Kdysi jsem v diskusi o mazání řetězu zaznamenal, že někdo používá na řetěz vosk. Rád bych tuto metodu vyzkoušel, ale nechat si posílat vosk ze Států mi přijde drahé.
Dá se u nás koupit vosk na mazání řetězu?
Nedal by se pro tyhle účely použít parafín na mazání lyží? Jaký?
Ani náhodou netuším, jestli se bude jednat o totéž, nebo něco podobného - ale po velmi dobré zkušenosti s "mokrým" olejem od Motorexu jsem pořídil taky butel toho "se sluníčkem".
Na řetězu je po nastříknutí vrstva čehosi podobného vosku. Je možné, že to nepoužívám správně, nebo jsem od toho očekával něco jiného. Můj dojem podle toho, co to na řetězu provádí je ten, že je to záležitost pro každodenní perfektní údržbu s každodenním praním řetězu (nebo každodenní výměnou za nový po každém závodě/etapě). Prostě druhý den je na řetězu podivná vrstva čehosi a řetěz se chová divně. Pomohlo teda otření hadrem napuštěným wédéčkem, ale bylo to jen takové dočasné oživení. Pak jsem to už nevydržel a řetěz vypral. Tuhle anabázi jsem podstoupil třikrát, od té doby skoro plný sprej trůní na polici a marně přemýšlím, komu se dárkem pomstím :-)
Ale jak už jsem psal na začátku, třeba je to něco úplně jiného, možná to jen blbě používám. Ale když čtu "vosk na řetěz", spojuje se mi to s tímhle.
Rád bych pořídil parafín, který je za pokojové teploty tuhý a pro nanesení na řetěz se musí rozpustit teplem.
kup si parafín na výrobu svíček.
Chlapská drogerie nebo kutil nebo tvořivý obchod.
V denšní situaci ta drogerka nebo intenet.
Samotné vozkování a zkušenosti s ním je důkladn%e rozebráno u konkurence.
https://www.bike-forum.cz/forum/mazani-retezu...
Historicky - (20 let zpět) jsem to zkoušel, ale není to na delší trasy, pokud Ti na týdenním výletu proprší celý den, stejně to mázneš olejem aby řetěz nechytil lišku.
nevím zda myslíme oba totéž, ale chlapi tohle používají na kroskách, je to olej ve spreji co po nanesení jakoby zbělá,vypadá to jak tuhá vazelína. Říkají že na motorky je to dobrý že tam se řetěz točí podstatně rychleji ale na kola to nedoporučí.
Už jsem se o to také zajímal.
Na řetězy motocyklů (a nejen tam) se používá vazelína ve spreji. Bývala "naředěná" třeba eterem nebo kapalným propanem, děsně rychle a důkladně zavzlíná, pak ředidlo fofrem vyvaří a odpaří a zůstane jen kvalitní a trvanlivá vazelína. Taky takový sprej doma mám. Leckde se hodí, ale na řetězy kola opravdu ne. vazelína klade dost velký odpor. Stokoňová motorka má pro jeho překonání víc než dostatečnou rezervu, stowattový cyklista už ale ne :-)
zkus toto http://www.koloshop.cz/servis,-naradi-mazivo-a...
Vosk je to třeba opravdu dobrý - ale ten popis... Půlka písmenek samochvála jen a pouze o tom, jak strašně moc je "green", včetně etiketky :-))
kdo by si bez tý pohádky koupil decáka za dvě kila?Dneska se vycházíé z toho, že kdo jezdí na kole, tak je ochotnej připlatit si za eko nesmysl.Takhle drahý mazivo na řetězy jsem nedával ani na motorku a tam řetěz přenáší jiný síly.
"prašný letní trail"....
to bych chtěl někdy zažít, teba i ten podzimní mokrý, ale na trailu trvám....
Jak jsem psal, tohle není to, co hledám. Rád bych tuhý parafín, který se nanáší za tepla.
Tady ho máš
http://www.tvorivyamos.cz/parafinovy-vosk-500g...
Ono jde také o to, aby ten parafín za studena a ztuhlý ještě také mazal. Když si rozpustíš teplem jakoukoliv svíčku, tak to na ten řetěz můžeš nakapat a on ten parafín někam zateče. Také můžeš předem ten řetěz letlampou nahřát. Ale jestli to pak bude ještě také mazat?
Já si myslím, že ty všelijaký vosky a bílý srajdy tu "mastnotu" prostě nenahradí. Sice to nelepí bordel, ale tím ty výhody taky končí. Řetěz s nima neběží tak pěkně hladce a taky se tam dlouho neudrží. To už je lepší použít pořádný mazivo, opatrně a v malém množství nakapat na jednotlivé články a nakonec řetěz pořádně otřít, aby se na něj při jízdě chytalo co nejmíň bordelu.
Takhle ošetřenej řetěz se odmění tichým a hladkým chodem po celou dobu vyjížd'ky, což je to nejpodstatnější.
Tady prodávají parafín přímo určený k mazání řetězu kola. Jenže to bych dal víc za dopravu, než za ten vosk...
https://moltenspeedwax.com/collections/molten...
Potkal jsi někde povídání o voskování řetězu ? (testy, reference, zkušenosti z praxe, NE reklamní slinty) Nějaké pojednání o tom, k čemu je to především určené, o správném použití, výhodách, nevýhodách. Možná blbě hledám, nic moc konkrétnějšího jsem zatím nenašel.
Parafín je myslím jedna ze složek po destilaci surové ropy. Ruská ropa tvoří jako zbytek mazut, kdežto ostatní parafín. Takže ona ta mazadla tvořená z frakcí ropy budou přirozeně nějaký parafín obsahovat. Jde jen o to, kolik tam toho parafínu bude a v čem bude rozpuštěný. Takže možná žádná specielní publikace o mazání parafinem nebude, poněvadž tím parafínem tak nějak všichni mažeme. Samozřejmě, když mažeš syntetickými mýdly, tak to bude asi jinak. Ale na řetěz je to asi zbytečně drahé mazivo. Kdyby se našel nějaký "mazač" a objasnil nám to, tak se dám rád poučit.
Nejde mi o nějaké obecnosti a kličky v názvosloví surovin a meziproduktů - ale o konkrétní "vosky" coby finální a speciální produkty pro mazání cyklistických (nebo jakých) řetězů.
Spíš záleží, co pod termínem vosk myslí.
Buď to bude mazadlo typu vosk. Např. http://www.bikesport.cz/cz/mazani-a-odmastovace...
Nebo parafín nebo dokonce včelí vosk. Ale tím si dost dobře nedovedu představit mazat řetěz.
Myslel jsem konkrétně to, s čím přišel snilard. Ten, co se nanáší nějak za tepla.
řetěz se voskuje "vyvařením" ve vosku, ne nějakým nanášením.
To se vyvářely i řetězy v oleji. Jenže technologie maličko pokročily. Vhodný nosič mazadlo dostane dovnitř i za studena. Takhle lze dovnitř do řetězů dostat i hustou vazelínu.
viz link v prispevku
https://www.nakole.cz/diskuse/20630-voskovani...
V sekci "Why Wax?" píšou:
Still not convinced? Take a look at Velo’s 2014 test where Molten Speed Wax beat every competitor in the bunch (and that’s without our new Race Powder that reduces friction another 6%!).
Několik známých ten vosk používá a potvrzují, že to funguje přesně tak, jak na webu píšou.
https://teammooseisloose.wordpress.com/2014/09...
http://www.squirtlube.com/professionals...
Ahojte, oživuju, taky jsem na to narazil a zajímá mě to, třeba tady:
https://www.youtube.com/watch?v=8mvtMJOVlH4
je toho plno, tak se chci zeptat Snilarde, nebo ostatní, jak jste dopadli, jestli už s tím máte nějakou zkušenost. Dík.
...ono když to vemeš "rozumem", tak každý tuhý parafín, který se nanese "zatepla" po zatečení kam má se po ztuhnutí odloupne a je po mazání. Pokud nezatuhne a zůstane vláčný držet a mazat, tak bude i lepit a nabalovat prach. Já zamlada laboroval s Resistinem ML (proti korozi dutin auta), který zředěný i mazal- ale nebylo to "ono". Vyzkoušet možš i včelí vosk rozpuštěný v benzinu, ale asi bude lepit....
Když už se to tu oživilo, přihodím jednu zajímavost. Nedávno jeden borec psal, že s voskem mu vychází životnost řetězu skoro o řád větší než s olejem:
http://www.bentrideronline.com/messageboard...
Míchá 50 % parafínu, 30 % včelího vosku a 20% oleje na převodovky.
Nevím, jestli to opravdu funguje. Asi to zkusím a za pár let dám vědět, jak to dopadlo.
Když on nejspíš nebude vosk jako vosk, podobně jako není olej jako olej. Budou v tom určitě velké rozdíly a hodně moc bude záležet na tom v jakém prostředí a za jakých podmínek se jezdí.
Tak třeba ještě tady, ať je sranda:
https://www.youtube.com/watch?v=gF9nbwsaSHs
Píše se, každých 300 km převoskovat, no to bych se asi uvoskoval, ty moje tři řetězy ... :-X
S dovolením oživím téma.
Jelikož jsem včera pucoval řetěz (a trubky!!), docela jsem se vyděsil co včechno s sebou vozím navíc a v rámci googlení jsem narazil na téma "vyváření" řetězu v parafínu.
Docela mě to zaujalo.
300km nájezd mezi jednotlivými "údržbami" nezní nijak zle a varianta, kdy jakýkoliv kontakt s řetězem nebude znamenat nejtemnější černotu na čemkoli, co se onoho kontaktu účastnilo, se mi vyloženě líbí.
Projel jsem sousední fórum
https://www.bike-forum.cz/forum/mazani-retezu...
zkoukl něco na YT
https://www.youtube.com/watch?v=Vq5q0k6NA4M
https://www.youtube.com/watch?v=HHr9znwpwmQ
a zdá se, že pokud se mi nepříčí "se s tím babrat" nejsou v podstatě důvody "proč ne" a stojí to za to alespoň vyzkoušet.
Udělal od výše zmíněného "posledně" někdo místní nějaké zkušenosti? Zejména stran běhání voskovaného řetězu v trubkách lehokola?
Kolega Balor z Bentrideronline.com si nemůže vynachválit směs parafínu, včelího vosku a vazelíny v poměru zhruba 1:1:1. Samotný parafín dobře maže, ale rychle opadá, proto ten včelí vosk. Vazelína je na úpravu konzistence, aby to nebyla úplně tuhá hmota. Interval údržby prý cca 2..3 tisíce kilometrů (tj. v mém případě zhruba jednou za rok) a životnost řetězu prodloužená z jednotek tisíc km na desítky (v ruských podmínkách). Mám v plánu to vyzkoušet při nejbližší výměně řetězu.
Při tom "vyváření" pozor na teplotu, má to být jenom tekuté, ne bublat! Voskové páry jsou dost hořlavé.
Tenhle mix se užíval na impragnaci kožených pohorek (těch za 200,- nebo 220,- Kčs)
Po ztuhnutí tím mohou dokonce doplňovat uhnilé a odpadlé části Lenina, ne řetězu.
Včelího vosku se mi tu někde válí koule, parafín seženu taky, pod postelí mám tuším Mogul A00... Škoda že na ten favoriťáckej řetěz nedostanu spojku (která by prošla Rohloffím napínákem).
Co jsem zatím načetl, tak se parafín ředí parafínovým olejem. Aby jsme si rozumněli, mě nedělají vrásky ani tak intervaly údržby nabo životnost řetězu jako spíš ta černá prasárna co se na něm vyrábí a drží.
Na stranu druhou, nejezdím v ruských podmínkách, tak třeba se bez vazelíny obejdu...
Jakým způsobem mažeš ? Sprej nebo kapátko ?
Kapátko. Sprej by nevyhnutelně skončil na některém brzdovém kotouči velvo či vpravo, průvan je svině...
No tak při solidním mazadle nemůže být problém. Celoročně a na všem mažu "mokrým" motorexem. Když se na to vykašlu a neotírám, je za nějaký čas samozřejmě černá bakule - to ale z úplně každého funkčního mazadla. Stačí toho ale nedávat hektolitr, po zasáknutí otřít povrch a po nějakých kilometrech řetěz otřít. Mě se osvědčilo na hadr frknout trochu čističe brzd a tím otřít řetěz. Leskne se jak novej.
Jak už jsem psal nahoře, ty vosky jsou pro denodenní údržbu a praní nebo výměny řetězů. I do toho vosku se zadrbe prach (brusná pasta, zhoršený vzájemný pohyb dílků, zmařená energie) a nanášet další vrstvy na ztuhlý špinavý je holý nesmysl.
v době, kdy jsem ještě nebyl tak líný, jsem odkoukal u kolegů v práci mazání řetězu jelením lojem. Není to "vosk", ale řetěz je výrazně tišší, než třeba po WDéčku a tolik nelepí prach a nečistoty. Je to ale pracné. Pokud chceš "náplň" kastrůlku použít vícekrát, musíš řetěz sejmout, pořádně vyprat a pak v rozpuštěném loji krátce "povařit", aby zatekl do vnitřních částí článků. Pak setřít přebytečný lůj na povrchu, nechat vyhladnout a namontovat. Zkus to, a pak napiš, zda to splnilo Tvé požadavky :-)
Celé léto jsem mazal tím suchým mazadlem. V lednu, co začala ta slaná břečka, mi v ní začal řetěz chytat lišku. Tak jsem si nechal doporučit ten olej do extrémních podmínek a spokojenost. Běhá tiše a řadí hladce a nerezne. Namazal jsem to jednou a drží to tam už 14 dnů, den co den ježdění, tj. asi 180km.
Lanolin je mastný vosk, chránící vlhkostí (vodou) a mazající ...
https://eshop.ekokoza.cz/cs/lanolin-bezvody...
tak řetěz je vykoupán.
Kdybych měl pračku na řetěz, nebylo by to zdaleka tak hrozný (takhle to odneslo půl koupelny). Když si odmyslím ty přípravné práce s odstraňováním původního oleje, fakt na tom nebylo nic náročného.
Zkusím nezapomenout napsat jak to bude s výsledky...
Tys ho zavěšený drbal kartáčkem na zuby? :-)
Ty nemáš nějakou menší platovou krabici nebo starý kastrol?
Tam jsem začal.
Ale protože lehokolo má řetězu hromadu, teď mi tu visí od stropu skoro na podlahu a to i přeložený napůl, brzo jsem se z krabičky přestěhoval do umyvadla a posléze do vany, praseje všechno po cestě.
Možná jsem se na to měl vykašlat a rovnou koupit novej, 133,40mm už to má za pár stejně...
Já vím, že je o něco delší, ale takový 3 až 4 litrový kastrol by už měl stačit na vyprání řetězu.
Mě bohatě stačí půl litrový kelímek od perly a okolo není ani kapka.
njn, máš skill. Já musím teprve trénovat. Už teď vim že příště to chce připravit PETku na praní, nebo rovnou hrnec na vyvářku. Chybami se člověk učí...
S petkou bych byl opatrný, řetěz se ti uvnitř lehce zauzluje a ven ho nedostaneš a budeš muset petku rozříznout a to se určitě bez čurnesu kolem neobejde.
Petku si nech na slití špinavého technického benzinu nebo benzinového čističe pro opakované použití při dalším praní.
Používam litrovú PET-ku z mlieka s širokým hrdlom a zatiaľ som nemal problém reťaz vytiahnuť.
Mléko nepiju, tak jsem nezkoušel, ale u té by to mohlo fungovat.