motorů?

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 19.03.2021
      Autor: Arnošt905
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Elektrokolo, rotoped a domácí elektrárna v jednom.

             

        Voľnobežné otáčky dosiahne motor na plný plyn bez záťaže, sú priamo závislé na napätí batérie. V praxi sú to otáčky o cca 10-30% vyššie ako pri jazde po rovine naplno, alebo otáčky odpovedajúce rýchlosti z kopca kedy odber z batérie klesne k nule aj napriek tomu že je plyn naplno. Pri ešte vyššej rýchlosti začne prúd tiecť späť do batérie, a je jedno či je plynová páčka stlačená alebo na nule.
        Z praktického hľadiska by nemalo byť ťažké dosiahnuť dostatočné otáčky pri nabíjaní batérie 24V alebo 36V. 48V už by mohlo vyžadovať príliš vysokú kadenciu šliapania aj s prevodom 48/11z. Bude to fungovať s akoukoľvek RJ a to aj keď bude vypnutá, prípadne ide miesto nej použiť 3-fázový diódový mostík. Účinnosť premeny energie bude v tomto prípade až 2-násobná oproti použitiu rekuperácie.
        Osobne by som odporúčal jazdiť na 48V, a doma stacionárne nabíjať inú 24 alebo 36V batériu. Ale možno by ste ušliapali aj tú 48V, hlavne ak by bola skoro vybitá, treba vyskúšať. Odhadujem že by ste museli šliapať ako keby ste šli 50-kou a viac v prípade motora MP.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 19.03.2021
        Autor: Lubo990
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Elektrokolo, rotoped a domácí elektrárna v jednom.

               

          Pro nabíjení by se měl použít DC-DC měnič, který by udržoval výstupní napětí/proud na požadované úrovni i při kolísání otáček a tedy vstupního napětí. Na aliexpressu jsou tyto měniče za pár dolarů.

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 19.03.2021
          Autor: ondrap
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Elektrokolo, rotoped a domácí elektrárna v jednom.

                 

            To je taký myšlienkový konštrukt ktorý v praxi fungovať nebude. Nemyslím si to, viem.
            Ideálna účinnosť je bez meničov a bez rekuperácie. Len treba dosiahnuť pomocou prevodov potrebné otáčky motora pre nabíjanie batérie s určitým napätím.
            Ak nejde o elektrinu regen poslúži a prevodmi sa zase prispôsobia otáčky a kadencia šliapania. A nevadí ani 48V batéria.

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 19.03.2021
            Autor: Lubo990
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Elektrokolo, rotoped a domácí elektrárna v jednom.

         

    Začíná to být tak složité, že zvažuji jestli se do toho vůbec pouštět?

    Představoval jsem si jednoduché řešení. Elektrokolo s bubnovým motorem na zadním kole. V zimě jako rotoped, v létě přípomoc do kopcovitých terénů. Při sjezdech bych elektromotor využíval jako brzdění motorem v autě. V zimě toho obdoba.

    Když čtu jak je to složité, připadá mi jednodušší nové kolo nekupovat a na starém pro sjezdy nějakým způsobem přitáhnout kotoučovou brzdu. Ušetřím tím peníze za nové kolo a častější repase kotoučové brzdy nejsou zase tak veliké nápady.

    Děkuji všem za názory a jestli to vidíte nějak jinak, tak napište a mějte se mnou trpělivost.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 20.03.2021
    Autor: Bastlíř
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Elektrokolo, rotoped a domácí elektrárna v jednom.

           

      Ono to elektrokolo je sice jednoduchý stroj, ale zase až tak moc ne.

      I to brždění motorem pomocí rekuperace není až tak triviálnï a potřebuješ k tomu slušnou řídící jednotku.
      Popravdě, je s tím víc sraní než užitku

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 20.03.2021
      Autor: Jindra8526
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Elektrokolo, rotoped a domácí elektrárna v jednom.

           

      tak tos mě moc zklamal, já si myslel, že když máš ten nejduležitější základ--jak jsi psal-------------------------------------Všelijakých drátů mám v dílně, tak tři metry dvoubarevných abych nezaměnil + a - bych někde našel

      ------------ tak že ten zbytek už pro tebe bude brnkačka.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 20.03.2021
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Elektrokolo, rotoped a domácí elektrárna v jednom.

           

      Nie je to vôbec zložité. Bezprevodový HUB motor dobre upevniť do vidlice. Batéria ak by mala byť lacná, ľahká a univerzálna pre jazdu aj rotopedovanie tak by som dal 36V (10s) alebo 44V (12s) LiPo (dá sa kúpiť na HobbyKing). Zvládne veľké vybíjacie aj nabíjacie prúdy. 4A nabíjačka sa dá lacno kúpiť z číny. RJ stačí aj Magic, používam ich niekoľko a fungujú dobre a to vrátane rekuperácie, len to treba správne nastaviť cez pc. Prípadne drahšia sínusová z elektrokola-dh, je robustnejšia, výkonnejšia a má nejaké veci navyše. Ale ak to má byť lacné postačí aj tá Magic. Všetko toto mám 7 rokov odskúšané v praxi, žiadne teórie. Nevidím v tom problém.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 21.03.2021
      Autor: Lubo990
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Kde je ta kotlina?

         

    Re: "pokiaľ niekto býva trebárs ako ja v kotline a nemá problém si vybehnúť ktorýmkoľvek smerom 500-1000m výškových nahor".

    Dobrá, tak třeba z Červené Skály je to na Královu Hoĺu asi 1250 metrů; kde však je ta kotlina, ze které je to kterýmkoli směrem 500 - 1000 metrů? Nedovedu si představit to "kterýmkoli směrem" - to odtamtud neodtéká voda?
    Zajímá mě to jako vášnivého cestovatele prstem po mapě Slovenska.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 20.03.2021
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Kde je ta kotlina?

           

      napadá mne Banská Štiavnica, těch 500 v.m. v okolí naběháš mnohem rychleji než by jsi chtěl...
      Myslím že samotné město má výškový rozdíl 200m
      (nadraží- Glanzenberg)

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 20.03.2021
      Autor: cibi
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Kde je ta kotlina?

           

      Slovensko neumím, a kopec, kterej je v podstatě nepřetržité stoupání z 1000 m n.m. na 2408, tedy 1400 metrů vytrvalého stoupání na 25 km jsme potkal zatím jen jedinej - tend andorskej kopec - ať už jedeš ze severu z L'Hospitalet près l'Andorre nebo z jihu z Andorra la Vella.

      Můj dávnej stroj s kilowatovým moteorem Magic Pie by to nedal, uvařil bych ho, nevím jestli by to Lubo s bezkartáčovým motorem dal, i když je o dost lehčí, dost by mě to zajímalo, jestli by to neuvačil.

      Převodový Bosch to zvládne, ale žere to baterku jako blázen, a jako moc šlapu na dojezd prakticky vliv nemá. Na 500Wh - dojezd 20-23 km, prostě na jednu 500Wh baterii to nahoru nedostanu.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 21.03.2021
      Autor: Jindra8526
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2
      • Re: Kde je ta kotlina?

             

        Na Magicu dám akýkoľvek kopec ktorý je primerane zjazdný (žiadny ťažký terén alebo rozbitá
        zvážnica s 30% stúpaním či strmý turistický chodník). V podstate každý asfalt či lesnú cestu prejazdnú pre normálne autá. Vyjdem to aj na pohodu výletným tempom, aj na čas štýlom "idem čo to dá". Pochopiteľne makám a nie sa len veziem. Samozrejme že 100+kg cyklista to takto nedá, moja nízka váha je požehnaním a nemenil by som.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 21.03.2021
        Autor: Lubo990
        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Kde je ta kotlina?

               

          Já vždycky uvařil řídící jednotku.
          Jak to jelo pomaleji než 13 km/h, začlo to topit.

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 21.03.2021
          Autor: Jindra8526
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2
          • Re: Kde je ta kotlina?

                 

            To je pochopiteľné, 13km/h pri plnom plyne to dlho nevydrží, aj keď RJ by mohla ak je dobre umiestnená čo sa chladenia týka, motor ale naakumuluje teplo a je zle. Ono je paradoxne výhodnejšie mať silnejšiu RJ a pustiť do motora viac výkonu, tým pádom si udrží otáčky a napriek vyššiemu príkonu menej hreje, a vďaka vyššej rýchlosti aj po kratšiu dobu - výjazd trvá kratšie. Toto riešenie ale nie je pre ťažkých ľudí, teda ak by si to niekto dal do 16" kolesa to už by fungovalo, ale nie v 26".

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 21.03.2021
            Autor: Lubo990
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Kde je ta kotlina?

                   

              Kdyby 26, jezdil jsem na 28, pouštěl do toho kilowatu, ale prd platný.

              Kratší kopec, hyť strmej, to šlo vyběhnout fofrem, ale dlouhej, táhlej, to byla pro kolo smrt. Nauči jsem se s tím žít a to kolo vždycky jak to zpomalilo tlačil.

              To ten středovej motor v tomhle je jednoznačně lepší řešení.

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 21.03.2021
              Autor: Jindra8526
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Kde je ta kotlina?

                     

                Tak áno na 28" a s Vašou váhou to bola nešťastná kombinácia. To ja keď tlačím tak to už sa aj pešo blbo ide, tak je to strmé alebo rozbité... Tiež s rozbehom vybehnem prakticky všetko čo je ako-tak prejazdné, ale dlhodobo ísť nad 20% sa s tým nedá. Ale také dlhé a stále strmé stúpania na normálnych cestách nie sú. A pri jazde motokros štýlom poliami lúkami je to stále hore-dolu takže si motor má vždy kedy chvíľu oddýchnuť a dá sa ísť dosť intenzívne aj dlhšiu dobu.

                [ Reagovat ] [ Zpět ]
                Datum: 21.03.2021
                Autor: Lubo990
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Kde je ta kotlina?

                     

                Rozmluvili jste mi brzdění elektromotorem. Bylo by to příliš složité pro moje potřeby a a pro kolo riskantní, já hledám jednoduché a efektivní řešení.

                Proto se spokojím s kolem a rotopedem. Jako nejjednodušší se mi jeví normální kolo s převodem 48/11, pokud bude možno, tak 52/11. Větší převodový poměr snad nebude potřeba, možná i těch 48/11 bude stačit, nebo dokonce 44/11. Trojtalíře 44/32/22 bývají na kolech běžně dostupné.

                Brzdění kotoučovými brzdami s mechanickým převodem, mají nižší nároky na údržbu. Nějak pořešit citlivější nastavení dobržďování, ale to se už nějak zvládne například vsazením seřizování u brzdové páčky nějakými širšími rozpěrnými šrouby. To už je jednoduchá kutilská záležitost.

                [ Reagovat ] [ Zpět ]
                Datum: 22.03.2021
                Autor: Bastlíř
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Kde je ta kotlina?

                       

                  Mechanické kotoučovky nemají nižší nároky na údržbu. Právě naopak. Hydrauliky jsou prakticky bezúdržbové. Za cca 23 let, kdy je (výhradně) vozím, jsem pouze jednou řešil netěsnost na páce. Ale to bylo u úplně prvních hydraulických ještě ráfkových brzd Magura. Od té doby jsem se s problémem nesetkal. A nemusí se nic nastavovat.

                  [ Reagovat ] [ Zpět ]
                  Datum: 23.03.2021
                  Autor: ckp13
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Kde je ta kotlina?

             

        Ešte to upresním, "vyjdem každý kopec" som myslel ako že motor neuvarím, pochopiteľne jazdou naplno mi to kopec s prevýšením 1400m nevydá, na to tam nemám dostatočne veľkú baterku. Po asfalte by som dal tak do 1000m a po priemerne zjazdnej zvážnici takých 600m výškových.
        Na druhom bajku mám 3x väčšiu batériu, ale ten nie je stavaný do terénu a extrémnych stúpaní, ale do 12% ide ešte svižne a do tých max 20% to ešte s výraznejšou pomocou dá. Takže ten andorský kopec by to zrejme vyšlo bez obtiaží ak tam nie sú 30% stupáky. A to by som šiel predpokladám rýchlosťou tých 30-40km/h mimo extra strmé alebo rozbité úseky.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 21.03.2021
        Autor: Lubo990
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Kde je ta kotlina?

             

        Pre ilustráciu ako taká jazda vyzerá prikladám videá ktoré som si pred časom natočil. Na prvom, rozdelenom na dve časti je výjazd po nie moc dobrej lesnej ceste z Kľačian na chatu pod Magurou, to je bajk s Magic motorom a 500Wh LiPo batériou.
        Druhá jazda je na bajku s 1500Wh batériou a motorom Mxus 3K Turbo 4T, avšak len s neupravenou RJ Magic ktorá "nevládze" do väčších stúpaní. Bajk má tiež o 10kg viac. Šiel som na Martinské hole od rampy ku chatám.

        https://www.youtube.com/watch?v=-6JOAMhO90I&...

        https://www.youtube.com/watch?v=6j8SL-yfvg4&...

        https://www.youtube.com/watch?v=4PIxI5c_dV4&...

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 21.03.2021
        Autor: Lubo990
        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Kde je ta kotlina?

           

      Bývam v Turčianskej kotline vo výške 425m.n.m. Okolité hory majú 1000-1700m.n.m. Pod kopec to mám rôzne ďaleko podľa toho či je na tej strane kotliny kde bývam alebo na opačnej. Na niektoré kopce sa dá vyjsť až na vrchol, a potom je tu kopec horských dolín ktoré vedú dosť vysoko. Asi žijem v dosť špecifickej oblasti, ale tu to tak skutočne je.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 21.03.2021
      Autor: Lubo990
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Kde je ta kotlina?

             

        Zdravím Lubo, díval jsem se na výjezd k chate. Co to máš uprostřed na říditkách? Vypadá to jako doma dělaný nebo oplechovaný CA (Cycle Analys.). Já taky bydlím v dolince (Slavičín), takže výjezd na kteroukoliv stranu je přes kopce. Je potřeba šetřit síly a baterii na zpáteční návrat přes kopce :-)
        Viz co jsem našel jako něčí ukázkovou trasu: http://www.cyklo-vylety.cz/cesty_cr.php?id=41

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 23.03.2021
        Autor: kokosovo
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Kde je ta kotlina?

               

          Ahoj, je to vlastný merák ktorý som si navrhol a vyrobil na mieru. Vo vnútri je arduino nano a znakový 2x16 LCD. Je tam aj barometrický senzor BMP180 takže vidím aj nadmorskú výšku, strmosť stúpania/klesania a tiež nastúpané/poklesnuté metre. V motore je teplotné čidlo takže vidím aj teplotu motora. Ostatné veci ako rýchlosť, stav batérie v %, napätie batérie, výkon a prejdená vzdialenosť / čas jazdy sú asi celkom samozrejmé. Je tam aj kopec ďalších odvodených údajov. Po jazde a vypnutí sa kumulatívne sčítajú do EEPROM. Dá sa cez 2 tlačítka nastaviť kopec parametrov takže nie som odkázaný na preprogramovanie cez pc. Na druhom bajku už mám vylepšený typ s veľkým displejom, v krabičke na riadítkach je už iba 4x20z LCD a samotné arduino mega je v krabici pri batérii. Meráky som si vyrobil pretože sa mi cycle analyst nepáčil a aj preto som nebol ochotný vtedy zaň nejakých 150€ dať. Zvažoval som aj zverejnenie projektu, ale to je veľa práce tak neviem...

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 23.03.2021
          Autor: Lubo990
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • CA vlastní výroba

                 

            Díky Lubo za info, vidím, že sis to nabušil dle svých potřeb. Pokud máš schéma/foto, tak se tady pochlub. Já mám CA v. 2.4, nekupoval jsem, beru jen úplatky protislužbou... :-)
            Já mám 500W motor v zadním kole, na našich kopcích musím využívat el. brzdu a rekuperaci, poslední jízda 10/2020 = 19% rekuperace! Z našich kopců už jezdím opatrněji, v rychlosti 75 km/h se mi roztrhla odrazka v předním kole a pěkně mi pořezala nohu. Od té doby mi na kolo nesmí, i když by tam podle vyhlášky být měly...

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 23.03.2021
            Autor: kokosovo
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: CA vlastní výroba

                   

              No pokiaľ sú primerané kopce a ide sa na spotrebu tak to sa veru tých 20% pri baterke bežnej kapacity dá nazbierať... A miesto riskovania rýchlou jazdou dolu kopcom sa radšej pokochať.

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 23.03.2021
              Autor: Lubo990
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: CA vlastní výroba

                     

                Ano, je dobré se při jízdě kochat, ale ne jako pan doktor ve filmu "Vesničko má středisková" !! :-)

                [ Reagovat ] [ Zpět ]
                Datum: 24.03.2021
                Autor: kokosovo
                Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Elektrokolo, rotoped a domácí elektrárna v jednom.

         

    No, v práci jsme používali BLDC motor jako motorovou brzdu.
    Co by mohlo být pro Tebe problémem, je to, že napětí které motor vyrábí pokud ho roztáčíš je přímo závislé na otáčkách. Tj držet patřičné otáčky (např pro 12V olověný aku by jsi měl mít cca 14V + napěťový spád pro regulátor nabíjení)
    Jo, vše jde, a potíže se musí překonovávat.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 20.03.2021
    Autor: cibi
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Elektrokolo, rotoped a domácí elektrárna v jednom.

           

      To je zase nedomyslené teoretizovanie, motor skutočne naprázdno má napätie odpovedajúce otáčkam, ale ak ho pripojím napr. na 24V batériu, tak sa to bude chovať nasledovne: Do otáčok ktoré zodpovedajú tým 24V motor pôjde bez odporu, nebude do batérie dodávať prúd. Po prekročení otáčok pri ktorých generuje 24V začne motor batériu nabíjať, s rastúcimi otáčkami porastie prúd, nie napätie, to porastie iba minimálne tak ako pri každom nabíjaní batérie (je dané vnútorným odporom batérie a rýchlosťou chemických reakcií v nej). Adekvátne k rastúcemu prúdu bude rásť aj brzdná sila ktorú bude treba prekonávať na točenie motorom. Takže pokiaľ motorom točí človek, rýchlo narazí na svoj výkonový limit a batéria sa bude pekne nabíjať pár ampérmi... Takže funguje to veľmi jednoducho a dobre a vďaka prevodom je možné si kadenciu šliapania prispôsobiť svojim potrebám.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 21.03.2021
      Autor: Lubo990
      Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Na kole z Prahy do přírody

24.03.2024
Ahoj, hledá se cyklistka pro spolujízdy z Prahy ven na kolo, víkendy nebo dle dohody

Hledám: cyklistku co má hodně volného času

14.03.2024
Hledá se cyklistka na Jónské ostrovy od 7.5. do 13.6. Pobyt v domě přímo u moře, dvě horská elektrokola k…

Hledám: Island, s kolem nebo bez

08.02.2024
Neplánuje někdo letní cestu na Island bez cestovky, s kolem nebo bez? Nemá někdo zkušenost s objetím ostrova na…
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

567 cyklistů (5 přihlášených)

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v…
HMS | 19.03.2024

Jižní hranice

„Tak jsem tady Panímámo, dřív to nešlo.“ Oblíbený citát můj a mého bratra, mně vytanul na mysli 8. září 2023,…
Stanley58 | 02.01.2024