reklama

Značkové články Li-ion pro elektrokola

Dobrý den,
Tímto vláknem bych chtěl volně navázat na debaty o Li-ion článcích vhodných pro e-bike.

Nejprve bych si zkusil shrnout příklad kolegy Pobrdneho, který po velmi špatných zkušenostech s bateriemi se články 18650 Li ion přešel na modelářské baterie Lipol. Doufám že se „Pobrdny“ neurazí že tak činím bez jeho souhlasu, vycházím z jeho otevřenosti a snahy sdílet jeho negativní zkušenosti pro dobrou věc – informování ostatních. Já osobně jsem velmi vděčný za možnost dozvědět se na tomto fóru takové množství informací a zkušeností druhých.
Jak šel čas v „případě Pobrdny“

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 08.09.2018
Autor: docware
  • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

         

    Duben 2015 : motor BBS-2, 48 V/750 W, baterie 11,6 Ah/48 V od e-pohon, výroba v ČR.
    Tato baterie má pro daný motor 750 w zcela nedostatečnou kapacitu. Bohužel i teď, v září 2018 můžeme vidět na českých i zahraničních stránkách že prodejci tuto naprosto nevhodnou kombinaci nabízejí, včetně nevhodných informací o nabíjení. Pro tento motor je minimální kapacita 20 a více Ah.
    Později kupuje další baterii Li-ion s kapacitou 13,4 Ah.
    V září 2017 přechází Pobrdny na Lipol Multistar 12 Ah, později přikupuje další Lipol 16 Ah, takže má celkovou teoretickou kapacitu 28 Ah.
    Pobrdny uvádí že jezdí na těžko se dvěma brašnami a sám váží 120 kg. Jezdí v kopcovitém kraji a každý den používá kolo na cestu do práce a zpět (cca 2 x 25 km ).
    Dle instrukcí prodejce nabíjel baterii ihned po příjezdu, většinou zůstala na nabíječce přes noc. Tedy vše přesně proti zásadám jak udržet baterii co nejdéle. Bylo by taky velmi zajímavé vědět jaké napětí dávala nabíječka. Toto přebíjení bateriií a jejich neustálé ždímání v provozu až na doraz byly faktory které zásadně ovlivnily její životnost. Takže uživatel sám přispěl zásadně ke zkrácení životnosti baterie, k Lipolkám se už chová zcela jinak. Neždímá je až na doraz, má taky podstatně větší kapacitu, nabíjí je na 3,8 V a těsně před jízdou max na 4,15 V/článek, atd.
    Přesto se mi zdá že že první a pak i druhá Li-ion baterie odešly příliš brzy.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 08.09.2018
    Autor: docware
    Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

           

      Výrobci baterií v ČR deklarují že používají značkové články od výrobců jako Panasonic/Sanyo, Samsung, atd. Pravděpodobně tomu i sami věří, jenomže ………
      Jenomže je tady možnost že články jsou docela jiné, než jsou deklarované. Mimochodem Panasonic 18650B ani Samsung INR18650-29E nejsou pro 4p ani 5p baterie ebiku vhodné.
      Tito naši čeští výrobci nemají šanci odebírat přímo od výrobců. Takže shánějí články od různých dodavatelů. A zde může být zakopaný pes. V těchto dodavatelských řetězcích se můžou objevit „fake batteries“, falešné značkové baterie.
      Dodavatelé z Číny zamíchávají v dodávkách baterií i padělky a to se ve velkých odebíraných množstvích dá jen těžko odhalit.

      Přinejmenším už v roce 2012 se objevily na netu poznatky že se dají koupit smršťovací obaly pro články 18650 s potiskem a barvou značkových výrobců : http://budgetlightforum.com/node/14962
      V tomto linku https://batterybro.com/blogs/18650-wholesale... popisují autoři svoji až detektivní práci při rozeznání fake baterií LG HG2. Došli k závěru že přinejmenším jedna ze čtyř zkoumaných baterií je padělek.
      Recept na výrobu věrohodných padělků je jednoduchý : vezmete levnou baterii, přebalíte obalem dražší značkové baterie a máte hotovo. Pokud použijete levnější baterii od značkového výrobce, padělek se odhaluje ještě hůře. Jako příklad je uveden cenový rozdíl cca 1 USD mezi LG HG2 a LG HE2, což je dostatečná motivace.
      Například zde https://de.aliexpress.com/item/100pcs... můžete koupit 100 ks obalů špičkové značkové baterie Samsung 30Q za necelé 4 USD včetně dopravy.
      Padělky baterií z čínských eshopů asi nikoho nepřekvapí : http://budgetlightforum.com/node/60547

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 08.09.2018
      Autor: docware
      Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

             

        Další možný zdroj může být čínská továrna vyrábějící pro značkové výrobce, která dodá na šedý trh dávku s horší kvalitou.
        Už vícekrát jsem našel info že baterky se rozdělují na třídu A, B a C. Třída A je pouze pro největší odběratele, k těmto baterkám se v maloobchodě nedostaneme. Třída C jsou renovované použité baterie. https://batterybro.com/blogs/18650-wholesale...

        Tyto padělky se opravdu odhalují jenom velmi obtížně. Jediná možnost je testovat celou dodávku : kapacitu, vnitřní odpor, pokles napětí a zahřívání při velkých proudech, …. A to je pochopitelně velmi zdlouhavé a drahé. Takže to nikdo nedělá.
        Bohužel padělky se vyskytly i u dodavatele jako nkon.nl (viz diskuse pod článkem https://batterybro.com/blogs/18650-wholesale... ). Mimochodem nkon.nl nikde na svých stránkách neuvádí že by články nějak testoval, testování dodávek zmiňují mimoevropští dodavatelé jako https://liionwholesale.com/ (USA) nebo https://batterybro.com (Honkog).

        Přes všechny tyto potenciální komplikace, většina uživatelů jezdí na e-biku s Li-ion 18650 bateriemi docela spokojeně. Jen jsem tímto chtěl trochu přispět k objasnění proč se můžou vyskytnout potíže. A musíme si taky uvědomit že baterie má vždy svoji životnost, je to svým způsobem spotřební zboží a my svým přístupem k tomuto zboží tuto životnost ovlivňujeme.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 08.09.2018
        Autor: docware
        Hodnocení: +4 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

           

      Nevadí mě že pracujete s mými poznatky, právě proto je sem píšu, aby se z nich ostatní poučili. Jen si dovolím trochu upřesnit mé chování k těm mým prvním Lion bateriím: 1. neždímal jsem je nadoraz, při jízdách do práce 25km jsem je nabíjel i v práci, takže se vybíjely jen do poloviny kapacity. 2. S motorem 750W jsem jezdil na výkon do 500W, což odpovídá proudu 1C, jen krátkodobě v prudších kopcích jsem jezdil na výkon do 750W. 3. Baterii jsem nabíjel po jízdě doplna, neboť nabíječka k nim dodávaná neumožnila jiný (Storage) režim nabíjení na nižší napětí, takže bych musel každé nabíjení hlídat voltmetrem a nabíjení po dosažení vhodného napětí přerušit. Navíc mě výrobce v návodu upozornil, že nabíjení by mělo probíhat až do konce, přičemž by se měla nabíječka nechat běžet ještě pár hodin po skončení nabíjení, jelikož pak teprve BMS balancuje články, a to velmi malým proudem, takže to balancování může u starší baterie trvat ne několik hodin ale i několik dní! Pokud jsem delší dobu(týden a více) nejezdil, tak jsem baterii asi o třetinu vybil, buď jízdou, nebo dvěma žárovkami 24V spojenými do série. Toto "storage nabíjení" mě umožňuje až modelářská nabíječka, proto se také chovám k novým LiPo bateriím jinak. 4. Nové LiPo baterie nevybíjím nadoraz, pokud plánuji delší trasu, tak jezdím s oběma sadama spojenými do série, abych je ušetřil i proudovému namáhání, toto jsem nedělal s původními Lion bateriemi, jelikož se jednalo o baterie zasouvané do soklu přidělaném na rámu, takže jedna baterie jela v rámu a druhá na nosiči, když na ní zbývala poslední čárka, tak jsem je prohodil, takže jsem je neždímal až nadoraz. Takže bych se rád zeptal, jak jsem měl správně postupovat u těch originálních Lion baterií, když nabíječka neumožňuje "storage" nabíjení na nižší napětí?Nabíječka byla spolu s reklamovanou baterií u výrobce v servisu, byla shledána v pořádku, nicméně u baterie původně 13,4Ah byla shledána naměřená kapacita cca 8Ah,sice vyměnili slabší článek, ale moc to nepomohlo.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 08.09.2018
      Autor: pobrdny
      Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

             

        Možná má má slova vyznívají příliš proti vám jako uživateli. Takže co jsem vlastně chtěl říci :
        Vy jste ani jiné možnosti neměl, jednal jste podle (nevhodných) instrukcí výrobce či prodejce. A teď jako uživatel jste na úplně jiné úrovni znalostí. Ale věřím že Bobbob, Lubo990, Battle-Cruiser a další (a konec konců dnes i vy) budou souhlasit, že 750 W motor a 11,6 Ah 4 p baterka je prostě zcela nevhodná kombinace. Tím spíše při tak intenzívním využití.

        Ale i tak mám dojem že by baterky měly vydržet trochu déle. Proto zde přináším téma možnosti padělků značkových baterií na našem trhu. Samozřejmě že každý výrobce a prodejce se bude dušovat že jejich baterky jsou postaveny ze značkových originálních článků. Pak je na místě se zeptat jak to můžou prokázat. Ptal bych se jak často a jakým způsobem kontrolují dodávky článků, jaké zařízení na to mají, jaké procento článků kontrolují, jestli to všechno můžou prokázat nějakými záznamy, …..
        Pokud na tyto otázky nedostanu jasné a uspokojivé odpovědi, nemůžu vědět co kupuju. Přetlak poptávky po kvalitních značkových baterií prostě nahrává výrobcům padělků.

        Mohl by jste změřit napětí staré Li-ion nabíječky na prázdno a při proudu cca 200 mA ?

        Ještě k tomu storage napětí pro Li-ion baterky : napadlo mě že by se k tomu daly použít normální usměrňovací diody cca 20 amperové, které mají při hodnotách proudu 4 A napěťovou ztrátu cca 0,7 – 0,8 V. Takže by se mezi nabíječku a baterii dala zařadit krabička se třemi diodami v sérii = napětí na baterii menší o cca 2,3 V. Popř. do krabičky zabudovat přepínače a nastavit si napětí dle potřeby. Diody ale budou dost hřát, takže při volbě krabičky se s tím musí počítat.

        Všechno by ale mělo vycházet z toho, že znám skutečné nabíjecí napětí nabíječky. Koneckonců Bobbob doporučoval používání zabudovaného voltmetru už v minulosti na základě svých zkušeností. Diodové ukazatele nabití na baterce jsou zcela k ničemu.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 08.09.2018
        Autor: docware
        Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

               

          Bohužel máte pravdu, protože před těmi 3-mi roky se vědělo o něco méně než teď a pro mě to bylo první kolo, tak jsem čerpal informace jak tady, tak jsem si i jedno kolo vyzkoušel, a ohledně baterií jsem prostě věřil tomu, co výrobce těchto značkových baterií psal v návodu - vždy po cestě dobít doplna. Jelikož baterie podle výrobce byla na tento motor vhodná, s nominálním proudovým zatížením 20A-toto jsem nepřekročil ani když jsem jel na výkon 750W, tak jsem jim prostě věřil, i těm údajům o počtech cyklů. Ale jelikož dávají záruku na kapacitu baterie pouze 6 měsíců, tak jsou z obliga, jedná se o tento typ baterie, ale ještě ve starém doku typu "Kinte": https://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/16-1... Kdybych tohle tenkrát věděl, tak se na tyhle drahé baterie vykašlu a koupím rovnou ty modelářské LiPo, pokud je člověk elektrikář a dodržuje bezpečnostní pravidla a baterie skladuje v nehořlavém prostředí, tak je to rozhodně mnohem levnější řešení, které ale samozřejmě není pro běžné komerční uživatele. Ale jsem rád, že se to tady řeší, pro poučení dalších lidí, kteří o stavbě elektrokola uvažují. Nyní na kole používám wattmetr od Turnigy, takže vím jak napětí, tak proud a hlavně odebrané Ah. Až budu moci, tak napětí nabíječky změřím.

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 08.09.2018
          Autor: pobrdny
          Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

               

          Ono tie články v kúpených batériách ani nemusia byť falošné, úplne stačí že sú nedostatočne dimenzované...
          Keď si výrobca batérie prečíta datasheet k článku XY 18650 a dočíta sa že po 300 cykloch má článok 70% kapacity, a toto napíše aj k akumulátoru ktorý vyrobí, tak tomu zjavne nerozumie... Prečo mám pocit že tomu nerozumie skoro nik? Alebo tomu rozumieť radšej nechce, veď aj ostatní to tak uvádzajú...
          K tomu nabíjaniu, najlepšie by bolo nabíjačku otvoriť a zapojiť prepínač s nastaviteľným rezistorom do obvodu spätnej väzby regulujúcej napätie. Potom by šlo prepínať nabíjanie na 100% a napríklad 60%. Bez zbytočných strát a vývoja tepla. Keby som doma takú mal tak to pozriem a napíšem ako na to, ale bohužiaľ nemám...

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 08.09.2018
          Autor: Lubo990
          Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

                 

            Já jsem jednu nabíječku otevřenou měl právě kvůli zamýšlené změně výstupního napětí. Ale když jsem viděl tu miniaturní SMD montáž, neznám zapojení, tak jsem ji radši zase sešrouboval.

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 08.09.2018
            Autor: docware
            Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

               

          Hm ale to znamená, že v Česku asi nikdo není schopen zajistit kvalitní primární články. Všichni jsou tu maloodběratelé. Takže ani žádný amatérský stavitel není schopen postavit nějaký lepší akumulátor a je to vždy jen ruleta, jak to dopadne. To je smutná situace.

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 08.09.2018
          Autor: Brahma
          Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

                 

            Toto je dosť nepravdepodobný scenár, podvrhy sa predávajú predovšetkým na rôznych čínskych stránkach a v obchodoch čo ich tovar predávajú tu drobným koncovým zákazníkom bez znalostí a možnosti pravosť overiť. Pokiaľ niekto vyrába akumulátory väčšinou má možnosť články premerať, a tiež hotový akumulátor. Falošné články síce môžu vyzerať na nerozoznanie od pravých, ale pri teste sa pravda ukáže. Pokiaľ by boli pomiešané pravé a falošné články, pravdepodobne by sa to prejavilo už na ich napätí, nebolo by na všetkých článkoch rovnaké (základný test pred stavbou akumulátora - zmerať napätia jednotlivých článkov).
            Výrobcovia článkov majú svoje obchodné zastúpenia a prostredníctvom nich je možné pravé články kúpiť. Nie je nutné kupovať priamo od výrobcu - to je málo používaný model všeobecne. Výrobca vyrába a predajca predáva.
            Takže predstava že batérie k elektrickým bicyklom vyrobené v EU majú zlú životnosť z dôvodu falošných článkov je skôr konšpiračná teória a navyše málo pravdepodobná. Tohto by som sa viac obával pri kúpe hotovej batérie z číny.
            Pri nákupe článkov pre vlastnú stavbu si treba uvedomiť, že solídny predajca s dobrými referenciami síce môže mať smolu a kúpiť falošné články, je to ale malá šanca a zjavne sa falšujú len niektoré články, nie všetky. Navyše je tu šanca že by uznal reklamáciu v záujme udržania dobrého mena...
            A na koniec by som ešte dodal, kto si nevie články otestovať radšej by sa do stavby batérií nemal púšťať.

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 09.09.2018
            Autor: Lubo990
            Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

           

      Ahoj 11,6 AH na 750w motor bude určitě malo .S tim souhlasim a nikdy bych do toho nešel .To bude tak na řekneme 50 km vyjíždky a časem možna ani to ne. 13 AH má jeden z prace od EV bike a rikal že na tom ujel 90 km .Ja mam 15,4 AH na bafangu 750/48V a nemohu souhlasit .Zde už je kapacita opravdu solidní a řek bych že to je takový rozumny start kdy člověk už ma rozumnou kapacitu .Ale samozřejme zaleží na využití jak moc tomu nakládá přes páčku a množství kopcu . Můj rekord je 123km (opava-karlová studánka a zpátky)a to jestě melo rezervu jet dál ! Myslím že to už je dost solidní dojezd.Ale souhlasím kdybych mohl vrátit čas tak vemu asi tu 20,3 at je ten dojezd jestě vyssi . Jinak se mi jestě tu baterii nepodařilo vybít : / moje prde..l prostě nesnese tolik km :D

      http://www.elektrokola-dh.cz/akumulatory-li-ion...

      http://www.elektrokola-dh.cz/akumulatory-li-ion...

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 08.09.2018
      Autor: jiriST
      Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

             

        Buďte rád, že máte tu 15,4Ah, jelikož je složená ze článků 22P, které zřejmě lépe snášejí větší proudy, BobBob s ní má dobré zkušenosti. Ta druhá s větší kapacitou má články 29E a ty jsou mizerné, ty mám na té Lionce, která má nyní již jen poloviční kapacitu. Nyní jezdím na sadu jedné Lipo 12Ah složené ze dvou baterií 6S, a druhou LiPo mám 16Ah, složené ze tří 4S. Kapacita by měla tedy být 28Ah, ovšem reálná kapacita, na kterou jsem skutečně jel až do poklesu na bezpečnou hranici je 25Ah, na což jezdím po kopcích na Brdech se svými 120kg a plnými brašnami asi 100km.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 09.09.2018
        Autor: pobrdny
        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

               

          22P = 10A max trvalý vybíjací prúd
          29E = 2,75A max trvalý vybíjací prúd, 8,25A max NIE trvalý vybíjací prúd

          Kto v tom vidí možnú príčinu problému?
          Navyše pre rovnakú kapacitu bude tých 22P paralelne viac a tým sa prúdová zaťažiteľnosť ešte viac zvýši.
          Prepočet na 11,6Ah pre porovnanie:
          29E = 11A trvalý a 33A max NIE trvalý prúd
          22P = 52,7A trvalý
          (hodnoty sú z datasheetu pre jeden článok vypočítané pre porovnanie, hotová batéria ich nedosiahne, prehriala by sa)

          Pri 22P v 7p batérii (15,4Ah) to je teoreticky max 70A...
          Tie články sú v skutočnosti rovnako dobré, ale 29E nie je vôbec na takéto použitie vhodný, to je celé...

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 09.09.2018
          Autor: Lubo990
          Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

                 

            Ano Ano proto jsem tu baterii vzal .Nejsem nijak zběhly v techto termínech, ale chytl jsem se tady na foru že ty 22P jsou daleko lepší nez 29E .Jen škoda že tyto články nejsou nebo nemohl jsem najit v bateriich s vyšší kapacitou přes 15,4ah.Věčná škoda.Asi by to bylo na ukor velikosti baterie.když se podívam tak 15,4 ma Rozměry: 280x135x67mm a 20,3ah ma ty samé velikosti a dokonce i 24ah baterka akorat se zvyšuje váha (članků?) o cc 400g ale pokud to má pořád stejnou velikost nejspíše tam je stejny počet článků jen s vyšší kapacitou . Ty 22 P jak se dívam se dělaji 2200mah takže už tam toho víc narvat nemohly při zachování velikosti packu což je škoda a místo toho tam narvaly ty 29 E keré mají 2900mah (podle netu)

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 09.09.2018
            Autor: jiriST
            Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

                   

              No práve, nad určitú kapacitu vychádza batéria z 22P príliš veľká/ťažká, a pritom články s trvalým vybíjacím prúdom 10A sa robia až do maximálnej kapacity 3,6Ah čo umožňuje navýšenie kapacity bez zväčšovania batérie pri zachovaní jej prúdovej zaťažiteľnosti. Hmotnosť sa iba mierne mení, články s vyššou kapacitou sú len trošku ťažšie.

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 09.09.2018
              Autor: Lubo990
              Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

                   

              A pokud bychom tu baterku osadili např. články Samsung 30Q tak by měla kapacitu 21 Ah při max trvalém proudu 105 A, pokud bychom ji osadili např. články Sanyo GA tak by měla kapacitu 23,5 Ah při max trvalém proudu 70 A, články Samsung 35E kapacitu 23,5 Ah při max trvalém proudu 56 A.

              Články Samsung 29E jsou naprosto nevhodné kvůli malém max trvalém proudu, články Samsung 22P mají v dnešní době, tj. září 2018 příliš malou kapacitu 2150 mAh a proto jsou podle mě už nevhodné, protože do stejného objemu a hmotnosti jsme schopni s modernějšími články dostat daleko větší kapacitu než pouze 15,4 Ah.

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 09.09.2018
              Autor: docware
              Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

                     

                Kto by mal záujem, v tejto chvíli viem spojiť a nabodovať články, zapojiť BMS (treba kúpiť, skladom zatiaľ nemám) + vývody... Dokončiť by to mal zvládnuť každý kto nemá obe ruky ľavé. K výrobe hotovej batérie "v plaste" nemám zatiaľ všetky potrebné materiály, ale časom budú...

                [ Reagovat ] [ Zpět ]
                Datum: 09.09.2018
                Autor: Lubo990
                Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

                     

                Myslím, že tady je zakopaný pes - výrobci v ČR sice vyrábí baterie z kvalitních značkových článků, ale tyto články jsou určené pro malé proudové odběry, což má za následek, že ta baterie dlouho nevydrží. Což ale výrobcům nevadí, protože dají na kapacitu baterie záruku jen půl roku, takže po dvou sezonách jim ji pošlou na repasi a oni mají zase další kšefty. Jinak si neumím vysvětlit, že z těch článků 29E staví baterie s nominálním vybíjecím proudem 20A:https://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/16-1... Ta druhá, o rok "mladší" baterie byla s kapacitou 13,4Ah sestrojená z článků Panasonic 18650B, ovšem té tak kapacita poklesla o rok dřív, takže tyto články asi taky nebyly na větší proudové odběry, nevím, jestli to můžete z něčeho vyčíst. Dneska používají Panasonic 18650PF, ty jsou proudově lepší ? Co se týče vyřazené baterie, tak já je ještě používám na kole přítelkyně, tam jsem jí dal ten můj první vyběhaný motor nastavený na menší výkon a tyto baterie, na její ježdění to stačí, pokud tuto diskuzi čte Battle Cruisier, tak ten nějaké již nepotřebné baterie má, na FB je nabízel asi za 1500,-Kč (za cenu obalu a BMS).

                [ Reagovat ] [ Zpět ]
                Datum: 09.09.2018
                Autor: pobrdny
                Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

                       

                  Je to presne tak, kšeft je kšeft a zo začiatku možno aj neskúsenosť pri návrhu batérií, čo sa ale nakoniec tiež ukáže ako dobrý kšeft... Ono pre pohon 250W mašinky s 25kmh limitom a bez páčky s nutnosťou reálne šliapať (torzný senzor) by tie baterky ako tak ešte vydržali, lenže prestavba väčšinou znamená 1kW motor, páčka a žiadne rýchlostné limity a to potom baterka horko zaplače... Poriadne baterky na to dimenzované sa nevyrábajú (navyše s predpokladom životnosti 3-5 sezón). Začínam v tom vidieť príležitosť :-)

                  [ Reagovat ] [ Zpět ]
                  Datum: 09.09.2018
                  Autor: Lubo990
                  Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

                       

                  Samsung 29E má uváděný max trvalý proud 2,75 A, takže tato 4p baterie neměla šanci na dlouhý život.

                  U článků Panasonic 18650 B se většinou uvádí hodnota max proudu 6,4 až 6,7 A ale specifikace Sanyo NCR18650B uvádí hodnotu 4,875 A a vše nasvědčuje tomu že správná hodnota je ta menší (4,875 A).

                  Články Panasonic PF by měly mít kapacitu cca 2800 mAh a max trvalý proud 10 A.

                  Co myslíte tím „kapacita poklesla o rok dřív“ ?

                  [ Reagovat ] [ Zpět ]
                  Datum: 09.09.2018
                  Autor: docware
                  Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

                         

                    No a vidíte sám, přesto ty baterie se Samsungem 29E v E-pohonu nabízejí pro kilowattové motory s nominálním proudem 20A, stejně tak to bylo i v případě té mé první baterie v docku Kinte s kapacitou 11,6Ah, také byla uváděná jako pro motory 750W s nominálním proudem 20A. Ta co jsem koupil o rok později s kapacitou 13,4Ah se články Panasonic NCR18650B mě začala výrazně slábnout již druhou sezonu, čili první jezdila dobře a druhou již byla citelně slabší,proto jsem ji ještě stihnul poslat do E-pohonu na reklamaci v rámci celkové 2-leté záruky. Tak ji sice proměřili- viz: Dobrý den,
                    máme hotové testy na akumulátoru Kinte,
                    byl trochu rozbalancovaný, provedli jsme srovnání článků na jednotné napětí 4,2V a výsledek po zátěžovém je 8,92Ah,
                    tato kapacita byla naměřena při stálém proudu 10A.
                    Všechny články chodí stejně, tudíž nějaká výměna článku v tomhle případě nepomůže a víc již z akumulátoru nedostaneme. Takže po necelých dvou sezonách pokles kapacity ze 13,4Ah na 8,9Ah a to jen při zátěžovém testu, při praktickém ježdění vydrží tak cca 7Ah. Proto mě zajímalo, jaké mají ty články NCR18650B jmenovitý proud, jezdil jsem jak píšu většinou do proudu 12A, jen vyjímečně 15-16A.(měřeno wattmetrem na řídítkách). Ta první 11,6Ah se Samsungem 29E byla první dvě sezony celkem v pohodě a výrazně zeslábla až třetí sezonu, takže již nešla ani poslat na reklamaci.

                    [ Reagovat ] [ Zpět ]
                    Datum: 09.09.2018
                    Autor: pobrdny
                    Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

                           

                      V e-pohonu bych přestal nakupovat.
                      Puvodně jsem chtěl taky tu baterii s vyšší kapacitou s články 29E ale prodejce mně ihned oznámil že pro můj motor (1kW) je to naprosto nevhodné a doporučil mě ty samsungy 22P.
                      http://www.elektrokola-dh.cz/akumulatory-li-ion...
                      Už jen proto nakupuji jen u něj. Taky mně dobře poradil s výběrem řj.

                      [ Reagovat ] [ Zpět ]
                      Datum: 09.09.2018
                      Autor: Bobbob
                      Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                      • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

                             

                        Máš naprostou pravdu, holt se člověk někdy spálí... Ale chybama se učíme, jen nás to něco stojí...

                        [ Reagovat ] [ Zpět ]
                        Datum: 09.09.2018
                        Autor: pobrdny
                        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                      • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

                             

                        Batérie predávajú tie isté (vyrobené v e-pohone). Pokiaľ predajca doporučil správne riešenie je to chvályhodné. E-pohoňákov som na tento problém už 2x upozornil, ale asi im to takto vyhovuje...

                        [ Reagovat ] [ Zpět ]
                        Datum: 09.09.2018
                        Autor: Lubo990
                        Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

                           

                      Tie NCR18650B sú prúdovo slabé, majú 6-7A max trvalý vybíjací prúd. Batéria je kvalitne vyrobená z kvalitných článkov, o tom by som moc nepochyboval, problém je že nie je vhodná na záťaž ktorá je v popise uvedená. Najväčší prúser nastal s príchodom BBS motorov, ktoré vďaka prevodom umožňujú žmýkať batériu na maximum aj po rovinke na rozdiel od hub motorov, ktoré sa rozbehnú na určitú rýchlosť a následne výkon klesne na nie veľkú hodnotu potrebnú na udržanie tejto rýchlosti.

                      [ Reagovat ] [ Zpět ]
                      Datum: 09.09.2018
                      Autor: Lubo990
                      Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

                           

                      Netroufám si posoudit nakolik měli v e-pohonu skutečný zájem o odhalení problému.

                      Trvá nabíjení této baterie stejně dlouho jako na začátku ?

                      Při vašem měření kapacity kapacity (7 Ah) – jaké je počáteční napětí a jaké koncové napětí baterie ?

                      Včera jste psal že vyměnili nějaký slabší článek, měl jste na mysli tuto Panasonic 18650B 13,4 Ah baterku ?

                      [ Reagovat ] [ Zpět ]
                      Datum: 09.09.2018
                      Autor: docware
                      Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                      • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

                             

                        Měřil jsem tímto wattmetrem: https://emotors.cz/prislusenstvi/13107--turnigy... , vím, že to není úplně přesné měření, ale u LiPo se mě osvědčil, Multistary mají skutečnou kapacitu naměřenou tímto wattmetrem jen o cca 1 Ah nižší proti štítkové, články u vybité LiPo měly asi 3,5-3,6V, při nabíjení na 4,18V na článek (nechci je nabíjet na 4,2V na článek, moc kapacity už se tím nezíská vzhledem k tomu, jak to neprospívá baterii). Tu Lionku (13,4Ah s články Panasonic, tu co jsem posílal do E-pohonu na reklamaci) jsem měřil stejným wattmetrem, a při nabití naplno (54,6V, ale po odpojení nabíječky 53,8V), při 41V již motor "cuká" a displej píská, pak vypnula i BMSka, a těsně před tím tento wattmetr ukázal 7 Ah.

                        [ Reagovat ] [ Zpět ]
                        Datum: 14.09.2018
                        Autor: pobrdny
                        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                        • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

                               

                          No bude to na delší povídání.

                          Ano, shodneme se, že to není přesné měření a nemůžeme výsledky z něj porovnávat s metodikou měření kapacity dle výrobce článků.

                          41 V je 3,15 V na článek. Přikládám graf z reálného záznamu napětí na článku během jízdy. Je na něm vidět jak moc se napětí mění v závislosti na odběru z baterie. Skutečný odběr během jízdy se neustále mění a lze tedy jen stěží říci v kterém bodě bylo těch 41 V / 3,15 V na článek.

                          Ve vašem případě by bylo nejlepší otevřít baterii, napojit vodiče na jednotlivé paralelní skupiny a měřit jejich napětí během nabíjení a vybíjení na umělé zátěži. Ale pozor na zkraty, takhle můžete snadno odpálit paralelní skupinu nebo celou baterii ! Měl by to dělat jen člověk velmi dobře znalý problematiky.

                          Shawn McCarty popisuje jeden z možný scénářů selhání baterie takto: skupina paralelních článků která selhává se nabíjí rychleji než ostatní až dosáhne 4,25 V. BMS to nemá šanci vybalancovat, protože běžně používají příliš malé balanční proudy a tak nakonec vypne nabíjení. Ostatní skupiny článků ovšem nejsou nabity naplno. Při následném vybíjení tato nejslabší skupina se vybije jako první a BMS vypne baterii i když ostatní skupiny se ještě úplně nevybily. Ty vypínací hodnoty BMS budou asi individuální pro jednotlivé typy BMS.

                          To by byl případ kdy selhává jenom jeden nebo několik článků.

                          Lubo990 nám správně pořád klavíruje do hlavy že údaje z Datasheetu (Specifikace) pro jednotlivý článek nemůžu automaticky přebírat pro celou baterii, tak jak to výrobci baterií dělají.

                          Zde jsou důvody:

                          Za prvé – faktor teploty.
                          Měření kapacity i životnosti článku probíhá v laboratorních podmínkách při teplotě 25 °C (SAMSUNG, PANASONIC-SANYO) popř. 23 °C (LG, SONY). Jednotlivé testované články jsou tedy chlazeny nejenom konvekčním prouděním okolního vzduchu, který by měl dle specifikací být většinou v toleranci ± 2°C, ale částečně i sáláním a vedením z upínacích přípravků.

                          [ Reagovat ] [ Zpět ]
                          Datum: 15.09.2018
                          Autor: docware
                          Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                          • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

                                 

                            To je ale značný rozdíl oproti baterii, kdy máme v jednom balíku na sobě naskládáno většinou alespoň 50 článků a ještě zaizolováno plastovou folií. Takže teplo vznikající při průchodu proudu se v tomto našem balíku postupně během jízdy akumuluje.

                            A to je i důvod proč hodnota maximálního trvalého proudu je pouze informace o tom jak tvrdý zdroj proudu tento článek poskytuje. Pokud bychom tento proud opravdu trvale odebírali z celé baterie tak nám velmi rychle zdegraduje díky vysokým teplotám.

                            Za druhé – časový faktor.
                            Zde https://www.youtube.com/watch?v=9qi03QawZEk od cca 1:30 prof. Jeff Dahn vysvětluje proč měl Nissan v roce 2012 v některých státech USA s teplým klimatem tolik reklamací na životnost baterie u modelu Leaf. Především Nissan u tohoto modelu neměl dostatečně účinný thermal management systém baterií. Další faktor je časový rozdíl mezi laboratorním testování životnosti článků a skutečným použitím v praxi. Při testování životnosti článků v laboratoři je celý cyklus ukončen během cca 2 až 3 měsíců a po celou dobu jsou jednotlivé testované články v prostředí s ideální teplotou 23°C popř. 25°C.

                            Ve skutečnosti naše baterie běžně stráví delší čas na vyšších teplotách a navíc se v nich akumuluje teplo z procházejícího proudu. Řekl bych že baterie většiny e-biků jsou v tomto ohledu namáhány daleko víc než baterie v elektro autě. Protože se zcela přirozeně snažíme mít baterie co nejmenší, nejlehčí, ale přitom je dokážeme pořádně ždímat na maximum.

                            Prof. Dahn i další zdroje uvádí jako „vysoké“ napětí (4,1 V) a „vysokou“ teplotu (více než 30°C) jako dva faktory, které přispívají k degradaci Li-ion baterií více než cyklování, tj. nabíjení a vybíjení. Čím déle bateri stráví na vyšším napětí a teplotě, tím rychleji zdegraduje.

                            [ Reagovat ] [ Zpět ]
                            Datum: 15.09.2018
                            Autor: docware
                            Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                            • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

                                   

                              Takže doporučení výrobců/prodejců typu :

                              Po skončení jízdy doporučujeme baterii dobít a nenechávat vybitou (dojedu a dobíjím)
                              Před ukončením sezóny je třeba baterii dobít doplna (dobíjím doplna a pak zakončím sezónu)

                              lze brát jako klamání spotřebitele. Anebo nevědí o této problematice vůbec nic. Jsme to my, spotřebitelé, kteří svými peněženkami určují zda tyto firmy budou na trhu i za pár let.

                              Závěr : způsob jakým běžně zatěžujeme/přetěžujeme Li-ion baterie je příčinou jejich menší životnosti než udávají výrobci článků

                              [ Reagovat ] [ Zpět ]
                              Datum: 15.09.2018
                              Autor: docware
                              Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

                           

                      Ještě něco ke kapacitě baterie. Výrobci článků měří jejich kapacitu tak, že je standartním nabíjecím procesem CC a pak CV nabijí proudem 0,5 C na plné napětí 4,2 V. Potom po uplynutí 1 hodiny je vybijí proudem 0,2 C až na hodnotu 2,5 V. To vše při teplotě 25°C. (obr. 1)
                      Životnost pak testují stejně, jenom vybíjecí proud je 1C, opět při teplotě 25°C.

                      Specifikace NCR18650B uvádí vybíjecí proud při měření kapacity 0,65 A čemuž odpovídá kapacita 3250 mAh. Takže celá baterie se čtyřmi paralelními články má 4 x 3,25 = 13 Ah a ne uváděných 13,4 Ah. To je ovšem teoretická, laboratorní kapacita pro vybíjení až do 2,5 V.

                      V praxi vybíjíme baterie na cca 3 V a výše a proto ve skutečnosti je využitelná kapacita o něco menší. Pro NCR18650B je kapacita při vybití na cca 3,02 V a proud 1C přibližně 2,9 Ah, využitelná kapacita celé baterie je tedy cca 11,6 Ah. (obr. 2)
                      Pokud ukončíme vybíjení na vyšších hodnotách napětí, využívaná kapacita samozřejmě klesá.
                      Každopádně máme už na začátku, pro úplně novou baterii, využitelnou kapacitu maximálně 11,6 Ah, ne hodnotu prodejce 13,4 Ah. Pak se ovšem pokles kapacity jeví v úplně jiném světle.

                      Teď ovšem záleží na tom jak měříte zbývající kapacitu své baterie: jaké je počáteční a pak koncové napětí baterie, jak máte zkalibrovaný ampermetr i voltmetr, atd. Obávám se, že vaše měření a hodnocení kapacity během jízdy je natolik nepřesné, že je můžeme brát pouze jako informativní a nemůžeme z něj vygenerovat precizní údaje pro hodnocení poklesu kapacity baterie.

                      Ještě by jste mohl zkusit dostat z e-pohonu křivku z měření kapacity, nebo alespoň písemné údaje.

                      [ Reagovat ] [ Zpět ]
                      Datum: 10.09.2018
                      Autor: docware
                      Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                      • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

                             

                        Už sa teším keď dokončím tester batérií a začnem na ňom merať reálne čísla... Pravda vyjde najavo a ja sa tu o ňu rád podelím :-)

                        [ Reagovat ] [ Zpět ]
                        Datum: 10.09.2018
                        Autor: Lubo990
                        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                        • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

                               

                          Vypadá to že směřujeme stejným směrem.

                          [ Reagovat ] [ Zpět ]
                          Datum: 10.09.2018
                          Autor: docware
                          Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                          • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

                                 

                            Ono by chtělo donutit ty skládače bateriií, aby si nechali baterii typově změřit v akreditované zkušebně a ne aby si do návodu a specifikace psali libovolně přihnutá čísla domů. Ono by vlastně asi stačilo novou baterii nechat přeměřit v té zkušebně a zažalovat je za šíření klamavých údajů.
                            Oni musí na požádání vydat prohlášení o shodě jejich výrobku se všemi normami, které se k tomu vztahují. Pokud je někde normován způsob měření kapacity baterií, tak jejich údaj musí vyhovovat tomuto postupu a nemůžou to nijak obcházet a vyhýbat se tomu. To prohlášení o shodě si vydává výrobce sám, ale běda, když mu někdo dokáže, že podvádí.

                            [ Reagovat ] [ Zpět ]
                            Datum: 10.09.2018
                            Autor: Brahma
                            Hodnocení: +4 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                            • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

                                   

                              Jsem jednou (asi v 2015r) vyskousel u vyrobce (baterie-elektrokolo.cz) pozadat takovy papir. Chtel, abych vyrobce sam vyskousel moju nebo jinou baterku. Jsem chtel vedet, jakou kapacitu ma na udanem proude (20A), byl jsem jisty, ze je mene, nez ukazal vyrobce (27.2Ah).
                              Baterka i na 10A trvale hodne hreje - tak zadny 20A bych to nevydrzelo, a test bych to ukazal.
                              Ale bohuzel vyrobce to odmitl.
                              Pak za mesic bezneho uzivani se odpatla plastova pojistka - a pak vyrobce rekl ze ja jiz nemam zaruku a vubec odmitl dale so mnou bavit.

                              [ Reagovat ] [ Zpět ]
                              Datum: 10.09.2018
                              Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                              • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

                                     

                                Ale tu Li-ion baterku jsem vratit nechtel, protoze byla levna. I jeste dneska obcas pouzivam ji. Stale staci na 70km vylet na prumerne rychlosti 32km/h. Za te penize (48V, 27Ah, 15000kc) je to dobra volba.

                                [ Reagovat ] [ Zpět ]
                                Datum: 10.09.2018
                                Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                              • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

                                     

                                Chtělo by to po výrobci požadovat certifikát o změření její kapacity akreditovanou zkušebnou. A když ho nemají, tak jim tu kapacitu zpochybnit. Oni vědí, že patrně mají máslo na hlavě a že si ty kapacity přihýbají. Při představě nějakého oficiálního přezkoušení a následného řízení by se začali chovat jinak. Už jen si nechat předložit ten certifikát o shodě a nechat si vysvětlit, jakou shodu vlastně certifikují. Příliš hřeší na to, že tomu lidé nerozumí.

                                [ Reagovat ] [ Zpět ]
                                Datum: 10.09.2018
                                Autor: Brahma
                                Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                            • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

                                   

                              Vyzerá to tak, že zatiaľ je to čo sa tohto týka taký divoký západ, a tak jediné čoho sa zákazník môže chytiť je študovať trochu túto problematiku (napr tu na fóre) a tiež sa poučiť zo skúseností iných.

                              [ Reagovat ] [ Zpět ]
                              Datum: 10.09.2018
                              Autor: Lubo990
                              Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                            • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

                                   

                              To Brahma :
                              Tady došlo k nedorozumění, možná i mojí vinou. Snažím se jednoduše vysvětlit všechny ty vzájemně propletené fakty a zřejmě se mi to nedaří.

                              Za prvé : to že se kapacita Li-ion článků měří z koncové hodnoty 2,5 V a že v praxi se většinou nejde pod 3 V je v této branži známý fakt a to i mezi uživateli.

                              Za druhé : v příloze najdete ve specifikaci výrobce článků 3 různé hodnoty kapacity. Pokud český výrobce baterií nevychází z nominální kapacity minimální, ale uvede nominální kapacitu typickou, která je větší o 0,1 Ah na článek, to bych mu nedával za zlé.

                              Za třetí : znovu, v branži se v praxi všeobecně pracuje s minimální hodnotou 3 V, ale uvádí se kapacita baterie teoretická.

                              Ale to není takový problém. Problém je to, co se v tomto diskusním fóru znovu a znovu probírá už tolik let : kapacita baterie i to, co můžeme nazvat tvrdost zdroje, musí být vhodně zvoleny vzhledem k výkonu (nebo spíše odběru) motoru a taky vzhledem k tomu, jakým způsobem bude uživatel kolo používat.

                              [ Reagovat ] [ Zpět ]
                              Datum: 10.09.2018
                              Autor: docware
                              Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                              • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

                                     

                                Podle me zkusenosti na baterce, kde zustalo pod 3.5V na clanek, ja skoro nikdy nejezdil.

                                Prvni vec, na tak malem napeti XX motoru je docela nizka - ja slapam rychlej, po rovince motor bezi naprazdno a pracuje jen do kopce.

                                Druha vec, v tom stavu baterka ma vetsi vnitrni odpor, tak baterka hodne hreje, a taki nemuze dodat dostatecny vykon.

                                Od 3.5V do 2.5V zustava 20-50% (podle druhu clanku) kapacity, kterou ja nemuzu vyuzit:(

                                [ Reagovat ] [ Zpět ]
                                Datum: 11.09.2018
                                Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                                • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

                                       

                                  Ak celkové napätie batérie nie je dostatočné a máte 48V systém, riešenie je prejsť na 14s. Čo viem tak to podporujú všetky RJ pre 48V. To umožní využiť plnú kapacitu článkov pri vyššom celkovom napätí batérie.

                                  [ Reagovat ] [ Zpět ]
                                  Datum: 11.09.2018
                                  Autor: Lubo990
                                  Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                                  • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

                                         

                                    Je to skoro jedno, 10-12-13-14-16s.

                                    Opravdu, jezdim i na 10s, i na 12s, i na 13s, i na 16s. Moji baterky nejdou pod 3.5V. Nemam rad kdyz motor funguje na 1/4 plneho vykonu maximalne.
                                    Na 14s bude to same co na 12-13s, jen budu mit trochu vetsi vahu baterky, jeste vetsi nahrati i tak horke RJ (nad 70C) a taky velmi horkeho motoru:)

                                    Ja jen chtel rict, ze u nekoho baterky jdou do 3.0V, ale ja mam dolni hranice 3.5V:)

                                    [ Reagovat ] [ Zpět ]
                                    Datum: 11.09.2018
                                    Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                                    • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

                                           

                                      Tak pri LiPo je tých 3,5-3,6V ozaj minimum, pri Li-Ion záleží od typu článku, ale pod 3V by som už nešiel. Články typu INR idú nižšie, ICR a NCR držia o niečo vyššie napätie ku koncu vybíjania. Pre použitie do 3,5V teda vychádza INR nevýhodne, to by dalo asi iba 50% kapacity...

                                      [ Reagovat ] [ Zpět ]
                                      Datum: 11.09.2018
                                      Autor: Lubo990
                                      Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

                       

                  Zdravim. Ano, ja stale mam dve 13s4p baterky s funkcnim BMS, starsim obalem a jiz KO clankami za 1500kc/kus.

                  [ Reagovat ] [ Zpět ]
                  Datum: 10.09.2018
                  Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

                         

                    Neviem či to za tú cenu niekto kúpi, to je zhruba ako za novú krabicu + bms. Možno by stálo za to to zrepasovať s nejakými zaujímavými článkami, na to by som sa asi nechal nahovoriť :-)

                    [ Reagovat ] [ Zpět ]
                    Datum: 10.09.2018
                    Autor: Lubo990
                    Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

                           

                      Nevim, jestli to nekdo bude chtit.

                      Ted te baterky jeste maji 48V3-4Ah, coz nove u lipo stoji asi 1000Kc, u Liion asi 2000-3000Kc. Ano, vahove je to 2kg navic, a proudovy odber je maly, na elektrokolo jiz nehodi.
                      + k tomu funkcni BMS a obal.

                      Repase na prodej jiste neni vhodna nabidka. Pokud udelam repase za 10000Kc, nikdo nebude chtit koupit pouzitou baterku s pouzitym obalem za 11500kc.

                      [ Reagovat ] [ Zpět ]
                      Datum: 11.09.2018
                      Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                      • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

                             

                        Tá zvyšková kapacita je podľa mňa z praktického hľadiska už bezcenná, navyše je riziko že články náhle umrú úplne...
                        S tým repasom som to myslel skôr tak že by som to bol ochotný zrepasovať aby ste ich mohli znova používať. Pochopiteľne s vhodnejšími článkami a za promo cenu :-)

                        [ Reagovat ] [ Zpět ]
                        Datum: 11.09.2018
                        Autor: Lubo990
                        Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                        • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

                               

                          Dekuji za nabidku, popremyslim o tom.
                          Ale posledni 2-3 roku o 13s4p baterce jiz nepremyslim.

                          Pro pomale kolo me opravdu staci 1kg baterka - a 3kg 13s4p je jiz moc tezka baterka.

                          Pro rychle kolo jakikoliv 13s4p baterka je nevhodna, ma malou kapacitu a maly proud, je draha a ma malou zivotnost.

                          Ale to bodovani pro me bude mit cenu, kdyz sezenu dobry a levny 32600 (nebo podobny) clanky, ktery bych mohl dat do ramu (do trubicek) - chci udelat nove silnicni elektrokolo s vahou asi 13kg.

                          [ Reagovat ] [ Zpět ]
                          Datum: 11.09.2018
                          Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                          • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

                                 

                            Na bodovanie článkov mám všetko potrebné, používam poctivý nikel hrúbky 0,15mm. Nemám zatiaľ všetky materiály na finálne vyhotovenie batérie, ale nie je problém zbodovať a zapojiť BMS a káble ak by si to potom niekto dokončil po svojom. Mám aj viacero rozmerov tých zmršťovacích rukávov, ale stále nie dosť na každý rozmer a musím ešte kúpiť tú takú penovú hmotu na ochranu proti nárazom...

                            [ Reagovat ] [ Zpět ]
                            Datum: 14.09.2018
                            Autor: Lubo990
                            Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                          • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

                                 

                            Táto 26650 by nestačila?
                            https://eu.nkon.nl/rechargeable/26650/kp...

                            [ Reagovat ] [ Zpět ]
                            Datum: 14.09.2018
                            Autor: Lubo990
                            Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

               

          Aktuálne skladám 7p/10s batériu z 29E článkov, bude ale zapojená paralelne s ďalšou 10Ah batériou a bude poháňať 250W stavbu. Cieľ bol maximum kapacity za minimum peňazí. V tomto prípade nepredpokladám problémy so životnosťou pri použití týchto článkov nakoľko dimenzácia je primeraná.
          Druhú batériu skladám 3p/10s z 25R článkov, znovu pohon 250W s predpokladaným občasným využívaním motora, cieľom je malá, ľahká a lacná batéria na občasnú výpomoc... Taktiež predpokladám dobrú životnosť.

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 09.09.2018
          Autor: Lubo990
          Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

               

          Tak pomaly niečo vzniká, dnes som dokončil bodovanie, ostáva ešte pripojiť káble a BMS...

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 10.09.2018
          Autor: Lubo990
          Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

               

          Rád by som videl ako majú články pobodované ostatní výrobcovia aku, či je to len taká patlanina z tenkých pásikov alebo solídny plný kus ako som použil ja. Lebo teplo vzniká aj v mieste kde je to nabodované a tiež v nikli samotnom. použitím jednej plnej vrstvy sa vývoj tepla a celkový odpor batérie určite zníži.

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 15.09.2018
          Autor: Lubo990
          Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

           

      Zdravím, píšete tady všichni tak fundovaně, tak bych se chtěl zeptat. Jakou nabíječku pořídit (pokud vůbec existuje),aby uměla sama skladovací napětí a před jízdou baterii nabít na plno. Mám baterku 36v, 13Ah.Nějak nemůžu nic najít. Ještě mám na Vás jeden dotaz. Lze tuto baterii nabíjet proudem 4A? Když někde po cestě dobíjím ,tak už nevím co si objednat ,aby blbě nekoukali , že jim zabírám na předzahrádce místo. Děkuji.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 10.09.2018
      Autor: hedcan
      Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

             

        Optimálne riešenie nabíjania umožňuje cycle satiator.
        Či je batériu možné nabíjať prúdom 4A nie je možné určiť keď neviem o akú batériu sa jedná. Často to býva limitované malým konektorom. Ideálne je vyčítať to z papierov k batérii alebo na stránke predajcu.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 11.09.2018
        Autor: Lubo990
        Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

             

        Takovou nabijecku na 10S baterku jsem nikdy nevidel, ale tohle umi to same. Staci mit DC zdroj (napriklad od pocitace) a nastavit 39V nebo 42V vystupni napeti podle toho, co chcete delat.

        https://www.ebay.com/itm/DC-DC-Boost-Converter...

        4A muze byt moc pro nejaky clanky. Pro vetsinu clanku 0.33C je fajn nabijeni.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 11.09.2018
        Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

             

        Riešenie nabíjania na skaldovacie napätie by bolo aj kúpiť lacnejšiu 36V nabíjačku, otvoriť, a nastaviť si tam napätie "storage" a používať ju len na tento účel. Alebo pridať prepínač, ale to si vyžaduje už určité znalosti.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 11.09.2018
        Autor: Lubo990
        Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

               

          Me moji znamy, ktery dobre rozumi elektronice, rekli, ze te levny nabijecky skoro nejde opravit a nastavit napeti. Nevim, na jaky nabijecky to plati a ktery opravdu lze nastavit.
          Ja to vzdy resim DC-DC menicem, mam tech dost:)

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 11.09.2018
          Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

                 

            No také tie v plaste zatavené asi nemá cenu ani skúšať otvárať, ale do takej v hliníkovej profilovanej krabici by som sa kľudne pozrel a malo by to ísť, kamarátovi som takto nastavoval 13s/2A na 14s/2A. Ak by o to bol záujem mohol by som zvážiť úpravu nejakých 36 a 48V nabíjačiek tak aby mali napríklad prepínač 60-100% alebo 50-90-100%... Lebo to tu ozaj kúpiť nejde a je to užitočné. Mne osobne to netreba, inak by som si to už vyrobil, mám na každom bajku computer ktorý mi pri nabíjaní ukáže za akú dobu bude mať batéria určitý stav nabitia a tak si len nastavím časovač v mobile a keď to zazvoní idem vypnúť...

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 11.09.2018
            Autor: Lubo990
            Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

                   

              Úprava levné čínské nabíječky by bylo dobré řešení. Mrkni se na fotky, jestli by jsi to zvládnul. Tahle nabíječka je v plastové krabici na 2 šrouby, jeden docela tichý ventilátorek. 42 V / 5 A, skutečnost cca 4,5 A

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 11.09.2018
              Autor: docware
              Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

                     

                Malo by to ísť, ale z fotky hotové riešenie urobiť nepôjde, nie je všetko a dobre vidieť a navyše treba aj merať. Bolo by super tam dorobiť aj voltmeter, hneď by bolo vidno aké napätie je prepnuté a tiež ako stúpa pri nabíjaní...

                [ Reagovat ] [ Zpět ]
                Datum: 11.09.2018
                Autor: Lubo990
                Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

                       

                  ti Číňani dokonce dělají i variantu s potenciometrem a výstupním napětím v rozsahu 36 - 42 V. Ale pouze varianty 5 nebo 5,5 A.

                  https://www.aliexpress.com/store/product...

                  Ten voltmetr by byl fakt super.

                  [ Reagovat ] [ Zpět ]
                  Datum: 11.09.2018
                  Autor: docware
                  Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

                         

                    Objednal som si taký malý modul čo meria napätie do 100V a prúd do 10A, skúsim to zabudovať do nejakej nabíjačky + urobiť ten prepínač napätia, to by mohlo byť zaujímavé nakoľko nič také sa nepredáva.

                    [ Reagovat ] [ Zpět ]
                    Datum: 14.09.2018
                    Autor: Lubo990
                    Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

                   

              A zvědavý ebiker - elektrikář nabíjí třeba i takhle.....

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 11.09.2018
              Autor: docware
              Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

                     

                Škoda že nemám foto ako som zo začiatku kým mi prišla poriadna nabíjačka nabíjal svoj prvý čerstvo spojazdnený ebajk... Mal som tam minimálne tri rôzne zdroje + DC-DC menič s reguláciou prúdu a malým voltmetrom... Neskutočná spleť káblov, to ani nešlo nejak prenášať, mal som to poukladané na jednom mieste a tam som nabíjal :-)

                [ Reagovat ] [ Zpět ]
                Datum: 14.09.2018
                Autor: Lubo990
                Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

             

        To hedcan :
        V ČR takovou storage nabíječku pro Li-ion baterie pokud vím nekoupíte. Cycle satiator je zřejmě výborná univerzální nabíječka, ale 400 EUR je příliš vysoká cena pro většinu uživatelů. Pokud máte nějakého známého elektrikáře, tak vám může udělat krabičku s diodami mezi nabíječku a kolo dle příspěvku výše.

        Baterka 13 Ah by se zřejmě dala nabíjet 4 A, ale je důležité aby na to byl dimenzovaný nabíjecí konektor na baterce, popř. vnitřní konektory, kabeláž a BMS. Takže dotaz na prodejce/výrobce.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 11.09.2018
        Autor: docware
        Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

               

          Ještě bych dodal že důležitým kritériem je ohřev baterie během nabíjení. Baterka by se během nabíjení neměla ohřívat - stačí to zkontrolovat rukou.

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 11.09.2018
          Autor: docware
          Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

               

          Děkuji za váš zájem o můj problém. Baterku budu vždy nabíjet mimo kolo. Baterii mám z E-skůtr . Měli by tam být články Samsung 2600ma.Pozeptám se prodejce. Děkuji.

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 11.09.2018
          Autor: hedcan
          Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

         

    Ak by mal niekto nepotrebnú vyslúžilú Li-Ion batériu k elektrobicyklu a bol by ochotný ju poskytnúť na výskumné účely, minimálne preplatím poštovné a podelím sa tu o nejaké fotky a zistenia...

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 09.09.2018
    Autor: Lubo990
    Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

         

    Zdarvim.
    Ja mam skoro stejny zkusenosti, ale pred tim Li-ion 13s4p (v roce 2014-2015) jeste jsem vyskousel LiFePO4 (v roce 2013) (moc tezky...), a pak s 2016 pouzivam LiPo.

    Myslim ze na ceskem trhu je malo falecnych baterek, ale spoustu prodejcu-cechu prodavaji cinsky baterky s 2-3 krat prehanenym proudem (pisou 20A, ale na 7-10A baterka trvale jiz tepla a rychle jde do kose).

    Te LiPo Multistary taki na 1C proude maji 300 cyklu - ale pri jeji cene je to fajn:)

    Pro tovarny kola s limitem 25km/h i 13s4p baterka muze stacit, ale kdyz ten limit neni - tak pro 500W jiz nutne mit 8-10p baterku (pokud chcete mit nad 300 cyklu). A je to jiz tezka baterka:(

    Jak vzdy rikam, elektrokolo se stavi podle baterky:)
    I 1kg baterka muze stacit na 50km vylet:)
    I 3kg baterku lze vycucat nadoraz za 25km:)

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 10.09.2018
    Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

           

      Ja dokážem vycucať 1500Wh (10,5kg) baterku na 60km... Ale tá jazda za to stojí :-)
      Alebo 500Wh baterku (4,5kg) na 15-20km offroad...

      Je to tak, že nároky na baterku nie sú dané iba max výkonom motora, ale aj tým kto, kde a ako jazdí... Keď sa toto správne zohľadní, batéria bude slúžiť k spokojnosti.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 10.09.2018
      Autor: Lubo990
      Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

         

    Zdravim.
    Chtel bych se zeptat, jestli nekdo ma zkusenosti s clanky od LiitoKala.

    Tehle 26650 5000mAh clanky lze koupit po 4.2$ za kus s dopravou. Jestli kupovat po 4-5 kusy (na malou baterku to vyplati), to neni nutno platit CLO a DPH.

    https://ru.aliexpress.com/store/product/2PCS...

    Podle review (https://www.youtube.com/watch?v=f3_5Xdl2Dnc) je to nizkoproudovy clanky, maji kapacitu az 5200mAh, na proude 10A maji kapacitu 5000mAh a teplotu 50C, na proude 20A maji nejdriv teplotu 60C pri odebirani 3000mAh.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 19.09.2018
    Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Značkové články Li-ion pro elektrokola

           

      Kamarát odtiaľ pár kúpil (myslím že to boli HG2) a vyzerali byť OK (aj keď nejaké špeciálne testy okrem premerania kapacity sme nerobili)

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 19.09.2018
      Autor: Lubo990
      Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    •      

      Příspěvek byl smazán zakladatelem tématu.

      Datum: 20.09.2018
      Autor: docware
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Parťáky na elektrokolo,nejlépe důchodce.

Hledám: Parťáky na elektrokolo,nejlépe důchodce.
včera
Kolegové, kteří máte dostatek času. Rád poznám nové parťáky, na vyjížďky ne jen po Jižních Čechách. Dle vzájemné…

Hledám: parťáka/čku na ježdění

18.09.2018
Ahoj, hledám někoho na společné ježdění v lesích a na trailech, jak v blízkém okolí, tak i po trailových…

Hledám: Hezký den - Ještěd, Harrachov...

17.09.2018
V týdnu má být hezky, přemýšlím o výletu (asi čt nebo pá, dopo tam, odpo zpět) z Prahy někam na Ještěd, k…
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

174 cyklistů (4 přihlášení)

Přejezd Šumavy na kole z Železné Rudy k Lipnu

V zimě jsem přejížděl Šumavu na běžkách, a tak se mi zalíbila, že jsem tam zamířil i v létě, s manželkou a…
VLB | 11.09.2018

Známé i neznámé vrcholy Klatovska 1 – Hraničář, Kameňák

Jsem cyklista spíše závodního ražení a tomu podřizuji prakticky veškerý čas na kole. Vyjížďky pojímám formou…
JohnyB | 31.08.2018

Na kole ve Vysokých Tatrách

Letošní dovolená nebyla dlouho plánovaná, jen lokalita byla daná, Vysoké Tatry. Vloni jsme byli v Pribylině,…
HMS | 30.08.2018